menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
geplaatst:
Bedankt voor alle tips.
Ik onthou dus vooral dat het niet echt de bedoeling is dat de plaat wat “hobbelt”, maar dat op zich het geluid, de naald en de vinylplaat er niet onder lijden.
Toch?

geplaatst:
vinejo schreef:
Bedankt voor alle tips.
Ik onthou dus vooral dat het niet echt de bedoeling is dat de plaat wat “hobbelt”, maar dat op zich het geluid, de naald en de vinylplaat er niet onder lijden.
Toch?

Als dat hobbelen miniem is zal het geen problemen opleveren. Maar aangezien in lp's zelf ook een 'slag' kan zitten wil je wel dat de basis, je draaiplateau, gewoon vlak draait, zoals het hoort. Met dat voorbeeld van die Thorens in het promo filmpje zou ik geen genoegen nemen.

Mjuman schreef:
Nog even een aanvulling op platen en 'wobbling'. Om platen stabieler/vlakker te laten liggen kan je ook een klem gebruiken, een record clamp zoals die van Souther (de Clever Clamp) of een vergelijkbare van Clearaudio - beide zijn heel licht kosten ca 30,- en worden op de as, over de plaat, geplaatst. De claim van beide is dat de lp dan stabieler (vlakker) zou liggen en ook minder gevoelig voor resonantie.

Hang er een redenering aan vast en je zal er klanten voor vinden. Maar een voorwerp in beweging wil in beweging blijven. Ook voor een lp minder dan 180 g is een naald die erop ligt met een druk van 1,75 g peanuts. En aangezien zo'n klem enkel het label bedekt, zal een kromme plaat er niet vlakker van worden.

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Als dat hobbelen miniem is zal het geen problemen opleveren. Maar aangezien in lp's zelf ook een 'slag' kan zitten wil je wel dat de basis, je draaiplateau, gewoon vlak draait, zoals het hoort. Met dat voorbeeld van die Thorens in het promo filmpje zou ik geen genoegen nemen.

(quote)

Hang er een redenering aan vast en je zal er klanten voor vinden. Maar een voorwerp in beweging wil in beweging blijven. Ook voor een lp minder dan 180 g is een naald die erop ligt met een druk van 1,75 g peanuts. En aangezien zo'n klem enkel het label bedekt, zal een kromme plaat er niet vlakker van worden.

Heb geen achtergrond in mechanica, maar ik ga ervan uit dat je zelf ook wel de beperking van je argument ziet - ter vergelijking: neem een fiets waarvan het voorwiel zwabbert omdat de bouten - waarmee de naaf is bevestigd - loszitten. Draai de asbouten aan (midden in het wiel) en het wiel zal minder zwabberen (tenzij er spaken kapot zijn). Lp moet natuurlijk zelf wel vlak zijn; dunnere (lichtere) lp's zijn vaak minder stijf.

Ik zou ook geen genoegen nemen met de hobbelen en - zoals ik al eerder aangaf - de leverancier laten komen kijken. De manier waarop de draaitafel is meegegeven (zonder enig vastzetten of verwijderen van plateau) doet echter vrezen ...

geplaatst:
Ok, als jullie er geen genoegen mee nemen, dan ik ook niet
Mijn mail (die al klaar was) zonet verstuurd.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkeling.
Nogmaals dank!

geplaatst:
Mjuman schreef:
Heb geen achtergrond in mechanica, maar ik ga ervan uit dat je zelf ook wel de beperking van je argument ziet - ter vergelijking: neem een fiets waarvan het voorwiel zwabbert omdat de bouten - waarmee de naaf is bevestigd - loszitten. Draai de asbouten aan (midden in het wiel) en het wiel zal minder zwabberen (tenzij er spaken kapot zijn). Lp moet natuurlijk zelf wel vlak en zijn; dunnere (lichtere lp's zijn vaak minder stijf).

Ik heb wel een achtergrond in mechanica en je vergelijking gaat niet op. De as van een fietswiel is het enige bevestigingspunt met je fiets. Natuurlijk hoort de as vast te zitten in de voorvork. Een lp ligt echter met de hele oppervlakte op een plateau en heeft genoeg massa van zichzelf om netjes te blijven liggen en draaien als er een naald met een druk van amper 1,75 g op wordt gelegd. Een lp die al vanuit het midden krom getrokken is kan je er misschien iets vlakker mee krijgen. Maar als je draaiplateau hobbelt, verandert zo'n klem daar niks aan.

vinejo schreef:
Ok, als jullie er geen genoegen mee nemen, dan ik ook niet
Mijn mail (die al klaar was) zonet verstuurd.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkeling.
Nogmaals dank!

Telefoon gekregen.
Verkoper komt volgende week langs. Hij zal een plateau meebrengen van een ander toestel om te vergelijken. Benieuwd.

vinejo schreef:
Verkoper komt volgende week langs. Hij zal een plateau meebrengen van een ander toestel om te vergelijken. Benieuwd.

Goed dat iemand komt kijken. Een plateau meebrengen om te vergelijken zal misschien niet volstaan. Je gaat enkel verschil zien als het hobbelen veroorzaakt wordt doordat het plateau zelf niet mooi vlak is. Maar mogelijk zit het probleem in de draaischijf waar het plateau op ligt.

Kronos schreef:
(quote)

Goed dat iemand komt kijken. Een plateau meebrengen om te vergelijken zal misschien niet volstaan. Je gaat enkel verschil zien als het hobbelen veroorzaakt wordt doordat het plateau zelf niet mooi vlak is. Maar mogelijk zit het probleem in de draaischijf waar het plateau op ligt.

Ik vrees er ook voor.
Het probleem kan mss ook in het staafje zitten (hoe noem je dat, spindle?..) waar het plateau in wordt geschoven..? Als dat een lichte afwijking heeft (niet volledig rechtstaat) dan is er sowieso een probleem.

Even een kleine update.
De verkoper kwam bij me langs en had een andere draaiplaat mee.
Hij heeft die erop gelegd en het leek me iétsje beter te zijn.
Met ook de mat van mijn ouwe Technics (stukken denser en dus steviger) vind ik het wel ok.
Ondertussen heb ik redelijk wat Lp s beluisterd en de naald wipt niet erg, ze is ook nooit versprongen. Het geluid vind ik trouwens geweldig.
Potje (tasje) koffie gedronken met de verkoper en alsnog wel tevreden met mijn aankoop. Het lichte schommelen valt me op den duur niet echt meer op.
Nogmaals dank aan allen voor de reacties!

Soledad (moderator)
geplaatst:
Iemand weleens een succesvolle poging gedaan een warped LP weer recht te krijgen?

geplaatst:
Soledad schreef:
Iemand weleens een succesvolle poging gedaan een warped LP weer recht te krijgen?

Heb je al geprobeerd de plaat onder een stapel zware boeken te leggen? Wat ook wel wil helpen - al wordt het door sommigen hier in twijfel getrokken - is om een record clamp te gebruiken; wil wel eens werken als een plaat een beetje bol ligt - in dat geval kan het ook zijn, niet lachen, dat de lp te strak om de as is geklemd; doet een schaar wonderen

Soledad (moderator)
geplaatst:
Mjuman schreef:
(quote)

Heb je al geprobeerd de plaat onder een stapel zware boeken te leggen? Wat ook wel wil helpen - al wordt het door sommigen hier in twijfel getrokken - is om een record clamp te gebruiken; wil wel eens werken als een plaat een beetje bol ligt - in dat geval kan het ook zijn, niet lachen, dat de lp te strak om de as is geklemd; doet een schaar wonderen

De betreffende plaat ligt nu tussen een stapel boeken dus dat ga ik proberen. Met een oven, daar ga ik me in ieder geval niet aan wagen. Was benieuwd of er nog meer trucs waren en of ze überhaupt werken.

geplaatst:
Ik heb er 2 glasplaten voor laten snijden. In de oven met die glasplaten en dan de in een doek gewikkelde LP ertussen leggen. De warp is eruit gegaan, alleen klinkt de muziek nu zo slecht, dat ik toch op zoek ben naar een goede CD. Het gaat overigens om het album van Jimmy Heath - The Gap Sealer, in een niet zo heel denderende uitgave van Cobblestone. Volgens mij is het een fake...

geplaatst:
Ik kocht ooit een tweedehands lp (debuut van Pavlov's Dog) die krom getrokken was. Gewoon in de kast gezet tussen de andere platen. Toen ik ze enkele jaren later uit de hoes nam bleek ze terug recht te zijn.

geplaatst:
Soledad schreef:

Tussen 2 glasplaten in de zon ging niet en beschadigde de lp.

Maanden (!) onder enorme stapels dikke boeken werkt ook niet echt, maar van de drie kan ik er één nu in ieder geval weer afspelen.

Ik heb een andere nu onder de staande lp's in de kast gelegd. Die hebben meer gewicht. Over een tijdje eens zien of het helpt.

geplaatst:
Ben dus sinds korte tijd weer mijn platencollectie aan het aanvullen en het valt me op hoezeer de prijzen verschillen bij verschillende winkels. Voorbeeldje: mijn broer kocht gisteren hier in Nijmegen een plaat voor 23 euro die hij een week ervoor voor 37 (!) euro in Groningen had zien staan. Precies dezelfde uitgave, allebei nieuw en alles. Zo ben ik inmiddels heel veel platen tegengekomen waar 10+ euro verschil in zit.

Weet iemand hoe die prijzen zo kunnen verschillen? Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben wel erg benieuwd (en ik ben de vaste prijzen van boeken gewend).

geplaatst:
madmadder schreef:
...Weet iemand hoe die prijzen zo kunnen verschillen? Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben wel erg benieuwd (en ik ben de vaste prijzen van boeken gewend).
Van vroeger weet ik nog dat er in de enige platenzaak in mijn dorp makkelijk 44,95 (guldens!) werd gevraagd voor een cd, die ik in de grotere steden vaak wel een tientje goedkoper kon krijgen - maar dat bleek pas toen ik op kamers ging.

Zo'n verschil tussen Groningen en Nijmegen vind ik dan wel bijzonder. Dan kan het nog afhangen van de juiste platenzaak zien te vinden, denk ik...?

geplaatst:
De ene winkel neemt gewoon een grotere winstmarge dan de andere. MediaMarkt/Saturn verkocht vroeger bijvoorbeeld sommige cd's en lp's aan amper meer dan de inkoopprijs, omdat de verkoop ervan vooral bedoeld was om mensen naar de winkel te lokken. Daarmee concurreerden ze onafhankelijke platenwinkels kapot. En nu geluidsdragers algemeen minder in trek zijn omdat de meeste mensen muziek zijn gaan streamen stelt hun aanbod niks meer voor en liggen de prijzen hoger. Voor beste prijzen kijk je tegenwoordig beter naar webwinkels.

Ik weet niet of het verschil nu nog zo groot is, maar vroeger viel me vooral op dat cd's en lp's in Nederland heel wat duurder waren dan in Antwerpen en Gent. De prijs van een nieuwe cd was in platenwinkel Brabo normaal 630 belgische frank (€ 15,50).

geplaatst:
Kronos schreef:
...Voor beste prijzen kijk je tegenwoordig beter naar webwinkels...
Of een Discogs.

geplaatst:
Ok, dank. Dat de prijs van vinyl verschilt per winkel snap ik wel, maar het gaat dus ook echt om raar grote verschillen dus dat deed me twijfelen of er misschien iets anders aan de hand was. Het lijkt ook allemaal nogal lukraak, want soms is Groningen stukken goedkoper, dan weer Nijmegen. Nou ja, je ogen open houden dus bij de aanschaf van vinyl (maar dat moet je natuurlijk sowieso al doen, en inderdaad, Discogs altijd bij de hand houden).

En ja, ooit in Gent een hele stapel vinyl gekocht, zowel qua aanbod als prijs voelde het alsof ik in de hemel was beland.

Soledad (moderator)
geplaatst:
Het hangt sterk van de winkel af denk ik. De prijzen zijn vaak iets hoger dan bij Amazon of Dodax maar dat is niet erg in een fysieke winkel. Er zijn en blijven echter ook verkopers die echt het onderste uit de kan willen. Zo kopen sommige verkopers bewust bepaalde gelimiteerde uitgaves ik grote aantallen op om ze , 5 jaar later wanneer ze moeilijker verkrijgbaar zijn, voor idiote prijzen te kunnen verkopen. Zaken zijn zaken hé.

Zo heb ik zelf eens bij een winkel twee platen besteld middels de verkooplijst op de website…. kreeg ik bericht terug dat de prijs inmiddels helaas gestegen was en dat ik voor nog eens 25 euro mijzelf de nieuwe eigenaar mocht noemen. Niet chique en meteen geannuleerd.

geplaatst:
Ik koop alleen wel eens een nieuwe lp als deze in de aanbiedingscategorie van 10-15 euro valt. Ik vind 25-35 euro echt absurd. Daar kan ik bijna een week van eten. Op een goede dag koop ik daar 15 albums voor en op een matige dag heb je er nog steeds 5 cd's voor.

Maar ook tweedehands zijn sommige zaken en handelaren echt veel te duur. Arnhem en Nijmegen zijn mijn referentiekader en dan valt het me elders nog wel eens tegen. Ik vind het snuffelen in de rommelbakken vaak ook leuker. Zijn toch de geluksmomentjes als je er voor 2 euro eentje uit vist die dan ook nog niet compleet onder de krassen zit. Of als je blind op de hoes of op een van de sessiemuzikanten iets meeneemt en dan blijkt het thuis echt wat te zijn.

geplaatst:
madmadder schreef:
Ok, dank. Dat de prijs van vinyl verschilt per winkel snap ik wel, maar het gaat dus ook echt om raar grote verschillen dus dat deed me twijfelen of er misschien iets anders aan de hand was. Het lijkt ook allemaal nogal lukraak, want soms is Groningen stukken goedkoper, dan weer Nijmegen. Nou ja, je ogen open houden dus bij de aanschaf van vinyl (maar dat moet je natuurlijk sowieso al doen, en inderdaad, Discogs altijd bij de hand houden).

En ja, ooit in Gent een hele stapel vinyl gekocht, zowel qua aanbod als prijs voelde het alsof ik in de hemel was beland.

Tja, platenkopen is in zekere zin te vergelijken met uit eten gaan: vooraf oriënteren is noodzakelijk, ook vanwege eigen B2 (beursbewustzijn). Net als bij restaurants is de prijs gebaseerd op inkoopprijs + + + (personeel, huisvesting en andere kosten - energie etc). Dat resulteert in een bepaalde factor (die van restaurants zal ik even achterwege laten), maar bij platen, boeken etc was dat in de regel ergens tussen de 1,6 en 2 (bij kleding is dat veelal 2,25 - 2,5).

Op het moment dat ik via Amazon een lp van R.E.M. kan bestellen voor 23 euro - in mijn geval Accelerate - een prijs die ongeveer gelijk is aan de inkoopprijs van de lokale retail, kan ik al een blauwgrijs vermoeden krijgen dat die lokale retail 'em nooit voor 23 euro kan aanbieden - en dat klopt: hij kostte daar 36,- destijds.

Da's het vaak genoemde voordeel van webhandel: disintermediation - de uitschakeling van de tussenpersoon/-personen. Alleen diezelfde platenmaatschappij die aan tussenpersonen levert (en die leveren weer aan de schakels na hen in de keten), levert ook rechtstreeks aan de grote e-tailers (de Amazons etc). Guess what the impact is als die de gewone omrekenfactor kunnen hanteren: kunnen ze veel goedkoper zijn dan iedereen die wel van de rest van de keten afhankelijk is.

Het grote verschil met boeken is evenwel dat - en dat kan evt veranderd zijn - er op boeken recht van retour zat: blijf je met spul zitten, kan je het retourneren. Was bij cd's en lp's niet zo. Grotere partijen kunnen evenwel gunstigere condities bedingen, vanwege hun volume-inkopen.

Elke schakel in de bedrijfskolom - dus ook de importeur/tussenhandel/distributeur (soms zelfs verschillende partijen) - moet zijn eigen broek ophouden - een voorbeeld: koop ik een (dubbel-lp) van Kompakt in Keulen betaal ik daar ca 20,- en verzendkosten als ik dingen laat opsturen (het heeft zin om meerdere dingen tegelijk te bestellen - kosten zijn nl ca 7,50 tot ca 10 lp's) , datzelfde album kost me minimaal 30 bij de lokale platenboer (Bertus zit ertussen en die wil ook leven).

Heeft een schakel (distributeur/importeur) overstock kan het gebeuren dat en een hoeveelheid 'geflusht' wordt naar een bepaalde partij - bijv Velvet of Plato, met ene aantal filialen - en dan kun je een bepaalde cd van bijv Lamb aantreffen in de dual disk editie voor 10,- Denk evenwel niet dat dat de vaste prijs is voor die cd - later kan je 'em bijv bestellen voor 28,-

En dan is er nog het probleem van de zgn parallelle import - platen/cd's die op andere manier (dan de gebruikelijke) hierheen komen: geen garantie voor kwaliteit (productie, persing etc) en die kunnen ook onder de gangbare prijs worden aangeboden.

Voorbeeld: MBV - Loveless kon met enig zoekwerk worden aangeschaft op platenbeurzen en (voorheen) ook Discogs; steeds vaker blokkeert Discogs de handel in zgn 'counterfeits'. Kan je als verzamelaar wel denken "hebben is hebben", maar als de kwailteit klote is, heb je alsnog bijna nix.

Ook dubieuze persingen van bijv 'O'Rang - Herd of Instinct (1994) - MusicMeter.nl (check discogs) zou je eigenlijk moeten mijden omdat er geen royalties zijn uitgekeerd aan de artiest. Maar je zult maar net naar dit album op zoek zijn.

Let your budget, conscience & love for music be your guide

geplaatst:
Free Record Shop was een grote keten en zou dus lagere prijzen kunnen gehad hebben dan onafhankelijke platenwinkels. Toch was dat niet zo. Het is dus niet alleen het verhaal van welke kosten een winkel moet incalculeren, maar ook gewoon van zoveel mogelijk winst pakken omdat de gemiddelde Free Record Shopper toch die winkels in Antwerpen en Gent niet kent. Ik heb er toen nooit cd's voor 20 euro gekocht. Dan wachtte ik liever tot ik nog eens naar de grote stad ging om inkopen te doen.

geplaatst:
Kronos schreef:
Free Record Shop was een grote keten en zou dus lagere prijzen kunnen gehad hebben dan onafhankelijke platenwinkels. Toch was dat niet zo. Het is dus niet alleen het verhaal van welke kosten een winkel moet incalculeren, maar ook gewoon van zoveel mogelijk winst pakken omdat de gemiddelde Free Record Shopper toch die winkels in Antwerpen en Gent niet kent. Ik heb er toen nooit cd's voor 20 euro gekocht. Dan wachtte ik liever tot ik nog eens naar de grote stad ging om inkopen te doen.

Klopt helemaal - de ouwe Breuk was een meester in het zichzelf (en zijn winkels) rijk rekenen. Het mocht allemaal nix kosten, maar moest wel veel opleveren.

geplaatst:
Op markten weten verkopers ook heel goed wat hun waar waard is. Toen anderhalve week geleden er een marktje was op het grote plein in Eindhoven, stond het vol met vinyl. Genoeg moois te vinden, maar ik ging naar huis met een achttal cd’s voor een bedrag waar ik maar één door mij gewilde lp had kunnen kopen.

geplaatst:
Hey kenners!

Voor de verjaardag van m'n vader wil m'n moeder een platenspeler halen. Ze dacht aan een prijs van rond de 200, max. 300 euro. Ik heb er zelf bar weinig verstand van, maar bij wat rondlezen op reddit zag ik veel mensen die de Fluance RT80 aanraadden (de RT82 werd nog vaker genoemd, maar die zit wel echt stijf aan de bovenkant van het budget).

Zijn er hier mensen die bekend zijn met dit merk, of wellicht een andere platenspeler aan kunnen raden? Of adviezen op welke zaken ik me absoluut wel of juist niet moet richten bij een speler in die prijsklasse?

geplaatst:
panjoe schreef:
Hey kenners!

Voor de verjaardag van m'n vader wil m'n moeder een platenspeler halen. Ze dacht aan een prijs van rond de 200, max. 300 euro. Ik heb er zelf bar weinig verstand van, maar bij wat rondlezen op reddit zag ik veel mensen die de Fluance RT80 aanraadden (de RT82 werd nog vaker genoemd, maar die zit wel echt stijf aan de bovenkant van het budget).

Zijn er hier mensen die bekend zijn met dit merk, of wellicht een andere platenspeler aan kunnen raden? Of adviezen op welke zaken ik me absoluut wel of juist niet moet richten bij een speler in die prijsklasse?

Mij zei het niets, maar Alpha Audio - doorgaans aardige indicatie - was er positief over in de test: Fluance platenspeler voor een habbekrats - Alpha-Audio
Ook de gebruikte elementen (Audio Technica en Ortofon) zijn goede elementen; heb zelf meer met Ortofon, dus dat zou mijn keuze beïnvloeden. Als het prijsverschil niet zo groot is, zou ik gaan voor de iets duurdere, want wat is 50 euro in verhouding tot een aantal jaren luisterplezier?

geplaatst:
Mjuman schreef:
Mij zei het niets, maar Alpha Audio - doorgaans aardige indicatie - was er positief over in de test: Fluance platenspeler voor een habbekrats - Alpha-Audio

Thanks, dat klinkt dus niet slecht.

Probleem met die Fluance is wel dat hij vanuit Canada moet komen en er daardoor nog extra importkosten bij komen (plus de extra onzekerheid w.b. verzendtijd). Liefst zouden we dus iets willen wat 'gewoon' van binnen Europa komt.

Elders en ook in dit topic zag ik Pro-Ject Debut vaker genoemd als een goeie, niet al te dure, platenspeler (de III ligt binnen de prijsklasse), en op reddit zag ik ook meerdere stemmen opgaan voor de Audio Technica ATLP120 (al kan ik die nergens vinden voor onder de 300).

geplaatst:
panjoe schreef:
(quote)

Thanks, dat klinkt dus niet slecht.

Probleem met die Fluance is wel dat hij vanuit Canada moet komen en er daardoor nog extra importkosten bij komen (plus de extra onzekerheid w.b. verzendtijd). Liefst zouden we dus iets willen wat 'gewoon' van binnen Europa komt.

Elders en ook in dit topic zag ik Pro-Ject Debut vaker genoemd als een goeie, niet al te dure, platenspeler (de III ligt binnen de prijsklasse), en op reddit zag ik ook meerdere stemmen opgaan voor de Audio Technica ATLP120 (al kan ik die nergens vinden voor onder de 300).

Tja, misschien even zoeken - ook op sites als audio-markt.de of hifishark - of even Alpha Audio bellen voor info. Pro-Ject is niet verkeerd - maar controleer ook of je niet een voorversterker nodig hebt om je platenspeler aan te kunnen sluiten op de versterker. Het signaal van een platenspeler is in de regel te zwak voor een hedendaagse versterker om te kunnen weergeven. Dan komt Pro-Ject beter uit de bus, prijstechnisch.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:47 uur

geplaatst: vandaag om 09:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.