menu

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
In Genres > Overigen > Klassieke muziek (en: wat staan we toe op MuMe?):

Gaan we die albums nu kunnen toevoegen of niet??? Ik vind dat alle muziek erop mag, want max richter wordt nu gezet onder avant-garde, terwijl je eigenlijk kan zeggen dat het nieuwe klassieke muziek is....

Dus zet die term klassiek er maar op aub

neo (crew)
Modern klassiek (sommige walgen van die term) vind ik op zich geen probleem. Dat zijn originele composities, zonder dat er 10000den uitvoeringen van zijn, maar enkel 1.

neo schreef:
Modern klassiek (sommige walgen van die term) vind ik op zich geen probleem. Dat zijn originele composities, zonder dat er 10000den uitvoeringen van zijn, maar enkel 1.

idd, heel veel cd's op ECM die er nu nog niet opstaan vallen ook onder modern klassiek. Ik ben zoals neo geen voorstander om de oneindige uitvoeringen van bach enzo op het net te smijten.

Laten we dan gaan voor Modern Klassiek

Vanaf welk periode verstaat men onder 'modern klassiek'?
Ik stel voor vanaf 1900(20e eeuw)

neo (crew)
Inwezen is dat de definitie maar die gaat niet goed op. Rachmaninoff, Shostakovich, Ravel, Schoenberg en andere componeerde na 1900... En van die mensen is hun werk nou niet bepaald slechts in 1 enkele uitvoering beschikbaar.

neo (crew)
Echt modern is bijvoorbeeld Laurens van Rooyen.

En als er nou oude werken zijn waar maar 1 uitvoering van is, kunnen die dan ook toegevoegd worden?

neo (crew)
Dat zou dan geen probleem moeten zijn. Maar ik weet niet hoe daar door Jordy tegen aan gekeken wordt, want reken maar dat vele dan proberen allerlei dingen toe te voegen die wel meerdere hebben.

Jah inderdaad,helaas zul je dat soort types er weer bij hebben

Ergens vind ik het heel erg jammer dat er geen klassieke muziek en/of opera op musicmeter staat, maar het is ergens ook wel te begrijpen, sommige composities zijn letterlijk honderde keren op cd uitgebracht en dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Maar ik ben ook bang dat er niet zo heel erg veel werken zijn waarvan er maar één uitvoering is. Of misschien enkel van de heel moderne klassieke muziek.

Ik ben overigens een fan van zowel piano en viool en ik houd vooral van de rustige en melancholische werken. Dus de gymnopediën (mag deze meervoudsvorm?) en de gnossiennes van Satie. De tweede symphonie van Rachmaninoff (die toteninsel) en het befaamde 'adagio' van Albinoni.

Ok er is hier een symphony die ik je wil aanraden,en zo graag wil meedelen dat ik je het over msn geef.(Als je het wil vraag je gewoon ff me msn )

We hebben het hier over een van de grootste mooiste beste platen ooit die de wereldgeschiedenis heeft mogen aanschouwen,met 1 van de beste intro's ooit zoniet de beste,en een nog betere outtro!!!!
De naam?The Planets van Gustav Holst!!!tracks 1,2,en de laatste als hoogtepunten maar dat is het hele album eigenlijk!!!!

Waarom eigenlijk nog steeds geen klassiek op musicmeter?

Eerste pagina;

Klassiek is niet vertegenwoordigd omdat er van veel klassieke composities honderden uitvoeringen bestaan. Dan blijf je bezig.

Ik denk dat dat genoeg zegt. Mensen die graag klassieke muziek luisteren moeten dat vooral blijven doen - kunnen voor die behoefte echter niet terecht op een site als musicmeter.nl; jammer, maar niet anders.

Overigens, begin augustus stelde ik de volgende vraag waar ik echter nog geen antwoord op gekregen heb;

Het topic is me iets te lang om het nog helemaal door te lezen... Maar mijn vraag, zijn er hier mensen die het Concertgebouw in Amsterdam op woensdagmiddag wel eens binnenlopen?

Ik ben er zo vaak mogelijk. Woensdagmiddag zijn er gratis lunchconcerten in de Kleine Zaal, meestal klassiek - maar er speelt ook vaak wereldmuziek.

Niemand?

Nagelschip schreef:
Eerste pagina;

(quote)

Ik denk dat dat genoeg zegt. Mensen die graag klassieke muziek luisteren moeten dat vooral blijven doen - kunnen voor die behoefte echter niet terecht op een site als musicmeter.nl; jammer, maar niet anders.

Kunnen we niet gewoon werken op de site zetten, zonder uitvoerder? Moet toch ook best mogelijk zijn, om niet per uitvoering te stemmen?

Bobiej
Ik ben geen klassiek liefhebber, maar weet iemand welk stuk dit is en wat de gitaar tab ervan is?

neo schreef:
Dat zou dan geen probleem moeten zijn. Maar ik weet niet hoe daar door Jordy tegen aan gekeken wordt, want reken maar dat vele dan proberen allerlei dingen toe te voegen die wel meerdere hebben.

Hoe ik er naar kijk: ALS we klassieke muziek zouden toestaan, moeten we dat goed doen, en moet er heel veel aan de structuur gedaan worden. Kijk maar naar allmusic.com, waar je eigenlijk op een totaal andere site komt zodra het over klassiek gaat.

tot die tijd zeg ik: nee

OK.

Bij Arvo Pärt - Tabula Rasa (1984):

Mag dit wel op de site? Is gewoon klassieke muziek namelijk, en ik dacht dat dat toch juist van de site geweerd werd. Als het mag, dan komt deze wel in mijn top 10 trouwens.

Ik vind het altijd vreemd wanneer er over muziek, zoals in dit geval uit 1984, over klassieke muziek wordt gesproken.
Weet zelf ook geen betere benaming, maar ik zelf zou niet weten waarom deze prachtige muziek hier niet thuis zou horen, en zeg een Coltrane wel.

Dat zal ik eens uitleggen dan. Klassieke muziekstukken kennen vaak vele verschillende uitvoeringen, zo ook Tabula rasa. Omdat het een ratatouille wordt wanneer allerlei verschillende cd-edities met verschillende uitvoeringen van een opus op MuMe komen te staan, wordt het ook niet geaccepteerd normaal. Het genre 'klassiek' staat ook niet voor niets NIET op de site. Het is natuurlijk verder aan Jordy om hier uitsluitsel over te geven.

Tuurlijk moet dit op de site blijven. Anders kunnen we Stockhausen, Iannis Xenakis of Steve Reich ook van de site gooien (ook al is dat niet volledig dezelfde soort muziek). 'Music For 18 Musicians' staat toch ook op de site met verschillende versies? Waarom mag dat wel? Wie zegt trouwens dat er nog meer versies van 'Tabula Rasa' op MuM gaan komen? Ik vind niet dat we hierover moeten discussieren. Dit is een cd uit 1984 van het ECM label en die moet er op. Of hier nu hoort of niet, wat maakt het uit; een juist antwoord is er toch niet op die vraag. Ik zei gisteren nog tegen iemand: Teun is de enige die gaat moeilijk doen, want nu gaat hij zijn top tien moeten aanpassen. Waarom gewoon niet blij zijn dat één van je favoriete muzikale werken eindelijk op de site staat? Zoals iedereen hier .

Toon1 schreef:
Tuurlijk moet dit op de site blijven. Anders kunnen we Stockhausen, Iannis Xenakis of Steve Reich ook van de site gooien (ook al is dat niet volledig dezelfde soort muziek). 'Music For 18 Musicians' staat toch ook op de site met verschillende versies? Waarom mag dat wel?

Een goeie vraag. Het lijkt mij dat ook MF18M niet op de site thuishoort.

Wie zegt trouwens dat er nog meer versies van 'Tabula Rasa' op MuM gaan komen?

Niemand, maar het is natuurlijk goed mogelijk. Beetje nutteloze opmerking.

Ik vind niet dat we hierover moeten discussieren. Dit is een cd uit 1984 van het ECM label en die moet er op.

Of hier nu hoort of niet, wat maakt het uit; een juist antwoord is er toch niet op die vraag.

Het juiste antwoord is dat van Jordy, lijkt me.

Ik zei gisteren nog tegen iemand: Teun is de enige die gaat moeilijk doen, want nu gaat hij zijn top tien moeten aanpassen. Waarom gewoon niet blij zijn dat één van je favoriete muzikale werken eindelijk op de site staat? Zoals iedereen hier .

Haha. Dat is absoluut niet de reden, hoor. 't Is meer een principiële kwestie. Als Jordy zegt dat er geen klassiek op de site mag, dan is dat toch duidelijk? 't Is zijn site. Maar goed, laat Jordy zelf maar even duidelijkheid geven, zo blijven we bezig. (Kan een crewlid hem even hierheen verwijzen?)

Briljant album inderdaad. Vijf sterren zonder enige twijfel!

Wat betreft bovenstaande (onnodige) discussie. Om Tabula Rasa tot klassiek te rekenen vind ik wel erg kort door de bocht. Dit album bevindt zich duidelijk buiten het reguliere klassieke circuit waarin eenzelfde stuk elk jaar ongeveer 658 keer per jaar wordt uitgebracht in andere uitvoeringen. Net als Steve Reich, Philip Glass, etc, etc overigens, anders zouden we de halve catalogus van Nonesuch en ECM weer van MuMe kunnen halen. Straks gaan we zeker alle albums waarop toevallig een orkest o.i.d. aan heeft meegewerkt van MuMe halen omdat het klassiek zou zijn.... Dat live album van Metallica met orkest is zeker ook klassiek?! Graag deze discussie naar het forum verplaatsen om dit prachtige album niet langer te bevuilen met dit soort trivale discussies.

Yak
Ik denk dat het duidelijk is (en moet blijven) dat we klassieke muziek, te denken valt aan Mendelssohn, Haydn, Beethoven, etc., niet op de site toelaten. Als ik naar een tweedehands winkel ga kan ik bij wijze van spreken voor vijf euro een hele doos met uitvoeringen van de Pastorale meenemen; en bovendien worden naar hartelust verschillende werken van één componist in verschillende combinaties op albums samengebracht. Het aantal verschillende uitvoeringen is te groot om op MuMe het overzicht te kunnen bewaren. Sowieso is de site niet ingericht op naast een componist ook nog een uitvoerend orkest in de album-informatie op te nemen.

De vraag waar deze discussie dan inderdaad wel over gaat, is wat tot klassiek wordt gerekend en wat niet. Dat is inderdaad lastig en zullen we per album moeten bepalen. Persoonlijk weet ik te weinig van klassieke of symfonische muziek om zo'n onderscheid te kunnen maken; misschien zijn er andere bronnen die we kunnen raadplegen?

Sietse
De discussie lijkt hier nu te veel op "het is modern, dus het mag". Dit is moderne klassieke muziek, wat gewoon verder borduurt op de al eeuwen lange traditie binnen de klassieke muziek, nl. dat een componist de muziek schrijft en over het algemeen andere mensen het uitvoeren (in deze moderne tijden vaak onder begeleiding van de componist zelf)

Moderne componisten zoals John Cage, Karlheinz Stockhausen, Ianis Xenakis, Steve Reich, Philip Glass behoren allemaal tot de moderne klassieke muziek. Misschien maken zij niet in alle stukken gebruik van de klassieke bezetting en wel van meer moderne instrumenten, dit neemt niet weg dat zij in de muziek allen worden gerekend tot de klassieke muziek (en soms ook avant-garde, wat elkaar niet uitsluit)

bubbachups schreef:
Om Tabula Rasa tot klassiek te rekenen vind ik wel erg kort door de bocht. Dit album bevindt zich duidelijk buiten het reguliere klassieke circuit waarin eenzelfde stuk elk jaar ongeveer 658 keer per jaar wordt uitgebracht in andere uitvoeringen.

Kort door de bocht? Hoe wil je het dan noemen? Avant-garde lijkt me een misplaatste term. Hier is zijn discografie te vinden (Let ook even op de naam van de site ). Daar staan 8 verschillende uitvoeringen van Tabula rasa, uitgebracht op een nog groter aantal cd-releases. Het lijkt me duidelijk dat, willen we consequent zijn aan de richtlijnen die Yak hierboven heeft genoemd, dit album van de site moet worden gehaald.

Net als Steve Reich, Philip Glass, etc, etc overigens, anders zouden we de halve catalogus van Nonesuch en ECM weer van MuMe kunnen halen.

Rijkelijk overdreven natuurlijk, maar er is inderdaad een aantal werken dat ook best voor de bijl mag als je het mij vraagt. Music for 18 musicians werd al genoemd en dat is volgens mij een uitstekend voorbeeld. Daar staan nu al 4 versies van op de site. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg dat ze er staan, maar erg consequent wil ik het niet noemen.

Straks gaan we zeker alle albums waarop toevallig een orkest o.i.d. aan heeft meegewerkt van MuMe halen omdat het klassiek zou zijn.... Dat live album van Metallica met orkest is zeker ook klassiek?!

Kom nou toch, dat is een eenmalig uitstapje van een metalband. Heel erg duidelijk te concluderen dat dat geen klassieke muziek is.

Sietse schreef:
De discussie lijkt hier nu te veel op "het is modern, dus het mag". Dit is moderne klassieke muziek, wat gewoon verder borduurt op de al eeuwen lange traditie binnen de klassieke muziek, nl. dat een componist de muziek schrijft en over het algemeen andere mensen het uitvoeren (in deze moderne tijden vaak onder begeleiding van de componist zelf)

Precies.

Sietse
Paalhaas schreef:

(quote)

Kom nou toch, dat is een eenmalig uitstapje van een metalband. Heel erg duidelijk te concluderen dat dat geen klassieke muziek is.

Precies

Jammer dat dit topic (mede door de toevoeging aan de titel) nu gaat verzanden in een welles-nietes discussie waar we misschien nooit helemaal uitkomen.
Ik vind het uitgangspunt om hier te praten over je favoriete klassieke muziek eerlijk gezegd leuker.
Jammer dat deze discussie er nu gewoon bij geplempt wordt, want dit topic was daar namelijk niet voor bedoeld.
Mag deze discussie dan een eigen topic a.u.b.? En kunnen mensen hier weer hun ei kwijt over klassiek zonder de discussie wat wel en niet toegestaan is?!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.