De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 12 augustus 2015, 21:36 uur
0
Schnee
geplaatst: 22 augustus 2015, 17:17 uur
Mijn platenspeler klinkt overstuurd sinds een tijdje... Ik dacht dat ik een nieuwe naald nodig had, maar heb het ff getest op mijn dj set met mengpaneel en daar klinkt ie als een klokje. Kan het zijn dat de voorversterker kapot is? (is een goedkoop dingetje en al een paar jaar oud). Ik zou denken dat een voorversterker het gewoon niet meer zou doen als ie kapot is, en niet de boel overstuurd.
Aarde is goed en voorheen deed ie het prima...
Aarde is goed en voorheen deed ie het prima...
0
geplaatst: 22 augustus 2015, 18:48 uur
Een defecte (versleten) naald klinkt als een naald met heel veel stof erop. Al geprobeerd je voorversterker te vervangen om te testen?
Heb zelf een voorversterker over (een ProJect) en was uitgerekend afgelopen week in Berlijn, thans elders
Heb zelf een voorversterker over (een ProJect) en was uitgerekend afgelopen week in Berlijn, thans elders

0
Schnee
geplaatst: 22 augustus 2015, 21:03 uur
ik haal maar gewoon een nieuwe, de platenspeler klinkt perfect en met de versterker is ook niks mis. Dus dat moet het zijn...
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 18:51 uur
Ik heb haast alles op CD, en voor die enkele LP's die ik heb heb ik destijds een goedkoop platenspelertje aangekocht. Ik weet er echter niets van (van techniek in het algemeen), en zit met 2 vragen:
1) Ik heb dit weekend een plaat gekocht waarbij de naald lijkt van gootje naar gootje te springen. Hij springt constant een seconde of 1-2 verder. Bij andere platen doet hij dit nooit.
De plaat is nieuw aangekocht (niet 2de hands), en er zijn geen beschadigingen op te zien die dit zouden kunnen veroorzaken.
2) Bij een 'stil' moment op een plaat kan je op de achtergrond precies de toekomst horen! Je hoort - welliswaar zeer wazig - wat er binnen enkele seconden te horen zal zijn. Heb dit bij nagenoeg alle platen. Is dit normaal?
1) Ik heb dit weekend een plaat gekocht waarbij de naald lijkt van gootje naar gootje te springen. Hij springt constant een seconde of 1-2 verder. Bij andere platen doet hij dit nooit.
De plaat is nieuw aangekocht (niet 2de hands), en er zijn geen beschadigingen op te zien die dit zouden kunnen veroorzaken.
2) Bij een 'stil' moment op een plaat kan je op de achtergrond precies de toekomst horen! Je hoort - welliswaar zeer wazig - wat er binnen enkele seconden te horen zal zijn. Heb dit bij nagenoeg alle platen. Is dit normaal?
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 19:33 uur
Dit is niet normaal. Wat ik zal doen is even kijken hoe het met de naaldruik is gesteld. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van de pick-up en de naald of element.
Over het wazig klinken van de muziek het volgende. Het kan zijn dat er voorversterking nodig is. Niet iedere versterker is voorzien van een speciale ingang voor een platenspeler. Een standaard aux-ingang is niet voldoende voor een platenspeler.
Over het wazig klinken van de muziek het volgende. Het kan zijn dat er voorversterking nodig is. Niet iedere versterker is voorzien van een speciale ingang voor een platenspeler. Een standaard aux-ingang is niet voldoende voor een platenspeler.
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 19:44 uur
Gerards Dream schreef:
Dit is niet normaal. Wat ik zal doen is even kijken hoe het met de naaldruik is gesteld. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van de pick-up en de naald of element.
Als er wat met de naald was, dan zou zich dat toch voor doen bij elke plaat, en niet enkel bij die nieuw aangekochte?
Gerards Dream schreef:
Ik bedoel dat ik bij het beluisteren op de achtergrond al stukjes hoor van wat nog moet komen. In de stilte tussen de nummers in hoor je soms al - heel stil - wat pas na 20 seconden ofzo volgt.
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 19:51 uur
Ik overweeg om eens de platenspeler van mijn ouders te nemen die al 25 jaar op zolder staat stof te vergaren.
Dat is een degelijke speler, en ook de versterker doet het nog.
Enig probleem zijn de prehistorische boxen: die zijn versleten (vallen soms uit, of er komt zo'n enorm bas geluid uit). Ik zou er mijn boxen op willen aansluiten, maar die hebben maar 1 ingang, terwijl de versterker 2 uitgangen heeft!
Vandaar dat ik dus bij de aanschaf van m'n eerste LP een nieuwe platenspeler kocht (meteen de goedkoopste die te vinden was) waar alles al in zat, en waar je ook CD's kan in afspelen.
Dat is een degelijke speler, en ook de versterker doet het nog.
Enig probleem zijn de prehistorische boxen: die zijn versleten (vallen soms uit, of er komt zo'n enorm bas geluid uit). Ik zou er mijn boxen op willen aansluiten, maar die hebben maar 1 ingang, terwijl de versterker 2 uitgangen heeft!
Vandaar dat ik dus bij de aanschaf van m'n eerste LP een nieuwe platenspeler kocht (meteen de goedkoopste die te vinden was) waar alles al in zat, en waar je ook CD's kan in afspelen.
0
kippenhok
geplaatst: 25 augustus 2015, 20:51 uur
AGE-411 schreef:
Ik heb haast alles op CD, en voor die enkele LP's die ik heb heb ik destijds een goedkoop platenspelertje aangekocht. Ik weet er echter niets van (van techniek in het algemeen), en zit met 2 vragen:
Wat voor platenspeler heb je?
Voor het springen van groef naar groef zou ik eerst goed naar de naalddruk kijken. Zoek even op internet op wat die moet zijn voor je speler, en stel dan heel precies af.
Dat 'horen in de toekomst' komt doordat je naald terwijl hij in de groef zit alvast een beetje van de volgende groef oppikt. Dat kan sporadische voorkomen, met name bij lange platen waar de groeven dicht bij elkaar liggen.
Echter, als dit vaak gebeurt zit er iets niet goed. Zou met die naalddruk als hierboven beschreven kunne samenhangen.
0
geplaatst: 26 augustus 2015, 20:19 uur
Dit wordt een pre-echo genoemd. Heel af en toe hoor ik dit ook wel eens.
0
geplaatst: 27 augustus 2015, 21:12 uur
Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Afstelling van element is cruciaal. Daarnaast draaitafel zo ver weg mogelijk installeren van overige apparatuur (vooral van speakers) Kan een behoorlijk storende factor zijn. Met 'horen in de toekomst' valt wellicht veel geld te verdienen 

0
geplaatst: 31 augustus 2015, 00:14 uur
Ik heb nu nog een prul van een platenspeler en nu mijn collectie begint te groeien, is het toch wel tijd om te upgraden. Nu heb ik al wat zoekwerk gedaan en ben ik tot de conclusie gekomen dat een Rega RP1 of een Project Debut III Carbon DC waarschijnlijk het beste voor mij is (qua budget en prijs/kwaliteit), maar heb ik twee vraagjes voor jullie:
1. Zit er veel verschil tussen deze twee (is er één duidelijk beter dan de ander in iets dat ik als redelijke leek niet zie)?
2. Hoe lastig is het handmatig omzetten van de snelheid van 33 naar 45 toeren bij deze spelers? En is het het waard een speedbox erbij aan te schaffen?
1. Zit er veel verschil tussen deze twee (is er één duidelijk beter dan de ander in iets dat ik als redelijke leek niet zie)?
2. Hoe lastig is het handmatig omzetten van de snelheid van 33 naar 45 toeren bij deze spelers? En is het het waard een speedbox erbij aan te schaffen?
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 00:22 uur
1. ProJect zie je iets vaker - en waarom meteen gaan voor een Project met een carbon-arm? Itt tot wat je suggereert. kan het verschil tussen die spelers minimaal zijn, afgezien van het motorgeluid dat ze voortbrengen (rumble). Kijk goed naar de technische specificaties en laat je vvoorlichten over de impact daarvan.
De keuze van element is belangrijker - ga je voor relatief goedkoop of wil je 2 - 3 tientjes meer uitgeven?Bij een element betaalt dat - afhankelijk van de muziek die je draait - zich wel terug.
Omzetten van 33 naar45 toeren is niet lastig maar wel een PIA als je dat vaak moet doen - betaalt een SB zich snel terug
2. Op de website van Project vind je een document om hun div modellen te vergelijken. Ze hebben nl ook modellen met ingebouwde speedbox (SB-versie) en/of ingebouwde pre-amp. Heb je al een pre-amp (voorversterker)?
De keuze van element is belangrijker - ga je voor relatief goedkoop of wil je 2 - 3 tientjes meer uitgeven?Bij een element betaalt dat - afhankelijk van de muziek die je draait - zich wel terug.
Omzetten van 33 naar45 toeren is niet lastig maar wel een PIA als je dat vaak moet doen - betaalt een SB zich snel terug
2. Op de website van Project vind je een document om hun div modellen te vergelijken. Ze hebben nl ook modellen met ingebouwde speedbox (SB-versie) en/of ingebouwde pre-amp. Heb je al een pre-amp (voorversterker)?
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 00:47 uur
Ik kan hem hier thuis aansluiten op een versterker met naar mijn weten een phono ingang, wat volgens mij betekent dat ik geen voorversterker nodig heb. Verder zie ik dat de goedkoopste versie met ingebouwde speedbox een Debut Carbon Esprit is. Dit zou op zich nog net in mijn budget kunnen vallen, maar heeft deze dan ook al een beter element dan de twee modellen die ik in eerste instantie noemde? Ik draai btw allerlei soorten muziek, van Miles Davis tot Pearl Jam, als dit belangrijk is in mijn keuze voor een element.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 01:10 uur
bas2204 schreef:
Ik kan hem hier thuis aansluiten op een versterker met naar mijn weten een phono ingang, wat volgens mij betekent dat ik geen voorversterker nodig heb. Verder zie ik dat de goedkoopste versie met ingebouwde speedbox een Debut Carbon Esprit is. Dit zou op zich nog net in mijn budget kunnen vallen, maar heeft deze dan ook al een beter element dan de twee modellen die ik in eerste instantie noemde? Ik draai btw allerlei soorten muziek, van Miles Davis tot Pearl Jam, als dit belangrijk is in mijn keuze voor een element.
Alle info is te vinden in:
http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/PJ-Phono-catalogue-2015-EN-v1.4.2_310715.pdf
Alleen 'oudere' versterkers hebben nog een phono-ingang. Vertrouw op je eigen oren en laat je adviseren door je hifi-dealer.
Standaard wordt een Ortofon OM 5e of OM 10 meegeleverd; Grado (Green, Red of Blue) klinkt een stuk zachter/warmer - 't is ook wat jij zelf zoekt. Luisteren, luisteren en nog eens luisteren - en vooral je eigen platen meenemen
Als iets goed moet klinken met Pearl Jam én Davis moet je beide meenemen en draaien!
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 07:34 uur
Bedankt voor de tips! Ik zal binnenkort hier in de buurt eens de betere hifi zaak binnen stappen.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 13:15 uur
bas2204 schreef:
Bedankt voor de tips! Ik zal binnenkort hier in de buurt eens de betere hifi zaak binnen stappen.
Wil je perse iets nieuws? Je kan zoveel mooie vintage apparatuur aanschaffen....
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:23 uur
Dat klopt ja, maar het probleem is dat hij komt te staan bij de apparatuur van mijn vader en die wil alles een klein beetje in dezelfde stijl houden. En aangezien alles er vrij strak en modern uit ziet, ben ik eigenlijk direct naar nieuwe spelers gaan kijken.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:52 uur
bas2204 schreef:
Dat klopt ja, maar het probleem is dat hij komt te staan bij de apparatuur van mijn vader en die wil alles een klein beetje in dezelfde stijl houden. En aangezien alles er vrij strak en modern uit ziet, ben ik eigenlijk direct naar nieuwe spelers gaan kijken.
De typering vintage is veel te generiek. Bedenk dat hoe meer bewegende (en gevoelige) delen er in een apparaat zitten, hoe meer het aan slijtage onderhevig is; zulks beïnvloedt de levensduur. Bij luidsprekers en versterkers heeft het zin om naar 'vintage' te kijken, maar dan nog moet je je afvragen of die spullen het type geluid geven dat je wilt horen. Ook geluid en geluidsbeeld veranderen. Daarnaast moet je kijken naar de combinatie van eea. Laat ik een voorbeeld geven: een bepaalde Rotel voor/eind combi, of een Bryston voor/eind combi zou ik never een verbintenis laten aangaan met bijv Magnat speakers. Die versterkers klinken al hard ('unforgiving' is de UK term ervoor) en de speakers versterken dat nog eens.
CD-spelers kunnen last krijgen van een slecht functioneren van het loopwerk (laser); schoonmaken is dan een eerste oplossing (kost ca 75,-); vervanging van het loopwerk (kost ca 250) een verdere oplossing. Overweging hoe vaak en lang gebruik je een cd-speler. Ik heb momenteel ook een tweedehandse - gekocht met garantie; na ca 2 mnd spelen gaf het loopwerk problemen en dat moest worden vervangen; viel gelukkig onder garantie - dat geeft een particulier niet.
Vriend van me kocht tweedehands Magnepans, van particulier - na korte periode spelen de membraans te moeten worden vervangen; dat zou hem meer kosten dan hij voor de speakers had betaald.
Platenspelers van nu hebben een heel ander karakter - veel minder gekleurd - dan spelers van 20 jaar oud. Bij Thorens (en Lenco ook) was het altijd zaak de sokkel 'dood' te maken - van binnen vullen met extra isolatiemateriaal - om trilling en motorgeluid te verminderen. Verder heb je nog zaken als: correcte snelheid van de motor, goede werking van de lift, staat van de naald/het element, evt vervanging van de snaar, scheuren in de stofkap.
Tweedehands wil niet altijd zeggen een koopje; soms koop je ook een anders verdriet over. Kennis van zaken en een beetje handigheid zijn wel handig in dat geval. Als je zou gaan voor high end + design zou je kunnen kijken naar een B&O-speler met tangentiale arm - echthigh tech, heel fraai - zijn nog wel te vinden, maar hebben als nadeel dat er alleen een B7O element in past.
Check: Bang & Olufsen Beogram 4000 Tangential record player - YouTube
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 15:03 uur
Mjuman schreef:
Bij luidsprekers en versterkers heeft het zin om naar 'vintage' te kijken,...
Bij luidsprekers en versterkers heeft het zin om naar 'vintage' te kijken,...
En daarbij toch ook niet vergeten dat die spullen eveneens aan slijtage onderhevig zijn. Stof en vocht kunnen grote boosdoeners zijn.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 15:12 uur
Kronos schreef:
En daarbij toch ook niet vergeten dat die spullen eveneens aan slijtage onderhevig zijn. Stof en vocht kunnen grote boosdoeners zijn.
(quote)
Helemaal juist - het was relatief tov de andere apparaten. Bij luidsprekers heb je vaak een eerste indicatie wanneer je het frontje even wegneemt. Bij versterkers - bij een demo - kan je bij het 'kraken' van volume- en selectieknop ervan uitgaan dat er stof/vuil aanwezig is.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 16:16 uur
Je moet het treffen. Als iemand materiaal wegdoet omdat ie weer eens iets nieuwer/beter/duurder wil kan je misschien een koopje doen. Maar al te vaak staan dingen in de verkoop omdat ze niet meer helemaal in orde zijn. Als je dan maar weet wat en of het makkelijk hersteld kan worden hoeft dat nog geen probleem te zijn natuurlijk.
Ik koop liever nieuw. Gewoon iets degelijk voor een redelijke prijs. Beste garantie voor jarenlang onbezorgd luistergenot.
Ik koop liever nieuw. Gewoon iets degelijk voor een redelijke prijs. Beste garantie voor jarenlang onbezorgd luistergenot.

0
geplaatst: 31 augustus 2015, 16:27 uur
Bij liefhebbers onder elkaar valt het over het algemeen nog wel mee - maar dan is er van twee kanten kennis van zaken in het spel. Heb meermalen spullen - luidsprekers, cassette-deck, versterker, platenspeler, cd-speler en netwerkspeler (Camebridge Audio StreamMagic) gekocht en nooit een kat in de zak gekocht (afkloppen maar
); ongeveer 50 - 50, winkel vs particulier. Zelf heb ik ook meermalen spullen verkocht en altijd was ik eerlijk en duidelijk over de staat van e.e.a; en was dan nooit te flauw om iets extra's te doen - of om achteraf te helpen bij instelling oid 
); ongeveer 50 - 50, winkel vs particulier. Zelf heb ik ook meermalen spullen verkocht en altijd was ik eerlijk en duidelijk over de staat van e.e.a; en was dan nooit te flauw om iets extra's te doen - of om achteraf te helpen bij instelling oid 
0
geplaatst: 1 september 2015, 13:51 uur
Ik ben overgeschakeld van nieuw kopen naar oudere spullen (60's en 70's) omwille van de kwaliteit van toen en de betaalbaarheid van nu. Je kan een goede gereviseerde Thorens kopen voor een 200€, als je een nieuwe platenspeler van die kwaliteit wilt ga je al snel 3 tot 4 ker dat bedrag betalen. Ik heb zelf een Marantz gekocht voor 50€ en deze laten reviseren (115€), voor dat geld heb ik echt een heel goede platenspeler, ik heb er een Audiotechnica naald op gezet en voila : Goede platendraaier voor weinig geld.
Ik raad je wel aan om eerst eens te informeren naar de prijs van de onderdelen, ik heb zo eens B&O Beocenter 5000 gekocht voor 25€, alles werkte maar er moest een nieuwe naald op : kostprijs naald : 399€ ergo : Hij staat in de garage onder het stof. (En eerlijk : het geluid van die Marantz is 1000 x beter dan die B&O, maar wel minder design. )
Ik raad je wel aan om eerst eens te informeren naar de prijs van de onderdelen, ik heb zo eens B&O Beocenter 5000 gekocht voor 25€, alles werkte maar er moest een nieuwe naald op : kostprijs naald : 399€ ergo : Hij staat in de garage onder het stof. (En eerlijk : het geluid van die Marantz is 1000 x beter dan die B&O, maar wel minder design. )
0
geplaatst: 1 september 2015, 14:32 uur
davevr schreef:
Ik ben overgeschakeld van nieuw kopen naar oudere spullen (60's en 70's) omwille van de kwaliteit van toen en de betaalbaarheid van nu.
Ik ben overgeschakeld van nieuw kopen naar oudere spullen (60's en 70's) omwille van de kwaliteit van toen en de betaalbaarheid van nu.
Ok - interessante gedachtengang; maar wat zou je zeggen als iemand met dezelfde toelichting zou meedelen een Opel Kadett A uit 1965 gekocht te hebben? Dan hebben we het over
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Opel_Kadett_A_Lahti2.JPG
Alsof de techniek zich de afgelopen 50 jaar niet zou hebben ontwikkeld. Misschien op het gebied van automotive meer dan op het gebied van hifi (alhoewel met de exploratie van het digitale domein), maar toch.
Ieder maakt zijn keuzes, veelal obv van PLC, oftewel poen, liefde, compatibiliteit (met interieur en vrouw - dat laatste wordt door audiofielen regelmatig aangeduid met WAF).
Maat van me heeft aardig wat vintage spullen (oa de Philips cd100), maar het is zijn hobby en hij is electronicus; hij heeft overigens gewoon een 5.1 set, en een streaming doos met DAB, 'voor gewoon'. Als je twee linkerhanden hebt, draai je op voor aardige kosten als er wat met je spul is. In NL is er een site waar gereviseerd Technics spul wordt aangeboden - is hier al een paar keer vernoemd. Maar ook gereviseerd en gepimpt spul blijft oud spul - functional while it lasts. En ik zou niet graag voor de kosten komen te staan voor de vervanging van een paar eindtorren of wat condensatoren in een 40 jaar oude Marantz (of any other), of buizen in een buzienversterker, of - zoals in mijn geval het membraan van Magnepans 1.5.
Niet om mensen bang te maken - maar ga bij jezelf na: wat wil ik, wat past in mijn interieur/wat vindt de mrs leuk (Magnapans: vaak a no go), wat weet ik zelf van het spul/hoe handig ben ik, wat is mijn budget. Zo'n revisie - denk dat ik zelf een eind zou kunnen komen met wat hulp; maar goed ik heb ook destijds mijn Thorens TD 160 MK II aardig gemodificeerd (en weggedaan toen ik mijn tweede cd-speler aanschafte). Fyi - deze meneer is er erg lovend over:
De Thorens TD160 serie is een klassieke draaitafel - audio-creative.nl
Inmiddels betaal je voor een Thorens op marktplaats 200+ en moet je nog maar zien wat je krijgt.
Ik draai met een - via Marktplaats gekochte - tweedehandse
http://www.omera.nl/img/products/clearaudio-emotion-se/thumb-large.jpg
Ook dat merk heeft als bezwaar dat de eigen elementen/naalden erg duur zijn; met enig knutselwerk en hulp van mijn hifidealer heb ik toch een ander element kunnen inbouwen

0
geplaatst: 1 september 2015, 18:30 uur
Ik heb mijn Marantz laten reviseren, dus alle elco's , kabels, alles is vervangen voor 115€, en ik heb dat laten doen dus de prijs is best ok.
en je logica gaat niet op, waarom betalen mensen meer voor sommige spullen die ouder zijn. Omdat zeker in electronica het niet langer gaat over duurzaamheid en kwaliteit. Behalve als je heel veel geld neerlegt; Vandaar mijn punt, als je een goede platenspeler/stereo zoekt van pakweg mid jaren zeventig (wat toen A kwaliteit was betaal je -voor een vergelijkbare kwaliteit- een pak minder dan als je dit nu zoekt.
En vooruitgang klinkt mooi, dit doet me denken aan die kabel van Denon, die zogezegd ook beter is dan de rest. Denon AKDL1 - amazon.com
en je logica gaat niet op, waarom betalen mensen meer voor sommige spullen die ouder zijn. Omdat zeker in electronica het niet langer gaat over duurzaamheid en kwaliteit. Behalve als je heel veel geld neerlegt; Vandaar mijn punt, als je een goede platenspeler/stereo zoekt van pakweg mid jaren zeventig (wat toen A kwaliteit was betaal je -voor een vergelijkbare kwaliteit- een pak minder dan als je dit nu zoekt.
En vooruitgang klinkt mooi, dit doet me denken aan die kabel van Denon, die zogezegd ook beter is dan de rest. Denon AKDL1 - amazon.com
0
geplaatst: 1 september 2015, 18:55 uur
Als voorbeeld : De Lenco L-175 voldoet aan wat een goede platenspeler zou moeten voldoen, hij kost rond de 400€, dus al een pak duurder dan de ION's en consoorten. Het is een merk met geschiedenis.
De Pro's tegenover mijn Marantz : USB naar PC aansluiting, mooie glazen bovenkant, ingebouwde voorversterker.
De nadelen : Direct drive (enkel bij echte high-end platenspelers worden de trillingen deftig opgevangen), onder het glas zit plastic. Als je hem opendoet zit er plastic, de elco's zijn minderwaardig wat bvb het verschil tussen B&O en Philips was, of Marantz en Superscope. De onderdelen binnenin doen er toe en daar wordt op bespaart. Mijn Marantz kostte in 1978 evenveel als deze. Hoe kan het dat ze dit zo goedkoop produceren? De ingebouwde voorversterker is gewoon niet goed. Alle Dynamic range testen wijzen dat uit.
Ergo, nieuwe platenspelers kunnen beter zijn, je gaat gewoon veel meer geld moeten uitgeven.
Ik droom van deze Amazon.com: Music Hall - MMF-11 - Turntable with Pro-ject 9cc Tonearm: Electronics maar heb er het geld niet voor over. En ik denk dat deze ongeveer het beste prijs-kwaliteit is dat je kan kopen. Amazon.com: Thorens TD 295 MK IV Semi-Automatic Turntable - 33, 45rpm AT95E (Piano Black): Electronics
Dus de keuze is aan jou. Alles staat en valt met je budget.
De Pro's tegenover mijn Marantz : USB naar PC aansluiting, mooie glazen bovenkant, ingebouwde voorversterker.
De nadelen : Direct drive (enkel bij echte high-end platenspelers worden de trillingen deftig opgevangen), onder het glas zit plastic. Als je hem opendoet zit er plastic, de elco's zijn minderwaardig wat bvb het verschil tussen B&O en Philips was, of Marantz en Superscope. De onderdelen binnenin doen er toe en daar wordt op bespaart. Mijn Marantz kostte in 1978 evenveel als deze. Hoe kan het dat ze dit zo goedkoop produceren? De ingebouwde voorversterker is gewoon niet goed. Alle Dynamic range testen wijzen dat uit.
Ergo, nieuwe platenspelers kunnen beter zijn, je gaat gewoon veel meer geld moeten uitgeven.
Ik droom van deze Amazon.com: Music Hall - MMF-11 - Turntable with Pro-ject 9cc Tonearm: Electronics maar heb er het geld niet voor over. En ik denk dat deze ongeveer het beste prijs-kwaliteit is dat je kan kopen. Amazon.com: Thorens TD 295 MK IV Semi-Automatic Turntable - 33, 45rpm AT95E (Piano Black): Electronics
Dus de keuze is aan jou. Alles staat en valt met je budget.
0
geplaatst: 1 september 2015, 19:04 uur
In de marketing wordt een dergelijke redenering wel getypeerd als "cognitieve dissonantie" - de koper die zichzelf wil overtuigen van het feit dat ie een goede deal heeft gedaan. Fine with me, je hebt een goede deal gedaan 
Iemand vroeg hier om advies en dat heb ik gegeven; dat heb ik al eerder gedaan hier - met enige caveats tav "vintage" en "tweedehands". Zelf heb ik ook meermaals tweedehands gekocht: versterkers, speakers, cassettedecks, een draaitafel, eenmaal een cd-speler (2 jaar geleden) en in april 2015 een CA Streammagic. De beide laatste via een hifi-dealer, met garantie; de andere dingen veeal van bekenden die gingen upgraden. Ik ben geen tegenstander van tweedehands; ieder koopt naar zijn beurs en voorkeur.
Veel van die zgn vintage-spullen klinken mij te troebel en donker - ik hou van een helder, transaparant en open geluid. Lange tijd gedraaid met magnetostaten en electrostaten - geweldig hoog en laag - en perfect voor weergave van menselijke (zang)stem; alleen op den duur ga je in het laag wat missen - en een subwoofer vond ik bezwaarlijk.
Die kabeldiscussie wil ik hier écht niet voeren - op het hififorum al gedaan - ik weet wel dat een investering in kabels zich terugbetaalt (ook hier weer: naar budget en smaak).
Kijk maar eens wat die Clearaudio Emotion nieuw kost
- oja, nog een saillant detail: de vorige eigenaar had die sticker met het Clearaudio-logo (zie foto) hierboven niet laten aanbrengen; heb ik zo gehouden, staat wel minimalistisch.

Iemand vroeg hier om advies en dat heb ik gegeven; dat heb ik al eerder gedaan hier - met enige caveats tav "vintage" en "tweedehands". Zelf heb ik ook meermaals tweedehands gekocht: versterkers, speakers, cassettedecks, een draaitafel, eenmaal een cd-speler (2 jaar geleden) en in april 2015 een CA Streammagic. De beide laatste via een hifi-dealer, met garantie; de andere dingen veeal van bekenden die gingen upgraden. Ik ben geen tegenstander van tweedehands; ieder koopt naar zijn beurs en voorkeur.
Veel van die zgn vintage-spullen klinken mij te troebel en donker - ik hou van een helder, transaparant en open geluid. Lange tijd gedraaid met magnetostaten en electrostaten - geweldig hoog en laag - en perfect voor weergave van menselijke (zang)stem; alleen op den duur ga je in het laag wat missen - en een subwoofer vond ik bezwaarlijk.
Die kabeldiscussie wil ik hier écht niet voeren - op het hififorum al gedaan - ik weet wel dat een investering in kabels zich terugbetaalt (ook hier weer: naar budget en smaak).
Kijk maar eens wat die Clearaudio Emotion nieuw kost
- oja, nog een saillant detail: de vorige eigenaar had die sticker met het Clearaudio-logo (zie foto) hierboven niet laten aanbrengen; heb ik zo gehouden, staat wel minimalistisch.
0
geplaatst: 1 september 2015, 19:20 uur
Smaken verschillen hé, ik krijg het soms op mijn zenuwen van het feit dat iedereen alles vintage noemt dat eigenlijk gewoon oud is. Een slechte stereo blijft een slechte stereo, ook al wordt hij oud.
En ook het belang van de versterker en de boxen niet vergeten. Ik vergeet nooit meer de dag dat ik mijn Bose-boxen verving en omver viel van het geluid dat ik opeens had. Talk Talk klonk opeens hoe het moest klinker, zuiver en helder en toch warm. Ik moest wel afkicken van die zware bas.
En ook het belang van de versterker en de boxen niet vergeten. Ik vergeet nooit meer de dag dat ik mijn Bose-boxen verving en omver viel van het geluid dat ik opeens had. Talk Talk klonk opeens hoe het moest klinker, zuiver en helder en toch warm. Ik moest wel afkicken van die zware bas.
* denotes required fields.