MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Kleine duit in het zakje van een zelfverklaard audiofiel die al (ruim) 30 jaar op de 2e hands markt actief is middels een prachtige one-liner... het is en blijft electronica Tricky business. Met name in het wat hoger segment gaat de apparatuur er soms vrij snel doorheen. Ik zie top apparatuur vaak na enkele jaren te koop staan voor een prima prijs t.o.v. de nieuwprijs. Dat houdt de hobby een beetje aantrekkelijk en betaalbaar. Met wat mensenkennis en een paar goeie oren kom je erg ver. Ik ben nog nooit teleurgesteld geweest behalve toen ik vorig jaar een nieuwe Pro-ject Xtension 10 met Ortofon Cadenza Black kocht (google maar eens...prijzen...) Uiteindelijk allemaal netjes opgelost maar was 2 maanden en 'n hoop 'gedoe' verder. Die ervaring was nieuw voor mij en ik houd het maar op een pech gevalletje. Overigens speelt die platendraaier (inmiddels) de rest van mijn 'bronnen' naar huis en is de grootste stap voorwaarts in mijn set geweest. Met een realistisch budget, wat mensenkennis (durf) en een paar goeie oren is er voldoende te krijgen op de 2e hands markt. Kenners kennen hun prijzen anders is het te mooi om waar te zijn en dat komt op MP zelden voor.
Vintage appartuur is aardig maar heeft mij klankmatig nooit kunnen overtuigen. De ontwikkeling is de afgelopen jaren erg harrd gegaan. Het concept van b.v. Linn (upgrades) is interessant maar vergt wel een professionele en erg kostbare aanpak. Aanschaf van een 2 hands draaitafel is prima te doen. Enkele technische aspecten zijn via de google zelfstudie goed uit te voeren (armlagers, speling enz) Last but not least...een groot percentage komt uit de afstelling van de combi arm en element. Heb enkele maanden geleden voor 1000 euro (max budget) een prachtige 2e hands set gekocht voor een collega bestaande uit Totem speakers, NAD versterker en een Pro-ject draaitafel. Mooie Audioquests interlinks en speakerkabel. Middag bezig geweest om alles te installeren en juist te positioneren...fantastisch.

Vandaag bij Stassen geweest en een aantal tafels vergeleken. Een Onkyo viel af door het design en uit de drie overigen de Music Hall MMF2.2 in het wit besteld (de andere opties waren een Projects en een Teac). Naar mijn mening klonk de Music Hall het beste en ik was niet bereid wat van die kwaliteit op te geven voor het bedieningsgemak van de Teac.

Mooie keuze. Je laten leiden door je oren, portemonnaie en je gezonde verstand is altijd goed Wat voor element zit er op de Music Hall?

Een naar eigen specificatie van Music Hall. De technische data staat in de link hieronder:

tracker cartridge - music hall - musichallaudio.com

Dat ziet er prima uit. Veel plezier met je zwarte goud. Blijft fascinerend Hoe lekker het nog steeds klinkt.

Kopen van nieuw vinyl is toch soms een pain in the ass. Paranoid van Black sabbath via Bol.com besteld. Planet Cavaran zit vol met spetters. Klinkt gewoonweg als een verwaarloosde 2de hands lp. Deze gaat dus retour en ik hoop dat het vervangend exemplaar dit probleem niet heeft.

Als het een MoV-persing is zou ik m'n hand niet in het vuur durven steken. Afgelopen weekend nog een discussie gehad met een PF-fan - die de vinylistische remasters had gekocht van een aantal albums. Eerlijk gezegd kan je dan beter 20 foppen uitgeven voor een goed uitziende persing van 35 - 40 jaar oud dan voor een hedendaagse. De grap wil dat iig PF-fans veelal goed voor hun platen zorgden.

Bovendien weet je dat er deugdelijke sites zijn waar je de validiteit en waarde van persingen kunt nazien.

Het is geen MOV-persing maar van Sanctuary/BMG. Van dezelfde reeks heb ik laatst het debuut van Sabbath gekocht en die klinkt als een klok. Ik wacht het vervangend exemplaar even af. Wordt vervolgd...

Ik ben er ook even klaar mee met een aantal van die nieuwe 180 grams releases. Heb een sterke voorkeur voor ouder 2e hands goed onderhouden vinyl en anders (bij veel nieuwe releases) gewoon de CD.

Running On Empty schreef:
Ik ben er ook even klaar mee met een aantal van die nieuwe 180 grams releases. Heb een sterke voorkeur voor ouder 2e hands goed onderhouden vinyl en anders (bij veel nieuwe releases) gewoon de CD.

Niet om de lolbroek uit te hangen, maar ook dan ben je soms - oa Big Country en Chameleons - beter af met een ouder exemplaar

rollingbeatle schreef:
Kopen van nieuw vinyl is toch soms een pain in the ass. Paranoid van Black sabbath via Bol.com besteld. Planet Cavaran zit vol met spetters. Klinkt gewoonweg als een verwaarloosde 2de hands lp. Deze gaat dus retour en ik hoop dat het vervangend exemplaar dit probleem niet heeft.

Ik heb dezelfde persing gekocht bij bol en die is prima in orde. Je hebt gewoon pech denk ik. Maar bol lost zoiets altijd netjes en zonder tegen sputteren op.

Helaas heeft het vervangende exemplaar hetzelfde probleem. Deze gaat dus weer terug. Ik probeer wel een gaaf tweedehands exemplaar op de kop te tikken.

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik heb toch regelmatig te maken met slechte persingen en vuile en bekraste platen bij nieuw vinyl. Het lijkt wel of er geen kwaliteitscontrole plaatsvindt.

Gelet op de prijzen die worden gevraagd voor nieuw vinyl mag je als consument toch verwachten dat je een deugdelijk product ontvangt, of ben ik te kritisch?

Nee je bent niet te kritisch. Gelet op de prijzen voor nieuw vinyl mag je een subliem product verwachten maar helaas is de zucht naar omzet in de vinylbranche niet meer te stuiten. Het is graaiwerk en kwaliteit is is niet meer belangrijk.

Ik ben er al helemaal klaar mee. Dan toch liever de CD dan een slechte vinylversie. Overigens verzamel ik nog steeds vinyl maar dan het oudere werk. Gewoon heerlijke 120 grams plaatjes uit de zeventiger jaren.

Running On Empty schreef:
Nee je bent niet te kritisch. Gelet op de prijzen voor nieuw vinyl mag je een subliem product verwachten maar helaas is de zucht naar omzet in de vinylbranche niet meer te stuiten. Het is graaiwerk en kwaliteit is is niet meer belangrijk.

Ik ben er al helemaal klaar mee. Dan toch liever de CD dan een slechte vinylversie. Overigens verzamel ik nog steeds vinyl maar dan het oudere werk. Gewoon heerlijke 120 grams plaatjes uit de zeventiger jaren.

Het originele werk is vaak nog het beste. Vooral rock en pop uit de jaren '70 en '80 is op het 'vintage' vinyl meestal het best klinkend en voor heel aardige prijzen! Voor het serieuzere werk check ik meestal het Steve Hoffman-forum; vrij veel platenpersers dobberen gezellig mee op de vinylhype en voor jazz en muziek uit de jaren '60 is het toch geregeld uitwijken naar het duurdere MFSL en Speaker's Corner......

Nieuw uitgegeven albums die ook op vinyl verschijnen zijn gewoonlijk ook wel goed verzorgd uitgevoerd en goede kwaliteit van klank. Maar al die oude albums die heruitgegeven worden zijn vaak niet te best. Als de reproductie van de hoes niet eens goed is zegt dat meestal al genoeg.

Mijn verzameling vinyl bestaat uit ruim 1600 stuks. Alles wat ik op vinyl wil heb ik wel zo'n beetje en mijn woonkamer staat vol genoeg. Slechts heel af en toe koop ik nog eens wat bij. Maar voor de rest dus alles op cd.

Zo'n 90% van mijn platenverzameling bestaat uit "vintage" vinyl. Helaas ontkom ik er niet altijd aan om nieuw vinyl te kopen vanwege de prijs van een origineel exemplaar en uiteraard bij het nieuwere werk.

Voortaan maar eerst het Steve Hoffman-forum raadplegen.

Wat zou je daar willen vinden? Krijg een beetje het gevoel dat er zekerheid wordt gesuggereerd die dat niet is. Een aantal opmerkingen:

* die site van Steve Hoffman geeft generieke info over de kwaliteit van een bepaalde versie/persing

* lang niet alle lokale varianten zijn daarin opgenomen - Artone (Haarlem) was voor de NL markt gelicentieerd voor het persen van CBS-platen - die waren van zeer goede kwaliteit

* het zegt niets over de kwaliteit van een individueel album; een minder goede persing die uitstekend is behandeld kan beter klinken dan een slecht behandelde perfecte persing.

* visuele inspectie is een hulpmiddel, maar lang niet altijd afdoende

Wat voorbeelden:
ik heb nieuwe lp's gekocht die baat hadden bij een wasbeurt

Ik heb een lp gekocht die ik in eerste instantie niet wilde kopen (smerig, vegen, waas) nadat was gereinigd in een professionele wasmachine en werd gedraaid.

De perserij van Artone (CBS NL) bestaat nog steeds: Europe's vinyl pressing plant - Record Industry - recordindustry.com

Is ook thuisbasis van MoV. Music on Vinyl perst momenteel 24/7, met max. capaciteit; ik ben niet 100% overtuigd van de kwaliteit van hun persingen - hier en daar lees je ook opmerkingen over de kwaliteit van het gebruikte bronmateriaal.

Zekerheid krijg je niet. Of je een gaaf exemplaar hebt, kun je pas beoordelen na een luisterbeurt, maar het kan geen kwaad om in ieder geval informatie te vergaren over een bepaalde persing. Zo kan ik bijvoorbeeld iedere (beginnende) verzamelaar van Vintage vinyl adviseren om Zuid- Europese persingen, met name die uit Portugal, te vermijden.

Elke plaat die bij mij binnenkomt wordt overigens gewassen, ook nieuwe lp's. Met je opmerking over visuele inspectie ben ik het eens. Daarom ben ik ook altijd huiverig om platen uit het duurdere segment op een platenbeurs te kopen. Ook op Ebay of Discogs weet je niet altijd waar je aan toe bent omdat platen vaak alleen visueel worden gewaardeerd. Ik heb twee keer meegemaakt dat een plaat absoluut niet voldeed aan de gradering, maar kon deze beide keren gelukkig zonder problemen retourneren.

Zoals een van de users al eerder in dit topic heeft opgemerkt, platen kopen blijft een avontuur.

rollingbeatle schreef:
Zekerheid krijg je niet. Of je een gaaf exemplaar hebt, kun je pas beoordelen na een luisterbeurt, maar het kan geen kwaad om in ieder geval informatie te vergaren over een bepaalde persing. Zo kan ik bijvoorbeeld iedere (beginnende) verzamelaar van Vintage vinyl adviseren om Zuid- Europese persingen, met name die uit Portugal, te vermijden.

(...)
Zoals een van de users al eerder in dit topic heeft opgemerkt, platen kopen blijft een avontuur.

Met het laatste ben ik het helemaal eens - maar reputatie speelt bijv op Discogs een belangrijke rol. Heb ook al eens meegemaakt dat de lp perfect was, alleen de originele binnenhoes ontbrak en da's een essentieel detail bij 4AD-releases.

Tav van persingen het volgende: 4AD verscheen in NL onder licentie via Megadisk. Denk je een lp met het fraai gestileerde 4AD label te hebben gekocht, zit je naar een draaiend tandwiel te gluren. Factory-persingen dragen in NL regelmatig het Buma/Stemra-logo en in Duitsland het logo van Rough Trade, hun distributeur aldaar - moet je als verzamelaar dus maar willen.

Overigens kan je bij Portugese persingen ook gevoeglijk de Spaanse, regelmatig de Franse, maar ook de Sloveens voegen. Overigens staat hier in de kast achter me wel een Portugese persing van Strange Times (Chameleons) enerzijds bij gebrek aan beter, anderzijds ...
Is veelal een kwestie van langer doorpersen met 1 zoon (persmatrijs). Overigens kon je op de beurs voor 12,- nieuwe persingen van Can kopen - vervaardigd dus met afgedankte (op de zwarte markt verkochte) persmatrijzen.

Kopen is ook een kwestie van vertrouwen. Maar ik heb me nooit zo bekocht gevoeld als toen ik op de beurs Young Marble Giants - Colossal Youth (1980) kocht: bij nadere inspectie thuis bleek alleen de hoes UK te zijn; plaat was Spaans.

rollingbeatle schreef:
Helaas heeft het vervangende exemplaar hetzelfde probleem. Deze gaat dus weer terug. Ik probeer wel een gaaf tweedehands exemplaar op de kop te tikken.

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik heb toch regelmatig te maken met slechte persingen en vuile en bekraste platen bij nieuw vinyl. Het lijkt wel of er geen kwaliteitscontrole plaatsvindt.

Gelet op de prijzen die worden gevraagd voor nieuw vinyl mag je als consument toch verwachten dat je een deugdelijk product ontvangt, of ben ik te kritisch?

Ik heb 't nu met een nieuwe gesealde Hail to the thief van Radiohead. Hele rare plek op kant A, en die veroorzaakt echt een lelijke ruis. Kant 3 bevat ook tikken.. Alle platen worden handmatig ingepakt, en de harde kartonnen binnen hoezen (hoe mooi ook) zijn ook niet bevorderlijk voor een mooie plaat.

Dus ja.. het overkomt ook mij wel eens.. Maar de plaat is netjes geruild, en heb nu wel een goed exemplaar.

Onbegrijpelijk dat nieuwe platen niet standaard worden geleverd met een plastic gevoerde binnenhoes. Dat scheelt al een hoop schade bij het handmatig inpakken.

Ik heb de platenspeler Pro-ject Debut Carbon DC op het oog. Welke variant kan ik het beste kiezen?
Er zijn 3 varianten waaruit ik wil kiezen.
1) met OM10 element
2) met duurder 2M-Red element
3) phono variant met ingebouwde voorversterker/USB met OM10 element.

Is er een duidelijk verschil tussen deze 2 elementen?

Ik heb een voorversterker nodig, aangezien mijn versterker geen phono ingang heeft.
Wat zijn de voor- en nadelen van een ingebouwde voorversterker c.q. losse voorversterker?
Ik vind het voordeel van een ingebouwde voorversterker dat je geen extra los apparaat hebt.
Nadeel van een ingebouwde lijkt me dat er een standaard voorversterker ingebouwd is. Is dit kwalitatief minder dan een losse?
Ik heb de voorversterker NAD PP2 op het oog of de Phono box van Pro-ject zelf. Zijn er nog goede alternatieven in deze prijsklasse (€ 100- € 150)?
Ander voordeel van een losse voorversterker vind ik dat je later deze nog kan vervangen door een betere.

Graag jullie advies.

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een Disco-Antistat en een zelf gefabriceerde reinigingsvloeistof (Alcohol, gedeminiraliseerd water en glansspoelmiddel). Toch heb ik het gevoel dat een plaat nog schoner kan.

Het reinigingsmiddel Quality Service Vinyl Cleaner schijnt zeer goede resultaten te boeken. Het kost circa 19 euro per liter. Alvorens ik dit product aanschaf zou ik graag weten of iemand hiermee ervaring heeft, zeker in relatie tot andere (zelfgemaakte) reinigingsvloeistoffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ziegler
Moet wel vloeibaar goud zijn . . . .

Telamon
Vraag: ik heb gisteren een nieuwe lp gekocht waarbij af en toe de naald schaatst, en af en toe lijkt/klinkt het alsof er stof op de naald zit.

Omdat de plaat er verder goed uit ziet, welliswaar licht golft (maar dat hebben meer platen, die ik zonder probleem draai) krijg ik het idee dat de plaat/groeven niet goed schoon zijn, waardoor de naald sneller verspringt, niet helder klinkt.

Kan dit het geval zijn bij nieuwe persingen? Kwestie van schoonmaken? Of moet ik ermee terug naar de platenboer?

De eerste vraag: hoe ziet de naald eruit? Zit er stof op?

De tweede vraag: is de plaat niet statisch? Gaat ie gemakkelijk uit de binnenhoes of blijft de binnenhoes eraan kleven? - ff zwieren met de plaat.

Opmerking 1: kwaliteitscontrole lijkt momenteel een issue voor perserijen - ze draaien 24/7 en zelfs nieuwe lp's van 30,- worden soms 'brak' afgeleverd.

Opmerking2: ik mensen die standaard elke nieuw gekochte (juist ja) eerst wassen voor ze 'em draaien.

Opmerking3: ga naar je platenboer en check of die lp daar wel goed draait. Zo nee: vraag een ander exemplaar. Zo ja: heb je een probleem (wellicht naald versleten).

Telamon
Heb de plaat nu een keer of vier achter elkaar gedraaid en het lijkt beter te worden. Naald is schoon en doen zn taak prima op andere platen.

Plaat is niet (meer) statisch.

Opm1: hierboven werd dit al aangehaald, vandaar mijn vraag.

Opm2: ik zet m bij mn stapeltje 'nog te wassen'

Opm3: eerst zelf oplossingen proberen te vinden. Een aantal keren draaien lijkt al te helpen, en misschien lost een wasbeurt het probleem helemaal op.

Bedankt voor de reactie!

Het blijft natuurlijk schunnig dat een nieuwe lp zo wordt afgeleverd. Komt de lp uit een winkel, kun je altijd daar nog een klacht neerleggen en vragen hierop te letten. Komt ie van een etailer is het wat lastiger; wanneer retourneer je, wanneer niet - met wat voor gedoe gaat dit gepaard.

Je zult (hier) zien dat je niet de enige bent met klachten over nieuwe lp's.

Als ik veel klachten heb over een via internet bestelde plaat, dan vraag ik soms om een gedeeltelijke tegemoetkoming. Krijg je bijna altijd bij bijvoorbeeld amazon. Gewoon goede service is dat en zij hebben geen retourproces.

kippenhok
Mjuman schreef:
Wat zou je daar willen vinden? Krijg een beetje het gevoel dat er zekerheid wordt gesuggereerd die dat niet is. Een aantal opmerkingen:

* die site van Steve Hoffman geeft generieke info over de kwaliteit van een bepaalde versie/persing

* lang niet alle lokale varianten zijn daarin opgenomen - Artone (Haarlem) was voor de NL markt gelicentieerd voor het persen van CBS-platen - die waren van zeer goede kwaliteit

* het zegt niets over de kwaliteit van een individueel album; een minder goede persing die uitstekend is behandeld kan beter klinken dan een slecht behandelde perfecte persing.

* visuele inspectie is een hulpmiddel, maar lang niet altijd afdoende

Wat voorbeelden:
ik heb nieuwe lp's gekocht die baat hadden bij een wasbeurt

Ik heb een lp gekocht die ik in eerste instantie niet wilde kopen (smerig, vegen, waas) nadat was gereinigd in een professionele wasmachine en werd gedraaid.

De perserij van Artone (CBS NL) bestaat nog steeds: Europe's vinyl pressing plant - Record Industry - recordindustry.com

Is ook thuisbasis van MoV. Music on Vinyl perst momenteel 24/7, met max. capaciteit; ik ben niet 100% overtuigd van de kwaliteit van hun persingen - hier en daar lees je ook opmerkingen over de kwaliteit van het gebruikte bronmateriaal.

Er staat dan ook vaak vermeld op het Steve Hoffman forum dat het gaat om meningen, en niet feiten. Het is dan aan jou om te bepalen wat je met die informatie doet. Of dat het misschien voor jou beter is om naar een andere site te gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.