De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 20 oktober 2020, 17:23 uur
ohmusica schreef:
Wie heeft een Rega planar (zoals rp3) draaitafel, ervaring opgedaan met vervanging van element, hoe bevalt de keuze
Wie heeft een Rega planar (zoals rp3) draaitafel, ervaring opgedaan met vervanging van element, hoe bevalt de keuze
Wat is je vraag precies?
1. Hoe moeilijk het is om het element te vervangen?
2. Welk element is aan te bevelen?
Heb zelf enkele malen een element vervangen (deels met hulp erbij) en met enige handigheid, zoals een sjabloon (voor uitlijning van het element), waterpasje, en evt naalddrukmeter is dat goed zelf te doen.
Het tweede is lastiger: weet dat in Rega soms Ortofon 2M Red wordt ingebouwd, beetje vergelijkbaar in prijs, de Blue ligt dan weer 100,- hoger en de Bronze daar weer boven. Ortofon wordt in de regel hoger aangeslagen. Heb zelf wel eens een Grado Silver ingebouwd in een Pro-Ject Debut, maar dat was wel even passen en meten. Opvallend was dat dat element een lager rendement had dan het element ervoor, dus moest ik de volumeknop iets meer naar rechts draaien. Regelmatig zijn elementen in de aanbieding en dan kan je een interessante koop doen.
Bedenk ook dat niet elke phonotrap geschikt is voor een MC (moving coil), alsmede dat je bij een MC-element niet de naald kunt vervangen (bij MM wel) en dus altijd een nieuw element moet kopen.
0
ohmusica
geplaatst: 20 oktober 2020, 18:36 uur
Mjuman Heb nu het Rega Elys 2 element dat wil ik vervangen.
Ik wil upgraden, het aanbrengen is een klusje maar wel te doen, met passen en meten. Video’s op youtube.
De aankoopkeuze is wat lastiger. meestal
De veilige keuze is de Rega Exact prijs 399 (prijzig) naald niet vervangbaar
daaronder een aardige Nagaoka MP-150 prijs 329 evenaart de Exact naald wel vervangbaar
de Ortofon 2m blue lijkt een voordelige keuze
Inderdaad opletten met MM en MC.
Ik wil upgraden, het aanbrengen is een klusje maar wel te doen, met passen en meten. Video’s op youtube.
De aankoopkeuze is wat lastiger. meestal
daaronder een aardige Nagaoka MP-150 prijs 329 evenaart de Exact naald wel vervangbaar
0
geplaatst: 20 oktober 2020, 19:00 uur
ohmusica schreef:
De aankoop is wat lastiger.
De aankoop is wat lastiger.
Als je het element in een winkel koopt, kan je natuurlijk vragen om het element te monteren, maar dan heb je niet zo snel een prijsvoordeel. Een "standaard" phonotrap is in de regel niet geschikt voor MC, tenzij er van die switches op de bodem zitten voor de juiste instelling (impedantie).
Ipv die Rega Exact zou ik eerder de Ortofon 2M Bronze nemen komt in de regel beter uit de bus - kan je de naald daarvan ooit nog eens vervangen door de naald van een 2M Black (black is bij Ortofon de top van een serie). Ortofon geeft bij aankoop van een MC element 20% van de aankoopwaarde van het vorige mc-element terug (statiegeld zeg maar).
0
ohmusica
geplaatst: 20 oktober 2020, 20:08 uur
Mjuman ja de bronze lijkt me ook wel een prima keuze, moving coil wil ik niet nemen ivm mm- phonetrap, dank voor de suggesties
0
ohmusica
geplaatst: 29 oktober 2020, 11:35 uur
Nog een keer over vervanging van elementen op draaitafels, enkele suggesties van een kenner. (iemand die professioneel werkt met analoge spullen)
Budget rond 200€
Ben je iemand die graag klassiek en jazz luistert, Goldring M2100
Pop en rock luisteraars: Nagaoka MP110
En voor zij die graag iets fris en pittigs met veel detail Audio Technica AT-VM95M
De Ortofon 2M Blue is op zich niet slecht maar agressief in het hoog
Rega Elysis2 wordt afgeraden, hoge uitval is bekend
(Dit is dus niet de absolute waarheid lieve lezer)
Budget rond 200€
En voor zij die graag iets fris en pittigs met veel detail Audio Technica AT-VM95M
0
geplaatst: 29 oktober 2020, 18:57 uur
ohmusica schreef:
Nog een keer over vervanging van elementen op draaitafels, enkele suggesties van een kenner. (iemand die professioneel werkt met analoge spullen)
Budget rond 200€
Budget rond 200€
Ik speel met een Rega rp3/ Ortofon Blue combinatie en vind het hoog niet agressief klinken. Nu heb ik er een buizenversterker achter hangen en engelse speakers dus dat compenseert waarschijnlijk een "agressief"hoog. Ik weet wel dat in een vergelijking met de Elysis2 ik de Ortofon indertijd wat prettiger en ook dynamischer vond klinken (dit ook weer in combinatie met een buizenversterker)
advies: het zou mooi zijn als je de diverse elementen op je eigen audio installatie kunt vergelijken..
0
geplaatst: 29 oktober 2020, 19:00 uur
spoon schreef:
Ik speel met een Rega rp3/ Ortofon Blue combinatie en vind het hoog niet agressief klinken. Nu heb ik er een buizenversterker achter hangen en engelse speakers dus dat compenseert waarschijnlijk een "agressief"hoog. Ik weet wel dat in een vergelijking met de Elysis2 ik de Ortofon indertijd wat prettiger en ook dynamischer vond klinken (dit ook weer in combinatie met een buizenversterker)
advies: het zou mooi zijn als je de diverse elementen op je eigen audio installatie kunt vergelijken..
(quote)
Engelse speakers?
0
geplaatst: 29 oktober 2020, 19:11 uur
spoon schreef:
(quote)
Vond het advies ook redelijk overtrokken, omdat het uitgaat van - vermoedelijk - een bepaalde referentieset. Daarbij komt nog eens het punt dat je al die elementen onmogelijk kunt horen bij één hifi-dealer, laat staan dat elke hifi-dealer een overeenkomstige set kan opbouwen.
En zoals al eerder gezegd ben je ook gebonden in wat in de arm van je speler past (qua hoogte bijv); verder heeft niet iedere arm een kop die met een soort koppelmoer (en 4 contactpinnen) aan de arm bevestigd zit - zoals de Ortofon SPU-serie, headshell + element - zodat je eenvoudig iets kunt vervangen.
En bepaalde combinaties 'mappen' inderdaad niet altijd even fijn. Magnetostaten of electrostaten en rock, jazz of D&B is een goed voorbeeld (ik spreek uit ervaring). Zou een platenspeler met een Ortofon 2M Red of Blue ook liever niet laten praten met een Bryston of Rotel Michi - en dan kijk ik nog niet eens naar de speakers.
0
geplaatst: 30 oktober 2020, 14:36 uur
ohmusica schreef:
Wat bedoel je met hoge uitval? Vind een Rega draaitafel met bijhorend Rega element altijd erg mooi klinken met fikse waarde voor het geld. Uitval in de zin van defect?
0
ohmusica
geplaatst: 30 oktober 2020, 16:40 uur
Broem schreef:
Wat bedoel je met hoge uitval? Vind een Rega draaitafel met bijhorend Rega element altijd erg mooi klinken met fikse waarde voor het geld. Uitval in de zin van defect?
(quote)
Bij uitval denk ik aan uitval na productie, ik had begrepen dat er in bepaalde kringen wel wat opmerkingen de ronde doen over de kwaliteit van Rega elementen. Ik heb dat ook al eerder gehoord. Waar dit op gestoeld is weet ik ook niet.
Verder passen andere merken niet altijd aan een Rega arm. Er zijn wel daarvoor ‘spacers’ in de handel, hiermee kan je de arm wat hoger zetten.
Broem: Als j i j iets g o e d vindt klinken, dan = dat ook zo.
1
geplaatst: 30 oktober 2020, 17:37 uur
Als er eentje is die vindt dat je op je eigen oren moet vertrouwen ben ik ‘t wel
Vroeg me zomaar waar je opmerking vandaan kwam. That’s all. Heb zelf overigens geen Rega draaitafel maar dat terzijde. Thanx.
Vroeg me zomaar waar je opmerking vandaan kwam. That’s all. Heb zelf overigens geen Rega draaitafel maar dat terzijde. Thanx.
0
ohmusica
geplaatst: 30 oktober 2020, 23:37 uur
Broem schreef:
Als er eentje is die vindt dat je op je eigen oren moet vertrouwen ben ik ‘t wel
Vroeg me zomaar waar je opmerking vandaan kwam. That’s all. Heb zelf overigens geen Rega draaitafel maar dat terzijde. Thanx. Het was niet zozeer persoonlijk bedoeld. Het was meer een statement vanuit mezelf, in de hoop het een en ander ook wat weer te relativeren. Het gaat vaak om kleine verschillen, nuances, belevingen of ervaringen met merken. Het is net als bij muziek. Daarover bakkeleien in fora het blijft daarbij behelpen ook al is het hier dagelijkse kost.
0
geplaatst: 2 januari 2021, 14:31 uur
Ik heb recent een Technics SL-Q3 gekocht, doet het prima.... maar zie dat het draaiplateau licht schommelt (niet meer dan 1mm, maar wel zichtbaar). Is dat gebruikelijk bij dit type platenspeler? Kan het kwaad, of kan ik beter op zoek gaan naar een exemplaar waar het plateau perfect ronddraait?
0
geplaatst: 8 januari 2021, 00:15 uur
Michel_73 schreef:
Ik heb recent een Technics SL-Q3 gekocht, doet het prima.... maar zie dat het draaiplateau licht schommelt (niet meer dan 1mm, maar wel zichtbaar). Is dat gebruikelijk bij dit type platenspeler? Kan het kwaad, of kan ik beter op zoek gaan naar een exemplaar waar het plateau perfect ronddraait?
Bedoel je in die zin dat het draaipunt net niet helemaal in het midden zit? Je naald zal wel prima mee bewegen, denk ik. In het ergste geval zal een plaat misschien iets eerder slijten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel mee zal vallen. Zie je het ook heen en weer gaan met een plaat erop?
Maarre, elke doorgewinterde audiofiel zal die speler vast wel wegmieteren.
0
geplaatst: 23 januari 2021, 14:24 uur
ohmusica schreef:
Budget rond 200€
Budget rond 200€
Ik heb de Elys 2 vervangen door het Exact element en ben daar HEEL erg blij mee! Ik weet: geen Euro 200 want het dubbele.... Maar wel de investering waard vond ik
0
Germ (crew)
geplaatst: 29 januari 2021, 13:36 uur
Welke hoezen gebruiken jullie om je platen in op te bergen?
Ik heb nu alles in die meest voorkomende polythene hoezen. Maar door dat die wat dof zijn en wat te ruim voor de meeste platen staat dat wat slordig.
Ik heb daarom een stapeltje Blake hoezen gekocht, deze worden online overal aangeraden. En hoewel dezen een stuk helderder en strakker zijn, zijn ze wat mij betreft wat te dun. Het is nu meer alsof de platen gesealed zijn in plaats dat ze voorzien van een stevige hoes.
Dan zijn er ook nog de PVC beschermhoezen. Die zijn eigenlijk het mooist, maar ik hoor dan weer slechte verhalen over PVC (weekmakers, duurzaamheid).
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar hoezen met de helderheid van PVC, de kwaliteit van Polytheen en de netheid van de Blakes. Heeft iemand wellicht de gouden tip
Ik heb nu alles in die meest voorkomende polythene hoezen. Maar door dat die wat dof zijn en wat te ruim voor de meeste platen staat dat wat slordig.
Ik heb daarom een stapeltje Blake hoezen gekocht, deze worden online overal aangeraden. En hoewel dezen een stuk helderder en strakker zijn, zijn ze wat mij betreft wat te dun. Het is nu meer alsof de platen gesealed zijn in plaats dat ze voorzien van een stevige hoes.
Dan zijn er ook nog de PVC beschermhoezen. Die zijn eigenlijk het mooist, maar ik hoor dan weer slechte verhalen over PVC (weekmakers, duurzaamheid).
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar hoezen met de helderheid van PVC, de kwaliteit van Polytheen en de netheid van de Blakes. Heeft iemand wellicht de gouden tip

1
geplaatst: 29 januari 2021, 14:04 uur
Ik bewaar mijn vinyl niet meer in hoezen. Op den duur werd ik erg verdrietig van die muur van plastic in de kast.
0
geplaatst: 29 januari 2021, 14:20 uur
Germ schreef:
Probeer anders eens even bij Walvis, ze zitten in Franeker. Je kunt ze ook om advies vragen.Eigenlijk ben ik dus op zoek naar hoezen met de helderheid van PVC, de kwaliteit van Polytheen en de netheid van de Blakes. Heeft iemand wellicht de gouden tip
https://www.walvisproducts.nl/
1
geplaatst: 29 januari 2021, 14:44 uur
Germ schreef:
Bekend probleem voor de collectionneur/vinylist:
De nadelen op een rij:
* pvc: probeer op een beurs bijv eens snel door een bak met in pvc-hoes gevatte lp's te gaan; op den duur gaan je vingers irriteren, omdat het plastic te hard geworden is. PVC verhardt en kan dan scheuren en of afbreken.
* pe (polyethyleen): zitten niet helemaal strak om een lp heen, waardoor als je een lp terug wilt plaatsen op de plank dingen kunnen gaan schuiven; bovendien door hun doffe kleur ziet het er niet echt gezellig uit.
* zgn "blake sleeves" - zie ook: Platenhoezen, Verzenddozen, Vinyl Accesoires | Who's Your Daddy Records - wydr.nl - ogen mooi, 'slobberen' minder, maar zijn wat kwetsbaarder.
Momenteel zit ik in een fase dat ik een stapel blake-sleeves heb gekocht en kijk hoe die zich houden. Betekent wel dat je lp's voorzichtig eruit moet halen en ook weer terug moet in het rijtje moet zetten. Voorlopig houd ik nog pe-hoezen als fall-back optie.
Beschermhoezen is wel handig voor het behoud van hoezen. Sowieso plaat voorzichtig terug in de hoes doen, niet erin laten vallen a.h.w. - dat tast de rug aan.
0
Germ (crew)
geplaatst: 29 januari 2021, 15:00 uur
Outlaw104 schreef:
https://www.walvisproducts.nl/
(quote)
Probeer anders eens even bij Walvis, ze zitten in Franeker. Je kunt ze ook om advies vragen.https://www.walvisproducts.nl/
Klopt, ik stond op het punt om bij hen de PVC's te bestellen. Maar door de nadelen ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen.
Mijn vriendin vindt dat ik niet zo moeilijk moet doen, maar de platen mooi opbergen is onderdeel van de lol van het verzamelen

0
geplaatst: 29 januari 2021, 15:16 uur
Germ schreef:
Klopt, ik stond op het punt om bij hen de PVC's te bestellen. Maar door de nadelen ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen.
Mijn vriendin vindt dat ik niet zo moeilijk moet doen, maar de platen mooi opbergen is onderdeel van de lol van het verzamelen
Zeker, en de lol is er ook snel af als je het laatste punt van Mjuman door diverse oorzaken Klopt, ik stond op het punt om bij hen de PVC's te bestellen. Maar door de nadelen ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen.
sporadisch eens vergeet. Ik kan nadien goed chagrijnig zijn van die zgn. open ruggetjes. Het terug in de hoes doen van een plaat met een antistatische binnenhoes samen met de originele binnenhoes in sommige gatefold buitenhoezen vergt soms ook heel wat tijd en geduld. Je moet a.h.w. de buitenhoes in een bepaalde hoek openvouwen.
0
geplaatst: 1 februari 2021, 15:51 uur
Ik heb eens een paar van die Blake-hoezen cadeau gekregen bij aankoop van een paar platen. Aangenomen dat het om hetzelfde type gaat, maar op basis van de foto's krijg ik wel die indruk. Die zijn werkelijk flinterdun en scheuren aan de zijkant vrij snel open, is mijn ervaring. Ze beschermen je platenhoezen hooguit tegen vinger- en andere vlekken, maar ik vind dat je hoezen toch nog vrij snel beschadigen als je ze in en uit je platenkast schuift. Bieden gewoon te weinig bescherming, naar mijn idee.
Met die polyethyleen hoezen is weinig mis. Ik krijg ze meestal eveneens mee bij aanschaf van platen in de winkels die in frequenteer (ik vraag er soms wel expliciet om). Twee nadelen: ze zijn wat dof, waardoor de hoesafbeeldingen minder tot hun recht komen en - wat mij betreft het belangrijkste bezwaar - ze gaan snel schuiven als je een stapeltje platen ter hand neemt.
Zodat ik uiteindelijk toch uitkom bij PVC-hoezen met zo'n gestanste rand. Lijken me in elk geval het stevigst, maar wat Mjuman zegt is ook waar: zeker de oudere types kunnen hard en onbuigzaam worden (ik heb het dan wel over tientallen jaren oud). En her en der op het web kun je lezen over de uitstoot van gassen van de weekmakers in PVC die het vinyl in de loop der tijd kunnen aantasten. Met LP's heb ik dat nog niet meegemaakt, met singles wel. Ik vermoed dat LP's met hun dubbele bescherming van binnen- en buitenhoes er minder vatbaar voor zijn. Singles en 12 inch singles hebben slechts een enkele hoes; daar kan dit verschijnsel sneller optreden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat hedendaagse PVC-hoezen hier geen, of in elk geval minder, last van zouden hebben dan die hele oude hoezen van vroeger. Kennelijk toch een andere samenstelling. Maar of het daadwerkelijk zo is, dat moet de toekomst uitwijzen...
Met die polyethyleen hoezen is weinig mis. Ik krijg ze meestal eveneens mee bij aanschaf van platen in de winkels die in frequenteer (ik vraag er soms wel expliciet om). Twee nadelen: ze zijn wat dof, waardoor de hoesafbeeldingen minder tot hun recht komen en - wat mij betreft het belangrijkste bezwaar - ze gaan snel schuiven als je een stapeltje platen ter hand neemt.
Zodat ik uiteindelijk toch uitkom bij PVC-hoezen met zo'n gestanste rand. Lijken me in elk geval het stevigst, maar wat Mjuman zegt is ook waar: zeker de oudere types kunnen hard en onbuigzaam worden (ik heb het dan wel over tientallen jaren oud). En her en der op het web kun je lezen over de uitstoot van gassen van de weekmakers in PVC die het vinyl in de loop der tijd kunnen aantasten. Met LP's heb ik dat nog niet meegemaakt, met singles wel. Ik vermoed dat LP's met hun dubbele bescherming van binnen- en buitenhoes er minder vatbaar voor zijn. Singles en 12 inch singles hebben slechts een enkele hoes; daar kan dit verschijnsel sneller optreden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat hedendaagse PVC-hoezen hier geen, of in elk geval minder, last van zouden hebben dan die hele oude hoezen van vroeger. Kennelijk toch een andere samenstelling. Maar of het daadwerkelijk zo is, dat moet de toekomst uitwijzen...
0
geplaatst: 1 februari 2021, 16:40 uur
Ik gebruik zo'n plastic hoesjes al lang niet meer. Alleen nog voor een paar collector items. Maar algemeen vind ik de nadelen groter dan de voordelen. Als je voorzichtig met lp's omspringt blijven de hoezen ook wel mooi én kan je er tenminste ten volle van genieten. Een beetje discipline is wel nodig. Ga geen chips zitten eten terwijl je lp's draait, laat ze niet rondslingeren, leg de hoezen niet op een tafel waarop drank en eten staat, hanteer ze met aandacht, was eventueel eerst je handen, stop met roken (of nog beter, begin er niet mee).
0
geplaatst: 1 februari 2021, 17:59 uur
Als ik in mijn kast kijk dan beginnen die oude PVC hoezen inderdaad gewoon te verpulveren aan de zijkant. Brokkelen langzaam open tot er alleen een losse voor en achterkant over zijn. Dat zijn dan wel exemplaren die inmiddels toch al wel 40 jaar oud zijn.
0
geplaatst: 4 maart 2021, 11:51 uur
Interessant stukje proza over het schoonmaken van platen (zelfs nieuwe) op neilyoungarchives.com
0
geplaatst: 4 maart 2021, 12:38 uur
harm1985 schreef:
Interessant stukje proza over het schoonmaken van platen (zelfs nieuwe) op neilyoungarchives.com
Wat ik mis in het artikel is het uitermate essentiële driemaal zwaaien met een op te zetten plaat, van boven naar benee, en dan ondertussen uitroepen Om mani padme hum - dat maakt het ritueel pas compleet

0
geplaatst: 4 maart 2021, 13:36 uur
wat mij verbaasde (alhoewel dat eigenlijk niet zou moeten) is dat hij zelfs nieuwe platen schoonmaakte. Nog verbazingwekkender was vond ik dat hij een plaat schoonmaakte elke keer dat hij hem ging afspelen, zelfs al was de plaat niet bespeeld sinds de laatste beurt...
En de binnenhoes weggooien ten faveure van een 'schone' nieuwe, dat is zonde, temeer omdat er vaak artwork op de hoes staat.
En de binnenhoes weggooien ten faveure van een 'schone' nieuwe, dat is zonde, temeer omdat er vaak artwork op de hoes staat.
0
geplaatst: 4 maart 2021, 14:09 uur
harm1985 schreef:
wat mij verbaasde (alhoewel dat eigenlijk niet zou moeten) is dat hij zelfs nieuwe platen schoonmaakte. Nog verbazingwekkender was vond ik dat hij een plaat schoonmaakte elke keer dat hij hem ging afspelen, zelfs al was de plaat niet bespeeld sinds de laatste beurt...
Het was maar een grapje, alhoewel dat zwieren wel eens wil helpen wanneer een lp statisch is. Ik ken meerdere mensen die nieuwe platen - vóór de eerste draaibeurt - door de wasstraat halen. Zelf ben ik daar nog niet toe overgegaan, maar dat kom steeds dichterbij, omdat .... nieuwe albums regelmatig op een ronduit verdrietige manier worden afgeleverd: met productieresten nog op plaat en of hoes, soms zelf lijmresten. Er lijkt soms gewoon geen tijd te worden genomen voor kwaliteitscontrole.
Schunniger is het wanneer bepaalde herpersingen, counterfeits, zoals Spinner - discogs.com of Spinner - discogs.com gewoon in de reguliere platenhandel verkrijgbaar zijn.
0
geplaatst: 4 maart 2021, 15:43 uur
Mjuman schreef:
Ik ken meerdere mensen die nieuwe platen - vóór de eerste draaibeurt - door de wasstraat halen. Zelf ben ik daar nog niet toe overgegaan, maar dat kom steeds dichterbij, omdat .... nieuwe albums regelmatig op een ronduit verdrietige manier worden afgeleverd: met productieresten nog op plaat en of hoes, soms zelf lijmresten. Er lijkt soms gewoon geen tijd te worden genomen voor kwaliteitscontrole.
Ik ken meerdere mensen die nieuwe platen - vóór de eerste draaibeurt - door de wasstraat halen. Zelf ben ik daar nog niet toe overgegaan, maar dat kom steeds dichterbij, omdat .... nieuwe albums regelmatig op een ronduit verdrietige manier worden afgeleverd: met productieresten nog op plaat en of hoes, soms zelf lijmresten. Er lijkt soms gewoon geen tijd te worden genomen voor kwaliteitscontrole.
+1. Toen ik een jaar of zes, zeven geleden voor het eerst 'nieuwe' platen kocht - ik bedoel dus platen die geproduceerd zijn tijdens de vinyl-revival van pakweg de afgelopen tien jaar - vreesde ik hier ook al voor, maar de eerste tijd viel het mee. Maar de laatste paar jaar word ik toch in toenemende mate geconfronteerd met platen die de kuren vertonen die Mjuman hierboven beschrijft. Ik leg niet op alle slakken zout, maar ik heb al toch al een een keer of tien platen terug moeten brengen/sturen omdat het kwalitatief echt niet deugde.
En nou koop ik niet eens erg veel nieuwe platen (ben meer van het tweedehands vinyl, bij voorkeur wel in topstaat), dus procentueel gaat het naar mijn schatting richting de vijf à tien procent. En dat vind ik erg veel voor wat aangeprezen wordt als een kwaliteitsproduct en waar een dienovereenkomstig hoge prijs voor betaald moet worden.
Ik schrijf het vooral toe aan de druk op de vinylmarkt: de vraag overtreft het aanbod ruimschoots; er moet dus in hoog tempo worden bijgeperst. En dat is natuurlijk fnuikend voor de kwaliteitscontrole op een product dat hier toch wel gevoelig voor is. Ik zal niet zeggen dat het in de jaren zeventig en tachtig allemaal koek en ei was, maar het aantal ondeugdelijke persingen dat ik in die decennia kocht, lag procentueel toch echt een stuk lager.
Wat dat schoonmaken betreft: in voornoemde decennia kwam een plaat vrijwel altijd perfect schoon uit de binnenhoes, in elk geval Nederlandse, (West-)Duitse en Engelse persingen. Amerikaanse platen waren wisselender van kwaliteit. Als je ze goed onderhield, was schoonmaken nauwelijks nodig, een antistatisch doekje of een borsteltje volstond vaak.
Toch is grondig reinigen wel degelijk van positieve invloed op de geluidskwaliteit. Maar als je de topkwaliteit nastreeft waar op die site van Neil Young over gerept wordt (het is overigens geen verhaal van Young zelf), wordt het toch wel een erg dure hobby.
Ik heb zelf een Okki Nokki en daar bereik ik, zeker met tweedehandsjes die wel een wasbeurt kunnen gebruiken, soms echt prachtige resultaten mee. Je kunt, zeker bij platen van tientallen jaren oud, haast niet voorkomen dat er vuil en stof vastkoekt tussen de groeven. Die krijgt zo'n Okki Nokki er prima uit. Kost ook wat (hoewel weinig in verhouding tot voornoemde Audio Desk Record Cleaner), maar als je een beetje serieus met deze hobby omgaat, is het echt de moeite waard. Verwijdert als enige ook heel goed die in het artikel genoemde 'sticky film' waar sommige platen last van hebben. Die wordt soms veroorzaakt door de met plastic gelamineerde binnenhoes, en heel soms ook door zo'n oude plastic PVC-buitenhoes.
0
geplaatst: 4 maart 2021, 15:52 uur
harm1985 schreef:
Nee, dat moet je nooit doen, al was het maar omdat die binnenhoes bij het originele product hoort en derhalve iets toevoegt aan de verzamelwaarde. Ik heb het idee dat de auteur van dat stuk op de Neil Young-site met name doelt op die geplastificeerde binnenhoezen die residu achterlaten. Gewone papieren binnenhoezen kunnen weinig kwaad, al lees ik ook wel eens over vinylliefhebbers die zelfs die hoezen vervangen door de Japanse rijstpapier-hoezen, omdat ze met het blote oog nauwelijks waarneembare haarlijntjes op het vinyl kunnen veroorzaken. Zover ga ík zelfs niet...

Het gebeurt wel eens dat ik een binnenhoes vervang, maar dan houd ik de originele binnenhoes - zeker als er teksten of credits op staan - gewoon als extraatje erbij. Is soms wel eens lastig om het geheel in de buitenhoes te proppen. De 'lege' binnenhoes altijd bovenop de hoes met de plaat leggen en dan een beetje met beleid de boel naar binnen schuiven, dan gaat het meestal wel.
* denotes required fields.