menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
Ponty Mython schreef:
Deze staat ook in mijn lijst. Wat betreft dancebladen had je ook nog Bassic Groove en Update. Die twee zijn later samengegaan, maar dat was geen succes.

Bassic Groove heb ik toentertijd nog wel eens losse exemplaren van gekocht.

Voor de liefhebber staan er een groot aantal op issuu. Bassic Groove Magazine Archive - Issuu

geplaatst:
54. Boston 168 - Oblivion (2016)

Dit is net als Voices from the Lake een duo uit Italie, en ze maken vergelijkbare techno.
Een jaar geleden ontdekt op youtube en gek genoeg stond er nog geen ep van ze op musicmeter, toen maar even een paar toegevoegd, maar sindsdien is GrafGantz de enige die er op gestemd heeft. Ze verdienen meer luisteraars!
Deze track is melancholisch, diep en spacey met een laag acid, minimal maar wel erg geschikt voor de dansvloer.

Boston 168 - Oblivion [ODDEVEN004] - YouTube

Boston 168 - Oblivion EP (2016)

geplaatst:
53. Truth - The Start (1992)

Een aardig obscuur nummer dit, het is officieel nooit uitgebracht en staat alleen op een promo EP die voor bizarre prijzen op discogs heeft gestaan.
Truth is de Brit Mark Goddard, die verder geen enkele productie op zijn naam heeft staan, en volgens iemand op youtube is hij tegenwoordig taxichauffeur. Een totaal onbekende dus, en jammer dat hij verder niks gemaakt heeft, want als je dit kunt maken dan ben je wel erg goed wat mij betreft.
The Start is techno maar dan meer de ambient techno kant, met een baslijn, daarover mooie strings en ratelende beats. Melancholisch, gelukzalig, en perfect voor bij een zonsopkomst.
Het schijnt tegenwoordig wat meer bekendheid te krijgen doordat Aphex Twin het in zijn sets draait.

Truth (Mark Goddard) - The Start - YouTube

https://img.discogs.com/k5UH5WTma3FGU3-4vyML_7NKCGw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-967958-1566321181-6404.jpeg.jpg

geplaatst:
Mooi nummer ja, volgens mij ooit via jou opgepikt in het favoriete danceplaten topic!

geplaatst:
52. Silicon Scally - The Love Inside (2002)

Nog een gruwelijk onderschatte artiest op musicmeter is de Brit Carl Finlow, onder zijn alias Silicon Scally maakt hij de mooiste electro. The Love Inside komt van het album Mr. Machine en is helaas niet te vinden op youtube of spotify, gelukkig kan ik het nog wel laten horen want het staat op bandcamp. Het is een diepe en dansbare track, goed opgebouwd, richting het einde komt er steeds meer emotie in met die prachtige synths.

The Love Inside | Carl Finlow - carlfinlow.bandcamp.com

Silicon Scally - Mr. Machine (2002)

geplaatst:
trebremmit schreef:
Nog een gruwelijk onderschatte artiest op musicmeter is de Brit Carl Finlow, onder zijn alias Silicon Scally maakt hij de mooiste electro.

Eens, maar Electrilogy onder z'n eigen naam vind ik toch nog steeds z'n beste release.

geplaatst:
Die ken ik nog niet, binnenkort maar eens opzoeken.

geplaatst:
trebremmit schreef:
Die ken ik nog niet, binnenkort maar eens opzoeken.

Is eigenlijk een reeks EP's / 12 inches, maar is ook een compilatie van: Carl A. Finlow - Electrilogy + (2003)

geplaatst:
51. Orbital - Belfast (1991)

Mijn favoriete Orbital, met een sample van de soprane Emily Van Evera, eerder al gebruikt door The Beloved in The Sun Rising, dus uniek waren ze hier niet in, maar het is wat mij betreft nog wel een stuk beter gedaan.
Belfast is echt zo'n nummer wat prima in het programma MTV's Chill Out Zone paste, ultieme relax muziek, prima om als laatste in een set te draaien voor dat het feest is afgelopen en het licht aan gaat. Dromerig, sfeervol en ontroerend.

Orbital - Belfast HQ - YouTube

https://img.discogs.com/hXnRAN_x6IDnDt8hHEW5hob7arM=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-73016-1355048548-9428.jpeg.jpg

geplaatst:
Blijf deze lijst met veel plezier volgen: een gebalanceerde mix van bekende en minder bekende classics, waarbij er voornamelijk verrassende keuzes instaan. Belfast is dat ook enigszins, hoewel ik het er helemaal mee eens ben: ook voor mij de favoriete Orbital track (ex aequo met Halcyon+On+On dan) en tevens de enige Orbital plaat die ik op 12" heb.

geplaatst:
50. Theo Parrish - Lost Angel (2001)

Iedere keer als ik Lost Angel luister denk ik, ik moet toch eens wat meer van die man op zoeken, maar het komt er maar nooit van. Niet dat dit het enige is wat ik van hem ken, maar een heel album heb ik nog nooit geluisterd.
Het is eigenlijk best een monotone track, maar zo ontzettend sfeervol en diep, je kunt er zo met je gedachten bij wegdromen. Alhoewel het deep house is heeft ook een beetje een rokerige jazz club sfeer, muziek voor in de nacht. Zou Burial hier ook naar geluisterd hebben?

Theo Parrish - Dreamer's Blue's / Lost Angel | Discogs

https://img.discogs.com/asp2_Ii1ZSfsWOYPGWZK3t86XL8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-8920-1156442516.jpeg.jpg

geplaatst:
Mooie ontdekking van Truth!

geplaatst:
49. Wamdue Kids - That's the Feeling (1996)

Het clipje bij dit nummer is niet van de Wamdue Kids zelf, maar gemaakt door iemand anders. Toch past het wel perfect bij dit nummer, je ziet een aantal parachutisten die zweven boven de wolken en bergen, afgewisseld met basejumpers die van bergen afspringen. Prachtige shots die het gevoel van het nummer, wat gaat over vrijheid, goed weergeven. Dit is weer een heerlijk deephouse nummer van de Kids, en doet veel denken aan Can You Feel It van Mr Fingers, vooral dat baslijntje.

Wamdue Kids - That's The Feeling - YouTube

Wamdue Kids - Wamdue Works (1996)

geplaatst:
Ik kan die post van Theo Parrish niet meer editen, maar hierbij nog het youtubeclipje, ik had per ongeluk de discogs link geplaatst zie ik nu.

Theo Parrish - Lost Angel - YouTube

geplaatst:
48. Sacha Funke - Mango (2008)

Hier heeft een Nederlander een soort van clipje bij gemaakt, hij rijdt rond in zijn auto en dat past prima bij de muziek, inmiddels is het al 9 miljoen keer bekeken, of dat voor de muziek is of het clipje weet ik niet.
Helemaal origineel is het niet want bij Daso - Meine deed iemand dit al een jaar eerder en die is al 19 miljoen keer bekeken.
Mango is wel mijn favoriet van Funke, uit de tijd dat ie nog goede nummers maakte, wat ie de laatste jaren doet vind ik niet zoveel meer aan. Fijne minimal, rustig en warm, met als baslijn een volgens mij bewerkte gitaar.

Sascha Funke - Mango (Original Mix) - YouTube

Sascha Funke - Mango (2008)

geplaatst:
47. The Ananda Project - I Think I'm Losing You (1998)

In januari stond er een stuk op RA over de EP waar dit nummer van af komt, ik kende het nog niet, maar toen ik zag dat Chris Brann er achter zat ben ik het meteen gaan luisteren.
Wat deze track kenmerkt is de harde kick drum, dat hoor je niet vaak in deephouse, maar het is geen hard nummer, want daarover horen we vervormde vocals, vogels en mooie synths. Voor mij is dit een nummer waar ik gelukkig van word, geen zorgen, even ontspannen, maar het zou ook prima werken op een dansvloer denk ik.

Ananda Project - I Think I'm Losing You - YouTube

RA Reviews: Rewind: The Ananda Project ‎- Cascades Of Colour EP on Nite Grooves (Single) - residentadvisor.net

The Ananda Project - Cascades of Colour EP (1998)

geplaatst:
Wow, mooie ontdekking - deze track van The Ananda Project.

geplaatst:
46. Night Moves - Transdance (New York Disco Mix) (1983)

Het oudste nummer in mijn top 100, en het komt uit Engeland. Het is een nogal obscuur nummer volgens mij, ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord tot eind vorig jaar. Het origineel komt al uit 1981, en vind ik ook erg goed, maar dat is meer electropop/new wave en dus niet echt geschikt voor dit topic.
Het werd toen veel gedraaid in Chicago en New York door Ron Hardy en Larry Levan, en er zijn veel verschillende mixen van, maar deze disco mix vind ik wel de tofste, met die lekkere baslijn in het begin.

It is considered a blueprint that traces the line from UK Synthpop to Chicago House and Detroit Techno.
volgens deze link: Night Moves - Transdance EP - Dark Entries Records - darkentriesrecords.com

nightmoves - transdance ( nyc mix ) - YouTube

geplaatst:
45. Yantra - The Birth of Stars (1994)

Yantra zijn twee Britten, maar dit nummer is in de VS opgenomen in de studio van Damon Wild. Ook dit nummer zou prima passen in MTV's Chill Out Zone. Wat je hoort is downtempo met wat trance invloeden en een breakbeat, heerlijke zweefmuziek, prima om op te ontspannen.
Het is afkomstig van de 360 single, en is de b kant daarvan. Van de a-kant maakte de Nederlander Jeroen Verheij (Secret Cinema) nog een remix.

Yantra - The Birth Of Stars (1993) - YouTube

https://img.discogs.com/ycgu275EB9VvvSEDhMY1d74Dyzc=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-81393-1162399823.jpeg.jpg

geplaatst:
44. Secret Cinema - Timeless Altitude (1994)

Secret Cinema dus en ook deze komt uit 94, een Nederlandse techno klassieker mag het wel genoemd worden. Verheij, ook de producer achter Grooveyard die hier al eerder voorbij kwam, scoorde hier een internationale hit mee.
Ik zou me voor kunnen stellen dat sommigen dit wat te eentonig vinden, maar ik vind het heerlijk, er zit een goeie drive in het nummer, en het werkt denk ik wel beter om het op de dansvloer te horen dan thuis, maar harder zetten wil ook nog wel eens helpen. Voor mij is dit een van de betere Detroit techno platen uit Nederland.

Secret Cinema - Timeless Altitude || Music Man - 1994 - YouTube

https://img.discogs.com/ThaGugPG9hE10ZPK6G1-7-HyXR4=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-17055-1301564976.jpeg.jpg

geplaatst:
43. Anthony Rother - Dualis (2002)

De Duitser Anthony Rother kun je wel zien als de opvolger van Kraftwerk, veel van zijn muziek gaat ook over computers, robots en technologie. Dualis is afkomstig van het album Hacker, en dat zijn samen met Sex With the Machines wel mijn favoriete albums van hem. Later ging hij wat meer electro house of pop maken maar daar vind ik niet zoveel aan, gelukkig maakt hij tegenwoordig weer pure electro.
Dualis is een sterk opgebouwde track, die door prachtige melodie en schurende beats een opzwepend effect heeft. Dit moet het zeker goed doen op de dansvloer.

Anthony Rother - Dualis - YouTube

Anthony Rother - Hacker (2002)

geplaatst:
42. 808 State - Magical Dream (1989)

Het wisselt nog wel eens welke ik de beste vind van 808 State, ik zit vaak tussen deze en Pacific State te twijfelen, maar ook een Southern Cross en Deepville zijn erg goed. Wat Magical Dream zo goed maakt is de wat afstandelijke/monotone zang, het ritme, aparte effecte en de prachtige melodielijnen daarover, waardoor je in een soort flow raakt. Toentertijd was dit baanbrekend, en van grote invloed op de verdere ontwikkeling van dance muziek. Misschien vinden sommigen het ouderwets klinken, maar ik vind het nog steeds een fris plaatje, en productioneel erg sterk.

808 State - Magical Dream (audio only) - YouTube

Ik heb laatst een top tien gemaakt van mijn favroriete 808 State nummers, helaas ben ik nog de enige.

808 State top 10

geplaatst:
41. Laurent Garnier ‎- The Sound of the Big Babou (1999)

Garnier heb ik 1 keer live gezien, dat was op lowlands 97, helaas kan ik mij daar niks van herinneren, maar ik heb het destijds omcirkeld als gezien. Ik was toen nog niet zo into techno als alto zijnde, maar er waren toen in de nacht alleen dj's, dus ik had weinig keus, behalve dan de drum n bass tent.
Maar goed, toen was dit nummer nog niet uit, die kwam twee jaar later uit en werd wel vaak gedraaid op MTV, volgens mij heb ik het daar ook leren kennen. Het is mijn favoriet van Garnier, een spannende schurende en stoere techno track, met een heerlijke drive, prima om even je gaspedaal in te trappen als je het in de auto draait.

Laurent Garnier The Sound of Big Babou - YouTube

https://img.discogs.com/RfYxISB2x57Eo55jkv7ey6x4XLA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-14406738-1573899567-9594.jpeg.jpg

geplaatst:
Mango, Timeless Altitude, Sound of the Big Babou, rijtje überklassiekers hoor

geplaatst:
Valt Mango daar ook al onder? Dat wist ik niet.
Of komt dat door de film Berlin Calling?

geplaatst:
40. Shifted - Control (2011)

Shifted heb ik leren kennen door dit topic, Spraylt had er een nummer van in zijn top 100 staan en daardoor ben ik maar eens meer gaan opzoeken van deze artiest. Zo kwam ik terecht bij deze minimalistische technobanger, de titeltrack Control van de EP uit 2011, welke mij direct greep. Want wat een diepe en duistere trip is dit, als je er eenmaal in zit nestelt het zich helemaal in je brein. Het zou me niks verbazen als Jeff Mills dit ook goed vindt.

Shifted - Control - YouTube

Shifted - Control (2011)

geplaatst:
Ponty Mython schreef:
Deze staat ook in mijn lijst. Wat betreft dancebladen had je ook nog Bassic Groove en Update. Die twee zijn later samengegaan, maar dat was geen succes.

Geweldige nostalgie. Begon het niet met 10Dance? , dat werd Update (in een krant achtig format), daarna Update als tijdschrift en daarna de fusie met Bassic Groove (met teveel aandacht voor kleding en image)

De Update krant en tijdschrift versies moet ik nog in een doos ergens hebben want ik heb ze altijd bewaard

Ik was een fanatiek lezer van Update!, omdat het zich voornamelijk focuste op de wat alternatievere dancemuziek. Dat blad heeft zeker bijgedragen aan de ontwikkeling van mijn muzieksmaak. Slam! was meer gericht op house en clubmuziek en Bassic Groove (BG) voornamelijk op kleding en gadgets. OOR liep destijds nog een beetje achter de feiten aan. Ik moet al mijn Updates ook nog ergens hebben verstopt... Je had ook nog een Amerikaans danceblad genaamd XLR8R, die was ook wel goed (maar lastig te vinden).

trebremmit schreef:
Garnier heb ik 1 keer live gezien, dat was op lowlands 97, helaas kan ik mij daar niks van herinneren, maar ik heb het destijds omcirkeld als gezien. Ik was toen nog niet zo into techno als alto zijnde, maar er waren toen in de nacht alleen dj's, dus ik had weinig keus, behalve dan de drum n bass tent.

Waarom steel je mijn geschiedenis?

GrafGantz schreef:
(quote)

Waarom steel je mijn geschiedenis?

1978 rules.

Ik heb toen bijna het hele weekend bij het Delta podium gestaan zie ik nu, bij die hardcore bandjes. Gewoon niet naar Jeff Mills geweest.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:10 uur

geplaatst: vandaag om 19:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.