MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
euw mjuman, heb je voor deze enschedeër die 100m van de grens woont een winkeltip dan..??

Nice Mjuman, enige probleem is dat het voor labiele geesten mogelijk als een schietschijf kan lijken...

Ach, daar kan prima een kogelvrij vest onder.

Bij Revere - My Mirror / Your Target (2013):

Een LP tussen de 16 en 18 euro? Dat zou mooi zijn, want de prijzen voor vinyl rijzen meer en meer de pan uit!

Ja dat klopt. Vaak krijg je er ook wel iets moois voor terug maar 25 euro zit je al gauw aan. De nieuwe Blaudzun (dubbel) lp gaat ook niet zo heel duur kosten, ook eentje via V2 dus die zijn goed bezig. Die Blaudzun is 180 grams en dat verwacht ik ook van Revere maar dat is nog niet bekend (althans niet bij mij)

Dat de prijzen van vinyl-albums de pan uit zouden rijzen is niet conform mijn waarneming. Ik dacht juist te merken dat de verschillen tussen de etail-prijzen (Amazon) in vergelijking met de NL retail vrij klein zijn geworden; in de meeste gevallen loont het niet de moeite om een album uit de UK te laten komen (er komt ook nog ca 2 euro voor verzending bij, tenzij...). Bij sommige albums - zoals de laatste Agnes Obel - was de prijs dan weer beduidend lager, maar dat was, dacht ik, een speciale actie.

Dat sommige albums duurder zijn komt dan of vanwege materiaal (dubbel-lp en/of stevig uitgevoerde hoes, zwaarder vinyl). Die Blaudzun staat ook hierop lijst (concert was al lang uitverkocht; Utrecht: studenten-stad); Revere is ook een must-have.

Voor Blaudzun moest ik 25 euro neerleggen maar daar zat de cd weer bij en dat vind ik eigenlijk wel zo prettig

Deze van Revere lijkt inderdaad niet heel duur uit te pakken. Ben er blij mee en hopelijk volgt het debuut ook nog eens.

aERodynamIC schreef:
Voor Blaudzun moest ik 25 euro neerleggen maar daar zat de cd weer bij en dat vind ik eigenlijk wel zo prettig

Deze van Revere lijkt inderdaad niet heel duur uit te pakken. Ben er blij mee en hopelijk volgt het debuut ook nog eens.

Blaudzun was ook speciale voorverkoop - vandaar; meen een winkelprijs vanaf 10/3 van 19,90 te hebben gehoord. Overigens vind ik 25 euro nog vrij duur - Kompakt (in Keulen) levert bij een aantal van bepaalde haar eigen labels standaard de cd mee (bijv voor Gui Boratto en Coma) en rekent dan 17 euro - dat zijn veel prettiger prijzen.

Ik weet het maar vond het na zo'n concert wel leuk om te doen.

aERodynamIC schreef:
Ik weet het maar vond het na zo'n concert wel leuk om te doen.

Typisch H3-gedrag - om verwarring te vermijden: Het Heilige Hebben - weet er zelf alles van

Als een release als deze op vinyl uitkomt verwacht ik een eenmalige persing van 1000 stuks (of minder) en dat noemen ze dan een limited release op vinyl.

Over 180 grams vinyl: dat ligt natuurlijk erg lekker in de hand en op je speler, maar het gewicht maakt de kwaliteit niet beter. Althans, dat zei de eigenaar van Record Industry in Haarlem toen ik daar was voor een rondleiding.

Maartenn (crew)
Mjuman schreef:
Dat de prijzen van vinyl-albums de pan uit zouden rijzen is niet conform mijn waarneming. Ik dacht juist te merken dat de verschillen tussen de etail-prijzen (Amazon) in vergelijking met de NL retail vrij klein zijn geworden; in de meeste gevallen loont het niet de moeite om een album uit de UK te laten komen (er komt ook nog ca 2 euro voor verzending bij, tenzij...).

Hier haak ik geheel off-topic toch even op in. Vinyl via Amazon bestellen is in de meeste gevallen zeker wel goedkoper is mijn ervaring. Daarnaast: als je boven de 25 pond besteld is verzending altijd gratis.

Voor de beste deals moet je echter naar de V.S. versie van Amazon. De verzendkosten zijn dan wel hoger, maar als je volume besteld ben je tientjes goedkoper uit.

reptile71 schreef:

Over 180 grams vinyl: dat ligt natuurlijk erg lekker in de hand en op je speler, maar het gewicht maakt de kwaliteit niet beter. Althans, dat zei de eigenaar van Record Industry in Haarlem toen ik daar was voor een rondleiding.

De plaat is natuurlijk wat zwaarder waardoor deze steviger op de speler ligt. Daardoor minder last van "zwabberen", trillingen en schokken. Dus dat komt de luisterkwaliteit sowieso ten goede lijkt mij

reptile71 schreef:

Over 180 grams vinyl: dat ligt natuurlijk erg lekker in de hand en op je speler, maar het gewicht maakt de kwaliteit niet beter.

Ook niet qua kromtrekken en slijtage?

Maar aan alles merk je dat de muziekliefhebber uitgeknepen wordt, waar je een 3 jaar terug dubbele uitgaven voor een mooie prijs kon kopen en een enkele voor een euro of 18 op kon vissen ligt de prijs nu minstens 25% hoger. Ik kocht veel op vinyl, maar als het op deze manier moet laat dan maar, vorig jaar op zoek naar een paar albums die ik wilde hebben, kom je in de platenzaak, is de goedkoopste 26 euro (voor een enkele plaat that is). De kostprijs van een cd zal ook niet veel hoger liggen dan 90 cent (voor de rechten betalen we immers al) dus ook dat zou de prijs niet moeten opdrijven.

Dat je wanneer je het volledig internet afstruint goedkopere aanbiedingen kan vinden doet daar voor mij niets aan af. Gemak zou de mens moeten dienen.

In dat kader zou een vinyluitgave hiervan voor ruim onder de 20 euro wel een uitzondering zijn.

Maartenn schreef:
(quote)

Hier haak ik geheel off-topic toch even op in. Vinyl via Amazon bestellen is in de meeste gevallen zeker wel goedkoper is mijn ervaring. Daarnaast: als je boven de 25 pond besteld is verzending altijd gratis.

Voor de beste deals moet je echter naar de V.S. versie van Amazon. De verzendkosten zijn dan wel hoger, maar als je volume besteld ben je tientjes goedkoper uit.

Aj, ik bestel veel en vaak bij Amazon, en dit klopt gewoon niet; daarom toch even een beknopte reactie:

1. Ik had het over individuele albums waar het verschil soms (relatief) klein was (1 -2 euro) en bestellen + wachttijd daarom niet écht de moeite loonde - tov het direct in handen krijgen - H3 weetuwel - heb overigens net het debuut van Jacco Gardner besteld op lp voor 14 euro (incl verzending).
2. Zie ook dit topic Muziek >> Algemeen >> CD-wow - Online bestellen voor ervaringen over Amazon met t.o.v. andere etailers.
In een notendop: bij pakketten uit de US die NIET door de brievenbus kunnen, loop je een forse kans aangeslagen te worden voor de BTW (21%) van de declared value (groene sticker) op de verpakking en dan verdwijnt het voordeel als sneeuw voor de zon. Overigens vallen ook de verzendkosten voor affiliates uit de US niet mee. De meeste veelkopers hier - check het toipic maar - bestellen om die reden niet meer in de US, tenzij ...

vigil schreef:
(quote)

De plaat is natuurlijk wat zwaarder waardoor deze steviger op de speler ligt. Daardoor minder last van "zwabberen", trillingen en schokken. Dus dat komt de luisterkwaliteit sowieso ten goede lijkt mij

Helemaal juist - ook stabieler (meer massa), waardoor je minder last zou moeten hebben van kromtrekken.

Maartenn (crew)
Mjuman schreef:
(quote)

Aj, ik bestel veel en vaak bij Amazon, en dit klopt gewoon niet; daarom toch even een beknopte reactie:

1. Ik had het over individuele albums waar het verschil soms (relatief) klein was (1 -2 euro) en bestellen + wachttijd daarom niet écht de moeite loonde - tov het direct in handen krijgen - H3 weetuwel - heb overigens net het debuut van Jacco Gardner besteld op lp voor 14 euro (incl verzending).
2. Zie ook dit topic Muziek >> Algemeen >> CD-wow - Online bestellen voor ervaringen over Amazon met t.o.v. andere etailers.
In een notendop: bij pakketten uit de US die NIET door de brievenbus kunnen, loop je een forse kans aangeslagen te worden voor de BTW (21%) van de declared value (groene sticker) op de verpakking en dan verdwijnt het voordeel als sneeuw voor de zon. Overigens vallen ook de verzendkosten voor affiliates uit de US niet mee. De meeste veelkopers hier - check het toipic maar - bestellen om die reden niet meer in de US, tenzij ...

1. Eens. Dan geldt het dus alleen als je meerdere platen tegelijk koopt en niet een 'losse' plaat.
2. Hier heb ik gelukkig geen ervaring mee. Ik in ieder geval een keer per jaar naar de V.S. voor zaken en dan laat ik meestal een Amazon pakketje droppen welke ik in de handbagage meeneem. Ook hier heb ik nog nooit vragen over gehad bij customs.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat vinyl in V.S. gewoon vele malen goedkoper is. Ik weet niet waarom (vooral in Nederland) de verkoopprijzen zo idioot hoog moeten liggen, als we enkel praten over een lap zwart plastic.

Maartenn schreef:

1. Eens. Dan geldt het dus alleen als je meerdere platen tegelijk koopt en niet een 'losse' plaat.
2. Hier heb ik gelukkig geen ervaring mee. Ik in ieder geval een keer per jaar naar de V.S. voor zaken en dan laat ik meestal een Amazon pakketje droppen welke ik in de handbagage meeneem. Ook hier heb ik nog nooit vragen over gehad bij customs.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat vinyl in V.S. gewoon vele malen goedkoper is. Ik weet niet waarom (vooral in Nederland) de verkoopprijzen zo idioot hoog moeten liggen, als we enkel praten over een lap zwart plastic.

Dat laatste is een waarheid als een koe - komt mede door de omvang van de markt daar, alsmede door het feit dat hier een tussenhandel in stand wordt gehouden die een opslag hanteert omdat ze ook moeten leven. Maakte het met REM - Accelerate (2 * 12"+ cd) mee dat mijn betaalde prijs (incl verzending) onder de detailinkooprijs hier lag

Overigens moet je met meenemen van albums uit de US ook opletten - daar heb ik zelf niet aan gedacht - dat de waarde van geïmporteerde goederen gemaximeerd is op een bedrag van (ik meen) 250 euro (bedragen zijn te vinden op de website van de douane). Daarboven moet je dus én aangifte doen én BTW betalen. Loop je door groen - en doe je geen aangifte - kan je een boete krijgen twv van het dubbele of verbeur je de goederen - 't is maar dat je het weet.

Het wachten is natuurlijk op communicatie tussen bagage-scanners en douanesystemen - zodat ze al weten dat je 50 cd's bij je hebt vóór je gaat landen en een gepaste donatie kunt doen aan de staatskas; tel uit je winst

Ooit een keer een discussie gehad op het postkantoor waar ik een Miles Davis-box moest ophalen en die BTW moest betalen. Vroeg ik aan de beambte aan het loket wat die betaalde btw mij opleverde; zei de man niet zonder gevoel voor humor: "daar wordt vast die douanebeambte op Schiphol van betaald" groene stickers met waardebepaling zijn de pest; het ergste is dat ze soms ook nog ijskoud die BTW berekenen over de transportkosten (die soms ook op de sticker staan) Discussie aangaan: kansloos.

Maartenn (crew)
Mjuman schreef:
(quote)

Dat laatste is een waarheid als een koe - komt mede door de omvang van de markt daar, alsmede door het feit dat hier een tussenhandel in stand wordt gehouden die een opslag hanteert omdat ze ook moeten leven. Maakte het met REM - Accelerate (2 * 12"+ cd) mee dat mijn betaalde prijs (incl verzending) onder de detailinkooprijs hier lag

Overigens moet je met meenemen van albums uit de US ook opletten - daar heb ik zelf niet aan gedacht - dat de waarde van geïmporteerde goederen gemaximeerd is op een bedrag van (ik meen) 250 euro (bedragen zijn te vinden op de website van de douane). Daarboven moet je dus én aangifte doen én BTW betalen. Loop je door groen - en doe je geen aangifte - kan je een boete krijgen twv van het dubbele of verbeur je de goederen - 't is maar dat je het weet.

Het wachten is natuurlijk op communicatie tussen bagage-scanners en douanesystemen - zodat ze al weten dat je 50 cd's bij je hebt vóór je gaat landen en een gepaste donatie kunt doen aan de staatskas; tel uit je winst

Ooit een keer een discussie gehad op het postkantoor waar ik een Miles Davis-box moest ophalen en die BTW moest betalen. Vroeg ik aan de beambte aan het loket wat die betaalde btw mij opleverde; zei de man niet zonder gevoel voor humor: "daar wordt vast die douanebeambte op Schiphol van betaald" groene stickers met waardebepaling zijn de pest; het ergste is dat ze soms ook nog ijskoud die BTW berekenen over de transportkosten (die soms ook op de sticker staan) Discussie aangaan: kansloos.

Ugh zuur verhaal. Maar dank voor de tip! Ik neem ook veel tweedehands cd's mee, dus BTW afdragen daarover wordt al een veel lastigere zaak Maar nu ik dit week zal ik er zeker op alert zijn. Wat een gedoe allemaal...

Yep, maakt bestellen uit de US er niet leuker op. Er is evenwel een work-around. Kijken op co.uk (of .de) - soms wordt hetzelfde album of boek door een affiliate daar ook aangeboden en dan heb je dus gewoon UK-verzendkosten - lp, cd, dvd 1,82 GBP (boeken zijn duurder). Daar ben ik nog niet op problemen gestuit - waarschijnlijkloopt een deel van de verzending dan in bulk via 'interne' kanalen en vindt verzending per item in Europa plaats.

Mjuman schreef:

Helemaal juist - ook stabieler (meer massa), waardoor je minder last zou moeten hebben van kromtrekken.

Dat lijkt mij ook wel ja. Maar indien goed bewaard zouden ze in principe plat moeten blijven. Hoe dan ook heb ik ook liever 180 grams hoor. Had laatst eens een oude plaat van rond 220 gram beet, dat is helemaal lekker.

Stabiliteit en vlakheid is idd een belangrijk voordeel. Ik had een heel mooi album dat goed draaide op m'n ProJect - de arm sloeg wel iets uit, blijkbaar zat er een aardige 'wobble' in - maar die speler kon het wel aan; ik draaide de plaat niet echt vaak.

Mijn nwe Clearaudio speler kon die lp niet goed aan; het zag er niet best uit als die lp opstond blijkbaar is die speler gevoeliger. Lp goedkoop weggedaan aan een user hier en ik moet nu op zoek naar een vervangend exemplaar, dat niet goedkoop zal zijn.

reptile71 schreef:
Over 180 grams vinyl: dat ligt natuurlijk erg lekker in de hand en op je speler, maar het gewicht maakt de kwaliteit niet beter.
Ik heb een 180 grams exemplaar gekocht van The 59 Sound van de Gaslight Anthem (16 Euro) en ik kan alleen maar zeggen dat de kwaliteit werkelijk bedroevend is, zo erg dat ik mij zelfs afvraag of het wellicht een bootleg release is (maar er zat wel een download ticket bij).

Heb gelukkig enkele andere nieuwe 180 grams LP's die perfect klinken. Maar eigenlijk koop ik liever in een of andere outlet 3 of 4 LP's voor een tientje of zo en dan heb je soms mazzel en soms minder wat betreft de kwaliteit.

Ik had pas twee 2e hands LP's (niet gecheckt, dom) van Plato Utrecht waar enkele witte verfresten op zaten. Daar kun je dus niets meer mee helaas (op 1 zijde althans). Misschien neem ik ze wel een keer mee terug want verfresten dat gaat eigenlijk te ver.

Zijn de meesten hier eigenlijk vooral gericht op nieuw vinyl (liefst 180 grams?) of zijn er meer mensen zoals ik die toch een voorkeur hebben voor flinke bakken 2e hands vinyl?

Beide. Koop veel 180 gr nieuw vinyl op bepaalde labels. Vooral vanwege de vaak sublieme geluidskwaliteit. Daarnaast ook het nodige 2e hands. De plaat zelf moet wel in goede staat zijn. M'n draaitafel en element zijn te kostbaar om rommel te draaien. Veel audiofiele persingen komen overigens uit op dubbelalbums met maar 2 songs op 'n plaatkant. Dat heeft weer te maken met de persing en ruimte voor de groeven. Detaillering en vooral laagweergave knapt daar van op. Voorbeeld is Overgrown van James Blake of Norwegian Mood van Kari Bremnes. Dan praat je overigens over 20+ euro's. Maar dat klinkt zo mooi.

Doe mij maar flinke bakken gebruikt vinyl. Uiteraard bekijk ik ze wel kritisch op de staat van vinyl en hoes.

Alles hangt af van je behoefte. Als je net begint zul je veel willen kopen, omdat je snel zoveel mogelijk vinylvriendjes (weer) in huis wilt halen; prijs is dan een showstopper. Dat zijn de momenten waarop je naar - een inmiddels terziele zaak gaat - om platen (meer dan 20 tegelijk zijn ze 2 euro) per 30 of zo te kopen. Langzamerhand kom je er dan achter dat je niet meer - zoals vroeger - het complete werk van Jess Roden, Bronco etc hoeft te hebben, omdat je het toch niet meer draait

Je kunt immers maar 1 lp tegelijk draaien en dan ga je bezinnen; het is gewoon ondoenlijk - ook financieel - om je complete collectie te reconstrueren. Ook wensen om (kleine) labels compleet te krijgen - afgezien van alle promo en specialty goods - komen met een fikse prijs.

Lang niet alle 180-grams lp's zijn goed - dat komt door een aantal (productie)factoren; bovendien een matig album op 180 gram, blijft een matig album. en sommige originele albums hebben ook leuke foefjes (labels, artwork etc).

Ik ben selectiever geworden - maar merk wel dat bepaalde muziek voor mij echt lp-muziek is. Sommige dingen die ik op cd heb gekocht - Burial, James Blake bijv - had ik bij nader inzien beter meteen op vinyl gekocht. Daarnaast heb ik nieuw vinyl gekocht - oa Blood Red Shoes en Slagmalsklubben - dat ik gewoon beter meteen op cd had kunnen kopen (of niet); het doet me te weinig.

Ik snuffel graag in bakken, daar haal ik regelmatig wat uit. Paar keer per maand een nieuwe lp; verder gewoon gericht kopen van wat ik graag wil hebben - binnen de grenzen van een bepaald budget. Veel/meer kopen is lang niet altijd beter - een stapeltje net gekochte/nog niet gedraaide albums staart je zo wreed aan - zo van "jij bent een echte H3'r"

Mjuman schreef:
Ik ben selectiever geworden - maar merk wel dat bepaalde muziek voor mij echt lp-muziek is. Sommige dingen die ik op cd heb gekocht - Burial, James Blake bijv - had ik bij nader inzien beter meteen op vinyl gekocht. Daarnaast heb ik nieuw vinyl gekocht - oa Blood Red Shoes en Slagmalsklubben - dat ik gewoon beter meteen op cd had kunnen kopen (of niet); het doet me te weinig.)

Waarom het ene album op vinyl en het andere op cd? Waar baseer je je keuze dan op? Ik kijk vaak naar het label (kwaliteit persing en geluid) en het artwork maar voor de rest...gevoel. Ben er nog niet echt consequent in.

Oh, da's niet zo moeilijk: naast H3 is er gewoon de klassieke VBG-mix: verwachting, budget en gevoel. Daft Punk op cd  gekocht; nwste Blaudzun komt er op lp. Aangezien het budget niet eindeloos is, is dat de belemmering; al blijft cd draaien gewoon makkelijk tijdens guest of quality time, uitzonderingen daargelaten

Ik merk wel dat ik veel voorzichtiger ben met het kopen van nieuw vinyl. Ben toch 'n paar keer teleurgesteld in de geleverde kwaliteit. Iets wat ik bij cd's eigenlijk nooit heb gehad. Je merkt momenteel de hype (ook irt de 180 gr discussie) rondom vinyl. Zonder te willen ben ik opeens trendy bij m'n kids. Een wand voor lp's. Tjonge dat maakt indruk bij vriendjes en vriendinnetjes.
Ik heb toevallig vandaag eens erg kritisch geluisterd naar mijn originele DSOTM lp en de remaster uit 2011 (dacht ik) Fiks voor betaald maar echt overtuigend beter...nee, marginaal. Toch weer die H3 verbinding in m'n brains. Greed.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.