De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 16 augustus 2011, 16:42 uur
Mjuman schreef:
...en dat zou komen omdat de afzuiging van de Hannns beter is.
Misschien moet Okki een keer gebruik maken van HANNNNS vriendin voor een betere afzuiging....en dat zou komen omdat de afzuiging van de Hannns beter is.
0
geplaatst: 17 augustus 2011, 09:50 uur
Was niet helemaal duidelijk;
Bedoelde of iemand ook gewerkt heeft met de HANNS RC-20.
Bedoelde of iemand ook gewerkt heeft met de HANNS RC-20.
0
Sid Vicious
geplaatst: 19 augustus 2011, 15:28 uur
Ik heb gisteren een aantal vinyl-platen gekregen (van oa The Beatles en Jimi Hendrix) en ik wil ze graag beluisteren. Het probleem is dat mijn oude platenspeler (van de jaren '70) het heeft begeven. Iets met de kabel die kortsluiting gaf. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe platenspeler, het volgend probleem is dat ik totaal een leek ben op het gebied van platenspelers en vinyl. Ik weet enkel hoe ik ze moet afspelen, maar daar houdt het ook op. Ik weet dus niet welke merken ik moet vermijden (en welke ik in de gaten moet houden), wat het verschil is tussen een USB of geen USB (enkel dat je zonder USB die platen niet kunt digitaliseren), welke luidsprekers het beste zijn voor een optimaal geluid en het verschil bij naalden. Mijn budget is tot de 200 euro, meer kan ik helaas niet geven vanwege het feit dat ik nog andere dingen moet betalen.
Ik heb al wat op Google gezocht, maar door het aanbod van vele merken weet ik niet veel meer.
Ik heb al wat op Google gezocht, maar door het aanbod van vele merken weet ik niet veel meer.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 augustus 2011, 15:36 uur
Mijn ervaring is dat die USB platenspelers van 50 euro niet zo denderend zijn. Ook zou ik er zeker één nemen met een arm die kan dalen. Zo'n naald zelf op de plaat zetten vind ik bloedlink, een kras is snel gemaakt.
Qua naalden is een diamanten naald beter (gaat langer mee, en is beter voor je vinyl).
Verder zitten hier een aantal users die je beter kunnen helpen dan ik, dus ik laat het hier even bij.
Qua naalden is een diamanten naald beter (gaat langer mee, en is beter voor je vinyl).
Verder zitten hier een aantal users die je beter kunnen helpen dan ik, dus ik laat het hier even bij.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 15:41 uur
Sid Vicious schreef:
Ik heb gisteren een aantal vinyl-platen gekregen (van oa The Beatles en Jimi Hendrix) en ik wil ze graag beluisteren. Het probleem is dat mijn oude platenspeler (van de jaren '70) het heeft begeven. Iets met de kabel die kortsluiting gaf. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe platenspeler, het volgend probleem is dat ik totaal een leek ben op het gebied van platenspelers en vinyl. Ik weet enkel hoe ik ze moet afspelen, maar daar houdt het ook op. Ik weet dus niet welke merken ik moet vermijden (en welke ik in de gaten moet houden), wat het verschil is tussen een USB of geen USB (enkel dat je zonder USB die platen niet kunt digitaliseren), welke luidsprekers het beste zijn voor een optimaal geluid en het verschil bij naalden. Mijn budget is tot de 200 euro, meer kan ik helaas niet geven vanwege het feit dat ik nog andere dingen moet betalen.
Vraag is al vaker gesteld - ook hier.
Klik op zoek bericht - meest rechtse knop in navigatiepaneel - vink button bericht aan, typ in zoekvenster "draaitafel" of "platenspeler" of "pro-ject" en klik op zoeken.
Je zult versteld staan.
Evt kan je dit herhalen bij het generieke audio-topic. Met 200 euro zou ik kijken naar een tweedehandse Thorens (HIFI.nl of Hear.nl) of anders een nwe iIon kopen - maar lees eerst alles maar eens door - je oriënteren betekent ook inlezen

0
Sid Vicious
geplaatst: 19 augustus 2011, 17:19 uur
Ik heb alles even opgezocht, maar eigenlijk weet ik nu niets meer en zijn mijn vragen niet opgelost.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 17:30 uur
Sid Vicious schreef:
Ik heb alles even opgezocht, maar eigenlijk weet ik nu niets meer en zijn mijn vragen niet opgelost.
Dan lees je niet goed,of je bent lui - ALLES staat echt uitgelegd. Even heel kort:
2 opties: 1. de cheapo way 2. de hifi-way
1. Je koopt de goedkoopste draaitafekl die er is,ongetwijfeld een iOn (ca 80 euro),soms zit daar zelfs een pre-amp bij in - die heb je nodig. Je hebt dan iig een usb-uitgang voor je naar pc, zodat je vinylkan digitaliseren - stel je daar niet te veel van voor.
2. Je koopt een tweedehands platenspeler - alles staat genoemd hier, gewoon goed lezen;het staat er echt
Je kunt ook hier kijken: Overigen >> Apparatuur >> Het Grote Audio-topic
over digitaliseren:
Overigen >> Apparatuur >> Digitaliseren oude platen
Gewoon kijken en lezen
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 augustus 2011, 17:57 uur
Wel grappig hoe iedereen in de topic over digitaliseren over ruis praat. Plaat goed onderhouden en je hoeft ook geen ruis weg te filteren. Ik digitaliseer voor m'n oom wel eens e.e.a., maar ik ben er niet zo'n fan van. Als je dat een beetje in huis-tuin-keuken stijl doet (zoals de meerderheid?) kun je beter de albums in FLAC downloaden. Alleen als je geen download kan vinden (één op de vijftig keer) is het een uitkomst.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 18:14 uur
D'r zijn ook van die mensen die - omdat de cd's onvindbaar/duur zijn - en ze geen platenspeler hebben, toch graag de gedigitaliseerde Sound-albums zouden willen hebben. 
Voor mij was - de geringe beschikbaarheid van veel muziek uit de 80's/begin 90's - na bijna 20 jaar (en de gelukkige vondst van een dertigtal lp's) dé reden om weer een draaitafel te kopen.

Voor mij was - de geringe beschikbaarheid van veel muziek uit de 80's/begin 90's - na bijna 20 jaar (en de gelukkige vondst van een dertigtal lp's) dé reden om weer een draaitafel te kopen.
0
Sid Vicious
geplaatst: 19 augustus 2011, 19:00 uur
Ik heb nu even verder gezocht en vind deze wel een leuke platenspeler. Ik kan hem al voor 200 euro vinden, dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem is het volgende; Het toerental en de inches. Zoals al eerder gezegd ben ik een totale leek en op wat moet ik letten als het over toerentallen gaat ? Dan de inches, de platen waarover ik het heb zijn 10 inch (een LP dus), maar de arm van die betreffende platenspeler is 8,6 inch. Zal dit problemen geven bij het afspelen ? En kan ik dan ook 7 inch platen of 12 inch platen afspelen ?
Ik heb die vragen even opgezocht, maar ik heb niets gevonden.
Ik heb die vragen even opgezocht, maar ik heb niets gevonden.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 20:32 uur
Normaal kan je perfect 7, 10 en 12" afspelen op zulkeen, je moet gewoon zien dat je kan schakelen tussen 33 en 45 toeren.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 20:55 uur
Voor een pro-ject heb je een voorversterker nodig - vanaf ca 25 euro bij de mediamarkt. Project is mooi en hifi. Snelheid wisselen gaat door omleggen van de snaar - plateau even optillen. Alt: speedbox kopen.
Wel een mooie speler
Wel een mooie speler
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 22:11 uur
Mjuman schreef:
Voor een pro-ject heb je een voorversterker nodig
Voor een pro-ject heb je een voorversterker nodig
Of een versterker met een phono aansluiting neem ik aan, toch?
Wordt zo'n Pro-ject Debut III eigenlijk incl. naald geleverd?
Een Lenco L-3807 is ook goed betaalbaar. Is dat wat? (wat denk jij, mjuman?)
Een Rega P1 lijkt veel op de Pro-Ject Debut III (ze worden ook vergeleken op internet). Waar zijn die dingen hier in godsnaam te verkrijgen?
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 09:08 uur
Nu op Marktplaats :
een Thorens TD 145 met een vraagprijs van € 150, - ( met mechanische afslag)
een Thorens TD 166 met een vraagprijs van € 150,-
zijn beter en dus ook goed betaalbaar
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 11:27 uur
Zeker een goede tip. Heb zelf ook ooit een tweede hands Thorens op de kop getikt voor € 200 (TD 160 met SME arm en Sumiko Blue Point element). Was echt een koopje en laat wat mij betreft vele nieuwe spelers mijlenver achter zich.
0
Sid Vicious
geplaatst: 20 augustus 2011, 12:01 uur
Oldfart schreef:
Nu op Marktplaats :
Nu op Marktplaats :
Vanwege het feit dat ik in België woon en dus geen gebruik kan maken van Marktplaats, heb ik even gezocht op 2dehands en daar staat de Thorens TD 166 ook met een vraagprijs van € 150,-. Alleen ben ik het aan het twijfelen tussen deze of de Pro-Ject Debut III..
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 12:11 uur
Sid Vicious schreef:
Vanwege het feit dat ik in België woon en dus geen gebruik kan maken van Marktplaats...
Huh, is dat echt zo, worden Belgen van marktplaats geweerd? Vanwege het feit dat ik in België woon en dus geen gebruik kan maken van Marktplaats...

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 augustus 2011, 12:24 uur
Mjuman schreef:
D'r zijn ook van die mensen die - omdat de cd's onvindbaar/duur zijn - en ze geen platenspeler hebben, toch graag de gedigitaliseerde Sound-albums zouden willen hebben.
FLAC dus.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 augustus 2011, 12:25 uur
Nee, althans tot voor kort niet, maar ik denk dat hij geen zin heeft om drie uur te rijden om een platenspeler op te halen.

0
Sid Vicious
geplaatst: 20 augustus 2011, 12:40 uur
Nee, maar zoals Stijn_Slayer zei, ik heb geen zin om steeds de grens over te steken (wat voor mij meer dan drie uur rijden is), dus dan is het gemakkelijker om het dichtbij te zoeken.

0
geplaatst: 20 augustus 2011, 13:00 uur
Ok - ik zet even nog eens wat basics op een rijtje:
Om te beginnen is een draaitafel/platenspeler eigenlijk - itt een cd-speler - een vrij simpel stuk techniek. Een mantel waarin een plateau (al dan niet geveerd) hangt, met daaronder de motor die de draaischijf direct aandrijft of met een snaar.
DJ's prefereren vaak direct aangedreven spelers (Technics), audiofielen snaaraangedreven. In deloop van de tijd kan een snaar gaan 'lubberen' en dan krijg je snelheidsafwijkingen, zodat je de snaar dan moet vervangen. Door de snaar te verleggen (draaischijf optillen) kan je van snelheid wisselen. Bij direct aangedreven spelers is dit een kwestie van schakelen. Pro-Ject heeft voor dat doel een zgn. speedbox.
Bepalend voor de kwaliteit van de speler is naast bouw en afwerking, natuurlijk de arm en het gewicht ervan, maar vooral de kwaliteit van het element. Lenco, Dual kunnen - mits goed onderhouden (kijk bijv. naar de staat van de stofkap) - goede spelers zijn. Thorens leverde - voordat ze in Chinese handen kwamen - goede en degelijke platenspelers. In een van mijn eerdere post noem ik een Duitse site waar heel veel Thorens-info te vinden is (welk type wel, welk type niet); heb zelf jarenlang een Thorens gehad en zou mijn oude wel weer willen terugkopen (voor een zachte prijs) om die verder te modificeren.
Echter Thorens is niet per definitie beter dan een Pro-Ject of Clearaudio (mijn fave: de blue motion); veel hangt af van staat én kwaliteit van element. Pro-Ject wordt standaard geleverd met een Ortofon 5* element; goed en betrouwbaar, niet echt een warm geluid. Grado-elementen heb je al vanaf 50 euro - wordtie voor je ingebouwd bij een hifi-dealer. Zelf doen vereist enige kunde.
Verzending van een draaitafel naar België hoeft niet zo duur te zijn - de vraag is hoe betrouwbaar is de verkoper en wat voor garantie wil ie je geven; eigenlijk wil je gewoon iets zien en m.n.horen spelen.
Om te beginnen is een draaitafel/platenspeler eigenlijk - itt een cd-speler - een vrij simpel stuk techniek. Een mantel waarin een plateau (al dan niet geveerd) hangt, met daaronder de motor die de draaischijf direct aandrijft of met een snaar.
DJ's prefereren vaak direct aangedreven spelers (Technics), audiofielen snaaraangedreven. In deloop van de tijd kan een snaar gaan 'lubberen' en dan krijg je snelheidsafwijkingen, zodat je de snaar dan moet vervangen. Door de snaar te verleggen (draaischijf optillen) kan je van snelheid wisselen. Bij direct aangedreven spelers is dit een kwestie van schakelen. Pro-Ject heeft voor dat doel een zgn. speedbox.
Bepalend voor de kwaliteit van de speler is naast bouw en afwerking, natuurlijk de arm en het gewicht ervan, maar vooral de kwaliteit van het element. Lenco, Dual kunnen - mits goed onderhouden (kijk bijv. naar de staat van de stofkap) - goede spelers zijn. Thorens leverde - voordat ze in Chinese handen kwamen - goede en degelijke platenspelers. In een van mijn eerdere post noem ik een Duitse site waar heel veel Thorens-info te vinden is (welk type wel, welk type niet); heb zelf jarenlang een Thorens gehad en zou mijn oude wel weer willen terugkopen (voor een zachte prijs) om die verder te modificeren.
Echter Thorens is niet per definitie beter dan een Pro-Ject of Clearaudio (mijn fave: de blue motion); veel hangt af van staat én kwaliteit van element. Pro-Ject wordt standaard geleverd met een Ortofon 5* element; goed en betrouwbaar, niet echt een warm geluid. Grado-elementen heb je al vanaf 50 euro - wordtie voor je ingebouwd bij een hifi-dealer. Zelf doen vereist enige kunde.
Verzending van een draaitafel naar België hoeft niet zo duur te zijn - de vraag is hoe betrouwbaar is de verkoper en wat voor garantie wil ie je geven; eigenlijk wil je gewoon iets zien en m.n.horen spelen.
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 14:29 uur
Stijn_Slayer schreef:
Nee, althans tot voor kort niet, maar ik denk dat hij geen zin heeft om drie uur te rijden om een platenspeler op te halen.
Niet elke Belg woont 3 uur rijden van Nederland. Bij mij komt er elke maand een Belg platen halen, dus zo gek is het niet (maar die woont op een uurtje riijden afstand).(quote)
Oldfart schreef:
Nu op Marktplaats :
Nu op Marktplaats :
Zo, één ervan is van mij.

0
geplaatst: 20 augustus 2011, 16:36 uur
Goede koop reptile, wat mij betreft een van de beste spelers. 

0
geplaatst: 20 augustus 2011, 19:12 uur
Ok, het is de TD 145 geworden met de automatische afslag (volgende week ophalen), is dan mijn derde platenspeler, maar mijn eerste 'volwaardige'.
Blij 
Blij 
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 09:56 uur
Door de snaar te verleggen (draaischijf optillen) kan je van snelheid wisselen.
...is voor mij een belangrijke reden bijvoorbeeld voor een Thorens te gaan, gewoon snelheid wisselen met een schakelaar.
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 10:01 uur
Lijkt me ook van doorslaggevend belang als je regelmatig omschakelt van 33 naar 45 en omgekeerd.
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 10:32 uur
Heb veel 12 inches, ongeveer de helft is 45 toeren. Dus voor mij wel. Als je alleen lp's koopt is het zo goed als geen nadeel.
En wat Thorens draaitafels betreft; ik ken alleen de nog in Europa gemaakte exemplaren.
Ik heb nog steeds mijn allereerste; een TD 165.
Ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw voorzien van een andere arm. De reden was dat ik in de opruiming voor heel weinig een veel betere arm kon kopen. Want op zich was er met de arm niets mis. Heb toen ook de speler een servicebeurt laten geven.
En een paar jaar geleden laten reviseren. Maar de speler zelf gaat dus al een kleine 40 jaar mee.
Twee service beurten in 40 jaar; niet slecht toch?
Dit verklaart mijn enthousiasme voor Thorens.
Ik weet het is geen high end speler, maar betrouwbaarheid vind ik belangrijk, en het geluid is goed genoeg voor mij.
Zal een Project ook zo lang meegaan?
En wat Thorens draaitafels betreft; ik ken alleen de nog in Europa gemaakte exemplaren.
Ik heb nog steeds mijn allereerste; een TD 165.
Ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw voorzien van een andere arm. De reden was dat ik in de opruiming voor heel weinig een veel betere arm kon kopen. Want op zich was er met de arm niets mis. Heb toen ook de speler een servicebeurt laten geven.
En een paar jaar geleden laten reviseren. Maar de speler zelf gaat dus al een kleine 40 jaar mee.
Twee service beurten in 40 jaar; niet slecht toch?
Dit verklaart mijn enthousiasme voor Thorens.
Ik weet het is geen high end speler, maar betrouwbaarheid vind ik belangrijk, en het geluid is goed genoeg voor mij.
Zal een Project ook zo lang meegaan?
* denotes required fields.