MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De Nieuwsrubriek van MusicMeter: lever je tips en artikelen aan bij de redactie

zoeken in:
Beste gebruikers van MusicMeters,

Waarschijnlijk hebben jullie het de afgelopen weken allemaal gezien: de homepage van MusicMeter heeft een nieuwsrubriek. Een nieuwe ontwikkeling in het bestaan van deze site. Uit reacties in verschillende topics blijkt dat niet iedereen daar even gelukkig mee is, maar de huidige eigenaar van deze site, Realtimes Network, denkt dat zo’n rubriek veel nieuw internetverkeer en wellicht ook nieuwe lezers/gebruikers kan aantrekken.

Van onze kant is in het topic Feedback MusicMeter: de site - MusicMeter.nl de mogelijkheid besproken om als gebruikers zelf enige invloed te krijgen op de content van deze rubriek. De online contacten van de afgelopen weken hebben ertoe geleid dat de users herman en gaucho in eerste instantie een tweehoofdige redactie zullen vormen. Daniel Cabot Kerkdijk (Daniel CK) is namens Realtimes Network de samensteller van de nieuwsrubriek. Hij voert de eindredactie en plaatst op eigen initiatief berichten, maar ook wij kunnen tips, ideeën en berichten aanleveren.

Of ze worden geplaatst, al dan niet in aangepaste vorm, is uiteindelijk aan hem, maar we hebben de afgelopen twee weken gemerkt dat oze betrokkenheid gewaardeerd wordt en dat onze inspanningen niet zonder resultaat blijven. De recente nieuwsberichten over Concerto en Nicky Hopkins zijn daar voorbeelden van. Die zijn door ons aangedragen en, na enige aanpassing (in goed overleg) geplaatst. Naast de beroemde hedendaagse artiesten zullen er daardoor ook artikelen opduiken die interessant zijn voor een kleinere, maar op MusicMeter wel zeer betrokken doelgroep.

herman en gaucho zullen zelf berichten aanleveren, maar als redactie willen we ook als doorgeefluik fungeren voor alle andere gebruikers. Concreet betekent dit dat je via PM’s naar ons tips, interessante links, informatie of concrete/complete artikelen kunt aanleveren. Waar nodig werken we bijdragen zelf verder uit en/of gaan we er met de pen doorheen (correct Nederlands, feitencontrole etc.)

We zijn nog een beetje aan het bomen over de exacte criteria, maar de voorlopige uitgangspunten zijn als volgt:
- Het bericht moet actualiteitswaarde hebben: het moet zijn opgehangen aan een actueel nieuwsfeit;
- Het bericht moet betrekking hebben op een artiest, act, muzikant die enige bekendheid geniet (dit is een vaag criterium, maar je moet in elk geval in het achterhoofd houden dat het interessant moet zijn voor een aanzienlijk aantal lezers/gebruikers).
- Het indienen van een tip of artikel garandeert geen plaatsing. Als (eind-)redactie beoordelen we een inzending op zijn bruikbaarheid, maar we geven altijd wel (via PM) tekst en uitleg over onze afwegingen.
- Het moet niet te lang zijn, hooguit een alinea of zes.
- Foto’s kunnen we in de meeste gevallen zelf bij het onderwerp zoeken. Realtimes Network werkt samen met IMAGO, een grote speler op fotogebied. Maar mocht je eigen fotomateriaal (vrij van copyright) hebben, dan kun je dat natuurlijk meesturen.

Met deze algemene uitgangspunten willen we de komende tijd aan de slag gaan en kijken hoe dit zich ontwikkelt. We beseffen dat we het waarschijnlijk niet altijd iedereen naar de zin kunnen maken en dat er kritiek zal komen. Daar staan we voor open, zolang deze redelijk is geformuleerd.
Het alternatief is dat we van onze kant niets doen, maar de nieuwsrubriek is nu eenmaal een feit. Dan kiezen wij er liever voor om er samen wat van te maken. En het mag gezegd worden: de contacten met Daniel zijn de laatste twee weken intensief en hij staat open voor onze input. Dus dat is hoopgevend.

Tot slot: MusicMeter heeft sinds kort ook een eigen Facebookpagina:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61576804891212

Daar komen de nieuwsberichten op die ook op de homepage worden geplaatst. Als je wilt, kun je die pagina volgen (en ook reageren op de berichten), zodat we mede door deze kruisbestuiving de reikwijdte van onze geliefde site kunnen vergroten. Volgen is geen verplichting natuurlijk, maar het zou wel leuk zijn. Elke nieuwe volger is er één. Realtimes Network is van plan om deze site in de nabije toekomst ook wat te gaan promoten.

Hopende op jullie input en waardering,

gaucho (Hans), Herman (Herman) en Daniël

Klinkt goed gaucho! Ben benieuwd, wellicht is het ook een trigger om wat vaker de homepagina te bezoeken.

Alleen, Musicmeter had toch al een Facebookpagina?

Edit: bij het ingeven van de topictitel is denk ik iets niet helemaal goed gegaan. Bij de redactieij de redactie?

Nou je het zegt, ja. In de tijd van Jordy al, geloof ik. Geen idee wat daarvan terechtgekomen is, en of die nog bestaat. Als ik op FB via de zoekfunctie ga kijken, zie ik naast de huidige (dus met die nieuwe berichten) nog één andere MusicMeter. Maar die zit in Delhi, India, en lijkt me niet dezelfde als die we ooit gehad hebben...

Iemand (van de crew bijvoorbeeld, of van Realtimes Network) die daar meer duidelijkheid over kan verschaffen?

gaucho schreef:

Iemand (van de crew bijvoorbeeld, of van Realtimes Network) die daar meer duidelijkheid over kan verschaffen?

Ik dacht dat panjoe die pagina destijds (mee)beheerde?

ArthurDZ schreef:
Edit: bij het ingeven van de topictitel is denk ik iets niet helemaal goed gegaan. Bij de redactieij de redactie?

Ja, dat is bij het invoeren niet helemaal goed gegaan. Ik kan de tekst nog aanpassen, maar de kop niet, zo te zien. Iemand van de crew die daar meer mogelijkheden (of meer kennis van zaken) voor heeft?

gaucho schreef:
(quote)

Ja, dat is bij het invoeren niet helemaal goed gegaan. Ik kan de tekst nog aanpassen, maar de kop niet, zo te zien. Iemand van de crew die daar meer mogelijkheden (of meer kennis van zaken) voor heeft?

Ja een mod krijgt dat wel opgelost normaal gezien!

panjoe (moderator)
Ik heb de topictitel gefixt.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik dacht dat panjoe die pagina destijds (mee)beheerde?

Klopt, maar mijn Facebookaccount van toen is gehackt en op non-actief gesteld, dus daar heb ik geen toegang meer toe.

panjoe schreef:
Ik heb de topictitel gefixt.

Thanks for that!

Tja, als dat zo is, van die hack, dan moeten we de 'nieuwe' Facebookpagina maar als de enige officiële van MuMe gaan beschouwen.

Onweerwolf
Wat leuk zeg; alle 'artikelen' krijgen op feesboek een van een foebelpagina. Daverend succes dit.

Ik vond die samenvatting van de laatste MuMeAfrekening anders wel een fijne, was iig de eerste keer dat ik op een van de nieuwsberichten klikte. Alleen jammer van Yungblud's irritante kop ernaast, maar ja je kan niet alles hebben!

Onweerwolf
Tussen die twee zinnen in had je best een 'lees ook (..)' kunnen plaatsen, Arthur.

Onweerwolf schreef:
Tussen die twee zinnen in had je best een 'lees ook (..)' kunnen plaatsen, Arthur.

Je mag van mij zo cynisch doen als je wil, maar ik vind dat hier zinvolle pogingen gedaan worden om een goede balans te vinden tussen 'nieuwsitems moeten nieuw volk naar de site trekken' en 'het moet ook interessant blijven voor de huidige userbase'. Hopen dat men doorzet en deze balans geconsolideerd kan worden, in plaats dat de eigenaren het laten doodbloeden. In geval van dat eerste heb je mijns inziens een prima verrijking voor de site, stukken beter dan waar ze op MovieMeter mee opgescheept zitten.

Maar we gaan het allemaal maar moeten ontdekken inderdaad.

Ik weet niet of er iets aan te doen is, maar als je op Facebook zoekt op musicmeter, kom je niet op de pagina van musicmeter.nl.

En een vraag aan Daniel CK:

Waarom Tom Odell opeens op Pinkpop staat dit weekend
Waarom Ronnie Flex en Lil Kleine hun rapcollectief nieuw leven inblazen
Waarom Rod Stewart zelf tonnen (!) betaalt voor zijn Glastonbury-debuut
Waarom deze Amsterdamse winkel nu wereldwijde vinylstatus geniet
Waarom Sabrina Carpenters albumhoes de gemoederen zo verhit
Waarom 'Vlijmscherp' de volgende stap is voor Eefje de Visser
Waarom DI-RECT dit jaar stopt en wat ze daarna willen maken

etc.

Is dat bewust?

En een (onbedoelde?) tip:

itchy schreef:
Geen reactiemogelijkheid maar ook geen link naar de desbetreffende artiesten pagina. Als dit al nieuw volk trekt dan wordt dat op afstand gehouden van de rest van de site. goedzo

Linken naar de artiestenpagina's lijkt me een goed idee. Zal toch niet al te moeilijk zijn dat te automatiseren?

Verder neem ik aan dat jullie R.I.P. #2 - MusicMeter.nl in de gaten houden?

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
(quote)

Je mag van mij zo cynisch doen als je wil, maar ik vind dat hier zinvolle pogingen gedaan worden om een goede balans te vinden tussen 'nieuwsitems moeten nieuw volk naar de site trekken' en 'het moet ook interessant blijven voor de huidige userbase'. Hopen dat men doorzet en deze balans geconsolideerd kan worden, in plaats dat de eigenaren het laten doodbloeden. In geval van dat eerste heb je mijns inziens een prima verrijking voor de site, stukken beter dan waar ze op MovieMeter mee opgescheept zitten.

Maar we gaan het allemaal maar moeten ontdekken inderdaad.

Je hebt blijkbaar andere artikelen gelezen dan ik. Ik vind het in ieder geval wanstaltig gênant. Maar goed, ik heb er ook verder geen last van.

Poek schreef:
En een (onbedoelde?) tip:

(quote)

Linken naar de artiestenpagina's lijkt me een goed idee. Zal toch niet al te moeilijk zijn dat te automatiseren?

Verder neem ik aan dat jullie R.I.P. #2 - MusicMeter.nl in de gaten houden?

Een combinatie van een cynisch bericht en een opbouwend bedoelde tip. Knap he
Fijn dat de tip is opgemerkt.

Is het nieuws op?

Onweerwolf
Of is Google Translate offline?

Poek schreef:
Ik weet niet of er iets aan te doen is, maar als je op Facebook zoekt op musicmeter, kom je niet op de pagina van musicmeter.nl.

En een vraag aan Daniel CK:

Waarom Tom Odell opeens op Pinkpop staat dit weekend
Waarom Ronnie Flex en Lil Kleine hun rapcollectief nieuw leven inblazen
Waarom Sabrina Carpenters albumhoes de gemoederen zo verhit
Waarom 'Vlijmscherp' de volgende stap is voor Eefje de Visser
Waarom DI-RECT dit jaar stopt en wat ze daarna willen maken

etc.

Is dat bewust?

Deze titels zie je in principe alleen op Facebook of Google, bewust inderdaad. Bewust niet als titel op MuMe zelf, ingelogd of uitgelogd. Of zie je ze daar wel?

Daniel CK schreef:
(quote)

Deze titels zie je in principe alleen op Facebook of Google, bewust inderdaad. Bewust niet als titel op MuMe zelf, ingelogd of uitgelogd. Of zie je ze daar wel?

Een stuk minder, maar nog wel een paar:

17 juni 2025, 09:13

16 juni 2025, 16:50

Ok, in principe zijn de waarom-titels uitermate geschikt voor andere platformen. Het kan zijn dat ik er soms voor kies om deze ook op de site zelf te zetten, maar uiteraard moet het geen overkill worden

itchy Voorheen linkte ik al naar artiestenpagina's, maar dat viel simpelweg niet op in de tekst. Bijvoorbeeld hier Waarom ‘Vlijmscherp’ de volgende stap is voor Eefje de Visser - MusicMeter.nl Nu kies ik ervoor om de artiest of groep te onderstrepen, waardoor het juist wel opvalt.

Daniel CK schreef:

itchy Voorheen linkte ik al naar artiestenpagina's, maar dat viel simpelweg niet op in de tekst.

Mij valt het wel op, maar los daarvan, je kan het uiterlijk van zo'n link toch in de CSS aanpassen?

Niet aan mijn kant van het CMS in ieder geval, dit is voorlopig de tussenoplossing.

Onweerwolf
Wow, Danny Vera zingt het echt zo. Wat gênant.

Graf is een wolfstalker

Poek schreef:
Is het nieuws op?

Nee, het nieuws is niet op. Wat mij betreft is het aanbod in de huidige concert- en festivalzomer zelfs erg groot. Herman en ik hebben afgelopen week meerdere tips aangekaart. Waaronder bijv. die bijzondere Springsteen-release van zeven albums en de start van de Oasis-reünie concertreeks. Van dat laatste onderwerp heb ik zelfs een bericht gemaakt.

Als jullie je - natuurlijk volkomen terecht - afvragen waarom de nieuwsberichten op de homepage niet meer worden geüpdatet: Daniël is helaas al ongeveer een week ziek en niet in staat om aan de site te werken. Helaas is hij op dit moment de enige die rechtstreekse plaatsingsbevoegdheid heeft, dus vandaar dat er tot dusver niets gedaan is met de tips die Herman en ik afgelopen week met hem gedeeld hebben.

Daar kan hij natuurlijk niets aan doen, maar wat ons betreft is dit wel een onwenselijke situatie. We hebben in onze contacten dan ook maar meteen een voorzet gegeven: of we straks, als hij weer op de been is, oren heeft naar een wat ruimere plaatsingsbevoegdheid voor mij en/of Herman. Eventueel met de bepaling dat we daar alleen gebruik van maken bij ziekte, vakantie of andere oorzaken van langdurige afwezigheid. Maar zo kunnen wel in elk geval de continuïteit in de nieuwsvoorziening waarborgen.

We hebben nog geen antwoord gehad; hopelijk komt dat snel. Maar het leek ons op dit moment het beste om jullie toch even de stand van zaken door te geven. Wordt dus vervolgd. We houden jullie natuurlijk op de hoogte.

Precies, je moet direct nieuws kunnen leveren, en daar moet je een team achter zetten. Er gebeurt op dit moment genoeg; buiten Oasis uiteraard de afscheidsconcerten van Black Sabbath en Gang Of Four en uiteraard Neil Young in Nederland

deric raven schreef:
Precies, je moet direct nieuws kunnen leveren, en daar moet je een team achter zetten. Er gebeurt op dit moment genoeg; buiten Oasis uiteraard de afscheidsconcerten van Black Sabbath en Gang Of Four en uiteraard Neil Young in Nederland

...én Van Morrison, voeg ik er als longtime Vanfan fijntjes aan toe Maar je hebt gelijk: er valt meer dan voldoende te melden. Dat slotakkoord van Sabbath was me natuurlijk ook niet ontgaan (van de Gang of Four wel, maar daar ben ik niet zo in thuis).
Los van wat wij er zelf van vinden: ook uit commercieel oogpunt is het gewoon niet handig als je met die nieuwsrubriek in een opbouwfase zit en het nieuws uitvent op de socials. Een radiostilte van meer dan een week is dan 'killing'. Dat mag wat mij betreft geen tweede keer voorkomen, dus daar moeten we echt iets op verzinnen. Óf onze eigenaar haalt een andere speler uit de eigen gelederen van de reservebank óf ze laten het de vrijwilligers/hobbyisten van deze site tijdelijk doen...

Wat is een troneel? Bestaat dat woord überhaupt?

Rain King schreef:
Wat is een troneel? Bestaat dat woord überhaupt?

Lijkt mij een mislukte poging om Throne te vertalen. Het klinkt eigenlijk best goed, als je het maar vaak genoeg gebruikt slaat het misschien aan en heeft Musicmeter zijn eerste eigen woord uitgevonden....

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.