MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Electronic gaat van drones/ambient tot IDM/breakcore. Je moet echt geen kenner te zijn om het verschil te horen.

Ik zeg toch ook dat ik ook vind dat er bij electronic ook subgenres moeten komen. Mijn vorige bericht was een antwoord op herman zijn bericht.

Yak
Ik denk dat we de AllMusic-genres gewoon moeten handhaven en qua subgenres zo diep gaan als we nodig denken te hebben. 'Electronic' wordt bijvoorbeeld uitgesplitst in 'Dance' en 'Electronica', een verdeling die ik hier op MuMe ook wel graag zou zien zodat bv. de Daft Punks van de Bolas worden gescheiden. Zelf vind ik het genre 'singer/songwriter' ook een gemis op MuMe, maar dat zou je samen met bv. 'hard rock', 'country rock' en 'indie rock' ook onder 'rock' kunnen gooien, zoals op AllMusic ook gebeurt. Al hebben ze daar weer een paraplu-genre 'soft rock' bijgesleept.

Volgens Allmusic moet je bij Easy Listening eerder aan gruwelijkheden als Richard Clayderman denken. Royksopp is meer electronic/pop, denk ik.

Richard Clayderman, nog nooit van gehoord. De naam zegt het al?

Gewoon de hoofdgenres zoals op All-Music aanhouden, dit zou dus betekenen dat metal geen hoofdgenre is, wat in principe ook niet zo is.

Echter op All-Music wordt ook in grote mate gebruik gemaakt van subgenres, dat zou hier ook moeten komen. Voornamelijk voor genres als rock en electronic. Anders zie ik werkelijk het nut van kunnen zoeken op genre niet in.

Stel, ik zou willen zoeken naar thrash-metal (let op Eddie en herman het is tHrash geen trash, tenzij je er niet van houdt natuurlijk) dan zou ik dat dus onder rock moeten doen. Daar staan dus ook platen van the Beatles tussen. Daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.

Het probleem met die subgenres is dus dat dat ein-de-lo-ze welles/nietes discussies gaat opleveren, omdat het zo vaak ook gewoon een kwestie van mening en interpretatie is, wat het precieze subgenre is. Lastig.

titan (crew)
Mijn voorstel is ook om in principe de indeling van Allmusic uit de link van Yak aan te houden. Het is een handzame indeling (niet te veel subgenres) en het voorkomt eindeloze discussies die je wel krijgt als je zelf een indeling maakt.

Blijven we zitten met Funk, Metal, Punk, Ska en Soul die wij wel hanteren maar Allmusic niet. Ik zou ervoor pleiten om deze genres uit praktische overwegingen te behouden. Ze staan genoeg op zichzelf en zijn m.i. op een relevante manier onderscheidend van de andere genres. Metal is een behoorlijk grote stroming binnen de rock en heeft dus recht op een eigen plekje. hetzelfde geldt voor Punk. Ik deel de mening van Starbright boy dat Soul iets heel anders is dan R&B, dus Soul zou ik zeker behouden. Funk en (met name) Ska vind ik persoonlijk wat minder sterke en op zichzelf staande genres.

Jordy schreef:

Het probleem met die subgenres is dus dat dat ein-de-lo-ze welles/nietes discussies gaat opleveren, omdat het zo vaak ook gewoon een kwestie van mening en interpretatie is, wat het precieze subgenre is. Lastig.

Ook de subgenres van All-Music aanhouden dan maar? Alhoewel ik moet toegeven dat ik het niet altijd helemaal met ze eens ben.

Dat is misschien inderdaad wel beter.

Ja, het lijkt me ook bijzonder moeilijk subgenres in te voeren. Wat dat betreft is het misschien handig ook daar leentjebuur te spelen bij allmusic?

Electronica is daar opgesplitst in dance (met 15 subgenres waaronder opvallend genoeg naast house en rave ook teen-pop en urban) en electronica (met maarliefst ongeveer 50 subgenres!).

Onder Rock staat inderdaad Hard-Rock, waaronder dan weer allerlei vormen van metal staan (maar bv. ook bluesrock, rap-rock, arena rock en detroit rock).

Als we hier subgenres gaan doen, dan mogen ze wel wat minder specifiek, denk ik?

Tja, dan kom je natuurlijk op het punt dat iedereen in zijn eigen straatje toch het liefst zoveel mogelijk specifieke subgenres ziet, omdat het dan ook makkelijker zoeken naar iets nieuws wordt.

Zo zou ik bij metal toch minimaal: Heavy, power, black, death, doom, thrash/speed, nu/emo-core of hoe dat ook mag heten, grindcore en progressive willen zien. En dan was metal al een subgenre van rock.

Dat is dan weer eerder een subgenre van punk.

Yak
Het wringt eigenlijk aan twee kanten. Aan de ene kant lijkt het me verdomd handig wanneer bv. Onderhond een breakcore-album toevoegt, ik dat geweldig gaaf vind en met een klik meerdere albums uit dat genre in een lijstje gepresenteerd krijg. Breakcore als voorbeeld, het zou net zo goed gelden voor free folk, grindcore, broken beats, alt.country, riot grrrl, nu wave, drill'n'bass, en noem maar op.
Maar aan de andere kant worden de genres dan zó specifiek dat je het de toevoegers wel erg lastig maakt. En zoals Jordy zegt: eindeloze welles/nietes-discussies: "Dit is geen broken beats, dit is clicks & cuts!!".

Ik denk dat dat laatste argument doorslaggevend is.

Wellicht is het een idee om ergens 'aanraders' in te kunnen vullen. Een beetje zoals je in sommige tijdschriften en ook bij Amazon ziet: "users who liked this, also like albumtitel".

Misschien zouden mensen bij een album drie soortgelijke albums moeten kunnen invullen, waarna je op een tabje (ik neem aan dat het er bij de albums net zo uit gaat zien als bij de films op MoMe) een soort ranglijstje ziet van albums die genoemd zijn als tip.

Misschien een lastige methode, maar er moet wel iets op te bedenken zijn.

Maar dan kun je weer net zo goed afgaan op de stemlijstjes van users die op dat album hoog stemden. Bovendien werkt zo'n lijstje alleen maar echt leuk bij albums waar veel op gestemd is en veel van dat soort lijstjes ingevuld worden en juist bij albums waar je nieuwsgierig van wordt zijn dat er vaak weinig.

En wat subgenres betreft: Daar raak je zo makkelijk in verdwaald. Mensen die erg into Drum 'n Bass zijn onderscheiden ook weer zowat 10 subgenres binnen Drum 'n Bass (techstep, hardstep enz.). Allemaal heel interessant om dat uit te splitsen, maar inderdaad voer voor oneindige discussie.

Yak
herman schreef:

Wellicht is het een idee om ergens 'aanraders' in te kunnen vullen. Een beetje zoals je in sommige tijdschriften en ook bij Amazon ziet: "users who liked this, also like albumtitel".

Misschien zouden mensen bij een album drie soortgelijke albums moeten kunnen invullen, waarna je op een tabje (ik neem aan dat het er bij de albums net zo uit gaat zien als bij de films op MoMe) een soort ranglijstje ziet van albums die genoemd zijn als tip.

Precies dit bedacht ik me dus ook. En ik zou het ook prima vinden om het aan de toevoeger over te laten welke albums hij/zij als 'vergelijkbaar' opgeeft. Dat het ene Iron & Wine album bv. Shins, Carissa's Wierd en Fruitbats als tip meegeeft, en het andere Nick Drake, Jose Gonzalez en Tom McRae.

starbright boy schreef:

En wat subgenres betreft: Daar raak je zo makkelijk in verdwaald.

Dat is uiteraard waar, maar met name het genre Rock en Pop zijn nu wel heel grote verzamelbakken van eigenlijk vele genres. Er is wel het onderscheid tussen soul, funk en R&B (en terecht hoor), maar Kansas, The Beatles, Marilyn Manson en The Cure staan bij elkaar in een genre.

lebowski schreef:

onderscheid tussen soul, funk en R&B

Dat vind ik ruwweg te vergelijken met de scheiding in rock, punk en metal.

starbright boy schreef:
(quote)

Dat vind ik ruwweg te vergelijken met de scheiding in rock, punk en metal.

Dat ben ik dan wel weer ruwweg met je eens, maar ik blijf zitten met bovenstaande constatering.

JonnieBrasco schreef:

Er is al veel gediscussieerd over ontbrekende genres, zoals het genre Folk. Eventuele aanpassing/uitbreiding zal veel corrigeerwerk tot gevolg hebben, waar ik wel mijn steentje in bij wil dragen.

Ik stel voor om in ieder geval Folk erbij op te nemen. Het enige echt ontbrekende basis-genre, waarvan de albums nu nog onder pop, rock, country of wereld zijn verdwaald.

De categorieën pop en rock vind ik ook wel erg breed en groot. Ik zou willen voorstellen, dat rock ook wordt opgesplitst. Bijvoorbeeld in: rock (Elivs Presley, Neil Young, e.d.), hardrock (VanHalen, Rainbow, e.d.), progressive rock (Marillion, Spock's Beard, Alan Parsons Project, e.d.)

JonnieBrasco
Dynamo, zoals je verder hierboven kan lezen is er al gesuggereerd om onder de basis-genres, sub-genres op te nemen. Hardrock en progrock zouden dan inderdaad enkele van de tientallen subgenres van rock kunnen voorstellen.

Het is of alleen basisgenres, of basisgenres met daaronder subgenres. Veel gebruikers komen vaak vanuit hun beleving met bepaalde subgenres aan die ze als basis-genre willen hebben, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

...en subgenres ben ik dus niet voor, aangezien dat vervelende eindeloze discussies gaat opleveren

Gewoon wat meer hoofdgenres doen lijkt me een goed idee (al vind ik subgenres ook wel ok). Vooral electronic is een beetje karig nu. Breakcore verschilt net zoveel (meer zelfs) van ambient als metal van punk verschilt.

Eens met BoordAppel, je kunt wel tegen elke vorm van subgenres zijn, Jordy, maar sommige genres (rock en electronic) worden zo groot dat een zoekfunctie op genre nauwelijks nog zin heeft.

En aangezien deze beide genres zo groot en populair zijn zal er hierin het meeste worden gezocht.

Okee ik wil morgen een knoop doorgehakt hebben. Maar ik vind het erg moeilijk. Er zijn 2 dingen die voor mij vaststaan

- Geen subgenres omdat dat eindeloze discussies worden, en vaak een kwestie van smaak/interpretatie is. Ik snap dat achterlijk grote genres als "rock" niet zo zinvol zijn, maar als we dat opsplitsen in metal / heavy methal / death metal / .... voorzie ik een heleboel vervelende welles/nietes discussies

- Een "externe" lijst met hoofdgenres, waar we naar kunnen wijzen (wij doen dat zo, want zij doen dat zo)

Komen we dus bij de hoofdgenres van allmusic uit, die we nu ook al aanhouden. We hebben alleen Cajun enzo allemaal bij wereld gestopt, en een paar dingen toegevoegd. Waardoor we toch weer een "eigen" lijst hebben.

Ik weet het dus niet zo goed. Ik wil best iets veranderen als daar behoefte aan is, maar er is nog geen verandering voorgesteld waar ik vrede mee heb. Is er geen andere "authoriteit" met een iets bredere lijst hoofdgenres?

Of we nemen *precies* de subgenres van allmusic over, en bij twijfel/discussie geeft allmusic de doorslag? Maar ja, dan hoor ik weer dat allmusic er zo vaak naast zit met hun genre indeling...

dutch2
Dan heb ik nog wel een vraagje over subgenres. Kan het niet zo geregeld worden dat daar in principe een discussieverbod op staat (zoals er bv bij moviemeter een verbod is op politieke onderwerpen). Dan ben je denk ik wel van de problemen af. Toch?

Zodat we met honderden verkeerd ingevoerde subgenres blijven zitten?

dutch2
Nou blijven we met duizenden nietszeggende genre-indelingen zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:59 uur

geplaatst: vandaag om 02:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.