MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Wat mis je op MusicMeter?

zoeken in:
2MY
hoi123 schreef:
(quote)
Op zich een goed idee, maar dan worden er denk ik een hoop meer berichten die eigenlijk geen recensies zijn wel daarvoor aangevinkt.

Goed punt. Maar dan zal er vast wel iets kunnen geregeld worden dat enkel berichten die aangevinkt staan als 'mening' zo'n duimpje kunnen krijgen.

Edit: ah wacht, je bedoelt dat er flauwekul-berichten als 'mening' gaan aangeduid worden zodat ze duimpjes krijgen... idd een nog beter punt...

Bovendien moet het geen populariteitswedstrijd worden. Indien je een recensie leuk vindt, is het een kleine moeite even een berichtje te sturen (of gewoon te reageren bij het album).

Ik lees na een leuke recensie vaak het volgende bericht.

- Helemaal mee eens.

of

- Prachtig stukje.

of gewoon

-

De waarde van dergelijke korte berichtjes is volgens mij de volgende.
+ Leuk dat mensen hun appreciatie laten blijken, draagt bij tot een constructieve sfeer.
- Jammer dat dergelijke berichtjes het aantal pagina's bij een album langer maken.

Daarom dacht ik. Vink gewoon een "vind ik leuk" bij een recensie aan
in plaats van het thumbs up emoticon of een boodschap met dezelfde inhoudt.
+ Leuk dat mensen hun appreciatie laten blijken, draagt bij tot een constructieve sfeer.
+ Het moedigt aan om te merken dat je eigen stukje ook nog gelezen en gesmaakt wordt
als het alweer een aantal pagina's uit het zicht verdwenen is. Want daar twijfel is soms aan.
+ Geen schouderklopjes meer in berichten die niet veel meer zeggen dan "vind ik leuk".

Over de bezwarende argumenten die worden aangehaald in de vorige posts.
Op Facebook kan je nagaan WIE een "vind ik leuk" heeft aangvinkt, dat hoeft niet op MuMe.
Als het anoniem blijft en enkel bij recensies kan, zie ik weinig parallellen met Facebook.

Ik zie ook niet in waarom mensen dan plots posts die het etiket recensie niet waardig zijn
zouden beginnen aanvinken als "mening". Er zijn ook nu al heel wat zogezegde meningen
waarvan de vlag de lading nauwelijks dekt en waar nu ook geen haan naar kraait.

Integendeel, zo'n extra "vind ik leuk" meter kan nieuwsgierigen meteen op weg zetten
naar een interessante recensie. Zoals op Amazon, waar users aangeven in hoeverre het stukje
hen heeft geholpen bij de aanschaf van een album of het beantwoorden van hun vragen.

Vind ik leuk

Het lijkt me leuk, maar dan moet het niet een te belangrijke positie innemen. Het kan er bovenin in het klein mooi bij staan.

Goed idee Dazzler [vinkt "vind ik leuk" aan]

Als het mogelijk is wat Dazzler zegt lijkt me dat wel een goed idee.

Sietse
goed idee zeg

Maar wie gaat de bezem door al de al geplaatste onzinnige berichten halen?

De situatie is nu dat je 'berichten' en 'meningen' hebt, waarbij het laatste eigenlijk meer neerkomt op een recensie. Ik ben daardoor nogal terughoudend in het aanvinken van een bericht als mening. En ik ben niet de enige, de meeste meningen worden helemaal niet als zodanig aangestipt. Wel jammer, want zo komen ze niet in je log te staan, en vallen ze ook totaal niet op.

Wat mij betreft is het dan ook een goed idee dat er wat meer onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende 'meningen'. Maar dat kan bijvoorbeeld ook door naast een 'mening'-knop een recensie-knop te maken. Een 'like' knop bij meningen hoeft van mij niet zo: een mening is een persoonlijke kijk op iets, een recensie is dan weer iets objectievers en kan wel beoordeeld worden.

Ik mis de mogelijkheid om meerdere albumhoezen toe te voegen bij één album, zodat re-releasehoezen ook zichtbaar zouden zijn. Misschien kan dat ook via een uitklapmenu, net zoals bij de bonustracks?

tangmaster
bennerd schreef:
Ik mis de mogelijkheid om meerdere albumhoezen toe te voegen bij één album, zodat re-releasehoezen ook zichtbaar zouden zijn. Misschien kan dat ook via een uitklapmenu, net zoals bij de bonustracks?
.. Dat is een heel goeie van jou

Goed idee

Inderdaad een erg goed idee. De originele hoes standaard in beeld en via een uitklap scherm de latere versies er van. Top idee van bennerd.

Zeker een top idee .

Heeft iemand al gezegd dat dat een topidee is?

Dat je gewoon op een knop kunt drukken onder de hoes om de andere hoes/hoezen te zien

Ik voorspel een hoes-hysterie van hier tot in Tokio.

Wordt dan bijvoorbeeld toegelaten om te plaatsen ... ???

de originele vinyl hoes
de afwijkende vinyl hoes
de oude cd hoes die verschilt van de originele en afwijkende hoes
de special edition cd hoes die vermeldt dat het om een special edition gaat
de remaster cd hoes met aangepast artwork
de budget 2cd release met twee albums van dezelfde artiest en aangepaste hoes

Een kluif voor de crew.

Trouwens, in verband met uitklapbare bonustracks.
Wat doen jullie met albums die bekend zijn geworden in meerdere cd heruitgaven
en die in de twee of drie gevallen een erg verschillende bonustrack lijst hadden?

Stel je dan: we nemen de meest recente release met bonustracks
om de bonustracklijst aan te maken? Of kieper je alle mogelijke bonustracks
van die verschillende releases door elkaar? Voorbeelden genoeg in deze kwestie.

Misschien is het idee beter dan de uitvoering.

In dit geval voor deze site zou ik zeggen, less is more. Gelukkig is er voor de bonustracks een uitklapmenu. Een hele verbetering. Wat mij betreft hoeven ze er eigenlijk helemaal niet bij te staan. Niet dat het stoort.

Maar net als bij de hoezen het geval zou zijn vind ik het niet erg informatief omdat je toch niet weet welke bonusnummers/hoezen nu bij welke uitgave horen.

Kortom, voor extra informatie over wat er naast de oorspronkelijke uitgave bestaat is er internet.

Overal een goede afbeelding van de oorspronkelijke hoes blijkt al heel wat. Ik vrees dus voor nog meer chaos, fouten, onvolledigheid, onduidelijkheid.

Kronos heeft me begrepen, denk ik. Ik hem tenminste wel.

Eerst even complimenten voor de nieuwe zoekfunctie! daar kan je echt alles mee!

Wat ik graag zou willen kunnen op musicmeter is een persoonlijke top 50 van albums samenstellen in plaats van de huidige top 10. Waarom zit hier een maximum aan van 10? er zijn zoveel goede albums!

Wat me ook aardig lijkt is de mogelijkheid om een persoonlijke toplijst te maken van losse nummers waar dan automatisch ook een toplijst uit komt rollen van alle musicmeter gebruikers.

Die top 50 gaat er nooit komen, is al lang besloten. Je moet het ook meer zien als een soort visitekaartje waarop jouw 10 ultieme albums staan. Naar 50 albums gaat niemand meer kijken... daar zijn bovendien ook forumtopics voor.

Persoonlijk zou ik nooit een top 50 kunnen maken, ik vind 10 platen al veel. Bij mij staat eigenlijk ook alleen de top 6 echt vast, daaronder wordt het al snel willekeurig.

't Is maar hoe je het bekijkt/beleeft. 10 platen is ook weinig. Om er volgorde aan te geven zou mij niet lukken, maar juist daarom is het voor mij makkelijker een lijstje van 50 beste albums te maken dan een top 10, waarin steevast vanalles ontbreekt.

Niet dat ik pleit voor zo'n top 50 hoor. Zomaar een randbemerking.

Ik wil graag even inhaken op wat SiSsy bOY hier zegt. Ik ben niet zozeer voor een top 50 in plaats van een top 10, Herman heeft namelijk gelijk als hij zegt dat dat wat onoverzichtelijk zou worden. Daarnaast kunnen veel mensen geen top 50 samen stellen, ik zou het ook lastig vinden.

Ik wil wel even iets zeggen op wat Herman hier zegt:
herman schreef:
Je moet het ook meer zien als een soort visitekaartje waarop jouw 10 ultieme albums staan.

Dat is het dus vaak niet. Laat ik even één van de duidelijkste voorbeelden nemen: AOVV. Als je zijn profiel bekijkt en niet gaat graven in zijn stemmen zou het je nooit opvallen dat hij zeer veel metal luistert, één van de genres die hij het meest beluistert. In zijn top 10 staan namelijk 0 metalplaten. Het beeld wat zijn top 10 geeft klopt niet goed met wat hij veel luistert. Ook mijn top 10 geeft niet bepaald weer wat ik allemaal luister. Je top 10 is je top 10 en niet je visitekaartje. Uiteraard kun je er qua smaak vaak wel iets uithalen, maar niet altijd.

Daarom zou ik het zo graag zien dat het profiel uitgebreid wordt. Op zijn minst dat mensen een stukje 'eigen ruimte' krijgen waar ze iets kunnen typen, als ze willen. Bijvoorbeeld een bericht waarin je je voorstelt, waarin je je smaak omschrijft óf waar je eventueel een top 50 zou kunnen plaatsen als je zou willen. Dat je een deel van je 'verhaal' ziet (tot een bepaalde hoeveelheid tekens) en dat je er dan op moet klikken om het hele stuk te zien, mocht dat nodig zijn (omdat iemand bijvoorbeeld een top 50 wil plaatsen, of een top 10 van nummers, of een top 10 mét klassieke muziek etc.).

Mocht dit laatste allemaal niet kunnen/mogen, dan pleit ik op zijn minst voor de mogelijkheid een stukje tekst te schrijven van een bepaalde hoeveelheid tekens waarin je jezelf voorstelt o.i.d. Zou echt iets toevoegen aan de profielen. Dit is uiteraard volledig optioneel voor de desbetreffende persoon. Het geeft de mogelijkheid jezelf veel meer te profileren op je profiel ( ), iets dat nu eigenlijk nauwelijks het geval is.

Wat vinden jullie?

Dat mis ik hier ook. Een mogelijkheid om iets over jezelf te schrijven. Het zou wel een positieve toevoeging zijn. Je kan er eventueel een maximum aantal tekens aan verbinden, zodat het gewoon een kort stukje over jezelf wordt. Bijvoorbeeld wat twitter ook heeft. Mijn 'bio' staat daar ook in 140 tekens.

Zou wel leuk zijn inderdaad. Dan kun je ook vertellen wat je interesses buiten muziek zijn.

Een top 10 laat inderdaad niet heel veel zien. Bij mij staat er bijvoorbeeld geen Death Metal/Black Metal/Grindcore in mijn top 10 en dat luister ik wel vaak.

herman schreef:
Die top 50 gaat er nooit komen, is al lang besloten. Je moet het ook meer zien als een soort visitekaartje waarop jouw 10 ultieme albums staan. Naar 50 albums gaat niemand meer kijken... daar zijn bovendien ook forumtopics voor.

Persoonlijk zou ik nooit een top 50 kunnen maken, ik vind 10 platen al veel. Bij mij staat eigenlijk ook alleen de top 6 echt vast, daaronder wordt het al snel willekeurig.

De eerste 10 zouden getoond kunnen worden zoals nu reeds het geval is maar het zou wel tof zijn als de mogelijkheid er is om een langere lijst met topalbums te kunnen maken.

Onder de top 10 zou dan een linkje kunnen staan "toon alle topalbums van deze gebruiker"

Ze hoeven verder ook geen invloed te hebben op de toplijsten.

Ook een prima plan. Ik verwacht alleen niet dat het er ooit komt.

Ik vind 10 meer dan genoeg. Als ik meer wil weten dan kijk ik wel in de stemmenlijst van de desbetreffende user. Of iemand een album nou op 43 of 44 heeft staan vind ik niet zo interessant.

Van AOVV had ik trouwens inderdaad geen flauw idee dat 'ie ook naar metal luisterde, maar ik heb geloof ik ook nooit tussen zijn stemmen gekeken. Zijn visitekaartje dekt dan niet helemaal de lading.

Iets meer inhoud aan de profielpagina's zou niet onaardig zijn, volgens mij staat het zelfs al op de lijst.

verbeteren persoonlijk filmlog:
- zelf het tijdstip van een entry kunnen aanpassen (tijdstip van stem, tijdstip van bericht, of zelf een datum opgeven)
- mogelijkheid om herziening zonder stemwijziging te kunnen toevoegen
- persoonlijke stukjes tekst kunnen toevoegen die niet direct een mening of recensie zijn, ...
- lange pagina's (veel films in een maand) pagineren

Zie je Maar zo'n persoonlijk stukje tekst op je profiel zou wat mij betreft enorm veel toevoegen.

Top50 - ik moet er niet aan denken - wat een existentiële ongein

Alsof m'n huidige top10 überhaupt mijn smaak zou dekken - 3/4 van mijn collectie heeft nog geen waardering hier en waarom zou ik überhaupt tijd besteden aan becijferen - 't is toch veel leuker inhoudelijk iets erover te zeggen?

Klopt, bij mensen met veel stemmen dekt de top 10 sowieso de lading niet. Ik luister de laatste tijd veel exotische muziek (Braziliaans, Westafrikaans) en dat zie je ook niet terug aan mijn top 10. Het is puur om te zien wat die persoon de allerallerbeste albums vind. Bij 10 albums weet je ook dat iemand een serieuze afweging heeft gemaakt, bij 50 wordt het al veel willekeuriger.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:44 uur

geplaatst: vandaag om 12:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.