MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Cloud schreef:
(quote)

Bedankt voor jouw hulp, ik ga maar suikerzakjes verzamelen.

Daar zit echter weinig muziek in

Cloud schreef:
(quote)

Bedankt voor jouw hulp, ik ga maar suikerzakjes verzamelen.

Vrind, zoals Broem al aangeeft, kan je met jouw randvoorwaarden GEEN platenspeler met koptelefoon gebruiken. Mijn tweede tip ging uit van zelfredzaamheid - een attitude die je tegenwoordig zelden aantreft - en te zoeken op dit topic, ahv gegeven instructie daarvoor. Alles staat er echt, gewoon ZOEKEN en LEZEN. Iedere platenspeler heeft een output (in dubbele bananenstekker) waarop geen koptelefoon past; zou dat wel het geval zijn is toch het outputsignaal te gering om er iets aan te hebben.

En Broem, als er muziek zit in Rijst - vanaf ca 2:15 - waarom zou er dan geen muziek in suiker zitten?

Haha, wat een komiek was ie toch. Zo gaaf. Dat zal met suiker zeker ook lukken. Mocht je nog iets willen weten Cloud...schroom niet. Plaatjes draaien is verrekkes leuk.

Mjuman schreef:
(quote)

Vrind, zoals Broem al aangeeft, kan je met jouw randvoorwaarden GEEN platenspeler met koptelefoon gebruiken. Mijn tweede tip ging uit van zelfredzaamheid - een attitude die je tegenwoordig zelden aantreft - en te zoeken op dit topic, ahv gegeven instructie daarvoor. Alles staat er echt, gewoon ZOEKEN en LEZEN. Iedere platenspeler heeft een output (in dubbele bananenstekker) waarop geen koptelefoon past; zou dat wel het geval zijn is toch het outputsignaal te gering om er iets aan te hebben.

Ik was al aan het zoeken in dit topic, maar ik kon niet zo snel iets bruikbaars vinden.
Alleen dat de nieuwe 'retro' modellen (zoals crosley) er leuk uit zien, maar een ruk geluid hebben.
Ik heb zelf de ruimte niet echt voor versterkers en boxen. Ik zoek een middenweg die er blijkbaar niet echt is. Mijn zoektocht gaat verder:)

Cloud schreef:
(quote)

Ik was al aan het zoeken in dit topic, maar ik kon niet zo snel iets bruikbaars vinden.
Alleen dat de nieuwe 'retro' modellen (zoals crosley) er leuk uit zien, maar een ruk geluid hebben.
Ik heb zelf de ruimte niet echt voor versterkers en boxen. Ik zoek een middenweg die er blijkbaar niet echt is. Mijn zoektocht gaat verder:)

Enig idee hoeveel ruimte een platenspeler inneemt? Denk: diepte 40 cm, breedte 45 cm; hoogte met open kap: 35m cm. Je kunt de kap er ook afhalen en terugleggen na het spelen.

Maar goed, een andere optie: koop een miniset van Onkyo (CS-255) bij hifi-corner.nl (ca 180 euro); schaf een vivanco voorversterker (ca 25 euro) aan en je kan je draaitafel (bijv Pro-Ject vanaf ca 250 euro) inpluggen (of een tweedehandse van een ander merk. Misschien is het ook mogelijk om met een voorversterker met usb uitgang naar je pc te gaan en dan via je pc af te spelen - maar zoiets klinkt voor mij als ' muzikale drooglegging'

Mjuman schreef:
(quote)

Enig idee hoeveel ruimte een platenspeler inneemt? Denk: diepte 40 cm, breedte 45 cm; hoogte met open kap: 35m cm. Je kunt de kap er ook afhalen en terugleggen na het spelen.

Maar goed, een andere optie: koop een miniset van Onkyo (CS-255) bij hifi-corner.nl (ca 180 euro); schaf een vivanco voorversterker (ca 25 euro) aan en je kan je draaitafel (bijv Pro-Ject vanaf ca 250 euro) inpluggen (of een tweedehandse van een ander merk. Misschien is het ook mogelijk om met een voorversterker met usb uitgang naar je pc te gaan en dan via je pc af te spelen - maar zoiets klinkt voor mij als ' muzikale drooglegging'

Bedankt voor deze info, dan weet ik in welke richting ik moet denken.
Het is meer dat ik al genoeg andere apparatuur heb van andere hobby's dat ik dit wat wou beperken,
maar een beetje redelijk geluid vind ik ook belangrijk.

Cloud schreef:
Ik wil graag een lp-speler kopen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Ik heb geen boxen en/ of versterker, dus ik zal alleen de headphone output gebruiken.
Ik wil graag iets compacts( dus geen dikke kasten met een cassettedeck), maar hoor wel graag een lekker basgeluid.
Als iemand tips voor mij heeft, graag!

Uit je omschrijving blijkt dat je in veel opzichten geen platenspeler zoekt; geen idee waarom je geen (portable) HD-audio-speler overweegt; veel meer bas en je hoeft geen tussenversterkers of luidsprekers. Als je plezier wil hebben van vinyl is de minimale setup een draaitafel (een Thorens via Marktplaats komt op 200 piek en een ouderwetse versterker met 'phono'-trap. Voor 300 piek ben je klaar. Upgrades zijn dan tóch luidsprekers (luistert bij vinyl net zo fijn) en een buizen-tussenversterker (een serieuze kwaliteits-boost...).

Misschien zoiets? Het is wel geen platenspeler, maar let op, ook dit komt terug hoor.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/04/15/article-2605138-1D21396F00000578-203_634x488.jpg

Ik herken je naam trouwens ineens, Rob... Vandel.

Telamon
west schreef:
Ik heb vandaag mijn nieuwe platenspeler binnen gekregen en geïnstalleerd: de Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB in het wit. Ik ben zeer content in alle opzichten, zowel geluidstechnisch als qua design. Om het maar eens in stijl te zeggen.

Nog steeds tevreden met je speler, West? Mijn Dual 701 is aan vervanging toe. (element 'schuurt' licht over de plaat, en arm is ooit vastgezet door de verkoper).

Telamon schreef:
(quote)

Nog steeds tevreden met je speler, West? Mijn Dual 701 is aan vervanging toe. (element 'schuurt' licht over de plaat, en arm is ooit vastgezet door de verkoper).

In het prijsgebied rond de 200 - 250 euro is een ProJect één van de beste koopjes, naast het instapmodel van Rega - check even welke het is.

Vwb ProJect: op hun website - zie een van m'n eerdere posts - vind je een uitgebreide pdf met vergelijkingen van hun modellen/versies. Daarmee kan je goed kiezen - je zal er maar achter komen dat als je eenmaal een speler hebt gekocht je toch nog veel op 33 toeren draait en dan moet je extra in de buidel tasten voor een Speedbox (handmatige omlegging is een redelijke PITA), idem vwb modellen met een pre-amp ingebouwd.

Als je veel op 45 toeren draait, zul je vast bedoelen.

Telamon
Die Debut Esprit heeft ook een speedbox nodig. Ik draai af en toe nog singles/12", dus dan moet er wel zo'n ding bij. Ong € 75,- las ik ergens?

Ben benieuwd naar de ervaringen van west, waarom hij niet voor de goedkopere III is gegaan, en indien hij een Speedbox heeft wat zijn ervaring hiermee is.

Hoi Telamon, ik ben nog steeds zeer te spreken over mijn Project Debut Esprit SB. Het was even zoeken met de afstelling van het gewicht, maar nu speelt 'ie uitstekend. Echt een prima geluid en ik vind fraaie looks. Je zult verder wel gelezen hebben over de modellen eronder en erboven, maar voor deze prijsklasse is dit een goede keus.
Over de speedbox: ik heb bewust voor de SB gekozen, dat is het model waar de SpeedBox al is ingebouwd. Je betaalt dan 50,- euro meer, maar ik ben dolblij dat ik dat gedaan heb. Succes met je keuzes en als je nog wat wilt weten, hoor ik het graag.

Toch leuk om eens te zien, vond ik.

Twijfelde een beetje of dit onderwerp hier gepost moest worden, of hier: De Site >> Gebruikers >> Wat heb je als laatste gekocht? #2

Toch maar besloten hier te doen: Laatst 5 lps van Muse besteld bij Bol.com, en 2 van de 5 lp's hebben beschadigde binnenhoezen. (Lees vouwen, en zelfs scheuren!) Dit zijn splinternieuwe lps!

Ik weet dat platenhandmatig worden ingehoesd, dus dat zal niet al te zachtzinnig gaan, als ik dat zo bekijk. Da's eigenlijk toch te gek? Een duur, luxe item, waar zo laks mee wordt omgegaan?

Tevens bevatten 3 van de 5 platen (ik noem het maar) krijtstrepen op het begin van de plaat. Enigszins nog wel zacht weg te werken, maar niet helemaal. Soms zorgt dat zelfs voor irritante kras geluiden. Zo heb ik ook in een winkel een gesealde LP van Noel Gallagher gekocht, waar ik dus mee terug kon omdat die ook van die rare krijtstrepen had.

De binnen hoezen zijn vaak wel van mooie stevige kwaliteit bij nieuwe platen, maar doordat de lps statisch zijn, en dus stof aantrekken krassen ze makkelijk in die nieuwe hoezen. Dus ook meteen maar nieuwe binnenhoezen kopen met plastice voering...

Het is allemaal wat, lp's verzamelen... kwetsbaar produkt, en aardig prijzig.. je moet er wat voor over hebben

Ik vroeg me eigenlijk af of meerdere users hier deze ervaringen hebben? Want online kopen is wel tricky in zo'n geval. Dan kan je dus beter de LP in de winkel checken (en de hoezen)

Online kopen blijft natuurlijk een avontuur. Ik heb prima ervaringen met www.jpc.de Ik accepteer bij de aankoop van nieuw vinyl geen enkele tekortkoming. Laatst nog Hotel Europa van Nits weer teruggestuurd. Geen enkel probleem overigens, netjes een nieuw exemplaar gekregen. Wat betreft krijtstrepen e.d. Ik was elke lp (ook de nieuwe) om ze te ontdoen van pers restanten en ze meteen anti statisch te maken. Werkt prima.

Ik bestel regelmatig lp's bij Bol.com. Soms komt het voor dat een lp beschadigd is. Die stuur ik dan gewoon terug. Doet Bol.com niet moeilijk over.

Nu ik een Pro-Ject platenspeler heb, wilde ik daar ook een geschiktere betere versterker bij. Ja, zo gaat dat.
En omdat het zomer is, zit er soms toch wat moois tussen de opruiming. Bij Correct heb ik de NAD C-326BEE stereo versterker voor een mooie prijs gevonden. En zo heb ik weer een mooier geluid.
https://www.correct.nl/artimages/83/79/367983-n1.jpg

west schreef:
Nu ik een Pro-Ject platenspeler heb, wilde ik daar ook een geschiktere betere versterker bij. Ja, zo gaat dat.
En omdat het zomer is, zit er soms toch wat moois tussen de opruiming. Bij Correct heb ik de NAD C-326BEE stereo versterker voor een mooie prijs gevonden. En zo heb ik weer een mooier geluid.
(afbeelding)

Heb je daar dan ook nog een losse phone-versterker bij? Want zo te zien heeft deze versterker geen phono-ingang.

MichelDumoulin schreef:
(quote)

Heb je daar dan ook nog een losse phone-versterker bij? Want zo te zien heeft deze versterker geen phono-ingang.

Klopt helemaal: een Hama PA-506. Heeft bijna alleen maar 5* reviews op amazon.de en ik moet zeggen: hij doet zijn werk goed bij mijn platenspeler. Wel zelf nog een goud/metalen snoertje bij kopen. Het snoertje wat erbij zit is niet goed genoeg. Deze is goed en goedkoop:
deleyCON PREMIUM 0,5m HQ Stereo Audio Cinch Kabel - 2x: Amazon.de: Computer & Zubehör

Ik heb ook een paar slechte ervaringen met de kwaliteit van nieuw vinyl van oa. Bol.com en Plato. Er zitten regelmatig producten van een bedenkelijke kwaliteit tussen; slechte persingen, krassen of vuil op de plaat, beschadigde (binnen)hoezen, enz. De kwaliteit is naar mijn idee sterk afhankelijk van het platenlabel en vooral de perserij waar platen gemaakt worden. Pallas in Duitsland is een perserij met een goede reputatie onder ''Audiofielen''.
Ik koop vooral tweedehands vinyl maar een kleine, online platenwinkel in NL waar ik zelf goede ervaringen mee heb is http://www.happysadrecords.nl/ De prijzen van lp's zijn hier over het algemeen zeer redelijk en er is ook een vrij groot aanbod van hoogwaardige, audiofiele persingen. Deze zijn doorgaans wel weer wat duurder.

ddutch schreef:

Ik koop vooral tweedehands vinyl maar een kleine, online platenwinkel in NL waar ik zelf goede ervaringen mee heb is http://www.happysadrecords.nl/ De prijzen van lp's zijn hier over het algemeen zeer redelijk en er is ook een vrij groot aanbod van hoogwaardige, audiofiele persingen. Deze zijn doorgaans wel weer wat duurder.

Leuk dat je daar koopt! Ik ken de eigenaar, en de man heeft serieus veel liefde voor zijn vak en weet enorm veel! Absoluut een aanrader en absoluut betrouwbaar! (en dat zeg ik niet alleen omdat ik m ken)

lennon schreef:
Leuk dat je daar koopt! Ik ken de eigenaar, en de man heeft serieus veel liefde voor zijn vak en weet enorm veel! Absoluut een aanrader en absoluut betrouwbaar! (en dat zeg ik niet alleen omdat ik m ken)

Grappig om juist nu te lezen. Ik heb toevallig net vanmiddag de 2LP 180 grams remaster uit 2012 van Seconds Out van Genesis opgehaald bij hem, splinternieuw. Aardige vent inderdaad.

ddutch schreef:
Ik heb ook een paar slechte ervaringen met de kwaliteit van nieuw vinyl van oa. Bol.com en Plato. Er zitten regelmatig producten van een bedenkelijke kwaliteit tussen; slechte persingen, krassen of vuil op de plaat, beschadigde (binnen)hoezen, enz. De kwaliteit is naar mijn idee sterk afhankelijk van het platenlabel en vooral de perserij waar platen gemaakt worden.

Ik zag vandaag tot mijn verbazing dat er allerlei klachten waren bij de deze maand op 180 gram uitgebrachte 2LP Metallica (Black Album) op Bol. Ik had 'm juist weer bij Plato gekocht en mijn persing is uitstekend. Zijn er ook mindere en betere persingen van 'hetzelfde product'?

Running On Empty schreef:

Grappig om juist nu te lezen. Ik heb toevallig net vanmiddag de 2LP 180 grams remaster uit 2012 van Seconds Out van Genesis opgehaald bij hem, splinternieuw. Aardige vent inderdaad.

Oh je bent in "ons" pitoreske dorpje geweest! grappig.

lennon schreef:
Oh je bent in "ons" pitoreske dorpje geweest! grappig.

Misschien bedoel je Cothen, maar ik ben in Driebergen geweest, hier 10 minuten rijden vandaan.

west schreef:
Ik zag vandaag tot mijn verbazing dat er allerlei klachten waren bij de deze maand op 180 gram uitgebrachte 2LP Metallica (Black Album) op Bol. Ik had 'm juist weer bij Plato gekocht en mijn persing is uitstekend. Zijn er ook mindere en betere persingen van 'hetzelfde product'?

Bij Plato Utrecht verbaas ik mij daar niet over. Vorige week weer ademloos staan toekijken hoe klanten met hun vette handen zelf platen op de draaitafels mogen leggen en dat niet al te netjes doen. Brrrr.

Maar goed dat gaat dus niet over de persing. Wel over hoe je een LP kunt verneuken.

Running On Empty schreef:
(quote)

Misschien bedoel je Cothen, maar ik ben in Driebergen geweest, hier 10 minuten rijden vandaan.

Ik doelde op Driebergen, omdat je langs was geweest.. .;) Maar Cothen is ook mooi

Je woont in de buurt begrijp ik?

lennon schreef:
Je woont in de buurt begrijp ik?

Zeist

Hallo buurman

Gast
geplaatst: vandaag om 02:58 uur

geplaatst: vandaag om 02:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.