De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 13 december 2014, 17:41 uur
Mjuman schreef:
Je bedoelt vast B&W DM110 -
Je bedoelt vast B&W DM110 -
Yep, thanks, slip of the smartphone

Oh.. zal m daar ook effe posten dan... dank voor de tip.
0
front242
geplaatst: 3 januari 2015, 14:05 uur
ThirdEyedCitizen schreef:
Hmm ja. Ik denk dat je gelijk hebt, maar in enkele gevallen, die ik duidelijk kan aanwijzen, klinkt de lp daadwerkelijk beter, maar misschien is er dan een andere mastering engineer? Probeer het eens bij Wilco, zou ik zeggen. Het album Being There is op cd veeeeeeeeeeeeeeeeel slechter dan op lp. In Fact, ik hoor de cd zelfs een beetje kraken, daar heeft de lp geen last van. Waarschiijnlijk is dit eerder uitzondering...
Hmm ja. Ik denk dat je gelijk hebt, maar in enkele gevallen, die ik duidelijk kan aanwijzen, klinkt de lp daadwerkelijk beter, maar misschien is er dan een andere mastering engineer? Probeer het eens bij Wilco, zou ik zeggen. Het album Being There is op cd veeeeeeeeeeeeeeeeel slechter dan op lp. In Fact, ik hoor de cd zelfs een beetje kraken, daar heeft de lp geen last van. Waarschiijnlijk is dit eerder uitzondering...
klopt wilco is een van de artiesten waar de vinyl versie een aparte mastering , zie ook die laatste vinyl box mastering en persing in duitsland er zijn nog voorbeelden
0
geplaatst: 4 januari 2015, 19:55 uur
Beste vinyl liefhebbers,
Ik heb 3 dagen geleden van mijn verjaardag een platenspeler gekregen. En wel deze:
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/1/4/2/1/9200000010031241.jpg
De Soundmaster LP 186.
Ziet er prachtig uit. Alleen toen ik mijn net aangeschafte plaat van Madvillain er op legde, stoorde die nogal. En dat terwijl die plaat van Madvillain juist zo geroemd word om de producties.
Nu ben ik nog nieuw in de vinyl wereld, dus ik dacht dat het wel aan de lp zou liggen. Dus ik ging vandaag terug maar toen zei de meneer van de platenzaak dat het niet aan de lp kon liggen. En toen ik hem in de platenzaak zelf luisterde, was er inderdaad ook niks aan de hand.
Hij zei dat er misschien iets bij mijn platenspeler nog niet goed zat (dat ie niet waterpas stond of dat soort dingen), nu stond ie inderdaad niet volledig waterpas (miniscuul verschil) maar ook na 'm helemaal waterpas te zetten deed ie het niet.
Dus nu heb ik geen idee wat er aan de hand kan zijn.
Of:
1. Er zit een soort van slag in de lp van Madvillain, maar ik heb geen idee of het daar ligt. De lp lijkt wel iets meer een slag te hebben dan de anderen die ik heb liggen. Misschien heeft dat te maken dat de plaat op 3 plekken overhang heeft?
2. Mijn platenspeler is gewoon kwalitatief niet goed genoeg om lp's waarop heel veel muziek staat af te spelen en ik moet gewoon een betere kopen?
Iemand die kan helpen?
Ik heb 3 dagen geleden van mijn verjaardag een platenspeler gekregen. En wel deze:
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/1/4/2/1/9200000010031241.jpg
De Soundmaster LP 186.
Ziet er prachtig uit. Alleen toen ik mijn net aangeschafte plaat van Madvillain er op legde, stoorde die nogal. En dat terwijl die plaat van Madvillain juist zo geroemd word om de producties.
Nu ben ik nog nieuw in de vinyl wereld, dus ik dacht dat het wel aan de lp zou liggen. Dus ik ging vandaag terug maar toen zei de meneer van de platenzaak dat het niet aan de lp kon liggen. En toen ik hem in de platenzaak zelf luisterde, was er inderdaad ook niks aan de hand.
Hij zei dat er misschien iets bij mijn platenspeler nog niet goed zat (dat ie niet waterpas stond of dat soort dingen), nu stond ie inderdaad niet volledig waterpas (miniscuul verschil) maar ook na 'm helemaal waterpas te zetten deed ie het niet.
Of:
1. Er zit een soort van slag in de lp van Madvillain, maar ik heb geen idee of het daar ligt. De lp lijkt wel iets meer een slag te hebben dan de anderen die ik heb liggen. Misschien heeft dat te maken dat de plaat op 3 plekken overhang heeft?
2. Mijn platenspeler is gewoon kwalitatief niet goed genoeg om lp's waarop heel veel muziek staat af te spelen en ik moet gewoon een betere kopen?
Iemand die kan helpen?
0
geplaatst: 4 januari 2015, 20:10 uur
1. Wat voor soort 'storing' hoor je?
2. Hoor je dat geluid noet bij de andere lp's die je hebt?
3. Check even voorzichtig of je naaldtip schoon is (er bv geen vettigheid op zit)
4. Check de naalddruk die in de beschrijving staat aangegeven
Verder betekent het exact waterpas zetten vooral iets om de laatste procenten uit je draaitafel te halen. Lijkt mij in het geval van de Soundmaster niet de oorzaak.
Suc6
2. Hoor je dat geluid noet bij de andere lp's die je hebt?
3. Check even voorzichtig of je naaldtip schoon is (er bv geen vettigheid op zit)
4. Check de naalddruk die in de beschrijving staat aangegeven
Verder betekent het exact waterpas zetten vooral iets om de laatste procenten uit je draaitafel te halen. Lijkt mij in het geval van de Soundmaster niet de oorzaak.
Suc6
0
Schnee
geplaatst: 4 januari 2015, 21:32 uur
Snoeperd schreef:
Beste vinyl liefhebbers,
(afbeelding)
De Soundmaster LP 186.
Of:
Iemand die kan helpen?
Beste vinyl liefhebbers,
(afbeelding)
De Soundmaster LP 186.
Of:
Iemand die kan helpen?
Uhmmmmm
dit is een speelgoed platenspeler? toch?
lullig voor de "schenker" maar ik geloof dat dit ding van een paar tientjes gevoegelijk bij het grof vuil kan... Sorry voor de verstoorde illusie!
0
Schnee
geplaatst: 4 januari 2015, 21:34 uur
Net wat ik dacht...
Soundmaster PL 186 Nostalgie ¿ Plattenspieler mit Radio: Amazon.de: Heimkino, TV & Video
Arme jij... voor die 5 tientjes had je een paar hele mooie LP's kunnen hebben!
Soundmaster PL 186 Nostalgie ¿ Plattenspieler mit Radio: Amazon.de: Heimkino, TV & Video
Arme jij... voor die 5 tientjes had je een paar hele mooie LP's kunnen hebben!
0
geplaatst: 4 januari 2015, 21:41 uur
Inderdaad, zulke audioapparatuur (die naam niet eens waardig) zijn eigenlijk gewoon zonde van het geld.
Met kado's kan het wat lastig liggen maar als het mogelijk is, gewoon naar de winkel en omruilen zou ik zeggen.
Met kado's kan het wat lastig liggen maar als het mogelijk is, gewoon naar de winkel en omruilen zou ik zeggen.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 22:35 uur
Ik heb het van mijn ouders gekregen, maar ik heb het net gezegd. Het apparaat kostte inderdaad maar 70 euro of zoiets. Maar ik mag het ruilen en er een ander voor terugkopen (met een kleine bijdrage van mezelf).
Hebben jullie suggesties voor een mooie platenspeler die ook een beetje betaalbaar is als student. (het liefst ook eentje die er een beetje mooi uit ziet want het dient ook een beetje als meubel)
Hebben jullie suggesties voor een mooie platenspeler die ook een beetje betaalbaar is als student. (het liefst ook eentje die er een beetje mooi uit ziet want het dient ook een beetje als meubel)
0
geplaatst: 4 januari 2015, 22:43 uur
Het hangt er ook vanaf wat je al hebt van muziekinstallatie, Snoeperd.
Heb je een aparte versterker waar je een platendraaier op kan aansluliten?
Heb je een aparte versterker waar je een platendraaier op kan aansluliten?
0
geplaatst: 4 januari 2015, 22:47 uur
Kronos Ik heb al een goede stereo-installatie. Dus luidsprekers zijn niet nodig.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 22:48 uur
Vraag is: heb je een phono-ingang op je stereoinstallatie/versterker?
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:00 uur
Ben momenteel even niet op mijn kamer, maar ik ga even uit van wel. Maar zal het morgen als ik er weer ben even checken.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:03 uur
Als je geen speciale phono-ingang hebt moet je ook nog een voorversterker kopen (is een klein kastje en kost iets van een 35 euro) omdat de output van een platendraaier lager is dan van een radio of cd-speler.
Een specifiek nieuw model in een lage prijsklasse kan ik je niet aanraden. Eigenlijk mag je al snel 200 euro rekenen. Maar op deze pagina staat vanalles. Die je nu hebt staat er ook tussen. Zo'n Akai kost amper meer (84,95 euro) en daar ga je zeker meer plezier aan beleven.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:27 uur
Dankjewel
. Als het de kwaliteit echt heel erg ten goede komt dan wil ik er als langetermijnsinvestering best wat meer aan uitgeven. Ik stuitte net op deze:
Reloop RP-2000M
Normaal 285 euro maar nu voor 198 euro is best een mooie aanbieding. En vind hem er mooi uit zien.
. Als het de kwaliteit echt heel erg ten goede komt dan wil ik er als langetermijnsinvestering best wat meer aan uitgeven. Ik stuitte net op deze:Reloop RP-2000M
Normaal 285 euro maar nu voor 198 euro is best een mooie aanbieding. En vind hem er mooi uit zien.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:43 uur
Snoeperd schreef:
Dankjewel
. Als het de kwaliteit echt heel erg ten goede komt dan wil ik er als langetermijnsinvestering best wat meer aan uitgeven. Ik stuitte net op deze:
Reloop RP-2000M
Dankjewel
. Als het de kwaliteit echt heel erg ten goede komt dan wil ik er als langetermijnsinvestering best wat meer aan uitgeven. Ik stuitte net op deze:Reloop RP-2000M
Tja, als je dat mooi vindt ... overigens zonder te schulperen zou ik misschien iets langertermijninvesteren en gaan voor de goedkoopste Rega of Pro-Ject. Google daar maar eens op, minimalistischer, maar zeker toekomstvast en die 25 euro voor een pre-amp van Vivanco overleef je ook wel.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:43 uur
Dat ziet er inderdaad mooi uit, Snoeperd. Maar als je geen DJ ambities hebt misschien niet de beste keuze. Ik denk dat een riemaandrijving beter is voor gewoon gebruik. Maar ik ben geen expert. Misschien kunnen anderen hier je daar meer over vertellen.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:46 uur
Mjuman schreef:
Tja, als je dat mooi vindt ...
Tja, als je dat mooi vindt ...
Als jonge gast vond ik dat ook mooi. Nu gaat mijn voorkeur meer uit naar strakker design en minder blitz.

0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:49 uur
Ik heb de Pro-Ject Debut III, heel basic maar hij doet wat hij moet doen en doet dat zeer goed. Die heb je voor 219 euro op amazon.fr. Echt een koopje, eigenlijk.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:53 uur
JSPR_G schreef:
Ik heb de Pro-Ject Debut III, heel basic maar hij doet wat hij moet doen en doet dat zeer goed.
Ik heb de Pro-Ject Debut III, heel basic maar hij doet wat hij moet doen en doet dat zeer goed.
Ik denk dat veel mensen hier deze draaitafel hebben. Ik ben er ook zeer tevreden over. Als je vaak wisselt van 33 naar 45 toeren heeft hij wel een groot minpunt.
0
geplaatst: 4 januari 2015, 23:56 uur
JSPR_G schreef:
Ik heb de Pro-Ject Debut III, heel basic maar hij doet wat hij moet doen en doet dat zeer goed. Die heb je voor 219 euro op amazon.fr. Echt een koopje, eigenlijk.
Als dat incl Ortofon element is, is dat echt een koopje. Misschien is het wel een uitlopend model/kleur - maar hoe dan ook zeer goede prijs/kwaliteit ratio. Check wel even of het inderdaad naar je adres geleverd kan worden en zo ja, wat de kosten zijn. In NL wilde die hifi-zaak in Venlo (Stassen) wel eens stunten met die speler.
Dat minpunt van 33 naar 45 toeren wisselen kan je opvangen tzt door een zgn speedbox erop aan te sluiten; 1 nadeel: kost ca 80 euro.
0
geplaatst: 5 januari 2015, 00:01 uur
Belachelijk eigenlijk dat je voor een draaitafel 219 euro moet neertellen, terwijl het omzetten van 33 naar 45 toeren niet eens bij de standaardaccessoires zit.
0
geplaatst: 5 januari 2015, 00:07 uur
JoostBo schreef:
Belachelijk eigenlijk dat je voor een draaitafel 219 euro moet neertellen, terwijl het omzetten van 33 naar 45 toeren niet eens tot de standaardaccessoires hoort.
Belachelijk eigenlijk dat je voor een draaitafel 219 euro moet neertellen, terwijl het omzetten van 33 naar 45 toeren niet eens tot de standaardaccessoires hoort.
Dat kan belachelijk lijken maar dan heb je de opzet ervan niet begrepen denk ik. De Project Debut III is als instap hi-end audiotoestel het goedkoopste dat je kan vinden. En dat wordt juist bereikt door het zo basic mogelijk te houden. Maar de verhouding geluidskwaliteit/prijs is dus zeer goed.
0
geplaatst: 5 januari 2015, 00:17 uur
JoostBo schreef:
Belachelijk eigenlijk dat je voor een draaitafel 219 euro moet neertellen, terwijl het omzetten van 33 naar 45 toeren niet eens bij de standaardaccessoires zit.
Jij rijdt vast geen auto: een automaat kent nl ook een meer prijs van minimaal 1000 euro

0
geplaatst: 5 januari 2015, 01:49 uur
Momenteel in Santa Monica. Hier zit ook zo'n afschuwelijke trendy winkel als op het Oudkerkhof in Utrecht waar ze die Crosley troep verkopen, samen met nieuwe LP's. Urban Outfitters heet die winkel hier.
Misschien moeten we een woord bedenken voor LP's die 1 keer zijn gedraaid op een Crosley en die geen enkele verzamelaar daarom meer wil hebben. Misschien een mooie opdracht voor Mjuman
Misschien moeten we een woord bedenken voor LP's die 1 keer zijn gedraaid op een Crosley en die geen enkele verzamelaar daarom meer wil hebben. Misschien een mooie opdracht voor Mjuman

0
geplaatst: 5 januari 2015, 08:54 uur
Dit is een rechstreekse kopie (qua uiterlijk) van de Technics SL serie. Als ie kwalitatief ook zo is heb je hier een goede aan, maar dat weet ik dus niet...
0
kippenhok
geplaatst: 5 januari 2015, 10:31 uur
Running On Empty schreef:
Momenteel in Santa Monica. Hier zit ook zo'n afschuwelijke trendy winkel als op het Oudkerkhof in Utrecht waar ze die Crosley troep verkopen, samen met nieuwe LP's. Urban Outfitters heet die winkel hier.
Urban Outfitters is en vrij grote 'lifestyle' keten die een jaar of 2 geleden ook vinyl is gaan verkopen. Ik heb begrepen dat ze af en toe wat in de uitverkoop gooien, dus let op de 'sale' of 'discount'bakken.
0
geplaatst: 5 januari 2015, 10:58 uur
kippenhok schreef:
Urban Outfitters is en vrij grote 'lifestyle' keten die een jaar of 2 geleden ook vinyl is gaan verkopen. Ik heb begrepen dat ze af en toe wat in de uitverkoop gooien, dus let op de 'sale' of 'discount'bakken.
De vraag is óf je wel een lp wilt hebben die gemaltraiteerd is op zo'n Crosley? Aan de andere kant ken je ook niet de voorgeschiedenis van elke tweedehands plaat die je koopt
Wie weet hoe 'misbruikt' zo'n onverwachtse vondst is? Zelf deins ik altijd terug voor platen waarvan de hoes er slecht uitziet - da's veelal een indicatie van hoe er met het album is omgegaan. Maar, then again, stel het is een zeldzaam iets, worth having en de schijf zelve lijkt er goed uit te zien - wat dan?
Eerlijk gezegd doe je een lp een hoop schade aan als je blijft draaien met een naald die versleten is; de muziek klinkt dan alsof er enorm veel stof op de naald zit. Maar dat kan je gewoon niet altijd aan de plaat af zien - soms zie je er een grijzige waas over liggen (niet alleen stof, ook uitgesleten groeven) - "grijs gedraaid" is dan de typering. Soms wil een wasbeurt dan nog wel soelaas bieden.

0
geplaatst: 5 januari 2015, 12:52 uur
Kronos schreef:
Dat kan belachelijk lijken maar dan heb je de opzet ervan niet begrepen denk ik. De Project Debut III is als instap hi-end audiotoestel het goedkoopste dat je kan vinden. En dat wordt juist bereikt door het zo basic mogelijk te houden. Maar de verhouding geluidskwaliteit/prijs is dus zeer goed.
Dat is natuurlijk waar. Verhouding geluidskwaliteit/prijs is inderdaad prima. Ik heb met zo'n model ook wel eens gespeeld, maar voor een goede geluidskwaliteit heb je dan ook een goede versterker en boxen nodig. Al is om te beginnen de speler zelf, en vooral het element het belangrijkst. (quote)
Maar Snoeperd zegt zelf dat hij als student maar een beperkt budget heeft, dus waarom zullen wij hem dan een dure Project aanraden? Ik denk dat hij het beste bij de 2Switch (kringloop) een mooie tweedehandsspeler moet uitzoeken (Technics, Dual uit jaren 70 of 80) en er eventueel een Ortofon-element bij koopt. Dat scheelt je zo ruim €100.-
0
kippenhok
geplaatst: 5 januari 2015, 12:53 uur
@Mjuman: De elpees bij Urban Outfitters zijn, zover ik weet, nieuw. Dus geen problemen met Crosley Thrashed Collectibles (CTCs).
Verder deel ik je zorgen over 2e hands elpees. Het komt regelmatig voor dat ik een elpee laat staan als ik hem niet kan horen, terwijl ik tot een paar jaar terug dezelfde elpee wel zou hebben gekocht. Te groot risico op beschadigde groeven, en dat kan je inderdaad vaak niet zien.
Ik ben best bereid een goede (en some hoge) prijs te betalen voor en elpee , maar als ik hem niet kan horen is het gewoon teveel een gok. Erg jammer.
Nog even ervaring over de Crosley, waar gebeurd een dag of 3 geleden: tijdens het afrekenen in de platenzaak kwam een jonge vrouw naast mij staan, om een stuk te duur geprijsd re-issue vinyl aan te schaffen. Gesprek tussen jonge vrouw en meisje achter de kassa kwam op Crosleys, hoe die het gewicht van een 180grams elpee blijkbaar niet aankunnen, en hoe verder de naald nog wel eens uit de groeven wil lopen. Jonge vrouw deelt enthousiast mede dat zij dit problem niet meer heft omdat ze gewoon "een euro munt op de naald legt tijdens afspelen en dan gaat alles prima!"
Mijn herstel gaat goed. De dokter heeft geadviseerd ver van dat soort winkels te blijven, maar ik kan onder begeleiding alweer de straat op!
Verder deel ik je zorgen over 2e hands elpees. Het komt regelmatig voor dat ik een elpee laat staan als ik hem niet kan horen, terwijl ik tot een paar jaar terug dezelfde elpee wel zou hebben gekocht. Te groot risico op beschadigde groeven, en dat kan je inderdaad vaak niet zien.
Ik ben best bereid een goede (en some hoge) prijs te betalen voor en elpee , maar als ik hem niet kan horen is het gewoon teveel een gok. Erg jammer.
Nog even ervaring over de Crosley, waar gebeurd een dag of 3 geleden: tijdens het afrekenen in de platenzaak kwam een jonge vrouw naast mij staan, om een stuk te duur geprijsd re-issue vinyl aan te schaffen. Gesprek tussen jonge vrouw en meisje achter de kassa kwam op Crosleys, hoe die het gewicht van een 180grams elpee blijkbaar niet aankunnen, en hoe verder de naald nog wel eens uit de groeven wil lopen. Jonge vrouw deelt enthousiast mede dat zij dit problem niet meer heft omdat ze gewoon "een euro munt op de naald legt tijdens afspelen en dan gaat alles prima!"
Mijn herstel gaat goed. De dokter heeft geadviseerd ver van dat soort winkels te blijven, maar ik kan onder begeleiding alweer de straat op!
0
geplaatst: 5 januari 2015, 13:00 uur
JoostBo schreef:
Dat is natuurlijk waar. Verhouding geluidskwaliteit/prijs is inderdaad prima. Ik heb met zo'n model ook wel eens gespeeld, maar voor een goede geluidskwaliteit heb je dan ook een goede versterker en boxen nodig. Maar Snoeperd zegt zelf dat hij als student maar een beperkt budget heeft, dus waarom zullen wij hem dan een dure Project aanraden?
Dat is natuurlijk waar. Verhouding geluidskwaliteit/prijs is inderdaad prima. Ik heb met zo'n model ook wel eens gespeeld, maar voor een goede geluidskwaliteit heb je dan ook een goede versterker en boxen nodig. Maar Snoeperd zegt zelf dat hij als student maar een beperkt budget heeft, dus waarom zullen wij hem dan een dure Project aanraden?
Hij zegt toch ook dat hij al een goede stereo installatie heeft en dat hij eventueel wel 200 euro wil spenderen?
De goedkoopste Project is dus uitstekend om aan te raden. De keuze moet Snoeperd natuurlijk zelf maken.
* denotes required fields.