MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Moviemeter

zoeken in:
Muziek heeft meestal een langere tijd nodig om te pakken, en een album luister je over het algemeen vaker.
Bij films is het zo dat je die 1x ziet, en er gelijk al een onderbouwde mening over kunt geven.
Er zijn niet veel films die ik vaker kijk, tenzij een apart plot ( Usual Suspects, Devils Adcovate, Angel Heart).

herman schreef:
Het valt me ook altijd op hoe weinig films er op MovieMeter staan vergelijken bij het aantal albums hier. En dan zie ik nog elke week tientallen albums uitkomen die hier niet eens op de site staan.
Een film maken gaat wat moeilijker dan een album maken. Ik vind de verhouding eerlijk gezegd vrij laag. Als ik zie hoeveel albums er uitkomen en hoeveel films. De film heeft een beperkte releasecapaciteit. Hij zal moeten verschijnen in ofwel de bioscoop, ofwel op DVD. De regels wat betreft het "zolderkamergeknutsel" zijn op MovieMeter best streng. Een album kun je zo op internet pleuren en verkopen, iets wat je met een film never nooit gaat lukken.

Arrie schreef:
Kan je dat uitleggen?
Tja, net op vakantie, dan mis je dit soort topics.

Harco schreef:
Dat is ook wat ik ervaar. Tenminste, als chevy hetzelfde bedoelt.

Een filmliefhebber kan vaak binnen elk genre wel dingen waarderen, terwijl diezelfde persoon zich op muziekgebied vaak toespitst op een bepaald type of genre. Ikzelf kijk eigenlijk van alles als het om films gaat, terwijl ik me - wat muziek betreft - eigenlijk alleen maar beperk tot hiphop.

Kortom: een filmsmaak is vaak breder dan een muzieksmaak.
Ik weet niet precies of dit was wat ik bedoelde. Het gaat mij er meer om dat er veel meer discussie mogelijk is over film. Je kunt bepaalde elementen toelichten (belichting, camerawerk, acteerwerk, dialogen) en er is meer feedback mogelijk. Bij muziek is dat heel moeilijk. Probeer bij een album maar eens de problemen aan te wijzen (en dan echt concreet). En dan niet het "het pakt me niks" of "de rifs zijn niet pakkend", maar echt "hier hadden meer drums gemoeten" of "daar moest een tweede zangpartij bij". Dergelijk inhoudelijk commentaar zijn veel makkelijker te geven bij een film. Bij muziek krijg je te vaak en te snel de dooddoener "smaak verschilt". Hoeveel inhoudelijke discussies heb je hier op MuMe nou gevoerd? En hoe lang waren die dan? Met name mensen die ook op MovieMeter actief zijn (zoals ik) zullen vast beamen dat dat op MovieMeter veel vaker gebeurd. Ik denk zeker het tienvoudige. Ik zit dan ook niet op MuMe voor de (veelal oninteressante) discussies, maar vooral voor het ontdekken van muziek. Terwijl ik op MovieMeter ook regelmatig een goede discussie heb over een film. Soms een discussie die wellicht nog leuker was dan de film zelf.

Even een toevoeging hierop en wellicht een leuke vraag: 127.600 tegen 39.475 gebruikers. Logischerwijs zouden er 3x zoveel berichten op MovieMeter moeten staan. Deze blijken echter ongeveer gelijk, omdat MuMe een veel actiever games-gedeelte heeft. Ik vraag me echter af hoe het zit met de albumberichten. Ik denk dat er op MovieMeter meer dan 3 keer zoveel berichten staan bij de films dan hier bij de albums.

Even wat vergelijkingen:
Meeste berichten bij een film: Avatar: 386 pagina's
Meeste berichten bij een album: OK Computer: 126 pagina's

Berichten bij albums met de meeste stemmen:
OK Computer: 126
A Rush of Blood: 44
Nevermind: 50
Ten: 43
Dark Side of..: 79

Berichten bij films met de meeste stemmen:
Shawshank Redemption: 214
The Green Mile: 111
Pulp Fiction: 146
Lord of the RIngs (Return of the King): 185

Opzich valt het wel mee zo te zien, maar ik heb het idee dat er bijzonder weinig berichten bij de albums hier staan ivm op MovieMeter. Bij MovieMeter kom ik vaak vele pagina's aan berichten tegen. Bij MuMe is het eerder uitzondering dan regel.

Vergeet niet dat MovieMeter 2 keer zolang bestaat als MusicMeter, anders hadden we die 200 pagina's bij OKC nu ook wel gehad. Persoonlijk ben ik trouwens wel snel uitgepraat over films, terwijl je over muziek wel bezig kan blijven. Mijn langste recensie daar is misschien 2 of 3 alineas, terwijl ik hier de 1000 woorden volgens mij wel eens heb gehaald.

Moet zeggen dat er bij de filmdiscussies ook wel veel ruis is in die inhoudelijke discussies (is natuurlijk erg subjectief, zullen ook wel MovieMeteraars zijn die hetzelfde hier ervaren) : wat films betreft lees ik ook liever wat achtergrondinformatie uit een krant of online magazine. Ik vind het nooit zo erg als er weinig berichten bij een album staan, als het niveau maar een beetje hoog is. Ik vind het bij MovieMeter erg lastig gelijkgezinde liefhebbers op het spoor te komen, maar misschien is mijn eigen profiel daar ook gewoon niet groot genoeg voor.

MuMe is van 2003, MovieMeter van 2000. Zoveel scheelt het dus niet. Zeker niet als je je bedenkt dat half 2002 pas de 1000e gebruiker op MovieMeter zat.

Dat jij meer kan praten over muziek ligt vooral aan jezelf denk ik. Zelf kan ik makkelijker (en meer) praten over film. Mijn langste recensie daar is ruim 1000 woorden. Nu bedenk ik me dat dat hier 1600+ is, maar over dat zijn allemaal nummer-voor-nummer recensies. Wat dat betreft praat ik dan weer makkelijker over muziek. Meer om aan te geven dat dit erg subjectief is, maar ik denk dat er over het algemeen meer over film gepraat wordt. Meer inhoudelijk dan althans.

Overigens is het opsporen van mensen met eenzelfde filmsmaak gewoon een kwestie van veel op de fora komen en een brede filmkennis opbouwen. Op een gegeven moment herken je de mensen wel.

Nou, ik weet niet. Als ik nu in m'n hoofd bedenk hoe ik mijn favoriete film zou recenseren... ik denk dat ik daar zo'n 100 woorden aan kwijt kan. Oke, wellicht nog een paar honderd meer, maar echt lang kan ik daar toch niet over uitwijden. Ik denk dat het gewoon puur afhangt van je eigen interessegebied. Het is niet zo dat een film makkelijk is om over te praten dan een muziekalbum. Als je wil, kan je bij allebei tot in de details gaan. Ik denk dat er meer over films wordt gepraat, omdat er meer film wordt gekeken dan men naar albums luistert, en dat albums vaak wel wat meerdere luisterbeurten vergen, terwijl je films eigenlijk niet zo vaak meer dan één keer kijkt. Heel veel mensen gaan weleens naar de bios, of gaan 's avonds even lekker op de bank een filmpje kijken, maar albums luisteren is iets dat minder voor de hand ligt. De meeste mensen luisteren gewoon naar de radio, of kopen wel wat cd'tjes maar zijn er verder niet heel erg bewust mee bezig.

Het is inderdaad subjectief. Maar op de een of andere manier kom ik bij de films die ik interessant vind alleen gelijkgezinden tegen die net als ik nauwelijks actief zijn op MovieMeter. Of er staan niet zoveel berichten bij. Maar soms heb je geluk dat een film wel vrij veel goede discussie oproept, zoals Tree of Life.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met iedereen die dezelfde obscure films net als ik hoog waardeert toe te voegen aan mijn gebruikersupdates (populaire heeft niet zoveel zin), dat helpt al wat. Maar op zich zie ik het verder ook niet als een probleem, ik heb nog meer dan genoeg films te kijken. Hoef neit echt te zoeken naar tips ofzo. Daarvoor gebruik ik vrienden, twitter, programmering van het haags filmhuis, etc.

Maar goed, als filmkijker zit ik sowieso een beetje in een spagaat: als tiener was ik dol op het medium en keek ik heel veel, maar de laatste jaren weet geen enkele film me eigenlijk meer echt diep te raken. Soms vraag ik me ook wel eens af of ik er niet gewoon mee op moet houden... het lukt me niet meer echt bij de goede films uit te komen op de een of andere manier.

Arrie schreef:
Nou, ik weet niet. Als ik nu in m'n hoofd bedenk hoe ik mijn favoriete film zou recenseren... ik denk dat ik daar zo'n 100 woorden aan kwijt kan. Oke, wellicht nog een paar honderd meer, maar echt lang kan ik daar toch niet over uitwijden.
Nou, vooruit dan maar.
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) - MovieMeter.nl

Ja, ik lees wel vaker lange recensies op MoMe, maar ik denk dat ik persoonlijk gewoon te weinig met films heb ofzo.

herman schreef:
Maar op de een of andere manier kom ik bij de films die ik interessant vind alleen gelijkgezinden tegen die net als ik nauwelijks actief zijn op MovieMeter.
Goldenskull
Rodajc (hoe jij over oude films denkt, weet ik niet zo goed)
the pope
En met beter nadenken vind ik er vast nog 10.

Zelf heb ik heel erg veel overlapping met o.a. Spetie en MoFeDu. Maar gaandeweg leer je ook naar welke mensen je moet kijken als je wat genrespecifieker gaat zoeken. Kwestie van meer op MovieMeter komen. Op MuMe had je waarschijnlijk ook niet gelijk jouw (music)soulmates te pakken.

Gezien je 4,5*- en 5,0*-lijst ben je een vrij doorsnee filmliefhebber. Veel top 250 en algemeen geaccepteerde klassiekers. Ik kan moeilijk geloven dat je zoveel moeite hebt met het zoeken van gelijkgezinden.

Als je overigens wat tips wilt:
Stalker (1979) - MovieMeter.nl
Smultronst?et (1957) - MovieMeter.nl
Sjunde Inseglet, Det (1957) - MovieMeter.nl
Vozvrashchenie (2003) - MovieMeter.nl
Fountain, The (2006) - MovieMeter.nl

Bedankt voor de tips. Daar zitten er zeker bij waar ik heel benieuwd naar ben.

En tsja, mijn stemlijsten zeggen niet zoveel: die staan vol met films die ik jaren geleden heb gezien en toen heel goed vond. Als ik die films nu herzie gaan ze vaak omlaag. De laatste keer dat ik 5* heb gegeven is al 7 jaar geleden, aan een film uit 2003. 4,5* geef ik nog wel wat vaker, maar dat voelt ook niet helemaal goed bij films waarvan je weet dat ze bij een eventuele herziening een stuk minder zijn. Gelukkig zijn er ook films die bij herziening juist beter worden,

Dit is denk ik mijn toplijstje van 2004 en later (allemaal 4,5*)

My Perestroika (2010) - MovieMeter.nl (2 stemmen en 1 berichtje van mij)
Okuribito (2008) - MovieMeter.nl
Before the Devil Knows You're Dead (2007) - MovieMeter.nl
Valhalla Rising (2009) - MovieMeter.nl
Unmade Beds (2009) - MovieMeter.nl
Away We Go (2009) - MovieMeter.nl
Reprise (2006) - MovieMeter.nl

De laatste Woody Allen is ook wel blijven hangen, die zou er ook nog bij mogen.

Okuribito heeft wel veel stemmen. Toen ik hem keek waren dat er véél minder.

Valt me wel op mijn favorieten lage gemiddeldes scoren, maar bij Valhalla Rising lag dat aan een trailer die compleet verkeerde verwachtingen schepte en zo veel mensen trok die de film geen klap aan vonden.

Verder merk ik dat films me toch vooral raken als ik me er op de een of andere manier in herken, de thematiek me aan het hart ligt. Bij muziek word ik veel makkelijker ingepakt.

En als je op zoek bent naar alternatieve(re) films:
Garde à Vue (1981) - MovieMeter.nl (subtiele Franse misdaadfilm, visueel niet bijzonder, maar op narratief gebied ijzersterk, ook de cast is bijzonder goed)
Ivan Groznyy I (1944) - MovieMeter.nl (van Eisenstein, zelfde als Battleship Potemkin voor dat niet weet. Welke ik overigens ook geweldig vind)
Aleksandr Nevskiy (1938) - MovieMeter.nl (zie hierboven)
Pop Skull (2007) - MovieMeter.nl (vooral audiovisueel erg indrukwekkend)
Stroszek (1977) - MovieMeter.nl (Lees dit bericht eens door)
Voskhozhdeniye (1977) - MovieMeter.nl (als liefhebber van Rusland, Sovjet-Unie, moet je deze gezien hebben. Wat een film ).
Umfeld (2007) - MovieMeter.nl (net als je denkt dat je alternatief bent. )

Zo kan ik je nog wel een rijtje geven, maar zie eerst maar dat je deze kijkt. Geef film niet op.

herman schreef:
Valt me wel op mijn favorieten lage gemiddeldes scoren, maar bij Valhalla Rising lag dat aan een trailer die compleet verkeerde verwachtingen schepte en zo veel mensen trok die de film geen klap aan vonden.
Op de alternatieve(re) film komt toch de wat serieuzere filmliefhebber op af. Gevolg: een kritischere beoordeling en logischerwijs een lagere beoordeling. Hoewel het aan de andere kant ook hand in hand kan gaan, omdat zo de doorsnee kijker (die niks gewend is) niet met onvoldoendes gaat strooien, omdat het te hoog gegrepen is.

herman schreef:
Verder merk ik dat films me toch vooral raken als ik me er op de een of andere manier in herken, de thematiek me aan het hart ligt. Bij muziek word ik veel makkelijker ingepakt.
Lees dit nu pas. Ik weet niet of dat geldt voor de films die ik hierboven noem. Buiten het feit dat ik jouw karakter niet ken (misschien kun je wat personages noemen waarin jij je herkent), blijft film natuurlijk, net zoals muziek, heel subjectief. Nu zie ik ook flink wat blockbusters tussen je stemmenlijst staan, maar die tip ik liever niet. Dan verwijs ik liever naar de top 250. Daar staan er genoeg tussen. Hou je vooral van audiovisuele meesterwerken? Of juist meer met een goed verhaal? Of juist met veel thematiek?

Ponty Mython
*Gigaschop*

Ligt het aan mij of heeft MovieMeter zijn gloriedagen wel gehad?

Ik check het wanneer ik (Nederlandse) kritieken wil lezen bij een film die me interessant lijkt, maar de site lijkt een stuk rustiger dan - laten we zeggen - 5-10 jaar geleden. In het forum zelf zie ik vaak de naam van één crewlid opduiken die allerlei topics krampachtig levend probeert te houden.

Ik ben benieuwd of de redesign en samenvoeging met seriemeter nieuwe users zal aantrekken (zeker gezien de hoeveelheid reclame je als nieuwe user voor je kiezen krijgt).

CHIEP (crew)
Ik mag hopen dat dat crewlid intussen ook op de Meter-loonlijst staat .

Ponty Mython
Dat hoop ik ook voor hem. Ik ben wel benieuwd hoeveel actieve leden MovieMeter nu heeft ten opzichte van MusicMeter. Ik denk dat het zich niet veel scheelt. Bij SerieMeter heb ik hetzelfde gevoel als bij Boek- en GamesMeter; Dat wordt overeind gehouden door een klein klupje actieve gebruikers.

Het oogt hier stiller, en dat zeg ik allesbehalve met voldoening.

Maar ik heb als toerist hier weinig zicht op de harde kern, ik kijk vooral naar de dode frontpage (en het feit dat de laatste comment hier van oktober is).

Mag allebei wel levendiger...

John Milton schreef:

Maar ik heb als toerist hier weinig zicht op de harde kern, ik kijk vooral naar de dode frontpage (en het feit dat de laatste comment hier van oktober is).

Waar heb je het over? Wat is überhaupt een dode frontpage?

John Milton schreef:

Maar ik heb als toerist hier weinig zicht op de harde kern, ik kijk vooral naar de dode frontpage

De 'dode' frontpage zonder nodeloze, nietszeggende nieuwsberichten die toch niemand leest is volgens mij voor de meeste MuMe'ers juist een pluspunt

(en het feit dat de laatste comment hier van oktober is).

Voor het bespreken van films hebben we een ander topic: Laatst bekeken film

Het forum van MuMe is nog steeds levendig genoeg. Er zijn hier bijna 2 miljoen berichten meer geplaatst dan op MoMe
+ bij forumspellen als De Witte Trui, MuMeLadder, MuMeAfrekening en Song van het Jaar zijn er dagelijks 30-90 deelnemers

John Milton schreef:

Een deel van die hechte kern is actiever en hechter dan ooit geworden tijdens de eerste lockdown. Spelletjes hadden meer deelnemers dan ooit (alle records werden gebroken in Gretz zijn sheet, die jongen is nog nooit zo blij geweest) en we hebben weer gezamenlijke luisteravonden in een mate die ik me enkel van de periode 2006/07 kan herinneren. Zie o.a. hier.

Grappig, ik vind en vond MoMe juist veel minder levendiger. Het was voor mij reden om daar even te stoppen, aangezien daar weinig interessants aan het gebeuren is. Op MuMe wordt er bijvoorbeeld dagelijks veel meer geplaatst op het forum.

Het forum op MuMe is altijd levendig geweest. Nooit anders geweest.

Maar ik neem aan dat John Milton, conform de topictitel op MovieMeter doelt (?)

Poeha schreef:
Maar ik neem aan dat John Milton, conform de topictitel op MovieMeter doelt (?)

Op MusicMeter melden dat het op MovieMeter stil is, is denk ik de essentie van het probleem.

Zeker, maar dit topic gaat dan wel weer over die site.
Dus als je dan al zo'n opmerking denkt te moeten maken op deze site over MoMe, dan zit je hier goed

Ponty Mython
Hij meldt het iig in het MovieMeter topic, dus dan zal ie het daar over hebben.

Ik zie wel een toename aan hoogst vervelende, nieuwe, jonge gebruikers op MovieMeter. En trollen, zoals 'Star Wars', die de reacties bij het film'nieuws' verpesten met voornamelijk politiek gezever.

Het is trouwens wel erg stil rondom de vernieuwde website. Communicatie blijft een dingetje.

Ik reageerde op Ponthy Mython, dat ik het hier stiller vond ogen (MuMe), met het beperkte zicht dat ik erop heb aangezien ik MuMe nog niet zo goed ken. 26 berichten en 50 stemmen vs 14010 berichten en 6358 stemmen, dat is geen gering verschil.

Overigens ben ik ook geen fan van de nieuwsberichten op MoMe trouwens (en begin helemaal niet over Star Wars, al meermaals flink woorden mee gehad), maar alleen die 2 albums op de frontpage die af en toe wisselen hier komt als je dat gewend bent wat statisch over.

Het is heel goed mogelijk dus dat het hier in de vele topics levendiger is, MoMe wordt stiller en stiller. Als dat nog meer wordt, kom ik ook maar hier naartoe.

Ponty Mython
Ik wist helemaal niet dat je ook met o.a. je MusicMeter account kon inloggen op de rest van de Metersites. Sinds wanneer is dat? Niet dat ik daar behoefte aan heb, maar het is in ieder geval een positieve ontwikkeling dat je geen 5 verschillende accounts meer hoeft aan te maken, zoals in het verleden.

Dat is al vrij lang het geval

Ponty Mython schreef:
Ik wist helemaal niet dat je ook met o.a. je MusicMeter account kon inloggen op de rest van de Metersites. Sinds wanneer is dat? Niet dat ik daar behoefte aan heb, maar het is in ieder geval een positieve ontwikkeling dat je geen 5 verschillende accounts meer hoeft aan te maken, zoals in het verleden.
Dit klopt niet helemaal. Ik heb mij indertijd uitgeschreven bij MoMe, maar ik probeerde jouw suggestie voor de lol even uit en kreeg de volgende boodschap te lezen: "Je account op MovieMeter is geblokkeerd, en het is dus niet mogelijk om in te loggen op de site. Als je deze "ban" wil bespreken met een moderator kun je een vriendelijk mailtje sturen naar [email protected]. Vergeet niet je gebruikersnaam te vermelden." ("ban" tussen aanhalingstekens is in elk geval zeer toepasselijk - want het is toch frappant dat ik mij bij MoMe nooit heb ingeschreven onder de naam ZAP!, waarmee ik me dus aanmeldde incl. wachtwoord van MuMe, maar wel ooit als Meneer Bungel... )
Bij BoMe, waar ik me ook uitgeschreven heb (en ik op twee verzoeken om weer terug te mogen komen, geen reactie heb gekregen, i.t.t. MuMe en TvM, waar ik na het eerste verzoek alweer terecht kon), krijg ik net een wat ander verhaal te lezen: "Dit account is niet langer actief."

Anyway, iedereen weet Groucho Marx once said.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.