De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 16:00 uur
De dubbelelpee, met drie keer een onderbreking. Doet me denken aan de ergerlijke pauze vroeger als je naar de bioscoop ging. Bij losse nummers gaat het nog, maar vaak moet de doorlopende muziek er speciaal voor onderbroken worden. Nostalgie!
En dan het dubbel vinyl van tegenwoordig. Bijna elk album duurt wel langer dan drie kwartier en wordt dus op twee lp's gezet. Dan krijg je meestal iets van 2 á 3 nummers per kant. Geweldig. Op 180 gram neemt dat dubbel vinyl ook nog eens ontzettend veel ruimte in. Waar vroeger 10 lp's konden kunnen er nu amper nog 4. Heerlijk toch, die nostalgie. Morgen vertrek ik met paard en kar naar de stad om nog een lading vinyl te gaan halen.

Snap trouwens niet wat die nostalgie mensen hier op MusicMeter doen. Brieven schrijven en met de post verzenden is toch veel leuker?

0
buizen
geplaatst: 11 augustus 2014, 16:09 uur
[quote]Kronos schreef:
En zo kan ie wel weer.
Inderdaad schrijf ik graag nog brieven met pen en papier. Verzending geschiedt in bijzondere gevallen (denk bijv. aan amoeureuze correspondentie) met een rood lakzegel. Heb jij wel eens zo'n brief gekregen?
Ik vraag me inderdaad af wat ik hier eigenlijk doe, op dit moderne forumgedoe.
(quote)
En zo kan ie wel weer.
Inderdaad schrijf ik graag nog brieven met pen en papier. Verzending geschiedt in bijzondere gevallen (denk bijv. aan amoeureuze correspondentie) met een rood lakzegel. Heb jij wel eens zo'n brief gekregen?
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 16:12 uur
buizen schreef:
Met bijna 25 postings per dag zou je dat maar beter weten.

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 17:40 uur
reptile71 schreef:
Ik bedoel eigenlijk ook de zgn. wat stillere muziek. Bijv. Spirit of Eden met kraakjes is gewoon minder leuk.
(quote)
Ik bedoel eigenlijk ook de zgn. wat stillere muziek. Bijv. Spirit of Eden met kraakjes is gewoon minder leuk.
Mee eens. Ik heb de gloednieuwe paars gekleurde dubbel vinyl van The Antlers en daar zit af en toe ook zo'n mooi 'kraakje' in. Past er perfect bij. En het ziet er mooi uit!

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 18:33 uur
reptile71 schreef:
west schreef:
Mee eens. Ik heb de gloednieuwe paars gekleurde dubbel vinyl van The Antlers en daar zit af en toe ook zo'n mooi 'kraakje' in. Past er perfect bij. En het ziet er mooi uit!
Er wordt hier toch wel vaak heel slecht gelezen...
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 18:48 uur
Ik denk dat West bedoelt dat dat niet van die stille muziek is en dat het daarbij voor hem minder uitmaakt als er een kraakje in zit. Zo heb ik het geïnterpreteerd zodat het toch klopt. 

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 19:18 uur
Ik heb die gloednieuwe paars gekleurde dubbel vinyl van The Antlers niet, maar ik lees bij het album onder andere een verwijzing naar Talk Talk. Het lijkt me dus geen loeiharde death metal te zijn of zoiets.
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 19:39 uur
Ha, Kronos: groot liefhebber van gekleurd vinyl. 
Om eerlijk te zijn snap ik werkelijk de verwijzing bij the Antlers naar Talk Talk voor geen meter. Kan ik echt niet volgen. Eén ding is zeker: het is geen (loeiharde death) metal.
Nu is de muziek van the Antlers toch relatief rustig, maar wel weer aangekleed met onder meer blazers en zo. En juist dan vind ik een kraakje op zijn tijd niet erg. Dat bedoelde ik.

Om eerlijk te zijn snap ik werkelijk de verwijzing bij the Antlers naar Talk Talk voor geen meter. Kan ik echt niet volgen. Eén ding is zeker: het is geen (loeiharde death) metal.
Nu is de muziek van the Antlers toch relatief rustig, maar wel weer aangekleed met onder meer blazers en zo. En juist dan vind ik een kraakje op zijn tijd niet erg. Dat bedoelde ik.
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 19:54 uur
Nu maar hopen dat die kraakjes alleen tijdens de blazers komen dan. 

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 19:57 uur
Ja, krakende blazers!

Waar gaat dit ook al weer over...? Is kraken niet illegaal?

Waar gaat dit ook al weer over...? Is kraken niet illegaal?
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 19:58 uur
Ik heb er even naar geluisterd en begrijp de verwijzing naar Talk Talk wel. Het is toch eerder stille muziek.
Zeker weten. Mooiste exemplaar in de verzaming is wellicht deze:
http://s15.postimg.org/72qxufd1n/image.jpg
http://s10.postimg.org/rpbsci1zd/grinderman.jpg
Zeker weten. Mooiste exemplaar in de verzaming is wellicht deze:
http://s15.postimg.org/72qxufd1n/image.jpg
http://s10.postimg.org/rpbsci1zd/grinderman.jpg
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 20:03 uur
Wauw, I'm impressed! 
En nu weet ik ook waar gij uw avatar vandaan heeft.
Dit is dan de genoemde paars gekleurde van the Antlers, ook mooi in het midden:
http://i.imgur.com/fpggzA1.jpg

En nu weet ik ook waar gij uw avatar vandaan heeft.
Dit is dan de genoemde paars gekleurde van the Antlers, ook mooi in het midden:
http://i.imgur.com/fpggzA1.jpg
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 20:26 uur
Grappig genoeg - moest ik meteen aan deze, uit 1968, denken
http://s.pixogs.com/image/R-869423-1167408809.jpeg
Mijn exemplaar was destijds meer oranje; er waren nog een deel 2 (paars) en 3 (transparant dacht ik). Zijn wel leuke hebbedingetjes. Destijds was dit - samen met David Howells - Fill Your Head with Rock (1970) - dé manier om aardig wat US bands (Westcoast, underground) te leren kennen.
http://s.pixogs.com/image/R-869423-1167408809.jpeg
Mijn exemplaar was destijds meer oranje; er waren nog een deel 2 (paars) en 3 (transparant dacht ik). Zijn wel leuke hebbedingetjes. Destijds was dit - samen met David Howells - Fill Your Head with Rock (1970) - dé manier om aardig wat US bands (Westcoast, underground) te leren kennen.
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 20:51 uur
Die van The Antlers heb ik, en deze van Andrew Bird:
http://farm9.staticflickr.com/8359/8305976970_a8b448dba1_c.jpg
Nu nog zo'n pick-up...
http://farm9.staticflickr.com/8359/8305976970_a8b448dba1_c.jpg
Nu nog zo'n pick-up...
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:03 uur
Misschien een apart topic openen, waar we kunnen pochen met onze gekleurde plaatjes. 
Het patroon met vlekken/slierten vanuit het midden zie je best vaak. Ik heb zo ook van The Rolling Stones de dubbel lp Exile on Mainstreet (hieronder te zien) en (niet op foto) Sticky Fingers (met hoofdkleur roze).
http://s18.postimg.org/bfaewhzix/100_113a.jpg
Ten tijde van deze foto moest ik het nog stellen met de matig presterende Technics. Doet me weer beseffen dat de Pro-ject Debut III zijn geld meer dan waard is. Een tip die ik hier nog in dit topic kreeg. Van Mjuman als ik me goed herinner.

Het patroon met vlekken/slierten vanuit het midden zie je best vaak. Ik heb zo ook van The Rolling Stones de dubbel lp Exile on Mainstreet (hieronder te zien) en (niet op foto) Sticky Fingers (met hoofdkleur roze).
http://s18.postimg.org/bfaewhzix/100_113a.jpg
Ten tijde van deze foto moest ik het nog stellen met de matig presterende Technics. Doet me weer beseffen dat de Pro-ject Debut III zijn geld meer dan waard is. Een tip die ik hier nog in dit topic kreeg. Van Mjuman als ik me goed herinner.

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:23 uur
Ik heb deze nog staan Various - WPOP, Volume 2 "Hear Here" (1969)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/1655274_10203291524079316_111207340_o.jpg
Maar ik verkoop hem.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/1655274_10203291524079316_111207340_o.jpg
Maar ik verkoop hem.
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:45 uur
Waarom heb je die foto nou zou onhandig gesneden - als oud-Thorensbezitter had ik graag het typenummer willen zien en het element (Shure, Stanton, Goldring?) dat erin hing - ik kreeg zowat een zwaar nostalgisch gevoel 

0
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:50 uur
JoostBo schreef:
(afbeelding)
Nu nog zo'n pick-up...
(afbeelding)
Nu nog zo'n pick-up...
En een schitterende VPI om mee af te spelen. Mooi ding Joostbo
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 23:05 uur
Mjuman schreef:
Waarom heb je die foto nou zou onhandig gesneden - als oud-Thorensbezitter had ik graag het typenummer willen zien en het element (Shure, Stanton, Goldring?) dat erin hing - ik kreeg zowat een zwaar nostalgisch gevoel
Zodat jij wat te raden overhoudt.
Heb een TD145 met een Audio Technics element.
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 23:34 uur
0
geplaatst: 11 augustus 2014, 23:56 uur
O jee, straks word ik nog een Thorens expert. 
Overigens werkt die automatische afslag van mijn TD 145 al lang niet meer. Dus eigenlijk is het gewoon een TD 160.

Overigens werkt die automatische afslag van mijn TD 145 al lang niet meer. Dus eigenlijk is het gewoon een TD 160.
0
geplaatst: 12 augustus 2014, 10:57 uur
Bedankt voor de mooie plaatjes van gekleurd vinyl: I love it! 

0
kippenhok
geplaatst: 4 september 2014, 15:38 uur
Blij dat dit eens een keer naar voren wordt gebracht. Zolang het om die nieuwerwetse bootlegs op gekleurd vinyl en met een slecht gekopieerde hoes gaat, lijkt een Crosley mij een passend apparaat voor het afspelen.
Ik maak me zorgen over al het andere vinyl wat op die Crosleys gelegd wordt. Ik verzamel vinyl sinds 1996, en ik neem er de tijd en moeite voor om te zorgen dat al mijn elpees eerste/originele persingen zijn (geen reissues en al helemaal bootlegs als hierboven omschreven). Dat maakt mij dus afhankelijk van 2e hands vinyl, en ik hoop maar dat er geen tijd komt dat de Crosleyfans op hun platen uitgekeken zijn en ze massaal dumpen, compleet met volledig vernachelde groeven.
Verder het allerbelangrijkste: zorg dat je de naald op tijd vervangt, en de naaldkracht en dwarskrachtcompensatie goed afstelt! Een platenspeler is zoveel makkelijker te vervangen dan een hele collectie.
0
geplaatst: 4 september 2014, 15:51 uur
0
geplaatst: 4 september 2014, 16:11 uur
kippenhok schreef:
Ik verzamel vinyl sinds 1996, en ik neem er de tijd en moeite voor om te zorgen dat al mijn elpees eerste/originele persingen zijn.
Ik verzamel vinyl sinds 1996, en ik neem er de tijd en moeite voor om te zorgen dat al mijn elpees eerste/originele persingen zijn.
Denk je nu echt dat eerste/originele persingen per definitie het beste zijn?
Als je de kans ertoe krijgt stel ik voor dat je eens een eerste persing van Metallica's - Master of Puppets vergelijkt met deze remasterd reissue.
Vooral albums met een lange speelduur van de jaren negentig en tweede helft jaren tachtig, toen de cd in opmars was en de lp een bijproduct was voor die enkelen die vinyl bleven kopen, klinken vaak gewoon slecht. En terwijl er bij het cd exemplaar een boekje met teksten bij zit, moet je het bij de lp dikwijls stellen met een blanco binnenhoes. Soms werden er zelfs gewoon nummers weggelaten, omdat het album te lang was voor op een enkele lp. Voorbeeld, Faith no More - The Real Thing. Of nummers ingekort, voorbeeld Queen - Innuendo.
Maar ik gruwel ook van de huidige stroom aan belabberde reissues hoor.
0
geplaatst: 4 september 2014, 16:22 uur
kippenhok - da's een echte hartekreet, waarmee ik het eens kan zijn.
Al snijdt die opmerking over opmerking over originele persingen/eerste editie geen écht hout; dat is veel te ongenuanceerd. Hoogstens voor een verzamelaar die per se die versie wil hebben om vervolgens de cd te draaien
Al snijdt die opmerking over opmerking over originele persingen/eerste editie geen écht hout; dat is veel te ongenuanceerd. Hoogstens voor een verzamelaar die per se die versie wil hebben om vervolgens de cd te draaien

0
kippenhok
geplaatst: 4 september 2014, 16:38 uur
Kronos schreef:
Als je de kans ertoe krijgt stel ik voor dat je eens een eerste persing van Metallica's - Master of Puppets vergelijkt met deze remasterd reissue.
Vooral albums met een lange speelduur van de jaren negentig en tweede helft jaren tachtig, toen de cd in opmars was en de lp een bijproduct was voor die enkelen die vinyl bleven kopen, klinken vaak gewoon slecht. En terwijl er bij het cd exemplaar een boekje met teksten bij zit, moet je het bij de lp dikwijls stellen met een blanco binnenhoes.
(quote)
Vooral albums met een lange speelduur van de jaren negentig en tweede helft jaren tachtig, toen de cd in opmars was en de lp een bijproduct was voor die enkelen die vinyl bleven kopen, klinken vaak gewoon slecht. En terwijl er bij het cd exemplaar een boekje met teksten bij zit, moet je het bij de lp dikwijls stellen met een blanco binnenhoes.
Ja, voor mij wel

Het gaat mij het totaalproduct van de artiest. Ik wil graag een elpee in het tijdsbeeld kunnen plaatsen, een beetje zoals je dat doet bij een schilderij van een grote meester.
Voorbeeldje: de eerste elpee van Led Zeppelin. De eerste UK persing staat niet bekend als de beste en er zijn verschillende latere persingen die op zich een beter geluid hebben. Maar zodra die eerste hier uit de speakers komt, waan ik mij in 1969, en dat mis ik bij elke andere persing of cd die ik gehoord heb. Voor 2e helft jaren 90 spul vind ik trouwens vaak de elpee toch nog beter ivm met de ‘loudness wars’ (ik klink hier als een nukkige oude man, maar ik beloof het valt wel mee!).
Ik weet dat geluidskwaliteit alleen niet zaligmakend is, en het is sowieso subjectief. Wat wel geldt is: als ik een elpee koop, wil ik ervan kunnen genieten zoals hij bedoeld is, en zonder nare beschadigingen. Nog even terug naar de schilderij metafoor: zonder dat er verf van het doek bladdert, of er zelfs hele stukken uit het doek missen.
PS: voor mij is de ‘gewone’ Nederlandse persing Master of Puppets op Roadrunner (RR9717; A1/B1 'tomtom' matrix) totnogtoe de favoriet, maar ik ben nog op zoek naar een originele Elektra. Ik zal je advies ook ter harte nemen en eind van de maand mijn ogen open houden op de platenbeurs in de RAI.
* denotes required fields.