MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
reptile71 schreef:
Wat je ervoor uitgeeft hang o.a. af van hoe gevoelig je oren zijn en wat ze gewend zijn. Ik heb er een van 90 euro en luister er met veel plezier naar. Heb ook een oude duurdere van eind jaren 70 staan en die klinkt niet beter. Ik ga geen merken noemen, want goede platenspelermerken zijn het toch niet.
Mogelijk als ik een keer een plaat zou horen bij mjuman zal ik ontdekken op wat voor rommel ik nu mijn platen afspeel, maar aangezien ik de ervaring niet heb is dit voor mij helemaal goed.

Mja denk ook niet dat de klank bepaald word door de platenspeler zelf maar door het element en naald en pre-amp stage.
Als je een stabiele platenspeler hebt en je kan daar een ander element op zetten van betere kwaliteid.
zolang je een goedenaald gebruikt en je naalddruk juist insteld is er niets aan het handje als je ook een goedkope platenspeler gebruikt.
Ik gebruik zelf een Technics SL-B2 uit 1979 waar standaard een 270C element op zou moeten zitten hier zit echter nu een Stanton 505MKII element op dat prima geluid geeft (kan mij niet meer echt herrinderen hoe een 270C element klonk)
Als een platenspeler technische verder prima stabiel draaid dan maakt het niet bar veel uit wel merk of type platenspeler je gebruikt , het geluid word immer door een naald en element bepaald en daarop het overige apparatuur.
nu zijn er hele goedkope platenspelers van geheel kunstof en wegen niks tekoop en die zou ik inderdaad vermijden zoals die goedkope lenco usb platenspelers van bartsmith en dergelijk omdat ze erg onstabiel zijn kwa omgevings trillingen en de toonarm is ook zeer goedkoop zonder dat je de naalddruk kan instellen en ook uit kunststof delen bestaat en elke trilling oppikt en doorgeeft aan de naald en bovendien is de naald van safhire en geen diamant !
Vinyl onderhouden is een vereiste om de weergave goed te houden, tja zitten ze in de hoes dan kan er verder weinig mee gebeuren kwa vuil en stof.
vroeger gaf ik ze gewoon voorzichtig een sopje met afwasmiddel en een zachte borstel in lauw water en dat werkte prima mits je ze wel goed afspoelde met gedestileerd water om vlekken van kalk te voorkomen.
ik heb mijn elpee's nooit behandeld met een middel, Vinyl heeft de nare eigeschap om statische te worden waneer je het afspeeld en dan trek op dat moment het vinyl stof en vuil aan en om dit te voorkomen is mijn gehele Hifi set geaard en ik gebruikt een antistatische mat op het draaiplateau en dit werkt prima.
ooit wel eens een setje gehad waarbij je een klein sponsje tegelijk met afspelen de plaat nat maakte waar de naald dan nat door de sporen sleepte,dit zou minder knetter en ruis opleveren wat het overig na mijn gehoord niet veel hielp tegen geknetter van pitjes in de groeven maar de plaat was wel meteen gereinigd van stof,dat dan weer wel.
Een platenwasser heb ik vroeger ook gehad dat meer op een kleine afwasmachine leek waar je c.a 5platen in een rekje kon zetten en dan deed de machine de rest met een schoonmaak middel en daarna met gedistileerd water afspoelen.
Was een duur ding in die tijd en koste rond de 700gulden.
ik heb hier ook nog een plaat van 1979 van Meatloaf die nog nooit is schoongemaakt dan enkel het stof met een zacht doekje te verwijderen en die klinkt nog steeds alsof hij nieuw is terwijl hij toch in die 30jaar zeker wel 30x of meer is afgespeeld op verschilende platenspelers.

Dus tja de 1 zweert bij behandelen van vinyl de ander bij een simpel sopje en de ander maak ze niet vuil door ze niet af te spelen.
Vroeger kocht ik een nieuwe LP en dan nam ik deze gelijk bij de 1e keer afspelen op een cassettebandje wand stel je voor dat de LP ging slijten dan werd de geluidskwaliteid alleen maar minder.. nou je moet wel heel vaak een lp afspelen ik heb nog geen slijtage aan mijn vinyl.
Singeltjes wel maar die draaien ook op 45rpm dus snellere slijtage bij vaak afspelen, ik heb een singeltje van Michael Jackson met Dirty Diana en die is echt helemaal grijs gedraaid en die is dan gewoon ook echt versleten door het afspelen en klink zo vervormd en krasserig dat hij gewoon niet meer aan te horen is

Je hoort het verschil tussen een gewassen en een "vuile" plaat wel degelijk. Alles hangt natuurlijk van je apparatuur af of je die verschillen hoort of niet.Bij een goede installatie is dat verschil beter hoorbaar dan met een USB-ding van Lenco dat ik zelfs geen platenspeler wens te noemen . Ikzelf kuis mijn LPs met een Okki Nokki platenwasmachine die ik met enkele vrienden gemeenschapplijk heb gekocht. en reken maar dat ik het verschil hoor. Er zijn natuurlijk albums zoals Raw Power van Iggy and the stooges die, hoe veel je ze ook wast, altijd vuil zulllen blijven

TecnoDec schreef:
Er zijn natuurlijk albums zoals Raw Power van Iggy and the stooges die, hoe veel je ze ook wast, altijd vuil zulllen blijven

Gelukkig maar

hahaha, geweldige humor.

Maar even serieus; heeft iemand een wat goedkoper alternatief voor die loeidure reinigingsbakken..??

Ik heb, ondanks de geeikte voorzorgsmaatregelen, veel last van statische platen. daarnaast komt er op de één of andere manier ook een soort stof/poederachtige witte aanslag op sommige platen, hoewel ons huis toch redelijk schoon is en de platen netjes in de kast staan. Kan iemand helpen..??

Ik reinig platen altijd handmatig met AM record cleaner. Werkt prima voor mij. Evt. heb ik het ook voor je te koop voor 9 euro per fles van 200 ml (incl. reinigingsdoekje). Gewoon lekker poetsen dus.

Nou, als je me even wilt PM-en waar ik de bestelling kan plaatsen dan wil ik het graag proberen! 9 euro vind ik wel de moeite...
Merci!

Pinsnider schreef:

Maar even serieus; heeft iemand een wat goedkoper alternatief voor die loeidure reinigingsbakken..??

Nee, in Twente niet

Vroegah, kon je dat loaten doon bie de lokoale ploat'nboer'. Betaalde 1,50 of 2 guldenen kreeg je ook nog een nieuwe binnenhoes. In A'dam wordt dat nog steeds gedaan - en die zaak die dat doet biedt ook de mogelijkheid om platen te reconstrueren (krassen verhelpen) - kost 6 euro of zo.

Verder is er nog de Knosti - een handreiniger die voor ca 50 euro wordt verkocht - en met enig zoeken kan je recepten voor reinigingsmiddelen overal vinden.

Zelf wil ik tzt een OkkiNokki aanschaffen (300 - 350 euro), vanwege de uitgebreide functionaliteit - o.a. reinigen en wegzuigen v.d. vloeistof.

Lolbroek

Welke zaak is dat in Amsterdam..?? Als oud-Amstelvener ben ik nog wel eens in die contreien...

En ik ga dat spulletje van Reptile eerst eens proberen en kijken hoe dat bevalt, daarna ga ik me eens oriënteren op die Knosti. Ziet er inderdaad ook interessant uit. Ik ben dan wel plaatverslaafd maar ben al tevreden met mijn goldringsetje en yamahaboxen en pioneerversterker. Zo'n heel verfijnd gehoor heb ik niet. Maar misschien weet ik nog niet wat ik mis...

Pinsnider schreef:
Nou, als je me even wilt PM-en
done!

Mjuman schreef:
In A'dam wordt dat nog steeds gedaan - en die zaak die dat doet biedt ook de mogelijkheid om platen te reconstrueren (krassen verhelpen) - kost 6 euro of zo.

Hoe doen ze dat dan?

@Rollingbeatle:

The Soundfountain in A'dam wast nog steeds platen voor 2 euro per stuk (incl. binnenhoes) en gaven voorheen op de site hierover ook info - weet niet of ze die service nog steeds bieden, maar kijk vooral eens op hun site; je vindt er ook tips over het zelf maken van reinigingsvloeistof.

Leuke site. Over het verhelpen van krassen is echter niets te vinden. Denk ook niet dat dit kan. Ik heb er in ieder geval nooit iets over gehoord of gelezen.

Zelf maak ik mijn platen schoon met een Knostie en zelfgemaakte reinigingsvloeistof (1/2 liter gedestilleerd water, 110 ml alcohol (96%) en een paar druppels Dreft).Werkt perfect. Over de bij de Knosti geleverde vloeistof ben ik minder tevreden. Dit spul laat een residu achter op de platen.

rollingbeatle schreef:
Leuke site. Over het verhelpen van krassen is echter niets te vinden. Denk ook niet dat dit kan.

Wat weggekrast is is weg. Maar een kras geeft meestal ook een braam. Die braam verwijderen kan als resultaat hebben dat het minder hoorbaar wordt of dat de naald niet meer verspringt als dat het geval was. Soms verbetert dit vanzelf een beetje na meerdere keren afspelen.

Ik vond dit via Google.

Het probleem met zoeken op removing/fixng scratches from lp/vinyl is dat je ook software-toepassingen vindt zoals Goldwave etc die je kunt gebruiken als je je lp's via de pc overzet naar digitaal (dat heb ik zelf nog nooit gedaan).

Die zaak in A'dam bood de service destijds aan voor ca 6 euro (herinner ik me). Ik zou me kunnen voorstellen dat het wel werkt (bij cd's doet dat het ook - polijsten of/afdekken met plakbandje) .

Ik heb toch mijn twijfels of je krassen op lp's kunt herstellen.

Indien er users zijn die hiermee positieve ervaringen hebben, dan laat ik mij graag overtuigen.

Wat Kronos schrijft klinkt op zich wel aannemelijk.

Wat in ieder geval *niet* werkt is met een stuifje hairspray e.e.a. willen fiksen, dan poets je nl de groeven weg.

Wat je zou kunnen doen - ik heb het wel eens gedaan, maar het is tricky - is tijdelijk/lokaal de naalddruk verzwaren, waardoor je ahw de groef weer retraceert. Maar ook dat is niet zonder risico.

Mjuman schreef:
Wat je zou kunnen doen - ik heb het wel eens gedaan, maar het is tricky - is tijdelijk/lokaal de naalddruk verzwaren, waardoor je ahw de groef weer retraceert. Maar ook dat is niet zonder risico.

Als een plaat blijft hangen of overslaat, dan kan het verzwaren van de naald inderdaad helpen. Ik heb hier zelf positieve ervaringen mee, maar voorzichtigheid is geboden. Teveel druk kan de groef beschadigen. Overigens is het ook aan te raden om een "oude" naald te gebruiken. Tikken die door een kras worden veroorzaakt kun je met deze methode niet wegwerken.

jeko
rollingbeatle schreef:

Zelf maak ik mijn platen schoon met een Knostie en zelfgemaakte reinigingsvloeistof (1/2 liter gedestilleerd water, 110 ml alcohol (96%) en een paar druppels Dreft).Werkt perfect. Over de bij de Knosti geleverde vloeistof ben ik minder tevreden. Dit spul laat een residu achter op de platen.

Zojuist de vloestof gemaakt en toegepast met de knosti. Werkt perfect.
Allen het terug overgieten in de fles is altijd zo'n geklooi. Moet ik nog eens iets op verzinnen.

Ik gebruik een trechter met een koffiefilterzakje. De rotzooi blijft achter in het filter en je kunt de vloeistof meermalen gebruiken.

Rotzooi? Je moet je platen ook niet als bord gebruiken, hè!

Oh nee?

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Hoe zou die klinken nu?

In het artikel waarvan Mjuman op 14 oktober de link heeft doorgestuurd wordt een methode beschreven om kromme platen weer "recht" te krijgen. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd en zo ja wat was het resultaat?

@jeko en rollingbeatle: is dat wat zo'n Knosti? Okki-nokki kost tussen 300 - 350 (met de beurs in nov. zal er wel weer een aanbieding zijn), die Knosti ca 50, maar ik zit wel tegen dat drogen aan te kijken - hoe lang staat een lp te drogen in het rekje en wat voor zekerheid heb je dat het vuil ook weg is. Bij zo'n Okki-Nokki wordt vuil en vloeistof nl machinaal weggezogen.

Wat zijn jullie ervaringen op dat punt?

jeko
Ik gebruik hem al jaren en ben er wel positief over , drogen duurt een half uurtje ofzo. Vloestof die er bij zit is vrij duur maar met 'recept' van rollingbeatle, goed zelf te maken. De platen worden goed schoon en antistatisch.
Maar mocht ik meer geld te besteden hebben dan lijkt de Okki-Nokki mij ook wel wat.

@Oldfart: leuk gedaan

Ik gebruik de Knosti nu ook al een paar jaar en ik ben er zeer tevreden over. Je moet er wel even handigheid in krijgen. Ook is het aan te raden om de bak waar de vloeistof in gaat na ieder gebruik goed schoon te maken omdat er resten vuiligheid in blijven zitten.

De vloeistof zelf filter ik na elk gebruik en gooi ik na drie sessies weg.

Een Okki-Nokki is wellicht gebruiksvriendelijker maar ik geloof niet dat de platen veel schoner worden. In ieder geval heb ik er geen 300-350 euro voor over. Voor dat geld koop ik liever lp's of cd's.

Kan er mij iemand vertellen wat de optimale condities zijn om een LP zo goed mogelijk te bewaren? Dank

Niet draaien en de hoes laten zitten.

Netjes in de binnenhoes met buitenhoes er omheen bij kamertemperatuur in een rookvrije ruimte, liefst op een plek waar er zo min mogelijk daglicht op de hoes komt, voorkomt verkleuring van je hoes.
Zoiets denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:51 uur

geplaatst: vandaag om 18:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.