De Site / Algemeen / Nieuwe genres?
zoeken in:
0
geplaatst: 8 juni 2005, 17:57 uur
JonnieBrasco schreef:
Natuurlijk moet je kunnen afwijken en het zelf vormgeven, maar juist als je dat doet kom je erachter dat 87 van de slechts 88 soulabums op deze site gewoon onder R&B hoort en je daarmee het overbodige soul kan weglaten. En dat Folk een hoofdgenre is (met best veel albums op deze site) dat niet onder pop, rock of wereld hoort te vallen. Dus Hill, als je ooit mee zou gaan denken kom je erachter dat de genre-indeling van allmusic.com nog zo gek niet is, zeker niet om als basis te dienen van waaruit je verder gaat indelen.
(quote)
Natuurlijk moet je kunnen afwijken en het zelf vormgeven, maar juist als je dat doet kom je erachter dat 87 van de slechts 88 soulabums op deze site gewoon onder R&B hoort en je daarmee het overbodige soul kan weglaten. En dat Folk een hoofdgenre is (met best veel albums op deze site) dat niet onder pop, rock of wereld hoort te vallen. Dus Hill, als je ooit mee zou gaan denken kom je erachter dat de genre-indeling van allmusic.com nog zo gek niet is, zeker niet om als basis te dienen van waaruit je verder gaat indelen.
Hmmz..ok Mr. Jonnie

0
geplaatst: 9 juni 2005, 18:02 uur
bij De Site > Algemeen > Drum & Base ?!:
er is helemaal niks te vinden van drum & base op deze site.. jammer.. misschien een idee ?
er is helemaal niks te vinden van drum & base op deze site.. jammer.. misschien een idee ?
0
geplaatst: 9 juni 2005, 18:06 uur
Wat dingen daarvan (nouja 'drum and bass' dan) staat hier onder het genre ''electronic''. Op bijvoorbeeld www.discogs.com[/url] staat wel het genre 'drum and bass' genoemd als dat het is.
0
geplaatst: 9 juni 2005, 18:38 uur
Josje schreef:
wat zoek je precies dan?
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 15:20 uur
In De Site > De MuMe-Renovatie > Genre-indeling:
Er is al veel gediscussieerd over ontbrekende genres, zoals het genre Folk. Eventuele aanpassing/uitbreiding zal veel corrigeerwerk tot gevolg hebben, waar ik wel mijn steentje in bij wil dragen.
Ik stel voor om in ieder geval Folk erbij op te nemen. Het enige echt ontbrekende basis-genre, waarvan de albums nu nog onder pop, rock, country of wereld zijn verdwaald.
Er is al veel gediscussieerd over ontbrekende genres, zoals het genre Folk. Eventuele aanpassing/uitbreiding zal veel corrigeerwerk tot gevolg hebben, waar ik wel mijn steentje in bij wil dragen.
Ik stel voor om in ieder geval Folk erbij op te nemen. Het enige echt ontbrekende basis-genre, waarvan de albums nu nog onder pop, rock, country of wereld zijn verdwaald.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 15:24 uur
Ik stel voor dat je zelf een sub genre in kunt vullen bijv bij Slayer - Reign in Blood, je kiest uit de lijst Metal, en vervolgen kun je in het optionele subgenre vakje het 'Trash metal' in typen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 15:35 uur
ik heb hier wat over opgemerkt in verwant topic, dat beter hier past. Eens kijken of ik dat kan aanpassen
0
geplaatst: 29 juli 2005, 15:35 uur
Genres zijn niet tijdloos. Ik heb thuis een Hardrock alfabet, een Disco-alfabet een Folk-alfabet een NL-talig alfabet en een Chanson-alfabet. Geen van deze is van de soort dat het te beperkt zou zijn, maar toch kan ik ze niet kiezen op MuMe. Gewoon omdat het nu niet zo heet of dat anders is besloten. Knarsetandend voeg ik nu het 'R&B' aan albums toe die uitkwamen in een tijd dat dat iets heel anders betekende. Acid is in de jaren 60 ook iets anders dan in de jaren 80, en bestaat ook al niet meer. In een winkel die 'modern' op genre is gesorteerd kan ik nooit wat vinden. Ik heb onlangs nog eens eindeloos gezocht naar 'Royksopp' in zo'n winkel.
Bij een uitbreiding van de genre zou ik willlen pleiten voor een freeformat veld waarin de muzieksoort omscheven kan worden, met alle termen die er maar voor te bedenken zijn. Bij allmusic zijn ook grote rijen met genres bij albums te vinden. Laat de hoofdgenres maar wat ze zijn.
Bij een uitbreiding van de genre zou ik willlen pleiten voor een freeformat veld waarin de muzieksoort omscheven kan worden, met alle termen die er maar voor te bedenken zijn. Bij allmusic zijn ook grote rijen met genres bij albums te vinden. Laat de hoofdgenres maar wat ze zijn.
0
Sietse
geplaatst: 29 juli 2005, 15:39 uur
Ik ben ook voor het toevoegen van Folk en sq heeft een goed punt
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 15:50 uur
Is een goede optie inderdaad! Om er dan geen zooitje van te laten maken denk ik dat deze stijlen/subgenres wel in een dropdown-lijstje moeten komen die door de crew beheerd moet worden. Anders krijg je 1000 verschillende stijl-tekstjes, en zou eventueel zoeken erop in de toekomst onmogelijk worden...
Verder heb ik al een paar keer eerder geopperd dat 'soul' als basisgenre kan vervallen (wordt in 99% van de gevallen overkoepeld door R&B).
Verder heb ik al een paar keer eerder geopperd dat 'soul' als basisgenre kan vervallen (wordt in 99% van de gevallen overkoepeld door R&B).
0
geplaatst: 29 juli 2005, 16:03 uur
JonnieBrasco schreef:
Is een goede optie inderdaad! Om er dan geen zooitje van te laten maken denk ik dat deze stijlen/subgenres wel in een dropdown-lijstje moeten komen die door de crew beheerd moet worden.
Is een goede optie inderdaad! Om er dan geen zooitje van te laten maken denk ik dat deze stijlen/subgenres wel in een dropdown-lijstje moeten komen die door de crew beheerd moet worden.
Alleen moet je als user dan wel de mogenlijkheid hebben om er een subgenre aan toe te kunnen voegen, door ff naar een moderator te mailen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 16:11 uur
JonnieBrasco schreef:
Rhythm and blues (or R&B) is a musical marketing term introduced in the United States in the late 1940s by Billboard magazine. It replaced the term race music, which was deemed offensive. Today, R&B, no longer an initialism, defines the modern version of the soul and funk influenced African-American pop music that originated with the demise of disco in 1980.
Dan zou Funk dus ook wegkunnen JB.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 16:30 uur
In principe wel, zeker als we met subgenres/stijlen zouden gaan werken.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 18:22 uur
Voor de hele genres-discussies geld dat ik niet zo maar een genre er bij ga zetten omdat sommigen een bepaald genre missen. Ik zou graag als resultaat van deze discussie een externe lijst zien van een toonaangevende site, zoals we op MovieMeter de imdb-genres gebruiken. Misschien AllMusic? Wat is hun genrelijst ook al weer?
0
JonnieBrasco
geplaatst: 29 juli 2005, 18:36 uur
AllMusic lijkt me inderdaad geschikt. Omdat de nadruk op genres op deze site iets anders ligt, lijkt het me wel zinvol zelf na te gaan waar hier precies de behoefte ligt en op basis daarvan een dekkende genreindeling te vinden. Dekkend is hij nu in ieder geval nog niet.
Genres op allmusic, die wij ook hebben:
Avant-garde, Blues, Country, Electronica, Jazz, R&B, Rap (wij: Hip-hop), Reggae, Rock, Soundtrack (wij: Score), World.
Genres op allmusic, die wij niet hebben:
Bluegrass, Cajun, Celtic, Comedy, Easy Listening, Folk, Gospel, Latin, New Age, Rap, Vocal.
Kwantitatief gezien is aan Folk sowieso behoefte.
Genres op MusicMeter, die allmusic niet heeft:
Funk, Metal, Punk, Ska, Soul.
Over het bestaansrecht hiervan kan natuurlijk gedicussieerd worden. Metal, Punk en Ska houden zou ik zeggen - en Funk en Soul onderbrengen onder R&B.
Genres op allmusic, die wij ook hebben:
Avant-garde, Blues, Country, Electronica, Jazz, R&B, Rap (wij: Hip-hop), Reggae, Rock, Soundtrack (wij: Score), World.
Genres op allmusic, die wij niet hebben:
Bluegrass, Cajun, Celtic, Comedy, Easy Listening, Folk, Gospel, Latin, New Age, Rap, Vocal.
Kwantitatief gezien is aan Folk sowieso behoefte.
Over het bestaansrecht hiervan kan natuurlijk gedicussieerd worden. Metal, Punk en Ska houden zou ik zeggen - en Funk en Soul onderbrengen onder R&B.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 18:40 uur
Een opsplitsing van rap en hip-hop vind ik bijvoorbeeld al weer onzinnig.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:02 uur
Easy Listening en Vocal vind ik wel twee goeie broodnodig genre benamingen. Hoeft Sheryl Crow bijv dan niet meer onder rock of pop maar onder vocal?
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:03 uur
Voor de duidelijkheid, aangezien vele het nog verkeerd gebruiken. Score is dus dat praktisch alle tracks op een album door een componist of een of andere variant op een componist zijn geschreven. Voor al het andere kan er meestal wel een genre worden gekozen wat er bij past. Al zal een ''soundtrack'' makkelijker zijn voor alles behalve score om moeilijkheden met genres te voorkomen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:05 uur
Dat al zeker niet. George Clinton R&B noemen, the horror. Dan nog eerder R&B weg.
Maar als we in het huidige systeem van hoofdgenres blijven hoeft er wat mij betreft alleen folk bij.
En Bloompje: Voor Sheryl Crow volstaat wat mij betreft pop/rock prima. Vocal wordt meestal gebruikt voor mensen als Barbra Streisand en Celine Dion.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 19:29 uur
Bloompje schreef:
Easy Listening en Vocal vind ik wel twee goeie broodnodig genre benamingen. Hoeft Sheryl Crow bijv dan niet meer onder rock of pop maar onder vocal?
Op AllMusic wordt onder 'vocal' meer dit werk verstaan:

Zie hier.

0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:25 uur
Over Funk, Soul en R&B:
Soul is voor mijn gevoel redelijk uitwisselbaar met R&B. Ferry Maat's Soul show zou anno nu, opnieuw opgezet als R&B programma toch putten uit dezelfde hoek, raad ik.
Funk staat voor mij toch wel wat naast beiden, meer een term van alle tijden denk ik ook. Funk is meer ritme en R&B en Soul gaat toch vooral vanuit de stem.
Soul is voor mijn gevoel redelijk uitwisselbaar met R&B. Ferry Maat's Soul show zou anno nu, opnieuw opgezet als R&B programma toch putten uit dezelfde hoek, raad ik.
Funk staat voor mij toch wel wat naast beiden, meer een term van alle tijden denk ik ook. Funk is meer ritme en R&B en Soul gaat toch vooral vanuit de stem.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:35 uur
JonnieBrasco schreef:
Wanneer het idee van subgenres (weer in een andere thread besproken) wordt doorgezet, zou je punk en metal dan niet onder rock moeten zetten? Of is dat onwerkbaar?
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:37 uur
Punk misschien wel, maar metal zou ik niet doen. In het genre metal heb je weer heel veel varianten.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:43 uur
Metal dient gewoon te verdwijnen en samengevoegd te worden onder rock. Je hebt in zoveel genres nog subgenres. Zo kan ik ook nog wat electronic dingen verzinnen.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:45 uur
edit: dit was een reactie op het voorlaatste bericht van Ward.
En bij punk minder? Ik ben er zelf niet echt in thuis, maar volgens mij heb je binnen punk ook wel veel subgenres. Punkrock, screamo, hardcore. Ik weet niet hoeveel meer of minder valide die zijn dan trash of doom metal, want ik heb van punk noch metal geen verstand.
En bij punk minder? Ik ben er zelf niet echt in thuis, maar volgens mij heb je binnen punk ook wel veel subgenres. Punkrock, screamo, hardcore. Ik weet niet hoeveel meer of minder valide die zijn dan trash of doom metal, want ik heb van punk noch metal geen verstand.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:48 uur
Ja maar ik denk dat je in metal veel meer verschillende subgenres en dat die subgenres ook meer verschillen, maar ik ben ook niet zo heel goed thuis in beide genres.
0
geplaatst: 29 juli 2005, 21:51 uur
Oke, dus Vocal hoeft al niet meer
. Maar Easy Listening wel? Valt Royksopp zeker onder...
. Maar Easy Listening wel? Valt Royksopp zeker onder...* denotes required fields.