MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
pretfrit
raffael77 schreef:

Wat ik wel ff na gezocht heb is W&F effect en daaruit blijkt dat Technics hier toch beter mee overweg kan dan Pro-ject, maar ook een denon en zelfs JVC.

.

Ja logisch, dit zijn namelijk direct-drive draaitafels met pitch-controle. Nu mag jij ons uitleggen waarom direct-drive draaitafels uberhaupt een correctiemogelijkheid als pitch-controle nodig hebben.

Als je last hebt van W&F bij een Pro-ject (of iedere andere snaaraangedreven platenspeler) dan wordt het tijd dat je de snaar vervangt..of flikker gewoon die kromme plaat in de prullebak.

Overigens levert Pro-ject bij de iets duurdere modellen (vanaf RPM5) standaard een schroefklem die de plaat klemvast op het draaiplateau drukt...

pretfrit
fastpulseboy schreef:
leuk leuk leuk!
smullen dit topic
en nou niet wegmoderatorren he, zo houden we de lol in dit forum

Alle berichten zijn nog steeds on-topic

Behalve die laatste van Kronos, dat heeft echt niets meer met platenspelers of hifi te maken.

pretfrit schreef:
Behalve die laatste van Kronos, dat heeft echt niets meer met platenspelers of hifi te maken.

Voilà, nu geef je mij voor de aandachtige lezer het grote gelijk.

Een Pro-ject, dat heeft echt niks meer met platenspelers of hifi te maken.

pretfrit
Kronos schreef:
(quote)

Voilà, nu geef je mij voor de aandachtige lezer het grote gelijk.

Een Pro-ject, dat heeft echt niks meer met platenspelers of hifi te maken.

Pro-ject turntables ervaart men dan ook meer als high-end

Maar nu weer even om te lachen. Ik heb hier momenteel zo'n Pro-ject Debut III staan waarop een live-lp van Miles Davis (Cookin' at the Plugged Nickel) ligt te draaien en zelfs met de goedkope voorversterker (de project phono box MM was nog niet binnen) klinkt dat erg goed. Pas als ik twee voorversterkers heb kan ik echt vergelijken, maar ik merk toch al een voller geluid en meer detail daar waar mijn ouwe Technics wat dunner en vlakker klinkt.

De riem verleggen om naar 45 t/m over te schakelen vind ik toch een minpuntje. Op zich maakt het niet zoveel uit, maar die draaischijf is best zwaar en als die even uit je handen glipt en op de glanslak of arm terecht komt zal dat niet zonder schade zijn.

Hoeveel naalddruk zetten jullie? In het boekje staat 1.5 g, de verkoper raadde 2 g aan, op tinternet lees ik van 1.7 g of 1.8 g.

pretfrit
Kronos schreef:

Hoeveel naalddruk zetten jullie? In het boekje staat 1.5 g, de verkoper raadde 2 g aan, op tinternet lees ik van 1.7 g of 1.8 g.

volgens mij ligt dat aan het gebruikte element. Ik zou op eigen gehoor en advies van verkoper afgaan.

volgens mij ligt dat aan het gebruikte element. Ik zou op eigen gehoor en advies van verkoper afgaan.

Hoeveel naalddruk zet jij?

Volgens de verkoper kan nieuw vinyl meer druk hebben omdat de kwaliteit ervan beter is.

En nog een andere vraag. Bij het schoonvegen van het album draaide ik vroeger de lp met de draaischijf manueel rond. Daar was weinig weerstand van de motor bij te voelen dus leek me dat beter dan de motor extra te belasten door het platenborsteltje er op te zetten als die draaide.

Maar bij deze platendraaier gaat manueel draaien veel zwaarder en is de motor daar misschien niet voor bedoeld. Zou het dan beter zijn de motor in te schakelen en dan de borstel erover?

Wat denken en doen jullie?

raffael77
pretfrit schreef:
(quote)

Ja logisch, dit zijn namelijk direct-drive draaitafels met pitch-controle. Nu mag jij ons uitleggen waarom direct-drive draaitafels uberhaupt een correctiemogelijkheid als pitch-controle nodig hebben.

Als je last hebt van W&F bij een Pro-ject (of iedere andere snaaraangedreven platenspeler) dan wordt het tijd dat je de snaar vervangt..of flikker gewoon die kromme plaat in de prullebak.

Overigens levert Pro-ject bij de iets duurdere modellen (vanaf RPM5) standaard een schroefklem die de plaat klemvast op het draaiplateau drukt...

Is een functie die voornamelijk door dj's worden gebruikt en niet voor thuis gebruik. Kan wel maar is eigenlijk overbodig.

pretfrit
raffael77 schreef:
(quote)

Is een functie die voornamelijk door dj's worden gebruikt en niet voor thuis gebruik. Kan wel maar is eigenlijk overbodig.

De vraag was niet "Wat is pitch controle?" en ook al was dat wel de vraag, dan was het nog een onvolledig antwoord .

pretfrit
Kronos schreef:
(quote)

Hoeveel naalddruk zet jij?
2,2

Volgens de verkoper kan nieuw vinyl meer druk hebben omdat de kwaliteit ervan beter is.
Zou kunnnen, Maar waarom zou je een hogere naalddruk nemen. Persoonlijk ga ik voor een zo laag mogelijke naaldruk (op gehoor) omdat mij lijkt dat dit voor de minste slijtage aan zowel naald als vinyl zorgt. Maar natuurlijk hebben we het dan over erg kleine marges. Elementen/naalden gaan tegenwoordig mede dankzij lichtgewicht armen en de mogelijkheden voor fijnafstelling veel en veel langer mee als de eenvoudige draaitafels uit de jaren 70/80. natuurlijk scheelt het ook hoe je met plaat en apparatuur omgaat.

En nog een andere vraag. Bij het schoonvegen van het album draaide ik vroeger de lp met de draaischijf manueel rond. Daar was weinig weerstand van de motor bij te voelen dus leek me dat beter dan de motor extra te belasten door het platenborsteltje er op te zetten als die draaide.

Maar bij deze platendraaier gaat manueel draaien veel zwaarder en is de motor daar misschien niet voor bedoeld. Zou het dan beter zijn de motor in te schakelen en dan de borstel erover?

Wat denken en doen jullie?

Zwiffer...

Op m'n Thorens heb ik de Stanton 681EEE zitten, hoef ik niet meer te borstelen

(afbeelding)

Meer naalddruk opdat de naald de groef beter zou aflezen. Uiteraard niet meer dan nodig is want dat levert inderdaad onnodig snelle slijtage op.

Op gehoor 2.2, dat is toch al best veel.

Ik ga het voorlopig op ongeveer 1.75 houden. Als ik die nieuwe voorversterker heb ga ik wel eens verder experimenteren. Eens kijken hoe het klinkt met een baksteen op de kop bijvoorbeeld.

pretfrit
Kronos schreef:

Op gehoor 2.2, dat is toch al best veel.

Ik heb het over het getal op het contragewicht...jij toch ook?

Mijn element weegt slechts 4 gram, vandaar dat ik wat minder tegengewicht nodig heb. (en dus meer naalddruk)

pretfrit schreef:
Mijn element weegt slechts 4 gram, vandaar dat ik wat minder tegengewicht nodig heb. (en dus meer naalddruk)

Minder tegengewicht spreekt vanzelf. Om 2 g naalddruk te bekomen heb je voor een lichter element minder tegengewicht nodig dan voor een zwaarder element.

Maar waarom heb je met een lichter element meer naalddruk nodig?

pretfrit
Kronos schreef:
(quote)

Minder tegengewicht spreekt vanzelf. Om 2 g naalddruk te bekomen heb je voor een lichter element minder tegengewicht nodig dan voor een zwaarder element.

Maar waarom heb je met een lichter element meer naalddruk nodig?

Als je dus een lichter element hebt dan moet de arm de naald "zwaarder op de plaat laten wegen" ... contragewicht verdraai je richting naald....naalddruk neemt toe...getalletje op contragewicht wordt hoger....en zo komt pretfrit aaneen naalddruk van 2,2 (om het even zo visueel mogelijk uit te leggen)

ik vroeg net al over welk getal jij het hebt, Ik heb het dus over het getal op het contragewicht. wat uitdrukking geeft aan het aantal grammen dat de arm (of eigenlijk contragewicht) aan de naald geeft...de naalddruk.

Bij het juist of opnieuw instellen van de stylus pressure (naalddruk) brengt men arm met element eerst horizontaal in balans. op dat moment is er dus in principe een naalddruk van 0.0 vervolgens zet men het contragewicht ook op 0.0. Daarna zoek je in een instructieboekej of op de website van de fabrikant welke naalddruk de gebruikte toonarm inc het element van X gram nodig heeft, en draait het contragewicht vervolgens op het juiste aantal gram.

Of je doet dit laatste op gehoor...een te lichte naaldruk levert namelijk een "zwiebel en jank" geluid op en verlies aan bas, en een te zware naalddruk zorgt voor "dof" geluid en verlies aan detail en (lekker vaag) "lucht" Waarbij aangetekend dient dat dit alles beter te horen is naarmate de rest van je apparatuur (en platenspeler zelf) van een betere/hogere weergave kwaliteit is.

Hopelijk heb ik het je duidelijk kunnen maken, als autodidact snap ik het zelf allemaal wel maar ben ik slecht in de juiste termologie en uitdrukking.

edit: en vergeet niet dat naald en element nog in moeten spelen, weergave kwaliteit kan dus nog iets toenemen.

Bij Ortofon wordt met Project idd 1,5 aangeraden; hou er rekening mee dat sommige elementen (Grado) zwaarder zijn, waardoor je een ander contragewicht nodig zou kunnen hebben. Te licht afspelen betekent ook verhoogde kans op 'skidding'.

IMO betekent Grado tov van Ortofon wel een iets geringer rendement (harder afspelen dus) maar wel warmer, en meer detail en met name bij akoestische muziek (snaar, piano) heb je daar profijt van. Elementen: ook hier geldt de wet van de afnemende meeronbrengst: 2* zo duur, not necessarliy 2* zo goed.

Bedankt voor je begrijpelijke uitleg pretfrit. Ik heb die instelling van de arm met het contragewicht natuurlijk ook gedaan en over het cijfer op dat gewicht heb ik het.

Maar ik blijf me afvragen waarom jij van mening bent dat je met een lichter element meer naalddruk nodig hebt.

Want eens je je arm in evenwicht hebt staan en je contragewicht daar instelt op 0 gram, dan maakt het verder niet meer uit wat je element weegt bij het aflezen van welke naalddruk je zet.

Als je met een lichter element naar 2.0 g draait heb je een naalddruk van 2.0 g en hetzelfde geldt als je dat met een zwaarder element op een andere platendraaier doet.

Of bedoel jij dat je een ander en lichter element als oorspronkelijk hebt geplaatst en zodoende het contragewicht niet meer de juiste waarde aangeeft van de werkelijke naalddruk en daarom dus tot een hoger getal komt?

Edit: ik lees je gelijktijdige post Mjuman. Verander het gewicht van element, dan klopt inderdaad de schaalverdeling op het contragewicht niet meer.

pretfrit schreef:
edit: en vergeet niet dat naald en element nog in moeten spelen, weergave kwaliteit kan dus nog iets toenemen.

Aha, dat is ook interessant. Hetzelfde gold voor versterker en luidsprekers. Pas na een week begon dat echt lekker te klinken. Dat was mij wel gezegd bij aankoop maar even vreesde ik toch een mogelijke miskoop.

Maar het is zoals bij goede schoenen hè, even inlopen voor je er de echte kwaliteit van ervaart.

pretfrit
Kronos schreef:
Bedankt voor je begrijpelijke uitleg pretfrit. Ik heb die instelling van de arm met het contragewicht natuurlijk ook gedaan en over het cijfer op dat gewicht heb ik het.

Maar ik blijf me afvragen waarom jij van mening bent dat je met een lichter element meer naalddruk nodig hebt.
dan heb ik he tin ieder geval voor jou niet goed genoeg uitgelegd

Want eens je je arm in evenwicht hebt staan en je contragewicht daar instelt op 0 gram, dan maakt het verder niet meer uit wat je element weegt bij het aflezen van welke naalddruk je zet.
op de 0 gram maakt het inderdaad niets uit...de arm is in balans, geen druk op naald

Als je met een lichter element naar 2.0 g draait heb je een naalddruk van 2.0 g en hetzelfde geldt als je dat met een zwaarder element op een andere platendraaier doet.
je hebt toch te maken met het gewicht van het element. Die 2 gram blijft 2 gram ja..maar omdat mijn element lichter is moet dat toch gecompenseerd worden (voor "het gewicht op de plaat") dus zal men (of bedenk het zelf ) aanraden de arm een hogere naalddruk uit te laten oefenen, dus meer gram gewicht op de naald/element

Of bedoel jij dat je een ander en lichter element als oorspronkelijk hebt geplaatst en zodoende het contragewicht niet meer de juiste waarde aangeeft van de werkelijke naalddruk en daarom dus tot een hoger getal komt?
nogmaals, ik heb een heel andere arm en element als jij...een paar berichten terug vroeg jij welke naalddruk wij zetten...en vandaar dat ik dus als antwoord gaf dat dat aan het element ligt en ik had er ook nog "toonarm" bij moeten vermelden..

duurdere platenspelers worden zonder element geleverd....en toch staat daar ook de werkelijke naalddruk op het contragewicht.

Ik heb een 4grams element en het contragewicht geeft de juiste waarde aan, en dat heeft niets te maken met origineel element of niet

Zoals ik al eerder zei: Naalddruk is het gewicht wat arm (dmv contragewicht) aan de naald geeft. Nu in dat gewicht van arm zit ook het gewicht van het element...dat "drukt" ook mee. Mijn lichtere element drukt minder en zodoende heb dus meer druk van het contragewicht nodig.

Edit: ik lees je gelijktijdige post Mjuman. Verander het gewicht van element, dan klopt inderdaad de schaalverdeling op het contragewicht niet meer.
schaalverdeling klopt wel hoor...het geeft nml het aantal grammen weer dat het contragewicht aan het element geeft.

Wat mjuman bedoelt is dat het element zo zwaar is dat de arm als het ware te kort is voor het contragewicht Je kunt er dan inderdaad een zwaarder contragewicht opzetten.

Ik zie wel wat jij niet snapt, ik worstel alleen om het je duidelijk te maken hoe het wel zit

edit:Zo mischien... gewicht element (2) + gewicht arm(2) = druk op naald (4)..... lager gewicht element (1,5) + gewicht arm(2) = druk op naald (3,5). (tadaaaaa) en dat moet gecompenseerd worden (anders staat de naald te hoog in de groef)dus zet je meer gewicht op arm en je stelt een hogere naalddruk in op het contraelement

Volgens mij had je het in een eerdere post glashelder uigelegd, toen je het had over zweven/balanceren - van arm incl gewicht van element. Op dat moment draai je de instelring naar de (door de fabrikant van het element) aanbevolen waarde - wat kan er moeilijker zijn?

pretfrit
dat weet ik ook niet...toch blijft Kronos zich afvragen waarom een lichter element een hoger naalddruk verlangt.

hoeveel weegt die grado van jou? en wat is jouw naalddruk?

Was het niet zo met de naalddruk. Dat je eerst de naalddruk op nul zette en daarna met het contragewicht in de weer ging net zolang totdat de toonarm vanzelf uit de houder kwam en begon te zweven als het ware. Daarna keek je op de gebruiksaanwijzing van de naald voor de aanbevolen naalddruk en stelde het daarop in. Beter een tikje te hoog dan te laag voor een betere weergave.

pretfrit
Gerards Dream schreef:
Was het niet zo met de naalddruk. Dat je eerst de naalddruk op nul zette en daarna met het contragewicht in de weer ging net zolang totdat de toonarm vanzelf uit de houder kwam en begon te zweven als het ware. Daarna keek je op de gebruiksaanwijzing van de naald voor de aanbevolen naalddruk en stelde het daarop in. Beter een tikje te hoog dan te laag voor een betere weergave.

Jij hebt zeker een Thorens

(voor de duidelijkheid, deze discussie gaat ove Pro-ject armen die hebben een andere procedure om de naalddruk in te stellen)

edit: oeps...idd zoals jij het zegt kan het ook

Nee, een Dual.

Mjuman schreef:
Volgens mij had je het in een eerdere post glashelder uigelegd, toen je het had over zweven/balanceren - van arm incl gewicht van element. Op dat moment draai je de instelring naar de (door de fabrikant van het element) aanbevolen waarde - wat kan er moeilijker zijn?

Heb jij eigenlijk de hele uitwisseling gelezen, Mjuman?

Mijn vraag is niet hoe ik het ding afstel, dat is al lang gebeurd. De bijgeleverde uitleg was voor mij duidelijk genoeg en het is zo simpel dat het zichzelf uitwijst.

Maar lees eens terug wat je in je vorige bericht schreef:

Mjuman schreef:
Bij Ortofon wordt met Project idd 1,5 aangeraden; hou er rekening mee dat sommige elementen (Grado) zwaarder zijn, waardoor je een ander contragewicht nodig zou kunnen hebben.

Dat is natuurlijk even simpel, Verander de arm in lengte (of van gewicht wat op hetzelfde neerkomt) vanaf het scharnierpunt en de schaalverdeling op het contragewicht aan de andere kant van het scharnierpunt klopt niet meer.

Je kan wellicht nog wel met hetzelfde contragewicht balans vinden en daar op 0 instellen, maar bij een lichter of zwaarder gemaakte arm heeft aan het gewicht draaien respectievelijk een groter of kleiner effect, wat resulteert in een fout aangevende waarde in naalddruk op het contragewicht.

pretfrit
Ben je er ondertussen uit hoe het zit met lichter element dus hogere naalddruk Kronos?

pretfrit schreef:
Ben je er ondertussen uit hoe het zit met lichter element dus hogere naalddruk Kronos?

@pretfrit,

Nu je de vraag zo nog eens stelt:

Wat je eigenlijk stelt is dat de naald, helemaal los van alles wat er verder aan vasthangt, op jouw platenspeler met meer druk door de groef moet gaan dan dat op mijn platenspeler het geval is.

Waarom zou dat zo zijn?

Die stelling is niet op feiten gebaseerd maar komt voort uit een foute redenering.

Het getal op het contragewicht heeft uiteindelijk wanneer wij het aflezen niks te maken met het gewicht van de arm of het gewicht van het element of de plaats waar de arm scharniert. Het getal geeft droogweg weer met welke kracht de naald op het vinyl drukt.

Tenminste, als je alles laat zoals het origineel is (gewichten en verhoudingen) met het daarbij passende contragewicht. Ga je daar aan veranderen, dan klopt de afgelezen naalddruk niet meer.

Misschien nog duidelijker met een extreem voorbeeld. Leg een baksteen op de kop aan het uiteinde van de arm, en je mag aan het contragewicht draaien zoveel je wil. De naalddruk blijft plus minus enkele grammetjes het gewicht van de baksteen, terwijl je op je contragewicht bijvoorbeeld 2.0 g afleest.

Tada.

ps: In de praktijk zal het gewichtsverschil van verschillende elementen meestal zo klein zijn dat de afwijking te verwaarlozen is, omdat je toch altijd al vanuit een juiste 0 stelling kan beginnen.

pretfrit
Kronos schreef:
Omdat je toch altijd al vanuit een juiste 0 stelling kan beginnen.

ach fuck...da's waar ook. Het eventuele gewichtsverschil is al bij de 0 stelling meegenomen.

O.k....ik had het helemaal mis.

edit: heb de aanbevolen naalddruk van mijn element toch eens opgezocht en die ligt volgens de fabrikant tussen de 2.0 en 2.5 gram met een optimum tracking force van 2 gram.

Ook grappig: Break-in period: 20 hours

Kan gebeuren.

Maar waarom heb ik dat nu niet meteen zo simpel uitgelegd.

Voor de liefhebbers, zoekend naar meer achtergrondinformatie kwam ik deze interessante site tegen waarop een boek over de grammofoon:

klik

By the way pretfrit, ik las daar dat bij een elliptische naald de naaldkracht (naalddruk is verkeerd uitgedrukt leerde ik ook) in principe nooit hoger dan 2.0 gram moet zijn.

pretfrit
Kronos schreef:
Kan gebeuren.

Maar waarom heb ik dat nu niet meteen zo simpel uitgelegd.

Voor de liefhebbers, zoekend naar meer achtergrondinformatie kwam ik deze interessante site tegen waarop een boek over de grammofoon:

klik

By the way pretfrit, ik las daar dat bij een elliptische naald de naaldkracht (naalddruk is verkeerd uitgedrukt leerde ik ook) in principe nooit hoger dan 2.0 gram moet zijn.

Geweldige link, goed en duidelijk beschreven, had die maar eerder gegeven dan was vrjwel iedere discussie hier overbodig geweest

wat die 2.0 gram betreft, 2/2,5 is dus het advies van Benz Micro. Zal hem weer eens op 2.0 gram beluisteren

Voor mij was het al die tijd helder - ik snapte e.e.a. al niet.

Even nog over wat ik heb meegemaakt: was het element verhoudingsgewijs te zwaar - moest het contragewicht zodanig naar achteren geschoven worden (voor de balans) dat de stofkap niet meer dicht kon - daar doelde ik op als aandachtspunt bij aanschaf van een element.

Stanton met borsteltje - erop: krijg er een warm gevoel van; heb ik ook mee gedraaid op m'n laatste Thorenst TD 160 (?) Mk II

Gast
geplaatst: vandaag om 20:49 uur

geplaatst: vandaag om 20:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.