MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Volgens mij genieten audiofielen weinig van muziek. Misschien wel van geluid. Maar toch, hoe goed dat ook klinkt, zelfs dat zal al snel weer overstemd raken door het idee dat het (nog) beter kan. De beste remedie tegen audiofilie lijkt me dan ook te stoppen met eindeloos vergelijken en beginnen met echt naar de muziek te gaan luisteren. Zo word je er immuun voor.

Kronos schreef:
Volgens mij genieten audiofielen weinig van muziek. Misschien wel van geluid. Maar toch, hoe goed dat ook klinkt, zelfs dat zal al snel weer overstemd raken door het idee dat het (nog) beter kan. De beste remedie tegen audiofilie lijkt me dan ook te stoppen met eindeloos vergelijken en beginnen met echt naar de muziek te gaan luisteren. Zo word je er immuun voor.

Na en jee

Daarom zei ik ook "herstel vergt veel energie en doorzettingsvermogen", het is a.h.w. een soort verslaving. Ik heb op een gegeven moment een grens getrokken en dat gaf enorm veel rust, ook in de beurs.

Mij bleef het gaan om de muziek, i.t.t. sommigen om me heen, die bijv gingen investeren in duurdere kabels, voedingsstabilisatoren en ondertussen steeds maar weer mooiere uitvoeringen van muziek die ze al hadden - Pink Floyd, Sarah Kay, Toto etc - bleven kopen.

Intens genieten van muziek blijft iets moois.

Natuurlijk zijn er liefhebbers die door de LP heen naar de tikken en onregelmatigheden zitten te luisteren, maar een muziekliefhebber die die geld stopt in een meer dan fatsoenlijke installatie houdt toch ook gewoon van muziek.

En mooie muziek uit een oude radio blijft toch gewoon mooie muziek.

Rudi S schreef:
En mooie muziek uit een oude radio blijft toch gewoon mooie muziek.

True en eenieder trekt zijn eigen grenzen. Rhapsody in Hilversum heeft van die speciale demodagen en dan nodigen ze klanten uit om bij hen naar the state-of-the-art in hifi te komen luisteren. In hun grote demoruimte hebben ze dan zo'n 20 - 30 vouwstoeltjes staan en dan kun je luisteren naar een set van zo'n slordige 250.000 euro.

Daarop heb ik wel eens stukken Orb (Adventures beyond the Ultraworld) gehoord en dat was een enorme beleving, net als PF trouwens. Desalniettemin totaal geen reden om voor die 2,5 ton te gaan sparen.

Mijn huidige cd-speler is bijv een relatief bescheiden Marantz cd6004 - en geen Primare CD31.
Ik overweeg trouwens wel de aanschaf van een ClearAudio Blue Motion, ter vervanging van de Primare Debut.

(afbeelding)

Kronos schreef:

Ik ben geen audiofiel, maar weet wel dat een mooie weergave van een favoriete plaat, toch extra kan bijdragen aan je muziekbeleving en daar heb ik best een extra investering voor over.
Ik vergelijk het voor vrienden wel eens met: rijden in een Fiat Uno of in een Audi A6, beide auto's doen het zelfde maar het rijplezier is voor veel mensen een belangrijk argument om een A6 te kopen, mits hun budget het toelaat.

Hoeveel de grens is en wat het toelaat is natuurlijk erg subjectief. Hoe hoger de prijzen worden hoe kleiner de verbetering in geluidsweergave. Maar vergelijk eens een stereo toren van 200 euro van de Aldi met een Set van Marantz met een paar B&W7 luidsprekers van 2000 euro (totale setprijs), of zelfs een set van Bose van 1000 euro.

Het belangrijkste is de muziek. Bij audiofielen zie je nog wel eens dat ze de muziek kopen die mooi op hun set klinkt en dit is inderdaad een bijzonder uitgangspunt.

korenbloem schreef:
Ik vergelijk het voor vrienden wel eens met: rijden in een Fiat Uno of in een Audi A6

korenbloem schreef:
Maar vergelijk eens een stereo toren van 200 euro van de Aldi met een Set van Marantz met een paar B&W7 luidsprekers van 2000 euro (totale setprijs), of zelfs een set van Bose van 1000 euro.

Ik weet niet wie die vrienden zijn aan wie je die vergelijking tussen auto's en stereo's ter verduidelijking moet maken. Op een muziekforum lijkt ze me echter erg overbodig.

Maar om er even in mee te gaan; een Audi A6 garandeert nog geen rijplezier terwijl iemand wel heel veel lol aan zijn fiatje kan beleven.

Heel veel zit dus in het koppeke (het hoofd voor de NL'ers) en daar ging het mij om.

Kronos schreef:
Ik weet niet wie die vrienden zijn aan wie je die vergelijking tussen auto's en stereo's ter verduidelijking moet maken. Op een muziekforum lijkt ze me echter erg overbodig.

Maar om er even in mee te gaan; een Audi A6 garandeert nog geen rijplezier terwijl iemand wel heel veel lol aan zijn fiatje kan beleven.

Heel veel zit dus in het koppeke (het hoofd voor de NL'ers) en daar ging het mij om.

Bovendien heeft BMW Freude am Fahren als motto - en Audi Vorsprung durch Technik als motto.

En om terug naar de muziek te gaan: het opzetten van lp is - in vergelijking met de cd - een handeling die meer aandacht vraagt en misschien je geest ook meer in gereedheid brengt - quien sabe?

Kronos schreef:
(quote)

(quote)

Ik adviseer ook vaak: ga naar een hifi zaak neem je 3 favorieten platen mee en vraag om een demostratie
en oordeel zelf.

Want er zijn meer Nederlander's die van te voren zeggen: "dat lust ik niet", zonder het ooit echt geproefd te hebben. Ik denk dat veel muziekliefhebbers vaak al van te voren roepen dat het allemaal in het koppie zit qua hifi.

Dat kan best zijn. Maar het gaat alweer niet over het punt dat ik maakte, terwijl je mijn bericht in een quote plaatst en in je reactie een woord overneemt dat ik gebruikte, waardoor je erop lijkt te reageren.

Je schreef dat een mooie weergave van een favoriete plaat kán bijdragen aan je muziekbeleving. Dat spreek ik nergens tegen. Mocht je stellen dat het een betere muziekbeleving garandeert, dan hadden we een discussie.

Maar nu blijft dus gewoon staan dat heel veel in het koppeke zit.

Dat beweer ik ook niet. Het draagt bij aan een betere muzikale weergave van de opname, dit KAN bijdragen aan je muzikale beleving.

Een lelijke plaat blijft lelijk op een set van €50,- en op een set van 100.000,-

Maar ik zie in deze audiotopics vaak reacties van users (Nicci was er het grootste voorbeeld in) als iemand wat hifi tips vroeg, dan gelijk stellen dat het allemaal onzin en dat er geen verschil zit in verschillende apparatuur.

Tja, natuurlijk zit er wel verschil in. Heel veel zelfs.

Ik heb zelf vorig jaar bij de V&D zo'n usb platenspeler gekocht: [url=plaatje.., voor maar 40 euro is ie als eerste platenspeler zeker niet verkeerd, maar inmiddels ben ik helemaal verslingerd aan het draaien van vinyl en wil ik graag een betere kwaliteit platenspeler. Ik hoor hier op de site geluiden dat een tweedehands jaren 70/80 het beste voor je geld is? Welke merken zijn dan goed en hoeveel gaat het me ongeveer kosten voor een redelijke geluidskwaliteit (ik hoef niet het beste van het beste , maar goed moet het wel zijn )

Ik ben nog maar 16 dus heb nauwelijks kennis op het gebied van vinyl, dus alle help is welkom.

Alright, 't is zover: Ik heb besloten over te schakelen op vinyl!
Alleen, ik ken hier echt niets van. Helemaal niets.

Daarom volgende vraagjes, ik hoop dat iemand even de tijd wilt nemen me te helpen.

Ik heb hier nog een oude platenspeler van mijn vader staan, waarop staat: Studio - Standard by Fisher. Phase-Locked-Loop Servo D.D. MT-6321, Stylus type ST-35VD. Is dat iets, valt hier iets mee aan te vangen? Zoja, hoe krijg ik die dan 'in gang'?
Of is het eerder aan te raden een nieuwe te kopen?
In dat geval, wat raden jullie aan? Ik zou het liefst onder de €200 houden, maximum €300 als het kan (alles inbegrepen, ingeval nog bepaalde toebehoren nodig zouden zijn). USB is geen vereiste, alleszins.

Wat heeft m'n twijfel Vinyl-CD doen overhevelen naar vinyl? Light Bearer - Lapsus (2011) : tijdens het beluisteren van dit album gisterenavond kon ik enkel maar denken aan hoe zalig het zou zijn om de 4 albums van Light Bearer (die 1 geheel moeten vormen, rond hetzelfde verhaal, en waarvan Lapsus het eerste en voorlopig enige album is) op vinyl te hebben. Dergelijke geniale platen leg ik toch nooit op in de auto. Ik MOET dit op vinyl hebben, want uiteindelijk: wat heb ik er nu aan dat dat plastic schijfje in mijn kast staat...

Alvast bedankt voor de hulp, MuMe!

Eén naam; Technics SL-1200 MKII. 'Nieuw' (ze worden niet meer gemaakt, vandaar die aanhalingstekens) kosten ze 1200 euro, maar ik heb enkele maanden geleden mijn Technics gekocht voor een kleine 300 euro. Anders de Thorens TD 160 of 166 MKII, want die platenspeler wil ik zeker ook ooit eens kopen.

Voor mijn Technics SL-1200 MKII gebruikte ik een Pro-Ject Debut III die voor zijn prijs (tweehonderd euro) heel mooi en ook heel kwalitatief is.

Goede keus, ik zelf koop beide.
Maar vinyl klinkt naar mijn mening toch beter.
Met je vragen kan ik jen iet helpen, ben zelf niet zo'n kenner.
Ik heb een Numark, heb er al veel goeds en slechts over gehoord maar ik ben er toch erg content mee.

@JSPR_G: je bent niet de eerste met die vragen, neem dus even de moeite eea hier door te spitten, want bijna al je vragen (de noodzaak voor een pre-amp, 2ehands vs nieuw, budget, waarop letten etc.) zijn allemaal eens beantwoord; net als snaaraangedreven (o.a. ProJect) - meer iets voor een audiofiel project - vs direct aangedreven (o.a. Technics), meer gezien als iets voor een dj.

Ik heb een iOn over - daar doe ik niets mee - die mag voor een zachte prijs weg. Die ProJect kost trouwens ca 249 ex pre-amp; kwaliteit kan je opwaarderen door een beter element dan het Ortofon 5 element dat ert standaard inzit.

Numark is net een stapje verder dan 'my first Sony'

Met een Thorens heb je niet meer voorversterkers nodig dan voor een ProJect. Een mooie Thorens via Marktplaats is een plezier voor het leven en moet lukken onder de €100. Moet er natuurlijk wel een mooi elementje in zitten.

kobe bryant fan schreef:
Goede keus, ik zelf koop beide.
Maar vinyl klinkt naar mijn mening toch beter.

Vinyl klinkt zeker niet altijd beter. Er bestaan slechte persingen, zoals opnamen die slecht of niet gemasterd voor vinyl toch op vinyl gezet zijn, albums die een te lange speelduur hebben om op 1 lp te staan enz... En verder hangt natuurlijk ook veel af van de platendraaier en de staat waarin die verkeert.

Ook wat artwork betreft ben je niet áltijd beter af met vinyl. Sommige albums hebben in de cd versie een uitgebreid boekje met tekst terwijl de lp versie het met een blanco binnenhoes moet doen. Sommige hoezen van heruitgaven zien er overigens vreselijk uit. Als een goedkope print.

JSPR_G schreef:
Alright, 't is zover: Ik heb besloten over te schakelen op vinyl!
Alleen, ik ken hier echt niets van. Helemaal niets.
[...]
Wat heeft m'n twijfel Vinyl-CD doen overhevelen naar vinyl? Light Bearer - Lapsus (2011) : tijdens het beluisteren van dit album gisterenavond kon ik enkel maar denken aan hoe zalig het zou zijn om de 4 albums van Light Bearer (die 1 geheel moeten vormen, rond hetzelfde verhaal, en waarvan Lapsus het eerste en voorlopig enige album is) op vinyl te hebben. Dergelijke geniale platen leg ik toch nooit op in de auto. Ik MOET dit op vinyl hebben, want uiteindelijk: wat heb ik er nu aan dat dat plastic schijfje in mijn kast staat...

Zo'n besluit maken terwijl je er helemaal niets van kent lijkt me wat onbezonnen.

Enkel voor de cd kiezen is logisch omwille van het gebruiksgemak, maar enkel voor vinyl lijkt me eerder een onbezonnen al te emotionele keuze.

Of misschien bedoel je met 'overschakelen' gewoon 'erbij nemen'.

Voor mij zijn vinyl en digitaal aanvullend. Sommige albums heb ik dan ook zowel op lp als cd.

Kronos schreef:
[Voor mij zijn vinyl en digitaal aanvullend. Sommige albums heb ik dan ook zowel op lp als cd.

Herkenbaar - ik ben begonnen oa veel wave terug te kopen op vinyl, deels vanwege het gevoel (vroeger ook op vinyl gehad); op een gegeven moment bijv Cocteau Twins en Joy Division toch ook op cd gekocht, mede om het vinyl te ontzien.

En idd de kwaliteit van veel re-issues laat te wensen over - slordig afgewerkt, nieuwe platen die al knetteren wanneer ze de eerste keer uit de hoes komen, of idd incompleet artwork. Nieuwe releases die voor mij een bijzonder karakter hebben, zoals de laatste Dead Can Dance, Antony, de nwe XX of een album van Amy Winehouse, wil ik toch graag op vinyl hebben.

En ook van die live box van Opeth kan ik me voorstellen dat zoiets een gekoesterd bezit is

Een 2dehandsspeler kopen lijkt me voor een leek als me niet echt een goed idee. Ik ga totaal niet weten wat ermee aan te vangen. Ik heb al heel wat gelezen, hier in dit topic en elders, en die Pro-Ject Debut III lijkt me wel te bevallen.

Daarbij schijnt de NAD PP2 ook wel aan mijn kwaliteitsvereisten te voldoen, of is dit bucht? Heb ik het juist voor dat dit alles is dat ik nodig heb op mijn platenspeler aan te sluiten aan mijn gewone stereo-installatieboxen?
Dan zou ik op zo'n 350euro uitkomen.

't Is niet mijn bedoeling om helemaal geen cd's meer te kopen, hoor. Maar sommige albums die ik in mijn kast heb staan vind ik het echt zonde dat ik het op cd gekocht heb en niet op vinyl. Al mijn Ufomammut-cd'tjes, Lapsus van Light Bearer, Dopesmoker van Sleep, F#A#∞, kortom: de echte genietalbums. Die moest ik gewoonweg allemaal op vinyl hebben en niet op cd, zo simpel is het.

JSPR_G schreef:
Heb ik het juist voor dat dit alles is dat ik nodig heb op mijn platenspeler aan te sluiten aan mijn gewone stereo-installatieboxen?
Dan zou ik op zo'n 350euro uitkomen.

Het hangt er van af of je versterker een speciale phono-ingang heeft (voor platendraaier). Anders moet er nog een voorversterker tussen en die kost ook nog eens iets van een 70 euro.

JSPR_G schreef:
kortom: de echte genietalbums. Die moest ik gewoonweg allemaal op vinyl hebben en niet op cd, zo simpel is het.

Het is zeker leuk om zulke favoriete albums op lp te hebben. Denk er wel aan dat het niet altijd per definitie tot meer genieten leidt. Die langere albums zijn vaak op dubbel vinyl uitgebracht. Een lp halfweg omdraaien heeft z'n charme. Om de twee nummers de lp omdraaien vind ik niet echt een genot. Het verstoort de flow teveel. Zeker als op cd de nummers in mekaar overlopen wordt op lp het geheel zo echt onderbroken. Dan ben ik toch altijd blij als ik de cd ook heb. Dan draai ik de cd en de lp hou ik in mijn handen.

Maar op die manier kost vinyl wel heel wat extra.

Even vergeten bij te vermelden dat NAD PP2 een Phono voorversterker is, sorry. PP-2 Phono Preamplifier - NAD Electronics - nadelectronics.com

De PP3 is inmiddels uit. Voor alle duidelijkheid: die pre-amp sluit je aan op (bijv) een aux-ingang op je versterker; daarop sluit je je boxen dan weer aan; niet rechtstreeks op de pre-amp. Verder: Vivanco levert voor 30 euro al een voorversterker - dus je kunt voordeliger beginnen.

Kan mijn Stereoinstallatie functioneren als versterker? Of is dit nu vloeken in de kerk?

PP3 lijkt me gewoon 50 euro meer betalen voor een USB-functie die ik niet wil. Merci voor de tip mbt. Vivanco. Heeft een goedkoop preampje van Vivanco geen erg nadelige invloed op de geluidskwaliteit. Ik verwacht geen wonderen, maar 't moet toch een geluid kunnen produceren die me toelaat te genieten van de LP-aankoop.

Met zo'n goedkoop preampje doe je je Pro-ject volgens mij wel tekort en dan is het zonde dat je je geld in zo'n goede platendraaier steekt en dat voor een deel weer teniet doet door te bezuinigen op een preamp.

JSPR_G schreef:
Kan mijn Stereoinstallatie functioneren als versterker? Of is dit nu vloeken in de kerk?

PP3 lijkt me gewoon 50 euro meer betalen voor een USB-functie die ik niet wil. Merci voor de tip mbt. Vivanco. Heeft een goedkoop preampje van Vivanco geen erg nadelige invloed op de geluidskwaliteit. Ik verwacht geen wonderen, maar 't moet toch een geluid kunnen produceren die me toelaat te genieten van de LP-aankoop.

Een goed alternatief voor de PP3i : de Cambridge Audio 551P kost €100. Als je nog een 540P nieuw op de kop kan tikken, spaar je nog een blauw briefje uit. De 551P en 540P kunnen echter alleen MM-elementen versterken. Maar ik veronderstel dat het niet de bedoeling is je OM5-element te vervangen door een MC-element ? Ikzelf heb een PP3 liggen om platen te digitaliseren voor mezelf en voor vrienden. Speelt zeer goed voor zijn geld.Maar als je hem vergelijkt met mijn Trichord Dino mkII die ik dagelijks gebruik, besef je pas wat een verschil een phono-voorversterker kan maken. En waarom geen goeie tweedehands ? Ik weet zo een Graham Slee staan aan €150, die nieuw veeeeeeel meer kost.

Kronos schreef:
Met zo'n goedkoop preampje doe je je Pro-ject volgens mij wel tekort en dan is het zonde dat je je geld in zo'n goede platendraaier steekt en dat voor een deel weer teniet doet door te bezuinigen op een preamp.

Dat valt wel mee hoor; een tijd geleden heb ik - je moet wat als je weer hooked on vinyl bent - die Vivanco als pre-amp op mijn werkkamer gehad, en de Pro-Ject pre-amp in de woonkamer, hoefde ik alleen de draaitafel te verplaatsen (met lp's) als ik op mijn werkkamer ook vinyl wilde draaien. Toen ik op een gegeven moment zowat van de trap pleurde, omdat ik mijn mobiel wilde beantwoorden (die bovenop de draaitafel lag), ben ik maar met die gekkigheid gestopt en heb ik die pre-amp aan een andere user hier verkocht.

Binnenkort hoop ik een Clearaudio te kopen, en dan kan ik die Debut op mijn werkkamer gebruiken, of een gerestaureerde Thorens TD 166 MkII, al moet ik nog wel ruimte creëren.

Ik zou - om te starten - bijv eerder bezuinigen op de pre-amp dan op de speler; die upgrade is later nog makkelijk te maken.

Ik heb de oude platenspeler van mijn pa en zijn versterker/ oude radio eens van zolder gehaald, werkt nog prima! Enige probleem is dat er maar uit 1 van mijn boxen geluid komt, tenzij ik het op mono zet. Dus heb ik de platenspeler eens naar een kennis gebracht die nogal handig is in het repareren van dingen. Als hij het kan maken en het geluid bevalt me, zie ik de aankoop van een platenspeler en dergelijke voorlopig als overbodig. Die oude radio is trouwens echt een beauty, lekker retro.

Nu, weet iemand of de Fisher MT-6321 goed is? En hij speelde af zonder raar te doen ofzo, dus dan is het niet nodig om de naald te vervangen? Ik wil geen krassen maken in mijn toekomstige platen en mijn pa zijn leuke platencollectie... Wat de precieze naam of merk van de radio is weet ik niet, die zit nu ook bij de repareur.

Probeer het eens. Geluid is nog altijd een kwestie van smaak. En als het dan toch slecht klinkt, dan merk je dat wel op. Ik weet niet wat de anderen hier over denken, maar oude platenspelers die vooral in de jaren zeventig en tachtig uitgebracht werden zijn sowieso altijd wat beter dan de moderne platenspelers.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.