MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Hoi! Het sluit niet aan bij de discussie hier, maar ik zit toch met een brandende vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben zelf duidelijk een CD verzamelaar, maar sinds kort heb ik ook een platenspeler en ik heb daarvoor al een aantal LP's liggen. Alleen elke keer als ik een plaat opzet, valt de zang eigenlijk helemaal weg. Omdat ik nog maar net een platenspeler heb en er eigenlijk helemaal geen verstand van heb hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Aan mijn versterkers kan het sowieso niet liggen, want als ik er iets anders op aansluit werken ze prima.
Mijn platenspeler is de Direct Drive SL-DD33 en die is aangesloten op een Vivanco voorversterker, die ten slotte weer is aangesloten op mijn Sony SRS-68 boxen. Als iemand een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen hoor ik het graag!

Fedde
Ik lees net over je stemprobleem, anneadtr. Ik vermoed dat het hier gaat om een fasewissel tussen het rechter en linker kanaal. Ergens in de keten is de fase tussen de kanalen verwisseld. Dat kan zijn in de aansluiting van je element, je voorversterker of je boxen. Je kunt dit proefondervindelijk proberen te wisselen bij een van de twee kanalen.
In de jaren '80 had ik een apparaatje, een ' stemwurger ' die hetzelfde effect had, maar dan met opzet. Door de twee kanalen tegen elkaar weg te draaien met de faseregelaar kon je meestal de zanger uit de plaat wegpoetsen. Leuk voor karaokefeestjes. Maar dat is nu niet wat je wilt, denk ik.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Mijn platenspeler heeft het enkele weken geleden begeven. Ramp! Nu overweeg ik het om een Denon DP-300F aan te schaffen. Lijkt me prijs-kwaliteit geen slecht product. Maar ik heb hier gewoon te weinig ervaring in om zeker te zijn. Kan iemand hier raad in geven? Heeft iemand al ervaring met dat product?

Naast Denon heeft hifi-klubben Pro-Ject en Argon-draaitafels in huis. Kan je dus je oren de kost geven bij hifi-klubben en vergelijken.

Review Argon TT2 USB draaitafel - hifi.nl

Ik zou eerst gaan luisteren voordat ik wat zou zeggen over die Denon - 199,- incl element én pre-amp klinkt bijna te mooi om waar te zijn (en dat is het dan vaak ook).

Argon wordt geleverd voor 249,- met Ortofon 5e element, zonder pre-amp. Ik heb nog wel een Pro-Ject Phono Box over (stuur maar pm bij interesse).

Stijn_Slayer
Volgens mij is die Denon wel heel erg plastic en niet erg gelauwerd onder de doorgewinterde audiofanaat.

Ja die Denon's zijn niet heel spectaculair. Wel leuk als instap (de goedkopere modellen) maar zou toch eerder Argon aanbevelen als je toch al zo'n kleine 300 euro gaat uitgeven. De TT2 wordt gebouwd door Pro-Ject en zit gewoon degelijk in elkaar. Een stuk goedkoper dan Pro-Ject door de goedkopere materialen (plastic), mindere toonarm en minder element. Maar de prijs/kwaliteit verhouding van die spelers is gewoon top.

Voor mezelf wil ik uiteindelijk een Pro-Ject Debut Carbon DC. Maar eerst even wat geld bij elkaar scharrelen

Okee, zullie winnen - Ik heb er ook zo'n 2.500, maar zij hebben er vast meer. En vast meer bijzondere 'nerdy' stuff. Wel leuk dat ze ook kunnen genieten van 'heel gewone' dingen die 'waarschijnlijk niets waard' zijn. Ik blijf het overigens een merkwaardige aanname vinden om er vanzelfsprekend van uit te gaan dat zeldzame en dure albums ook automatisch de beste muziek bevatten. Da's natuurlijk lang niet altijd zo. Maar de mastertape voor de Russische uitgave dan Giorgio Moroder's From here to eternity in je verzameling hebben - ja, dat getuigt toch wel van een hoog 'nerdship level'. Prachtig!

Ik heb een vraag over mijn platenspeler (Aristona Stereo Sound System ST 3102) die al best wat jaartjes meegaat, maar de singletjes stand werkt niet helemaal lekker meer, soms valt ie gewoon terug naar de 33 toeren en schommelt ie een beetje heen en weer tussen 45 en 33 toeren, heel irritant. Is hier iets aan te doen of komt dit gewoon door de ouderdom?

Good Music schreef:
Ik heb een vraag over mijn platenspeler (Aristona Stereo Sound System ST 3102) die al best wat jaartjes meegaat, maar de singletjes stand werkt niet helemaal lekker meer, soms valt ie gewoon terug naar de 33 toeren en schommelt ie een beetje heen en weer tussen 45 en 33 toeren, heel irritant. Is hier iets aan te doen of komt dit gewoon door de ouderdom?

Wat voor speler is dat, kan er geen enkele afbeelding van online vinden. Snaaraangedreven of direct drive?

reptile71 schreef:
(quote)

Wat voor speler is dat, kan er geen enkele afbeelding van online vinden. Snaaraangedreven of direct drive?

Ik heb er even foto's van gemaakt, maar ik zou echt niet weten of hij snaar aangedreven is of een direct drive heeft. Ben er zelf niet zo in thuis.

http://i68.tinypic.com/15ewlnd.jpg

http://i65.tinypic.com/1zg3pnb.jpg

Good Music, bij snaaraandrijving kun je het plateau optillen en daaronder zit een snaar (rubberen band) die het plateau d.m.v. een motortje aandrijft. Bij direct drive heb je zo'n snaar niet. Ik vermoed dat dit een direct drive is. Ik zie dat er electronic speed control op staat, dus vermoedelijk iets mis met die electronica. Dan zal je hem toch moeten laten nakijken door iemand die er verstand van heeft, die dat voor weinig wil doen. Iemand die eerst een prijsopgave wil doen, zodat je kan beslissen of het het waard is hem te laten repareren. Op marktplaats zijn wel mensen te vinden die dat doen. Aan de duimpjes erbij kun je zien of ze er echt verstand van hebben.

reptile71, bedankt voor de informatie! Als ik je verhaal zo lees denk ik ook dat het een direct drive betreft. Ik zal eens gaan zoeken op marktplaats, want ik heb er zelf de ballen verstand van.

Good Music schreef:
reptile71, bedankt voor de informatie! Als ik je verhaal zo lees denk ik ook dat het een direct drive betreft. Ik zal eens gaan zoeken op marktplaats, want ik heb er zelf de ballen verstand van.

De diagnose die dokter reptile71 heeft gesteld, behoeft m.i. enige aanvulling:

1. Aristona was altijd een soort B-merk van Philips; net andere knopjes, iets andere afwerking en daardoor gewoon goedkoper.
2. De platenspeler doet qua uiterlijk heel erg denken aan de zgn. Electronic-platenspelerserie die Philips van 1979 - 1982 (83?) op de markt bracht.
3. Philips heeft nimmer direct aangedreven platenspelers op de markt gebracht. Een eigen ontwikkeling van Aristona lijkt mij gezien de daarmee gepaardgaande kosten niet echt reëel.
4. Deze Aristona ST-3102 is, voorzover ik kan beoordelen uit 1982.
5. Accesoires (pickupnaald bijv) zijn nog wel te verkrijgen (bijv. pickupnaalden.com) en wellicht een snaar ook. Mij lijkt het eerder een kwestie van de schakelaar die niet meer goed werkt. Mogelijk soelaas: platenspeler openschroeven en schakelaar van stof ontdoen (evt relais vervangen), wellicht snaar meteen vervangen (kost ca 10,-). Ik zou ook meteen de naald vervangen, want een minder goede naald kan je gekoesterd vinyl aardig vernaggelen.

Zelf zou ik gezien leeftijd van apparaat eerder opteren voor een waardig afscheid dan het apparaat naar een reparateur brengen: uurloon is maar zo 60,- en de inspectie-optie kost ook maar zo 75,- (en dan doen ze niks, ze vertellen alleen wat het je gaat kosten en dan kan je besluiten of...).

Na zo'n 35 jaar dienst lijkt me dat je daar ook niet over moet gaan jammeren.

Bedankt voor de handige info. Ik heb deze platenspeler gehad van een familielid, want ik ben zelf pas 20, maar hij werkt nog naar behoren (goed geluid en er is niks kapot, op misschien de snaar/schakelaar na dan). De pickupnaald heb ik een jaar of 2/3 geleden vervangen voor een nieuwe, want mijn vinyl mag natuurlijk niet beschadigen. Het is echt puur de singletjes stand die terugvalt naar het lagere toerental. Puntje 5 zou ik in ieder geval kunnen proberen, als het daar mee op te lossen is, is dat goed te betalen

Good Music schreef:
(quote)

Bedankt voor de handige info. Ik heb deze platenspeler gehad van een familielid, want ik ben zelf pas 20, maar hij werkt nog naar behoren (goed geluid en er is niks kapot, op misschien de snaar/schakelaar na dan). De pickupnaald heb ik een jaar of 2/3 geleden vervangen voor een nieuwe, want mijn vinyl mag natuurlijk niet beschadigen. Het is echt puur de singletjes stand die terugvalt naar het lagere toerental. Puntje 5 zou ik in ieder geval kunnen proberen, als het daar mee op te lossen is, is dat goed te betalen

Als je zoekt, vind je in dit topic wel wat gegevens van reparateurs e.d. van platenspelers (iets tet technics dacht ik). Op deze website worden iig verschillende Philips-types genoemd Philips - vintagehifi.nl

T.a.v. zelf een platenspeler fiksen: een platenspeler is i.t.t. een cd-speler een relatief simpel apparaat met een beperkt aantal componenten. Als je netjes en voorzichtig te werk gaat, is het helemaal niet zo moeilijk om een platenspeler open te schroeven en te repareren of modificeren. Neem (met je foon) wel constant foto's, dan kun je zien hoe dingen in elkaar zitten.

Dat "terugvallen" klinkt als een schakelaar die niet in een stand blijft staan - veertje kapot oid? Tav naalden wordt wel een speelduur van ca 1000 uur als richtlijn gehanteerd.

Ah, gelukkig is Mjuman er ook, kan ik stoppen met sukkelen hier en kan de prof de nodige nuttige info verstrekken. Ik reageerde dan ook alleen maar omdat Mjuman dat niet deed. Pfew, saved by the bell.

reptile71 schreef:
Ah, gelukkig is Mjuman er ook, kan ik stoppen met sukkelen hier en kan de prof de nodige nuttige info verstrekken. Ik reageerde dan ook alleen maar omdat Mjuman dat niet deed. Pfew, saved by the bell.

Dank voor het waarnemen - was weekend weg; dataverbruik op foon snel hop - en dan zul je net zien dat er brandende vragen zijn.

Ken vergelijkbare platenspelers vrij goed - heb zelf die Philips Electronic nog eens een blauwe maandag gehad - vandaar. Trouwens een geliefde speler onder verzamelaars.

Ik denk dat ik het probleem heb opgelost. Ik heb de platenspeler even opengeschroefd en onder de knop om de snelheid te regelen zaten laat maar zeggen 2 metalen stripjes, als je de snelheid omhoog zet (dus 45 rpm) komt het ene plaatje tegen het andere aan. Ik vermoedde dat dit niet goed meer werkte dus heb het plaatje een beetje verbogen, waardoor ze beter contact maken. Ik heb het hierna getest met een EP (langspeelsingle eigenlijk) en ik heb hem zonder terugvallen kunnen luisteren, dus ik denk dat het probleem opgelost is.

Verder kon ik geen snaar vinden. ik heb de platenhouder (waar de plaat opligt) nog opgetild maar daar zit ook geen snaar onder.

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!

Kijk, dat heb je dan toch goed opgelost!

Telamon
We benne op de wereld om mekaar om mekaar....

Hartverwarmend hoor!

Een bijzondere platenspeler, een Nederlands product:

Wheel – Miniot bv

Mjuman schreef:
Een bijzondere platenspeler, een Nederlands product

Gaaf zeg!

Lijkt me echt een hipsterplatendraaier.

Je kon op het ding intekenen via kickstarter; kreeg je 30% korting op de verkoopprijs. Ik ken iemand die er één gaat ontvangen.

Het bijzondere is dat de - tangentiële - arm dus aan de onderkant zit; element is van Audiotechica. Er zit een pre-amp ingebouwd, je kunt dus direct een koptelefoon op de speler, die je ook aan de muur kunt hangen, aansluiten en luisteren. Het knopje kan ook draaien om de geluidssterkte te regelen.

T8T
Er bestaat zelfs een volledig onkoppelde platenspeler waarbij de platter waar je een plaat op legd zweeft. Doormiddel van magneten denk ik.

Is wel aan de prijs vermoed ik. Is een zogenaamde high-end draaitafel, die ook voor mij onbetaalbaar is.

Zelf bezit ik een eenvoudige NAD die uit de Rega fabriek komt. Een mm element van Ortophon.
Omdat ik niet vaak een plaat draai is het voor mij voldoende.
Streamen en aiplay vind ik praktisch de mooiste oplossing om naar muziek te luisteren. Zo luister ik nu digitaal naar de radio waar non-stop in een goede geluidskwaliteit word uitgezonden.
Mijn receiver zet het digitale pcm signaal om doormiddel van Wolfson dacs in analoog geluid. Smullen.

T8T
Er is ook een element die zonder naald werkt. Doormiddel van een laser worden de groeven in een lp gelezen. Ook hierbij geldt: Het is een high-end audio product, dus enorm exotisch en prijzig.

Nee... ik vind dit niks. Doe mij maar die ouderwetse draaitafel. Als ik een elpee draai, moet ik 'm zien glimmen en dansen. Zodra het vinyl net als een cd verstopt zit, is voor mij de lol eraf! Maar ik draai niet toch niet zoveel platen/cd's meer. Veel te duur, voor oude grijsgedraaide lp's durven ze op dit moment zelfs 10 euro of meer te vragen. Ja... dág! Streamen/casten in een hoge kwaliteit heeft nu ook mijn voorkeur. Het plaatje, de hoes, zie ik dan op een flatscreen. Ook wel leuk.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:37 uur

geplaatst: vandaag om 08:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.