De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 28 september 2012, 10:44 uur
Voor het gezicht slijten ze niet eerder, vind ik, want je ziet het juist minder goed volgens mij. In werkelijkheid zou dat best wel eens kunnen. Sowieso spelen ze meestal minder geruisloos dan een gewone LP, is mijn ervaring. Maar dan heb ik het over die oude jaren 80 gekleurde platen. De nieuwe transparante dubbel LP van Dead Can Dance speelt bijv. geruisloos. Hij spettert in elk geval niet, maar poept netjes in het midden.
0
geplaatst: 28 september 2012, 12:21 uur
Ik heb daar al eens wat over geschreven. Vaak laat de geluidskwaliteit te wensen over. Dat er meer ruis is valt zo te horen, vooral wanneer de plaat draait op de inloop- en uitloopgroeven is dat duidelijk. Maar zeker als je een lp als deze hebt is het bewijs onweerlegbaar. Daarop hoor je elke halve draai het verschil.
Het zwart in een lp zit er niet zomaar in. Grafiet zorgt ervoor dat er minder wrijvingsweerstand is en maakt het vinyl ook slijtvaster.
Behalve dus voor de mooi zijn kleurtjes te mijden.
Het succes van gekleurd vinyl laat volgens mij trouwens ook nog maar eens zien dat het bij vinyl lang niet altijd om een betere geluidskwaliteit te doen is, hoewel zo vaak onnadenkend en ongenuanceerd gezegd wordt dat 'vinyl beter klinkt'.
Het zwart in een lp zit er niet zomaar in. Grafiet zorgt ervoor dat er minder wrijvingsweerstand is en maakt het vinyl ook slijtvaster.
Behalve dus voor de mooi zijn kleurtjes te mijden.
Het succes van gekleurd vinyl laat volgens mij trouwens ook nog maar eens zien dat het bij vinyl lang niet altijd om een betere geluidskwaliteit te doen is, hoewel zo vaak onnadenkend en ongenuanceerd gezegd wordt dat 'vinyl beter klinkt'.
0
geplaatst: 4 oktober 2012, 21:45 uur
Krijg sinds een paar dagen lichte elektriciteitsschokjes als ik mijn platendraaier aanraak. Allesbehalve leuk aks ik een lp moet omdraaien. Schakel nu steeds eerst de stroom af vooraleer ik een manoeuvre doe.
Iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?
Iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?
0
geplaatst: 4 oktober 2012, 21:55 uur
Cd's draaien 
Wat dacht je er zelf van om dat ding gewoon te aarden - ben je ook meteen die constante brom kwijt. Mocht je die niet horen, adviseer ik je om bij Schoonenberg langs te gaan

Wat dacht je er zelf van om dat ding gewoon te aarden - ben je ook meteen die constante brom kwijt. Mocht je die niet horen, adviseer ik je om bij Schoonenberg langs te gaan

0
geplaatst: 4 oktober 2012, 23:49 uur
De juiste schoenen/slippers aan doen. Ik heb het nl. ook als ik mijn Thorens op mijn sokken bedien. (de Thorens is ook niet geaard, maar zonder brom te hebben) Met slippers aan heb ik er geen last van.
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 00:03 uur
Zonder nou meteen een les in fysica te willen geven, is aarden écht geen huup-huup-Barbatruuk - een goed (lees: niet te duur) snoer heeft ook een aarddraad die je aan de eene kant op de versterker aan een schroefje aansluit en de andere kant bevestigt aan de draaitafel.
Hetzelfde verschijnsel kan zich nl ook voordoen bij koud droog weer, bepaalde vloerbedekking/schoeisel: statische elektriciteit - moet je ook gewoon massa maken, bijv door eerst een vast objekt aan te raken voor je de klink beetpakt.
Hetzelfde verschijnsel kan zich nl ook voordoen bij koud droog weer, bepaalde vloerbedekking/schoeisel: statische elektriciteit - moet je ook gewoon massa maken, bijv door eerst een vast objekt aan te raken voor je de klink beetpakt.
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 00:22 uur
Ik moet zeggen dat het met die Thorens voor mij ook voor het eerst was dat ik een platenspeler zag zonder aardedraadje. Toch zijn ze standaard zonder en van een brom heb ik geen last dus dat hebben ze anders opgelost. Hij kan natuurlijk geaard worden, maar ik heb er verder geen last van, behalve dan die enkele keer dat ik op mijn sokken de platenspeler bedien, maar dat is vrij zeldzaam. Ben een slippermens. 

0
geplaatst: 5 oktober 2012, 10:16 uur
Ik weet nog dat ik destijds op mijn Thorens een Nagaoka-kabel had van 25 florijnen en die had zo'n aarddraadje erlangs. Mijn tip gold ook hoofdzakelijk voor situaties waarop je niet erop verdacht was: schrikken van statische elektriciteit blijft vervelend. 
Ik spreek het weekend een fervent Thorens-fan - die zal ik eens polsen hoe dat zit.

Ik spreek het weekend een fervent Thorens-fan - die zal ik eens polsen hoe dat zit.
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 11:05 uur
Mwah, dat is niet universeel bepaald. Ik vind schrikken van statische elektriciteit nl. wel kick. ;-p
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 11:31 uur
reptile71 schreef:
Mwah, dat is niet universeel bepaald. Ik vind schrikken van statische elektriciteit nl. wel kick. ;-p
Nee, altijd al gedacht dat je niet universeel was; die 7 kan gerust weg uit je -id.
'k zou je willen aanraden eens tegen schrikkeldraad aan te pissen - mits je straal krachtig en lang genoeg is. Lijkt me kicken!

Als het heel stil is geeft zo'n statische schok ook geluid - een knetterende trui bijv

0
geplaatst: 5 oktober 2012, 11:41 uur
Ja man, maar straks eerst ff mijn haar föhnen buiten in de regen. 

0
geplaatst: 5 oktober 2012, 14:00 uur
reptile71 schreef:
Ah, heb je zo'n broeikas? Lekker hoor...
Ah, heb je zo'n broeikas? Lekker hoor...
Aha, je kent het effect

Maar eerlijk gezegd was de zon net ff doorgebroken en dat window heb ik benut om even de victualiën in te slaan.
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 14:31 uur
Eerlijk gezegd bedacht ik achteraf dat ik beter "comestibiliteiten" had kunnen schrijven, een buitengewoon fraaie term uit de koker van Kees van Kooten - in een relame (uit 1977) voor de postgiro. Met zo'n 'giroblauwe' kon je tot 100,- "comestibiliteiten" aanschaffen. Wie weet ken je de reclame nog wel (ook: "de postgiro kost je elke week, alleen een beetje speek") zie hieronder

0
geplaatst: 5 oktober 2012, 14:55 uur
Nee, ik ken hem niet, maar ja toen was ik 6! (pas in dec. dat jaar dus eigenlijk was ik 5)
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 15:03 uur
Ik vond 'em, na 0:20 (helaas niet met "comestibiliteiten") - en al hoort ie hier niet, hij is zo fijn:
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 18:32 uur
haha, na die reclame even dat stukje over Pentla poepen geluisterd.
(die stond er toen het clipje afgelopen was)
(die stond er toen het clipje afgelopen was)
0
geplaatst: 8 oktober 2012, 20:48 uur
Ik heb hier nog de oude platenspeler van m'n vader staan, een dual 701. Doet het nog goed, maar is het liftmechaniek waarmee je de naald op de plaat zet kapot, je kunt nog wel handmatig de naald op de plaat zetten. Kan ik hem dan gewoon gebruiken of kan dit m'n platen beschadigen?
0
geplaatst: 8 oktober 2012, 21:02 uur
Ok, hoe zit het dan met die naalddruk ofzo, een term die in dit topic volgens mij ook al meerdere keren is gevallen?
0
geplaatst: 8 oktober 2012, 21:11 uur
Naaddruk is afhankelijk van het type naald welke op de platenspeler zit. Daarnaast is het uitbalanceren van de toonarm belangrijk. Daarvoor bestaat een eenvoudige truc. Men zet de naalddruk op nul en begin aan het contragewicht te draaien aan het einde van de toonarm, zodra deze uit de houder vanzelf naar boven komt is deze goed afgesteld. Daarna is het een kwestie die juiste naalddruk in te stellen. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de naald.
0
geplaatst: 8 oktober 2012, 21:19 uur
Maar dat heeft dus niks te maken met het wel of niet werken van het liftmechaniek van die naald?
0
geplaatst: 8 oktober 2012, 23:30 uur
gukker schreef:
Ik heb hier nog de oude platenspeler van m'n vader staan, een dual 701. Doet het nog goed, maar is het liftmechaniek waarmee je de naald op de plaat zet kapot, je kunt nog wel handmatig de naald op de plaat zetten. Kan ik hem dan gewoon gebruiken of kan dit m'n platen beschadigen?
Kan een kwestie van oliedruk (in het hydraulisch mechaniek) zijn. Handmatig: niet aan te raden, alleen met een zeer vaste hand. Degene hier die zegt dat hat geen kwaad kan, draait alleen nog maar cd's

Ik zou er niet zo snel aan beginnen - risico is groot; zeker als je ook nog een glaasje drinkt, terwijl je muziek luistert.
0
geplaatst: 9 oktober 2012, 02:47 uur
Ik zou je ook sterk afraden om een draaitafel waaarvan de armlift kapot is, te gebruiken.
Dat gaat geheid, in een onachtzaam moment, een keer goed mis, met een dikke kras op je vinyl als resultaat.
De 701 staat/stond zeer hoog aangeschreven binnen het merk. Het is in goede conditie een prima direct drive speler. Ik kan me voorstellen dat een reparatie vanhet liftmechaniek niet al te ingewikkeld hoeft te zijn. Inderdaad wat Mjuman zegt waarschijnlijk iets met de hydrauliek.
Misschien is de olie er met de jaren wel gewoon uitgelopen of opgedroogd.
Neem eens contact op met : http://www.technics-vingers... Kun je meteen al je afstellingsproblemen laten regelen.
Dat gaat geheid, in een onachtzaam moment, een keer goed mis, met een dikke kras op je vinyl als resultaat.
De 701 staat/stond zeer hoog aangeschreven binnen het merk. Het is in goede conditie een prima direct drive speler. Ik kan me voorstellen dat een reparatie vanhet liftmechaniek niet al te ingewikkeld hoeft te zijn. Inderdaad wat Mjuman zegt waarschijnlijk iets met de hydrauliek.
Misschien is de olie er met de jaren wel gewoon uitgelopen of opgedroogd.
Neem eens contact op met : http://www.technics-vingers... Kun je meteen al je afstellingsproblemen laten regelen.
0
geplaatst: 18 oktober 2012, 12:46 uur
Heb problemen met men apparatuur. De ene speler gaat harder als de andere en ik kan niet echt achterhalen waar het aan ligt.. Geluid is ook iets minder mooi/helder.. Heb verschillende ingangen geprobeerd en ook gevarieerd tussen phono/line maar kom niet achter waar het hem precies in zit.
Gebruik 2 platen spelers van SynQ , ongeveer 5jaar oud. Heb paar maanden geleden Banana elementen/naalden gekocht.. Mixer is een oudje 8 jaar , de beruchte Behringer DJX 700...
Misschien rare vraag maar kan er stof in de arm zitten ofzo , of kan het een kabeltje zijn , beetje moedeloos...
Gebruik 2 platen spelers van SynQ , ongeveer 5jaar oud. Heb paar maanden geleden Banana elementen/naalden gekocht.. Mixer is een oudje 8 jaar , de beruchte Behringer DJX 700...
Misschien rare vraag maar kan er stof in de arm zitten ofzo , of kan het een kabeltje zijn , beetje moedeloos...
* denotes required fields.