MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
fastpulseboy
Kronos schreef:
Kan gebeuren.

Maar waarom heb ik dat nu niet meteen zo simpel uitgelegd.

Voor de liefhebbers, zoekend naar meer achtergrondinformatie kwam ik deze interessante site tegen waarop een boek over de grammofoon:

klik

By the way pretfrit, ik las daar dat bij een elliptische naald de naaldkracht (naalddruk is verkeerd uitgedrukt leerde ik ook) in principe nooit hoger dan 2.0 gram moet zijn.

phoeeeeee, met veel interesse het "boekwerk" doorgenomen.Damn, wat komt er een hoop bij kijken, en shit wat heb ik een veel te simpel voorversterkertje hehehe. Maar dat stuk over die naalddruk baart me wel wat zorgen, misschien is mijn gehele afstelling van de arm niet ok, maar onder de 3 gram naalddruk schiet die naald er echt wel bij het minste of geringste uit........

fastpulseboy schreef:
phoeeeeee, met veel interesse het "boekwerk" doorgenomen.Damn, wat komt er een hoop bij kijken, en shit wat heb ik een veel te simpel voorversterkertje hehehe. Maar dat stuk over die naalddruk baart me wel wat zorgen, misschien is mijn gehele afstelling van de arm niet ok, maar onder de 3 gram naalddruk schiet die naald er echt wel bij het minste of geringste uit........

Ik heb dat "boek" ook zo'n beetje doorgenomen. Omdat het niet zo fijn leest op een computer heb ik er de voor mij belangrijkste delen uitgekozen.

Om de naaldkracht met zekerheid echt juist te bepalen bestaan speciale weegschaaltjes las ik en bij gewone naalden (niet de elliptische) kan de naaldkracht ook hoger ingesteld worden tot 3 gram. Maar misschien eerst eens nagaan of laten nagaan op hoeveel gram je nu werkelijk afspeelt.

Nog meer interessante tips, bij het afspelen van een lp de kunststof afdekkap open laten staan, omdat je anders een soort van akoestische ruimte waarin trillingen van buitenaf versterkt worden rond de aflezende naald in de vinylgroef plaatst die daar dan verstorend op kunnen inwerken.

Ook goed uitgelegd hoe je het best zelf lp's kan schoonmaken en dat je dus eigenlijk niet zo'n afwasmachine nodig hebt.

fastpulseboy
Kronos schreef:
(quote)

Ik heb dat "boek" ook zo'n beetje doorgenomen. Omdat het niet zo fijn leest op een computer heb ik er de voor mij belangrijkste delen uitgekozen.

Om de naaldkracht met zekerheid echt juist te bepalen bestaan speciale weegschaaltjes las ik en bij gewone naalden (niet de elliptische) kan de naaldkracht ook hoger ingesteld worden tot 3 gram. Maar misschien eerst eens nagaan of laten nagaan op hoeveel gram je nu werkelijk afspeelt.

Nog meer interessante tips, bij het afspelen van een lp de kunststof afdekkap open laten staan, omdat je anders een soort van akoestische ruimte waarin trillingen van buitenaf versterkt worden rond de aflezende naald in de vinylgroef plaatst die daar dan verstorend op kunnen inwerken.

Ook goed uitgelegd hoe je het best zelf lp's kan schoonmaken en dat je dus eigenlijk niet zo'n afwasmachine nodig hebt.

ja, zo'n weegschaaltje kost natuurlijk nogal wat.... Maar goed ik stel de druk gewoon zo in dat hij net goed blijft liggen.
Dat met die stofkap wist ik wel, Ik hoor altijd meteen een holler geluid met de klep dicht dus dat deed al nooit.
Verder zijn de wiskundige berekeningen niet aan mij besteed, maar wel mooi om iets meer te weten van de werking van het element. Ik vind het hele principe wel ontzettend goed uitgedacht. Kan me nog steeds verbazen dat je zo'n goed geluid kan krijgen met een plastic ding met een naaldje er op en hoe fijngevoelig dat eigenlijk moet zijn. Daarmee vind ik het nog verbazender dat het in verhouding eigenlijk best goedkoop is.

Je kan eigenlijk ook al wel wat voelen als je de arm met je vinger optilt. Normaal gezien voelt dat erg licht.

De prijs van een goede platendraaier, toch een product met grote precisie vervaardigd, valt inderdaad best mee.

Ik ben trouwens wel blij dat de wijsneuzen van dit forum deze wijsneus al eens wijsneuzerig aanspreken, want de Pro-ject is echt een mooie platendraaier voor wat hij kost. Toch een heel ander gevoel dan het Japans plastiek dat ik al had, ook al doet dat prima wat het hoort te doen.

Nog een klein minpuntje toch. Het vilten matje dat op de draaischijf ligt is zo licht dat het er samen met de lp afkomt als die niet traag van de platendraaier genomen wordt.

Verder niets dan lof. Al hoop ik met de nieuwe voorversterker nog iets meer onder de indruk te raken van het geluid dat eruit komt.

pretfrit
Kronos schreef:

Nog een klein minpuntje toch. Het vilten matje dat op de draaischijf ligt is zo licht dat het er samen met de lp afkomt als die niet traag van de platendraaier genomen wordt.

Nog steeds met het schaamrood op de kaken durf ik toch wel te zeggen dat er ook een soort kurken matjes te bestellen zijn. Zorgen er tevens voor dat het draaiplateau nog minder resonantie doorgeeft. Waarom die er niet standaard opzit? De Debut III blijft het instapmodel, Pretig is wel dat je hem op allerlei manieren naar behoefte kunt upgraden.

Heb de naalddruk even geheel opnieuw ingesteld, staat nu op 2 gram en dat gaat prima.

Heeft zo'n Debut III eigenlijk een vaste kabel of kun je ook naar eigen keuze iets tussen platenspeler en versterker hangen?

Pro-Ject Audio Systems - project-audio.com

Inderdaad vele spulletjes van Pro-ject.

De Debut heeft jammer genoeg een vaste kabel. Maar die ziet er eigenlijk al heel behoorlijk uit.

Zo'n kurken matje is misschien wel een goed idee, want wat er nu op ligt voldoet wel prima maar is eigenlijk toch niet veel soeps vind ik.

Als je bij de pre-amp bent, heb je voor de verbinding nog maar de helft. Na enig zoeken vond ik een Audioquest Ruby en die heb ik tussen pre-amp en mijn versterker gezet en dat klinkt een stuk beter.

Ik heb ook een keer de Clearaudio Basic (meen ik) en de Project met buisjes als pre-amp geleend en ook dat was weer een vooruitgang. Tja die mat da's een drama.

Intussen heb ik mijn nieuwe voorversterker. Bijpassende kabels zijn de Audioquest G-Snake geworden. De goedkoopste goede kabels. Ik kreeg eerst gratis kabels mee van 6 euro. Heel vriendelijk natuurlijk maar ik ben toch zo onvriendelijk geweest dat gekregen paard in de muil te kijken en iets beters te vragen. Toen kreeg ik op de kabels van 35 euro die 6 euro als korting. Het is daar een fijne zaak vind ik altijd, met fijne mensen die bezield hun werk doen.

Wat me het eerst opviel is het volume dat ik nu uit een lp krijg. Dat is met die andere voorversterker en platendraaier een pak minder dan CD terwijl daar nu nog amper verschil op zit.

Het album van mijn avatar, het debuut van Iron Maiden, heb ik tweemaal op lp en op CD. Zo kan ik dus redelijk goed vergelijken door van het ene naar het andere over te schakelen. Wel lastig dat het volume dan telkens aangepast moet worden. Maar een eerste snelle indruk is dat ik op vinyl met de Technics een wat ruimtelijker en zachter binnenkomend geluid krijg dan CD op de NAD. De CD daarentegen heeft het voordeel van een dynamischer (maar helaas wat hard) geluid, waar dat van de lp nogal dunnetjes klinkt.

En dan nu de Project III, die blijkt de pluspunten van beide te combineren zonder dat dit met minpunten gepaard gaat. Een erg ruimtelijk aangenaam binnenkomend dynamisch geluid vol detail en transparantie.

Wat wil een mens nog meer.

De Klever
In Muziek > Algemeen > Platen releases:

Ik heb sinds kort een platenspeler en ben meteen laaiend enthousiast geworden van de scherpte van het geluid, het is echt een groot verschil met MP3's en zelfs het CD geluid vind ik minder. Nu heb ik tot nu toe The Strokes (Is this it), Radiohead (The Bends) en The Maccabees (Wall of Arms) aangeschaft.

Aanwinsten voor mij zouden zijn Bloc Party met Silent Alarm en al helemaal het nieuwe album van Elbow (de Live registratie van The Seldow Seen Kid op Abbey Road). Volgens mij komen deze 2 platen alleen niet op vinyl uit.. Weet iemand waarom een bepaalde plaat wel uitkomt op Vinyl en anderen niet?

De meest populaire (debuut)plaat van Bloc Party komt bijvoorbeeld niet uit op Vinyl en de later albums wel.. Ik zie hier weinig logica in.

Bob Marley met Legend had ik nog voor 3 euro meegenomen en ook die klinkt zeer scherp via de platenspeler.

Maar goed... weet iemand of er randvoorwaarden zijn wanneer iets op Vinyl uitkomt of is het zomaar random en moet je maar geluk hebben?

sxesven
De Klever schreef:
De meest populaire (debuut)plaat van Bloc Party komt bijvoorbeeld niet uit op Vinyl

Bestaat wel degelijk hoor, meerdere versies ook... Wel allemaal inmiddels OOP, als ik het goed heb, dus in de buidel tasten maar.

De Klever schreef:
In Muziek > Algemeen > Platen releases:

Maar goed... weet iemand of er randvoorwaarden zijn wanneer iets op Vinyl uitkomt of is het zomaar random en moet je maar geluk hebben?

Idd: de eerste doet op Amazon.co.uk 80 GBP ('t is wat een gek ervoor vraagt); de beide andere doen daar rond de 12 GBP, met de lage pond en de verzendkosten die ook voor lp's 1,79 GBP bedragen zou ik gewoon daar regelmatig snuffelen en met name de affiliates ("buy new and used from") checken.

Ik doe regelmatig mooie koopjes daar (bijv de laatste van The Roots voor 10 euro, incl verzending). Overigens benadert de prijs van vinyl tegenwoordig bij nieuwe releases steeds vaker die van de cd - en soms komt ie 2 -3 weken later. Then again, de laatste Anthony liet 2 maanden op zich wachten (te lang voor mij). Een label als Domino releast vinyl en cd tegnewoordig vaak reglijktijdig - met bij de lp nog een download voucher (voor de i-pod?).

Het grote voordeel; zit juist in het tweedehands vinyl: mooi, ouder materiaal of leuk en goedkoop.

De Klever
Hier spreekt een leek Wat is OOP?

Ik zag idd Bloc Party met Silent Alarm (tweedehands) in ieder geval staan op Amazon net.... voor 79 GBP omgerekend 90 euro...! Dat ga ik niet betalen natuurlijk..

Weet iemand wat de reden is dat ze zoveel vragen voor Bloc Party? Ik zag namelijk ook een tweedehands Elbow/The Seldom Seen Kid voor 15 GBP.. Beetje kromme prijsverhoudingen..

De Klever schreef:
Hier spreekt een leek Wat is OOP?

Out Of Print.

De Klever
Dus alleen tweedehands, dus moeilijk verkrijgbaar, dus zo duur??

Hmm.. erg jammer. Dan zal ik Bloc Party maar van mijn 'LP wil ik nog halen-lijst' afhalen.

De Klever schreef:
Dus alleen tweedehands, dus moeilijk verkrijgbaar, dus zo duur??

Hmm.. erg jammer. Dan zal ik Bloc Party maar van mijn 'LP wil ik nog halen-lijst' afhalen.

Welnee - ik heb her en der al eens gekeken en 'em ook voor 40 euro gezien. En wie weet kom je 'em wel eens tegen dat ie gewoon nog niet is verkocht - dat kan gewoon gebeuren - en dan heb je mazzel.

Vinyl kopen en verzamelen is ook een kwestie van geduld en je niet gek laten maken. D'r zijn zaken in NL die bijv. nog nieuw - onverkocht - vinyl hebben uit de 90's.

De Klever
Okee, goede tip. Zal mijn geduld wat beter bewaren .

Ik weet nu al dat ik een nieuwe hobby heb gevonden, dus heb het er ook wel voor over.

In Overigen > Apparatuur > Platenspeler kiezen ???:

Ik heb een SL-1810 met alumium frame en helemaal handmatig activeren. Ook heb ik een SL-5210. Deze is nagenoeg helemaal automatisch en QUARTZ gestuurd.

Ik wil er 1 verkopen maar welke...

Zit namelijk in dubio.

Bedankt voor de reactie iig.

Ik heb het idee dat ik bij mijn spelertje de naald een moet vervangen. De koortjes van Wilson Pickett lijken moeite te hebben met het uitspreken van de 's' (wordt een meer een 'shhh') en slechte hoge tonen.
Dit lijkt vooral het geval bij de 'dikke plakken' vinyl. Is dit herkenbaar als zijnde een slechte naald?

Als ik dan de naald ga vervangen moet ik dan de zelfde naald kopen als die er op zit of is dat een meer universeel systeem?

dudehere schreef:
Ik heb het idee dat ik bij mijn spelertje de naald een moet vervangen. De koortjes van Wilson Pickett lijken moeite te hebben met het uitspreken van de 's' (wordt een meer een 'shhh') en slechte hoge tonen.
Dit lijkt vooral het geval bij de 'dikke plakken' vinyl. Is dit herkenbaar als zijnde een slechte naald?

Dat of een erg vuile plaat; slissen, kraken zijn de signalen. Denk ook aan speeltijd; een naald kan zo'n 700 - 1000 uur meegaan. Op een gegeven moment gaat de kwaliteit hoorbaar achteruit: tijd om de naald te vervangen.

dudehere schreef:
Als ik dan de naald ga vervangen moet ik dan de zelfde naald kopen als die er op zit of is dat een meer universeel systeem?

Koop niet 'blind' een naald via internet - er kunnen verschillen in type zijn. Neem idd de naald zelf mee naar de hifi-handelaar; het komt wel voor dat een bepaald type (van Ortofon) wordt opgevolgd door een ander type met een net even andere naam; en dan kun je voor de zekerheid het beste je oude naam meenemen.

Bedenk dat de prijs van een naald vaak slechts een fractie lager ligt dan die van een nieuw element. Wellicht is het dan ook een optie om (bijv. bij een aanbieding) je element te upgraden. Element inbouwen is een secuur klusje dat alleen met de nodige handigheid en hulpmiddelen kan worden uitgevoerd. een goede leverancier doet dat als service.

Deze firma heeft mij zeer vakbekwaam, behulpzaam en snel aan een nieuwe naald geholpen voor mijn Mission element

http://www.rotor.eu/indexpr...

Weet iemand of er ook kleine platenspelers zijn die speciaal gemaakt zijn om 7-inch af te spelen?

Je had vroeger wel platenspelers waarbij de draaitafel zo groot was als een single (7-inch dus). Die maakte onderdeel uit van eenvoudige stereo installaties voor op de jongenskamer laat maar zeggen. Een ex-zwager van me had een dergelijk geval van Philips. Naast de gebruikelijke 33 en 45 toeren kon hij ook platen aan die op 78 toeren moesten worden afgespeeld. Het toestel zelf was kleiner als een lp, waardoor een dergelijke plaat aan bijna alle kanten een flink eind uitstak.

Ik heb bij die Demon Fuzz in R'dam een klein platenspelertje gezien die wel wat weg had van de platenspeler die GD hierboven omschrijft: Philips had zo'n portable: de speaker dubbelde tevens als deksel en daarin zat een dubbele (rode) draaiknop: volume en toonhoogte. Ging gemakkelijk in een boodschappentas en dan konden er ook nog ettelijke singles bij in.

De platenspeler bij Demon Fuzz (R'dam) die ik ook op meer plekken heb gezien kostte rond de 90 - 100 euro.

Gallow
Even een vraagje over iets anders, weet iemand hier een goede plek (liefst online) om van die plastic hoezen voor over je platen aan te schaffen?

Gallow schreef:
Even een vraagje over iets anders, weet iemand hier een goede plek (liefst online) om van die plastic hoezen voor over je platen aan te schaffen?

Google maar eens - er zit er één in R'dam - die is heel goedkoop (meen 20 ct per stuk - geen idee over verzendkosten). Alternatief: neem ze mee van de platenbeurs; je kunt natuurlijk ook even naar het overzicht van deelnemers kijken.

the x
Ik heb zondag een oude Platenspeler van zolder af gehaald. Het is een Leno L133. Weet iemand of dit een beetje degelijk spul is?

Wat ik van Lenco weet is dat het goed spul was voor een gewone gebruiker die niet al te hoge eisen stelde, maar toch goed spul wilde hebben. Betrouwbaar dus met weinig poes pas. Dan nog een vraagje doet ie het nog?

the x
Jazeker. Ik heb er een nieuwe naald opgezet en het geluid is voor mij prima. Vandaag mijn eerste vinyl aankoop gedaan, julian plenti

Suicidopolis schreef:
(quote)

Ja maarreuh... da's ook een ideale situatie hé man. Daar komt nog een hoop harmonische vervormingen ten gevolge een hoop verschillende oorzaken (onderhoud LP, naald, blablabla...) en ook een stevig hoopje ruis bij. En wat ze je er ook nooit bij vertellen, is dat op een CD de scheiding tussen beide kanalanen perfect is, terwijl je op een LP maar een maximale scheiding (en laat dat dan wel onder hééél goede omstandigheden zijn) van om en bij de 45dB kan bekomen. Ook niet te vergeten: vinyls zijn extréém gevoelig aan faseverschillen, vooral in de lage frequenties, met als gevolg een extra reducering van het stereo beeld, terwijl dat met een CD geen enkel probleem is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou evenveel van vinyl als jullie allemaal, maar ik kan het een beetje op m'n heupen krijgen van dat ongenuanceerd in de lucht prijzen van het formaat ("wat was/klonk het vroeger toch allemaal beter"). Het heeft z'n voordelen, zeker weten, en vooral z'n charme, maar evenzeer z'n nadelen. Zomaar beweren dat het ene superieur is aan het andere is B.S., sorry...

Ok, als het BS is, waarom zijn CD's dan 16 bit 44.1 kHz? Als het menselijk oor maar frequenties tot 20 kHz kan waarnemen, waarom hebben ze CD's dan niet gewoon 16 bit 24 kHz gemaakt? Had er bijna twee keer zoveel muziek op gekund.

Logische doorredenerend hoor je dus ook het verschil niet tussen een CD, SACD DVD-a en Blu-Ray die 16/44.1 24/48, 24/96 en 24/192 als sampling rate hebben, boven de 20 kHz hoor je het tenslotte niet meer, niet waar?

Fout, want het betreft hier een sampling rate; het sinus signaal wordt benaderd door een stap-functie en daar maakt de stapgrootte wel degelijk uit. Kijk, bij lage frequenties maakt het niet zo heel veel uit, een frequentie van 1000Hz wordt dan in 44 stapjes verdeeld in het geval van een CD, zo kun je best een goede benadering van een sinus krijgen, maar bij frequenties van boven de 10 kHz is dat dramatisch minder, probeer jij maar eens een sinus te maken van een signaal van 20 kHz als je die maar in twee blokjes mag onderverdelen:

(afbeelding)

Heb je nou 96 Hz, zoals in het plaatjes hieronder, dan is de benadering al beter en bij 192 kHz ook. Dat er na verloop van tijd slijtage plaatsvind op een LP is logisch, maar het signaal wat de LP opgegaan is was een sinus, en geen benadering ervan, in tegenstelling tot de CD/DVD/Blu-Ray.

(afbeelding)

Naar mate de techniek voortschrijdt zal digitale muziek steeds beter worden, maar het verschil tussen een CD en LP dat hoor je wel degelijk, net als het verschil tussen CD en SACD/DVD-a/Blu-Ray. En niet alleen door het verschil in mastering (zoals bij Death Magnetic bijvoorbeeld). Ze nemen CD's ook niet voor niks met 24bit 192 kHz op in de betere studio's.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:23 uur

geplaatst: vandaag om 22:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.