MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Wat mis je op MusicMeter?

zoeken in:
Ik vind eerlijk gezegd, hoewel het tegen het oorspronkelijke idee van MuMe ingaat, dat er zo snel mogelijk ook een afdeling bij elke artiest moet komen voor singles. Er zijn zoveel artiesten die prachtige B Sides uitbrengen en MuMe is tegenwoordig een heel krachtig medium om muziek aan de man te brengen zeg maar dus waarom niet. De EP's die wel 'getolereerd worden' bevatten natuurlijk lang niet alle B Sides en ik denk echt dat het een verbetering van de site zou betekenen.

Ik sluit mij aan bij Yamato.

Naast de gewone langspeler ook alle singles van een artiest opgenomen (en besproken!) op musicmeter.

Dat leidt niet alleen tot een complete discografie van alles en iedereen, aangezien we hitparade-onafhankelijk werken kunnen ook alle singles die niet in de hitlijsten zijn verschenen eindelijk eens op bij de artiest op een rijtje worden gezet!!

Wel graag een makkelijk systeem van toevoegen svp.

Het probleem met een singles discografie is volgens mij
dat ie vaak verschilt van land tot land. Dan zouden we soms meermaals
dezelfde single met ander mix, edit of b-kant moeten opnemen.

Ik vraag me af hoe overzichtelijk dit allemaal kan gehouden worden.
Gelukkig worden vele b-kantjes tegenwoordig op CD remasters gezet.
En de generatie CD singles werkte trouwens weinig met b-kanten.
Eerder met drie of vier verschillende mixen van hetzelfde nummer.

Mwah, er worden nog genoeg b-sides uitgebracht om het toevoegen van singles de moeite waard te maken als je het mij vraagt. Je eerste punt klopt echter wel maar dat lijkt me een belabberde reden om het dan maar niet te doen. Moet wel een oplossing voor te bedenken zijn lijkt me.

dazzler schreef:
Het probleem met een singles discografie is volgens mij dat ie vaak verschilt van land tot land. Dan zouden we soms meermaals dezelfde single met ander mix, edit of b-kant moeten opnemen.
.

Niets op tegen, dat verhoogt alleen maar het informatieve gehalte van musicmeter.
Bovendien, volgens mij zitten we hier alleen maar met Nederlanders en Belgen, dus dat verschil gaat nogal meevallen.

Nee, ik kan mij er alleen maar op verheugen. Voorals als we ons gaan storten op de generatie 'wel uitgebracht, nooit in de hitlijst verschenen'. Dan wordt musicmeter echt een site om te raadplegen, ook voor buitenstaanders!

De Scheiding der Geesten

@Musician en Dazzler: waarom zou je hier kopiëren wat elders al is gedaan (Discogs). Ik verbaas me daar regelmatig over het veeltal (landen) releases en versies van albums en singles. Ik heb dan moeite door de bomen het bos te zien.

Ik heb elders al eens geargumenteerd dat de enige zinvolle manier om het bos het bos te laten is door een soort master-record te maken, stel de oorspronkelijke release in het land van herkomst van de band en dan sub-records eronder te hangen.

Het master-record van Japan Gentlemen Take Polaroids zou dan gebaseerd zijn op UK Virgin-release - en bijv nr 115.88 hebben - de Duitse versie zou dan bijv .115.88.D zijn, de NL 115.88.NL (of bijv. het telco id nr als suffix). Een 12: afkomstig van dat album zou dan 115.88.12.NL - voor een NL 12" of 115.88.12.31 - maar voor je het weet zit je tot aan je ellebogen in de modelleringsproblematiek.

Ik probeer het nog maar eens een keertje:

het toevoegen van muziek DVD's.........

@Mjuman: ik ben het met je eens wat bomen en bos betreft.
MuMe is geen data site maar een site om luisterervaringen uit te wisselen.

@Ceasar: ik vind het wel het overwegen waard.
Tegenwoordig verkopen DVDs beter dan CDs en bands
brengen dan ook gemakkelijker een DVD op de markt
met bijvoorbeeld verzamelmateriaal. Lijkt me niet
zo heel moeilijk om dit toe te voegen op MuMe.

Mjuman schreef:
@Musician en Dazzler: waarom zou je hier kopiëren wat elders al is gedaan (Discogs). Ik verbaas me daar regelmatig over het veeltal (landen) releases en versies van albums en singles. Ik heb dan moeite door de bomen het bos te zien.

Ik heb elders al eens geargumenteerd dat de enige zinvolle manier om het bos het bos te laten is door een soort master-record te maken, stel de oorspronkelijke release in het land van herkomst van de band en dan sub-records eronder te hangen.

Het master-record van Japan Gentlemen Take Polaroids zou dan gebaseerd zijn op UK Virgin-release - en bijv nr 115.88 hebben - de Duitse versie zou dan bijv .115.88.D zijn, de NL 115.88.NL (of bijv. het telco id nr als suffix). Een 12: afkomstig van dat album zou dan 115.88.12.NL - voor een NL 12" of 115.88.12.31 - maar voor je het weet zit je tot aan je ellebogen in de modelleringsproblematiek.

Sorry Mjuman, het verhaal dat je afsteekt raakt echt kant nog wal.

Ik vind Discogs een vreselijke site, niet te vergelijken met musicmeter.

Op musicmeter staat maar één keer Gentlemen take polaroids ingevoerd, om bij dat voorbeeld te blijven. En dat er, zoals bij Discogs, 45 of meer verschillende versies van zijn zal iedereen hier verder worst wezen. En terecht.

Dat geldt ook bij de invoer van singletjes. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Een singletje wordt gewoon één keer ingevoerd en daarmee basta. En dat er dan in België en Nederland wel eens een ander nummer is uitgebracht is alleen maar aardig om te weten.

Uit oogpunt van discografie is het verder interessante wetenschap, maar minstens zo leuk is het om het met elkaar over de nummers te hebben, En dat is op musicmeter precies de bedoeling.

@Musician: om vanuit Bommelstein te orakelen dat mijn verhaal kant noch wal raakt, slaat helemaal nergens op.

Als je niet snapt waar ik het over heb, onthou je dan van irrelevant geneuzel.

Meermalen heb ik ook op andere topics de discussie aangegaan wat zinvol is en wat niet. En dat alles hangt samen met het doel en het doelpubliek van de site (ik hou het even bij NL woorden). Meermalen is aan mij door een aantal hier uitgelegd dat het wel degelijk ook om een site met correcte discografische info ging, naast het feit dat deze site een platform bood om over muziek gedachten, ideeën uit te wisselen. Jij gaat ervan uit dat het hier alleen om het laatste gaat, en dat is gewoon apert onjuist, vraag het anders aan de kennishouders hier.

Ik probeerde gewoon aan de hand van een voorbeeld met wat parameters mogelijkheden te schetsen. In goed Nederlands wordt zoiets wel meedenken genoemd. Daarover hoef je niet laatdunkend te doen - besides, modelleren van grote dataverzamelingen is een pittige kaasje. Volgens mij wordt die kaas niet in Bommelstein opgediend.

De-noir schreef:
De Scheiding der Geesten

Die mis ik ook

RedLightCityBoy
The Oath z'n schuld *KUCH*

Nou niet alleen The Oath zijn schuld, het was ook een beetje mijn schuld en een beetje de schuld van Hypno en ik geloof ook van Kingsnake en nog wat meer mensen. Maar dat was de minderheid. Laat de minderheid het niet verpesten voor de rest en laat het topic weer terugkeren. Het ging zo vaak goed en het zal nu ook weer goed gaan (gewoon de mensen die in de fout gingen een draai om de oren geven).

musician schreef:
Dat geldt ook bij de invoer van singletjes. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Een singletje wordt gewoon één keer ingevoerd en daarmee basta. En dat er dan in België en Nederland wel eens een ander nummer is uitgebracht is alleen maar aardig om te weten.

Als ik het goed begrijp spreek je over single releases in de Benelux.

01. Is het niet wenselijker om de single releases uit het land
van herkomst te respecteren? Dat doen we ook bij de albums.

02. Maar dan is het jammer van die "alleen in de Benelux"
uitgebrachte singles. Dus dat worden op zijn minst discografieën
met releases uit minstens drie verschillende landen. Dan heb je
nog de die hard fans die heel graag die Amerikaanse release
van die UK band zouden willen toevoegen. Dat zijn er al vier.

03. Ik heb me in mijn eigen single collectie beperkt tot Benelux
en/of Duitse releases van internationale bands omdat ik anders
door de bomen het bos niet meer zag. Bij albums is dat makkelijker.

04. Een tijdje geleden ontwierp ik dit single overzicht
van New Order (op de artiestenpagina), omdat ik het jammer
vond dat de essentiële 12" singles van deze band ontbraken op MuMe.
Ik heb ook behoorlijk moeten snijden en schipperen
wat de verschillende releases betreft.

New Order

Doorscrollen naar beneden.

@Daz - je beschrijft precies een deel van de problemen waarop ik doelde.

Enerzijds speelt hier het authenticiteitsissue (wat is originele uitgave).

Daarnaast speelt hierhet issue van de volledigheid - complettering van de discografie van een artiest kan er toe leiden dat je niet (helemaal) authentieke releases - speciale US- of NL-versies meeneemt omdat de single er ook op staat.
Strijdig met het authenticiteitsprincipe is - imo - het feit dat albums zoals bijv. Movement van New Order in de meest complete (dus niet authentieke) versie op de site staan. Daarbij moet je dan ook het label van de re-release aangeven, Rhino, en dat slaat dus eigenlijk nergens op; daarmee doe je het authentciteitsprincipe ernstig tekort.

Dan is er nog het punt of de site primair een community platform is, gericht op uitwisseling van info en gedachten.

Er zullen we lieden zijn die dit kullekoek vinden, maar in feite bepaalt de gekozen strategie de richting en de invulling.

Hier heb je zeker een punt.
Achter elk album staat het jaar van verschijnen.
Dus eigenlijk moet er dan bijvoorbeeld Remaster met het jaar van de Remaster achter staan, zoals nu o.a. bij verschillende Siouxsie & The Banshees albums.

Bij The Cure - Disintegration moet er eigenlijk zelfs bij staan dat er op de LP uit het zelfde jaar 2 nummers minder op staan.

Ik wil het niet te simpel zien maar ik wil het ook niet onnodig ingewikkeld maken vooraf, ergens moet je beginnen.

Net zo goed als dat we bij musicmeter op album-niveau ook niet alles hebben gedocumenteerd, hoeft dat bij singles ook niet.

Aangezien we met Nederlandse en Belgische lezers te maken hebben, lijkt mij ook de informatie uit beide landen voldoende.

Het enige dat ik als einddoel voor ogen heb is, dat bij een op musicmeter ingevoerde cd is af te lezen, welke single(s), EP's of eventueel 12"-platen er in Nederland en/of België van zijn afgetrokken.

Plus de mogelijkheid van de mume-ers om over die nummers van gedachten te wisselen.

@mjuman: ik lanceer naar mijn gevoel een niet al te ingewikkeld basis-idee, waarbij je zelf antwoordt met Discogs en het gevaar door de bomen het bos niet meer te zien. Je komt dan zelf met het voorbeeld van een Japan cd waarbij je het inderdaad veel ingewikkelder maakt dan naar mijn idee nodig.

Nogmaals, als de basis-invoer van singles op dezelfde wijze kan als die van cd's, lijkt het mij technisch niet zo ingewikkeld en bovendien, waarom er van uitgaan dat het discografisch niet correct zou zijn?

Ik wilde je niet beledigen, maar heb uit je eerste reactie geen meedenken geventileerd, eerder een terughoudend standpunt, dat je door de bomen niet meer het bos zou zien.

Waar blijft mijn slaapmutsje eigenlijk, Joost?

Centrale vraag blijft: wat is het doel van de site: volledigheid (authenticiteit), discografisch of een communicatieplatform. De keuze bepaalt de strategie en de inrichting. Daarop stem je dan ook je modellering af. Mijn meedenken is dan ook te beschouwen als een tip in de zin van "bezint eer ge begint" en de suggestie hoe iets op te zetten zou kunnen zijn - bijv. in een hiërarchie.

Ik haal zelf heel veel info van Discogs, maar de opzet van die site laat aan duidelijkheid (en vindbaarheid) te wensen over. Dat is het probleem van veel succesvolle websites: ze voorzien niet hun eigen succes en de keuzes die in het verleden gemaakt zijn, worden dan lang meegetorst.

Vrees dat het slaapmutsje ook hier erbij in zal schieten in deze tijd van consuminderen.

Mjuman schreef:
Centrale vraag blijft: wat is het doel van de site: volledigheid (authenticiteit), discografisch of een communicatieplatform.

Een hele terechte vraag, die je je ook nadrukkelijk van te voren moet stellen.
Ik kies daarbij volledig voor de wijze waarop het tot nu toe ook met de cd's is gegaan.

Discogs, waar de minste wijziging leidt tot een extra vermelding waardoor ik daar niets kan vinden, lijkt mij een slecht voorbeeld.

Dat een cd/single/12"/cd single bij wijze van spreken 25 verschillende identificatienummers en drie platenmaatschappijen kan hebben, lijkt mij op zich niet boeiend. Daarvoor moet je dan inderdaad naar Discogs.

Bij het invoeren van (een groot deel) van mijn eigen collectie kwam ik ook af en toe cd's tegen die op musicmeter een andere naam kregen, een ander uiterlijk hadden of een andere maatschappij. Ik vind dat zelf niet zo erg, omdat anders het communicatieplatform te verspreid komt te zitten.

En dat hebben we dan liever weer niet op musicmeter, lijkt mij.

chrismusic
Ik zie het nut niet echt om cd-singles toe te voegen. Die zitten toch gewoon op de cd zelf dus daar kun je toch ook gewoon zeggen wat je van dat nummer vind waarom dan speciaal een subkop voor de singles

LEZEN. Het gaat om de bijgesloten b-sides, die vaak niet op de bijbehorende albums staan.

Singles 'zitten' niet altijd op de CD zelf. Bands als Belle and Sebastian en New Order hebben jarenlang singles uitgebracht met nummers die helemaal niet op albums stonden. En dan is er ook nog het concept van b-kanten, etc.

Overigens is de weergave van singles en albums op Discogs niet zo gek lang geleden wel wat veranderd. In dit voorbeeld (een New Order-singles met 26 versies) zie je dat wel goed: eerst een lijstje met de tracks (in dit geval 5) die je op deze versies kunt vinden, daarna een lijst met alle verschillende uitgaven.

Volgens mij is het uitgangspunt van Musicmeter trouwens vooral een albumdiscografiesite, dus of dit idee ueberhaupt kans van slagen heeft betwijfel ik.

Ik denk het wel want ondanks dat dat de oorspronkelijke opzet van MusicMeter is geweest is de site nu zo groot dat er waarschijnlijk een hoop gebruikers zijn die een dergelijke toevoeging (erg) zouden waarderen. Daarnaast zijn er blijkbaar mensen die überhaupt het concept van b-sides niet kennen, voor hen zou MusicMeter dan ook een wereld opengooien van nieuwe muziek.

De-noir schreef:
De Scheiding der Geesten

Inderdaad. Ben ik een weekend weg, kom ik terug...is een van mijn favoriete forumtopics opeens volgepost met allemaal kinderachtig gedoe en vervolgens gesloten

Waarom op het einde van het jaar, en dus ook al het einde van het eerste decenium vd 21ste eeuw, naast het eindejaarslijstje ook het 'eindedecenniumlijstje' maken? Hetzelfde concept als elk jaar alleen kan je nu jou 10 favoriete platen kiezen tussen 2000 en 2009...

is dit geen geniaal plan???!!!!

Klinkt leuk inderdaad..

Mij lijkt het leuk als je kunt kijken of mensen uit je MSN lijst ook een MuMe account hebben, zoals bij hyves dus

Ik gebruik af en toe wel eens msn, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord.

Lennonlover schreef:
is dit geen geniaal plan???!!!!

Werkelijk briljant! Maar Casartelli kwam een aantal dagen geleden met precies hetzelfde idee.

herman schreef:
Ik gebruik af en toe wel eens msn, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord.

Nou als je hyves aanmaakt, dan kun je je msn account gegevens opgeven en dan checkt hyves automatisch wie van je contacten hyves heeft..

Gast
geplaatst: vandaag om 15:00 uur

geplaatst: vandaag om 15:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.