De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 31 juli 2014, 11:12 uur
Mjuman schreef:
Je kunt makkelijk verifieren of het stof is: als een lp heel stoffig is, blijft het stof aan de naald hangen, uiteindelijk tot het punt dat de hele naald door stof ingekapseld is en de naald ahw uit de groef wordt gedrukt. Wat er dan gebeurt, zal duidelijk zijn: hetzelfde als met een auto met gladde banden over een nat wegdek rijden - er is geen enkele weerstand meer en het voertuig (de arm) glijdt weg.
Je kunt makkelijk verifieren of het stof is: als een lp heel stoffig is, blijft het stof aan de naald hangen, uiteindelijk tot het punt dat de hele naald door stof ingekapseld is en de naald ahw uit de groef wordt gedrukt. Wat er dan gebeurt, zal duidelijk zijn: hetzelfde als met een auto met gladde banden over een nat wegdek rijden - er is geen enkele weerstand meer en het voertuig (de arm) glijdt weg.
Dat is inderdaad exact wat ik gisteren constateerde, dus dan zou schoonmaken de oplossing moeten bieden? Alleen moet ik daar dus even naar op zoek wat de beste manier is. Nog nooit gedaan.
Moet ik dan zo'n pakket gaan kopen, of kan dat ook met huis tuin en keuken middelen?
0
geplaatst: 31 juli 2014, 11:21 uur
Ik gebruik al een tijd dit product:
Screen Cleaner KIT + Fine Microfiber Towel - All: Amazon.co.uk: Electronics
Het is ideaal voor vinyl, tablets, lcd's etc. 3 sprays op een LP kant en met de groeven mee wrijven met het bijgeleverde doekje. Bij vastzittend stof kan je daar nog extra op sprayen. Werkt als een tierelier!
Screen Cleaner KIT + Fine Microfiber Towel - All: Amazon.co.uk: Electronics
Het is ideaal voor vinyl, tablets, lcd's etc. 3 sprays op een LP kant en met de groeven mee wrijven met het bijgeleverde doekje. Bij vastzittend stof kan je daar nog extra op sprayen. Werkt als een tierelier!
0
geplaatst: 31 juli 2014, 11:32 uur
Een Knosti werkt perfect, zeker als je gewoon zelf de vloeistof maakt. Heb er naar tevredenheid honderden LP's mee schoongemaakt. Een Okki Knokki blijft de wens, maar de Knosti (eenmalig een paar tientjes) heeft zich bij mij dubbel en dwars bewezen.
0
geplaatst: 31 juli 2014, 11:41 uur
Running On Empty schreef:
Een Knosti werkt perfect, zeker als je gewoon zelf de vloeistof maakt. Heb er naar tevredenheid honderden LP's mee schoongemaakt. Een Okki Knokki blijft de wens, maar de Knosti (eenmalig een paar tientjes) heeft zich bij mij dubbel en dwars bewezen.
Ben deze inderdaad met google veel tegen gekomen! Net even op youtube gekeken. Voor die paar tientjes inderdaad wel de moeite waard, en lijkt een mooi apparaat.
Ik ga deze proberen. Allen bedankt voor de tips en de hulp. Wordt zeer gewaardeerd! Natuurlijk kan ik googlen, maar hoor 't liever van de liefhebbers hier!

0
geplaatst: 31 juli 2014, 11:45 uur
Het is een uitermate simpel maar effectief apparaat. Als je een recept nodig hebt voor de vloeistof roep je maar. Want die is in de winkel met 19 euro voor een liter fles echt veel en veel te duur. Er zit standaard 1 fles in het pakket. Plato Utrecht had hem laatst in de winkel staan.
0
geplaatst: 31 juli 2014, 12:08 uur
Als je een recept nodig hebt voor de vloeistof roep je maar. Want die is in de winkel met 19 euro voor een liter fles echt veel en veel te duur. Er zit standaard 1 fles in het pakket. Plato Utrecht had hem laatst in de winkel staan.
Als je een recept nodig hebt voor de vloeistof roep je maar. Want die is in de winkel met 19 euro voor een liter fles echt veel en veel te duur. Er zit standaard 1 fles in het pakket. Plato Utrecht had hem laatst in de winkel staan.
Nou graag! Want ik lees dat de vloeistof aardig snel vervuilt!
Ik heb m aangeschaft inmiddels. Prijzen varieren nogal zeg, begon met 55 euro, maar uiteindelijk gevonden voor 40 inclusief verzenden!
1
geplaatst: 31 juli 2014, 12:50 uur
lennon schreef:
Dat klopt. Je ziet die vloeistof na 1 keer gebruik al flink donkerder worden en na 2 keer gooi ik deze meestal weg. Dan is een eigengemaakte voordelige vloeistof dus erg handig en voordelig.
Ik gebruik voor 1 liter vloeistof:
-900 ml Gedestilleerd water (dus NIET gedemineraliseerd water, dat is minder zuiver)
-100 ml Alcohol Ketonatus 96% (Kruidvat heeft dit in kleine flesjes)
-3 druppels niet geparfumeerd afwasmiddel (bijv. flesje Neutral bij de Albert Heijn)
Goed mixen en uiteraard filteren na gebruik. Na max 2 keer 15 LP's gewoon alles wegspoelen of je moet er nog 1 keer wat heel oude platen of singles mee willen doen, wat ik zelf wel eens doe.
Succes

0
buizen
geplaatst: 31 juli 2014, 19:48 uur
Lijkt me toch een slechte persing, hoewel dat moeilijk voorstelbaar is.
De naalddruk iets verhogen? Maar idd eerst maar eens schoonmaken.
De naalddruk iets verhogen? Maar idd eerst maar eens schoonmaken.
0
geplaatst: 31 juli 2014, 20:21 uur
Als je naald er vuil/stoffig van wordt inderdaad het vinyl eerst schoonmaken. Zou wel denken als het zoveel stof is dat je het dan meteen al ziet aan de lp. Dus mogelijk is er toch iets mis met het materiaal zelf.
Ik heb deze obscure lp van Melechesh. Daar schiet iets over de helft van de b-kant de naald uit de groef. Maar dat is omdat die daar niet meer diep genoeg is. Heb toen eens de naalddruk flink wat verhoogd en dan ging het wel. Intussen het album op MiniDisc opgenomen.
Ik heb deze obscure lp van Melechesh. Daar schiet iets over de helft van de b-kant de naald uit de groef. Maar dat is omdat die daar niet meer diep genoeg is. Heb toen eens de naalddruk flink wat verhoogd en dan ging het wel. Intussen het album op MiniDisc opgenomen.
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 17:15 uur
Leuk artikel over vinyl - oa de best verkopende lp's in de US, tot nu toe in 2014 (YTD) - op Pitchfork: Wax and Wane: The Tough Realities Behind Vinyl's Comeback | Pitchfork
0
buizen
geplaatst: 4 augustus 2014, 17:57 uur
Mjuman schreef:
Leuk artikel over vinyl - oa de best verkopende lp's in de US, tot nu toe in 2014 (YTD) - op Pitchfork: Wax and Wane: The Tough Realities Behind Vinyl's Comeback | Pitchfork
Mooi artikel, Mjuman. Maar in een vermoeiend lettertype, zouden ze wat aan moeten doen. Maar fijne info.
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 19:42 uur
Heb een nieuw topic aangemaakt waarin we met elkaar ervaringen met vinylreissues kunnen delen: Muziek >> Algemeen >> Ervaringen met vinylreissues
Wees welkom.
Wees welkom.

0
geplaatst: 5 augustus 2014, 22:39 uur
Heb t apparaat vandaag binnen gekregen, en meteen Sticky Fingers er in gedaan... en het resultaat is "amazing"!
Plaat speelt weer als een tierelier!
Ook meteen maar een maxisingle geprobeerd die echt niet aan te horen was (ik was nogal pissig op de verkoper geworden, want die zei dat ie helemaal ok was) en na schoonmaken, is ook die in ieder geval weer draaibaar!
Wonder machine
allen hartelijk dank voor de tips! Ik ben er blij mee!! 
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 00:10 uur
Hoe simpel het ook is, de resultaten kunnen wonderbaarlijk zijn. Ook met de zelfgemaakte vloeistof.
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 11:09 uur
reptile71 schreef:
Hoe simpel het ook is, de resultaten kunnen wonderbaarlijk zijn. Ook met de zelfgemaakte vloeistof.
Ik heb eergisteren toevallig 3 liter eigen brouwsel gemaakt. Goed voor zo'n 180 LP's.
Kan er weer even tegen

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 11:31 uur
Dit is pas aardig, 4000 USD...
Test: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QINAPW3-D.jpg
Ultrasoon schoonmaken
Ultrasoon schoonmaken

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 11:38 uur
Leondutch schreef:
Ultrasoon schoonmaken
Ultrasoon schoonmaken
Ja, erg mooi, maar voor €39.99 ben ik al wel tevreden hoor hahah!
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 13:15 uur
Leondutch schreef:
Dit is pas aardig, 4000 USD... Test: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QINAPW3-D.jpg
Ultrasoon schoonmaken
Dit is pas aardig, 4000 USD... Test: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QINAPW3-D.jpg
Ultrasoon schoonmaken
Ziet er gelikt uit

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 13:34 uur
Leondutch schreef:
Ultrasoon schoonmaken
Ultrasoon schoonmaken
Wat let je om er één te kopen, om vervolgens - als muziekvriendendienst - hier aan te bieden voor 2 euro een lp te reinigen, mits langsgebracht. Je hebt maar een paar tiental users nodig met eenfikse collectie; aan mij kan je zo een paar tienen verdienen (en dat rijmt)

0
buizen
geplaatst: 6 augustus 2014, 14:12 uur
Mjuman schreef:
Wat let je om er één te kopen, om vervolgens - als muziekvriendendienst - hier aan te bieden voor 2 euro een lp te reinigen, mits langsgebracht. Je hebt maar een paar tiental users nodig met eenfikse collectie; aan mij kan je zo een paar tienen verdienen (en dat rijmt)
(quote)
Jij kunt mij soms het bloed onder de nagels vandaan halen maar nu sta ik toch bijna paf van het toeval, want ik wilde - zij het in een iets ander kader - precies hetzelfde reageren.
Namelijk dat dit
http://www.thedenkeighley.co.uk/Images/Keith%20Monks3.jpg
(Keith Monks)
natuurlijk helemaal da bomb is. En vooral dat niet meteen gedacht moet worden "Wie koopt nou zo'n duur ding, alleen miljonairs!".
Neen, ik kan mij voorstellen dat bijv. onderscheidende vinylspeciaalzaken een hok in hun winkel timmeren waar deze machine staat en dat als service clienten hun meegebrachte vinyl daar kunnen reinigen. Tegen een vergoeding. Heb je echt wat speciaals te bieden en het hoeft niet eens winstgevend te zijn, kostendekkend is al mooi voor zoiets bijzonders.

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 14:33 uur
Eerlijk gezegd kon je dat vroeger ook laten doen, bij de lokale hifizaak Wilbert. Meen dat het toen 2 of 2,50 florijnen kostte en dan kreeg je er een binnenhoes (die ca 0,40 kost) bij. Op mijn vraag waarom ze daarmee gestopt zijn was de reactie dat het te arbeidsintensief was.
Er was een zaak in A'dam die dat nog wel deed - dat adverteerde ooit ook met de mogelijkheid om "groeven te fiksen" door krassen te repareren - kostte, meen ik 5 - 6 euro. Nooit gedaan - nu kan ik dat adres niet meer vinden, stond op een pagina met overzicht van alle Mokumse vinylisti; oa de peperdure RecordFriend - al geven die wel goed geld bij inkopen
De OkkiNokki platenwasmachine kost ca 395,- - die reinigt en zuigt de vloeistof meteen weer op. Voor dat geld zit er evenwel nog geen stofkap bij (=accessoire). Ding werkt subliem, lp hoeft niet eerst in een droogrek te staan, zoals bij de Knosti. Prijs is een bezwaar en ding vergt aardig wat ruimte. Overigens toen Stoet in Den Haag dat ding (ingeruild) tweedehands aan ging voor ca 175,- kon ie in no time een wachtlijst gaan aanleggen.
Er was een zaak in A'dam die dat nog wel deed - dat adverteerde ooit ook met de mogelijkheid om "groeven te fiksen" door krassen te repareren - kostte, meen ik 5 - 6 euro. Nooit gedaan - nu kan ik dat adres niet meer vinden, stond op een pagina met overzicht van alle Mokumse vinylisti; oa de peperdure RecordFriend - al geven die wel goed geld bij inkopen
De OkkiNokki platenwasmachine kost ca 395,- - die reinigt en zuigt de vloeistof meteen weer op. Voor dat geld zit er evenwel nog geen stofkap bij (=accessoire). Ding werkt subliem, lp hoeft niet eerst in een droogrek te staan, zoals bij de Knosti. Prijs is een bezwaar en ding vergt aardig wat ruimte. Overigens toen Stoet in Den Haag dat ding (ingeruild) tweedehands aan ging voor ca 175,- kon ie in no time een wachtlijst gaan aanleggen.
0
buizen
geplaatst: 6 augustus 2014, 14:41 uur
Ah, kijk, dus er zijn wel opgedane ervaringen. Als ik een platenzaak had zou ik het zeker doen maar dan inderdaad aankijken of het niet te arbeidsintensief (zelfde als met een kopieerapparaat, altijd gedonder met kleine vraagjes over werking of storing) is. Maar zeker een kans geven. Terwijl de elpee wordt gereinigd neuzen de klanten natuurlijk wel even rond in de winkel.. (omzet).
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 15:57 uur
In mijn keuken bevinden zich nog steeds alle benodigdheden om platen weer proper te maken. Zijnde een wasbak, een bus afwasmiddel en een paar zachte handdoeken. Ik wil voor 2 euro 't stuk wel lp's reinigen. 

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 16:20 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Geen slecht idee, 40 users met elk 50 platen is al kostendekkend, alleen dat langsbrengen zie ik als onoverkomelijk probleem, Ermelo (om maar eens iets te noemen) Venlo, hoe mooi de route ook mag zijn, is op den duur een portie venijn .... (En ook dat rijmt)

0
geplaatst: 6 augustus 2014, 17:13 uur
Is er hier ook iemand die heeft kunnen aantonen dat het resultaat van zo'n ultrasoon of andere dure platenwasser beter is dan dat van een Knosti? Ik vraag me nl. af of het het geld wel waard is.
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 17:31 uur
Volgens mij is er hier zelfs niemand die kan aantonen dat het beter werkt dan een zacht sopje in de afwasbak.
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 17:59 uur
Op de laatste 2 posts: volgens mij is een Knosti, of zelfs een sopje net zo goed maar de mens is verslaafd aan gemak. Heb een recensie over de ultrasone machine gelezen: snel, stil, zelfdrogend en vooral gemakkelijk. Kan me voorstellen dat er legio platenliefhebbers zijn die het geld er voor over hebben, zeker in de USA waar het ding een groot succes is....
0
geplaatst: 6 augustus 2014, 18:05 uur
reptile71 schreef:
Is er hier ook iemand die heeft kunnen aantonen dat het resultaat van zo'n ultrasoon of andere dure platenwasser beter is dan dat van een Knosti? Ik vraag me nl. af of het het geld wel waard is.
Daar kan ik geen andere reactie op geven, dan wat ik al eerder zei: een Okkinokki zuigt de vloeistof ook af zodat de lp niet hoeft te drogen en je 'em meteen kunt draaien. Zo heb ik ooit bij een platenzaak een lp gekocht die erg vies was, maar na reiniging op een Okkinokki er puik uitzag en goed bleek te draaien; ik heb die lp dan ook gekocht.
Geld waard is een relatief begrip - ik vind die Okkinokki fijn en erg handig, maar 400 euro (zonder stofkap) vind ik aardig wat geld.
* denotes required fields.