De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 15 mei 2011, 12:55 uur
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik wilde gewoon een ouderwetse simpele versterker met een phono en voldoende ruimte om ook mijn pc op aan te sluiten (die staat op de dvd aansluiting) en zelfs mijn oude cassettedeck. Dus cd's, platen, mp3's vanaf de pc en evt. oude cassettebandjes spelen allemaal via deze receiver. Ik vind dat ideaal.
0
geplaatst: 15 mei 2011, 13:20 uur
Goed, waardeloos is wellicht wat gechargeerd. Maar wat je zegt, laagste in de pikorde. Wanneer je een mooie set speakers hebt (ok, die moet je dan ook maar hebben), dan krijg je met zo'n simpele preamp niet het maximale uit je speakers. Met name de lage frequenties worden vaak niet bepaald geoptimaliseerd met die dingen.
Ik vind het dan zonde om aan zo'n ding geld uit te geven, als je voor een paar tientjes meer een prima versterker (een simpele Sony of Marantz) op marktplaats kunt vinden. En dan heb ik het over 'een mooie set speakers', maar ook die vind je op marktplaats voor niet al te veel (laatst voor m'n vriendin nog een prima set B&W's voor een kleine 100 euro gevonden).
We zitten hier immers op een forum met muziekhebbers, dus een klein beetje investeren in je geluid lijkt me toch niet meer dan normaal... dan koop je even een maandje wat minder cd's of lp's. Of zeg ik nou rare dingen?
Edit: plus wat reptile zegt! Praktisch dus.
Ik vind het dan zonde om aan zo'n ding geld uit te geven, als je voor een paar tientjes meer een prima versterker (een simpele Sony of Marantz) op marktplaats kunt vinden. En dan heb ik het over 'een mooie set speakers', maar ook die vind je op marktplaats voor niet al te veel (laatst voor m'n vriendin nog een prima set B&W's voor een kleine 100 euro gevonden).
We zitten hier immers op een forum met muziekhebbers, dus een klein beetje investeren in je geluid lijkt me toch niet meer dan normaal... dan koop je even een maandje wat minder cd's of lp's. Of zeg ik nou rare dingen?

Edit: plus wat reptile zegt! Praktisch dus.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 mei 2011, 13:28 uur
Ik vind dat meer iets voor later. Ik wil m'n kamer niet bomvol apparatuur hebben staan, dus is een home cinema set de meest praktische oplossing. Daar zit (bij mij) geen phono aansluiting op.
Als ik optimaal wil luisteren doe ik dat beneden op de B&O van pa.
Als ik optimaal wil luisteren doe ik dat beneden op de B&O van pa.

0
geplaatst: 16 mei 2011, 21:42 uur
Ik zal dan ook maar bekennen: ik heb een home cinema set van Logitech waar ik al mijn muziek mee luister. Ik ben er wel heel blij mee eigenlijk. het is dan ook niet zo'n heel goedkoop setje, hij was 300 euro. Een hoop geld voor een scholier zoals ik.
En zo'n versterker kost ook een hoop. Dan liever een voorversterker voor 30 euro.
En zo'n versterker kost ook een hoop. Dan liever een voorversterker voor 30 euro.
0
geplaatst: 16 mei 2011, 21:46 uur
pim556 schreef:
En zo'n versterker kost ook een hoop.
En zo'n versterker kost ook een hoop.
Dacht dat we er wel uit waren dat dát dus niet het geval hoeft te zijn...
0
geplaatst: 17 mei 2011, 10:10 uur
Ja klopt. Nou ja, een versterker kost in ieder geval meer dan een voorversterktje.
Bovendien was ik toen al blut na het kopen van de platenspeler, dus die paar tientjes extra hadden er dan ook wel ingehakt.
Daarnaast zijn mijn boxen niet van zo'n wereldse kwaliteit dat het echt uitmaakt of ik een voorversterker of een versterker heb staan.
Maar bedankt voor de informatie Yann, ik wist niet dat een voorversterker zoveel minder was dan een versterker.
Bovendien was ik toen al blut na het kopen van de platenspeler, dus die paar tientjes extra hadden er dan ook wel ingehakt.
Daarnaast zijn mijn boxen niet van zo'n wereldse kwaliteit dat het echt uitmaakt of ik een voorversterker of een versterker heb staan.
Maar bedankt voor de informatie Yann, ik wist niet dat een voorversterker zoveel minder was dan een versterker.
0
geplaatst: 17 mei 2011, 10:41 uur
Soms helpt het echt om op dit topic gewoon te zoeken (daarvoor zit een knop in de navigatiebalk) en terug te lezen: een voorsterker is een pure noodzaak - en dus geen luxe - voor de meeste hedendaagse versterkers, omdat die niet rekening houden met de output/ingangsimpedantie van een platenspeler.
Soms heeft een platenspeler een ingebouwde pre-amp,maar over het algemeen loont het om een losse pre-amp te gebruiken; Vivanco (Mediamarkt) heeft ze al vanaf ca 25 euro. Als je dan meer geld hebt,kunje dat op een ander moment in een betere pre-amp of in een betere kabels tussen pre-amp en versterker steken, dat kan mooie resultaten leveren.
Pro-ject heeft bijv een buizen-voorversterker van ca 400 euro en dat ding levert een heel mooi geluid - maar goed dan zit je al in audiofiele sferen.
Soms heeft een platenspeler een ingebouwde pre-amp,maar over het algemeen loont het om een losse pre-amp te gebruiken; Vivanco (Mediamarkt) heeft ze al vanaf ca 25 euro. Als je dan meer geld hebt,kunje dat op een ander moment in een betere pre-amp of in een betere kabels tussen pre-amp en versterker steken, dat kan mooie resultaten leveren.
Pro-ject heeft bijv een buizen-voorversterker van ca 400 euro en dat ding levert een heel mooi geluid - maar goed dan zit je al in audiofiele sferen.
0
geplaatst: 17 mei 2011, 11:44 uur
Nieuw kopen is sowieso iets wat met dit soort dingen niet gauw in mij op zou komen. Geld over de balk smijten, vind ik dat een beetje. (Tenminste, als je niet bereid bent rond de duizend euro of meer aan je geluidsinstallatie uit te geven.) Tweedehands is voor mij echt the magic word wat dat betreft; hoewel je dan uiteraard wel uit moet kijken dat je niet troep koopt dat het twee weken na aanschaf ineens begeeft.
Zo ook met platenspelers. Voor een 100 á 150 euro koop je bijvoorbeeld een nieuwe Technics turntable bij Media Markt of iets dergelijks, maar voor datzelfde bedrag of zelfs minder koop je tweedehands een mooie Thorens die kwalitatief gewoon echt beter is.
En het zijn derhalve ook niet hedendaagse versterkers waar ik het over heb. Een mooi tweedehands model uit de jaren 70 of 80, zoiets bedoel ik meer. (En dan hoef je je dus niet druk te maken om zo'n preamp.) Het is jammer dat Koninginnedag net geweest is, want daar tik je ze met mazzel soms zelfs voor een tientje op de kop.
Die Sony VFet waar ik het eerder over had overigens, heeft met de juiste speakers bijna het geluid van een buizenversterker. Mijn beste aankoop in jaren.
Zo ook met platenspelers. Voor een 100 á 150 euro koop je bijvoorbeeld een nieuwe Technics turntable bij Media Markt of iets dergelijks, maar voor datzelfde bedrag of zelfs minder koop je tweedehands een mooie Thorens die kwalitatief gewoon echt beter is.
En het zijn derhalve ook niet hedendaagse versterkers waar ik het over heb. Een mooi tweedehands model uit de jaren 70 of 80, zoiets bedoel ik meer. (En dan hoef je je dus niet druk te maken om zo'n preamp.) Het is jammer dat Koninginnedag net geweest is, want daar tik je ze met mazzel soms zelfs voor een tientje op de kop.
Die Sony VFet waar ik het eerder over had overigens, heeft met de juiste speakers bijna het geluid van een buizenversterker. Mijn beste aankoop in jaren.
0
geplaatst: 17 mei 2011, 12:11 uur
Dit is eigenlijk niet de plaats hierop in te gaan - voor sommige dingen (speakers, versterkers) heb je wellicht gelijk -voor andere zaken met veel mechanische delen (aan slijtage onderhevig) zeker niet, zoals cd-speler en cassette-deck; en aan een draaitafel is een zeker risico verbonden (afwijking motor, toerental, kwaliteit element/naald, degelijkheid van de constructie). Als je handig bent kan je idd veel zelf fiksen (nieuw element, platenspeler 'dood'maken). Voor zaken zoals hierboven bestaat een algemeen audio-topic:
Overigen >> Apparatuur >> Het Grote Audio-topic
Overigen >> Apparatuur >> Het Grote Audio-topic
0
geplaatst: 18 mei 2011, 15:52 uur
Mjuman schreef:
Soms helpt het echt om op dit topic gewoon te zoeken (daarvoor zit een knop in de navigatiebalk) en terug te lezen: een voorsterker is een pure noodzaak - en dus geen luxe - voor de meeste hedendaagse versterkers, omdat die niet rekening houden met de output/ingangsimpedantie van een platenspeler.
Soms heeft een platenspeler een ingebouwde pre-amp,maar over het algemeen loont het om een losse pre-amp te gebruiken; Vivanco (Mediamarkt) heeft ze al vanaf ca 25 euro.
Soms heeft een platenspeler een ingebouwde pre-amp,maar over het algemeen loont het om een losse pre-amp te gebruiken; Vivanco (Mediamarkt) heeft ze al vanaf ca 25 euro.
Dank voor de info, maar ik heb vorig jaar inderdaad mede op dit topic al kennis opgedaan, en dit wist ik dus al

Mjuman schreef:
Als je dan meer geld hebt,kunje dat op een ander moment in een betere pre-amp of in een betere kabels tussen pre-amp en versterker steken, dat kan mooie resultaten leveren. Pro-ject heeft bijv een buizen-voorversterker van ca 400 euro en dat ding levert een heel mooi geluid - maar goed dan zit je al in audiofiele sferen.
Als je dan meer geld hebt,kunje dat op een ander moment in een betere pre-amp of in een betere kabels tussen pre-amp en versterker steken, dat kan mooie resultaten leveren. Pro-ject heeft bijv een buizen-voorversterker van ca 400 euro en dat ding levert een heel mooi geluid - maar goed dan zit je al in audiofiele sferen.
Mij is vorig jaar wijs gemaakt dat een voorversterker altijd rond de 30 euro kost, en dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je een duurdere koopt...
Yann schreef:
Ik heb vorig jaar tweedehands de Technics SL 1200 gekocht. Het scheen dat dat "de beste platenspeler" was, maar daar zijn jullie het ook al niet mee eens?
0
geplaatst: 18 mei 2011, 16:23 uur
Als je DJ bent misschien en/of wil gaan scratchen.
Maar voor gewoon gebruik in huis ook een heel goede platendraaier.
De beste, dat is echter niet meer dan een mening.
Maar voor gewoon gebruik in huis ook een heel goede platendraaier.
De beste, dat is echter niet meer dan een mening.
0
geplaatst: 18 mei 2011, 16:29 uur
Bij platenspelers is de grote keuze: directaangedreven plateau of via een snaar. Bij audiofielen heerst een voorkeur voor snaaraandrijving, vanwege motorgeluid; een snaar moet alleen van tijd tot tijd worden vervangen.
Dj's geven de voorkeur aan directaangedreven draaitafels. De beste is ook hier een kwestie van voorkeur en budget. Er zijn top platenspelers van 3000 euro; ik heb een Pro-Ject debut met accessoires als een speedbox en wil ook een acryl draaiplateau kopen - of wellicht toch een luxere Pro-Ject of een Clearaudio, en dan de Blue Motion (een plaatje van een speler).
Pre-amps - twee dingen: alle waar is naar z'n geld en tevens de wet van de afnemende meeropbrengst; een pre-amp van 150 euro is niet 5 * zo goed als 1 van dertig, maar je mmag wel verwachten dat ie beter is.
Overigens loont het ook de moeite om tussen pre-amp en versterker een paar goede kabels te leggen.
Wat jij mooi vindt op dit moment, zal voor jou volstaan. Ales je smaak verandert,zal je behoefte ook veranderen en hopelijk ook je budget.
daar zit 'em vaak de kneep.
Dj's geven de voorkeur aan directaangedreven draaitafels. De beste is ook hier een kwestie van voorkeur en budget. Er zijn top platenspelers van 3000 euro; ik heb een Pro-Ject debut met accessoires als een speedbox en wil ook een acryl draaiplateau kopen - of wellicht toch een luxere Pro-Ject of een Clearaudio, en dan de Blue Motion (een plaatje van een speler).
Pre-amps - twee dingen: alle waar is naar z'n geld en tevens de wet van de afnemende meeropbrengst; een pre-amp van 150 euro is niet 5 * zo goed als 1 van dertig, maar je mmag wel verwachten dat ie beter is.
Overigens loont het ook de moeite om tussen pre-amp en versterker een paar goede kabels te leggen.
Wat jij mooi vindt op dit moment, zal voor jou volstaan. Ales je smaak verandert,zal je behoefte ook veranderen en hopelijk ook je budget.
daar zit 'em vaak de kneep.
0
geplaatst: 18 mei 2011, 16:41 uur
Wat een voorversterker en kabels betreft is het aan te raden iets te kopen dat wat kwaliteit betreft niet onderdoet voor het overige materiaal. En iets dat daar ver boven uitsteekt heeft ook weinig zin.
Maar een heel goeie platendraaier en eindversterker 'renderen' niet naar hun vermogen met de goedkoopste voorversterker en kabeltjes.
Maar een heel goeie platendraaier en eindversterker 'renderen' niet naar hun vermogen met de goedkoopste voorversterker en kabeltjes.
0
geplaatst: 18 mei 2011, 17:03 uur
pim556 schreef:
Ik heb vorig jaar tweedehands de Technics SL 1200 gekocht. Het scheen dat dat "de beste platenspeler" was, maar daar zijn jullie het ook al niet mee eens?
Pardonnez-moi, ik wil hier niemands apparatuur afvallen hoor
Het was gewoon even een min of meer random voorbeeld om aan te geven dat nieuw (in mijn ogen) niet altijd beter is, met name gekeken naar prijs / kwaliteit verhouding.Verder ook wat Kronos zegt: 'de beste' is subjectief, en hangt bovendien af van waarvoor hij moet dienen.
0
geplaatst: 28 mei 2011, 17:06 uur
Vinyl, begin er nooit aan! 
De Ortofon naald vervangen op de Project is toch een zenuwslopend prutswerkje. En snel eigenlijk dat zo'n ding versleten is. Kostprijs, 54;99 euro.
Maar goed, ik kan weer een jaartje ofzo verder.
Gelukkig heb ik ook nog enkele cd's en een cd-speler. Anders deed ik er nog geen vier maanden mee.

De Ortofon naald vervangen op de Project is toch een zenuwslopend prutswerkje. En snel eigenlijk dat zo'n ding versleten is. Kostprijs, 54;99 euro.

Gelukkig heb ik ook nog enkele cd's en een cd-speler. Anders deed ik er nog geen vier maanden mee.
0
geplaatst: 28 mei 2011, 18:05 uur
Kronos schreef:

Zo, da's een bom duiten - toen mijn naald moest worden vervangen, heb ik er meteen een nieuw element gemonteerd, een Grado - dat klinkt beduidend warmer dan Ortofon (schel en scherp, enigszins gechargeerd), maar moet wel met hoger volume worden gedraaid. Als levensduur van een naald geeft men ca 1200 uur. Grado-elementen zijn er vanaf 50 euro. Monteren is wel een precisiewerk en je hebt een mal nodig, maar elek hifi-dealer kan je die geven.
0
geplaatst: 28 mei 2011, 18:49 uur
Toch vreemd, want ik dacht altijd dat naalden ongeveer 2000 uur meegaan...
0
geplaatst: 28 mei 2011, 19:09 uur
Dat hangt er maar vanaf. Een saffiernaald gaat slechts 200 á 300 uren mee.
In de bijlage van mijn naald staat als je ongeveer 1 plaat per dag draait, na 2 jaar naald vervangen. Dat zijn pakweg 600 uren.
Om de naald na te kijken heb je eigenlijk een serieus vergrootglas nodig. Ik heb een kijkertje (voor foto's afgedrukt op grootte van negatief mee te bekijken) dat 8x vergroot, wat een beetje te weinig is. Maar de slijtage aan mijn vorige naald was toch wel zichbaar.
Op deze site staat uitleg over verschillende naalden en hun levensduur: link
In de bijlage van mijn naald staat als je ongeveer 1 plaat per dag draait, na 2 jaar naald vervangen. Dat zijn pakweg 600 uren.
Om de naald na te kijken heb je eigenlijk een serieus vergrootglas nodig. Ik heb een kijkertje (voor foto's afgedrukt op grootte van negatief mee te bekijken) dat 8x vergroot, wat een beetje te weinig is. Maar de slijtage aan mijn vorige naald was toch wel zichbaar.
Op deze site staat uitleg over verschillende naalden en hun levensduur: link
0
geplaatst: 28 mei 2011, 20:41 uur
@Kronos: Dat verhaal over dat kijkertje herinner ik me. Als je navraagt bij hifi-dealers zeggen die altijd dat zoiets moeilijk te zien is en geven ze als referentiepunt "hoorbare achteruitgang van de geluidskwaliteit": de plaat klinkt alsof ie met veel stof wordt afgespeeld.
Het vreemde gegeven doet zich nu voor dat ik na ca 1 jr de naald van die Ortofon kon vervangen. Ik heb er toen voor gekozen om een ander element in te bouwen, een Grado (Blue) dat was iets duurder dan de naald van die Ortofoon 5e ... vervangen, maar dat element gaat nu alzeker 1,5 jaar mee, zonder problemen en het klinkt beduidend beter.
Het vreemde gegeven doet zich nu voor dat ik na ca 1 jr de naald van die Ortofon kon vervangen. Ik heb er toen voor gekozen om een ander element in te bouwen, een Grado (Blue) dat was iets duurder dan de naald van die Ortofoon 5e ... vervangen, maar dat element gaat nu alzeker 1,5 jaar mee, zonder problemen en het klinkt beduidend beter.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 29 mei 2011, 11:54 uur
Ik heb hier een aantal berichten gelezen van een aantal collega's hier over het "wassen" van platen: lauw water, detergent, doek. Om de puntjes op de "i" te zetten, welke soort doeken bedoelt men? Ik heb hier namelijk een drietal tweedehands vinylplaten die een beurtje kunnen gebruiken. Misschien kan deze uitleg ook voor andere mensen hier bruikbaar zijn? Natuurlijk met dank bij voorbaat.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 mei 2011, 12:00 uur
Pas op, gebruik geen kraanwater! Dat laat allemaal kalkresten achter op je platen.
Demi of gedestilleerd water doet de truc.
Ik laat ze altijd vanzelf buiten drogen (in een droogrek dat eigenlijk voor borden is
).
Demi of gedestilleerd water doet de truc.
Ik laat ze altijd vanzelf buiten drogen (in een droogrek dat eigenlijk voor borden is
).
0
geplaatst: 29 mei 2011, 12:46 uur
Sir Spamalot schreef:
Om de puntjes op de "i" te zetten, welke soort doeken bedoelt men?
Om de puntjes op de "i" te zetten, welke soort doeken bedoelt men?
Het zal wel als onwetend, dom of zelfs een misdaad beschouwd worden door sommigen, maar ik gebruik gewoon lauw kraantjeswater met een klein beetje afwasmiddel in de afwasbak. Daarna goed spoelen met lauw water en dan afdrogen met zachte handdoeken. Eén leg ik op tafel waarop ik de natte lp leg, met de andere wrijf ik zacht de bovenkant droog, in cirkelbeweging, de afspeelrichting volgend. De onderkant droogt zo ook en van kalkresten blijft geen spoor achter. In het papieren label trekt ook wat water, dus zet ik de lp nog een half uurtje of zo verticaal om verder te drogen.
0
geplaatst: 29 mei 2011, 13:54 uur
Ik heb zo'n setje. 

Super handig, als je veel vinyl hebt. Ga er een vrije zondagmorgen mee zitten, en je jaagt er zo een tal van platen doorheen.
Maar goed, als het om drie platen gaat, misschien niet de aanschaf waard..

Super handig, als je veel vinyl hebt. Ga er een vrije zondagmorgen mee zitten, en je jaagt er zo een tal van platen doorheen.
Maar goed, als het om drie platen gaat, misschien niet de aanschaf waard..

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 29 mei 2011, 13:56 uur
Yann, er zullen er ongetwijfeld meer zijn in mijn collectie, maar deze morgen heb ik er drie gekocht op de rommelmarkt en het schoot me toen te binnen dat er methodes bestaan om deze te reinigen. Eerlijk is eerlijk, ik koop al bijna dertig jaar vinylplaten en tot voor kort heb ik er nooit behoefte aan gehad om deze te reinigen.
0
geplaatst: 29 mei 2011, 14:02 uur
Dat geldt ook voor mij. Zelf zet ik geen vette vingers op het vinyl, berg ik na gebruik de plaat weer netjes op en dan volstaat een stofborsteltje voor onderhoud.
Enkel bij tweedehands kan de afwasbak wel eens nodig zijn. Voor die enkele gevallen ga ik me geen speciale toestanden aanschaffen.
Enkel bij tweedehands kan de afwasbak wel eens nodig zijn. Voor die enkele gevallen ga ik me geen speciale toestanden aanschaffen.
* denotes required fields.