menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Dim
Poek schreef:
Ik had Better Off Alone ergens in de top 100 verwacht, maar top 3 vast niet. Fatboy Slim dan wellicht? Basement Jaxx? Groove Armada? The Orb/ital?

Ik had Better Off Alone ook wel in de top 100 verwacht; ik verbaas mezelf.

Dim
Nog geen goede antwoorden gezien. De grootgrutters van deze lijst (waaronder The Prodigy en Royksopp) hebben hun hoogste notering gehad.

Opvallend: twee van de drie namen in de top-3 kwamen we in het geheel nog niet tegen in deze lijst.

In het kader van ‘nog beter dan Robyn’ Club 8 ?

Dim
Poek schreef:
In het kader van ‘nog beter dan Robyn’ Club 8 ?

Ook hier moet ik ontkennend op antwoorden.

3. The Orb - Little Fluffy Clouds
2. FSOL - Papua New Guinea
1. Rotterdam Termination Source - Poing

???

Better off Alone: zou ik prompt gebruiken voor een langduriger verblijf op de vrolijke vierkante meter. Doe dan Olive/Oakenfold You're Not Alone, of de remix. Stel dat MuMe = Ikea, krijg ik hier het gevoel in de ballenbak te zijn beland

Dim
Ponty Mython schreef:
3. The Orb - Little Fluffy Clouds
2. FSOL - Papua New Guinea
1. Rotterdam Termination Source - Poing

???

Future Sound Of London stond wel op de longlist, maar heeft het niet gehaald.

Ik denk dat 1 van de drie van voor 1995 is en dat er nog een classic komt en iets totaal onverwachts

Dim schreef:
(quote)

Future Sound Of London stond wel op de longlist, maar heeft het niet gehaald.

Dat dit kan in Nederland.

Dim
3. Younger Brother - Psychic Gibbon
We gaan er níet met een stampende top-3 uit, want het brons is voor een nummer dat het midden houdt tussen ambient en psychedelische trance. Het duo Posford en Vaughan, geen onbekenden in het wereldje, brachten in 2003 onder deze naam hun eerste album uit; voor het tweede album, in 2007, werden, voor het mogelijk maken van een grotere variatie in muziek, meerdere leden aangetrokken, waaronder Ruu Campbell, die eerder actief was voor Leftfield. The Last Days Of Gravity, met intrigerende hoes, heeft de nummer-3 van mijn lijst als slottrack en is absoluut één van favoriete nummers aller tijden, en dat is niet alleen omdat er een geluid wordt neergezet dat sterk doet denken aan het beste album van The Cure (wat dan weer één van mijn favoriete bands is). Dit is een heerlijk droomnummer en wat mij betreft een prachtig liefdesliedje, met de tekst "see you in the sky, in the morning - see you in the stars at night"; zo van, ik draag je altijd met je mee, ik denk altijd aan je.

Best okee dit, al vind ik de gitaar die er na 2 minuten inkomt ietwat cheesy. Het einde deed me denken aan Shpongle. Ik ben echter zeer benieuwd op welke nummers van Leftfield deze Ruu Campbell heeft meegedaan; Ik kan er helemaal niks over vinden. Zelfs discogs biedt geen uitkomst.

Voormalig Leftfield zanger lees ik. Misschien is er nog een Leftfield? Of dat hij live gastzanger was? Ik kan er verder ook niks over vinden.

trebremmit schreef:
Voormalig Leftfield zanger lees ik. Misschien is er nog een Leftfield? Of dat hij live gastzanger was? Ik kan er verder ook niks over vinden.

Er zijn labels genaamd Leftfield/Left Field en er is ook een genre genaamd 'leftfield'. Als ik zijn naam intik bij Google dan zie ik overal hetzelfde stukje tekst met een verwijzing naar de band Leftfield, maar ik zie werkelijk nergens enige credits van hem of iets wat op een bijdrage wijst. Hij maakt breekbare gitaarmuziek en dat lijkt me nou ook niet echt iets wat bij Leftfield (de band) past. Meestal als Leftfield samenwerkt met een zanger of zangeres dan krijgen die een co-credit (bv Afrika Bambaata, John Lydon, Roots Manuva). Ik denk dat er een misverstand is ontstaan en dat 'Leftfield' of naar het genre verwijst, of een label, maar niet de dance band.

Hij zit op facebook en ik heb het hem daar maar even gevraagd hoe het zit. Nu wil ik het weten ook, hopelijk gaat ie antwoorden.

Ik heb al antwoord.

Hey man. Yes I did but it was never released. Hope that helps! It was really good actually. Oh well! xx

Weten we dat ook weer.

Edit:
A whole year we worked together!
Verzonden door Ruu Campbell: Vandaag om 00:10
Another musical tragedy at the hands of needing to much money! It was at that cross over period from the £££ of the 90’s to the digital age! Creativity never really goes though. All fuel for the fire!
Verzonden door Ruu Campbell: Vandaag om 00:10
Glad I cld help! xx

Dim
2. The Knife - Silent Shout
The Knife trakteerde ons tussen 1999 en 2014 op vele muziekjes, die onderling sterk verschilden in kwaliteit. De begintracks van Deep Cuts zijn erg sterk, maar het echte hoogtepunt kwam drie jaar later; niet dat het hele album nou zo geweldig was, maar wát een opening. Perfect samenspel tussen de repeterende baslijn, de hoge synths en de vocalen. Zo klinkt de perfecte electrotrack dus.

Ik ken eigenlijk helemaal niks van The Knife, maar dit is idd wel een dik nummer. Toch maar eens wat meer opzoeken.

Dim
1. New Order - Blue Monday
Je in het geheel niet vertonen bij de vorige 99 nummers en dan uiteindelijk genadeloos toeslaan: New Order is de nummer-1 van mijn dance top 100. New Order doet eigenlijk wat The Knife doet, maar dan langer en beter: ons voorzien van fijne muziekjes met een sterke 80's-vibe. Dat is voor New Order natuurlijk ook makkelijker, want zij waren er toen al, en maakten onder meer dit meesterwerk, dat binnenkort de 40e verjaardag viert, en nog steeds een enorme floorfiller is. Wat wil je ook met zo'n geniaal thema; ook al zou het nummer vier keer zolang duren, zou het nog steeds niet gaan vervelen.
Een goede vriend van mij luistert al jaren per editie ongeveer drie nummers van de Radio 2 Top 2000, maar deze hoort er altijd bij, en "how does it feel" is in al die jaren in sms-vorm naar de ander gestuurd.

Top 2 is van grote klasse! Leuke, gevarieerde lijst Dim!

Eigenlijk ook wel weer logisch, deze nummer 1. Leuke lijst inderdaad!

Altijd leuk om de dance top 100 te volgen, dank Dim! Fijne afsluiters, mooie lijst!

Dim
Het was mij een waar genoegen. Leuk dat er meegelezen en gereageerd werd. De Spotifylijst hebben jullie nog te goed:

Dance Top 100 van Timmus

Ik wens mijn opvolger Revo (toch?) veel succes.

Ik moet zeggen dat dankzij jou ik toch regelmatig Leila K opzet met Open Sesame, blijft op een of andere manier toch heel erg hangen. Had het zonder jouw lijst ook nooit ontdekt, dat is in mijn inziens ook het leuke van zo'n top 100, nieuwe muziek. Dus bij deze nogmaals bedankt voor alle moeite en tijd die in jouw lijst is gaan zitten.

Ik had een hele wordfile aangemaakt met mijn tracks en die is ineens verloren gegaan. Maar ik zal later vanavond toch nog de eerste 10 erin gooien.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo diep in de muziek zit als de meeste hier. Maar er was wel een tijd dat ik regelmatig dance opzette en dat waren mijn tienerjaren (zeg maar tussen 1997 en 2002). Een deel van de nummers die het haalden hebben het gewonnen op jeugdentiment, maar dat zie ik bij meerdere lijsten hier dus daarin ben ikgeen uitzondering.

Om mijn muziekale reis in de dance maar even te schetsen

Voorloper van dance die ik grijs gedraaid heb is de soundtrack van Saturday Night Fever, had ik op een cassettebandje. Eerste dancetracks die ik me kan heugen en me bevielen waren van Snap!, Gala, Nightcrawlers en dergelijke. Een van de eerste dance singles zelf gekocht was van Armand Van Helden - You don''t know me (geen spijt van) en Stardust - Music sounds better with you (evenmin spijt van) en Basement Jaxx - Red Alert. Volgde destijds met interesse dingen van Minstery of Sound, en wat er aan dance op MTV sporadisch voorbij kwam. 1998 is een jaar waarin ongeveer de hele top 40 van buiten kende. Het is tevens de tijd dat trance er groot werd. Aanvankelijk was ik daar wel fan van maar merk dat heel veel nummers het toch niet gered hebben qua evergreen waarde. Ik kwam voor deze lijst voor een dilemma te staan wat ik er allemaal in zou gooien en ik heb besloten heel veel artiesten eruit te laten die al vaak terugkwamen (een enkele uitzondering daargelaten). Dus geen Armand Van Helden, Basement Jaxx, Snap!, Etienne de Crechy, Stardust, Groove Armada, Leftfield, Royksopp, Faithless etc. Ben voor wat minder bekende tracks gegaan die ik echt niet minder vind.

100. Lele - Kickstart Le Brommer
Le Le - Kickstart Le Brommer - YouTube

We klappen er meteen maar even op met deze, een beetje de elektronische stem die je bij Boyz Noize ook wel terugkeert. De mix waarbij af en toe het nummer dus stilgezet en herhaald wordt doet voor mij als hiphopliever wel een beetje aan als het scratchwerk wat veel hiphoptracks hebben. Verder natuurlijk leuk het geluid van de brommer op tactische plekken ook in het nummer verwerkt zit. Uit 2008.

99. Chicane - Saltwater
Saltwater (Original) by Chicane - YouTube

Ook een nummer waarvan ik de single kocht. Telde er in Engeland met zuur verdiende zakgeld maar liefst 4 pond voor neer maar dan had je wel de editie met het doosje en de extra remixes. Opera en trance zijn vaak een goede combinatie, Sarah Mc Laughlan bewees dat bij Silence van Dilerium maar denk ook aan een track van DJ Quiksilver met Ameno. Hier is het Maire Brennan die vaak overgeslagen wordt als het aankomt op de credits. Haar Keltisch gezang geeft het nummer toch wel extra diepte. Uit 1999

98. Imhotep - marble mine
IMHOTEP - MARBLE MINE - YouTube

Om een of andere reden verslingerd geraakte aan Franse hiphop uit de jaren '90 en zeg je je Franse hiphop dan kom je niet voorbij de giganten van IAM uit Marseille. Ook wel de Franse Wu Tang Clan genoemd vanwege hun veelzijdigheid en het gegeven dat vele uit deze groep soloprojecten startten die succesvol werden. De producer van het hele stel, artiestennaam Imhotep bracht een solo album uit met slechts beats. Ik vind het nog steeds geniaal maar merk wel dat dit echt een beetje een vergeten plaat is. Zijn arabische klanken zijn ongeevenaard. Voor de puristen die dit geen dance vinden zet ik officieel mijn cheatcode in. Uit 2000

97. Triple X - Feel the same
TRIPLE X - FEEL THE SAME - YouTube

Typisch jeugdsentiment nummertje. Toegegeven niet het beste wat ooit op dancegebied is uitgekomen maar klinkt nog steeds lekker in het gehoor. Als puber smachtend naar vrouwelijke aandacht kon ik me ook wel erg in de clip herkennen. Uit 1999.

96. Laidback Luke - Popmusic
Laidback Luke ft. Jay Underground - Popmusic - YouTube

Dit klinkt als een jaren '80 track waar de stofkam doorheen is gehaald en het tempo nog net een paar tandjes is opgekrikt. Al met al is het de energie van dit nummer die me nog steeds aanspreekt door al die jaren heen.

95. Joris Voor - Blank
Joris Voorn - Blank - YouTube

Voor mij nog altijd een van de beste Nederlandse dj's als het op setjes aankomt, zeker zijn Balance 014 mix benadert de perfectie. Moet bekennen dat deze track zo op het eerste gezicht best oppervlakkig zal klinken maar hij beklijft toch bij mij.

94. Arganaut - Your body is the temple
Argonout – Your Body Is A Temple - YouTube

Er was een tijd waarin je nog best moeilijk aan muziek kwam zonder kapitalen neer te leggen. Een loophoole was bij de bieb cd's lenen en die overzetten op cassette of later kopieren als cd. Ik had mijn vader er een keer op uitgestuurd om wat van DJ Tiesto te lenen maar alles was uitgeleend behalve In search of sunrise III. Dat bleek achteraf een prima keuze te zijn en heb het grijsgedraaid op een vakantie naar Tsjechie. Een zo'n nummer wat op repeat ging was. Dikke trance maar wel echt van het soort die je ook in een trance kon brengen. De tekst body is the temple werd rond diezelfde tijd overigens nog gebezigd door Edgar Davids toen hij zich moest verdedigen na de nandrolonaffaire.

93. Dominik Eulberg - Die Seeadler der Meuritz
Die Seeadler Der Mueritz - Dominik Eulberg - YouTube

Eulberg heeft een album gemaakt met alleen maar flora en fauna namen, dit nummer verwijst naar adelaar maar dat lijkt redelijk random gekozen. Wat ik wel van dit nummer kan zeggen is dat het er qua energie redelijk inklapt, goede opbouw ook. Aardige Techno zoals alleen de Duitsers dat kunnen.

92. IAN BROWN - F.E.A.R.
Ian Brown - F.E.A.R. (Official Video) - YouTube

Elke zin uit dit nummer is opgebouwd uit de beginletters van het woord fear. Sommigen zullen zich afvragen waar ken ik Ian Brown ook alweer van? Hij is dus de leadzanger van The Stone Roses, en zelfs al ken je de Stone Roses niet, hun intro van het nummer Fools Gold zal meteen een belletje doen rinkelen.

91. Vondelpark - Camels
VONDELPARK "CAMELS" VIDEO - YouTube

Van Nederlandse makelij en een heerlijke duffe zondagochtend uitbrakplaat. Maar je kan er op dansen dat bewijst de clip wel.

90. Love Connection - The Bomb
Love Connection - The Bomb (International Version) [Official Video] - YouTube

Ja dit trucje is natuurlijk vaker uitgehaald in de late jaren '90 begin 2000, de hele revival van de jaren 70 disco en dat een tikje updaten naar de moderne tijd. Een band als Alcazar is er groot mee geworden. Maar waarom nou deze? Moeilijk te zeggen, een beetje jeugdsentiment en op een of andere manier blijft deze lekker in het gehoor liggen.

89. Ben Bohmer - Desolate
Ben Böhmer - Desolate (Bade Records) - YouTube

Techno kun je wel aan de Duitsers overlaten, dat bewijst ook deze track wel. Bohmer zit qua sound een beetje in de buurt van de broertjes Kalkbrenner, Sascha Funke, Kollektiv Turmstrasse etc. De eerste heb ik buiten mijn lijst gelaten omdat ze al vaak terugkwamen. Deze track is wat minder bekend. De vocals die opduiken in dit nummer passen precies bij de stemming.

88. Bran van 3000 - Astounted
Bran Van 3000 ~ Astounded - YouTube

Bran van 3000 brak eind jaren 90 door met het iconische 'drinkin' in LA' dat was nog ongesampeld. Hier worden ze ondersteund door een sample van Curtis Mayfield. Het is natuurlijk mierzoet maar tegelijkertijd is dit voor mij zo'n nummer wat altijd een positieve vibe heeft.

87. Bobby Analog - When will our day come Bobby Analog - When Will Our Day Come - YouTube

De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat ergens Frans moest zijn rond de eeuwwisseling,. Niets is minder waar want het kwam in het Verenigd Koninkrijk uit in 2017. De sample is duidelijk herkenbaar van jaren 70 soulfunk nummer Rasa - when will our day come. Het is overigens niet de eerste keer dat iemand met die sample aan de haal ging. Hiphop artiest Common Sense (Taken it EZ uit 1995) jatte hem ook al eens.

86. D Note - Shed my skin D*Note - Shed My Skin - YouTube

Was toch tijd voor een absolute klassieker. Als je allerlei top 100 dance lijstjes van magazines of radio's raadpleegt staat deze er vaak wel ergens in. De vocals dragen dit nummer ook wel, waardoor het instant herkenbaar is.

85. Filterheadz - Yimanya Filterheadz - Yimanya (Original Mix) - YouTube

Aan Belgische dance kon ik in de jaren 90 niet echt vaak plezier beleven. Lasgo, Sylver, Fiocco, Touch of joy, Kate Ryan, Milk Inc. ...ik vond het helemaal niks. Filterheadz zijn een zeldzame uitzondering, hoewel als je alle nummers van ze gaat luisteren je tot de conclusie komt dat ze wel een beetje een one trick pony zijn. Yimanya is van het hele spectrum wel echt hun beste track, de exotische vocals, de goede opbouw, de tempowisselingen, de toevoeging van andere instrumenten en het toewerken naar een climax.

84. Yonderboi - Riders on the Storm Yonderboi - Riders On The Storm - YouTube

Deze gast komt uit Hongarije en maakt al een tijdje albums die binnen het spectrum van Easy Listening van hoog niveau zijn. Achtergrond/reclame muziek die in mijn ogen niet altijd de waardering krijgt die het verdient. Met Padabam leverde hij bijvoorbeeld stiekem een hele sterke track af. De bewerking Riders on the Storm is in mijn ogen ook subliem. Hij is hier subtiel te werk gegaan in het niet verkrachten van het nummer maar door op de juiste plekken wat toe te voegen en weg te laten toch weer een andere vibe te creëren.

83. Fila Brazilia - Subtle Body Fila Brzillia - Subtle Body - YouTube

Over subtiel gesproken, Fila Brazilia toont hier in de kunsten van het op nihilistische gronden produceren van een track. Want ja, wat horen we hier nu eigenlijk? Telkens dezelfde toetsaanslagen en soms wat belletjes en andere ondersteunende achtergrondgeluidjes. En toch komt deze binnen.

Fun fact, Fila Brazilia produceerde ooit het nummer Butter that Mask die na een minuut of 5 een Nederlandse talige sample heeft van 30 seconden die waarschijnlijk niemand ter wereld kan verstaan behalve wij.

Revo schreef:

91. Vondelpark - Camels
VONDELPARK "CAMELS" VIDEO - YouTube

Van Nederlandse makelij en een heerlijke duffe zondagochtend uitbrakplaat. Maar je kan er op dansen dat bewijst de clip wel.

Het betreft een misleidende bandnaam want dit zijn Britten.

Goede band overigens, leuk om ze tegen te komen!

Taalspelletjes van Ian Brown

Arrie schreef:
(quote)

Het betreft een misleidende bandnaam want dit zijn Britten.

Goede band overigens, leuk om ze tegen te komen!

Haha, dat heb ik nooit geweten, bedankt voor de aanvulling. Een beetje hetzelfde als Engelse DJ Jurgen Vries dan.... Ik vond zelfs de clip er typisch Nederlands uitzien haha.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:19 uur

geplaatst: vandaag om 03:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.