MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
neo
Yak schreef:
De vraag waar deze discussie dan inderdaad wel over gaat, is wat tot klassiek wordt gerekend en wat niet. Dat is inderdaad lastig en zullen we per album moeten bepalen. Persoonlijk weet ik te weinig van klassieke of symfonische muziek om zo'n onderscheid te kunnen maken; misschien zijn er andere bronnen die we kunnen raadplegen?

Inderdaad per geval beoordelen. Veel moderne klassieke muziek (waarbij ook gevallen zijn die in wereld/avant garde geplaats kunnen worden) van de laatste jaren is net zoals een filmscore; 1 orkest, 1 uitvoering, niks meer. Dit bijvoorbeeld: http://www.musicmeter.nl/album/56777.

Yak
aERodynamIC schreef:
Jammer dat dit topic (mede door de toevoeging aan de titel) nu gaat verzanden in een welles-nietes discussie waar we misschien nooit helemaal uitkomen.
Ik vind het uitgangspunt om hier te praten over je favoriete klassieke muziek eerlijk gezegd leuker.
Jammer dat deze discussie er nu gewoon bij geplempt wordt, want dit topic was daar namelijk niet voor bedoeld.
Mag deze discussie dan een eigen topic a.u.b.? En kunnen mensen hier weer hun ei kwijt over klassiek zonder de discussie wat wel en niet toegestaan is?!

Ik vind een eigen topic ook prima, maar het gaat in dit topic al vanaf eind pagina 5 (sept. 2006) over het al dan niet toelaten van klassieke muziek.

Edit: fixed

Sietse
en mijn post dan???

Sietse

Yak
Ow, terugverplaatst.

bubbachups schreef:
Dat live album van Metallica met orkest is zeker ook klassiek?! Graag deze discussie naar het forum verplaatsen om dit prachtige album niet langer te bevuilen met dit soort trivale discussies.

Nee hoor, dat is rock. (Gulden middenweg tussen Klasiek en Metal). Ze wonnen voor 'the call of ktulu' zelf een grammy.
--> HIER het befaamde 'the call of ktulu' in klasiek vestje.

Einde Discussie hierover denk ik

Back tot the topic,

We zouden een manier moeten vinden om klasieke muziek toe te voegen op de site want ik vindt dat de grondbasis van de muziek en dus heel de site er zou moeten op staan. Als de kankerherrie zoals Rap en Techno (die niet eens muziek is) toegelaten is zou men zeker er iets moeten op vinden om klasiek toe te voegen.
Probleem is zoals al vernoemt is dat er nooit een 'echte' plaat van is geweest.

Misschien moet het wel mogelijk zijn om ook artiestenpagina's te maken voor bijvoorbeeld Mozart en daaronder de hele resem meesterwerkjes die ie gemaakt heeft zonder een echte hoes, maar wel met duur en jaar enzo en daaronder dan gewoon plaats om te stemmen en het gewone principe.
(waar een wil is is een weg; dus ik verwacht dat zo een klasieke muziek-rubriek snel op de site komt)

AGE-411 schreef:
de kankerherrie zoals Rap en Techno (die niet eens muziek is)

Weer zo eentje... Ga maar naar lekker naar je zichzelf overschreeuwende metalbandjes luisteren.

Sietse
kan er niet een topic komen waarin we domme opmerkingen van mensen met een nogal bekrompen visie op muziek kunnen plaatsen? Kunnen we lachen.

Tja, ik ben persoonlijk blij met iedere (klassieke) cd waar we over kunnen discussieren en op kunnen stemmen, dus van mij mag-ie graag op de site blijven, maar Parts Tabula Rasa is natuurlijk gewoon klassiek.

Want waarom is die ECM-opname de cd die hoort bij Parts Tabula Rasa? En niet deze of deze?

En waarom is Part de artiest? Hij doet op de hele cd niet eens mee. Bij een plaat met alleen maar Beatles-covers, zouden we toch ook The Beatles niet als artiest invoeren?

bubbachups schreef:
Dit album bevindt zich duidelijk buiten het reguliere klassieke circuit waarin eenzelfde stuk elk jaar ongeveer 658 keer per jaar wordt uitgebracht in andere uitvoeringen.

Dat is niet alleen onjuist wat betreft de stukken van Part, zoals Paalhaas al aangaf, maar ook wat betreft 'het reguliere klassieke circuit'. Grote delen uit de klassieke traditie zijn zelfs nog nooit uitgebracht. Wat het niet minder klassiek maakt, lijkt me.

Net als Steve Reich, Philip Glass, etc, etc overigens, anders zouden we de halve catalogus van Nonesuch en ECM weer van MuMe kunnen halen.

Tja, ik hoop het ook niet, maar als de crew puristisch en streng is, lijkt me dat wel terecht.

Ik ben erg voor om het huidige 'artiest' te splitsen in 'uitvoerende' en 'componist', wat het toevoegen van alle klassieke muziek mogelijk zou maken. Maar ja, ik hoef het werk ook niet te doen

Koekebakker en ik begrijpen elkaar.

herman schreef:
(quote)

Weer zo eentje... Ga maar naar lekker naar je zichzelf overschreeuwende metalbandjes luisteren.

Liever dat dan de bovenvermelde genres.

Yak
Voer deze 'discussie' maar ergens anders, hier gaat het over klassieke muziek.

Yak schreef:
Voer deze 'discussie' maar ergens anders, hier gaat het over klassieke muziek.

Maar er is geen discussie, iemand had me gewoon misbegrepen zoals ik al aantoonde.

Zoals ik al zegde in m'n eerste bericht is een musicmeter zonder klassieke muziek geen musicmeter.

Opzich nog wel een aardig idee om gewoon een overzicht van het werk van een componist te geven op een soort "artiestenpagina". Gewoon de hele Köchelverzeichnis erop gooien bij Mozart o.i.d.

MetalDex
Maar wil je de discussies over alle composities dan op een centraal punt houden? (De discussietab van de artiestenpagina). Of alleen een overzicht van de werken zonder discussie? Dan kunnen die discussies misschien gevoerd worden op het forum onder Genres > Klassiek, maar dan heb je kans dat het weer heel rommelig wordt.

Ik zou erg graag zien dat er klassieke muziek wordt toegelaten op MuMe, maar dan moet er wel hele duidelijke en strakke regels komen: alleen componisten, geen uivoerenden (orkesten, etc.), zo zal HammerHeads voorstel om een overzicht te geven van het werk in plaats van alle aparte werken een eigen pagina te geven (zoals een album) - dat was toch je voorstel, of heb ik het verkeerd begrepen?

Yup, zoiets lijkt mij het meest praktisch, aangezien een hoop componisten toch wel enkele honderden werken hebben gecomponeerd. Allemaal aparte pagina's daarvoor lijkt me niet echt overzichtelijk.

De discussies zie ik dan het liefst op een discussietab op de artiestenpagina, net zoals dat nu ook bij de wel toegelaten artiesten gebeurt.

neo
HammerHead schreef:
De discussies zie ik dan het liefst op een discussietab op de artiestenpagina, net zoals dat nu ook bij de wel toegelaten artiesten gebeurt.

Dat lijkt mij al helemaal rommelig. Zie het alsof je alle discussies bij de albums van 1 artiest kris kras door elkaar husselt in 1 topic. Zo zal het vermoedelijk gaan worden.

MetalDex schreef:
Ik zou erg graag zien dat er klassieke muziek wordt toegelaten op MuMe, maar dan moet er wel hele duidelijke en strakke regels komen: alleen componisten, geen uivoerenden (orkesten, etc.), zo zal HammerHeads voorstel om een overzicht te geven van het werk in plaats van alle aparte werken een eigen pagina te geven (zoals een album) - dat was toch je voorstel, of heb ik het verkeerd begrepen?

Helemaal mee eens! Wanneer je je beperkt tot de componist / componererenden en het werk zelf, dan is het aan de bezoeker over welke versie hij of zij dan spreekt. Op die manier kent men in theorie door een bezoek aan deze site op den duur meer versies van hetzelfde stuk dan daarvoor.

Van Johann Sebastian Bach moet bijvoorbeeld het BWV-nummer in principe voldoende zijn. Discussies over de verschillende uitvoeringen van de bekende Toccata en fuga BWV 565 lijken me dan meer dan interessant.

Maar als je nu eens een nieuwe site opent (bijvoorbeeld classicalmusicmeter.nl)? Dan ben je natuurlijk niet van alle problemen af: moet musicmeter dan voortaan popmusicmeter heten? Dat dekt natuurlijk ook niet de gehele lading. Creeert misschien meer problemen, maar is maar een idee...

Koekebakker schreef:
Ik ben erg voor om het huidige 'artiest' te splitsen in 'uitvoerende' en 'componist', wat het toevoegen van alle klassieke muziek mogelijk zou maken. Maar ja, ik hoef het werk ook niet te doen

Wanneer je "uitvoerende" en "artiest" samenvoegt tot "auteur" ben je volgens mij ook van dit probleem af. Of heb ik het mis? Spui maar Het zou wat mij betreft mooi zijn wanneer klassieke muziek op deze site komt. Laten we niet vergeten dat "nieuwe" muziek vaak gebaseerd is op muziek die reeds bestaat en klassieke muziek is veelal toch een soort "oerbron".

Ik kan niet wachten tot ik een commentaar mag plaatsen bij "De vier jaargetijden" van Vivaldi, "Peer Gynt" (volledig werk, dus niet alleen de suite) van Grieg of "Der Ring des Nibelungen" van Wagner (wat weer bestaat uit vier afzonderlijke opera's. Nieuw probleem? )

Sinds 30 juni 2007 geen reactie? Blijkbaar leeft dit onderwerp toch niet zo op MM als ik gehoopt had... Ik ben geneigd te zeggen: vergeet het dan maar. Dan zoek ik wel een andere site voor de klassieke muziek die ik mooi vind.

Ik hoop wel dat er op deze site een doorbraak komt, want ik heb hier met de "niet-klassieke" muziek goede ervaringen...

Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site. De interesse om dat te doen ontbreekt bij mij helaas....

kiriyama
Tja aangezien er soms wel tal van uitvoeringen zijn bij klassieke muziek is het natuurlijk niet zo gek. Enkel het stuk is ook weer niks want een uitvoering kan je liggen of niet. En wie zegt dat je de juiste heb gehoord en je stem dus gerechtvaardigt is. Een andere uitvoering zou je beter of minder kunnen vinden.

kiriyama schreef:
Tja aangezien er soms wel tal van uitvoeringen zijn bij klassieke muziek is het natuurlijk niet zo gek. Enkel het stuk is ook weer niks want een uitvoering kan je liggen of niet. En wie zegt dat je de juiste heb gehoord en je stem dus gerechtvaardigt is. Een andere uitvoering zou je beter of minder kunnen vinden.

Juist, ik snap het probleem wel. Laten we maar weer over gaan naar al het goede dat deze site wel te bieden heeft

Waverick schreef:
(quote)

Wanneer je "uitvoerende" en "artiest" samenvoegt tot "auteur" ben je volgens mij ook van dit probleem af. Of heb ik het mis? Spui maar

Dan is het dus precies hetzelfde als nu, met de bezwaren die hierboven ook naar voren kwamen.

Jordy schreef:
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site.

Nou ja, totaal andere structuur? Volgens mij ben je al een heel eind als je 'artiest' splitst. Maar dat heeft wel consequenties voor alle albumweergaves en -lijsten, wat veel werk zal zijn.

Mogelijk dat dat op een andere site idd het best kan. Dat geeft in ieder geval ook extra mogelijkheden voor andere aanduidingen zoals de rollen van de uitvoerenden, bespeelde instrumenten en stijlperiodes. Maar daar kun je ook zonder, natuurlijk.

De interesse om dat te doen ontbreekt bij mij helaas....

Erg jammer, maar je moet het alleen voor de lol doen natuurlijk.

Klassieke muziek ( vroeger-wat erg- ook de serieuze muziek genoemd tegenover de lichte muziek en volksmuziek) vergt inderdaad een andere structuur dan de pop of jazz.
Van Vivaldi ' s 4 jaargetijden bestaan er alleen al meer dan 100 uitvoeringen van I musici tot Janine Jansen tot Nigel Kennedy.
De klassieke cdvakhandel( en klassieke muziekbladen zoals Grammophone , Luister) rangschikt daarom doorgaans niet op de uitvoerende artiest , maar op de componist van het werk.
Vervolgens kan men het werk en de uitvoering daarvan bespreken , vergelijkingen maken tussen de verschillende interpretaties en eventueel iets vermelden over de opnamekwaliteit.

Sheplays
Mume's eigen discutabel

Sommige serieuze werken vind je niet alleen in diverse uitvoeringen, maar ook in allerlei combinaties op CD.

Voorbeeld: Sibelius - 4e symphonie:

Op CD verkrijgbaar:

1,2 en 4 / Ashkenazy;
4 en 6 / Berglund;
1,2 4 en 5 / Saraste.

Waar en wat ga je dan bespreken? Verplicht je jezelf dan niet om bij 1,2, 5 en 6 ook een review te plaatsen?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:36 uur

geplaatst: vandaag om 06:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.