MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Gallow
Is Discogs ook aan te raden voor LP's? Verder erg bedankt voor de tips.

Stijn_Slayer
Ik vind het nadeel van LP's via Internet kopen dat de verzendkosten (in NL) 7 euro zijn, natuurlijk valt dat reuze mee als je in grotere hoeveelheden koopt maar ik geef meestal geen grote bedragen in een keer uit.

Ik ga in Arnhem altijd naar de Waaghals, goedkope LP's in goede staat en niet duur. In Almere ken ik toevallig Platenhuis 't Oor, ook een goede zaak, al wisselt de staat van de LP's daar heel erg. De ene keer zijn ze (near) mint, de andere keer kun je ze meteen wegdonderen.

Handige site trouwens Mjuman!

Stijn_Slayer schreef:
Ik vind het nadeel van LP's via Internet kopen dat de verzendkosten (in NL) 7 euro zijn

Dag Stijn Slayer, bij mijn weten levert Cosmox.nl nog steeds zonder verzendkosten in rekening te brengen.

Prijzen in den buitenlande liggen laag en A*****.co.uk rekent slechts 1,79 GBP verzendkosten = ca 2 euri (naar NL) voor een lp. Check de prijzen gerust.

Stijn_Slayer
Bedankt voor de tips, wat betreft LP's valt o.a. Marktplaats dus definitief af.

Gallow
Weet iemand een goede site om onderhoud spullen voor de platenspeler aan te schaffen? Ik zoek oa. een nieuwe naald en misschien wat om mijn vinyls schoon te houden.

Ik heb Stijn hierboven al een aantal tips gegeven, kijk maar eens; Clearaudio heeft een potje met reinigingsvloeistof voor je naald (ca 13 euro), platenwisser (Vivanco) kost ca 7 euro.

Naald zou ik - ivm de vele varianten/typen - echt goed verifiëren welk type je hebt, voordat je em bestelt. In de winkel ben je misschien maar een paar euro meer kwijt. BN: over het algemeen zijn nieuwe elementen maar een fractie duurder - die moet je dan zelf inbouwen (als je handig bent) of laten doen (wel zo safe) - da's vaak maar 10 - 20 euro duurder per element. Grado-elementen zijn puik (vanaf zo'n 40 euro).

Leuk speelgoed en handig voor op vakantie:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Hier verkrijgbaar: Linos - pyottdesign.com

Heb je al geluisterd?
Ik kan me zo voorstellen dat de naalddruk niet hoog genoeg is.
Ziet er allezins leuk uit!

MichelDumoulin schreef:
Heb je al geluisterd?
Ik kan me zo voorstellen dat de naalddruk niet hoog genoeg is.
Ziet allezins leuk uit!

Als je zoekt naar Linos portable vind je dat dit een prototype is - wel een leuk stuk design - van mij mag het zo - tegen betaalbare prijs in productie gaan.

Ziet er leuk uit en past prima in de lijn van de ABC-fiets, die je zo handig kon opvouwen en dan in een tas kon stoppen. Wordt de vakantie naast sportief ook nog muzikaal. Alleen vrees ik dat de vouw-pick up het maar één vakantie zal volhouden, want de foto's geven geen solide indruk, maar dat zal je proefondervindelijk kunnen gaan ervaren. Desalniettemin grappig dat zoiets op de markt is.

Gallow
Ziet er gaaf uit, ik zie mijzelf alleen geen LP's mee op vakantie nemen. Met een verlengsnoertje in de tuin zitten lijkt me daarintegen wel een hele aardige toepassing.

DO NOT USE IF YOU:
-Do not like music
-Are an audiophile

handsome_devil
een vriend van me heeft zojuist de self-titled van black sabbath op lp gekocht maar op de voorkant staat met pen nog de naam van de vorige eigenaar. Iemand enig idee of en zo ja, hoe je dit zou kunnen verwijderen zonder de hoes te beschadigen?

handsome_devil schreef:
een vriend van me heeft zojuist de self-titled van black sabbath op lp gekocht maar op de voorkant staat met pen nog de naam van de vorige eigenaar. Iemand enig idee of en zo ja, hoe je dit zou kunnen verwijderen zonder de hoes te beschadigen?

Vroeger had je stiften die ahw inkt opzogen. Daarmee ging je over balen/vulpenschrift heen en verdween de inkt. Mel balpen heb je dan nog wel het reliëf van het geschrevene. Informeer bij een goede kantoorboekhandel. Sorbo heeft ook een goedje om inktvlekken te verwijderen en dat werkt op textiel.

Als het een oorspronkelijke editie is - met Vertigo swirl label zou ik er wel voorzichtig mee zijn; de échte eerste zijn wel wat waard.

Ik weet alleen dat je watervaste markerinkt kunt verwijderen door er met een white board marker overheen te gaan (heb het zelf al meermalen geprobeerd en het werkt behoorlijk goed). Met balpeninkt werkt het echter niet, dus nu heb je daar niet zoveel aan...

Ik wil graag een (beginners) platenspeler-set kopen. Ik kan namelijk een stapeltje vinyl overnemen dat ik niet graag laat lopen.

Kunnen jullie me adviseren. Waar moet ik op letten. Ook bij eventueel tweedehands kopen. En voor jullie beeld ik heb nog niets staan.

Stijn_Slayer
Mjuman is de expert, maar je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je een versterker nodig hebt (en evt. een voor-voorversterker). Daarnaast zou ik er altijd een diamanten naald inzetten. Mij is verteld dat die langer meegaan en beter voor het vinyl zijn dan naalden van glas.

Bij een tweedehands platenspeler kun je beter ook even laten nakijken of de arm goed is afgesteld.

@Dudehre: kijk wat je wilt uitgeven; hedendaagse versterkers hebben geen phono-ingang meer; moet je dus een andere ingang (AUX bijv.) gebruiken en het signaal versterken dmv een pre-amp (bijv Vivanco kost ca. 35 euro bij Mediamarkt).

Tweedehands - aardig wat op marktplaats, hifi.nl en hear.nl (laatste 2 duurder draaitafels) - check ook info Op:

www.technic-vingers.nl
Thorens-Info.de - Intro

Nieuwe draaittafels - goede prijs/kwaliteit, om Pro-ject (vanaf 300, -) - productoverzicht op:
http://project-audio.com/inhalt/en/pdf/overview.pdf

Voor de helft koop je ook al een heel degelijke gewone platendraaier van Technics.

Kronos schreef:
Voor de helft koop je ook al een heel degelijke gewone platendraaier van Technics.

En voor 2000 euro kop je een top-of-the-bill Clearaudio; dat merk heeft een type in blauw acryl incl. element komt die speler op ca. 1500. Ik gaf wat parameters, ook voor hifi entry level (Pro-ject Debut).

Ten eerste bedankt voor de reacties.

Hier kan ik alvast wat verder mee.

Tussen de €80,- en €150,- heb je dus een goed instapmodel. Wel even een pre amp tussen de platenspeler en mijn huidige stereosetje zetten. Marktplaats lijkt me nog wat tricky met mijn beperkte kennis, die tweedehands winkel Technics-Vingers leek me wel wat.

Nog meer tips?

Mjuman schreef:
Ik gaf wat parameters, ook voor hifi entry level (Pro-ject Debut).

Ik gaf nog een goedkoper en prima alternatief. Niet iedereen is een fanatieke audiofiel die zoveel geld wil/kan uitgeven.

Mijn platendraaierke van Technics (iets als deze) kocht ik bijna 20 jaar geleden en doet het nog steeds perfect en voldoet prima aan mijn eisen. Zal toen iets van een 4000 Belgische frank gekost hebben, wat zo'n 100 euro is.

En alstie morgen stuk gaat, koop ik wellicht meteen weer zo'n Technics nieuw in de winkel.

Ik weet ook wel, zet daar een top-of-the-bill Clearaudio naast en mijn Technics lijkt een goedkoop speelgoedje made in Hong Kong. Maar om van die dure pick-up optimaal te genieten dient ook de rest van je materiaal weer helemaal top-of-the-bill te zijn. En de meerwaarde die dat uiteindelijk in geluidskwaliteit oplevert kost veel meer dan ze mij uiteindelijk waard is.

Genieten van muziek kan ik al met een krakkemikkig radiootje terwijl er allerlei ander lawaai is. Als de muziek maar goed is !!

@ Kronos

Daar kan ik me prima in vinden. Het gaat uiteindelijk om de muziek. Het audiofiele aspect (en prijs) is niet aan mij besteedt.

Ik zoek weer verder.

pretfrit
dudehere schreef:

Daar kan ik me prima in vinden. Het gaat uiteindelijk om de muziek. Het audiofiele aspect (en prijs) is niet aan mij besteedt.

Geloof me, met een hifi platenspeler hoor je meer muziek...dat heeft niets met wel of niet audiofiel zijn te maken maar meer in hoeverre je muziekliefhebber bent en of je je favoriete muziek optimaal wil horen.

Met die Project of kwaliteits 2ehandsje (300 euro ff doorsparen) hoor je 2x zoveel details, snelheid, ruimte, etcetc als met een standaard Technics (bovendien ziet zo'n technics er niet uit..maar da's persoonlijk)

pretfrit schreef:
(quote)

Geloof me, met een hifi platenspeler hoor je meer muziek...dat heeft niets met wel of niet audiofiel zijn te maken maar meer in hoeverre je muziekliefhebber bent en of je je favoriete muziek optimaal wil horen.

Met die Project of kwaliteits 2ehandsje (300 euro ff doorsparen) hoor je 2x zoveel details, snelheid, ruimte, etcetc als met een standaard Technics (bovendien ziet zo'n technics er niet uit..maar da's persoonlijk)

Ik ben het helemaal met Pretfrit eens. En als je dan een kwaliteitsdraaitafel hebt, hang er dan geen pre-ampje van dertig euro van de mediamarkt tussen, want dan ga je het weer afbreken. Bij audiospullen hoor je de kwaliteit eigenlijk altijd.

Kronos schreef:
En de meerwaarde die dat uiteindelijk in geluidskwaliteit oplevert kost veel meer dan ze mij uiteindelijk waard is.

Ik heb een aantal jaar geleden stevig geïnvesteerd in een geluidsinstallatie (draaitafel is nog achter gebleven, maar die komt ook nog aan de beurt) en daar heb ik geen moment spijt van. Het is een dagelijks genot!

Mijn stereo-spulletjes zijn ook een dagelijks genot voor me. En het geld dat ik niet uitgeef aan overdreven dure chique spullen waarvan soms misschien het design en de merknaam de helft van de prijs bepalen kan ik aan de muziek zelf uitgeven. Met in hoeverre je muziekliefhebber bent heeft dat dus helemaal niets te maken, maar alles met een weloverwogen rationele keuze.

De belangrijkste kwaliteit bij het beluisteren van muziek komt voort uit de eigen aandacht en zelfs de allerduurste installatie kan die niet garanderen.

Maar je hoort mij niet zeggen dat een hele dure hifi niet beter is dan de gemiddeld geprijsde. Het verschil zal vooral duidelijk zijn als je ze naast elkaar hoort. Maar eens je gewend bent aan het betere geluid, dan valt het grote verschil grotendeels weg. Zoals bij een film. De bioscoop is ideaal. Maar als het om een goed verhaal gaat, dan grijpt het je ook wel op de tv. En dat gaat dan over een nog veel groter verschil.

we tigers schreef:
(quote)

Ik heb een aantal jaar geleden stevig geïnvesteerd in een geluidsinstallatie (draaitafel is nog achter gebleven, maar die komt ook nog aan de beurt) en daar heb ik geen moment spijt van. Het is een dagelijks genot!

Klik dan gerust op die link naar die Clearaudio speler: een plaatje (imo een lust voor het oog). Die Vivanco noemde ik ook voor als iemand de 'el cheapo way' kiest. Ik draai op Pro-Ject met een pro-ject pre-amp en een pro-ject speedbox om te kunnen wisselen van 33 naar 45 toeren; i.t.t. mijn oorspronkelijke idee draai ik aardig wat 12"s. Pro-ject heeft ook een type met geïntegreerde speedbox en pre-amp, maar dat belemmert een gefaseerde upgrade.Heb inmiddels na ruim een jaar het oorspronkelijke Ortofon-element vervangen door een Grado en dat geeft een waarme geluid (Ortofon is notoir scheller en harder).

Ik sta versteld hoeveel muziek je uit zo'n relatief goedkope draaitafel kan krijgen. Mijn DAC/loopwerk-combinatie kostte een veelvoud ervan.

Mjuman schreef:
Klik dan gerust op die link naar die Clearaudio speler: een plaatje(imo een lust voor het oog).

Als ik er echt voor ga zitten en heel aandachtig muziek wil beluisteren, dan sluit ik mijn ogen...

Gast
geplaatst: vandaag om 05:18 uur

geplaatst: vandaag om 05:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.