MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / splitsen albumtype "verzamel / live"

zoeken in:
Harco
Ik heb hem op verzamel gezet. Lijkt me niet echt sprake van live als er alleen een publiek aan toe is gevoegd.

Als je het per artiest aanpakt moet er wel elke keer een correctie verstuurd worden (tenminste voor zover ik weet). Is dat niet erg veel extra werk en kan dit al dan niet tijdelijk even opgesteld worden zodat je enkel het vakje verzamel of live kan "aanvinken" en dan opslaan?

Harco
Per artiest hoeft er helemaal geen correctie verstuurd te worden, toch? Onder het kopje "Verzamel" staat een linkje naar eenzelfde soort correctieveld als wanneer je tien willekeurige albums pakt.

Onder de 20.000

Hij gaat hard.

Stijn_Slayer schreef:
Ik realiseer me dat het hier om uitzonderingen gaat, maar wat te doen met een album als deze: 13th Floor Elevators - Live (1968)

Ik had 'm nog niet toegevoegd aan de live albums, maar iemand anders nu dus wel. Feitelijk is het geen live album. Het wordt alleen zo gepresenteerd.

Moet die dan niet gewoon onder live? Het wordt gepresenteerd als een live-album. Het doel van het album bepaalt de onderverdeling, niet wat het effectief is.

Stijn_Slayer
Ik denk, en Harco blijkbaar met mij, dat het erom gaat wat het daadwerkelijk is (het is gewoon géén live album). Dat is dan ietwat verwarrend, maar wel correct.

Als ik lippenstift opdoe en een jurk aantrek word ik ook niet toegelaten tot een missverkiezing (niet dat ik die ambitie heb).

Sir Spamalot (crew)
Spaar ons daar van, Stijn . Wow, een paar duizend albums hebben al een make-over gekregen. Respect voor de deelnemers! Ik probeer ook mijn steentje bij te dragen.

Stijn_Slayer schreef:
Ik denk, en Harco blijkbaar met mij, dat het erom gaat wat het daadwerkelijk is (het is gewoon géén live album). Dat is dan ietwat verwarrend, maar wel correct.

Als ik lippenstift opdoe en een jurk aantrek word ik ook niet toegelaten tot een missverkiezing (niet dat ik die ambitie heb).

Dan moet je beter je best doen

Harco
The Nitwitz & The Götterflies - Wielingen Walgt (1981)

Is een split tussen twee artiesten bestaande uit livemateriaal. Wat doen we hiermee? Ik vraag het omdat achter "live-album" "(een artiest)" staat en dit zijn er twee (goh).

Ik zou het gewoon als live-album markeren, in de database worden ze ook gezien als 1 artiest:
The Nitwitz & The Götterflies (die weliswaar weer bestaat uit 2 losse artiesten).

Hoe zat het nou ook alweer met mixtapes van rappers? Daar kwam ik er eerder ook nog eentje van tegen. Verzamel (nieuw)?

Verzamel (nieuw) inderdaad.

Harco
herman schreef:
Ik zou het gewoon als live-album markeren, in de database worden ze ook gezien als 1 artiest:
The Nitwitz & The Götterflies (die weliswaar weer bestaat uit 2 losse artiesten).

Daar heb je gelijk in, inderdaad. Dan is live natuurlijk de beste oplossing.

herman schreef:
Hoe zat het nou ook alweer met mixtapes van rappers? Daar kwam ik er eerder ook nog eentje van tegen. Verzamel (nieuw)?

Daar zijn er massa's van, allemaal fout aangeduid in het verleden blijkbaar (en sommige zelfs zeer recent).

Harco schreef:
Ik heb hem op verzamel gezet. Lijkt me niet echt sprake van live als er alleen een publiek aan toe is gevoegd.

Ai, dat had ik gedaan op grond van titel, kon niet missen dacht ik...

Hier nog zo een: Metallica - Bay Area Thrashers (1997)

Enneh, we zijn al in de 18.000 beland....

CHIEP (crew)
Misschien heel voor de hand liggend, maar denkt iedereen er anders ook eens aan om z'n toevoegingen eens te overlopen? Zo kom je ook heel wat tegen .

Komt goed.
Kijk eens wat er vandaag allemaal opgelost is.
Over een week zijn we gewoon klaar.

Ik heb dus alle Hendrix albums nagelopen,
toen had ik zoiets van : nu we toch bezig zijn laten we dan meteen alle ongerijmdheden en foute vermeldingen aanpakken, maar helaas heb ik
nog geen reactie vernomen op die 4 berichten die ik gisteren plaatste tussen11.03 en 11.10 .

Mijn voorstel was dit via pm te doen, Jordy had het liever hier. Maakt mij niet uit waar het wordt geplaatst, maar dan hoor ik wel graag een reactie.

Harco schreef:
Per artiest hoeft er helemaal geen correctie verstuurd te worden, toch? Onder het kopje "Verzamel" staat een linkje naar eenzelfde soort correctieveld als wanneer je tien willekeurige albums pakt.

oke, dat wist ik niet.

Oldfart schreef:
Dan is er de issue van Rainbow Bridge, dit is geen score, hoewel gesuggereerd door de platenmaatschappij. GEEN van de nummers komt voor in de gelijknamige film.

Dit is een beetje hetzelfde issue als met dat live-album van 13th Floor Elevators dat Stijn hier noemt, denk ik. Dat is geen echt live-album, al willen ze dat ons wel doen geloven. En dit is geen score, maar dat willen ze ons wel doen geloven.

Het is de vraag of we een release hier weergeven op de manier waarop het in de markt wordt gezet of geven we weer wat het feitelijk is.

--

Ah, ik zie nu pas dat er soundtrack op de hoes staat. Dat verandert de zaak wel, want soundtracks staan op de site sowieso niet onder albumtype "score" (is een wezenlijk verschil). Verzamel (nieuwe tracks) lijkt me beter.

In dat geval staat deze waarschijnlijk ook al goed:
Jimi Hendrix - Sound Track Recordings from the Film "Jimi Hendrix" (1973)

De rest laat ik even liggen voor later of voor iemand anders.

herman schreef:

Het is de vraag of we een release hier weergeven op de manier waarop het in de markt wordt gezet of geven we weer wat het feitelijk is.

Ik zou voor het eerste gaan, om langdurige discussies te vermijden.

Ik niet ; het is een poging van platenbonzen het publiek, ingegeven door contractuele verplichtingen, te misleiden.
Hier zijn we met muziekliefhebbers onder elkaar en hoeven we niet mee te doen aan dergelijke praktijken. We zijn toch geen verlengstuk van de muziekindustrie, maar een legaal opererend en onafhankelijke site?

Rainbow bridge is voor het overgrote deel studio werk met de Band of Gypsys (is niet eens dezelfde band als in de film), aangevuld met live optredens die niets met de film te maken hebben.
Want die opnames waren vanwege de slechte weersomstandigheden mislukt, of in ieder geval niet goed genoeg om uit te brengen;
Luister hier maar hoe brak de kwaliteit is: http://www.youtube.com/watc...

Is later overigens wel gebeurd.
Dus ik zou zeggen: verzamelalbum

Er mee eens dat alle John Peel / BBC sessions live zijn?
Geldt voor meerdere artiesten.

Hmm, is dat niet Live in studio (net als bijvoorbeeld Twee meter sessies)? Zou ik zelf misschien eerder als verzamelaar categoriseren, het 'in studio' weegt wat mij betreft zwaarder dan het 'live'. Moeilijke kwestie.

Stijn_Slayer
Als er geen overdubs e.d. zijn gedaan is het enige verschil dat er geen juigend publiek is. Wat mij betreft dus gewoon live.

Casartelli (moderator)
Wat mij betreft ook. Ik zou een plaat met livemateriaal enkel in de verzamel(oud)-categorie zetten als het expliciet om liveopnamen gaat die al eerder aan de plaat zijn toevertrouwd en er dus van een "best of live" sprake is.

In 1 take, zonder overdubs is live gespeeld. Zo zie ik het ook. De locatie doet er m.i. niet toe.
De vergelijking met de Twee Meter sessies gaat niet op in die zin, dat het daar ( voor zover ik weet) altijd gaat om een verzameling van verschilende artiesten, de Peel sessies betrof 1 band./artiest.
Verder eens met Casartelli.

Volgens mij geldt voor 2 meter sessies dat deze wel degelijk door komplete bands zijn gespeeld (in 99% van de gevallen), dus zelfde behandelen als Peel Sessies denk ik....

Harco schreef:

Ik zat te slapen en heb er eentje ter correctie verstuurd. Niet meer nodig want per artiest is inderdaad snel en vlot gedaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:31 uur

geplaatst: vandaag om 17:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.