De Site / Algemeen / splitsen albumtype "verzamel / live"
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 3 mei 2011, 14:36 uur
Paalhaas schreef:
Volgens mij zijn deze dan simpelweg verkeerd gesplitst.
(quote)
Volgens mij zijn deze dan simpelweg verkeerd gesplitst.
Klopt staan onder verkeerde noemers en daarom verschijnen ze niet. Dus alles weer handmatig corrigeren, en dat tempo ligt lager.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 21:14 uur
Hoe zit het met Peel Sessions? Die zijn feitelijk live, maar als die nou live-sessies van een paar jaar bundelen dan? Verzamel of live?
0
geplaatst: 3 mei 2011, 21:18 uur
Er zijn nog 9999 album(s) gekoppeld aan het oude album type "verzamel/live (een artiest)".
Leuk die haakjes om de s trouwens, kan nog van pas komen mochten we op 1 blijven steken straks.
Leuk die haakjes om de s trouwens, kan nog van pas komen mochten we op 1 blijven steken straks.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 21:46 uur
Even resumeren, misschien wel handig voor het overzicht, aangezien sommige vragen al vaker langs zijn gekomen:
Dit kan onder live-albums:
- verschillende live-optredens van 1 artiest door elkaar
- live-materiaal van meerdere artiesten
- 2 meter sessies/peel sessions ed.
- livesets van dj's
Dit niet:
- studio-materiaal waar publieksgeluid is bijgeplakt (verzamel)
En verder:
- mixtapes (hiphop) -> verzamel (nieuw)
- albums die deels live, deels studio zijn? -> vraag van Oldfart waar nog geen antwoord op is.
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk op legt, denk ik. Meestal op het studio-gedeelte, heb ik het idee.
- livesets van dj's
Dit niet:
En verder:
- albums die deels live, deels studio zijn? -> vraag van Oldfart waar nog geen antwoord op is.
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk op legt, denk ik. Meestal op het studio-gedeelte, heb ik het idee.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 21:48 uur
herman schreef:
Denk ik ook.
Als het een live-album is met enkele studionummers bijgeplakt, dan zou ik het onder de categorie 'live' steken, en andersom.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 22:59 uur
bennerd schreef:
Denk ik ook.
Als het een live-album is met enkele studionummers bijgeplakt, dan zou ik het onder de categorie 'live' steken, en andersom.
(quote)
Denk ik ook.
Mee eens: Three Sides Live van Genesis en Alive II Kiss = live, The Good the Bad and the 4 Skins en Give us the Truth van sham 69 (beiden met 1 kant live) = studio, denk dat dat het verstandigst is....
0
Simon Smith (crew)
geplaatst: 4 mei 2011, 07:10 uur
herman schreef:
Even resumeren, misschien wel handig voor het overzicht, aangezien sommige vragen al vaker langs zijn gekomen:
Dit niet:
En verder:
Dit niet:
En verder:
Kan deze info ook worden verwerkt in de wiki? Lijkt me handig voor nieuwe toevoegingen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 4 mei 2011, 08:01 uur
Het "Dit niet"-lijstje mag nog aangevuld worden met "compilatie van eerder uitgebracht livemateriaal"
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 12:55 uur
Hoezo? Dat is toch eigenlijk hetzelfde als live albums die van verschillende plaatsen/concerten zijn samengesteld. Blijft toch een cd met live opnames?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 4 mei 2011, 12:59 uur
Als ik me even tot mijn eigen favoriete bandje beperk: deze plaat bevat materiaal van drie liveoptredens, dat toen nieuw op cd was. Wat mij betreft dus een livealbum. Deze bevat materiaal dat op drie eerdere livealbums verschenen is en is dus een compilatie van al eerder uitgebracht materiaal. Wat mij betreft dus een verzamelaar.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 13:02 uur
Tja, in feite is een live-album sowieso al een verzamelaar. Wat dat betreft wordt het er niet duidelijker op.
Een crewlid zal hier vast wel met het antwoord komen.
Een crewlid zal hier vast wel met het antwoord komen.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 4 mei 2011, 13:04 uur
Nee, nogmaals, een verzamelaar is wat mij betreft een collectie muziek die al eerder in die vorm verkrijgbaar was. Het punt dat ik dus wil maken is dat een collectie nummers die eerder op livealbums verschenen voor mij evengoed een verzamelaar is als een collectie nummers die eerder op studioalbums verschenen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 13:10 uur
Ik snap je punt wel hoor, maar ik deel die mening gewoon niet. 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 4 mei 2011, 13:13 uur
Het is uiteindelijk ook maar een keuze ja.
Leidend argument zou wat mij betreft moeten zijn wat de meeste gebruikers de interessantse deelverzameling vinden om uit de oude "verzamel / live"-categorie te pikken. Voor mij zouden dat albums met 'origineel livemateriaal' zijn. Iemand die het liefst een overzicht van alle verzamelaars van studiomateriaal in één oogopslag ziet, zal hier een andere keuze maken.
Leidend argument zou wat mij betreft moeten zijn wat de meeste gebruikers de interessantse deelverzameling vinden om uit de oude "verzamel / live"-categorie te pikken. Voor mij zouden dat albums met 'origineel livemateriaal' zijn. Iemand die het liefst een overzicht van alle verzamelaars van studiomateriaal in één oogopslag ziet, zal hier een andere keuze maken.
0
geplaatst: 5 mei 2011, 09:10 uur
Casartelli schreef:
Nee, nogmaals, een verzamelaar is wat mij betreft een collectie muziek die al eerder in die vorm verkrijgbaar was. Het punt dat ik dus wil maken is dat een collectie nummers die eerder op livealbums verschenen voor mij evengoed een verzamelaar is als een collectie nummers die eerder op studioalbums verschenen.
Ik vind dat Casartelli gelijk heeft, maar ook dan is het soms schipperen.
De legendarische live-box van Bruce Springsteen en de bekende live-dubbelaar van Joe Jackson
verzamelen live materiaal uit verschillende fases van hun carrière. Nog nooit eerder verschenen,
da's waar, maar in zekere zin toch ook altijd een verzameling.
Under a Blood Red Sky van U2 vind ik exemplarisch voor hoe moeilijk
sommige beslissingen zijn. Het is een live-album en het beperkt zich wel degelijk
tot live-opnames van weliswaar verschillende concerten, maar toch allemaal uit 1983.
De plaat toont dus een fase in de ontwikkeling van de band.
Het is dus een live-album en geen verzamelaar. Maar laat het vinyl album
nu zelf heel duidelijk op de hoes "mini-lp" vermelden. Toch zou de plaat wel erg
ongelukkig staan tussen de ep's (waar alle mini-albums ook te vinden zijn).
Daarom nogmaals: ik vind dat de mini-albums niet thuis horen tussen de ep's,
maar gewoon bij de reguliere of de live albums horen te staan. Vaak omdat mini-albums
wel degelijk uit een zelfstandige opnamesessie komen. Ep's soms ook, maar die zijn net iets vaker
geconcentreerd rond restmateriaal uit een albumsessie, een bewuste release naast een album
of een deluxe editie van een bepaalde single.
Ik zoek al heel lang naar criteria om het onderscheid tussen ep's en mini-albums hard te maken.
Omdat ik voel dat dat huwelijk net als dat tussen live-albums en verzamelaars geforceerd aanvoelt.
Ik ben zelf geen voorstander van het plaatsen van singles op deze site.
Maar ook daar zijn uitzonderingen die echt wel roepen om een ernstig overwegen
van een uitzonderingsmaatregel. Ik denk aan de New Order singles die aanvankelijk
nooit op album verschenen, maar toch slechts twee tracks tellen bijvoorbeeld.
Als je je concentreert op vinyl releases, valt veel nog in regels te gieten.
Maar van zodra je het CD tijdperk in ogenschouw neemt, blijken veel van die regels
ontoereikend geworden. Misschien kan dat een uitgangspunt zijn in de toekomst.
Dat de site anders oordeelt over vinyl releases dan over CD releases
als het om singles, ep's en mini-albums gaat. Stof tot nadenken.
0
geplaatst: 5 mei 2011, 13:40 uur
Ik ben benieuwd naar de toplijst van live-albums. die komt er toch wel wanneer alles is ingevuld?
0
geplaatst: 6 mei 2011, 11:16 uur
freakey schreef:
Nog een moeilijk geval in deze: Now van Claw Boys Claw
Nog een moeilijk geval in deze: Now van Claw Boys Claw
Op Wikipedia staat dat het een live-EP is. Dat is inderdaad al iets lastiger, maar ik zou het bij EP steken. Een live-album is vaker een 'volwaardig' album.
Zijn er nog mensen die er zo over denken?
0
geplaatst: 6 mei 2011, 12:49 uur
bennerd schreef:
Op Wikipedia staat dat het een live-EP is. Dat is inderdaad al iets lastiger, maar ik zou het bij EP steken. Een live-album is vaker een 'volwaardig' album.
(quote)
Ik ben zelfs al een verzamel-live-EP tegengekomen.
0
geplaatst: 6 mei 2011, 13:21 uur
Als je nu moet kiezen tussen verzamel en live, dan zou ik logischerwijs live kiezen. Het splitsen betreft toch enkel of verzamel, of live? Hoe straks de verzamelalbums worden geordend, komt later toch? Als dat moet gebeuren tenminste.
Want tot nu toe is 'verzamel oude tracks' een soort resthoop geworden van albums die (nog) niet gecatoriseerds kunnen worden. Daar gaan nu de live-albums van af, dus blijft een kleinere hoop over. Een aantal gebruikers zijn ook bezig om meteen in deze resthoop de albums van bijv remixen te categoriseren in verzamel nieuwe tracks (toch?). Ik snap dat niet helemaal, ondanks ik hun moeite waardeer. Is het niet beter om te wachten en bedenken welke type albums er sowieso moeten komen?Want het lijkt me een goed initiatief om bij type albums meerde categorieen te onderscheiden. Naar mijn idee:
- studio album (reguliere albums, EP's met nieuwe nummers)
- live album (met live publiek, zowel 1 concert als compilatie van live)
- compilatiealbum (incl mogelijkheid aangeven voor nieuwe tracks op een compilatiealbum)
- remixalbum (inc mogelijkheid kunnen aangeven voor nieuwe tracks op remixalbum)
- studiosession album (sessies in studio zonder publiek)
- score
- overig
En dan daarnaast nog de mogelijkheid om een album aan te vinken als EP.
Want tot nu toe is 'verzamel oude tracks' een soort resthoop geworden van albums die (nog) niet gecatoriseerds kunnen worden. Daar gaan nu de live-albums van af, dus blijft een kleinere hoop over. Een aantal gebruikers zijn ook bezig om meteen in deze resthoop de albums van bijv remixen te categoriseren in verzamel nieuwe tracks (toch?). Ik snap dat niet helemaal, ondanks ik hun moeite waardeer. Is het niet beter om te wachten en bedenken welke type albums er sowieso moeten komen?Want het lijkt me een goed initiatief om bij type albums meerde categorieen te onderscheiden. Naar mijn idee:
- studio album (reguliere albums, EP's met nieuwe nummers)
- live album (met live publiek, zowel 1 concert als compilatie van live)
- compilatiealbum (incl mogelijkheid aangeven voor nieuwe tracks op een compilatiealbum)
- remixalbum (inc mogelijkheid kunnen aangeven voor nieuwe tracks op remixalbum)
- studiosession album (sessies in studio zonder publiek)
- score
- overig
En dan daarnaast nog de mogelijkheid om een album aan te vinken als EP.
0
geplaatst: 6 mei 2011, 13:57 uur
nog een optie:
subcategorieen maken in live-albums en compilatiealbums (met hoofdcategegorieen: studio/live/compilatie/score/EP.
Live albums:
- 1 enkel optreden, of meerdere in 1 tour
- meerdere optredens in verschillende tours (compilatie-live)
- studiosessies
Compilatiealbum
- verzameling oude tracks, 1 artiest
- verzameling oude tracks, meerdere artiesten
- verzameling nieuwe tracks, 1 artiest
- verzameling nieuwe tracks, meerdere artiesten
subcategorieen maken in live-albums en compilatiealbums (met hoofdcategegorieen: studio/live/compilatie/score/EP.
Live albums:
- 1 enkel optreden, of meerdere in 1 tour
- meerdere optredens in verschillende tours (compilatie-live)
- studiosessies
Compilatiealbum
- verzameling oude tracks, 1 artiest
- verzameling oude tracks, meerdere artiesten
- verzameling nieuwe tracks, 1 artiest
- verzameling nieuwe tracks, meerdere artiesten
* denotes required fields.