menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
Hele mooie update weer. Zoals ook aangegeven in mijn eigen lijst is Strings of Life voor mij verre van de beste Derrick May track, maar wel een logische keuze natuurlijk. Evenals overigens de gekozen tracks van Mathew Jonson en Johannes Heil. Laatstgenoemde track kende ik nog niet maar bevestigt deze Duitser eens te meer als een van de meer ondergewaardeerde producers.

trebremmit schreef:
21. Rhythim Is Rhythim - Strings of Life (1987)

De klassieker van Derrick May, alhoewel die piano niet door hem bedacht is, zie ook deze youtube video van Michael James. Strings of Life 2015 - Original Piano Chords - Michael James - Detroit Techno - YouTube

(quote)

Maar goed, dat is maar een klein gedeelte van het nummer, het hoekige ritme, de synths en de wat onvoorspelbare opbouw, zijn allemaal door May bedacht. Het schijnt ook wel apart te zijn dat er geen baslijn in het nummer zit, maar ik heb geen idee of dat zo is. Producer Mike Dunn zei er het volgende over: "he has no idea how people can accept a record that doesn't have a bassline."

Rhythm Is Rhythm - Strings Of Life - 1987 - YouTube

Rhythim Is Rhythim “Strings of Life” | Insomniac

Mooi! Deze free-jazz cover van Kieran Hebden en Steve Reid is ook erg de moeite waard: Kieran Hebden & Steve Reid - Strings Of Life - YouTube. Mooie ode aan de vrijgevochten spirit van Derrick Mays klassieker.

Ik houd niet zo van free jazz, maar dit is wel erg goed gedaan! Bedankt voor de tip!

19. Underground Resistance - Jupiter Jazz (1992)

Jupiter Jazz staat op de EP World 2 World, waar ook de toffe track Amazon op staat, maar Jupiter Jazz vind ik nog wel iets beter.
Het valt op door de harde synth die er direct vanaf het begin in knalt, nou ben ik geen expert in maten maar die synth loopt volgens mij in een ander ritme dan de beat en daardoor krijg je een wat aparte mix wat heel goed werkt. In het middenstuk veranderd het nummer ineens in wat meer ambient of acid techno, 808 State achtig zeg maar, totdat rond 3:45 die synth er weer in komt. Een mooie combinatie van verschillende stijlen dus, maar toch ademt het Detroit techno.

Underground Resistance - Jupiter Jazz - YouTube

Underground Resistance - World 2 World (1992)

18. Wamdue Kids - Memory and Forgetting (1996)

De derde track van de Kids in mijn lijst, vier als je die van Ananda Project erbij telt. Ja, ik ben nogal weg hun.
Memory and Forgetting komt van de EP Ocean Between Us, en is veruit het mooiste nummer van hun. Het ritme doet denken aan Detroit techno, de productie klinkt een beetje rauw of bewust wat mistig, maar de soulvolle piano, het tempo en de soundwaves maken dit tot een van de mooiste deephouse nummers. Werd toentertijd gedraaid door o.a Laurent Garnier en Sasha lees ik, en dat zegt wel wat over de kwaliteit. Wel jammer dat dit voor prijzen van meer dan zestig euro weggaat op discogs, ik had deze graag zelf op vinyl willen hebben, maar dat is me toch echt te duur.

Wamdue Kids - Memory and Forgetting - YouTube

https://img.discogs.com/HklKu3CoUCQSe7nTNRIZtQ1O5KU=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-37374-1142884820.jpeg.jpgA

Linkje werkt hier niet!

-SprayIt- schreef:
Linkje werkt hier niet!

Nu wel?

17. Russ Gabriel - Peace for Thought (1993)

Deze komt van de Peace EP en is daarvan het laatste nummer, het was de eerste release van Gabriel. Deze Brit is niet echt bekend op musicmeter, en ik moet zeggen ik ken alleen die Peace EP, en verder nog niks van hem. Moet zeker nog een keer dat Voltage Control album checken want die schijnt wel goed te zijn.
Maar goed, Peace for Thought dus, een acht minuten durend ambient techno meesterwerk, wat nog echt die old school sound heeft waarin je de snares, drums, hi-hats enz allemaal apart van elkaar hoort.
Het begint met een synthwave waarna de snares er in komen, daarna de beat en hi-hats, klinkt vrij simpel maar werkt erg goed, wat je krijgt is een diepe, atmosferische en melancholische trip.

Russ Gabriel - Peace For Thought - YouTube

https://img.discogs.com/r8aUfzAZ98phgWmqQ0z80oVnXsI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-93138-1474702668-7224.jpeg.jpg

trebremmit schreef:
19. Underground Resistance - Jupiter Jazz (1992)

Jupiter Jazz staat op de EP World 2 World, waar ook de toffe track Amazon op staat, maar Jupiter Jazz vind ik nog wel iets beter.
Het valt op door de harde synth die er direct vanaf het begin in knalt, nou ben ik geen expert in maten maar die synth loopt volgens mij in een ander ritme dan de beat en daardoor krijg je een wat aparte mix wat heel goed werkt. In het middenstuk veranderd het nummer ineens in wat meer ambient of acid techno, 808 State achtig zeg maar, totdat rond 3:45 die synth er weer in komt. Een mooie combinatie van verschillende stijlen dus, maar toch ademt het Detroit techno.

Underground Resistance - Jupiter Jazz - YouTube

Underground Resistance - World 2 World (1992)

Mooi! Was een van de allerlaatste platen die in Trouw gedraaid werd ook.

16. Kerri Chandler - Mommy What's A Record (2010)

Chandler gaat al heel wat jaren mee, zo rond 1990 bracht hij zijn eerste EP uit, en als dj is hij ook al sinds die tijd actief. Nou heb ik laatst een Watergate mixalbum van hem gehoord en die viel me erg tegen zo plat, vond het wel apart want zijn muziek is dat helemaal niet.
De man was nogal standvastig met het alleen uitbrengen op vinyl, zo bracht hij bijna niks digitaal uit, totdat er veel vraag naar digitaal kwam omdat zijn vinyls veel te duur werden. Met Mommy What's A Record gaf hij uiteindelijk toe en gaf deze gratis digitaal uit, wat wel apart is omdat op de hoes van de lp staat: "Records are forever held on to, files are not".
Mommy What's A Record komt van de EP The Thing For Linda 2010, en is soulvolle deephouse met een gesproken wat humoristisch intro van Chandler, daarna wordt het een heerlijke diepe en warme track met een wat rauwe groovy beat.

Kerri Chandler - Mommy What's a record - YouTube

https://img.discogs.com/ynEyMI9PQstBfSt6-MvD03KdVRg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2198704-1356277486-2202.jpeg.jpg

15. Cybotron - Clear (1983)

De originele versie van dit nummer staat alleen op de eerste versie van het album Enter, de bekende versie van de single is eigenlijk een remix gemaakt door de New Yorkse dj Jose "Animal" Diaz.
Eind jaren negentig kocht ik het mixalbum Lady Aïda Presents Doppler F ACT, nadat ik haar had zien draaien in Doornroosje, het is een mix van electro, techno en drum n bass, en door dat album leerde ik dit nummer kennen. Het sprak met meteen aan, ook al begreep ik het niet helemaal, want wat was nou de bedoeling van dit soort futuristische muziek? Maar later verdiepte ik me wat meer in Atkins en Detroit en kwam ook achter het bestaan van Kraftwerk en dergelijke, waardoor ik het wel kon plaatsen.
Op discogs staat nog een mooie quote van Atkins over dit nummer:

“"Clear goes along with the concept of clearing all the old programs and bring all the new. We want to give hope to the listeners for the future, the post-industrial atmosphere in Detroit was very depressive. To talk about the future and prediction provided a sense of hope, of something to look forward to.

Cybotron - Clear - YouTube

https://img.discogs.com/_rWj9gjwTyTZR7NfUoTS-v6yAAo=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-17859-1550539278-5845.jpeg.jpg

Mooi, Clear!!
Bij mij staat ie op 27 bij mijn 80's dance lijst topic die nog lang niet klaar is, dat tempo van jou kan ik niet aan

14. Nicholas - Silvering (2000)

Nicholas is de Fransman Nicolas Lemercier, rond de eeuwwisseling heeft hij drie EP's gemaakt onder deze naam en nog wat ander werk onder andere aliassen. Daarna heeft hij niks meer gemaakt, best apart dus, en ik kan verder ook helemaal niks over hem vinden.
Silvering heb ik ontdekt op het mixalbum Nite:Life 06 van Ian Pooley en is deephouse met Franse invloeden, dus met wat filter disco en een beetje funky. Het is een heerlijk relaxed, beetje fuzzy en loom nummer, met vertraagde vocals.
Onlangs presenteerde Ian Pooley zijn favoriete b-sides in Electronic Beats TV op youtube en daar kwam deze ook langs, daarna is het een erg gewilde track geworden en staat er nog maar 1 exemplaar op discogs die 100 euro kost.

Nicholas - Silvering - YouTube

Nicholas - Wanderungen (2000)

13. 51 Days - Paper Moon (1994)

51 Days bestaat uit Alex Dijksterhuis en Gaston Steenkist, samen zijn ze verantwoordelijk voor een enorm aantal producties, waarvan die van Steenkist het bekendst zijn, o.a The Good Men, Klatsch!, René Et Gaston, en Chocolate Puma.
Toch is Paper Moon niet zo bekend en dat is jammer, want ik vind het een van de beste Nederlandse dance producties ooit. Volgens iemand op discogs is dit de eerste tech house productie ooit, nou weet ik niet of dat waar is, maar het zou best kunnen, volgens mij kwam dat genre toen net een beetje opzetten.
Het nummer heeft een heerlijke hypnotiserende groove, daarover een mooie synth en een warme vocal, misschien voor sommigen wat te eentonig, maar ik raak er altijd helemaal in.
De hele EP waar dit nummer vanaf komt is trouwens de moeite waard, een verborgen parel uit de Nederlandse dance geschiedenis.

51 Days - Paper Moon - YouTube

51 Days - Paper Moon (1994)

12. LoSoul - Open Door (1996)

Open Door is een track die ik pas sinds een paar maanden ken, blijkbaar heb ik het helemaal gemist toentertijd, en daarna ook nooit gehoord. Een paar maanden geleden stond er een recensie van een album van LoSoul op RA, en na aandleiding daarvan ben ik wat op youtube gaan opzoeken. Dit nummer, wat zijn eerste productie is, staat niet op het album maar kwam als eerste bij de zoekfunctie naar boven en heeft meer dan vier miljoen views, en daar was ik dus wel verbaasd over omdat ik er nog nooit van gehoord had.
Inmiddels is het een van mijn favoriete dance nummers geworden, alleen denk ik niet dat iedereen dit kan waarderen want er zit niet veel variatie in, wel zit er een heerlijke groove in, is het funky, een beetje tribal en door de loop werkt het wat hypnotiserend, maar krijgt het ook een goede drive.

Losoul - Open Door - YouTube

https://img.discogs.com/CDUOmqkf-iPIdsJUnBBX4B_3JHQ=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1134486-1197877973.jpeg.jpg

11. Inner City - Good Life (1988)

LoSoul ken ik slechts een aantal maanden, maar Good Life ken ik al vanaf eind jaren tachtig. Ik zat op de basisschool toen deze uit kwam en was ongeveer een jaar of elf en volgde de top 40, waar deze dus ook in stond. Volgens mij vond ik er toen niet zo heel veel aan, ik was meer fan van Roxette en Micheal Jackson in die tijd, maar zo rond 2000 heb ik deze herontdekt en zelfs op vinyl aangeschaft met alle mixen er op.
Vandaag de dag is het een van mijn favoriete dancenummers, positief, swingend en heerlijk hoe die synths klinken en dan de zang van Paris Grey er over. Erg knap zoals Saunderson soul in Detroit techno bracht en samen met Big Fun het genre naar de hitlijsten bracht.

Inner City - Good Life (Official Video) - YouTube

“Good Life’ is a song that’s going to touch people forever, it’s gonna inspire people, change their mood when they need it, it’s definitely going to make them dance.

GAME CHANGER: INNER CITY 'GOOD LIFE' | DJMag.com

10. DJ Rolando - Knights of the Jaguar (1999)

Rolando Ray Rocha groeide op in een Spaanse wijk in Detroit, en dat hoor je ook in zijn muziek. Knights of the Jaguar is een techno track met veel latin invloeden, en toch heeft het die typische UR sound mede door die synth geluiden. Helemaal origineel is het niet want de soundtrack van de cult film Liquid Sky uit 1983 bevat het volgende nummer: Track 03, Night Club I, from Liquid Sky Soundtrack - YouTube, en het lijkt er op dat hij daar zijn inspiratie vandaan heeft.
Sony Duitsland heeft er trouwens nog een trance versie van uitgebracht, zonder toestemming van Banks, dit kon omdat hij het nummer niet gelicenceerd had. Waaarna het nummer na veel protesten van fans werd teruggetrokken. Toch is het wel te vinden op youtube onder de naam Don Jaguar. Nadat Don Jaguar werd teruggetrokken besloot Banks om zelf een video op te nemen voor Jaguar en dat werd de eerste videoclip van UR.

Dj Rolando - Knight of the Jaguar - YouTube

The Aztec Mystic “Knights of the Jaguar” | Insomniac

9. Ce Ce Rogers - Someday (1987)

En daar is Marshall Jefferson weer, hij schreef de tekst en produceerde dit nummer. Rogers werd daarna gevraagd om de tekst in te zingen, en daardoor werd hij een bekende zanger en werd Someday de eerste house productie voor een major label.
In het begin van de house waren er veel producties waar een positieve boodschap in zat, wat ook het gevoel op de dansvloer weergaf. Het werd ook niet voor niets de The Second Summer of Love genoemd, tenminste hier in Europa, ik weet niet of dat ook zo was in de VS.
In Someday zit ook zo'n hoopvolle en positieve tekst, maar het was vooral een aanklacht tegen de apartheid in Zuid-Afrika, lees ook dit interessante stuk uit Engeland: CE CE ROGERS SOMEDAY - World HQ - welovewhq.com
Daarbij heeft Rogers een prachtige stem en is de productie van Jefferson geweldig, met vooral de piano als bekende melodie die later weer gesampled werd door Liquid. Ik word altijd een beetje vrolijk en droevig tegelijk van Someday.

CeCe Rogers - Someday (12'' club mix) - YouTube

https://img.discogs.com/F6goLx0cFuitqSyGZIqBwmrm3Yg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1237469-1202825790.jpeg.jpg

8. Plastikman - Consumed (1998)

Richie Hawtin zijn meesterwerk waar hij zijn Plastikman sound geperfectioneerd heeft. Alhoewel hij vast ook heeft geluisterd naar een Monolake of Basic Channel.
Minimale percussie en maximale soundscapes, ik krijg altijd het gevoel van die langzaam pulserende beat dat ik in een trein zit en de mistige sneeuwlandschappen aan mij voorbij gaan. Een intens stukje muziek, maar niet zwaar, het zuigt je eerder op en brengt je even in een andere wereld.
Ik lees overal dat het niet geschikt is voor een dansvloer, maar mij lijkt het juist wel tof om dit in een set te horen, dat moet best bevreemdend zijn.

Consumed (Original Mix) - YouTube

https://img.discogs.com/CgxXWxARtmyvkRSnhP7pE_dBFIA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-13781-1228152868.jpeg.jpg

Potver Bert, ik zie je lijst nu pas

Maar gelukkig op tijd voor de ontknoping!

geplaatst:
7. Jon Hopkins - Open Eye Signal (2013)

In 2013 heb ik deze ontdekt op musicmeter, ik las de berichten bij het album en klikte op het clipje van dit nummer en was direct betoverd door de beelden, maar ook door de muziek, het versterkt elkaar enorm.
En dat is best bijzonder want videoclips zijn meer iets van het verleden, toch leuk dat er hier nog wel energie is ingestoken en het staat zelfs op imdb Jon Hopkins: Open Eye Signal (2013) - IMDb
Open Eye Signal is een hoogtepunt van het vorige decennium qua dance muziek, het is gelaagd, goed opgebouwd en erg diep. De rauwe baslijn op de voorgrond met die prachtige synths op de achtergrond, erg sfeervol en het stimuleert je gedachten. Er is maar een track uit het vorige decennium die ik beter vind.

Jon Hopkins - "Open Eye Signal" (Official Music Video) - YouTube

https://www.booooooom.com/wp-content/uploads/2013/12/open-eye-signal-video.jpg

geplaatst:
6. Mr Fingers - Can You Feel It (1986)

De meest bekende houseklassieker denk ik wel, of het nou de eerste instrumentale versie is of de latere met de bekende vocals. De eerste versie vind ik zelf de mooiste, en onvoorstelbaar dat dit al in 1986 is gemaakt, als ik het goed heb werd het al in 84 gedraaid door Knuckles en Hardy, maar of dat helemaal de dezelfde versie is weet ik niet.
Can You Feel It is een warm en melancholisch deephouse nummer met een beetje loom tempo, mooie Roland 909 beats en heerlijke synths.
Eigenlijk is alles al wel gezegd over Can You Feel It en daarom vond ik dit verhaal wat er ook wel wat mee te maken heeft wel interessant, tot vandaag had ik nog nooit van de man gehoord. Wat grappig is, is dat veel houseklassiekers uit Chicago zijn gemasterd door ene Bud Pressner, zijn initialen staan vaak op discogs vermeldt, zo ook bij Washing Machine waar dit nummer vanaf komt.
Nu blijkt dat een orkestleider en klarinetspeler te zijn die in 1920 is geboren en er staat een prachtig verhaal van hem op deze site. Bud Pressner and Gary Indiana's Lost Audio Empire - 5mag.net

Mr Fingers - Can You Feel It - YouTube

geplaatst:
Oioioi, dit had zo ook mijn top 10 kunnen zijn Rolando, Hopkins en Mr. Fingers toch zeker...

geplaatst:
5. Sterling Void & Paris Brightledge - It's Alright (1987)

Het wordt een beetje eentonig, maar ook deze klassieker is geproduceerd door Marshall Jefferson, deze deed hij samen met Sterling Void en de zanger Paris Brightledge.
Het is een uplifting en positieve house track met die typische piano geluiden van Jefferson, als je je down voelt dan is dit zeker het goede medicijn. Het nummer krijgt veel soul door de zang van Brightledge, daarover die dikke baslijn en de eerder genoemde piano maken het tot gelukzalige muziek. Helemaal in deze tijden is dit wel een aanrader om je even weer wat vrolijker te voelen. Maar het is ook tekenend voor de tijd waarin dit gemaakt is, waar mensen veel hoop en optimisme haalden uit housemuziek.
Misschien kennen de meeste mensen deze trouwens van The Pet Shop Boys, die er een cover van maakten in 1988. Maar die vind ik lang niet zo goed.

Generations will come and go
But there's one thing for sure
Music is our life's foundation
And shall succeed all the nations to come

Sterling void & Paris Brightledge- It's all right - YouTube

geplaatst:
Ja die PSB versie kende ik (veel) eerder al zag ik natuurlijk ook wel andere namen staan ipv Tennant en Lowe

Bij Mr Fingers krijg ik toch altijd een strandtent gevoel bij

geplaatst:
Sterling Void heeft ook nog een remix gemaakt van die Pet Shop Boys versie. Zo was de cirkel weer rond.

geplaatst:
4. Maceo Plex - Solar Detroit (2015)

Maceo Plex is Eric Estornel, ook bekend als Mariel Ito. De titel van dit nummer is vernoemd naar Solar wat zijn kind is, en naar Detroit waar hij in dat jaar met hem/haar naar toe ging. Het is dan ook een soort van ode aan die Detroit stijl, want het doet wel denken aan The Final Frontier van UR, maar ook aan Acid Eiffel van Garnier.
Een prachtig opgebouwd nummer met een rustig tempo, mooie synths en veel emotie, het is dan ook mijn favoriete track van het laatste decennium. Solar Detroit is spannende techno, goed om op te dansen maar ook om op je koptelefoon te luisteren, en erg goed geproduceerd.
Ik vroeg me wel af hoe het kwam dat juist dit nummer zoveel views had op youtube, en dat blijkt deels te komen door Deadmau5, die een set met techno draaiden voor een publiek wat er niet op zat te wachten. In die set werd ook Solar Detroit gedraaid en later op twitter gingen ze nogal te keer tegen het publiek en daardoor trok dit nummer dan weer de aandacht. Deadmau5 Responds To Fan Outrage Over NYE Set | Your EDM - youredm.com

Maceo Plex - Solar Detroit - YouTube

geplaatst:
Deze van Maceo Plex kende ik niet, maar is ook fijn! Doet me een beetje denken aan Acid Eiffel.

geplaatst:
Ja, het begin doet erg denken aan Acid Eiffel. Niet geheel toevallig draaide of draait Laurent Garnier Solar Detroit wel eens in zijn sets.

Laurent Garnier at The Peacock Society | In Video | Resident Advisor - YouTube

geplaatst:
3. The Prodigy - Claustrophobic Sting (1994)

Music For The Jilted Generation was de eerste cd die ik gekocht heb, dat was zo rond 1995, en ik was toen een jaar of zeventien. Daarvoor had ik alleen cassettebandjes, maar toen ik een vakantiebaantje kreeg kon ik van dat geld een stereotoren kopen en daar moest natuurlijk ook een cd bij, en dat werd deze omdat ik No Good wel een tof nummer vond.
Dat album viel me eerst erg tegen, ik begreep er geen snars van en alleen Voodoo People, One Love en No Good vond ik leuk. Ik wilde hem zelfs weg doen, maar toch maar bewaard en jaren later wat meer gaan draaien en toen viel het kwartje wel.
Het beste deel vind ik nog steeds het laatste wat ook wel The Narcotic Suite heet, en dat is niet voor niets want het is wel een trip, vooral Claustrophobic Sting is een hypnotiserend, opzwepend en bezeten nummer. Die dikke acidlijn met die keiharde beats en daarover de sample "My mind is glowing" afgekeken van 2001 Space Odessey, ik ga hier altijd helemaal op los. Dit werkt het beste op de dansvloer met wat hulpmiddelen.

The Prodigy - Claustrophobic Sting - YouTube

https://assets.change.org/photos/0/kx/is/DzKxisUEbrkRGvq-400x225-noPad.jpg?1527301950

Gast
geplaatst: vandaag om 03:08 uur

geplaatst: vandaag om 03:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.