menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Broem schreef:
Originele Knosti vloeistof laat wat residu achter die na een draaibeurt je naald volsmeert. Tweede Knosti erlangs met gedemineraliseerd water lost dat grotendeels op. Simpel doch effectief.

Ik gebruikte vroeger altijd demi-water, druppel afwasmiddel en een beetje ethanol. Nu alleen nog demi-water en afwasmiddel. Dat werkt prima, droogt alleen iets minder snel zonder de alcohol. Je houdt hooguit een beetje sop op de plaat als er iets te veel afwasmiddel in zat, maar dat kun je er voorzichtig af vegen. Is een plaat echt vies, dan na drogen nog een keer herhalen.

De originele vloeistof is erg duur en laat idd een residu achter.

Het geheime ingrediënt is wetting-agent, bv van Amaloco. Een klein dopje hiervan aan je mengsel toevoegen en er blijft geen residu meer achter

Soledad (moderator)
Kronos schreef:
Dat schreef je een half jaar geleden ook al.
(quote)

Nog simpeler en effectiever is er zelf niks op smeren.

Here’s how vinyl record pressing works

Vinyl manufacturing

Het vinyl wordt zo vies in de binnenhoes gestoken dat de mensen handschoentjes dragen om hun handen niet vuil te maken.

Nieuw vinyl wassen, baat het niet dan schaadt het niet?

Op mijn nieuw vinyl hangt geen residu.

Ik moet zeggen dat het nieuwe vinyl dat ik de laatste tijd vaak erg vies is. Het ergst zijn de platen die in papieren insteekhoezen zitten (waarom doen ze dat in vredesnaam?). Geseald of niet, ze zitten echt helemaal vol met pluis, stof en kleine papier restjes.

Maar zelfs de audiofiele uitgaves van acoustic sounds en Tone Poet op Blue Note zijn niet schoon en klinken echt beter na een wasbeurtje. Iedereen moet het natuurlijk lekker zelf weten maar ik heb het nu meerdere keren mogen ondervinden. Voor mij in ieder geval een kleine moeite en ik vind het eerlijk gezegd best leuk om te doen.

Wat betreft die Knosti vloeistof en de troep op je naald: dat vond ik wel echt bloedirritant. Net als met de papieren hoezen de vraag: waarom maken ze iets op die manier? Ik maak nu m’n eigen brouwsel met alcohol, gedestilleerd water en een druppeltje afwasmiddel. Dat werkt perfect.

Soledad schreef:
Iedereen moet het natuurlijk lekker zelf weten...

Inderdaad. Mijn enige Tone Poet exemplaar (Wayne Shorter - The All Seeing Eye) was perfect proper. Zo hoort het ook. Als ik een nieuw album van zo'n serie zou kopen en dat exemplaar blijkt vies en een wasbeurt nodig te hebben, dan zou ik het terugbrengen. En als zo ongeveer alle nieuw vinyl vies blijkt te zijn, dan betekent dat in mijn ogen dat er serieus wat misgaat in het productieproces. Oude fabrieken, oude machines, gebrek aan personeel met ervaring...

Ik ben rond 2008 weer vinylliefhebber geworden omwille van de nostalgie. Nieuw vinyl kopen hoort daar eigenlijk niet echt bij, al heb ik er best wat van in huis. Maar eigenlijk koop ik alweer jaren nog maar amper vinyl. Ik begrijp de heropleving maar ten dele. 30% van mijn verzameling is vinyl. Meer dan genoeg.

According to statistics, around 48% of all vinyl albums bought in music shops will never be played – essentially, providing very nice ornaments.

Format Wars

Gaat vooral over de (wel of niet) revival van cd, maar bovenstaand cijfer is wel grappig. Bij mij is het effectief zo dat heel wat groeven in vinyl nog nooit een naald gezien hebben. Dat is dan omdat ik de cd ook heb.

Kronos schreef:
According to statistics, around 48% of all vinyl albums bought in music shops will never be played – essentially, providing very nice ornaments.

Format Wars

Gaat vooral over de (wel of niet) revival van cd, maar bovenstaand cijfer is wel grappig. Bij mij is het effectief zo dat heel wat groeven in vinyl nog nooit een naald gezien hebben. Dat is dan omdat ik de cd ook heb.

Herkenbaar - in mijn geval mede omdat het album ook op Tidal staat. En providing very nice ornaments is natuurlijk niet de enige reden. Denk dat gemak en waardebehoud van een collectors item zeker meetellen.

Vraagje.

De oude prullerige platendraaier van mjn moeder heeft het begeven. Ze wil een nieuwe en vraagt natuurlijk raad aan mij. Nu ben ik wel een beetje bekend in het segment 'echt goed maar toch betaalbaar'. Waar high-end begint zeg maar. Voor mijn moeder die vooral cd's afspeelt en hooguit 50 lp's heeft, is dat eigenlijk al teveel van het goede.

Wat ik zoek is dus de goedkoopste platendraaier die toch degelijk genoeg is om niet meteen problemen mee te krijgen en die haar lp's niet ruïneert. Iets als mijn oude Technics SL-BD20. Als je nog iets van vergelijkbare kwaliteit kan kopen voor pakweg 200 - 250 euro, dan kan ik haar laten kiezen tussen nieuw voor die prijs of mijn Technics; oud maar gratis.

Soledad (moderator)
Pro—Ject heeft meestal wel spelers in de iets lagere prijsklasse. Op dit moment de elemental, primary en essential. Zelf ooit begonnen met de Elemental voor een euro of 180. Geluid was bijzonder goed en het apparaat zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast erg tof design maar helaas geen stofkap.

Ik draai alweer een jaar of zes met een opgeknapte Philips 212 en ben daar behoorlijk tevreden over, al zou ik op zich wel een beter element willen overwegen.

Behalve de motor kan er niet veel aan kapot gaan, maar het is even werk bij een oude speler: tulpkabel eraan (of verlopen als je de signaalonderbreking voor lief neemt), aarden, goed afstellen (er zijn makkelijkere armen dan de 212/312), nieuwe riem. Meeste werk was die verteerde riem wegpoetsen, wat een zooi.

Heb wel eens instapmodellen van Audio Technica, Sony, Denon, Lenco gehoord en in handen gehad. De Audio Technica was enigszins robuust gebouwd, maar de rest vond ik fragiel en van heel licht plastic. Een plastic kast wil na verloop van tijd ook wel eens vervormen. Het is voor behoud van je platen belangrijk dat de speler solide en waterpas is.

Ik zou een circulaire keuze maken, is uiteindelijk ook goedkoper, ook als je het werk laat doen.

Denk dat Soledad een goed hanteerbaar advies heeft gegeven. Voor gepimpte oude spelers wordt relatief veel geld gevraagd, terwijl de techniek en hanteerbaarheid vaak achterblijft bij hedendaagse modellen.

Waar ik in ieder geval voor zou waken zijn de platenspelers van Crosley, House of Marley of die van Ion. Die Technics kan een optie zijn - evt nieuw Ortofon- of AT-element erin zetten, vanaf zo'n 30 euro.

En a propos Stijn_Slayer - de Electronic (altijd handig reparateur in de buurt, Zutphen):
Draaitafel geschiedenis: Philips 212 | unique radio - uniqueradio.nl

Zelf ook gehad - maat van me hobby't in vintage-spul heeft er nog steeds 1 - die &*)^&)*^( tiptoetsen zijn echt wel kwetsbaar. En van deze naar een TD160 is echt wel de stap van een Daf 33 Variomatic naar een VW Golf.

Soledad, Stijn_Slayer en Mjuman, bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee.

geplaatst:
Beste audiofielen,

Ik bestelde 5 maanden terug de gloednieuwe Thorens TD 103A platenspeler.
Na een maand of 3 bleek dat die niet (meer) werd gemaakt, eigenaardig genoeg.
Deze werd vervangen door de TD102A fully automatic speler.
Dan maar die besteld.
Deze week geleverd en zeer tevreden.
Tót…de plaat op het einde kwam. De naald ging eerst verder richting label, bleef beneden en keerde dan snel terug, tot in het muziekgedeelte en ging dan pas omhoog en terug.
Wat dus een zeer vervelend, geluid gaf (gekraak en zelfs halve seconde muziek).
Geprobeerd met een aantal andere platen, maar telkens hetzelfde.
Teruggebracht en geen interesse meer in fully automatic.

Dan maar gewisseld met de Thorens TD 202.
Volledig zelf te besturen, dus het probleem was niet meer mogelijk.
Zeer tevreden over het geluid..
Maar…
Elke plaat die ik erop afspeel hobbelt wat.
Heb het vergeleken met mijn 40 jaar oude Technics, en daar draaien dezelfde platen mooi vlak.
Ik meen te zien dat er een knikje zit in het draaien van de plateau…
Nu, op zich stoort dit me niet echt.
Maar heb drie vraagjes:
1 Kan dit mijn naald beschadigen?
2 Kan dit een LP beschadigen?
3 Kan dit de kwaliteit van het geluid beïnvloeden?

Mocht iemand een idee hebben veel dank alvast!

Jo

geplaatst:
ik heb ook een td 202 , en heb dit probleem niet hoor. Je hebt natuurlijk wel eens pech dat er een warpje in een lp zit , maar dat gebeurd echt niet vaak. Heb je de toonarm goed ingesteld? Je platenspeler moet wel goed lopen natuurlijk , hoort niet te hobbelen . Lijkt me dat er dan iets niet goed gaat.

geplaatst:
Even wat vragen: 1. staat alles helemaal waterpas?

Ik neem aan van wel - dan zou je nl met een andere draaitafel hetzelfde probleem moeten hebben.

Een vlakke lp hoort idd niet te hobbelen. Soms kun je wel afwijkingen hebben door kromme lp's of verkeerd ingesteld dwarsdrukcompensatie, dan glijdt de naald vaak binnen de kortste keren naar het midden.

2. Heb je al eens gekeken langs de plaat wat er precies gebeurt? Een andere optie is om een waterpas op het plateau te leggen - op meerdere plaatsen - om te kijken of dat inderdaad vanuit meerdere hoeken 100% vlak is. Zo niet, lijkt het me een productiefout.

geplaatst:
vinejo schreef:

Maar heb drie vraagjes:
1 Kan dit mijn naald beschadigen?
2 Kan dit een LP beschadigen?
3 Kan dit de kwaliteit van het geluid beïnvloeden?

Als dat 'hobbelen' miniem is denk ik dat het antwoord drie keer nee is. Maar als je duidelijk verschil opmerkt met je oude Technics dan gaat het wellicht toch om een productiefout. Die zou je niet moeten accepteren bij de aankoop van een nieuwe platendraaier.

geplaatst:
Dank alvast voor jullie reacties!
De waterpas geeft hetzelfde beeld dan op de vloer (heel lichte afwijking).

Ik heb de platendraaier meegekregen uit de winkel, hij stond net opgesteld. In de winkel leek hij me helemaal niet te “hobbelen”, verkoper had 2 platen opgelegd.
Zou het door het vervoer kunnen zijn? Wel in de doos gestoken maar zonder de isimo en zo, stond naast me op de passagierszetel, misschien dus een klein beetje hellend. Zou er daardoor iets in disbalans kunnen gekomen zijn…?

Misschien moet ik me dan toch maar terugbrengen, de verkoper zal mss wel zeggen dat er bij hem in de winkel niks mis mee was..
Pff, niet leuk, zo naar uitgekeken en dan niks dan problemen..:(

geplaatst:
Het kan best zijn dat het in de winkel niet (zo goed) zichtbaar was. Daarnaast: in neem aan dat het een apparaat is waar garantie op gegeven is. De geschetste problemen lijken mij niet door vervoer veroorzaakt te kunnen worden. Als het een goede winkel is zullen ze eerst aanbieden om het probleem op te lossen en daarna eventueel een nieuw exemplaar aanbieden.

geplaatst:
vinejo schreef:
Dank alvast voor jullie reacties!
De waterpas geeft hetzelfde beeld dan op de vloer (heel lichte afwijking).

Ik heb de platendraaier meegekregen uit de winkel, hij stond net opgesteld. In de winkel leek hij me helemaal niet te “hobbelen”, verkoper had 2 platen opgelegd.
Zou het door het vervoer kunnen zijn? Wel in de doos gestoken maar zonder de isimo en zo, stond naast me op de passagierszetel, misschien dus een klein beetje hellend. Zou er daardoor iets in disbalans kunnen gekomen zijn…?

Misschien moet ik me dan toch maar terugbrengen, de verkoper zal mss wel zeggen dat er bij hem in de winkel niks mis mee was..
Pff, niet leuk, zo naar uitgekeken en dan niks dan problemen..:(

Voor de goede orde: mijn draaitafel staat op drie poten, die ik alle drie kan in- of uitdraaien om de platenspeler volledig waterpas te zetten: in de lengte (van links naar rechts), breedte (van voor naar achter) tweemaal diagonaal (eenmaal linksachter >>> rechtsvoor, eenmaal linksvoor >>> rechtsachter); alle moeten perfect in het midden staan.

Afwijkingen kunnen leiden tot schommelingen en ongewenste krachten op de naald. Een draaitafel die op plek 1 perfect outlined was, hoeft dat op plek 2 niet te zijn - door bijv een 'del' in een vloer of door een aflopende vloer. Eenvoudiger dan je vloer fiksen is of zorgen dat je rack 100% waterpas is, of je draaitafel 100 % waterpas staat - en dat kan als die verstelbare poten heeft; zoals deze:

Clearaudio Emotion SE kopen? Bekijk de Clearaudio Emotion SE bij Stassen Hifi

Laat de draaitafel spelen, zonder lp erop, ga met je ogen langs het plateau kijken of je oneffenheden ziet; vervolgens leg je lp erop en ga je die draaien - zijn er afwijkingen probeer dan te onthouden waar en check dat vervolgens wanner je de lp eraf hebt gehaald.

Geen idee van wat voor materiaal het plateau is gemaakt; er zou sprake kunne zijn van een afwerkfout. Tijdens vervoer zouden (instel)schroefjes evt losser zijn geraakt, bijv voor dwardrukcompensatie, maar daarvan gaat een plaat niet hobbelen, eerder slingeren.

Overigens, als het een serieuze, goede zaak is (die spullen thuis aflevert en installeert) kan je hun ook vragen om de speler thuis bij jou te zien spelen en je probleem te fiksen.

geplaatst:
Ik bel volgende week met de vraag eens langs te komen (is amper 3 km van m’n huis).

Bedankt!

geplaatst:
Nog een kleine toevoeging: voor dit doeleinde is een speciale ophangbeugel/rack (te bevestigen aan de muur) vervaardigd door bijv Rega om het eenvoudiger te maken een platenspeler waterpas te plaatsen Pro-Ject Wallmount-It 1 platenspeler-muurbeugel | HOBO hifi

geplaatst:
Mjuman schreef:
Nog een kleine toevoeging: voor dit doeleinde is een speciale ophangbeugel/rack (te bevestigen aan de muur) vervaardigd door bijv Rega om het eenvoudiger te maken een platenspeler waterpas te plaatsen Pro-Ject Wallmount-It 1 platenspeler-muurbeugel | HOBO hifi

Thx!
Maar: Opmerkelijk:
Ik heb wat gezocht op YT en vond een voorstelling van de Thorens.
Hier het filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=6yqlXP4qcO0
Ik heb de indruk dat de plaat hier even veel “wobbelt” als die van mij!
Misschien overdrijf ik gewoon….?

geplaatst:
vinejo schreef:
Ik heb de indruk dat de plaat hier even veel “wobbelt” als die van mij!
Misschien overdrijf ik gewoon….?

Soms kan een lp zo'n wobbel hebben. Maar op dat promo-filmpje zie je duidelijk dat het ook de draaischijf zelf is. Zoals ik reeds schreef ga je daar weinig of niks van merken, maar toch opmerkelijk dat een gerennomeerd merk van platendraaiers dit als reclame de wereld instuurt. Misschien om zich alvast in te dekken tegen klachten?

geplaatst:
Zonet eens gekeken bij mijn Project debut. Daarvan schommelt de draaischijf een héél klein beetje.

Een platendraaier is geen rocket-science. Natuurlijk zet je de platendraaier op een vlakke stevige ondergrond die waterpas staat. Maar het is niet dat de kleinste afwijking problemen geeft. Neem als voorbeeld de naalddruk. Daar lopen de meningen over uiteen. En dat mag, want het gaat om marges waar je best binnen blijft.

geplaatst:
Vond het ook wel meevallen - besef ook hoe smal het puntje van zo'n naald is. Er zal altijd enige beweging - zowel horizontaal als verticaal - in zitten; en bij een diepe kras slaat de naald over. Heb ook wel eens het verhaal gehoord dat bij hele stevige bassen de naald zou kunnen opveren, maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

En naalddruk die kan idd gerust variëren met + of - 0,25 gram; te licht slaat de naald snel over, te zwaar slijp je de groeven uit (naaldtip is immers hard).

Heb eerlijk gezegd geen idee - op dit moment - hoe Thorens aangeschreven staat, bij de winkels die ik ken wordt het merk niet (meer) gevoerd. Vroeger lang met Thorens gespeeld (15 jr oid).

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Soms kan een lp zo'n wobbel hebben. Maar op dat promo-filmpje zie je duidelijk dat het ook de draaischijf zelf is. Zoals ik reeds schreef ga je daar weinig of niks van merken, maar toch opmerkelijk dat een gerennomeerd merk van platendraaiers dit als reclame de wereld instuurt. Misschien om zich alvast in te dekken tegen klachten?

Ja hè, toch opvallend vond ik ook..
@Mjuman
Je vond het wel meevallen, bedoelde je bij eigen platenspeler of op het filmpje van Thorens?

geplaatst:
Even meegelezen vinejo. Zonder alle wijsheid in pacht te hebben zou ik zo'n speler meteen retour brengen. Begrijp dat je het demomodel hebt meegenomen wat je in de winkel werd gedemonstreerd? Niks vreemd te zien toen? Vervoer van een platenspeler is wel krikkel. Draaiplateau verwijderen bij transport. Lijkt erop dat je plateau de motoras heeft getordeerd ofzo. Kunnen behoorlijk wat krachten op komen te staan. Als je het plateau laat draaien zonder lp erop en je kijkt op ooghoogte naar het plateau, wat zie je dan? Moet geen enkele tolerantie te zien zijn. Good luck

geplaatst:
vinejo schreef:
Ja hè, toch opvallend vond ik ook..

Nog iets dat opvalt in het filmpje is dat de man het riempje met de vingers aanraakt om het op het wieltje te leggen. Rubber reageert op (huid)vet. Niet de goede manier van werken dus. Op mijn Project moet ik het riempje verleggen om de draaisnelheid aan te passen (33 naar 45 en omgekeerd). Het plastic 'gereedschapje' om dat te doen wordt standaard meegeleverd.

Wat dat wobbelen betreft, ik vind het niet meevallen. Het zal geen problemen opleveren maar je wil toch zo weinig mogelijk afwijkingen en het hoort gewoon niet zo. Zeker niet bij een platendraaier in die prijsklasse. Een Project Debut kost nog niet de helft.

geplaatst:
Broem schreef:
Even meegelezen vinejo. Zonder alle wijsheid in pacht te hebben zou ik zo'n speler meteen retour brengen. Begrijp dat je het demomodel hebt meegenomen wat je in de winkel werd gedemonstreerd? Niks vreemd te zien toen? Vervoer van een platenspeler is wel krikkel. Draaiplateau verwijderen bij transport. Lijkt erop dat je plateau de motoras heeft getordeerd ofzo. Kunnen behoorlijk wat krachten op komen te staan. Als je het plateau laat draaien zonder lp erop en je kijkt op ooghoogte naar het plateau, wat zie je dan? Moet geen enkele tolerantie te zien zijn. Good luck

Dank ook voor je reactie!
Het model stond er pas, was binnen gekomen met mijn bestelde Thorens (die ik dus al terugbracht).
Toen hij daar een plaat draaide leek er geen speling op te zitten.
Hier bij mij zie ik zonder plaat een lichte welving vh plateau als ik op ooghoogte kijk.
Ik vind het wel jammer dat de verkoper de speler meegaf zonder het plateau te verwijderen. Want wat je zegt vh vervoer zou wel eens kunnen kloppen. De speler stond naast me, verticaal op de passagierszetel, dus niet volledig vlak. Ik heb wel enorm voorzichtig gereden, het was ook maar 3 km. Geen schokken dus of zo, wel een lichte helling in de stand van de speler.
Had ik geweten hoe fragiel dat allemaal is, ik had zelf dat plateau eraf gehaald.

Vind t wel vervelend om nu alweer terug te keren…

PS: Heb wel even de rubber mat vervangen door een gewoon vilten matje, en de afwijking was een stukje minder. Idem met de (véel stevigere) mat van mn ouwe Technics…

@Kronos
De verkoper deed net hetzelfde met dat riempje…
Heb blijkbaar niet echt met een kenner te maken

geplaatst:
Nog even een aanvulling op platen en 'wobbling'. Om platen stabieler/vlakker te laten liggen kan je ook een klem gebruiken, een record clamp zoals die van Souther (de Clever Clamp) of een vergelijkbare van Clearaudio - beide zijn heel licht kosten ca 30,- en worden op de as, over de plaat, geplaatst. De claim van beide is dat de lp dan stabieler (vlakker) zou liggen en ook minder gevoelig voor resonantie.

Stabilisator Clearaudio Clever Clamp - planetedisque.com

De duurdere klemmen zijn beduidend zwaarder in gewicht en dan moet je je gaan afvragen of je de combi van plateau (bijv acryl) lp en gewicht van klem niet te veel wordt voor de motor en de snaaraandrijving. Bij direct drives zou je daar minder last van moeten hebben, maar daar schijnt 'rumble' weer een issue te zijn. Mij werd een zwaardere clamp afgeraden.

Bij zwaardere lp's (180 gr) is de claim dat die ogv hun massa eveneens stabieler/vlakker zouden liggen. Heb zelf een aantal vrij lichte UK persingen in huis (van o.a. 4AD label) en bij die lp's kan ik beamen dat ze bij afspelen baat hebben bij een klem.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:34 uur

geplaatst: vandaag om 09:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.