MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Kronos schreef:
Sinds ik weer gretig vinyl verzamel, merk ik dat ik eigenlijk ook weer meer van cd's ga genieten. Om hun gebruiksgemak als mij dat uitkomt, maar ook om het formaat. De hoes komt minder tot zijn recht maar vele hoezen zijn nu ook weer niet zo de moeite dat er iets tot zijn recht van moet komen. En dan kan een cd wel iets klein zijn om te koesteren. Met zo'n petieterig boekje waarin je soms kan bladeren en dan nieuwe dingen in ontdekt. Kortom, ik herinner weer beter waarom ik destijds wel verkocht was aan die modernere plastic schijfjes. En ik vind het eigenlijk te duur, maar wel leuk om een album zowel op lp als cd te hebben.

Ik koop nog altijd beide, vooral de prijs en vormgeving spelen mee in de keuze.
Indien de lp te duur is (28 tot 40 euro lp en 10 euro voor de cd, ik ben echt niet gek), neem ik gewoon de cd tenzij de vormgeving echt smeekt om op vinylformaat bekeken te worden.
Het moet niet altijd puur 1 formaat zijn he

In Overigen > Apparatuur > Geen voorversterker in platenspeler:

Ik kan een Soundlab platenspeler kopen, maar deze heeft geen voorversterker. Nu moet ik ook nog een versterker hebben.

Kan ik het beste op zoek gaan naar een platenspeler mèt voorversterker, of kan je dit opvangen door een goede versterker?

Hoor het graag!

Ik zou een goede versterker kopen, zo heb ik het ook tenminste en dat bevalt goed.

Kleine vraag.
Vandaag is mijn 30 jaar oude versterker overleden. Nu wil ik dus een nieuwe aanschaffen, en ik heb een redelijk moderne platenspeler. Nu zit er achterop een leuk schakelaartje "ph/line" en ook in de handleiding staat dat hij zowel phono als line output heeft. Betekend dit dat er al een voorversterker in mijn platenspeler zit en hem dus op elke willekeurige modernere versterker (Zonder phono ingang) kan aansluiten?

Ik weet niet of ik het hier moet posten, maar ik doe het toch. Ik ben op zoek naar een goedkope maar goede platenspeler. Ik heb totaal geen ervaring met vinyl dus ik wil niet meteen iets duurs nemen. Ik zat te denken aan de Akai ATT01U die voor €70 bij bol.com te krijgen is. Is dat wat?

Als ik jou was, zou ik nog even doorsparen. Zeventig euro is dan wel een koopje, maar naar verloop van tijd zal je merken dat het niet je van het is. Tip lees dit topic eens op je gemak door.

@Joristus - de belangrijkste tip heeft GD al gegeven. Bedenk dat veel vinyl relatief geodkoop tweedehands te vinden is (en de zoektocht ernaar is ook leuk); wat je dus uitspaart op de albums, kan je dan best in een platenspeler steken.

Je kunt kijken op Marktplaats naar tweedehands Thorens draaitafels, maar dan is het wel meegenomen als je een beetje handig bent (om zo'n platenspeler te modificeren) - afijn op dit topic zijn ook daarover veel tips gegeven (sites met info bijv.).

pretfrit
iemand ervaring met de Clearaudio Concept?

(afbeelding)

edit: Clearaudio Concept Platenspeler - audiovideo2day.be

Ik niet. Maar het ziet er in ieder geval mooi uit.

Het prijskaartje ook leert even zoeken op tinternet.

Nee geen ervaring, wel de Blue Motion gehoord en die zit hier net iets boven en daarvan was ik onder de indruk. Qua prijs zit deze net onder die Blue Motion - en zijn rode en kleurloze broer - die zijn alle van acryl; dat design is net wat heftiger en minimalistischer dan dit type; volgens mij is net als bij dat type ook hier de stofkap een accessoire van ca. 220 euro; element wordt ook niet meegeleverd.

Ik zou zeggen kijk even op hear.nl of hifi.nl daar vind je wellicht recensies.

Ter info, voor prospective turntablisti: ik was afgelopen zaterdag bij Sounds in Tilburg en daar verkochten ze ook 2ehands draaitafels: gereinigd en met vervangen naald, al vanaf 30 euro (voor een Philips) - als je low price wilt instappen met een draaitafel zou je daar eens goed kunnen kijken - het is een cd/vinyl-zaak in het centrum van Tilburg (Nieuwlandsstraat ) dit is hun website: http://www.sounds-records.com

@pretfrit Ben je al verder met de Clearaudio?
Clearaudio maakt heel fijn spul. Niet te duur voor wat je krijgt.
Al dit nieuw is kun je misschien ook overwegen een gebruikte platenspeler van een nog hogere kwaliteit te kopen.
Geloof me, voor dat geld kun je héél mooie audio kopen.
VPI, Linn, Clearaudio maatje groter etc.

pretfrit
@ R-Know

Nadeel is dat er een vaste kabel aan zit die zo als het er nu naar uitziet te kort is voor huidige opstelling van draaitafel en versterker.Moet dus een oplossing vinden of op zoek gaan naar iets anders. Het heeft geen haast

Waarom ben ik op zoek naar een andere platenspeler? greepje aan naaldarm van mijn pro-ject rpm4 is afgebroken. hij speelt dus nog wel , maar het ziet er niet uit en het is gewoon lastig.

Linn en "maatje groter" (duurder) Clearaudio lijken me ook wel wat maar dan toch echt 2ehands...

Platenspelers: overschat of juist ondergewaardeerd als afspeelmechaniek?

Mjuman schreef:
Platenspelers: overschat of juist ondergewaardeerd als afspeelmechaniek?

platenspelers worden eerder onderschat.
zeker hier op het forum.
komt waarschijnlijk door het onbekende. Dat maak ik op uit reacties op mooie hifi sets en de gebruikte afspeel apparatuur.

Begrijp me niet verkeerd.
De kans dat iemand tevreden is met een luister set van € 1000,- is groter dan dat iemand gelukkig is met een high-end set van € 40.000,-.

Veel mensen luisteren, zoals het zou moeten zijn, naar de muziek.
Anderen willen alles uit diezelfde muziek horen, nuances, details, fouten in de opnames, vallende glazen in een live opname, rochelende gitaaristen in de studio etc.

Mijn personlijke ervaring is dat de mooiste bron een goeie platenspeler is.
Ik heb vrij veel gehoord maar nog nooit een cd speler die beter was dan b.v. een Linn LP12 met alle opties.

pretfrit schreef:
@ R-Know

Nadeel is dat er een vaste kabel aan zit die zo als het er nu naar uitziet te kort is voor huidige opstelling van draaitafel en versterker.Moet dus een oplossing vinden of op zoek gaan naar iets anders. Het heeft geen haast

Waarom ben ik op zoek naar een andere platenspeler? greepje aan naaldarm van mijn pro-ject rpm4 is afgebroken. hij speelt dus nog wel , maar het ziet er niet uit en het is gewoon lastig.

Linn en "maatje groter" (duurder) Clearaudio lijken me ook wel wat maar dan toch echt 2ehands...

Is een andere arm geen optie?
Wat wil je uitgeven aan een gebruikte platenspeler?

@R-Know: mijn reactie was een grapje - zie ook mijn eerder vinyl en hifi posts. Mijn beoogde platenspeler is een Clearaudio Bluemotion met een Grado-element (min. Gold) etc. etc.

Momenteel draai ik met een Pro-Ject Debut (Grado) etc. Mijn huidige cd-combi (Micromega dac + loopwerk) moet worden vervangen door een Primare CD31 en dat vergt enige liquiditeiten.

@PF: ga voor Clearaudio - mooi en strak

@ Mjuman Waarom wil je zo graag een Grado. Clearaudio maakt ook hele mooie elementen.
De CD31 ken ik niet maar ik weet dat Primare wel hele mooie spullen maakt.
Dat je een gevulde buidel moet hebben lijkt mij duidelijk. Zeker als je op de Micromega vooruit wil gaan.
De laatste jaren hebben de ontwikkelingen op cd gebied ook niet stil gestaan dus je zal er best snel op vooruit gaan.

pretfrit
R-Know schreef:
(quote)

Is een andere arm geen optie?
Wat wil je uitgeven aan een gebruikte platenspeler?

jazeker, maar als ik dan toch geld uit moet geven dan wil ik ook nog wel eens verder kijken.

Wat ik wil uitgeven aan een gebruikte platenspeler hangt natuurlijk helemaal af van datgene wat aangeboden wordt. Voor een goede (wel graag een zwarte) Linn wil ik best de spaarrekening aanspreken zeg maar.

nogmaals, het heeft geen haast, ik zie wel wat ik tegenkom.

Reactie over prijzen van vinyl, waarover het ging in het topic, wat heb je laatst gekocht.

Stalin schreef:
Nou, dat kan best meevallen...

Heb zelf voor 7 euro Animals van Pink Floyd (Originele Engelse persing van Harvest) in nagenoeg perfecte staat gekocht, en voor nagenoeg hetzelfde bedrag ook eens in bezit gekomen van Wish You Were Here en Atom Heart Mother.

En wat te denken van 3 Euro voor Steely Dan's Pretzel Logic ?

Bovendien zijn de platen van Pink Floyd nou niet bepaald zeldzaam en dus zou het ook een beetje overdreven zijn ze erg duur te maken...

Stalin, de bedragen die jij noemt vind ik normaal. Voor Meddle heb ik 7 euro betaald. Voor Gaucho en Countdown to Ecstasy slechts 2 euro 't stuk. Soms komt er wat geluk bij kijken, maar Steely Dan is ook geen Pink Floyd natuurlijk. Albums van die laatste mogen dan in grote getale zijn verschenen, ze zijn niet zo massaal weer van de hand gedaan maar nu nog wel erg gewild. Vergelijkbaar met albums van The Doors, Led Zeppelin... Het heeft er uiteraard ook mee te maken hoe populair het album zelf is. Soft Parade kost meestal een pak minder dan Morrison Hotel. Maar om te zeggen dat platen van zo'n bands voor een eurootje te vinden zijn...

Het lastige kan ook zijn dat je nooit weet of en wanneer je een album weer gaat vinden. Ride the Lightning van Metallica heb ik 20 euro betaald, in near mint staat. Dat kan vast voor minder, maar ik heb het nog niet voor minder zien liggen. Meer nog, ik heb het album überhaupt nog nergens zien liggen. En ik ga dan echt niet wachten tot ik het op een markt voor een euro tegenkom.
Maar zo heb ik ook al albums gekocht die ik dan later voor een lagere prijs weer zag. Niet leuk, maar dat hoort er nu eenmaal een beetje bij.

Stijn_Slayer
In de eerste plaats moet je geluk hebben dat je zo'n plaat net voor een goede prijs tegenkomt.

Zo vond ik op de rommelmarkt John Lennon's Mind Games voor 1 euro. In een platenzaak lukt je dat gewoon niet voor minder dan 10 euro. Op een rommelmarkt zijn er vaak mensen die gewoon van de lp's afwillen (ze gebruiken ze niet/het staat in de weg), en de kans is groter dat je mensen treft die de waarde niet goed kennen.

Daarnaast loont het om in platenzaken de goedkope bakken (€2,50 p.s. 5 voor 10 euro) grondig door te zoeken. Meestal zit het vol met zooi, of de lp's zijn in schandalige staat, maar daar heb ik toch ook al heel wat leuke koopjes vandaan. Bijv. Steely Dan, Ten Years After, JJ Cale, J Geils Band voor €1 tot €2,50. Af en toe belandt er denk ik toch per ongeluk zo'n plaat (in goede staat) in zo'n bak.

Stijn_Slayer schreef:
Af en toe belandt er denk ik toch per ongeluk zo'n plaat (in goede staat) in zo'n bak.

Inderdaad is er van de bands die je noemt zo wel wat te vinden voor een paar euro. Per ongeluk is dat meestal niet volgens mij. Het gaat dan soms om persingen die om een of andere reden minder waard zijn. Maar een eerste persing van een Pink Floyd album in goede staat zal er niet per ongeluk in terecht komen.

Da Capo in Utrecht heeft een kelder waar alle lp's 2,50 en alle singles 1,- zijn. Wave en postpunk is daar slechts 3 vakjes; rest veel 70's, 80's pop, rock, soul etc. De moeite waard om eens doorheen te gaan. In de winkel boven: veel alt./indie/guitar/garage/noise, maar ook blues en jazz: tweedehands en nieuw (ook re-issues).

En op beurzen zijn juist de snuffelbakken van 1 euro reuze-interessant; soms wel even door het uitelijk heenkijken, want een wasbeurt doet vaak wonderen. Ooit een 1e editie van een heel vieze Stan Getz plaat (op Verve) plaat voor één euro laten liggen; bleek later perfecte schijf te zijn, na wasbeurt (hoorde ik van degene die 'em wel kocht).

Mijn beste koop is wellicht twee platen van Ry Cooder in nog degelijke staat. Tussen een zelf uitgezocht stapeltje van 20 platen voor 5 euro bij de Plaatboef in Rotterdam. Dat is 10 Belgische frank 't stuk.

(afbeelding)

(afbeelding)

Eerder toevallig op deze site terecht gekomen.

Voorsmaakje:

(afbeelding)

Hmm, ok, ik heb een vraag... Don't shoot me, ik ben niet gewoon om met platenspelers te werken... Laatst ging ik met m'n beste vriendin eens wat vinyls draaien... allemaal goed en wel, plaatje uit de collectie gehaald, maar euhm, we hadden dus geen flauw idee hoe we de platenspeler nu moesten aansluiten op een geluidsbron... OK, we weten wat we met de gele en rode stekkertjes moeten doen , maar ze geraken niet in mijn boxen (geen pcboxen, normale)...

De platenspeler is een Dual CS2120, als dat helpt

Gallow
Gewoon de platenspeler aansluiten op een versterker en die dan aansluiten op de boxen.

Versterkers van tegenwoordig hebben geen ingang meer voor een platenspeler - old skool dacht men. Sluit je de twee kinch-(rood en witte bananen)pluggen aan op de aux-ingang (of de tuner-ingang) van de versterker is het signaal te gering voor de versterker om er iets mee te doen.

Je hebt dus een voorversterker nodig. Je sluit dus de platenspeler aan op die voorversterker (ook wel pre-amp) genoemd en die sluit je dan weer aan op je versterker (op een vrije ingang).

Vivanco (verkrijgbaar bij de mediamarkt) levert al een voorversterker vanaf zo'n 25 euro.

BTW: old skool is fun!

Gallow
Dat was ik vergeten, hoewel ik er zelf een goedkoop mengpaneeltje voor gebruik

Gallow schreef:
Dat was ik vergeten, hoewel ik er zelf een goedkoop mengpaneeltje voor gebruik

Je zult overigens versteld staan hoe de kwaliteit van een pre-amp het geluid kan beïnvloeden.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:43 uur

geplaatst: vandaag om 13:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.