MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Lukk0
Snakeskin schreef:
Dat het zo schraal met de hip hop gesteld was wist ik overigens. Het genre schijnt niet meer klassiekers te hebben voortgebracht dan de The Rolling Stones alleen.

Dit toont wel weer aan dat je niet weet waar je het over hebt.

Minder 'klassiekers' dan in rock misschien, maar dat kan ook bijna niet anders. Vijftig jaar rock of net iets meer dan twintig jaar hip-hop is ook nogal een verschil. Rolling Stones hebben misschien vier albums uitgebracht die als 'klassieker' bestempeld kunnen worden, en jij beweert dat er in hip-hop nog minder zijn.

Ik zal even een leuke (incomplete) opsomming doen: Illmatic, Enter the Wu-Tang, Madvillainy, When Life Gives You Lemons, A Long Hot Summer, Black Star, The Chronic, Me Against the World, Midnight Marauders, The Cold Vein, Resurrection, Be, Deltron 3030, Champion Sound, Black on Both Sides, Illadelph Halflife, Time Being, 3 Feet High and Rising, The Main Ingredient, Big Shots, The Infamous etc. etc.

Zal ik nog langer doorgaan? Gewoonweg een belachelijke opmerking dus. Iets met borden en koppen lijkt me wel van toepassing.

Sommige mensen begrijpen ironie, andere niet.

Lukk0
Oh ja, ik heb de ironie natuurlijk niet opgemerkt. Stom van me, excuses. (Dit is natuurlijk ook ironisch bedoeld, maar jij begrijpt dat wel.)

Wat is ironie?

Snakeskin, het feit dat je zo verbeten reageert en uit het wilde weg veronderstellingen begint te plaatsen die op niets slaan, zegt genoeg.

waar willen jullie heen? Dat ik dingen schrijf die aansluiten bij hoe jullie het zien? verbeten? Ik snap jou niet en daar ben ik al op teruggekomen. Heb jij er toen kennelijk overheen gelezen. Ik stel het in zijn algemeenheid.

We (ik haal er Lukk0 maar even bij, omdat het kan) willen je gewoon duidelijk maken dat je met een uitspraak als deze:

Snakeskin schreef:
"Illmatic" alleen is een grotere klassieker dan "Exile on main street", "Sticky fingers", Beggars banquet","Let it bleed" te samen. Jij schrijft er ook nog bij een klassieker van jewelste waarmee het materiaal van The Rolling Stones een wel erg marginale rol toegedicht krijgt en de zaken liggen toch in geheel andere verhoudingen.

toont dat je niet weet waar je het over hebt. Voor verdere info: zie Lukk0's post, die de nagel op de kop tikte.

in zijn algemeenheid is dat zo, of jij moet willen beweren dat het andersom is? Dat heeft met verbetenheid niets te maken. Het is jammer dat jullie hetgeen waar het omdraaid niet te pakken kunnen krijgen en jullie vastvreten in wat denken te lezen maar wat niet de kern van de zaak raakt.

herman schreef:
hiphop is tegenwoordig de populairste muziekstroming
chevy93 schreef:
Dat lijkt me sterk. Er wordt de meeste hiphopmuziek gemaakt, ja, maar daarmee nog niet het populairst.

Na twee jaar lang elk nummer van de top 40 te hebben geluisterd, denk ik dat ik wel kan stellen dat hiphop momenteel de populairste stroming is. En wellicht ook de dominante jongerencultuur. Of het moet toch de Nederlandstalige muziek zijn.

De Stones zijn wel een grote naam, maar zeg eens eerlijk: hoeveel mensen van onder de 30 kom je nog tegen die meer dan 1 Stones-album bij naam kunnen noemen? Meestal gaat het niet verder dan een paar losse hitjes zoals Paint it Black enzo.

Hoeveel mensen kunnen één album van Nas noemen? Of überhaupt vertellen dat het een hiphop-groep is?

Top 40 - top40.nl
Hoeveel hiervan is hiphop dan? Volgens mij valt dat echt reuze mee. Daarbij is de Top 40 geen goede graadmeter van wat er populair is, het beperkt zich alleen tot de muziek die de afgelopen weken/maanden gemaakt is.

Ik zou eerder naar algemene verkoopcijfers kijken of naar Top Artists and Top Tracks Charts – Last.fm

herman schreef:
(quote)
(quote)

De Stones zijn wel een grote naam, maar zeg eens eerlijk: hoeveel mensen van onder de 30 kom je nog tegen die meer dan 1 Stones-album bij naam kunnen noemen? Meestal gaat het niet verder dan een paar losse hitjes zoals Paint it Black enzo.

ik heb geen idee, jij wel?

chevy93 schreef:
Top 40 - top40.nl
Hoeveel hiervan is hiphop dan? Volgens mij valt dat echt reuze mee. Daarbij is de Top 40 geen goede graadmeter van wat er populair is, het beperkt zich alleen tot de muziek die de afgelopen weken/maanden gemaakt is.

Van de top 20 is ongeveer de helft hiphop of daar sterk aan gerelateerd.

Ik zou eerder naar algemene verkoopcijfers kijken of naar Top Artists and Top Tracks Charts – Last.fm

Daar had ik ook al naar gekeken (verkoopcijfers). In Nederland zijn voor Nederlandstalige muziek, hiphop en commerciele dance populair. Verder nog wat losse popdingen (Adele enzo). De rest hobbelt daar ver achteraan (helaas).

@Snakeskin: ik heb wel een idee, want het gros van mijn vriendenkring is in de twintig/begin dertig. Zijn er wel een paar bij die de Stones leuk vinden en vast ook wel een albumtitel kunnen noemen, maar het gros lukt dat niet. Het merendeel is ueberhaupt niet echt met muziek bezig.

chevy93 schreef:
Of überhaupt vertellen dat het een hiphop-groep is?

Hopelijk weinig, want het is een rapper en geen groep

Ik vraag mij echter ook sterk af of hip-hop zo populair is. Op de radio wordt het nauwelijks gedraaid en ook in mijn directe omgeving luisteren eigenlijk maar heel weinig mensen hip-hop. Volgens mij is popmuziek in de trant van Lady Gaga en Rihanna vele malen populairder.

Er is trouwens een groot verschil tussen de populaire hip-hop, als Lil Wayne en Drake, en de minder populaire/bekende hip-hop, als Atmosphere en CunninLynguists. Dan heb je nog de wat oudere hip-hop als Nas, die dan wel wat bekender is, maar ik durf te wedden dat als je ook maar vraagt naar een nummer van Nas in mijn klas, je misschien 2 mensen hebt die er één kunnen noemen. Als je geluk hebt. Een nummer van Lil Wayne lukt al stukken beter. Dergelijke populaire hip-hop vind ikzelf overigens vaak vreselijk (er zijn uitzonderingen).

Hip-hop is heus populair, met name hip-hop als 2Pac en Eminem en hip-hop als Lil Wayne, maar volgens mij zijn andere dance/pop artiesten veel populairder.

@ herman
Je zegt trouwens dat de helft van de top 20 hip-hop is, maar dan neem je het genre wel heel erg breed. Ik ken niet alle nummers, maar van de nummers die ik ken is alleen het nummer met Diddy enigszins hip-hop te noemen, maar zelfs dan maar voor een klein deel.

Ik denk ook dat die walgelijke dance waarmee de top 40 mee wordt doodgegooit het populairst is.

Helemaal met Niels eens. Ook ik ontdek zeer weinig hip-hop in de top 20 trouwens.

herman schreef:
@Snakeskin: ik heb wel een idee, want het gros van mijn vriendenkring is in de twintig/begin dertig. Zijn er wel een paar bij die de Stones leuk vinden en vast ook wel een albumtitel kunnen noemen, maar het gros lukt dat niet. Het merendeel is ueberhaupt niet echt met muziek bezig.
Maar die weten wel wie Nas is?

niels94 schreef:
Hopelijk weinig, want het is een rapper en geen groep .
Zoveel geef ik er dus om. En ik heb zelfs een album van hem beluisterd.

Ik denk dat ze ook niet weten wie Nas is, op een paar na.

En ik neem hiphop wel vrij breed inderdaad. Sommige van de Rihanna-nummers schaar ik er ook onder. Maar de dance uit de Guetta-stal is inderdaad de populairste muziek van dit moment (helaas), al zitten daar ook wel wat hiphop-crossover nummers bij.

Pijlsnel schoot Seventeen Seconds uit het niets dertig plaatsen omhoog naar nummer 175, nog veel sneller worden er van dat aantal plaatsen 19 prijsgegeven en nu staan zij weer in het laatste deel van de lijst. Veel te laag, naar mijn mening.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Takk van Sigur Rós op 88 staat. Hoort minstens vijftig plaatsen hoger te staan, naar mijn mening.

Lukk0
Er zijn twee albums van Sigur Rós waarover meer consensus bestaat ( ( ) op 29, Ágætis Byrjun op 37), lijkt me logisch dus dat Takk... het met die iets lagere plaats moet doen.

Inderdaad... ik heb ( ) op 1 in mijn eigen top 10, maar Takk scoort bij mij echt stukken lager.

Daar ben ik het met jullie eens

Dat belooft dan nog wat, ( ) heb ik besteld en komt waarschijnlijk komende week binnen...!

Heerst er trouwens ook consensus over het feit dat Med sud í eyrum dan nóg een stuk lager hoort te staan dan - in ieder geval - Takk en Agaetis Byrjun?

In de top 250 staat Rihanna op 200. Allé, dat weten we dan ook weer.

Saturtijn schreef:
Dat belooft dan nog wat, ( ) heb ik besteld en komt waarschijnlijk komende week binnen...!

Heerst er trouwens ook consensus over het feit dat Med sud í eyrum dan nóg een stuk lager hoort te staan dan - in ieder geval - Takk en Agaetis Byrjun?

Ik denk het wel. Maar de consensus is ook maar de consensus, daar moet je je verder niet door laten leiden. Het draait uiteindelijk om *jouw* beleving.

Ik zal er me niet door laten leiden. Al is het wel altijd zo dat vooroordelen een beetje doorwerken in mijn eigen oordeel. Zowel in positieve zin als in negatieve, overigens. Zodoende kon Sigur rós vanaf het begin al niet meer kapot eigenlijk - net als bijvoorbeeld Johan die ik leerde kennen door 'hun' laatste artikel in OOR vorig jaar, waarin ze nog maar even de hemel ingeprezen werden...

Ik kan er weinig aan doen. Ik geniet veel meer van muziek dan heel veel andere mensen, dus dan zal het niet zo'n probleem zijn

Degenen die dachten dat Radiohead de rotatielijst maandenlang zou aanvoeren hebben het mis, nu al heeft Elbow ze van de 1ste plaats verstoten.

Ook merkte ik het debuut van Burial op in de top 250, ik ben hem maar meteen gaan luisteren.

Daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Voor mij was Untrue trouwens echt een groeiplaat, dus als ie de eerste keer niet bevalt, geef 'm dan nog een kans. Je kan 'm trouwens het best om 3 uur 's nachts alleen luisteren .

Is niet het debuut van Burial trouwens, maar zijn tweede album. Verrassend dat ie in de top 250 staat.

Komt waarschijnlijk door de dubstep-hype.

Arrie, ik bedoelde het debuut van de plaat zelf in de top 250, want dit is de eerste keer dat hij erin staat volgens mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.