MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Ik zou zeggen dat ringwear op zich evengoed kan ontstaan met plastic hoesjes wat vervorming van de hoes zelf betreft. Maar ringwear gaat meestal gepaard met een zichtbare kring op de hoes omdat net op die verdikking de bedrukking afgaat.

Het heeft ook veel te maken met het vinyl zelf. Sommige persingen hebben echt een dikkere rand (om de naald goed in de groef te laten lopen bij het opleggen) maar bij andere is dit amper of niet. Bij die laatste zal veel minder snel ringwear optreden.

Nog iets relevant. Ringwear kan ook als mooi gezien worden bij sommige platen. Net als slijtage bij een jeans. Van Motley Crüe zijn er zelfs reïssues op vinyl waarop (net als bij nieuwe jeans) 'sporen van gebruik' zoals ringwear nieuw zijn opgedrukt. Gekker moet het niet worden.

Ik heb bij familie een LP-speler mee mogen nemen. Het ding werd niet meer gebruikt aangezien ze geen LP's meer hadden. Het apparaat heeft het nare mankement dat de draaisnelheid varieert. Echt lekker luisteren naar enkele platen die ik inmiddels verzameld heb is er dus nog niet bij. Heeft iemand hier ervaring mee / weet hier iemand wat ik hier aan kan doen (voordat ik me scheel ga betalen aan reparatiekosten).

Gründafjørdøhur schreef:
Ik heb bij familie een LP-speler mee mogen nemen. Het ding werd niet meer gebruikt aangezien ze geen LP's meer hadden. Het apparaat heeft het nare mankement dat de draaisnelheid varieert. Echt lekker luisteren naar enkele platen die ik inmiddels verzameld heb is er dus nog niet bij. Heeft iemand hier ervaring mee / weet hier iemand wat ik hier aan kan doen (voordat ik me scheel ga betalen aan reparatiekosten).

Als je het zo generiek formuleert, krijg je ook een generiek antwoord: in het voorgaande is dit probleem al vaker aan de orde gesteld. Spit dus gewoon de pagina's even duur.

Een onregelmatig draaiend plateau kan liggen aan: pitch control (mechanisch probleem - zie voorgaande teksten), de motor zelf (idem), de snaaraandrijving (snaar vervangen - kost je een tientje) en verder ... Zoek en gij zult vinden.

Gründafjørdøhur schreef:

Ik had een analoog probleem, mijn oude platendraaier draaide iets te traag. Ik heb er geen pitch control op, dus daarmee corrigeren kon ik niet. Een nieuwe aandrijfriem en alles goed propermaken en inoliën met een lichte synthetische olie (geen vet!) deed wonderen en zorgde weer voor een perfect draaiende tafel! Als de jouwe een variërende draaisnelheid heeft, zal het allicht wel aan een onregelmatig versleten aandrijfriem liggen.

MAS schreef:
Tot voor kort had ik mijn platen in opbergdingen (zie foto 1) staan die dan weer in mijn kast stonden.
(afbeelding)

Die dingen herken ik nog. Vreselijke ondingen en inderdaad met plastichoezen een probleem bij het terugzetten van platen. Ik denk dat ik vanwege mijn hervonden interesse in Vinyl de beurs in Utrecht ook weer eens ga opzoeken. Kan ik meteen wat plastic binnenhoezen meenemen, want die zijn wel heel nuttig.

Gründafjørdøhur schreef:

Schoonmaken voor zover mogelijk en snaar vervangen doet vaak wonderen.

@ Mjuman: Ok ik zal het iets specifieker maken. Ik heb een Philips F1241. Het is een oude uit 1984. Nadat ik eerst een paar plaatjes stofvrij had gemaakt, gooide ik een oude plaat van mijn pa in het apparaat. Op de voorkant van de hoes staat een in schaduw gehulde man die zijn vuist op tafel plant met zijn duim omhoog. Een schildering die me doet denken aan de Amerikaanse vlag bedekt zijn duim. Het eerste nummer is een klassieker maar het "Bye, Bye Miss American Pie" komt niet echt lekker uit de zanger's strot. De piano en gitaar die hem begeleiden zijn ook niet echt goed gestemd. Het tempo varieert nogal.

Inmiddels heb ik het apparaat schoongemaakt. En het helpt! Ik merk af en toe de variaties van het tempo nog niet helemaal weg zijn. Ik overweeg het om die snaren te vervangen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de info!

Gründafjørdøhur schreef:
@ Mjuman: Ok ik zal het iets specifieker maken. Ik heb een Philips F1241. Het is een oude uit 1984. Inmiddels heb ik het apparaat schoongemaakt. En het helpt! Ik merk af en toe de variaties van het tempo nog niet helemaal weg zijn. Ik overweeg het om die snaren te vervangen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de info!

Snaar vervangen zal geen probleem zijn: plateau optillen en de rest wijst zichzelf. Bij een beetje speling op de snaar, zeg maar slippen, kan dat al ontstaan.

Elke goede elektro-onderdelenzaak kan je aan een snaar helpen, ook op internet geen probleem.

Ik heb ook een platenspeler gekocht, zo'n ding met een USB aansluiting.
Maar het werkt niet zoals ik wil dat het werkt...
(Hij kan niet via de USB aansluiting op de Speler en deze fijne speler heeft geen tulpingangen...)

Ook is mijn Home Cinema Set(eigenlijk van mijn ouders) geen optie, en de kabeltjes zijn zo kort.. dat de speler dan half moet gaan hangen en dat werkt natuurlijk al helemaal niet.

Laatste optie is om hem aan de 'vaste' computer te doen, waar redelijk goede boxen aan zitten.
Punt is wel dat ik dan in de computerkamer naar Lptjes moet gaan luisteren, en daar heb ik niet zo'n zin in...
Dat test ik morgen nog even.. anders zit er niets anders op dan hem terug te brengen..

Eigenlijk had je geen USB-platenspeler moeten kopen natuurlijk dus terugbrengen lijkt met het best. Mogelijk zijn er wel adapters te krijgen, maar ik kan de juiste zo snel niet vinden. (een adapter naar jack en dan een draad je van jack (vrouwtje) naar tulp zou al een uitkomst zijn)

Ja, ik neem contact op met de verkoper.. we hadden afgesproken(als hij woord houd) dat als het niet naar behoren werkte ik hem terug kon brengen, als zal het wel even balen zijn voor de verkoper.

Misschien een rare vraag (maar ik duik net weer een beetje in het Vinyl gebeuren) maar als jullie (2e hands) Vinyl kopen haal je dan altijd de LP uit de hoes om te kijken of de LP in goede staat verkeert bijvoorbeeld op beurzen of eventueel in winkels?

En zo ja wordt daar dan wel eens wat van gezegd of wordt het als normaal gezien?

@ROE: Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld! Als ze daar wat van zeggen dan zou ik niks bij ze kopen.

Het kan wel voorkomen dat platen (collector's items zeker) geseald zijn en dan vraag ik altijd aan de verkoper of ik 'em mag zien (vaak doen ze het zelf dan wel voor je).

Overigens is er nog een GOEDE reden om een plaat uit de hoes te halen: op de hoes kan je niet altijd zien, waar de lp vandaan komt. 4AD, Rough Trade en Factory hebben soms lokale distributeurs die eigen (print)labels hebben - zoals bijv Megadisk, een groot tandwiel, i.p.v. de klassiek gestileerde 4AD-labels. Ik let daar wel op - heb bijv. ooit een Spaanse persing van The Young Marble Giants gekocht - in de haast niet geod gekeken en dat vond ik toch wel jammer, het is nl een van de eerste 10 lp's op Rough Trade.

Ik heb ook een Portugese Chameleons (goed van kwaliteit), maar wel met het originele Statik-label.

MAS
Ik vind het meer dan normaal om de plaat uit de hoes te halen als je iets 2de hands koopt. Je weet maar nooit wat de vorige eigenaar ermee heeft uigespookt!

Zojuist trouwens even het FRS vinyl aanbod bekeken. Echt een ongelofelijk slecht assortiment. Ze durven ook nog eens 35 euro te vragen voor platen die overal 15-20 euro kosten. Bovendien weet ik uit ervaring dat de levertijd vaak erg lang is en veel dingen niet eens geleverd kunnen worden. Als je weer terug in de vinyl markt stapt doe het dan aub goed want dit is niks...

Inderdaad, ik koop mijn vinyl nog altijd bij mijn plaatselijke vinylwinkel.

MAS
Je mag tegenwoordig van geluk spreken als je nog een plaatselijke vinylwinkel hebt,

Raden jullie het aan om een nieuwe LP de eerste keer nat af te spelen?

Herstel: eerst nat maken, vervolgens laten drogen en dan afspelen.

En waarom zou je een plaat eerst nat maken?

Voor mensen die een vinylspeler zoeken, ik heb deze en ik ben er zeer tevreden over:

(afbeelding)

Numark TT USB Turntable

Kronos schreef:
En waarom zou je een plaat eerst nat maken?

Ouwe Lenco-cleansysteem, weet je nog - speelde je 'nat' af en werd plaat schoongemaakt al draaiende. Alleen als je eenmaal die rotzooi had gebruikt moest je een plaat altijd op die manier afspelen - anders kreeg je van die muziek bij kampvuur.

Overigens heb ik eerder op dit topic de foto van een droge borstel geplaatst - meen dat ding Dustbug heet - die draaide ook mee tijdens een draaibeurt. Met een beetje zoeken vind je die dingen nog op eBay - kan me van vroeger herinneren dat die wel effectief waren.

kobe bryant fan schreef:
Voor mensen die een vinylspeler zoeken, ik heb deze en ik ben er zeer tevreden over:

Numark TT USB Turntable

Te vergelijken met een Ion: kinderspeelgoed - als je op die manier van vinyl moet gaan houden, kan je beter cd's blijven draaien

Ik heb natuurlijk wel een andere snaar gekcoht van zo'n 200 euro.

Ik heb gelezen dat er een laagje olie (?) op een nieuwe plaat zit, waardoor het niet bevorderlijk voor de plaat is om hem helemaal vers te draaien.

Zoiets heb ik ook wel eens gelezen. Op een nieuwe plaat zie je ook wel eens iets als een soort vegen. Maar olie? Indianenverhaal denk ik.

Mijn advies is om nieuwe platen gewoon af te vegen met een borsteltje. Als je ze niet als onderzetter gebruikt en er geen vette vingers op zet voldoet dat prima.

Ik draai al 32 jaar platen. Nooit problemen gehad. Alleen tweedehands kan er wel eens zo aan toe zijn dat een wasbeurt nodig is. Daarover is eerder in dit topic al een en ander geschreven.

Oke bedankt, hier heb ik wat aan!

Kronos heeft gelijk - al is het ergerlijk hoe slordig soms nieuwe albums worden afgeleverd (geseald en wel). Soms koop je oude platen die jarenlang in een grachtenkelder hebben gelegen en dat - samen met de statische eigenschap van draaiende schijven - zorgt voor wiswerk. Dit is de Dustbug - jarenlang hier ook actief geweest - wie weet ga ik op zoek naar een nieuwe:

(afbeelding)

En het enige verschil tussen deze Dustbug en een koolstofborstel is dat deze beter het stof verwijderd?

woutorrmusic schreef:
En het enige verschil tussen deze Dustbug en een koolstofborstel is dat deze beter het stof verwijderd?

Kijk eens goed: de laatste zul je zelf ter hand moeten nemen - en dan heb je altijd het risico dat je - al dan niet verkeerd vegend - het stof juist in de groeven veegt.

kobe bryant fan schreef:
Ik heb natuurlijk wel een andere snaar gekcoht van zo'n 200 euro.
Ik hoop dat je het over een element hebt want anders ben je flink opgelicht.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:05 uur

geplaatst: vandaag om 16:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.