MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
"Stevige bruggen tussen het metal en het mainstreampubliek." toe maar, is het niet zo dat Metallica mega mega supermega werdt toen zij zelf "mainstream" werden en dat zij zelf die brug overgestoken zijn in plaats van andersom. Dat doet overigens niets af aan hun jaren tachtig oeuvre.

Ten tijde van Master Of Puppets werden er al 1 miljoen exemplaren van verkocht. Dat was toch echt geen album voor de mainstream.

Ik vindt Slayer voor wat betreft de ontwikkelingen van de metal eigenlijk minstens zou belangrijk, misschien wel belangrijker dan Metallica. Het doet er ook niet zoveel toe, het is in ieder geval leuk te lezen dat The Beatles aan de popmuziek weinig hebben toegevoegd.

Metallica heeft meer voor de melodieuze kant van de metal invloed gehad terwijl Slayer dat had voor de extremere metalgenres.

Dat is een stevig aantal, maar staat toch in schril contrast met de aantal van de cd uit 1991.

Het is Bob weer gelukt om met Highway 61 revisited in de top 100 te komen, en dat is erg knap omdat het al de zesde misschien wel zevende keer dat hij die positie inneemt. Misschien lukt het om nu door te schuiven.

Een vraagje aan de chart freaks.

Welke hitparade is in Nederland de meest officiële?

Ik heb het gevoel dat het de Nederlandse Single Top 100 is,
maar dat de Nationale Top 40 iets meer uitstraling of allure heeft.

Wie kan me helpen?

Volgens mij heeft de top 40 die altijd op 538 wordt uitgezonden de meeste allure in Nederland. En volgens mij gebruikt de Single Top 100 ook andere criteria voor hun lijst.

Ik lees dat de Single Top 100 louter gebaseerd is op verkopen
en dat de Nederlandse Top 40 ook de airplay meeneemt in de cijfers.

Gezien het geringe aantal singles dat er verkocht wordt tegenwoordig, is airplay een betere graadmeter om te meten wat populair is (en daar draaien die lijsten toch om). Airplay wordt overigens pas sinds juli '99 meegerekend.

Vóór 1 juli 1999 was de Top 40, net zoals de Single Top 100 tegenwoordig, enkel en alleen op de wekelijkse verkoopcijfers gebaseerd. Sinds de Top 40 van 10 juli 1999 wordt airplay meegeteld.

Het valt me op dat de Top 40 beter aansluit bij onze Vlaamse hitparade.
De singles top 100 telt duidelijk meer Nederlandse artiesten in de hogere regionen.

Ik praat nu wel over de jaren 80.

Voor alle The Doors liefhebbers even wat reclame, we zijn begonnen met Ronde 2 bij het Ultieme The Doors Toplijst topic. 5 ladders van de beste 50 nummers.

Als alles goed gaat, gaat volgende week de Belpop ladder van start. Je kan nog tot het einde van deze week songs toevoegen aan de startlijst en normaal gezien vliegen we er dan maandag in...
We gaan dan tot volgend jaar op zoek naar de ultieme Belgische songs...

Bob staat ondertussen in de top 100, net als Prince overigens en erg opvallend is het sterke doorstijgen van Misplaced Childhood van Marillion en in korte tijd vijftien plekken gestegen is. Opvallend is ook dat Colplay, zij het schoorvoetend, langzaam wegzakt en dat Muse een ietsje pietsje sneller wegzakt. In 2013 zou Black holes .... best eens uit de top 100 verdwenen kunnen zijn.

Marillion heeft natuurlijk weer een nieuw album en is de laatste tijd (zoals altijd) regelmatig in Nederland geweest. Daarbij genereert het extra aandacht, doordat het op het forum ook steeds beter/hoger scoort in de diverse spellen.

Soundgarden was lange tijd afwezig in de Top 250 en is nu zover in de Top 250 doorgestegen dat "Superunknown" bij dit aantal punten zeker tot 2015 in deze lijst staat. Een opmerkelijke revival.

Komt waarschijnlijk door het nieuwe album.

Maar is de release daarvan aanleiding om "superunknown" in je top 10 op te nemen? Ik zie dat los van elkaar.

Slint is wereldkampioen terugkeren in de Top 250. Ondertussen is de plaat ook weer verdwenen.

Snakeskin schreef:
Ik vindt Slayer voor wat betreft de ontwikkelingen van de metal eigenlijk minstens zou belangrijk, misschien wel belangrijker dan Metallica. Het doet er ook niet zoveel toe, het is in ieder geval leuk te lezen dat The Beatles aan de popmuziek weinig hebben toegevoegd.

Het is alweer een wat oude post maar toch even een duit in het zakje:

Beide bands behoren tot de meest invloedrijke bands binnen de metalscene. Zij het wel dat: Metallica eigenhandig de Europese NWOBHM naar de Verenigde Staten bracht en daar populair maakte. Dat inspireerde veel plaatsgenoten om ook de instrumenten op te pakken en ook mee te doen. Een levendige thrash/speed scene was het gevolg. Daar is Metallica eerder verantwoordelijk voor dan Slayer. Slayer week daarentegen met Hell Awaits al van het pad af door nog ruiger en gevaarlijker te gaan klinken hetgeen weer grote inspiratie voor vele extremere metalacts bood.

Metallica koos voor de meer melodieuze aanpak en bracht een aantal zeer succesvolle albums uit die wijd en zijd bekend zijn. En dat allemaal zonder enige vorm van airplay of videoclip of andere promotie behalve optreden, optreden en nog eens optreden. Denk daar nog eens aan met onze U2 discussie in het achterhoofd.

Met het zwarte album werd het harde werken omgezet in klinkende munt maar toen waren de bruggen tussen metal en mainstream zoals Bennerd terecht verwoordde, al lang geslagen. Beide bands erg invloedrijk en dan zou ik Metallica nog net even invloedrijker willen noemen.

Prima. Maar ik blijf dat van die bruggen overdreven vinden omdat Metallica op het moment dat het harde werken (ook weer zo'n term) zich in klinkende munt vertaalde veel fans van het eerste uur van zich vervreemdt heeft. Het succes is terecht, maar wanneer er gesteld wordt dat Metallica met haar oorspronkelijke geluid het grote publiek bereikt heeft dan gaat dat mij een stop te ver, om men qua geluid duidelijk hoorbaar consessies heeft gedaan.

Om nog meer publiek te bereiken, hebben ze inderdaad hun concessies gedaan. Maar Metallica had met de platen daarvoor al mooi een groot deel van de (hard)rockfans in hun zak gekregen.

Snakeskin schreef:
Maar is de release daarvan aanleiding om "superunknown" in je top 10 op te nemen? Ik zie dat los van elkaar.
Het zou kunnen, maar het lijkt me een redelijk plausibele verklaring. Een nieuw album betekent nieuwe belangstelling. Er zijn ook mensen die voorheen nog nooit van Superunknown gehoord hebben en nu opeens wel.

Ja, dus dan zijn wij het eens.

Zo is het. Het echte grote publiek kwam met hulp van gladde songs, Bob Rock en dure videoclips. Daarvoor bereikte men voor metalbegrippen ook al een groot publiek. Met zowat niks. En ook de haters wisten wie of wat Metallica was. Dan ben je gewoon een baas. Klaar.

En over dat harde werken: lees eens een biografie en dan met name de hoofdstukken over de vroege Megaforcejaren. Dan begrijp je wel wat daarmee bedoeld wordt.

Overigens geloof ik niet dat oude fans vervreemd zijn door het zwarte album. Volgens mij is het album ook bij de oude garde behoorlijk geliefd. Er zijn er ook die het niets vinden, maar dat is volgens mij geen substantieel deel van het Metallicapubliek

Er zijn inderdaad veel fans van het eerste uur die zweren bij de oude platen, maar vanaf de jaren 90 afgehaakt zijn. Maar dat is naar metalnormen heel logisch als een band iets 'commerciëler' gaat klinken. Volgens mij heeft het metalpubliek ook de term 'commerciëler' uitgevonden.

chevy93 schreef:
(quote)
Het zou kunnen, maar het lijkt me een redelijk plausibele verklaring. Een nieuw album betekent nieuwe belangstelling. Er zijn ook mensen die voorheen nog nooit van Superunknown gehoord hebben en nu opeens wel.
de laatste maand zijn er welgeteld 4 nieuwe stemmen.

bennerd schreef:
Er zijn inderdaad veel fans van het eerste uur die zweren bij de oude platen, maar vanaf de jaren 90 afgehaakt zijn. Maar dat is naar metalnormen heel logisch als een band iets 'commerciëler' gaat klinken. Volgens mij heeft het metalpubliek ook de term 'commerciëler' uitgevonden.

Toch merk ik bij allerhande metalfans dat het black album zeer gewaardeerd wordt. De ellende begint volgens mij pas bij Load. Daar hebben veel metallers een hekel aan. Mijns insziens is die weer veel aardiger en avontuurlijker dan het album uit 91. Maar dat is persoonlijk.

Snakeskin schreef:
opvallend is het sterke doorstijgen van Misplaced Childhood van Marillion en in korte tijd vijftien plekken gestegen is. .

Van de week is deze plaat weer 3 plaatsjes gestegen

Edwynn schreef:
(quote)

Toch merk ik bij allerhande metalfans dat het black album zeer gewaardeerd wordt. De ellende begint volgens mij pas bij Load. Daar hebben veel metallers een hekel aan. Mijns insziens is die weer veel aardiger en avontuurlijker dan het album uit 91. Maar dat is persoonlijk.

Ik vind persoonlijk dat The Black Album een enorme aanzet tot zieltjes winnen was. Zeker geen slecht album maar pakken minder dan de vorige 4. Ook niet meer de thrash- en speedmetal, maar eerder hardrock. Ik vond het persoonlijk dan ook jammer dat op Werchter Boutique net die plaat in z'n geheel gespeeld werd, wat een stelletje crowdpleasers.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:32 uur

geplaatst: vandaag om 20:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.