menu

De Site / Algemeen / Grote albumhoezen. Hulp gevraagd!

zoeken in:
avatar van bone machine
bone machine (crew)
Sir Spamalot schreef:
@ bonemachine of iemand anders van de crew: deze morgen een nieuwe hoes ingediend voor Technical Ecstasy van Black Sabbath formaat 953x953.

Zie toelichting bij correctie.


avatar van dazzler
stof tot nadenken voor de crew

Dit gaat vooral over releases uit de jaren 50, 60 en misschien vroege jaren 70.

Er is enerzijds het hoesdesign en anderzijds de hoes.
Vaak zie je dat in die tijd het hoesdesign (de foto, de afbeelding, het ontwerp)
ontsiert wordt door een vignetje met daarop de naam van het platenlabel
(verschillend van land tot land) of de vermelding mono / stereo etc...

Latere releases van dit album laten die kentekens weg.

Het is uiteraard de bedoeling dat we op zoek gaan naar het originele hoesdesign.
Maar is het ook de bedoeling dat we op zoek gaan naar de allereerste hoes
(dus inclusief de aanduiding mono en het vignet met het juiste label etc...)?

Dat laatste is natuurlijk veel moeilijker, maar ook minder mooi, vind ik.
Precies omdat die extra aantekeningen het hoesdesign ontsieren.

avatar van Gerards Dream
Beste lui neem nu eens deze link mee in jullie berichten.

http://www.musicmeter.nl/site/images

Dat maakt het namelijk makelijk om bij de liijst te komen.

Alvast mijn dank.

avatar van bone machine
bone machine (crew)
dazzler schreef:

Vaak zie je dat in die tijd het hoesdesign (de foto, de afbeelding, het ontwerp)
ontsiert wordt door een vignetje met daarop de naam van het platenlabel
(verschillend van land tot land) of de vermelding mono / stereo etc...

Latere releases van dit album laten die kentekens weg.

Vraag is of dit een vignetje is?
http://s.pixogs.com/image/R-691856-1244170845.jpeg

Als ik deze foto zie van discogs zou je denken van niet & dit zou vermeld staan op de eerste uitgave.

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van dazzler
In jouw voorbeeld maakt het Parlophone vignet deel uit van het design, vind ik.
Maar de aanduiding stereo (rechts) zal je volgens mij niet aantreffen op de eerste release.
Want de stereo-versie was pas later verkrijgbaar.

Daarom corrigeerde ik de hoes op MuMe als volgt.

(afbeelding)

Of zou het toch moeten zijn zoals in de volgende link?

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20120131230061/beatles/images/f/f5/With_The_Beatles_-Mono-.jpg

Dan moet je dus gaan researchen of aan een Beatles kenner vragen.
De mono was wellicht eerder dan de stereo, maar stond "mono" al op de hoes of was dat pas later?


avatar van bone machine
bone machine (crew)
dazzler schreef:
Dan moet je dus gaan researchen of aan een Beatles kenner vragen.
De mono was wellicht eerder dan de stereo, maar stond "mono" al op de hoes of was dat pas later?


Welke Beatles kenner geeft er uitsluitsel?

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Dit ook nog eens onder de aandacht brengen:
CHIEP schreef:
Tip voor recente releases: als je de url van een hoes op iTunes kopieert in je adresbalk, kan je de 170x170 die vanachter staat, veranderen in 1200x1200. Even enteren en: hoezee .
Bij oude releases gaat dit ook, maar vaak gaat het hier om ingescande hoezen die niet altijd super van kwalitieit zijn.


avatar van annasimoniaine
Jav- schreef:
Zou het misschien mogelijk zijn om de lijst met albums op alfabetische volgorde weer te geven?


Dit zou ik ook wel handig vinden. Wat vinden de crewleden hiervan?

avatar van dazzler
Beste crewleden,

Dat jullie niet over één nacht ijs gaan bij het evalueren van grotere hoezen, siert jullie.
Ik probeer nu al een week of drie mijn steentje bij te dragen in het aanreiken van grote hoezen.
En ik merk dat jullie de laatste week veel strenger zijn beginnen oordelen.

Het kan natuurlijk niet dat een grote hoes van slechtere kwaliteit dan de kleine wordt goedgekeurd.
Evenmin kan het dat een juiste hoes wordt omgetoverd in een foute hoes.
Mijn excuses mocht dat gebeurd zijn, ik probeer beter op te letten.

Maar...

Bij het zoeken naar grote hoezen ga ik ervan uit dat de hoezen op MusicMeter correct zijn.
Ze zijn ooit gewikt, gewogen en goedgekeurd door de crew. Dus ik zoek naar identieke hoezen,
groter van formaat en liefst niet slechter van kwaliteit. Pas als mijn bronnen een andere hoes tonen,
dan ga ik op discogs kijken om te verifiëren of die bron dan wel de site correct is.

Ik dacht niet dat het de bedoeling was dat wij elke hoes die nu op de site staat
eerst zelf nog eens controleren op juistheid. Dat werk is ooit al eens door de crew gebeurd.

Vandaag werden een aantal hoezen afgekeurd met de opmerking dat ze niet origineel waren.
Men bedoelde daarmee dat ik een grote hoes had ingestuurd die identiek was aan die op de site,
maar die bij nader inzien toch niet de originele bleek te zijn. Meestal gaat het om embleempjes
of stickers die al dan niet deel uitmaken van de originele release. Ik leg me hier bij neer.

Dus geen kwade wil van mijn kant. Ik ga er enkel vanuit dat de hoes op de site de juiste is,
tenzij de hoes die ik vind me doet twijfelen. Dan probeer ik dat zelf uit te vogelen en plaats ik
een link naar discogs of stuur een ander bewijsje mee. Dat lijkt me correct genoeg.

De communicatie met de meeste crewleden verloopt vlot tot hartelijk.
Ik wens het graag zo te houden en maak melding van elke wijziging die ik aanbreng
(ook in titels of tracklijsten). Doe ik dat niet, dan is er wat anders aan de hand.

We will keep up the good work.

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van Gerards Dream
Even en tip bij het zoeken van grote hoezen. Hier en daar kom ik op de site iets vreemds tegen. Een album uit bijvoorbeeld 1975 voorzien van het cd-logo. In dat geval is er dus duidelijk sprake van een her-uitgave, want de introductie van de cd vond in 1983 plaats. Kortom; hierbij het vriendelijke verzoek daarop te letten. Alvast mijn hartelijke dank.

avatar van stoepkrijt
Alle albums met meer dan 100 stemmen zijn inmiddels al van een grote hoes voorzien. Jullie zijn goed bezig
Ik zal ook eens een steentje bij gaan dragen, te beginnen met alle albums waar ik op gestemd heb. En daarna mijn toevoegingen.

avatar van thelion
Hoeveel procent van de albums is ondertussen al voorzien van een hoes van minimaal 300 pixels....?????

avatar van thelion
dazzler schreef:


Vandaag werden een aantal hoezen afgekeurd met de opmerking dat ze niet origineel waren.
Men bedoelde daarmee dat ik een grote hoes had ingestuurd die identiek was aan die op de site,
maar die bij nader inzien toch niet de originele bleek te zijn. Meestal gaat het om embleempjes
of stickers die al dan niet deel uitmaken van de originele release.


Zo af en toe krijg ik de geest een voorzie ik ook een redelijk aantal albums van grotere hoezen en daarbij kom ik regelmatig hoezen tegen die niet de originele zijn of in de verkeerde kleurstelling of tint op de site staan. Aangezien ik een vrij grote collectie hier in huis heb vallen dat soort dingen mij gelijk op (zeker als ik het origineel hier ook heb en controleer het altijd bij twijfel met mijn eigen exemplaar.
Als ik dan een correctie van de correcte hoes indien (met toelichting waarom andere hoes dan nu al op de site staat) heb ik eigenlijk nooit problemen met de goedkeuring er van.

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van dazzler
thelion

Een quote van maanden geleden toen men plots vrij streng optrad in het goedkeuren van grote hoezen.
1000den door mezelf gecorrigeerde hoezen later, heb ik geen klagen over de samenwerking met de crew.

Dat had ik ook al niet toen ik dat bericht postte,
want wat ik eigenlijk bedoelde was dat ik de hoezen op de site wijzigde in grotere hoezen,
maar zonder mezelf nog eens de vraag te stellen of die hoes die al op de site stond wel de originele is.

Ik ging er gewoon vanuit dat de hoes die op de site staat (ooit goedgekeurd) de juiste was.
Soms kreeg ik het bericht dat mijn hoes niet de juiste was, al was hij identiek aan diegene die er stond.
Dus mijn grotere hoes werd afgekeurd en de even foute kleinere hoes bleef staan.
En dat vond ik een beetje raar.

Maar da's ondertussen al allemaal lang geleden en eigenlijk het heroprakelen niet meer waard.

avatar van thelion
Ik haalde jouw aan om onder de aandacht te brengen dat er toch nog wel wat omisies op de site staan en om de users die zich bezig houden met het corigeren van de hoezen er op te wijzen dat de hoes die nu op die site staat niet altijd de originele is, zo dat men daar rekening mee kan houden.

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van Jordy
thelion schreef:
Hoeveel procent van de albums is ondertussen al voorzien van een hoes van minimaal 300 pixels....?????


Er zijn nu 60010 albums met een hoes van minimaal 300px

avatar van Sir Spamalot
Ook ik draag mijn steentje bij en dien een aantal correcties in voor hoezen van mijn wereld, i.e. Metal. Vaak valt mij op hoe onderbelicht of overbelicht de te vervangen hoezen zijn. Een aantal goede referentiesites zijn - in mijn geval - Nuclear Blast, Coveralia en Ecover. The work goes on.

http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van Sir Spamalot
Ook een goede betrouwbare referentiesite is fanart.tv, ondertussen naderen we de 65.000.


http://www.musicmeter.nl/site/images

avatar van Jordy
Nu dat de bekendere / populaire albums allemaal een mooie grote cover hebben (waarvoor nogmaals dank!) vind ik het tijd om te proberen er iets meer vaart achter te zetten.

Vanaf nu ziet iedere ingelogde gebruiker onder een oude (kleine) 200px hoes een linkje staan:


(afbeelding)

Via dit linkje kom je op een pagina waar op diverse sites gezocht wordt naar een geschikte hoes. Je kunt met een druk op de knop, zonder tussenkomst van de crew, de betreffende hoes plaatsen. Staat er geen geschikte hoes tussen, dan kun je onderaan de pagina een bestand uploaden die ook direct geplaatst zal worden, dus zonder beoordeling van een crewlid.

Als je inspiratie zoekt kun je ook nog steeds terecht op http://www.musicmeter.nl/site/images waar je een lijst ziet van de populairste albums zonder grote hoes. Ook hier zullen wijzigingen vanaf nu direct doorgevoerd worden.

Alles wordt uitvoerig gelogd, dus eventueel misbruik is op te sporen. Bedankt alvast!

avatar van dazzler
Goed ideen om enkel de 200x hoezen vrij te maken voor iedereen.
Naar sommige 800x hoezen is immers hard gezocht.

Ik blijf mijn best doen om mijn bijdrage te leveren en indien nodig te optimaliseren.

Ik had nog een vraagje ivm met hoezen van longboxen.
Worden die in de lengte afgebeeld dan zijn ze mooi groot in beeld,
want de breedte (300x) ligt vast in de lay-out en de lengte kan variëren.
The Police - Message in a Box (1993)

Sommige longboxen hebben een hoes die zich in de breedte laat lezen.
Worden die in de breedte opgenomen, dan zijn ze een beetje lullig klein in beeld.
Ze zijn dan 300x breed en bijvoorbeeld 120x hoog.
Joy Division - Heart and Soul (1997)

Mogen dergelijk boxen (eerder uitzonderingen) dan 90° gedraaid worden zodat ze verticaal in beeld staan?

avatar van Cabeza Borradora
Jordy schreef:
Nu dat de bekendere / populaire albums allemaal een mooie grote cover hebben (waarvoor nogmaals dank!) vind ik het tijd om te proberen er iets meer vaart achter te zetten.[...]

Vanaf nu ziet iedere ingelogde gebruiker onder een oude (kleine) 200px hoes een linkje staan.
Via dit linkje kom je op een pagina waar op diverse sites gezocht wordt naar een geschikte hoes. Je kunt met een druk op de knop, zonder tussenkomst van de crew, de betreffende hoes plaatsen. [..]

Super handig!! Heb er al maar meteen gebruik van gemaakt

avatar van thelion
Jordy schreef:


Vanaf nu ziet iedere ingelogde gebruiker onder een oude (kleine) 200px hoes een linkje staan:

(afbeelding)

Via dit linkje kom je op een pagina waar op diverse sites gezocht wordt naar een geschikte hoes. Je kunt met een druk op de knop, zonder tussenkomst van de crew, de betreffende hoes plaatsen. Staat er geen geschikte hoes tussen, dan kun je onderaan de pagina een bestand uploaden die ook direct geplaatst zal worden, dus zonder beoordeling van een crewlid.



Zeker zeer handig, maar voor de genen die hier gebruik van maken of gaan maken let wel op niet alle hoezen die voorgesteld worden zijn perfect, ik zie regelmatig randen om de hoes die er niet horen en kleurstellingen die niet correct zijn en zelf hoezen die totaal anders zijn dan het origineel.
zie bv. De Dijk - De Beste van de Dijk (1986)

Dus een tip van mijn kant controleer wel of de gekozen hoes overeen komt met het origineel en kijk goed of er geen onvolkomenheden aan de gekozen afbeelding zijn.

avatar van Jordy
Dat lijkt me vanzelfsprekend inderdaad, het zijn suggesties voor mogelijke covers

avatar van GrafGantz
Werkt over het algemeen prima dat nieuwe systeem voor grotere albumhoezen, maar heel af en toe kom ik een album tegen waarbij ik kan klikken tot ik een ons weeg, maar hij past hem domweg niet aan. Zoals bijvoorbeeld bij deze twee albums:

Anthony Rother - Popkiller (2004) (hoes van last.fm)

Anthony Rother - Redlight District (1998)

Iemand anders die wel succes heeft bij deze albums?

avatar van Jordy
ik vermoed dat hoezen van precies 300 pixels het probleem zijn, dat deze onterecht niet geaccepteerd worden (301 pixels wel )

zal ik even naar kijken binnenkort

avatar van Jelle78
Ik heb zojuist grote albumhoezen toegevoegd aan de albums van The Rolling Stones die dat nog niet hadden. Zelfs enkele nog steeds verkrijgbare albums bleken die nog niet te hebben, bijvoorbeeld England's Newest Hitmakers. Bij dit album heb ik overigens gekozen voor een afbeelding van de originele release, inclusief een sticker waarop staat dat er een poster bij het album zit. Ik vond dit qua kleur ook de beste afbeelding die ik kon vinden.

avatar van mjk87
My Bloody Valentine - EP's 1988-1991 (2012)

Ik had hier de hoes veranderd (upload, dus niet een van de genoemde opties), maar als ik er nu op klik is hij heel klein. Toch zou hij minstens 1000 breed moeten zijn.

Die witte rand hoort er overigens wel omheen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:24 uur

geplaatst: vandaag om 12:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.