De Site / Algemeen / splitsen albumtype "verzamel / live"
zoeken in:
0
geplaatst: 2 mei 2011, 13:30 uur
Volgens mij geldt voor 2 meter sessies dat deze wel degelijk door komplete bands zijn gespeeld (in 99% van de gevallen), dus zelfde behandelen als Peel Sessies denk ik....
,,,voor zover het dergelijke albums betreft ben ik het met je eens, zoals die van Spinvis, maar die is wel onder eigen naam uitgebracht, en niet onder de noemer twee meter sessies toch?
0
Harco
geplaatst: 2 mei 2011, 14:03 uur
bennerd schreef:
Ik zou voor het eerste gaan, om langdurige discussies te vermijden.
(quote)
Ik zou voor het eerste gaan, om langdurige discussies te vermijden.
Hoezo vermijd je daarmee discussies? Die creëer je toch juist omdat het eigenlijk helemaal geen livealbum is? Een publiek aan de band toevoegen maakt het nog geen livealbum, al wordt het nog zo gemarketed.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 14:53 uur
Harco schreef:
Hoezo vermijd je daarmee discussies? Die creëer je toch juist omdat het eigenlijk helemaal geen livealbum is? Een publiek aan de band toevoegen maakt het nog geen livealbum, al wordt het nog zo gemarketed.
(quote)
Eens met bennerd, want hoeveel "live" albums zijn er niet waaraan zoveel in de studio en aan de mengtafel gesleuteld is dat het amper nog iets van doen heeft met hoe het live echt klonk? Wat doe je daar mee en hoe vermijd je discussies hieromtrent?
0
Harco
geplaatst: 2 mei 2011, 15:42 uur
Dat is weer een andere discussie. Hier is helemaal níets live aan; er wordt alleen een kunstmatig publiek aan toegevoegd. Een lachband onder een sitcom maakt het ook nog geen toneelstuk.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 17:41 uur
Ik heb het misschien ergens gemist,
maar waarom gaan de verzamelaars de live albums vooraf.
Het lijkt me logischer andersom, omdat live albums uiteindelijk
toch meer een momentopname zijn van een fase in het oeuvre,
net als reguliere albums. Anders dan compilaties dus.
En mini-album is weggevallen naast ep.
Betekent dat nu dat mini-albums bij de reguliere albums komen?
Want dat zou ik meer dan terecht vinden namelijk.
Het lijkt me logischer andersom, omdat live albums uiteindelijk
toch meer een momentopname zijn van een fase in het oeuvre,
net als reguliere albums. Anders dan compilaties dus.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 18:34 uur
Harco schreef:
(quote)
Damn, ik dacht dat niemand het zou opmerken

Maar ik bedoel dat de regel die ik voorstelde een duidelijke richtlijn is, waardoor discussies niet hoeven. Denk ik toch.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 22:04 uur
dazzler schreef:
...En mini-album is weggevallen naast ep.
...En mini-album is weggevallen naast ep.
Ik zou hier ook erg voor zijn....

0
geplaatst: 2 mei 2011, 22:07 uur
Oldfart schreef:
(quote)
,,,voor zover het dergelijke albums betreft ben ik het met je eens, zoals die van Spinvis, maar die is wel onder eigen naam uitgebracht, en niet onder de noemer twee meter sessies toch? Maar Sjako bv. weer wel....
0
geplaatst: 2 mei 2011, 22:28 uur
dazzler schreef:
Over deze volgorde is (nog) niet nagedacht.
Mini-album heeft daar nooit gestaan.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 22:29 uur
Het opsplitsen gaat erg lekker
even een kleine tussenstand wat betreft de mensen die de grootste bijdrage hebben geleverd:
deric raven 2764
freakey 1979
pearls 1479
Sir Spamalot 1253
bonothecat 836
Stijn_Slayer 667
Njal 496
Misterfool 482
freddze 434
freitzen 341
maar ook het werk van mensen die minder hebben gecorrigeerd wordt natuurlijk gewaardeerd
even een kleine tussenstand wat betreft de mensen die de grootste bijdrage hebben geleverd:deric raven 2764
freakey 1979
pearls 1479
Sir Spamalot 1253
bonothecat 836
Stijn_Slayer 667
Njal 496
Misterfool 482
freddze 434
freitzen 341
maar ook het werk van mensen die minder hebben gecorrigeerd wordt natuurlijk gewaardeerd

0
Harco
geplaatst: 2 mei 2011, 22:38 uur
Wanneer komt er naast het aantal toevoegingen ook een teller met het aantal correcties die iemand heeft ingediend?
Minstens net zo belangrijk. 
Minstens net zo belangrijk. 
0
geplaatst: 2 mei 2011, 23:53 uur
Verzamel (oude tracks, één artiest): over het algemeen een best-of selectie met al eerder uitgebracht materiaal van een bepaalde artiest;
Verzamel (nieuwe tracks): albums of verzamelaars met niet eerder uitgebracht materiaal - dus ook remixalbums of instrumentale versies van al bestaande albums, mixtapes of mix-cd's (wel nieuwe tracks maar zijn door de artiest of het label niet bedoeld als nieuw studioalbum);
Verzamel (oude tracks, meerdere artiesten): voornamelijk hitcompilaties met al eerder uitgebrachte nummers (bv. Hitzone, Best of the 80s);
Verzamel (nieuwe tracks): albums of verzamelaars met niet eerder uitgebracht materiaal - dus ook remixalbums of instrumentale versies van al bestaande albums, mixtapes of mix-cd's (wel nieuwe tracks maar zijn door de artiest of het label niet bedoeld als nieuw studioalbum);
Verzamel (oude tracks, meerdere artiesten): voornamelijk hitcompilaties met al eerder uitgebrachte nummers (bv. Hitzone, Best of the 80s);
Misschien een idee om dit ergens te plaatsen op die auto-correctiepagina? En idealiter misschien zelfs de extra optie verzamel (nieuw) toevoegen aan de snelcorrect...
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 3 mei 2011, 06:53 uur
Ik zal zelfs meer zeggen: we zijn in de 11.000 beland
.
.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 12:20 uur
Jordy schreef:
Tiens, dan beeld ik me dat in.
Anyway ... waarom staan mini-albums dan bij de ep's?
Kunnen we die discussie weer opstarten natuurlijk.

0
geplaatst: 3 mei 2011, 13:13 uur
En een eindeloze discussie is dat. Er is bij mijn weten geen eenduidig onderscheid tussen te maken (speelduur, aantal nummers, format), behalve dan misschien hoe de artiest het ding zelf noemt. Maar dat is vaak niet te achterhalen, en daar komt nog bovenop dat veel sites dan tegenstrijdige informatie geven over of iets een regulier album, EP of mini is. Doffe ellende.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 13:15 uur
Is er wel een onderscheid tussen? Ik dacht altijd dat mini-albums en EP's hetzelfde was.
0
tangmaster
geplaatst: 3 mei 2011, 13:37 uur
Er zit bij sommigen artiesten toch nog te veel spul tussen de verzamelaars dat live albums zijn.
Die komen niet terug via de link.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 14:11 uur
bennerd schreef:
Is er wel een onderscheid tussen? Ik dacht altijd dat mini-albums en EP's hetzelfde was.
Er is ook eigenlijk geen verschil. Althans, voor alle vermeende verschillen die men kan aanvoeren, zijn honderden voorbeelden te noemen die het 'weerleggen'. Zo zijn er EP's van langer dan een uur en zijn er (reguliere of mini-) albums van onder de 20 minuten, zo zijn er EP's met wel honderd tracks en albums met slechts één track.
0
tangmaster
geplaatst: 3 mei 2011, 14:16 uur
Paalhaas schreef:
Er is ook eigenlijk geen verschil. Althans, voor alle vermeende verschillen die men kan aanvoeren, zijn honderden voorbeelden te noemen die het 'weerleggen'. Zo zijn er EP's van langer dan een uur en zijn er (reguliere of mini-) albums van onder de 20 minuten, zo zijn er EP's met tientallen tracks en albums met slechts één track.
(quote)
Er is ook eigenlijk geen verschil. Althans, voor alle vermeende verschillen die men kan aanvoeren, zijn honderden voorbeelden te noemen die het 'weerleggen'. Zo zijn er EP's van langer dan een uur en zijn er (reguliere of mini-) albums van onder de 20 minuten, zo zijn er EP's met tientallen tracks en albums met slechts één track.
In principe is een mini album geen EP, maar ja waar ligt het onderscheid.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 14:20 uur
The story starts back before vinyl records, all the way back to shellac 78s.
78s could only hold three minutes of music on each side. If a long piece of music was published, then a book with several record sleeves was published with the records in each sleeve. Such a book-sleeve of 78s was called an album.
When the first vinyl records camve out, 12 inches across and 33rpm, they could hold as much music as an album of 78, so the record companies would still call them an album.
Then 7inch 45rpm singles came out. They were made by a competing company to the one that created 33 LPs, and were marketed as a way to put just one song on a record (like 78s, but with better sound). 45 singles were cheaper, and they were easier to put in jukeboxes.
Then someone figured out that if a 7inch record was run at 33 rpm, they could hold two songs a side - sort of a mini-album. These were called Extended Play records, or EPs.
Then digital compact discs came along and made all the vinyl stuff obsolete. But the terms "Album" for a full-length CD and "EP" for a mini-length CD still remain.
Het probleem is dus dat er vroeger met vinyl wél onderscheid was, maar nu de cd en mp3 hun intrede hebben gedaan, de terminologie hopeloos achterhaald is, maar desondanks nog steeds wordt gebruikt. Ook als artiesten dus de inmiddels verdwenen lengterestricties van oorspronkelijke EP's overschreiden.
78s could only hold three minutes of music on each side. If a long piece of music was published, then a book with several record sleeves was published with the records in each sleeve. Such a book-sleeve of 78s was called an album.
When the first vinyl records camve out, 12 inches across and 33rpm, they could hold as much music as an album of 78, so the record companies would still call them an album.
Then 7inch 45rpm singles came out. They were made by a competing company to the one that created 33 LPs, and were marketed as a way to put just one song on a record (like 78s, but with better sound). 45 singles were cheaper, and they were easier to put in jukeboxes.
Then someone figured out that if a 7inch record was run at 33 rpm, they could hold two songs a side - sort of a mini-album. These were called Extended Play records, or EPs.
Then digital compact discs came along and made all the vinyl stuff obsolete. But the terms "Album" for a full-length CD and "EP" for a mini-length CD still remain.
Het probleem is dus dat er vroeger met vinyl wél onderscheid was, maar nu de cd en mp3 hun intrede hebben gedaan, de terminologie hopeloos achterhaald is, maar desondanks nog steeds wordt gebruikt. Ook als artiesten dus de inmiddels verdwenen lengterestricties van oorspronkelijke EP's overschreiden.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 14:22 uur
tangmaster schreef:
Er zit bij sommigen artiesten toch nog te veel spul tussen de verzamelaars dat live albums zijn.
Volgens mij zijn deze dan simpelweg verkeerd gesplitst.
* denotes required fields.