MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De Nieuwsrubriek van MusicMeter: lever je tips en artikelen aan bij de redactie

zoeken in:
Een beetje een wrange kop bij een zanger die vanwege Parkinson met optreden stopt, zou ik niet voor kiezen.

Black Sabbath live, voor het laatst en niemand bleef onbewogen.

Dat nieuwsbericht over het concert van Imagine Dragons is denk ik gewoon een vertaling van een Engelstalig bericht? Het is in ieder geval een erg apart concertverslag

Het is zeker geen vertaald concertverslag hoor.

Het is een beetje flauw om andermans artikelen af te kraken, zeker omdat ik de schrijfstijl van een gewaardeerd MuMe-lid meen te herkennen (maar kan ernaast zitten), maar het verslag van Imagine Dragons is op zijn zachtst gezegd merkwaardig, en normaal gezegd een aanfluiting. Het is gewoonweg niet te volgen. De volgende zinnen heb ik een paar keer gelezen, maar ik snap echt niet wat er staat:

Vier jaar jong én bewezen --> niet duidelijk waar die 4 jaar op slaat. Wie of wat is 4 jaar jong? De band is in elk geval al veel langer bezig. Ook onduidelijk wat wordt bedoeld met bewezen.

ondersteund door koptelefoonverpletterende drums en gitaarsolo’s --> waar komt die koptelefoon opeens vandaan? Koptelefoons bij een concert? Of had de schrijver een koptelefoon op tijdens het tikken van het verslag? Moet de lezer dat dan maar raden?

De visuals dreven even vlak nadat de intro voorbij was --> what the hell zijn drijvende visuals? En het is "het intro" in correct Nederlands.

"Die gitaar eruit”, klinkt het nog na. --> is dat iets wat iemand riep? Waar zat die gitaar in en waar moest hij uit?

waarna I bet my life bewijst dat de band ook muzikaal zuiver kan pieken. --> wat in moeders naam is "muzikaal zuiver pieken"?

De avond nam een onverwachte wending toen Reynolds zijn bovenlijf onthulde --> gekker moet het niet worden, een zanger die zijn bovenlijf ontbloot tijdens een concert! Stop de persen!

een halfnaakt ritueel --> je shirtje uitdoen is een "ritueel"?

dat het fandom jubelend deed ademhalen --> okee, deze vind ik best poëtisch. Ik wil ook wel eens jubelend ademhalen, klinkt bevrijdend.

Die visuals en live-feel hielpen het publiek te ’surviven" --> hadden ze hat dan zó zwaar en op welke manier hielp dat dan?

De show duurde twee uur en liet niets te wensen over: eigen kweek, eigen vuur. --> wie heeft wat gekweekt? Was er vuur en wie heeft dat dan aangestoken?

Ik heb gisteravond nog muzikaal zuiver gepiekt, da’s heel normaal hoor. Shirtje uit en gaan…

ZAP! schreef:
Ik heb gisteravond nog muzikaal zuiver gepiekt, da’s heel normaal hoor. Shirtje uit en gaan…

Ja, dat is ook heel normaal. Tenminste, als ik zou weten wat het betekent.

Is Klets_Geert_Pieter de lokale vriend van Chad aan het werk geweest?

(btw: homegrown = eigen kweek)

Tja.
Een nieuwsvoorziening zonder dat je zelf een nieuwsbron bent.
Dat wordt dan zelf nieuws opsporen dat nog nergens bekend is of nieuws overnemen van andere nieuwssites en dan herschrijven.

We moeten op lijstjes terechtkomen waar (pers-)berichten inzake muziek automatisch naar toe gaan. Lekker baantje om dit te organiseren maar als je jezelf serieus neemt, moet er op dat vlak wat gaan gebeuren. We willen lezen dat we worden geciteerd om mensen naar de site te lokken.

Hoe weet De Telegraaf als eerste dat Jeff Lynne noodgedwongen de stekker er uit moet halen en hoe kunnen wij die informatie eerder naar ons toehalen zodat wij de eerste zijn en zeker zonder eerst De Telegraaf te hoeven lezen.
We zijn door dat kopiëren al later, als het dan ook nog eens langer blijft staan wordt het helemaal kouwe koffie.

Als ik overigens schrijf, vraag ik Chat GPT vaak of hij mijn bladzijden wil doornemen op taal- en mogelijk stijlfouten. Hij zegt nooit nee.
Je krijgt binnen drie seconden niet alleen op wat je allemaal verkeerd hebt gedaan, hij geeft er ook nog eens een uitleg bij waarom het in het Nederlands verkeerd is.

Dat maakt de wijsneus niet echt geliefd in huize musician maar het stukje is taalkundig in ieder geval correct.

musician schreef:

Als ik overigens schrijf, vraag ik Chat GPT vaak of hij mijn bladzijden wil doornemen op taal- en mogelijk stijlfouten. Hij zegt nooit nee.
Je krijgt binnen drie seconden niet alleen op wat je allemaal verkeerd hebt gedaan, hij geeft er ook nog eens een uitleg bij waarom het in het Nederlands verkeerd is.

Dat maakt de wijsneus niet echt geliefd in huize musician maar het stukje is taalkundig in ieder geval correct.

Ik laat ChatGPT ook mijn vaak mijn stukken controleren, maar ik betrap het daarbij nog best vaak op fouten op taalkundig gebied. Maar het haalt in ieder geval slordigheidsfouten uit mijn stukken.

musician schreef:

Dat laatste trek ik echt wel in twijfel. Je wilt niet weten hoe vaak ik KletstGeertPieter al op stijlbreuk en -fouten heb betrapt. De stijlvariatie en de frequentie van woordgebruik bepaalt de 'vulling' van die LMM's en daarmee ook de output. In boerentaal: hoe vaker en hoe meer hoe beter de afspiegeling van het semantische universum (van Henk en Ingrid).

Je moet de juiste vragen stellen

Ik ben zelf ook geen taalwonder, maar die tekst over north sea jazz is toch niet te lezen.

Het publiek slikte een brok weg?

...en zou die 'instrumentale versie van Sterrenstof' niet gewoon een versie van de jazz-standard Stardust kunnen zijn? Dat duidt toch wel heel erg op een tekst die door de vertaalmachine is gegaan...

gaucho schreef:
...en zou die 'instrumentale versie van Sterrenstof' niet gewoon een versie van de jazz-standard Stardust kunnen zijn? Dat duidt toch wel heel erg op een tekst die door de vertaalmachine is gegaan...

"Het is zeker geen vertaald concertverslag hoor" was de reactie toen ik het voor het eerst aankaartte. Inmiddels zijn we al talloze vaag geschreven nieuwsberichten verder en is het toch overduidelijk dat er ergens flinke 'hoeken worden afgesneden' (pun intended) om maar zoveel mogelijk content de site op te pompen, in de hoop dat we meer omhoog komen in de zoekresultaten en daardoor meer clicks genereren. Mss werd Stardust opzettelijk vertaald naar Sterrenstof, zodat fans van De Jeugd van Tegenwoordig op het artikel klikken

Ik heb het niet geschreven, maar het ging wel degelijk om een cover van Sterrenstof van de Jeugd van Tegenwoordig. Blijkbaar deed 'ie dat ook al bij eerdere concerten in Nederland.

Ha ha, my bad. Gevalletje generatiekloof. Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Ik denk als oudere jongere bij North Sea Jazz natuurlijk als eerste aan een jazzklassieker als Stardust. Maar het is tegenwoordig een heel breed festival, dus een jazzy interpretatie van dat nummer van de Jeugd van Tegenwoordig kan natuurlijk ook. Had ik niet aan gedacht, maar klinkt achteraf heel logisch. Beschouw mijn opmerking dan maar als niet geschreven/niet geplaatst.

Er staat een willekeurige "E" aan het einde van dit artikel.

https://i.ytimg.com/vi/k5_zJBQoUF0/maxresdefault.jpg

Dessin
Rain King schreef:
Er staat een willekeurige "E" aan het einde van dit artikel.

(afbeelding)

De E van Edwin Evers.

Mijn hemel, ik lees weer wat van die nieuwtjes, en dit slaat toch helemaal nergens op? Er is toch niemand die werkelijk gelooft dat dit extra lezers naar deze site trekt? Het zal alleen maar mensen verjagen. Ik klik net ook door naar die Facebookpagina, die ook een nogal doodse indruk wekt, en waar al die modieuze nieuwtjes worden vergezeld van emoji's. Zoals zoveel sites tegenwoordig online doen. Infantilisering, oppervlakkigheid, niksigheid. Allemaal termen die ik juist nooit met MusicMeter associeerde.

thomzi50 schreef:
Mijn hemel, ik lees weer wat van die nieuwtjes, en dit slaat toch helemaal nergens op? Er is toch niemand die werkelijk gelooft dat dit extra lezers naar deze site trekt, terwijl het alleen maar mensen zal verjagen? Ik klik net ook door naar die Facebookpagina, die ook een nogal doodse indruk wekt, en waar al die modieuze nieuwtjes worden vergezeld van emoji's. Zoals zoveel sites tegenwoordig online doen. Infantilisering, oppervlakkigheid, niksigheid. Allemaal termen die ik juist nooit met MusicMeter associeerde.

Ook wij ontkomen niet aan de enshittification vrees ik :/

Fijne nieuwe update vandaag over Beyoncé en haar geschiedschrijving! Goed dat Daniel er nu weer bovenop zit. De beste man schrijft zo te volgen ook voor grote media-outlets als Voetbalzone, FCUpdates en andere sites die vooral zelf op nieuwtjes jagen en het niet overnemen of knippen-en-plakken. Al met al een puike aanwinst voor de website en goed om te zien dat er hierdoor nieuwe aanwas is gearriveerd. Altijd mooi als een muziekplatform evolueert tot een outlet met bezielde content.

tnf
Meteen naar www.musicmeter.nl/updates gaan scheelt. Alleen: ik vergeet dat laatste stukje nogal vaak. Daar wordt natuurlijk ook op gehoopt, dat dat bij veel mensen zo werkt.

Ik ben het hoofd van Beyoncé onderhand een beetje moe.

Gewoon letterlijk het laatste nieuws dat er ooit op de voorpagina verscheen. Als een stapel oude tijdschriften in een wachtkamer waar de bovenste onaangeroerd liggen blijft.

Kalm aan mannen! Daniel en de rest van onze redactiebemanning is gewoon aan het broeden op een megascoop die Beyonce zal vervagen.

Maar even zonder grappen, het is toch werkelijk waar beschamend gaucho? Ik kan me heel goed voorstellen dat jij niet positief bent over die '(redactie)' achter je naam, want mensen kijken mogelijk naar jou terwijl het eigenlijk onze vlammende reporter AI-Cabot betreft met zijn ronkende tekstjes die al weken vermist is. Overigens hoeven we dat inhoudelijk gezien totaal niet te betreuren; liever geen bullshit-content meer dan 6 per dag.

tnf
De 'index'-pagina automatisch naar de updates doorverbinden lijkt me zinvoller. Zodat dat gedeelte meteen het eerste is wat je ziet.

Als we nieuws willen op de startpagina … waarom wordt er dan niets geplaatst over Rick Davies (oprichter supertramp) die de 6e is overleden ?

Omdat het onmogelijk is immers Davies is na 13 augustus 2025, 12:14 overleden.

Dan heb je toch weer nieuwe maand “september” of komt er na augustus helemaal geen nieuws meer ??

Timk schreef:
Dan heb je toch weer nieuwe maand “september” of komt er na augustus helemaal geen nieuws meer ??

Na 13 augustus 2025, 12:14 dus niet meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.