menu

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
MusicMeter gewoon laten zoals het is.
En bijkomend een aangepaste versie maken speciaal voor klassieke muziek:

www.classicalmusicmeter.nl

Elbsegler
Lijkt me vrijwel onbegonnen werk. Er zijn zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen van klassieke stukken opgenomen, en van vele van die opnames zijn ook weer meerdere uitgaven in verschillende uitvoeringen. Lijkt me heel snel waterig en onoverzichtelijk worden.

Op RateYourMusic hebben ze wel klassiek. Het is inderdaad een stuk minder overzichtelijk dan de popmuziekcatalogus. Desondanks ben ik daar wel blij mee, want ik heb er een aantal prachtige ontdekkingen aan te danken.

Elbsegler schreef:
Lijkt me vrijwel onbegonnen werk.

Om dat volledig te krijgen wel, maar MusicMeter is natuurlijk ook bijlange niet volledig. Dat hoeft ook niet.

Elbsegler schreef:
Er zijn zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen van klassieke stukken opgenomen,...

De basis blijft gewoon het album, dus ik zie hier het probleem niet. Van de 5de van Beethoven kunnen meer dan 50 uitvoeringen op een site staan. Als je maar kan zoeken op label, dirigent en orkest is alles makkelijk te vinden. Als ik een oude klassieke lp koop geef ik op Google die gegevens in en vind ik vrijwel altijd meteen dat album.

Elbsegler schreef:
en van vele van die opnames zijn ook weer meerdere uitgaven in verschillende uitvoeringen.

Ook bij popmuziek verschijnen er heruitgaven, soms met nieuwe hoes. Gewoon dezelfde regels hanteren; enkel de oorspronkelijke versie plaatsen.

Het hoeft dus helemaal niet onbegonnen en onoverzichtelijk te zijn. Alleen de structuur zou anders en wat complexer zijn.

Kronos schreef:
MusicMeter gewoon laten zoals het is.
En bijkomend een aangepaste versie maken speciaal voor klassieke muziek:

www.classicalmusicmeter.nl

Zijn er inmiddels mensen die al iets dergelijks willen modereren?
Helaas heb ik (voorlopig) geen tijd, wil er echter gaarne dingen over lezen en/of posten.

kuifenco
Jordy schreef:
Een nieuwe site met een eigen structuur zou wat mij betreft inderdaad het antwoord zijn, maar ik ga die niet maken.

Klassieke muziek toevoegen lijkt me inderdaad niet te doen, alle argumenten overziend. Maar om er toch 'speelruimte' aan te geven zou dat evt. kunnen bij het topic Wat draai je nu? als vorm van gedoogbeleid. Belangstellende MuMers kunnen dan zulke vingerwijzingen aangeven/volgen zonder ook maar iets te hoeven te veranderen aan de opbouw van de site. Of is dat een brug te ver?

Wie klassieke muziek draait kan nu toch al een afbeelding van de hoes in dat topic plaatsen?

Bovendien zijn er ook nog deze topics:

Genres >> Overigen >> Klassieke muziek
Genres >> Overigen >> Klassieke Muziek Top 5

kuifenco
Aha, zover was ik nog niet gekomen. Dank voor je alerte reactie!

Ik zou het erg leuk vinden als er ook ruimte komt voor 'klassieke' muziek, want voor zover ik weet is er geen Nederlandstalige site over klassieke muziek die voldoende bezoekers trekt om een interessante database en interessante discussies op te leveren. 'Klassiek' is eigenlijk een foute term: het gaat dan om 'kunstmuziek' of simpelweg om alle muziek die niet het album (of CD) maar de compositie c.q. werk als basis heeft. Daarmee geef ik ook mijn mening over bovenstaande discussie: een indeling op CD/album is volstrekt onzinnig als het om klassieke muziek gaat. Bach of Mozart brachten geen CD's uit! Je neemt gewoon de componist en zijn werken als basis, hetgeen overigens vergelijkbaar is met de artiest en zijn albums. Omdat de klassieke muziek zo'n gigantische variatie heeft in al zijn facetten - het genre, het tijdvak, de instrumentatie, etc - kan het raadzaam zijn om een verdere indeling in bv. genre te maken. Een voorbeeld van een hele goede site - maar in het Engels - over klassieke muziek die draait als tierelier is Classical Music Forums - Talk Classical - talkclassical.com.

PS. Bovenstaande site heeft ook een subforum voor niet-klassieke muziek (en trekt vooral metalheads), zodat omgekeerd deze popsite toch op z'n minst een subforum voor klassieke muziek zou moeten bieden!

De Filosoof schreef:
een indeling op CD/album is volstrekt onzinnig als het om klassieke muziek gaat.

En daar noem je meteen de reden dat er geen klassieke muziek op de site te vinden is. Ik weet niet wat je precies im gedachten had, maar je zou er dus a.h.w. een tweede site/database naast moeten bouwen. Lijkt me dan verstandiger om daadwerkelijk een nieuwe site te beginnen (Klassiekmeter, zeg maar), maar ik vrees dat Jordy dat niet gaat doen.

Wel kan je gewoon topics openen over klassieke muziek. Dat er geen subforum is, lijkt mij samen te hangen met een gebrek aan activiteit rondom het onderwerp.

Arrie schreef:
(quote)

En daar noem je meteen de reden dat er geen klassieke muziek op de site te vinden is. Ik weet niet wat je precies im gedachten had, maar je zou er dus a.h.w. een tweede site/database naast moeten bouwen.

Misschien begrijp ik het niet, maar mijn idee is om bv. een subforum WERKEN toe te voegen, zodat je in de kop het rijtje krijgt: FORUM-UPDATES-ALBUMS-WERKEN-TOPLIJSTEN-MIJNALBUMS. Onder WERKEN kunnen dan klassieke werken worden geplaatst en besproken. Zou dat zo'n groot probleem zijn? En als er weinig wordt geplaatst dan is er ook weinig extra werk voor de moderators, dus hebben we een win-win-situatie voor iedereen!

Is het idee dan dat er voor elk werk een nieuw topic wordt geplaatst? Lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt overzichtelijk.

Arrie schreef:
Is het idee dan dat er voor elk werk een nieuw topic wordt geplaatst? Lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt overzichtelijk.

Waarom niet? Wat is het verschil met albums van artiesten? Dus i.p.v. bv. een database met
The Beatles: Rubber Soul
The Beatles: Revolver
The Rolling Stones: Beggar's Banquet

krijg je dan een database met
Beethoven: Pianoconcert nr. 4
Beethoven: Pianoconcert nr. 5
Mozart: Symfonie nr. 40

Oh wacht, ik zie het nu. Je noemt het een (sub)forum maar je bedoelt niet een forum.

In dat geval geldt mijn eerste reactie: dan is er dus een nieuwe database nodig, naast de al bestaande albumdatabase.

Arrie schreef:
Oh wacht, ik zie het nu. Je noemt het een (sub)forum maar je bedoelt niet een forum.

In dat geval geldt mijn eerste reactie: dan is er dus een nieuwe database nodig, naast de al bestaande albumdatabase.

Ja, maar die database kan dan toch door ons gebruikers worden opgebouwd? Het zal wel veel tijd kosten omdat je met een Catch-22-situatie zit: er zullen pas veel nieuwe werken worden toegevoegd als veel liefhebbers van klassieke muziek de site hebben gevonden hetgeen pas zal gebeuren als er al veel werken zijn toegevoegd...

Ja dat gedeelte is het probleem niet zozeer, het gaat me hierom:

Jordy schreef:
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site. De interesse om dat te doen ontbreekt bij mij helaas....

Iets wat je zelf eigenlijk ook al beaamt in je eerste bericht.

Om terug te komen bij een eerder bericht van De Filosoof.

Het probleem is dat er maar één uitvoering is van Rubber Soul van The Beatles maar er zijn tig uitvoeringen van het 5e pianoconcert van Beethoven. En dat maakt het voor mij extra moeilijk om klassieke muziek juist te beoordelen.

Alleen een database met componisten en hun werken lijkt mij trouwens niet zo boeiend. Dan kan ik nog niks schrijven bij bijvoorbeeld dit prachtige album. Of er sterren aan uitdelen. (Hoeveel sterren krijgt de vijfde van Beethoven? Hangt er van af welke uitvoering.)

Een forum voor klassieke muziek is pas echt interessant als je er ook je collectie in kan onderbrengen en bespreken. En nieuwe cd's, uitvoeringen en uitvoerders kan leren kennen.

Het muziektijdschrift Luister had lang geleden wel een internetforum. Daar was het altijd ambras dus hebben ze het uiteindelijk maar opgedoekt.

wibro schreef:
Om terug te komen bij een eerder bericht van De Filosoof.

Het probleem is dat er maar één uitvoering is van Rubber Soul van The Beatles maar er zijn tig uitvoeringen van het 5e pianoconcert van Beethoven. En dat maakt het voor mij extra moeilijk om klassieke muziek juist te beoordelen.

Ja, dat is een moeilijkheid. Maar toch blijkt dat geen doorslaggevend probleem bij het samenstellen van Top-zoveel-lijstjes die ook bij klassieke muziekliefhebbers populair zijn. Zo vind je in bovengenoemde site per genre een aantal sticky draadjes met de door de gebruikers van de site hoogst gewaardeerde werken, zie bv. Solo & Chamber Music - talkclassical.com.

In feite baseer je je waardering dan op de uitvoering die je kent dan wel de uitvoering die het beste is.

Oké, ik ben om. Misschien is het dan toch beter om op basis van albums te werken of om helemaal geen database op te bouwen. Maar wat dan wel zou kunnen is een subforum waar je klassieke muziek kunt bespreken waarbij je zelf een onderwerp kunt starten (bv. over elektronische klassieke muziek, over je liefde voor gregoriaanse zang of over het verschil tussen klassieke en romantische muziek). Daarnaast kan dan bv. eens per jaar een poll worden gehouden van favoriete klassieke werken resulterend in een Top 50-lijst of zo, want lijstjes zijn leuk!

Kronos schreef:
Alleen een database met componisten en hun werken lijkt mij trouwens niet zo boeiend. (…) . En nieuwe cd's, uitvoeringen en uitvoerders kan leren kennen.

Da's precies waar het om gaat: deze site is opgezet vanuit het (data)model, uitvoerende - album. Componist (liedjesschrijver ook wel) is een secundair gegeven: je kunt hier niet snel zien welke liedjes Carole King bijv allemaal heeft geschreven (gecomponeerd). Dat is geen primaire sleutel voor het ontsluiten van gegevens.

En idd uitvoerenden zijn bij een klassiek werk heel belangrijk; en dan nog, een uitvoering van een en hetzelfde orkest op moment X (zeg 1986) met dirigent A. kan een heel andere zijn dan die met dirigent B op moment Y.

En elektronische klassieke muziek is een contradictio in terminis, zo moge blijken: Adagio for Strings van Barber was al aangerand door William Orbit, maar Tiësto heeft er zijn lusten pas echt op botgevierd:
Tiësto - Adagio For Strings - YouTube

Mjuman schreef:

En elektronische klassieke muziek is een contradictio in terminis

Zoals ik al zei klopt de term 'klassiek' uberhaupt meestal niet: alleen muziek van bv. Haydn en Mozart is klassiek (valt in de 'klassieke' periode). Bv. Bach, Chopin en Stockhausen maakten strikt genomen geen klassieke muziek maar resp. barok, romantische muziek en moderne muziek. Beter is dan ook de term 'kunstmuziek' of misschien nog beter: gecomponeerde muziek. En er is enorm veel elektronische kunstmuziek gecomponeerd, bv. het prachtige Gesang der Jünglinge van de al genoemde Stockhausen.

Maar dat zou precies zo'n subforum voor klassieke muziek zo leuk maken: het zou een totaal nieuwe wereld openen voor het merendeel van de bezoekers van dit forum.

PS. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in elektronische 'klassieke' muziek, hier is een Top 50-lijst van de door bezoekers van Talk Classical hoogste gewaardeerde elektronische werken:
https://www.talkclassical.com/50936-tc-top-recommended-electronic-12.html#post1370964

De term 'kunstmuziek' heb ik nogal moeite mee, omdat het impliceert dat alles wat eronder valt 'kunst' is en alles wat er niet onder valt, dat niet is. Zelfs al zit er geen waarde-oordeel in: ik vind het nogal vaag waar dan de grens tussen wel en geen kunst zit.

Gecomponeerde muziek is zo mogelijk nog vager.

Een parapluterm is sowieso nogal problematisch, voor mijn gevoel. Kan je zo'n breed spectrum aan muziek, van het vroege Gregoriaanse gezang tot aan moderne opera en elektronica, in één term vangen?

Ik denk dat het handiger zou zijn om voor Haydn en Mozart de term 'classicistisch' te gebruiken. De term 'klassieke muziek' voor het brede spectrum dat ik net noemde is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, en iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

Arrie schreef:
Ik denk dat het handiger zou zijn om voor Haydn en Mozart de term 'classicistisch' te gebruiken. De term 'klassieke muziek' voor het brede spectrum dat ik net noemde is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, en iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

Ja, eens. Maar dan moeten we de oxymoron of contradictio in terminis van 'moderne klassieke muziek' voor lief nemen. Wel ben ik bang dat de meeste jongeren niet geïnteresseerd zijn in 'klassieke' muziek vanwege die benaming waardoor het lijkt alsof die muziek niet modern (bv. elektronisch) kan zijn.

In feite is zo ook de vicieuze cirkel ontstaan van 'klassieke muziek is oude muziek voor oude mensen'. Want omdat vooral oude mensen naar klassieke muziek luisteren en oude mensen tegen moderne fratsen zijn hebben die vaak een afkeer van moderne klassieke muziek* zodat voor hen alleen maar oude klassieke muziek ten gehore wordt gebracht op radio en TV waardoor er ook geen jonge luisteraars komen die de moderne klassieke muziek kunnen ontdekken...

* Veel van de discussies op zo'n forum als Talk Classical draait om die strijd over moderne klassieke muziek: is moderne klassieke muziek het ergste wat ooit is gemaakt of is het net zo prachtig als de muziek van Bach. Mozart en Beethoven? De haat jegens moderne klassieke muziek is echter zo diepgeworteld dat je dan provocerende draadjes krijgt als: It doesn't make sense that you don't like modern music - talkclassical.com.

De Filosoof schreef:
Veel van de discussies op zo'n forum als Talk Classical draait om die strijd over moderne klassieke muziek: is moderne klassieke muziek het ergste wat ooit is gemaakt of is het net zo prachtig als de muziek van Bach. Mozart en Beethoven?

Kwestie van smaak.

De meeste componisten uit dat toplijstje ken ik trouwens wel. Ik zou niet weten waarom jongeren daar hun weg niet naar weten te vinden nu er internet is. Als ze potentieel interesse hebben zal dat wel lukken.

Kronos schreef:
(quote)

Kwestie van smaak.

De meeste componisten uit dat toplijstje ken ik trouwens wel. Ik zou niet weten waarom jongeren daar hun weg niet naar weten te vinden nu er internet is. Als ze potentieel interesse hebben zal dat wel lukken.

Maar als op zo'n site als deze ruimte is om deze werken te bespreken dan worden veel meer jongeren bereikt.

Op RYM kun je wel stemmen op klassieke muziek, misschien is dat een optie?

Johann Sebastian Bach Albums: songs, discography, biography, and listening guide - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Ziet er best overzichtelijk uit.

trebremmit schreef:
Op RYM kun je wel stemmen op klassieke muziek, misschien is dat een optie?

Johann Sebastian Bach Albums: songs, discography, biography, and listening guide - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Ziet er best overzichtelijk uit.

Er zijn goede Engelstalige sites maar zou een Nederlandstalige site niet leuk zijn? Als Engelstalig of Nederlandstalig niet uitmaakt dan kunnen we musicmeter.nl ook wel opheffen want er zullen best nog betere of volledigere Engelstalige sites bestaan.

De Filosoof schreef:
Maar als op zo'n site als deze ruimte is om deze werken te bespreken dan worden veel meer jongeren bereikt.

Ik ben een voorstander hoor. Misschien kan je alvast een topic starten over hedendaagse componisten en hun werken.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:12 uur

geplaatst: vandaag om 20:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.