MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
kippenhok geen idee waarom je zo'n bericht van 2 maanden nu naar boven haalt. Ik geef gewoon een aantal tips/bevindingen, gebaseerd op lang (kritisch) luisteren, kopen (soms een kat in de zak) het idee erachter: mensen te helpen, je niet blind staren op bepaalde zaken, er zijn genoeg goede NL persingen. Misschien is het voor jou beter naar een ander topic te gaan

kippenhok
Mjuman schreef:
kippenhok geen idee waarom je zo'n bericht van 2 maanden nu naar boven haalt. Ik geef gewoon een aantal tips/bevindingen, gebaseerd op lang (kritisch) luisteren, kopen (soms een kat in de zak) het idee erachter: mensen te helpen, je niet blind staren op bepaalde zaken, er zijn genoeg goede NL persingen. Misschien is het voor jou beter naar een ander topic te gaan

Jouw tips/bevindingen zijn nogal eenzijdig. Enig tegengas is op z'n plaats, en geven met mijn bericht hierboven.

Jouw bericht is nogal veelzijdig

En heb je überhaupt gecheckt hoeveel tips ik hier heb gegeven over draaitafels, pre-amps etc. 'k zou bijna een deel van je id gebruiken maar 't sop is me de kool niet waard!

kippenhok
Mjuman schreef:
Jouw bericht is nogal veelzijdig

En heb je überhaupt gecheckt hoeveel tips ik hier heb gegeven over draaitafels, pre-amps etc. 'k zou bijna een deel van je id gebruiken maar 't sop is me de kool niet waard!

Je bent een goede man. Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met mijn opmerkingen over het Hoffman forum.

Dat het daar om meningen en niet om feiten gaat. Maar dat is toch ook precies wat Mjuman aanstipte, dat je (ook) daar geen zekerheid kan vinden.

En die site wordt ondertussen ook door de handel gebruikt om de prijzen 'aan te passen' en dan een sticker erop te plakken: 25,- - "eerste persing - prima kwaliteit" en de verkoper: "kan je nazoeken op internet".

kippenhok
Mjuman schreef:
En die site wordt ondertussen ook door de handel gebruikt om de prijzen 'aan te passen' en dan een sticker erop te plakken: 25,- - "eerste persing - prima kwaliteit" en de verkoper: "kan je nazoeken op internet".

Dat heeft helemaal niets met die site te maken, en alles met verkopers die hun waar extra aanprijzen. Er zijn zat andere sites waar ze die informatie vandaan halen. Denk even aan de ge-inflateerde vraagprijzen op Discogs. Vaak zit dat soort verkopers er trouwens behoorlijk naast in hun omschrijving en/of vraagprijs.

kippenhok schreef:
(quote)

Dat heeft helemaal niets met die site te maken, en alles met verkopers die hun waar extra aanprijzen. Er zijn zat andere sites waar ze die informatie vandaan halen. Denk even aan de ge-inflateerde vraagprijzen op Discogs. Vaak zit dat soort verkopers er trouwens behoorlijk naast in hun omschrijving en/of vraagprijs.

En jouw gezeur heeft niets met mij te maken, ga maar terug in een deel van jezelf; het bijhorende bezittelijke voornaamwoord brengt Piet in je schoen

kippenhok schreef:
(quote)

Er zijn zat andere sites waar ze die informatie vandaan halen. Denk even aan de ge-inflateerde vraagprijzen op Discogs. Vaak zit dat soort verkopers er trouwens behoorlijk naast in hun omschrijving en/of vraagprijs.

Ho, ho. Ik heb prima ervaringen met kopen op discogs. Je moet gewoon goed de feedback van de verkoper checken. Meestal klopt het, vanwege de feedback valt het regelmatig zelfs mee. Als het al eens wat tegenvalt, dan krijg ik altijd een deel van mijn geld terug. Ik verkoop er zelf ook wat af en toe en los van dat ik dat netjes wil doen, zal je dus ook wel moeten. Anders ben je zo weg.

Heb ook prima ervaringen met Discogs. Het systeem met feedback werkt goed.

kippenhok
Kronos, west:

Mijn post heeft betrekking op verkopers die naar sites, waaronder Discogs, verwijzen als motivatie om hun prijzen te verhogen. Discogs is dus slechts een voorbeeld.

Ik blijf er wel bij dat de vraagprijzen op Discogs vaak te hoog liggen. Onderhandelen is dan ook noodzakelijk op die site, maar dan zal er best veel leuks te vinden zijn.

kippenhok
Mjuman schreef:
(quote)

En jouw gezeur heeft niets met mij te maken, ga maar terug in een deel van jezelf; het bijhorende bezittelijke voornaamwoord brengt Piet in je schoen

Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt en het lijkt me niet constructief voor mij om dan maar te gaan raden. Jammer.

Vintage vinyl of collector's items kopen is net alsmet strips - die ik de vorige eeuw ooit verzamelde. Op een bepaald punt is het gedaan met de koopjes en ontwikkelen zich prijzen tot een soort van canon. Daaraan heeft niet alleen Discogs bijgedragen, maar ook het eindeloze geouweneel hier en elders over "goedkope aankopen".
l
Er ontwikkelt zich een canon en vroeger werden dingen dan een catalogus gezet (strips: die van Hans Matla), discogs is hier vaak de toetssteen, onderbouwd met ratings van de site van Steve Hoffman. Op mijn wishlist staan items die dit jaar van 80 euro naar 130 zijn gegaan, soms bij dezelfde verkoper. Op de grote platenbeurs in Utrecht staan bij Denen met een fijn deel van de Creation catalogus in de bak,met prijzen die boven de duurste Discogs aanbieder uitgaan. Mooie plaatjes, maar niet voor mij -tegen die prijs.

Vraag en aanbod is dan de constatering.

kippenhok schreef:
Ik blijf er wel bij dat de vraagprijzen op Discogs vaak te hoog liggen.

Wat is te hoog? Als het om een collectors item gaat en iemand wil er zoveel voor betalen, dan is het blijkbaar niet te hoog.

Je moet als verzamelaar gewoon niet meer verwachten dat je binnen afzienbare tijd een zeldzaam album op vinyl in perfectie staat voor een habbekrats gaat vinden van iemand die geen flauw benul heeft hoe gezocht en gegeerd het item is.

Als het om spul gaat dat makkelijk te vinden is, dan speelt gezonde concurrentie zijn rol, want je kan het aanbod laten sorteren op prijs. Vraag op Discogs maar eens 100 euro voor dit album. Je zal als verkoper met je rommel blijven zitten.

Dan had je het nog over er behoorlijk naast zitten wat betreft omschrijving. Dat kan je je als verkoper amper of niet permitteren, want wie bijvoorbeeld slechts 70% positieve beoordelingen heeft gekregen zal moeilijk nog iets verkocht krijgen.

Het effect is dat de prijzen over het algemeen realistischer worden. In sommige gevallen zal dat hoger zijn, in andere gevallen lager.

kippenhok
Kronos schreef:
(quote)

Wat is te hoog? Als het om een collectors item gaat en iemand wil er zoveel voor betalen, dan is het blijkbaar niet te hoog.

Je moet als verzamelaar gewoon niet meer verwachten dat je binnen afzienbare tijd een zeldzaam album op vinyl in perfectie staat voor een habbekrats gaat vinden van iemand die geen flauw benul heeft hoe gezocht en gegeerd het item is.

Als het om spul gaat dat makkelijk te vinden is, dan speelt gezonde concurrentie zijn rol, want je kan het aanbod laten sorteren op prijs. Vraag op Discogs maar eens 100 euro voor dit album. Je zal als verkoper met je rommel blijven zitten.

Dan had je het nog over er behoorlijk naast zitten wat betreft omschrijving. Dat kan je je als verkoper amper of niet permitteren, want wie bijvoorbeeld slechts 70% positieve beoordelingen heeft gekregen zal moeilijk nog iets verkocht krijgen.

Het effect is dat de prijzen over het algemeen realistischer worden. In sommige gevallen zal dat hoger zijn, in andere gevallen lager.

Kronos:

We wijken hier wat af van het eigenlijke discussiepunt. Mijn opmerkingen gingen over verkopers die verwijzen naar site om hun te hoge vraagprijzen te onderbouwen. En er zelf dus niet op staan.

Maar als we dan toch over Discogs praten: het vervelendste aan die site is dat hij vol fouten staat, en dat verkopers vaak elpees aanbeiden als een bepaalde persing, terwijl het gewoon een andere persing is. De site is gecreeerd met als onderscheidend kenmerk een hoge mate van gedetailleerde, correctie informatie. Als dan dat niet gehaald wordt blijft er een ordinaire koop/verkoop site over met hoge prijzen die niet op enige redelijkheid gestoeld zijn.

Die waarderingen zijn trouwens ook relatief: als het percentage te laag wordt maak je als verkoper simpelweg een ander account aan.

Om nog even terug te komen op je vraag: een te hoge prijs is een kunstmatig opgedreven vraagprijs die geen relatie heeft tot de beschikbaarheid van het product. Een voorbeeld: Pink Floyd - Dark SIde of the Moon heeft vaak een vraagprijs van over de 20 euro voor een elpee in redelijke conditie. Dat strookt niet met het overweldigende aanbod van die plaat.

kippenhok schreef:
(quote)

Maar als we dan toch over Discogs praten: het vervelendste aan die site is dat hij vol fouten staat, en dat verkopers vaak elpees aanbeiden als een bepaalde persing, terwijl het gewoon een andere persing is. De site is gecreeerd met als onderscheidend kenmerk een hoge mate van gedetailleerde, correctie informatie. Als dan dat niet gehaald wordt blijft er een ordinaire koop/verkoop site over met hoge prijzen die niet op enige redelijkheid gestoeld zijn.

Die waarderingen zijn trouwens ook relatief: als het percentage te laag wordt maak je als verkoper simpelweg een ander account aan.

Uit ervaring kan ik vertellen dat Discogs kopers uitstekend begeleidt als er toch een andere persing / versie wordt opgestuurd. Ook kan je het natuurlijk voordat je betaalt checken bij de verkoper en het hem laten bevestigen. Er is ook altijd een barcode ingevoerd en je kan verkopen via die barcode, etc etc.

Die waarderingen zijn helemaal niet relatief. Een account met veel positieve waarderingen verkoopt veel meer en makkelijker, dan een beginnend account en al helemaal dan een account met lagere feedback. Zo'n account met zeer hoge waarderingen is dan ook geld waard, want geeft vertrouwen.

kippenhok schreef:
Maar als we dan toch over Discogs praten: het vervelendste aan die site is dat hij vol fouten staat, en dat verkopers vaak elpees aanbeiden als een bepaalde persing, terwijl het gewoon een andere persing is.

Dat kan wel eens gebeuren. Maar als dit niet behoorlijk wordt afgehandeld met de koper wordt het meteen afgestraft in de beoordelingen.

kippenhok schreef:
Als dan dat niet gehaald wordt blijft er een ordinaire koop/verkoop site over met hoge prijzen die niet op enige redelijkheid gestoeld zijn.

Met meer dan 30 aankopen via Discogs kan ik rustig stellen dat die conclusie kant noch wel raakt.

kippenhok schreef:

Nee, zo bouw je geen goede reputatie op. Verkopers met meer dan 100 beoordelingen waarvan minstens 99% positief zijn, die hebben een goede reputatie opgebouwd. En ze gaan die heus niet verpesten voor wat snel geld door iemand in het zak te zetten. Is ook niet aan te raden, want als er met Paypall betaald wordt haalt de misnoegde klant zijn geld gewoon terug.

Maar onterecht de misnoegde klant zitten spelen is ook geen goed idee. Zo bouw je geen goede reputatie op. Mijn 'Buyer Rating' met 31 beoordelingen is overigens 100%. Mijn ervaring is dat zeker 95% van de verkopers bonafide zijn. Fijne communicatie, snelle en goed verpakte verzending.

kippenhok schreef:
Om nog even terug te komen op je vraag: een te hoge prijs is een kunstmatig opgedreven vraagprijs die geen relatie heeft tot de beschikbaarheid van het product. Een voorbeeld: Pink Floyd - Dark SIde of the Moon heeft vaak een vraagprijs van over de 20 euro voor een elpee in redelijke conditie. Dat strookt niet met het overweldigende aanbod van die plaat.

Dat soort prijzen kom je vooral tegen in winkeltjes of op markten, van verkopers die denken dat het zoveel waard is omdat het 'goede muziek' is want populair. Maar populair is het natuurlijk wel. Dus hoewel een overweldigend aanbod, is de vraag ook best navenant. Op Discogs vind je echter wel iets in redelijke staat voor 7 euro. Heb ik mijn exemplaar ook betaald op de platenbeurs in Antwerpen.

buizen
Voorheen kon je via Original Pressing de code op de vinylschijf/albumhoes ingeven en je wist meteen of je een originele eerste persing te pakken had. Zeer handig als je internet op je mobiel hebt en in een tweedehands platenzaak staat te snuffelen.

De dienst is nog steeds gratis maar je moet nu eerst een request indienen en je krijgt later per mail antwoord.
Jammer.

Onze leefruimte is net geschilderd. Zou graag eens wat platenhoezen inkaderen en ophangen. Bestaan er sites/winkels waar je leuke hoezen (zonder vinyl) of posters kan bestellen?
Of is er geen andere oplossing dan de lp's uit de hoes te halen en ze apart te bewaren? Lijkt mij ook niet echt gemakkelijk met al die gatefolds enzo...

Als verkoper op discogs (nu 190 waarderingen en 100% positief ) kan ik alleen maar beamen dat als ik een foute persing opstuur (1 keer gebeurd ) dat ik dat er alles aan zal doen om dit naar eer en geweten op te lossen.

Helaas heb ik ook een slechte ervaring als koper op discogs : een hoes die aan elkaar hing met plakband maar vg+ werd beoordeeld. De verkoper bleek een ontzettende hork en deed er niks mee.

Het ligt er dus maar net aan wie je treft.

Je kan altijd vragen naar foto's van het item voor je overgaat tot aankoop. Er zijn grotendeels eerlijke mensen te vinden op discogs, veelal net zulke liefhebbers als wij. . En anders kom je maar bij mij kopen

buizen
Als je als serieus verzamelaar op zoek zou zijn naar originele eerste persingen vinyl dan hier ook nog wat tips, 'gewoon' van Ebay en volstrekt logisch maar toch.

lennon schreef:
Als verkoper op discogs (nu 190 waarderingen en 100% positief ) kan ik alleen maar beamen dat als ik een foute persing opstuur (1 keer gebeurd ) dat ik dat er alles aan zal doen om dit naar eer en geweten op te lossen.

Je kan altijd vragen naar foto's van het item voor je overgaat tot aankoop. Er zijn grotendeels eerlijke mensen te vinden op discogs, veelal net zulke liefhebbers als wij. . En anders kom je maar bij mij kopen

Wie ben jij daar dan wel?

buizen

Cool dat jij een beetje in de vinylhandel zit, lennon. Straks even rondneuzen.

buizen schreef:

Cool dat jij een beetje in de vinylhandel zit, lennon. Straks even rondneuzen.

Het bloed kruipt waar 't niet gaan kan. Ik heb jaren in die handel gewerkt, en heb 't nu als hobby. Hoef er niet rijk van te worden. Maar voorzie zo een beetje in mijn hobby. Ik zie 't zo: ik probeer van 1 euro 2 euro te maken. En zo kan ik weer naar de beurs komend weekend.

En ik doe langzamerhand ook mijn cd's en 7 inch singles weg, dus ook een goede manier. Beter dan op Marktplaats, want daar kom ik alleen maar onzin bieders tegen. Die willen echt voor een dupie vooraan staan

lennon schreef:
(quote)

Het bloed kruipt waar 't niet gaan kan. Ik heb jaren in die handel gewerkt, en heb 't nu als hobby. Hoef er niet rijk van te worden. Maar voorzie zo een beetje in mijn hobby. Ik zie 't zo: ik probeer van 1 euro 2 euro te maken. En zo kan ik weer naar de beurs komend weekend.

En ik doe langzamerhand ook mijn cd's en 7 inch singles weg, dus ook een goede manier. Beter dan op Marktplaats, want daar kom ik alleen maar onzin bieders tegen. Die willen echt voor een dupie vooraan staan

Op Vreeburg stond vandaag een kraam met heel veel singles voor 0,50. Ben je nog geweest? Vond het aanbod maar zo, zo en de prijzen aan de hoge kant. Aardig wat handelaren met ongesorteerde bakken.

Mjuman schreef:
Aardig wat handelaren met ongesorteerde bakken.

Ik reken de verkoper tegenwoordig 20 euro per uur aan voor het uitzoeken in ongesorteerde bakken.

Kronos schreef:
(quote)

Ik reken de verkoper tegenwoordig 20 euro per uur aan voor het uitzoeken in ongesorteerde bakken.

Hollandse invloed? Maar eerlijk gezegd is het eigenlijk te zot voor woorden dat je 10 bakken doorgaat, iets leuks vindt en dan blijkt het net een bak met geprijsde items te zijn. 2,50 - of 3 euro is dan vaak nog de prijs. Er was er 1 met lp's (2 bakken) voor 1,50 en dan 10 voor 10,-
Uit het feit dat Britten hun in pond geprijsde items voor hetzelfde bedrag in euro's wegdeden - gezien de koers heb je dan al zo'n 30% 'korting'.

Hoorde trouwens opvallend veel Russisch praten.

Kronos schreef:
(quote)

Nou, het wordt wel schering en inslag. Als ik wat minder tijd heb loop ik alleen nog langs bij verkopers met gesorteerde bakken. Ik bedoel: rock / funk, soul / blues, jazz / metal, hard rock: zo moeilijk is het niet.

Mjuman schreef:

Hoorde trouwens opvallend veel Russisch praten.

Die Oost Europeanen vind je altijd daar, ook op de beurs. Die struinen de 1 euro bakken af, want maken daar veel winst mee in eigen land. In die tijd niet te krijgen daar, dus schaars.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.