De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 5 januari 2015, 15:34 uur
kippenhok schreef:
De elpees bij Urban Outfitters zijn, zover ik weet, nieuw. Dus geen problemen met Crosley Thrashed Collectibles (CTCs).!
De elpees bij Urban Outfitters zijn, zover ik weet, nieuw. Dus geen problemen met Crosley Thrashed Collectibles (CTCs).!
Goed voorstel CTC's.

Urban Outfitters verkoopt inderdaad nieuwe LP's. Alles is gesealed. De keuze is niet overdreven groot al staan er enkele aardige boxsets in een aparte kast. Volgende week kom ik hier terug (we reizen nu even verder) en dan ga ik een hele ochtend naar Amoeba. Ben benieuwd of ze die Crosley troep daar ook verkopen maar ik vrees van wel.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 10:32 uur
Geen idee of ik dit hier best plaats of bij koptelefoon maar ik zou graag met mijn koptelefoon naar mijn vinyl luisteren, maar mijn koptelefoon past er niet op. Nu heb ik gezocht op adapters voor koptelefoons. e spreken daar over 2,5 mm naar 3,5 mm of van 6,5 naar 3,5. Nu heb ik dus totaal geen idee hoe ik moet weten welke ik juist moet kiezen.
Na wat zoekwerk denk ik dat mijn koptelefoon een jackplug heeft van 3,5, al staat er ook ergens gemeld dat het 6,5 kan zijn. Van mijn vinylspeler vind ik het totaal niet.
koptelefoon: sennheiser HD 380 pro
vinylspeler: dual 601
iemand die me kan helpen?
Na wat zoekwerk denk ik dat mijn koptelefoon een jackplug heeft van 3,5, al staat er ook ergens gemeld dat het 6,5 kan zijn. Van mijn vinylspeler vind ik het totaal niet.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 10:52 uur
jassn schreef:
Geen idee of ik dit hier best plaats of bij koptelefoon maar ik zou graag met mijn koptelefoon naar mijn vinyl luisteren, maar mijn koptelefoon past er niet op. Nu heb ik gezocht op adapters voor koptelefoons. e spreken daar over 2,5 mm naar 3,5 mm of van 6,5 naar 3,5. Nu heb ik dus totaal geen idee hoe ik moet weten welke ik juist moet kiezen.
Standaard zal de Sennheiser een kleine jackplug (3,5 MM) hebben. Die past op portable apparaten (iPod enz) je moet dus een verkoopplug hebben van 3,5 MM naar 6,35 mm (de grote plug die naar alle waarschijnlijkheid in je draaitafel past) Bij de eerste de beste elektronica zaak te krijgen voor een paar euro. Audio Jack Adapter - kabeltje.com Maar rechtstreeks aansluiten op je Dual klinkt mij wel vreemd. Zit er een aparte hoofdtelefoon aansluiting op dan?
0
geplaatst: 24 januari 2015, 11:12 uur
ah bedankt 
en nee niet rechtstreeks op mijn vinylspeler, wel op mijn kenwood KR-3600.
deze dus:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f7/97/11/f79711fc251376eb3dfc6c817a2d7b31.jpg

deze dus:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f7/97/11/f79711fc251376eb3dfc6c817a2d7b31.jpg
0
geplaatst: 24 januari 2015, 11:20 uur
jassn schreef:
ah bedankt
deze dus:
(afbeelding)
ah bedankt

deze dus:
(afbeelding)
Mooi zo. Dat is dan de goeie verloopplug. Luister ze.
0
geplaatst: 24 januari 2015, 17:25 uur
jassn schreef:
ah bedankt
deze dus:
(afbeelding)
ah bedankt

deze dus:
(afbeelding)
Wel benieuwd hoe je dan het volume op je koptelefoon regelt. Wellicht moet je daarvoor eerst de speakers uitzetten en pas dan werkt de volumeknop voor je koptelefoon.
Grappig tegenwoordig worden heel veel koptelefoons idd geleverd met een dun draadje eraan en een minijack. Zelfs mijn relatief goedkope Sennheiser (dat kleurrijke ding) had nog een dik snoer en een dikke plug die overigens tevens een verloopstuk blijkt te zijn, haal ik die eraf, hou ik een minijack over - en die past dan weer in de geluidskaart

0
geplaatst: 24 januari 2015, 17:44 uur
Mjuman schreef:
Wel benieuwd hoe je dan het volume op je koptelefoon regelt. Wellicht moet je daarvoor eerst de speakers uitzetten en pas dan werkt de volumeknop voor je koptelefoon.
Grappig tegenwoordig worden heel veel koptelefoons idd geleverd met een dun draadje eraan en een minijack. Zelfs mijn relatief goedkope Sennheiser (dat kleurrijke ding) had nog een dik snoer en een dikke plug die overigens tevens een verloopstuk blijkt te zijn, haal ik die eraf, hou ik een minijack over - en die past dan weer in de geluidskaart
(quote)
In schat in dat bij dit vintage type van Kenwood de speakers automatisch worden uitgeschakeld zodra je de Jack plug erin steekt. We gaan het lezen he jassn
0
geplaatst: 24 januari 2015, 17:53 uur
Broem schreef:
In schat in dat bij dit vintage type van Kenwood de speakers automatisch worden uitgeschakeld zodra je de Jack plug erin steekt. We gaan het lezen he jassn
(quote)
Ik zou nog eens goed kijken: de knop naast de ingang heeft ook een off-stand
Oudere versterkers - zoals deze - mogen gewoon niet onbelast draaien; dan blaas je de eindtrappen op (minimaal de zekeringen).
0
geplaatst: 29 januari 2015, 13:32 uur
As long as you can measure the difference, the CD will be better than the vinyl, absolutely, .....
But if you say the whole experience — just like smoking cigars with friends — [is better], well, do it. Enjoy smoking cigars with friends, and drink beer and brandy and enjoy listening to an old-fashioned record player. But don't say the sound is better.
But if you say the whole experience — just like smoking cigars with friends — [is better], well, do it. Enjoy smoking cigars with friends, and drink beer and brandy and enjoy listening to an old-fashioned record player. But don't say the sound is better.
Precies wat ik al jaren verkondig en ook de reden dat ik zelf vinyl draai
... Daarnaast is het ook mogelijk (zoals ze ook zeggen) dat je aan het geluid van vinyl de voorkeur geeft, maar niet omdat het kwalitatief gezien beter is.
0
geplaatst: 29 januari 2015, 13:54 uur
Ook eens. Plaatjes draaien is leuk, maar qua geluid legt het het af tegen cd's. Dit artikel is volgens mij het beste dat hierover geschreven is: On vinyl vs CD (again)
0
geplaatst: 29 januari 2015, 14:21 uur
Ik vind ook niet dat vinyl beter is, maar wat ik wel ervaar is dat het geluid gewoon "warmer" klinkt door de kraakjes en het sentimentele gevoel. Dat gevoel zullen velen hebben. Samen met de hele ervaring van de hoes, het zien draaien etc etc maakt de LP toch een stuk leuker draaien dan een cd. Maar ik denk dat ik hier niemand iets nieuws mee vertel 

0
geplaatst: 29 januari 2015, 15:09 uur
Ik geef verder geen commentaar op die zinloze discussie vinyl vs cd. Er zullen altijd mensen zijn die met het posten van een link hun gelijk - wat het dan ook zij - proberen te halen. Zonder vermelding met wat voor luisteromgeving zij zelf die in de link beschreven ervaringen proefondervindelijk hebben hebben kunnen delen is een dergelijke post van nul en generlei waarde.
Overigens zie ik der Graf op de leeftijd van zeg 60 jaar nog wel eens bedaard een fijne jazz-lp opzetten voor zijn - inmiddels dan - volwassen kinderen. Die dan ongetwijfeld tegen hem zullen zeggen dat ze het destijds al niet snapten waaroom ie bleef volharden in het draaien van Autechre en Aphex Twin op cd
. Grappig genoeg kreeg ik van de week een aardig nieuwsbrief van een US consultancy-club, waarin het einde van cd ongeveer werd voorspeld. 
Overigens zie ik der Graf op de leeftijd van zeg 60 jaar nog wel eens bedaard een fijne jazz-lp opzetten voor zijn - inmiddels dan - volwassen kinderen. Die dan ongetwijfeld tegen hem zullen zeggen dat ze het destijds al niet snapten waaroom ie bleef volharden in het draaien van Autechre en Aphex Twin op cd
. Grappig genoeg kreeg ik van de week een aardig nieuwsbrief van een US consultancy-club, waarin het einde van cd ongeveer werd voorspeld. 
0
geplaatst: 29 januari 2015, 16:06 uur
Hm, ik vond het nu juist een heel genuanceerd stukje in die link, vandaar dat het me wel een goed idee leek om hem hier te posten. Verder geen bijbedoelingen met gelijk halen en wat dies meer zij, dat zit toch echt tussen je eigen oren
.
Dit zegt wat mij betreft al genoeg:
.Dit zegt wat mij betreft al genoeg:
That said, every audio engineer L.A. Weekly spoke to said it's not hard to find LPs that sound better than CDs. Mastering, production and manufacturing variables can drastically tilt the scale either way.
0
geplaatst: 29 januari 2015, 16:50 uur
GrafGantz schreef:
Hm, ik vond het nu juist een heel genuanceerd stukje in die link, vandaar dat het me wel een goed idee leek om hem hier te posten. Verder geen bijbedoelingen met gelijk halen en wat dies meer zij, dat zit toch echt tussen je eigen oren
.
. Very true, op een letterlijke manier - maar ik heb dat stuk dan ook alleen maar even geskimd. Zoals gezegd - en dat is helemaal niet lullig bedoeld - ik geloof het verder wel; ik hoef niemand meer te overtuigen of overtuigd te worden. De testomgevingen waarin alles wordt uitgevoerd verschillen toch essentieel van wat een mensch normaal in huis heeft.
GrafGantz schreef:
That said, every audio engineer L.A. Weekly spoke to said it's not hard to find LPs that sound better than CDs. Mastering, production and manufacturing variables can drastically tilt the scale either way.
Ook dat klopt - bizar hoe soms opnames achteraf (na een opfrisbeurt - remastering) toch goed blijken te klinken. Less is dan toch vaak more. En idd gewoon blijven vertrouwen op je eigen oren. En dat laatste - 60 en jazz (ik heb trouwens zeker 6* zoveel jazz op cd als op vinyl) daarvoor heb je écht zelf gezorgd

0
geplaatst: 9 maart 2015, 13:57 uur
Heeft iemand van jullie ervaring met een platenklem of puck? En helpen deze accessoires enigszins bij het uitvlakken van kromme platen? Verder vraag ik mij af of het gewicht van de pucks niet te belastend is voor het draaiplateau.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
0
geplaatst: 9 maart 2015, 14:36 uur
Geen ervaring mee, maar ik dacht dat het vooral bedoeld is om slip (van de lp op het draaiplateau) te voorkomen. Sommige platen staan bol en hebben dan maar weinig raakvlak met het plateau. Dan zal het zeker helpen als je de plaat kan vastklemmen. Maar als er een grote slag in zit dan heb je niets aan zo'n klem volgens mij.
0
geplaatst: 9 maart 2015, 15:09 uur
Dat laatste klopt - met (een beetje) pijn in het hart heb ik afscheid genomen van het debuut van The Blue Nile op vinyl. Gek genoeg kon mijn Debut de afwijkingen nog wel aan, maar op mijn Clearaudio waren de schommelingen te hevig. Aan dat soort krachten wil je je naald niet blootstellen. Overigens heb ik het geluk gehad die plaat van The Blue Nile weer te kunnen kopen.
De Clearaudio heeft standaard een klem en die gebruik ik altijd - het idee is dan dat de plaat vlakker ligt. Er zijn vrij zware klemmen/gewichten verkrijgbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee - zowel Kompakt als Fabric (beide electronic labels) verkopen zware klemmen (met logo erop); de plaat zal dan stabieler liggen, maar het is dan wel een extra belasting voor de aandrijving (snaar). Ik zou het met een standaard Pro-Ject niet zo snel proberen; die motor heeft al last om het plateau op gang te krijgen, wanneer je met de Speedbox 45 toeren start; dan moet je het plateau een zetje geven, of opstarten met 33 en dan overschakelen naar 45.
De Clearaudio heeft standaard een klem en die gebruik ik altijd - het idee is dan dat de plaat vlakker ligt. Er zijn vrij zware klemmen/gewichten verkrijgbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee - zowel Kompakt als Fabric (beide electronic labels) verkopen zware klemmen (met logo erop); de plaat zal dan stabieler liggen, maar het is dan wel een extra belasting voor de aandrijving (snaar). Ik zou het met een standaard Pro-Ject niet zo snel proberen; die motor heeft al last om het plateau op gang te krijgen, wanneer je met de Speedbox 45 toeren start; dan moet je het plateau een zetje geven, of opstarten met 33 en dan overschakelen naar 45.
0
geplaatst: 20 april 2015, 20:25 uur
Ik heb vandaag mijn nieuwe platenspeler binnen gekregen en geïnstalleerd: de Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB in het wit. Ik ben zeer content in alle opzichten, zowel geluidstechnisch als qua design. Om het maar eens in stijl te zeggen.
0
geplaatst: 20 april 2015, 21:03 uur
west schreef:
Ik heb vandaag mijn nieuwe platenspeler binnen gekregen en geïnstalleerd: de Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB in het wit. Ik ben zeer content in alle opzichten, zowel geluidstechnisch als qua design. Om het maar eens in stijl te zeggen.
Mooi apparaat. Pro-ject heeft een prima reputatie opgebouwd w.b. prijs-kwaliteit verhouding. Veel plezier ermee.
0
geplaatst: 20 april 2015, 21:12 uur
Dank je Broem. Ik luister net naar de score van Interstellar en het klinkt echt geweldig. 
Je hebt het mogelijk al eens gemeld hier, maar wat voor platenspeler heb jij zelf?

Je hebt het mogelijk al eens gemeld hier, maar wat voor platenspeler heb jij zelf?
0
geplaatst: 20 april 2015, 21:18 uur
Ik heb een Pro-ject Xtension 10 met een Ortofon Cadenza Black element
Erg tevreden mee.
Erg tevreden mee.
0
geplaatst: 20 april 2015, 21:31 uur
Ik heb nog een vraagje. Er zat ook een vilt mat bij, maar er zit een wit plateau van acryl op. Naar mijn idee is het beter om de mat in dit geval niet te gebruiken of levert het toch (anti-statische) voordelen op?
* denotes required fields.