menu
zoeken in:
avatar van iggy
Werd dat trouwens aangegeven voor de tour dat Jackson zou gaan playbacken?

avatar van lennon
Ik zag MJ in 1988.. dat was indrukwekkend, maar als ik nu de dvd bekijk deed ie ook al eea aan playback tijdens die tour,. Mij niet opgevallen overigens. Ik vond het super!

Zag later de HIStory tour, en voelde me aardig bekocht, want daar was meer dan 75% playback. Had lang niet meer de impact die het in 1988 wel had.
Je kan net zo goed naar een video clip gaan zitten kijken. Helemaal eens met musician dat ik me dus bekocht voelde... live gaat om live.. en als iemand staat te "faken" is dat gewoon ruk... Dat MJ het niet meer kon opbrengen is triest, maar ga dan gewoon niet touren zou ik zeggen... of pak een kruk en doe wat akoestisch.. want zingen kon de man nog wel, alleen de combi met dansen werd wat problematisch.

avatar van Stijn_Slayer
Mr. videoclip had toch ook minifilms? Hij had daar ook zijn showelementen in kunnen stoppen, voor zover hij dat al niet deed.

avatar van deric raven
Ik denk dat Michael Jackson het probleem had dat er juist qua dans steeds meer van hem verwacht werd, hij werd gezien als de vernieuwer op dit gebied.
Dan moet je keuzes maken, of uitblinken in dans, of in zang.
De liedjes werden toch wel mee gezongen. dan maar meer show elementen.
Maar als je eenmaal de dertig bent gepasseerd, dan wil het lichaam niet meer zo mee werken, als op jongere leeftijd.

avatar van bikkel2
Micheal Jackson was in 1e instantie een pop artiest. The King Of Pop zelfs. Je koopt een geluidsdrager van die persoon. Muziek is dan (lijkt me ) de hoofdmoot.
Natuurlijk verwacht je een mooie show. Jackson stond daar garant voor.

Maar muziek is emotie, en als je het dan fysiek niet zo goed meer aan kan, kies dan in ieder geval voor de muziek/zang en houd je publiek niet voor het lapje met playback.
De mensen zijn in 1e instantie verknocht geraakt aan de songs. Dat moet altijd de basis blijven.

Anders had Wacko gewoon in Disneyland een show moeten geven....... Whatever.

Welnee in eerste instantie zat Michael op Tamla Motown keurig enigszins gebleekte soul te zingen:

YouTube - I Want You Back - The Jackson 5
YouTube - Michael Jackson-Ben
YouTube - The Jackson 5 & Little Janet Jackson On 70s TV (High Quality)

Pop was later!

avatar van deric raven
@ Bikkel:
Ik ben het helemaal met je eens, maar na de Moonwalk op het feestje van Motown, de clips van Thriller, Bad en Smooth Criminal was wel al duidelijk dat er ook andere dingen van hem verwacht werden.
Ook ik keek met een gezonde nieuwsgierigheid uit naar een nieuwe clip van hem, neemt niet weg dat de muziek voor mij op de eerste plek blijft staan.
Thriller is hoe dan ook een perfect popalbum, al had The Girl is Mine beter op een solo album van Paul McCartney gepast.
Die man maakte rond dezelfde periode nog zo'n minder nummer met Michael Jackson (Say, Say, Say), en net zo'n net niet geval met Stevie Wonder (Ebony and Ivory).
Michael Jackson had beter de rechten kunnen kopen van nieuwe nummers van Paul McCartney, en deze in een kluis moeten stoppen, i.p.v. The Beatles nummers.
Dan had hij de wereld zeker een dienst bewezen.

avatar van bikkel2
Ja Mjuman je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik doel natuurlijk op de latere zeer succesvolle solofratsen toen hij al The King Of Pop was (voor wat het waard is.)
Natuurlijk was kleine Michael met broers een sucsesformule bij Motown ( Boyband, maar dan in Soulverpakking.)

deric, ik denk meer dat Jackson van zichzelf eiste dat de liveshows steeds grotesker werden.
De mogelijkheden werden in de loop der jaren groter, de techniek beter, dus maakte hij daar gretig gebruik van.
Madonna heeft die insteek ook, alleen die kan niet zingen. Van haar zou je eerder playback momenten verwachten. Ik heb de diva nog nooit live gezien, heb de behoefte ook niet, maar zij is ook continue in de weer om een spektakelshow neer te zetten.

We zullen het nooit meer weten maar ik ben heel benieuwd hoe jackson de nieuwe shows had gedaan.
Fysiek zag hij er niet best meer uit.

avatar van deric raven
Van Madonna werd inderdaad minder verwacht qua zang, maar verder zeker vergelijkbaar.

avatar van chevy93
lennon schreef:
Zag later de HIStory tour, en voelde me aardig bekocht, want daar was meer dan 75% playback. Had lang niet meer de impact die het in 1988 wel had.
Je kan net zo goed naar een video clip gaan zitten kijken.
Alsof je net zo goed een concertregistratie kunt kijken in plaats van naar een concert te gaan... Een videoclip is toch echt wel even wat anders dan een live-show.

live gaat om live..
Hij doet het toch ook gewoon live?

Stijn_Slayer schreef:
Muziek en expressie staan tijdens zo'n concert in ieder geval niet op één, anders werden ze niet monddood gemaakt. Het gaat dan puur over die shows, niet over zijn andere activiteiten.
Ja, want een optreden moet live zijn om expressie te kunnen tonen...

En de muziek die monddood gemaakt wordt? Kom op zeg..........
Het feit dat er een heel groot showelement in zijn shows zat, betekent nog niet dat de muziek monddood gemaakt wordt. Zijn hele shows draaien juist om die muziek. Het is alleen niet altijd live gezongen, dat is alles.

Dít is wat Michael Jackson losmaakte in mensen, live of niet:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=yFZUukkiR_Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van chevy93
bikkel2 schreef:
We zullen het nooit meer weten maar ik ben heel benieuwd hoe jackson de nieuwe shows had gedaan.
Fysiek zag hij er niet best meer uit.
'Michael Jackson wilde playbacken in Londen' | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

avatar van Gerards Dream
Het is een triest verhaal, wat iedere keer wordt versterkt als er weer een of ander nieuwsfeit opduikt. Je wil het eigenlijk niet weten, maar je wordt er ongewild mee geconfronteerd.

avatar van Arrie
Wat een rare discussie. Er zijn zat artiesten die playbacken om juist alles te kunnen geven voor de show. Die show is ook een vorm van expressie. Dans is een vorm van expressie. Ik vind het belachelijk dat zijn playback hier wordt neergezet alsof ie dacht: 'pff, moet ik ook nog zingen, weetje... Laat ik het lekker makkelijk doen en playbacken, en dan beweeg ik gewoon iets meer, iets meer show eromheen, en dan komen ze wel'. Alsof ie met opzet iedereen belazerde. Nee, hij belazerde niemand, hij gaf iedereen zo'n mooi mogelijke show. Dat doet bijv. Madonna ook, het is algemeen bekend dat ze playbackt maar toch tellen heel veel mensen nog flinke bedragen neer om haar te zien. Omdat het gewoon een waanzinnig gave show is, en die zou je echt niet zo beleven als je hem op je tv zou kijken. Dat heeft echt niks met belazeren, commercie (alsof er meer mensen komen als ie playbackt... Hij kreeg die stadions toch wel vol), of gebrek aan expressie te maken. Dat het niet in jullie plaatje past van wat een concert zou moeten zijn, dat is wat anders.

En ja, Edwin, mensen betalen hem voor datgene wat ie zo goed kan. En dat was meer dan zingen. En elke klaploper die een beetje kan moonwalken? Ik merk wel dat je provoceert, maar die opmerking slaat alles...

avatar van Edwynn
Als je achterin staat zie je echt niet of het nu wel of niet Jackson is. Maar goed, als dat dan zo algemeen bekend was. (ik vraag het me af) Waarom er dan niet mee adverteren?

Als je playbackt geef je in mijn optiek juist niet alles.

avatar van Arrie
Ik zeg dat het bij Madonna algemeen bekend is, goed lezen. Van Michael Jackson weet ik het niet, daar ben ik te jong voor.

Hij kon niet én fantastisch dancen, en een geweldige show leveren, en ook nog geweldig zingen. Dan zou hij alles geven, dat geef ik toe, maar dat was niet mogelijk. Dus moest hij een keuze maken, zodat hij niet bepaalde dingen maar half doet, bijv. matige zang, maar dat hij zich helemaal kan geven in wat hij wel doet.

avatar van rkdev
Op 13 mei verschijnt er een album met 'nieuwe' tracks van Michael genaamd Xscape:
New Album – Xscape | Michael Jackson World Network - mjworld.net

Interessant dat de deluxe versie de onbewerkte MJ opnamen bevat.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Oei, dat wordt niks.

avatar van catdog
Ik denk dat dat best leuk kan gaan worden. Iig beter dan "Michael" die ik al best aardig vond. Medewerking van o.a. ?uestlove, Mary J. Blige en Timbaland zie ik positief in.

avatar van rkdev
Positieve berichten vanuit fans die het album al hebben gehoord:
Xscape – An Album Listening Like No Other | Michael Jackson World Network - mjworld.net

avatar van Minneapolis
Een fijne verassing Xscape. Zeker na het teleurstellende "Michael" ben ik er erg blij mee.
Het is duidelijk dat veel nummers een nieuwe productie nodig hadden omdat ze niet af waren, of gewoon niet goed klinken, en tegen mijn verwachting in vind ik deze productie zeer geslaagd.
Timbaland maakte er gelukkig geen Timbaland album van, maar Michael staat centraal.

Daarom vind ik het een gemiste kans dat de beste nummers die niet de 6 officiële albums (Off the wall t/m Invincible) niet samen op één dubbelaar zijn uitgebracht.

Thriller periode:
-PYT demo (totaal ander nummer dan de album versie),
-Carousel
-For all time
-Got the hots
-Love never felt so good
-Loving you

Bad periode:
-Cheater
-Fly away
-I'm so blue
-Streetwalker

Dangerous periode:
-Monkey business
-Do you know where your children are
-Serious effect
-If you don't love me
-She got it

History periode en later:
-In the back
-Fall again
-Chicago
-A place with no name
-Slave to the rhythm
-Blue gangsta

En van na "Invincible"
-Behind the mask
-Best of joy (het perfecte laatste, en misschien wel zijn laatst opgenomen, nummer)

Nu is alles versnipperd uitgekomen. En omdat ze al zijn uitgebracht op jubileum versies, zijn sommige nummers die nodig een oppoets beurt nodig hadden/ afgemaakt hadden moeten worden, voor dit project genegeerd. Hierdoor gaan ze verloren voor het grote publiek.
Ik begrijp best de achterliggende redenen (uitmelken), maar artistiek gezien zou het een veel groter impact hebben gemaakt.
In dit lijstje heb ik wel bewust een aantal mierzoete demo's weggelaten.

avatar van rkdev
Waar ik nou nog benieuwd naar ben is of met Xscape dus een einde is gekomen aan het postuum uitbrengen van nieuwe nummers, aangezien LA Reid aangeeft in de docu dat er alleen gewerkt is met nummers waar de vocalen compleet van opgenomen waren.

avatar van Minneapolis
rkdev schreef:
Waar ik nou nog benieuwd naar ben is of met Xscape dus een einde is gekomen aan het postuum uitbrengen van nieuwe nummers, aangezien LA Reid aangeeft in de docu dat er alleen gewerkt is met nummers waar de vocalen compleet van opgenomen waren.

Ik las in diverse artikelen dat er "2 dozijn" gevonden. Ik neem dus aan dat er nog 16 van kop tot staart nummers zijn.
Of er hier nog meer van worden uitgegeven (in een deel 2 van dit project??) is inderdaad de vraag.

Het lijkt mij haast dat er nog veel meer zijn, gezien de nummers van Dangerous bijvoorbeeld waar ik eerder naar refereerde.
Ik vind het goed dat ze niet alles uitbrengen. Van mij hadden ze heel "Michael" in de kluis mogen houden op een paar nummers na. Hetzelfde geldt voor een paar zoetsappige nummers die op verzamelaars/ jubileum albums zijn verschenen. dat doet alleen maar afbreuk aan de artiest.
Aan de andere kant ben ik heel blij met de nummers uit het lijstje hierboven. Al had ik ze graag (ook) in een fatsoenlijke productie gehoord. En dan met name de nummers uit de Thriller periode.

Ik vraag me af of deze archieven compleet zijn, of dat er meerder partijen (en rechthebbenden?) zijn.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Bij Michael Jackson - Xscape (2014):

Dit is mijn rijtje:
1. HIStory
2. Bad
3. Dangerous
4. Thriller
5. Blood on the dancefloor
6. Of the wall
7. Invincible
8. Xscape
9. Michael

avatar van Rene1979
1. Thriller
2. Bad
3. Dangerous
4. Off the Wall
5. Xscape

avatar van Minneapolis
1. Off the wall
1. Thriller (ik kan echt niet kiezen)
3. Destiny (ja ik noem dit gewoon een Michael Jackson album)

4. Dangerous
5. Bad
5. Xscape (Bad is beter door fijne nummers als Another part of me, Leave me alone, Just good Friends en Speed demon, maar Xscape luistert als geheel lekkerder).

7. History (ondanks het schitterende Stranger in Moscow en Michael's versie van Come together)

8. Invincible (zeer matig)

De gaten er tussen zijn bewust, om de afstand aan te geven ("een tijdje niets..").
Bedenk hier dan nog een flink aantal spaties tot diep onder je monitor, en dan komen "Michael" en ver daaronder nog het remix album Blood on de dancefloor (wel een geweldig nummer).

@frankholst182: ik vind het juist een prachtige kunstzinnige hoes. Kan zo in een fotomuseum hangen.

tuktak
frankholst182 schreef:

Maar even een rijtje maken:
1. Bad
2. Thriller
3. Dangerous
4. History
5. Xscape
6. Of the wall (of toch hoger, hangt van me bui af)
7. Blood on the dancefloor
8. Invincible
9. Michael

avatar van west
Ik zal 'm opnieuw opschrijven:

1. Off the Wall
1. Thriller
3. Bad
4. History
5. Xscape
6. Dangerous

Een heel eind daarachter:
7. Michael
8. Invincible

avatar van west
Ja, ik vond jouw 2 nummers 1 slim gekozen: hoefde ik dat ook niet te doen. Bad staat bij mij toch op drie, omdat er een aantal echt geweldige nummers op staan.

Ik ben een muziekomnivoor, maar ik heb een voorkeur voor soul & funk en (hard-)rock / indie-rock.
Op dit moment staat een andere soul & funk gigant aan op mijn koptelefoon: Prince. Daar ben ik toch nog steeds wel stiekem fan van.

avatar van Minneapolis
Per ongeluk mijn berichtje gewist, maar bedankt voor je antwoord.
Ik bedoelde eigenlijk wat jouw favoriete tracks van de Xscape zijn.
Gezien je voorkeur voor Off the wall en Thriller dacht ik haast nr's 1 en 3 vanwege de luchtige soul sound.

Ja, Prince wordt door mij ook erg gewaardeerd, maar dat is wel aan m'n gebruikersnaam te zien denk ik.
Ik kan me een tijd herinneren dat dat zogenaamd niet samen kon gaan.

avatar van west
Nummer 1 en nummer 8, de titelsong, zijn mijn favorieten. Nummer 3 mag er zeker ook zijn.

PS: verdraaid, Minneapolis. Wie komt daar ook al weer vandaan?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:01 uur

geplaatst: vandaag om 03:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.