MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Volgens mij zou ik niet weten waar te beginnen met zoveel platen om me heen. Ik hou het maar bij zelf (kleine) partijtjes opkopen. Levert me ook verrassend leuke dingen op, zowel voor mezelf als voor mijn eigen shopje.

reptile71 schreef:
Volgens mij zou ik niet weten waar te beginnen met zoveel platen om me heen. Ik hou het maar bij zelf (kleine) partijtjes opkopen. Levert me ook verrassend leuke dingen op, zowel voor mezelf als voor mijn eigen shopje.

De eerste keer was ik 3 uur binnen en kwam ik ook maar tot de "M"en toen had ik niet eens zwarte muziek (jazz, blues, soul, reggae) en de singles (eerste verdieping) meegenomen. Je moet toch alles doorspitten - tenzij uiteraard je aan de ruggen kan zien dat er x * hetzelfde album staat. Iedereen met een beetje alfabetiseringservaring weet dat je met boeken en platen (cd's) wel eens wat kwijt kunt raken door verkeerd terugzetten.

En het helpt ook trouwens als je je 'selectiestapel' constant meezeult; zeker in zo'n zaak als Leiden, maar ook die zaak in Delft (daar ben ik wel eens een evalueerstapeltje zoek geraakt; werd ie even later teruggevonden door iemand die ook op 80's uit bleek te zijn )

Hebben ze geeneens boodschappenwagentjes dan?

reptile71 schreef:
Hebben ze geeneens boodschappenwagentjes dan?

Je bent er duidelijk nog niet geweest - daar is geen ruimte voor; stel je een met platen volgepakte opslag voor,een beetje als bij Guust Flater, maar dan wel alfabetisch.

Ok, als ik ga neem ik mijn eigen ladder mee.

Ik kom wel eens in Den Haag. Misschien vandaaruit toch eens een bezoekje brengen aan Leiden.

Zoekt even tips om zijn nieuwe platen te ontdoen van hun statische elektriciteit. Al tegen kleren en andere gehouden, maar bestaan er ook andere methoden? Zou het ook lukken ze even tegen de aarding van mijn stopcontact te houden?

Vinylarchief in Nijmegen is ook een aanrader, veel werk voor 1 of 2 euro. Heb ooit gehoord dat het de grootste particuliere vinylverzameling in ons landje is.

Mocht je denken dat je een grote platenverzameling hebt... het gaat hier om een privécollectie, en wel de grootste ter wereld:

De verzameling is te koop.

Mooie collectie, nu nog de tijd vinden om het allemaal te gaan beluisteren.

Ja, het gaat de man vnl. om het archiveren. Alles staat netjes in een systeem op de computer, erg handig ook.

Ik ga toch eens wat experimenteren met platen wassen in een sopje. Tot op heden gebruikte ik AM vloeistof, maar als een plaat zonder problemen onder gedompeld kan worden kan je hem wel lekker schoon wassen. Een mooie optie voor echt vuile platen (die ik ook weer niet zo vaak tegenkom).

Heb inmiddels al een plaat geprobeerd, maar die kraakt nog flink na de wasbeurt, gewoon omdat hij al te grijs gedraaid is. Hij ziet er wel een stuk schoner uit in elk geval. Ik denk dat de krakende platen die ik tegenkom vnl. grijsgedraaide zijn zonder dat ze echt vuil in de groeven hebben. Wassen heeft dan helaas geen zin meer.

Begrijp niet zo goed wat je verwacht van onderdompelen in vloeistof.
Wat je wassen noemt is slechts 1 onderdeel.
Waar het omgaat is dat het vuil uit de groef wordt verwijderd.
Dus de vloeistof is altijd slechts stap 1.
Dat is om het vuil op te lossen/ te weken.
Dan moet het opgeloste vuil er nog uit.

Hoewel er in het filmpje hierboven ook zinnige dingen worden gezegd, blijf ik het drogen met een zachte handdoek of papieren tissues ( bekijk die maar eens onder een microscoop) geen goed advies vinden.

Jij hebt een vinyl handeltje, mag ik het semi-professioneel noemen?
Dan begrijp ik niet goed dat je geen professionele(re) oplossing zoekt voor het vuil probleem.
Lijkt me de investering waard.
Het vuil moet er uit , en dat kan alleen mechanisch i.m.o.
Letterlijk zuigen dus.

Nu kosten die dingen heel wat, maar op het web zijn ook zelfbouw apparaten te vinden, die met een oud draaitafel plateau, een vacuum pompje, wat slangetjes en wat klein materiaal, een functionerend betaalbaar alternatief maken.

(afbeelding)

Ik denk dat de krakende platen die ik tegenkom vnl. grijsgedraaide zijn zonder dat ze echt vuil in de groeven hebben. Wassen heeft dan helaas geen zin meer.
....natuurlijk zijn er ook platen die alleen nog maar op de vuilnisbelt thuis horen.
Als ze jaren met een spreekwoordelijke roestige spijker zijn afgedraaid is alle hulp te laat.

Stijn_Slayer
Ik wilde net hetzelfde posten als Oldfart. Ik was geregeld platen in een mixje van demiwater en wat afwasmiddel. Met alleen maar nat maken haal je alleen wat oppervlakkig stof weg (dat kan ook met een antistatisch doekje of platenborstel).

Je moet 't echt schoonmaken. Ik heb wel eens dat een plaat pas na drie keer schoon is. Voor een paar platen moet je al snel een middagje uittrekken als je 't grondig doet.

Oldfart schreef:
Hoewel er in het filmpje hierboven ook zinnige dingen worden gezegd, blijf ik het drogen met een zachte handdoek of papieren tissues ( bekijk die maar eens onder een microscoop) geen goed advies vinden.

En hoe ziet het uiteinde van dat zelfgemaakt zuigsysteem er onder de microscoop uit, dat zich ook nog eens met enige kracht tegen het vinyl aanzuigt?

Waarom zou een zachte doek een probleem zijn? Vinyl is best een hard materiaal dat wel een zacht doekje kan verdragen lijkt me. Zacht met de groeven mee in afspeelrichting droogwrijven werkt prima.

Als je handelt in vinyl en voordurend vuil vinyl onder handen moet nemen is een apparaat misschien wel aangewezen. Maar anders, gewoon bij de afwas zetten.

Oldfart schreef:
Jij hebt een vinyl handeltje, mag ik het semi-professioneel noemen?
Dan begrijp ik niet goed dat je geen professionele(re) oplossing zoekt voor het vuil probleem.
Lijkt me de investering waard.
Het vuil moet er uit , en dat kan alleen mechanisch i.m.o.
Letterlijk zuigen dus.

Ja dat mag, want dat is het in principe ook, een iets uit de hand gelopen hobby. Ik denk dat het op dit moment niet de investering waard is, want ik koop nauwelijks echt vuile platen in en als ze na een schoonmaakbeurt door mij nog wat kraken dan krijgen ze de passende grading. Mocht een koper met een okki nokki dat door schoonmaken dan nog wegkrijgen heeft hij geluk, maar meestal zal dat denk ik niet zo zijn.

Een okkinokki kost tussen de 300 en 350 euro (afhankelijk van het moment van kopen, aanbieding bijv); nwe binnenhoezen kosten per 100 tussen de 20 en 25 euro; vloeistof is eenvoudig zelf te maken voor een habbekrats. Zie het ook als service aan je klanten - op Discogs zijn er genoeg die specifiek evrmelden dat elke album eerst gereinigd wordt en dan van een nwe binnenhoes wordt voorzien. Dat geeft mij als klant vertrouwen - dat is een meerwaarde;zou ik het in geld moeten uidrukken, zou ik daar 1,50 - 2,00 voor over hebben. Do the math zou ik zeggen.

Ik heb na/door reinigen een aantal gewilde albums kunnen toevoegen, omdat het mij ter plekke werd aangeboden - obv kopen (en dan niet betalen voor de reiniging) of betalen (2 euro) en dan niet kopen.

Sporadisch zie je ze wel eens 2ehands (hifi.nl of hear.nl) voor 150 - 200,maardan moet je er snelbij zijn - ik was telkens te laat.
Er zijn hier users die zo'n apparaat gezamenlijk hebben gekocht; en ik meen dat Oldfart wel eens had verteld van een huurservice (in Groningen).

Mjuman schreef:
...en dan van een nwe binnenhoes wordt voorzien.

Ik mag dan toch hopen dat de oorspronkelijke binnenhoes er ook nog bij is...

Wie weet ooit; alles op zijn tijd. Nieuwe binnenhoezen zijn bij mij standaard, maar alleen als de oude/originele lelijk is geworden (en dan heb ik het alleen over standaard blanco binnenhoezen). Maar goed, het gaat er hier niet om wat ik wel of niet voor service verleen. (er heeft zich overigens nooit een ontevreden klant bij me gemeld en ik heb al vele honderden platen verkocht) Het gaat erom wat goed is voor een plaat. De één zegt dit de ander dat. Ik heb inmiddels al vaak gehoord dat een machine helemaal niet nodig is en wassen in een sopje voldoet. Eigenlijk geloof ik dat ook gewoon. Je kan als de plaat in het water ligt met een sponsje of iets dergelijks ook in de richting van de groeven soppen om het losgeweekte spul eruit te vegen. Ik ga er gewoon eens wat mee experimenteren om te zien wat voor resultaat het geeft.

Kronos schreef:
(quote)

Ik mag dan toch hopen dat de oorspronkelijke binnenhoes er ook nog bij is...

Als die blanco was, maakt het mij niets uit - als illustraties en/of tekst bevatte gaarne wel. Wat je ook weleens ziet zijn de oude binnenhoezen, waarin zo'n (alleen plastic) Nagaoka-hoes is geschoven; die zijn zgn goed/zacht voor vinyl, maar ze blijven enorm hangen aan de plaat.

Net als dat buitengewoon irritante afdekvilt van het plateau - dat alleen al rechtvaardigt bij de Pro-Ject de aanschaf van een acryl plateau;kan je zonder dat vilt draaien;is wel een upgrade van ca 50 - 60 euro.

En Oldfart heeft 100% gelijk vwb vuil wegzuigen; ik heb het met eigen ogen gezien. Met een koostof borstel over een stoffige plaat gaand verplaats je vaak alleen maar het stof - soms schuif je het juist in de groeven. En platen en water zijn imo geen natuurlijke vrienden.

Mjuman schreef:
Als die blanco was, maakt het mij niets uit...

Mij toch wel bij een lp die iets van een collectors item heeft, anders is het niet volledig. Als ik iets bij de kringloop voor een euro koop en de binnenhoes is vies en kapot, dan mag die natuurlijk weg.

Mjuman schreef:
Net als dat buitengewoon irritante afdekvilt van het plateau - dat alleen al rechtvaardigt bij de Pro-Ject de aanschaf van een acryl plateau;kan je zonder dat vilt draaien;is wel een upgrade van ca 50 - 60 euro.

Het probleem van het vilt dat aan het vinyl blijft hangen heb ik voor 1 eurocent of zoiets opgelost. Een paar strookjes Scotch 3M om foto's in te plakken op de draaiplaat en klaar is kees.

Mjuman schreef:
En Oldfart heeft 100% gelijk vwb vuil wegzuigen; ik heb het met eigen ogen gezien. Met een koostof borstel over een stoffige plaat gaand verplaats je vaak alleen maar het stof - soms schuif je het juist in de groeven.

Maar je gaat die toeren toch ook al niet uithalen bij gewoon wat stof? Met een fluwelen borstel zie je ook wel eens stof achterblijven waar je bent gestopt met vegen. Maar nog een keer erover gaan volstaat dan meestal wel.

Iemand toevallig ervaring met deze shop?

http://www.frimu.nl/stylus.htm

Of een andere goede (online) winkel waar ik naalden kan kopen?

Jep, heb laatst hier hier een naald gekocht. Word je gewoon persoonlijk geholpen (even mailen wat je zoekt). Verzendkosten zitten (binnen NL) in de prijs inbegrepen.

Ok, ik ga er eens kijken. Valt me op dat al die shops er nogal rommelig en web 1.0 uitzien.

herman schreef:
Ok, ik ga er eens kijken. Valt me op dat al die shops er nogal rommelig en web 1.0 uitzien.

Heb je enig idee hoeveel werk het is om zo'n groot 'assortiment' on-line te zetten en bij te houden? Dan weet je meteen waarom the crew van MuMe ongeveer een elftla is

Overigens zet ik bewust assortiment tussen aanhalingstekens omdat lang niet al die webshops voorraadhoudend zijn. Overigens is een naald - als het een courant type is - nou typisch iets waarvoor ik die paar euro meer bij de hifi-retailer wel zou willen neertellen. Tenzij je uiteraard zelf beschikt over un paag gaauwe klaauwe.

herman schreef:
Dit is een fysieke winkel in Oude Pekela die het shopje er bij doet. Er zijn inderdaad nogal wat shopjes die er amateuristisch uitzien. Bedenk dan maar dat die meestal de beste service bieden. (=klantenbinding)

Herman vroeg:
Of een andere goede (online) winkel waar ik naalden kan kopen?

Heb hele goede ervaring met dit bedrijf: dus nog maar eens de link geplaatst:

Rotor

Heb zelf eerst even met ze gebeld, daarna on-line besteld.
Vakmensen die weten waarover ze praten.

Kent iemand deze machine?

de HANNS RC-20 Platenwasser, voor €499 aangeboden op het ww web

(afbeelding)

Hier een bespreking:
http://www.hifi.nl/recensie...

Oldfart schreef:
de HANNS RC-20 Platenwasser, voor €499 aangeboden op het ww web

Ik denk toch dat daar een schrijffout staat. Moet dat niet zijn, de HANNS RC-20 Frietketel?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.