menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
39. Herbert - I Hadn't Known (I Only Heard) (1998)

Wie denkt dat Burial origineel en vernieuwend bezig was moet deze track van de Brit Herbert eens luisteren. Vooral het ritme doet erg denken aan wat Burial later maakte.
Herbert maakte het samen met Dani Siciliano, en zij zorgt voor de jazzy touch in dit lome deephouse nummer, wat zijn tijd ver vooruit was. Ik ken het zelf nog maar een jaar, maar was wel verbaasd dat dit al vier miljoen views heeft op youtube en gezien wordt als een klassieker, ik heb daar toentertijd niks van meegekregen, en later ook niet. Waarschijnlijk was dit alleen in Engeland groot toen.

Herbert - I Hadn't Known (I Only Heard) - YouTube

https://img.discogs.com/Ha9b4-4WcmhP8XHU3tzulI5Xehg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-54378-1385974117-4065.jpeg.jpg

geplaatst:
38. Sasha - Xpander (1999)

Op 64 had ik Spooky met Little Bullet Part One staan, zij zijn ook de producers van Xpander en uit dat eerste nummer komt ook de sample voor de melodie, alleen wel erg vervormd. Xpander is genoemd naar de synthesizer Oberheim Xpander, die ze voor deze track gebruikt hebben.
Het is mijn favoriete progressive trance nummer, erg sfeervol en gelaagd met een goeie drive, kan tegenwoordig nog steeds mee. Toentertijd ook wel vaak op gedanst trouwens, werd wel vaak gedraaid, ook op feestjes en in discotheken.

Sasha - Xpander - YouTube

Sasha - Xpander (1999)

geplaatst:
37. Larry Heard Presents Mr. White - The Sun Can't Compare - Long Version (2006)

Larry Heard, genie uit Chicago. Als Mr Fingers maakte hij al klassiekers, maar onder zijn eigen naam is hij daarna verder gegaan en heeft tot ongeveer 2010 nog geweldige muziek gemaakt, daarna heeft hij niet zoveel meer uitgebracht volgens mij.
The Sun Can't Compare met Chad White op zang is een acid /deephouse track met veel claps, het neemt je mee terug naar het begin van acid in Chicago, maar doet toch wel iets moderner aan. Ik vind het een prachtig nummer door de gevoelige zang in combinatie met de acid bliepjes, daardoor krijgt het iets verdrietigs en melancholisch over zich, terwijl het op een dansvloer ook erg goed kan werken als hoogtepunt van de avond.

The Sun Can't Compare (Long Version) - YouTube

https://img.discogs.com/xPJJGixnxNAc1eF6nX5MhVea73c=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-820980-1580939982-8328.jpeg.jpg

geplaatst:
36. Daft Punk - Da Funk (1995)

De eerste single van het album Homework, wat niet echt een hit was in Nederland, het kwam al uit in 95 op Soma, het label van Slam en Dave Clarke, maar werd pas bekend in 96/97 toen het met dat bekende clipje van Spike Jonze werd uitgebracht.
Toen dit uitkwam was ik nog niet zo into dance (wel into The Prodigy trouwens), maar met dit nummer begon dat wat te veranderen, ik vond het erg stoere muziek, en volgens Daft Punk zijn ze door gangsta rap beïnvloed toen ze dit maakten.
Het album Homework heb ik toen ook aangeschaft, en daar kon ik eerst niks mee, veel te experimenteel, maar later is dat een van mijn favoriete albums uit de 90's geworden.

Daft Punk - Da Funk (Official audio) - YouTube

https://img.discogs.com/zdR26iNiPc9dFEbd_-buo1Z_9DA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-7983-1206282339.jpeg.jpg

geplaatst:
35. CJ Bolland - The Prophet (1996)

Deze leerde ik kennen in 2001, toen ik in mijn tranceperiode zat en behoorlijk fan was van de mixalbums van Tiesto. The Prophet staat dan ook op Magik Seven: Live in Los Angeles, die ik destijds helemaal grijsgedraaid heb, ik draaide hem vaak voordat ik op stap ging,
The Prophet is een opzwepend nummer, met een toespraak van Jezus die het housevolk toespreekt.
Deze moet je vooral hard draaien en als het kan op een dansvloer horen. Ik heb toentertijd menig dansvloer los zien gaan hierop.

CJ Bolland - The Prophet (Original 1997) - YouTube

https://img.discogs.com/mh-Rtbch_yqK208CQg6Mhoj5Ff8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-40779-1329663666.jpeg.jpg

geplaatst:
34. Speedy J - The Oil Zone (1995)

Een van de betere Nederlandse technoproducers uit de jaren negentig is Jochem Paap, in 1995 kwam zijn album G-Spot uit op het Warp label, met de bijzondere doggy style hoes. Op dat album staat The Oil Zone, een geweldig opgebouwde hypnotiserende trip met breakbeats en soundwaves. Speedy J maakte in die tijd ook ambient trouwens, die albums zijn ook aan te raden, en zijn experimentele/industriele album Public Energy No. 1 kocht ik in 1999, maar vond het toen helemaal niks. Ik heb dat album toen verkocht, maar uiteindelijk jaren later toch maar weer aangeschaft en nu is het een van mijn favorieten van hem.

Speedy J - The Oil Zone - YouTube

Speedy J - G Spot (1995)

geplaatst:
33. Octave One - I Believe (1990)

Een wat ondergewaardeerde Detroit techno groep is Octave One, die groep bestaat uit vijf broers met de achternaam Burden. Ze staan ook te draaien op de Exhibitionist dvd van Jeff Mills, misschien ken je ze daarvan.
In 1990 brachten ze hun eerste single uit op Transmat met de onbekende Lisa Newberry als zangeres. Het is typische Detroit stijl met die zweverige synths, en het zou ook zo door Derrick May gemaakt kunnen zijn, maar wat het wel bijzonder maakt is de zang, dat geeft het nummer wat dromerigs. Voor de liefhebber, de Juan Atkins mix is ook erg goed.

Octave One - I Believe - YouTube

https://img.discogs.com/qAAPhf5-O3swnj6T34AQOLivgT0=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-4678-1573648532-6571.jpeg.jpg

geplaatst:
trebremmit schreef:
35. CJ Bolland - The Prophet (1996)

Deze leerde ik kennen in 2001, toen ik in mijn tranceperiode zat en behoorlijk fan was van de mixalbums van Tiesto. The Prophet staat dan ook op Magik Seven: Live in Los Angeles, die ik destijds helemaal grijsgedraaid heb, ik draaide hem vaak voordat ik op stap ging,
The Prophet is een opzwepend nummer, met een toespraak van Jezus die het housevolk toespreekt.
Deze moet je vooral hard draaien en als het kan op een dansvloer horen. Ik heb toentertijd menig dansvloer los zien gaan hierop.

CJ Bolland - The Prophet (Original 1997) - YouTube

(afbeelding)

Topnummer, ook op mijn lijst te vinden. Volgens mij komt die speech uit The Last Temptation of Christ. Ik heb het altijd beschouwd als een voorloper van trance muziek.

geplaatst:
Trance was toen al jaren aan de gang in Duitsland toch? Check het Eye Q en Harthouse label en dingen als Dance 2 Trance, Sven Vath enz, volgens mij al sinds begin jaren negentig. En in het VK had je ook al vroeg trance zoals Art of Trance.

geplaatst:
Heel mooi om die Octave One track hier te zien. De Magic Juan Mix (die ik nog wel aanzienlijk sterker vind) heeft lang in de draft van mijn eigen top100 gestaan.

geplaatst:
trebremmit schreef:
Trance was toen al jaren aan de gang in Duitsland toch? Check het Eye Q en Harthouse label en dingen als Dance 2 Trance, Sven Vath enz, volgens mij al sinds begin jaren negentig. En in het VK had je ook al vroeg trance zoals Art of Trance.

Denk dat je gelijk hebt, acts als Dance2Trance (waarin ook Rolf Ellmer a.k.a. Jam El Mar) zat, maakten die muziek al vanaf begin jaren '90. Komt er nog iets van hen (of Jam & Spoon)?

geplaatst:
Dat zou zo maar kunnen.

geplaatst:
trebremmit schreef:

Ik doel ook meer op de trance muziek die begin jaren '00 enorm populair was.

geplaatst:
32. Sleezy D - I've Lost Control (1986)

Een grootheid uit de Chicago scene is Marshall Jefferson, zo zit hij ook achter deze track die hij samen met de vorig jaar overleden Sleezy D produceerde. RA News: Chicago house artist Derrick Harris, AKA Sleezy D, has died - residentadvisor.net
Deze kwam uit in 86 maar werd al eerder gedraaid door Ron Hardy, in 1984 naar het schijnt al, en samen met Acid Tracks van Phuture is dit een van de eerste acid nummers, die van Phuture is trouwens ook geproduceerd door Jefferson.
I've Lost Control is een heerlijk sleezy nummer met die vertraagde Darth Vader achtige vocal en acid bliepjes, erg bijzonder dat dit toen al gemaakt is, en het moet wel heel futuristisch geklonken hebben toen dit voor het eerst gedraaid werd.
In dit interview gaat Jefferson nog even in op deze track, en het begin van de Chicago house, een erg leuk stuk! The Quietus | Features | A Quietus Interview | Respect Due: Marshall Jefferson Interviewed - thequietus.com

sleezy d - I ve lost control - YouTube

geplaatst:
31. Jones & Stephenson - The First Rebirth (1993)

Een hardtrance, beetje gabber misschien, klapper uit mijn jeugd, die ik tegenwoordig nog steeds een van de meest opzwepende platen vind voor op een dansvloer. Dat komt vooral door de opbouw waardoor er naar een climax gewerkt wordt die toentertijd iedereen aan het dansen kreeg. Toen dit net uit was, was ik nog helemaal in grunge enz, maar een vriend van mij was gabber en stiekem vond ik het best tof, maar toen ik zelf eind jaren negentig ook helemaal in de dance was, ging ik hier ook op los. Het werkte altijd het beste met een stroboscoop en de rookmachine aan.

Jones & Stephenson The First Rebirth - YouTube

https://img.discogs.com/oR6zccfkoaMbw1qmubP8lrjh87w=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-20340-1192812043.jpeg.jpg

geplaatst:
trebremmit schreef:
31. Jones & Stephenson - The First Rebirth (1993)

Een hardtrance, beetje gabber misschien, klapper uit mijn jeugd, die ik tegenwoordig nog steeds een van de meest opzwepende platen vind voor op een dansvloer. Dat komt vooral door de opbouw waardoor er naar een climax gewerkt wordt die toentertijd iedereen aan het dansen kreeg. Toen dit net uit was, was ik nog helemaal in grunge enz, maar een vriend van mij was gabber en stiekem vond ik het best tof, maar toen ik zelf eind jaren negentig ook helemaal in de dance was, ging ik hier ook op los. Het werkte altijd het beste met een stroboscoop en de rookmachine aan.

Jones & Stephenson The First Rebirth - YouTube

(afbeelding)

Da's heel grappig - (her)kende die titel niet - ben sowieso mindergoed in tracktitels - maar vanaf de eerste maten herkende ik 'em; staat op (door mij toegevoegd) Ultratechno - L'Anthologie de la Techno (1996) - gekocht na Oudjaar (96) in Parijs - idd een van de meest gedraaide tracks (met een 8tal andere zoals Wink, BBE, Jam & Spoon, Sven Väth) van deze compilatie .

geplaatst:
30. Frankie Knuckles - Your Love (1987)

De Godfather van de house, degene waardoor het woord house is ontstaan, dat is Frankie Knuckles. Zijn Your Love komt eigenlijk al uit 1984, tenminste de eerste kale demoversie van Principle die hij draaide, maar werd in 1987 pas uitgebracht op Trax. Eigenlijk is die Trax versie van het nummer gestolen, want Jamie Principle bracht dit nummer al in 86 uit op Persona Records, en die versie werd geproduceerd door Mark Trollan en niet door Knuckles. Trollan voegde er de baslijn en synthesizers aan toe, die hij weghaalde van het italo nummer Feels Good van Electra, de baslijn dan.
Maar een jaar later werd er plots een iets ander versie uitgebracht op Trax en geproduceerd door Knuckles met de vocal van Principle, en die versie werd een hit, maar verschilt niet zoveel met die van Principle. Maar goed, eigenlijk hebben ze dus alle drie hun credits verdiend aan dit nummer.
Het is in ieder geval een heerlijk nummer, Chicagohouse op zijn best en tegenwoordig vind ik het nog steeds fris klinken.

Frankie Knuckles & Jamie Principle - Your Love - YouTube

Persona Records launched the producer career of Frankie Knuckles - waxpoetics.com

In a Billboard review, Brian Chin noted the “lush European feel.” The record didn’t chart, but, mysteriously, a year later, both DJ International Records and Trax Records released a slightly different version with Knuckles as the lead artist. In a recent interview with Czarina Mirani for 5 Magazine, Principle complains, “I’ve never been signed to Trax! So they literally just stole my stuff.”

geplaatst:
Kan iemand die versie van Principle nog ergens vinden? Het lijkt wel van youtube te zijn gehaald, en op Spotifty zie ik het ook niet staan.

geplaatst:
29. Charles B - Lack of Love (1988)

Een wat vergeten Chicagohouse klassieker, geproduceerd door Adonis en geschreven en gezongen door Charles B, het kwam uit op een Engels label, en werd ook gemixt door een Engelsman.
Het is een combinatie van acid met soulvolle zang, veel claps, een heel heldere productie, goed opgebouwd richting het tweede deel waar er nog een piano bijkomt, waardoor het een erg swingend en uptempo nummer is. Vorig jaar is het nog gecoverd door de Britse band Friendly Fires, maar dat is echt verschrikkelijk gedaan.

Adonis/Charles b Lack of Love High Quality HQ Pioneer PLX-1000 - YouTube

https://img.discogs.com/spG09A1BmAQefAvNwGFYcWQONWg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1687151-1236950465.jpeg.jpg

geplaatst:
28. Logic - The Warning (Inner Mix) (1990)

Dance muziek is nou niet echt iets om voor de teksten te gaan luisteren, maar The Warning is wel een uitzondering met een wat poëtische tekst over racisme. Dezelfde tekst is later ook door The Orb in Star 6 & 7 8 9 (Phase II) gebruikt.
Logic is een kwartet uit New York en hun muziek kwam uit op het bekende label Strictly Rhythm, o.a Roger Sanchez zat er in, maar hij heeft volgens mij niet meegewerkt aan dit nummer.
Het is deep house/garage op zijn best, met die vertraagde vocal van Maduro, lekkere synths, piano, en zelfs nog een trompet, en hoewel het over racisme gaat straalt het nummer toch positiviteit uit.

Logic - The Warning - YouTube

https://img.discogs.com/NfpUfyJhQFmmRYrW1SSOmBabtvg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-33749-1566335710-2387.jpeg.jpg

geplaatst:
27. The Timewriter - Here Comes the Sun (1998)

Gyzz en Spraylt hadden eerder al nummers van Jeremy in hun lijst, een ander alias van de Duitser Jean Frank Cochois. Met The Timewriter maakte hij iets lichtere deephouse, maar net als al zijn ander producties, en dat zijn er nogal veel, is het erg smaakvol geproduceerde muziek, je hoort dat er veel muzikaal talent in de man zit.
Here Comes the Sun is dan ook een perfect gekozen titel voor dit nummer, want dit is gelukzalige dance, geen zorgen, geen stress, heerlijk ontspannen op een zomerse dag. Het nummer is een beetje funky, met mooie melodieën en een vrouwelijke vocal sample, het werkt allemaal prima samen, erg knap gedaan.

The Timewriter - Here Comes The Sun - YouTube

The Timewriter - Jigsaw Pieces (1998)

26. The Age of Love - The Age of Love (Watch Out For Stella Club Mix) (1992)

Een van de eerste trancehits is deze mix van Jam & Spoon. Het origineel komt al uit 1990 en is gemaakt door twee Italianen, de ene is Giuseppe Chierchia die ook bekend is van deze italo classic Pino D'Angiò - Ma quale idea (1981) HQ - YouTube en de ander is Bruno Sanchioni die ook in BBE zat.
De zangeres was trouwens Karen Mulder, een Nederlands model, die in die tijd erg bekend was in dat wereldje.
Deze mix vind ik tevens een van de mooiste trancenummers, een diepe, gelaagde en sterk opgebouwde track, mysterieus en hypnotiserend. Zijn tijd ver vooruit.

The Age Of Love (Jam & Spoon Watch Out For Stella Mix) - YouTube

https://img.discogs.com/JSk32R1X1m3wVE_1TPXax6AxthY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-29757-1396874300-5395.jpeg.jpg

Wat een vette track, die van Herbert trebremmit
Bedankt voor ons erop te wijzen

25. Phuture - Acid Tracks (1987)

Samen met mijn nummer 32 Sleezy D, is dit een van de eerste, zo niet de eerste acid track, en meteen ook de beste wat mij betreft. Ook deze is geproduceerd door Marshall Jefferson, en o.a DJ Pierre, die al eens langs kwam in deze top 100 onder het Yvette alias, zat in Phuture.
Het origineel komt al uit 1984, toen werd het veel gedraaid door Ron Hardy, waar een leuk verhaal over staat op discogs bij de commentaren, maaar kwam pas in 87 uit op trax records.
Een bijzonder nummer is het, ook door de speelduur van 11 minuten, je wordt er helemaal ingezogen door die monotone beat en die zuigende acid bliepjes. Wat was ik daar graag bij geweest toen mensen dit voor het eerst hoorden, dat moet echt wel heel apart zijn geweest om zoiets compleet nieuws te horen.

Phuture - Acid Tracks (1987) - YouTube

Phuture - Acid Tracks | Releases, Reviews, Credits | Discogs

24. Polynation - Sufi Pt II (2016)

Deze heb ik ooit ontdekt toen ik nog in de toevoegcrew zat, volgens mij heb ik deze toen goedgekeurd en meteen beluisterd, het viel me vooral op door de hoes.
Polynation zijn twee Nederlanders en maken een soort ambient house, wat je wel een beetje kunt vergelijken met Jon Hopkins. De EP Sufi vind ik te gek, maar de andere dingen die ze gemaakt hebben vind ik weinig boeiend, die sound heb ik ook wel een keer gehoord na al die jaren Hopkins en Apparat, ik vind het eerlijk gezegd een beetje achterhaald.
Maar goed, deze track is echt heerlijk, met een weids geluid maar ook onderkoelde sfeer, goed opgebouwd en met een toffe break. Rustgevende muziek maar toch ook geschikt voor een dansvloer.

Polynation ft Marlon Penn - Sufi Pt II - YouTube

Polynation - Sufi (2016)

23. Pete Heller - Big Love (1998)

Misschien wel de grootste floorfiller uit mijn top 100, dit was toen een enorme hit op de dansvloer en ging mee op de golf van filter house uit Frankrijk, maar dan gemaakt door een Engelsman! Heller werkte vooral samen met Terry Farley, maar die was net naar Chelsea die avond en toen heeft hij dit nummer gemaakt.
Het is een heerlijke feelgood plaat waar je warm en vrolijk van wordt, een ultieme dansplaat!

Big Love-Pete Heller (LP version) - YouTube

The story of Pete Heller's Big Love | Defected Records™ - House Music All Life Long

22. Mathew Jonson - Marionette (2004)

Begin maart stond er nog een stuk op RA over deze klassieker, en daarin wordt beweerd dat deze sound is ontstaan nadat mensen zat waren van de bombast van trance, nou lijkt me dat sterk, want minimal bestond al wel langer, zie Plastikman, maar met zo'n arpeggio erbij is het wel bijzonder, zou kunnen dat dat toen nog niet zoveel gebeurde.
Marionette is een melancholisch meesterwerk, in tegenstelling tot Big Love van Pete Heller word ik hier niet vrolijk van maar eerder een beetje weemoedig. De track is erg sterk opgebouwd en rond de zeven minuten hoor je zelfs nog een mooie break, lijkt me echt heel erg goed te werken op een dansvloer, maar helaas nooit daar gehoord.

Mathew Jonson - Marionette - YouTube

RA Reviews: Rewind: Mathew Jonson - Marionette on Wagon Repair (Single) - residentadvisor.net

Paar weken hier niet gekeken, maar je laatste 20 nummers bevatten een flink aantal persoonlijke favorieten: Herbert, Sasha, Octave One, Sleezy D, Frankie Knuckles, Jones & Stephenson, Phuture, The Age of Love en Mathew Jonson

21. Rhythim Is Rhythim - Strings of Life (1987)

De klassieker van Derrick May, alhoewel die piano niet door hem bedacht is, zie ook deze youtube video van Michael James. Strings of Life 2015 - Original Piano Chords - Michael James - Detroit Techno - YouTube

The original Strings of Life, credited to Derrick May, came from a song I wrote called, Lightning Strikes Twice. Derrick sequenced it, added his drum track and strings and it became the song Frankie Knuckles named Strings of Life.

Maar goed, dat is maar een klein gedeelte van het nummer, het hoekige ritme, de synths en de wat onvoorspelbare opbouw, zijn allemaal door May bedacht. Het schijnt ook wel apart te zijn dat er geen baslijn in het nummer zit, maar ik heb geen idee of dat zo is. Producer Mike Dunn zei er het volgende over: "he has no idea how people can accept a record that doesn't have a bassline."

Rhythm Is Rhythm - Strings Of Life - 1987 - YouTube

Rhythim Is Rhythim “Strings of Life” | Insomniac

20. Johannes Heil - Calling Pt. 1 (1998)

Calling is een single uit 1998, maar deze stond later ook op het album Feiern uit 2001.
Het is een lange en pulserende techno track opgebouwd rond een synthmelodie, dit is zo diep, melancholisch en duister dat ik altijd een beetje wegdroom als ik dit hoor, het zuigt je helemaal op.
Hopelijk gaan wat meer mensen Heil luisteren na aanleiding van dit topic, hij heeft zulke mooie techno gemaakt, maar slechts weinigen lijken het te kennen.
Degene die de tekst schreef op RA over Marionette van Jonson moet dit nummer maar eens gaan luisteren, dan komt ie er wel op terug dat het een nieuwe sound was.

Johannes Heil - Calling Pt. 1 - YouTube

https://img.discogs.com/Zk0ZIZsyFEJ4ek-GPiwHX6xvR-A=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-10136-1555252545-3686.jpeg.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.