MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Uitgebreide artiestenpagina

zoeken in:
Toine Rorije
psychonaatje schreef:
(quote)

Daarvoor moet hij eerst een solo-album onder de naam "The Anonymous Mis" maken, pas dan worden de drie gelinkt. Dat gebeurt automatisch.

Nee hoor, kijk maar eens bij Slint. David Pajo heeft alleen platen gemaakt onder andere namen, maar heeft wel gewoon een link.

Volgens mij heb je nog gelijk ook

Haha bij deze. Zoals ik al zei: verbazingwekkend ook hoe vaak het vrij simpele systeem eigenlijk prima blijkt te werken

Toine Rorije schreef:
Nee hoor, kijk maar eens bij Slint. David Pajo heeft alleen platen gemaakt onder andere namen, maar heeft wel gewoon een link.

Vergeef me, je hebt helemaal gelijk.

Volgens mij komt dat omdat 'ie van elk bandlid een aparte pagina aanmaakt. Deze pagina's zijn niet altijd te vinden, behalve als je op een uitvoerende artiest zoekt die verwantschap vertoont met de naam van het bandlid.
Zoek bijvoorbeeld op Ramone en je krijg als zoekresultaten in artiesten niet alleen Joey (die wel solowerk heeft gemaakt), maar ook Johnny, Dee Dee, Tommy enz. (die geen solowerk hebben gemaakt en dus een lege pagina opleveren). Dus blijkbaar maakt 'ie die pagina's wel aan, kan dat?

Ik blijf ongelukkig met de werkwijze vwb incidentele samenwerkingsprojecten van artiesten. Ik snap wel dat de constructie is bedacht voor popbands met af en toe wisselende samenstellingen, maar voor incidentele samenwerkingen werkt het niet, naar mijn mening.

Ik zie dat net bijvoorbeeld deze plaat is toegevoegd, maar in de database is die artiestnaam niet opgesplitst. Op deze manier loop je (lopen we) dus alleen maar grotere hoeveelheden achterstallig onderhoud op.

Zou het niet mogelijk zijn om meerdere artiesten aan 1 album te koppelen? Dus dat in dit voorbeeld zowel Frank Sinatra als Antonio Carlos Jobim worden ingevoerd (en afgebeeld) als artiest?

neo
Vind ik ook Koekebakker. Maar wat je kan doen is bij dat album doorklikken. En kiezen voor groep en beiden naam als ''lid'' apart invoeren. Dan kan je via die pagina doorklikken naar beiden aparte artiesten pagina's.

Ja, dat begrijp ik. Maar dat moet dus wel telkens worden gedaan, ook bij nieuwe toevoegingen. En daar kan de crew niet of nauwelijks op toezien omdat er albums worden toegevoegd, waarna de artiest pas kan worden gesplitst.

Ik denk echt dat de huidige structuur uiteindelijk weinig gebruikersvriendelijk zal blijken vwb incidentele samenwerkingen (waar er talloze van zijn).

De weg die jij beschrijft, neo, vind ik meer een 'workaround' dan een goede oplossing.

Frank Sinatra & Antonio Carlos Jobim is ook geen band. Het is een eenmalige samenwerking van twee zelfstandige artiesten. Het is dan ook veel zuiverder (en bovendien gebruikersvriendelijker) om ze zo te behandelen, lijkt mij.

neo
Koekebakker schreef:
lap tekst

En ik ben het nog steeds met je eens

Zie deze pagina onderaan: http://www.musicmeter.nl/artist/5852 of deze http://www.musicmeter.nl/artist/8136. Dat doorklikken is ook al niet erg bevoordelijk voor het snel een overzicht krijgen van bij sommige artiesten die bv. veel met verschillende samenwerken.

Yup, we zijn het eens

Zelf was ik ook gelukkiger met het oude systeem waar je bij het toevoegen gelijk al alternatieve artiestennamen kon invullen.

Ja ik wil ook liever terug naar het oude systeem. Nu heb je helemaal geen overzicht meer van de meeste artiesten

Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van een paar weken tot de boel lekker gevuld is. Ik snap dat het vervelend kan zijn als een samenwerking (nog) niet bij een artiest staat, maar het is snel gecorrigeerd, en er is zoveel informatie bij gekomen dat ik me niet voor kan stellen hoe je dit een achteruitgang kan vinden.

We zouden evt. nog na kunnen denken over een extra markering bij een groep, dat het geen "echte" groep betreft maar een samenwerking ofzo, zodat die albums ook direct in het overzicht van de "leden" komen. Of automatisch detecteren: als een samenwerking 2 leden heeft wordt de boel ook getoond bij de solo-artiesten, bij meer dan 2 niet (zo was het in de oude situatie ook meestal). Als dat doorklikken echt zo'n probleem is.

Maar ik blijf er bij dat je op de solo-pagina van Mick Jagger niet alle Rolling Stones albums moet zien

Koekebakker schreef:

Frank Sinatra & Antonio Carlos Jobim is ook geen band.

Waar wordt dat gesuggereerd?

Het is een eenmalige samenwerking van twee zelfstandige artiesten. Het is dan ook veel zuiverder (en bovendien gebruikersvriendelijker) om ze zo te behandelen

Waar worden ze verkeerd behandeld? Het idee is/was dat je op een solo-pagina alleen het solo werk bediscussieert, en bekijkt, en dat je bij samenwerkingen en groepsverbanden doorklikt naar een aparte pagina.

neo
Jordy schreef:
We zouden evt. nog na kunnen denken over een extra markering bij een groep, dat het geen "echte" groep betreft maar een samenwerking ofzo, zodat die albums ook direct in het overzicht van de "leden" komen. Of automatisch detecteren: als een samenwerking 2 leden heeft wordt de boel ook getoond bij de solo-artiesten, bij meer dan 2 niet (zo was het in de oude situatie ook meestal). Als dat doorklikken echt zo'n probleem is.

Maar ik blijf er bij dat je op de solo-pagina van Mick Jagger niet alle Rolling Stones albums moet zien

Prima plan. Waar het dus om ging is dat bij een artiesten pagina albums niet gewoon worden getoond waarbij die persoon gewoon dezelfde naam heeft. Ik snap ook wel dat je bv. niet alle Dead Can Dance albums bij Lisa Gerrard's normale albums kan zetten. Dus met die laatste allinea ben ik het wel eens indien een andere naam in groepsverband.

Dat zouden we ook nog als compromis kunnen doen inderdaad. Als de naam van de (solo) artiest / het lid een onderdeel is van de naam van de groep/samenwerking, dan ook de "groep" albums bij de solo artiest zelf tonen.

neo
Ik zit nu trouwens ook eens te denken. Aangaande gastartiesten. Is het misschien iets om daar ook iets nog voor te ontwikkelen? Dat je dus een aparte kolom aanmaakt waar iemand iemand gastoptredens op allerlei albums apart in een kolom komen?

edit: Of in dit vorm van dat een of andere track ook voorkomt op dit en dat album.

Jordy schreef:
(quote)

Waar wordt dat gesuggereerd?

Nergens direct. Maar ik had sterk de indruk dat de constructie vooral was bedacht voor 'echte' bands. Daarvoor vind ik het zelfs erg mooi en een grote vooruitgang. Daar past het ook 'biografisch' voor een artiest. Je vult in wanneer een samenwerking tot stand kwam en wanneer die weer uit elkaar ging. Dat vind ik allemaal uitstekend passen bij bands, maar erg eigenaardig bij eenmalige samenwerkingen.

Nu ik mijn berichtje teruglees zou je kunnen denken dat ik het wat aggressief stelde, maar dat was niet mijn bedoeling.

Het idee is/was dat je op een solo-pagina alleen het solo werk bediscussieert, en bekijkt, en dat je bij samenwerkingen en groepsverbanden doorklikt naar een aparte pagina.

Dat begrijp ik en vind ik dus een erg geslaagde constructie voor bands of permanente samenwerkingen, maar niet voor incidentele. Die discussies kunnen m.i. toch wel bij de albums (of zelfs beter).

neo schreef:
Ik zit nu trouwens ook eens te denken. Aangaande gastartiesten. Is het misschien iets om daar ook iets nog voor te ontwikkelen?

Yup dat staat (laag) op de lijst

Jordy schreef:
er is zoveel informatie bij gekomen dat ik me niet voor kan stellen hoe je dit een achteruitgang kan vinden.

Dat is ook zeker niet mijn mening, maar ik vind het niet op ieder gebied even geslaagd.

We zouden evt. nog na kunnen denken over een extra markering bij een groep, dat het geen "echte" groep betreft maar een samenwerking ofzo, zodat die albums ook direct in het overzicht van de "leden" komen. Of automatisch detecteren: als een samenwerking 2 leden heeft wordt de boel ook getoond bij de solo-artiesten, bij meer dan 2 niet (zo was het in de oude situatie ook meestal).

Wat betreft dat laatste: ik ook, hoor. Mijn ideale oplossing zou zijn dat je bij incidentele samenwerkingen de verschillende artiesten afzonderlijk aan het album hangt.

Volgens mij voelt iedereen in 95% van de gevallen wel aan of het om een vaste samenwerking of een incidentele gaat.

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen dat de site de artiesten niet genereert vanuit de ingevoerde albums (zoals nu), maar apart. Dat je dus eerst een 'artiestenentiteit' moet aanmaken voordat je er een album voor kunt aanmaken.

Als je een album wilt toevoegen, moet je dan uit 1 of meer bestaande artiestenentiteiten kiezen. Dat lijkt mij het allermooist, maar is allicht wel erg veel werk.

(sorry dat ik dit topic pas ontdek na invoering, had graag meegedacht op de eerste pagina's, maar had het niet door)

Koekebakker schreef:
Je vult in wanneer een samenwerking tot stand kwam en wanneer die weer uit elkaar ging. Dat vind ik allemaal uitstekend passen bij bands, maar erg eigenaardig bij eenmalige samenwerkingen.

Laat maar wat dit betreft, heb nu pas ontdekt dat dit optioneel is.

Koekebakker schreef:
Dat lijkt mij het allermooist, maar is allicht wel erg veel werk.

Dat is ivm het vele werk dat dat met zich mee zou brengen inderdaad geen optie, bovendien wordt de drempel om toe te voegen dan te groot, imho

Jordy schreef:
Dat zouden we ook nog als compromis kunnen doen inderdaad. Als de naam van de (solo) artiest / het lid een onderdeel is van de naam van de groep/samenwerking, dan ook de "groep" albums bij de solo artiest zelf tonen.

Hmmm. Dan krijg je dus de Diana Ross & The Supremes-albums onder Diana Ross, de Ian Dury & The Blockheads-albums onder Ian Dury, de Gladys Knight & The Pips-albums onder Gladys Knight enz. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.

Nu ja, iets anders: ik heb een aantal samenwerkingen gesplitst, zo ook van Gary Peacock. Maar de database snapt nog niet dat dit telkens dezelfde Gary Peacock is.

Omdat er geen soloplaat van hem op de site staat, denk ik? Kan ik een handeling verrichten om dat aan te passen?

Dat is inderdaad een andere functionele discussie. Momenteel kun je alleen op een lid "doorklikken" als een lid solo ook albums heeft gemaakt. Het idee daarachter: de bassist van een band of een van de Sugababes verdient geen eigen plaatje+discussie+statistieken.

In het geval van Jack White (of jouw persoon, waarschijnlijk) kun je er over discussieren. Het zou leuk zijn om te kunnen zien in welke bands Jack White zit, en discussieren over in welke band hij het beste tot z'n recht komt, ofzo.

In ieder geval geen bug dus, iets dat ik voorlopig ook even zo laat zolang ik nog bugs aan het fixen ben.

Overigens is het natuurlijk leuk dat iedereen meedenkt, maar moeten we ook weer niet doen alsof het allemaal droeve ellende is met die artiestenpagina's, zolang dit soort futiliteiten niet naar ieders wens behandeld zijn

en daar laat ik het bij voor vandaag

neo
Ik spreek denk ik voor iedereen als ik zeg dat het een geweldige optie. En vele zullen graag willen zien dat het voor henzelf en andere zo compleet en goed mogelijk is/werkt. Dat daar voor 'geknokt' door sommige is niet zo gek, als je beseft dat deze mensen veel waarde hechten aan musicmeter. Hoop dat je het dus als iets positiefs blijft zien. En ook hier laat ik het bij voor vandaag.

Jordy schreef:
Overigens is het natuurlijk leuk dat iedereen meedenkt, maar moeten we ook weer niet doen alsof het allemaal droeve ellende is met die artiestenpagina's

Zeker niet. Ik heb geprobeerd hier en daar in mijn berichtjes een complimentje te verstoppen en dat was oprecht gemeend. Voor het grootste deel vind ik het een flinke vooruitgang

Om op de positieve noot verder te gaan: erg leuk om nu te zien dat bij veel niet-Angelsaksische artiesten nu foto's en informatie staat. Geeft het toch een vooruitgang t.o.v. bijvoorbeeld AllMusicGuide

Ik zal volgend weekend weer even kijken hoe het met de artiestepagina's staat, dit weekend andere dingen te doen

Gast
geplaatst: vandaag om 11:40 uur

geplaatst: vandaag om 11:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.