MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
040. Madonna - Hung Up (2005)

Misschien vreemd om de Queen of Pop in deze lijst op te zien duiken, maar wat mij betreft heeft ze deze eer dubbel en dwars verdiend en heb ik toch nog een beetje Abba in mijn Top 100 weten te smokkelen. Sowieso is Confessions.....met Madonna op de dans toer meer dan het checken waard. Mijn favoriete moment is dat de muziek weg fade, met mij daarbij.....naar de grond; waarna hij nog een keer in al zijn glorie opnieuw wordt opgebouwd.

Ook HET nummer van mijn zeilvakantie in Kroatië 2017, telkens als we plots aanmeerden bij een nieuw eiland, vaste routine om ons snel in kleren te hijsen en de muziek van veelal Madonna aan banden te leggen.

039. Disclosure Feat. Lorde - Magnets (Jon Hopkins Remix) (2015)

Natuurlijk kon Jon Hopkins ook niet ontbreken. Twijfel of ik hem binnenkort weer een keer in Utrecht wil gaan zien. Op basis van zijn laatste optreden de laatste zomer een zekere JA! Dit nummer van Disclosure is nog maar nauwelijks herkenbaar in deze remix. Jon is een grote teaser, want oh wat brengt hij mij in extase hier! Vanaf +- 2.00 bouwt het nummer op en op en gaat maar door met opbouwen om pas na 4 minuten volledig uit elkaar te klappen en HOE.

038. Rone - Parade (Dominik Eulberg Remix) (2012)

Echt een synoniem voor lief dit luchtige nummer wat rustig wordt opgebouwd om uiteindelijk te belandden in een overweldigende draaikolk van emoties. Heb Eulberg eindelijk live gezien vorig jaar, nota bene op een doordeweekse donderdag terwijl ik de volgende ochtend om 7 uur weer op moest om te werken. Uiteraard ben ik toch tot diep in de nacht gebleven en heb als compromis geen alcohol gedronken. Dit nummer diende samen met Bicep`s Glue als slotoffensief van een gelukzalig optreden.

037. Near the Parenthesis - Under Lights (2006)

Geen zuivere dancemuziek, maar wel lucht opvullende, warme muziek om op te chillen/of te loungen. Beeldt voor mij perfect een gemiddeld dagritme uit van mij; in het begin onder de radar in slaapstand waarna het licht door je gordijnen naar binnen prikt, je rustig ontbijt om de wijde wereld in te gaan. De versnipperde geluiden staan voor de vele communicatie overdag en na 2.00 wordt het alweer langzaam avond, tijd om te sporten of om af te spreken met vrienden; je probeert dit moment te rekken.....Vanaf 4.16 is het echter toch alweer nacht geworden en lig je nog even gelukkig in je bed de afgelopen dag te overdenken om daarna in een diepe slaap te vallen.

036. End - Mr Guns (2004)

Geniale chaos! Het begint allemaal met een vrolijk en energiek melodietje dat lijkt weg te zijn gelopen uit een detective. Wat volgt is een opstapeling van sopranenzang, straatruis, pistoolschoten en andere herrie. Heerlijk als het melodietje gewoon heel nonchalant weer voor de dag komt met de misdadigers weliswaar nog op zijn hielen, wat leidt tot een zinderende achtervolging/ontknoping.

035. Swayzak - State of Grace feat. Kirsty Hawkshaw (2000)

Kirsty Hawkshaw heeft een gouden stem voor kwalitatieve dance producties. Haar bijdrage aan It`s a Fine Day haalde het nipt niet, maar ook in dit nummer pakt ze flink uit. De vocalen zijn allesbepalend, eerst vol bezieling gezongen in het Engels om richting het einde uit te pakken met Duitse vocalen ( haar moeder is van origine Duits ) wat zorgt voor een fijne stijlbreuk in dit schitterende nummer. Zowel op muzikaal als emotioneel niveau wordt het niveau nogmaals opgeschroefd.

034. The Chemical Brothers - Swoon (Lindstrom and Prins Thomas Remix) (2010)

Lindstrom & Prins Thomas timmeren al jaren aan de weg en hebben onderweg al veel lekkers gemaakt. Een redelijk nummer van The Chemical Brothers wordt hier omgetoverd tot een liefdesbetoog van 10 minuten, dat zich op geheel eigen wijze van begin naar einde meandert. Onderweg komen we tegen: droog leggingen, stroomversnellingen, blokkades, afgronden, sterrenregens bij nacht als de rivier blijft stromen....Afijn dit gaat zo lekker voort, het prototype van muziek om euforisch van te worden.

033. Ricardo Villalobos - Enfants (Chants) [A Side] (2008)

Dit moet wel haast een van de meest opbeurende, vrolijke producties op plaat ooit vastgelegd zijn.
Zie de woorden Baa waa ja-ja! Baa waa ja-ja! nog maar eens uit je hoofd te krijgen voor de rest van je leven. Dat het nummer zo 17 minuten lang doorgaat is wellicht wat overdreven, met slechts alleen een pianoloopje, een vrij doffe beat die maar door blijft stoempen en dus dat kinderkoortje. Maar dat kinderkoortje is BRILJANT! Beleef dit nummer als in een roes. Naast stevige techno kan deze man dus ook uitstekende minimal zomertechno maken.

032. Autechre - Piezo (1994)

Wederom geen typische plaat om hard op uit je dak te gaan op de dansvloer. Meer een om `s ochtends tot je te nemen als je net de hele nacht hebt lopen raven, je kunt nog niet slapen; want je moet alle positieve prikkels even verwerken dus je ligt ergens op een heuvelrug of op een strandje bij te komen kijkend naar de sterren. Gewoon hemels hoe de nerveuze productie langzaam wordt overgenomen door stralende ambient die steeds heviger gaat schijnen om de boel uiteindelijk over te nemen. Welterusten!

031. Veerus & Maxie Devine - The Sound (2013)

Ja, daar is hij dan! Al veel moois mogen vissen uit de lijsten hiervoor, waarvan dit het absolute hoogtepunt is gebleken. Ben benieuwd of -SprayIt- deze ook voor mij in gedachten had. Wat een geweldige dreiging om te dansen gaat er van dit nummer uit. Echt een banger, wat een machtige aanloop naar het refrein en als hij eenmaal ontploft wat pakt hij draad weer snel op om opnieuw op te bouwen naar een nieuwe climax. Het schuuuurt, het schaaaaft, het bouuuwwwt, het graaaaaaft......Staat geen maat op hoe hard dit nummer bij mij binnenkomt, iedere keer weer.

herman schreef:
Jerez de la Frontera, wat een plek om een eerste festival te beleven. Ik ben er tijdens een roadtrip in 2015 doorheen gereden en we moesten even stoppen... echt een mooie plek.

Ja dat was echt een gave plek. We zijn zelfs nog even per taxi naar Cadiz gereden om met onze dronken koppen overdag uit te slapen op het strand aldaar.

-SprayIt- schreef:
048. Klinkt als leuke dansfeestjes! Doe graag eens mee, al moet ik na het instorten van een knie op Lowlands wat meer op gaan passen. Grappig, deze song, maar niet helemaal mijn ding i.v.m. de zang. Heb Hot Chip nooit echt heel tof gevonden, al snap ik goed dat je hier lekker op kunt dansen.

Zeker een keer meeten op een festival!

En oef dat klinkt niet best, instorten van je knie.....Beterschap daarmee!

040. Leuk om deze in je lijst te zien. Instant trip down memory lane bij het horen van de eerste noten. Wel heel fout natuurlijk, maar dat mag best af en toe. Je zet er vast een lekkere banger tegenover in dit tiental. Zeer dansbaar en opzwepend, tof om weer eens te draaien!
039. En daar is meteen een heerlijke diepe plaat! Jon Hopkins mag zeker niet ontbreken! Die opbouw is zo ontzettend lekker, gekkenhuis. Draai 'm nu vol op de koptelefoon, kippenvel. Ik twijfel ook nog over Catch, wil deze man wel weer eens zien en ook Maribou State kan me bekoren. Vind alleen de locatie wat minder voor deze muziek...
038. Hey, leuk. Heb zowel de live versie en de albumversie in mijn lijst genoemd, maar kende deze remix niet. Hartelijk dank, want ook deze versie doet mijn hart sneller kloppen. Zo'n simpel deuntje, maar oh zo lekker, mooi dat Rone de aandacht krijgt die hij verdient.
037. Heb deze cd ook in de kast staan, maar het is zeker 5 jaar geleden dat ik hem beluisterde. Gaat morgen mee in de auto! Dit is inderdaad geen dance, maar wel heel chill. Je hebt het mooi omschreven, prachtige track.
036. Haha, wat is dit nou weer? Mooie verrassing dit gekke plaatje. Ik hou altijd van die engelachtige hoge vrouwenstemmen, zeker in combinatie met gekke, spannende geluiden. Nou, die krijg je. Wat een herrie, allemachtig, het lijkt Xanopticon wel. Wil jou daar wel op zien dansen! Vreemdste track uit je lijst, maar weer een leuke ontdekking.
035. En we gaan door met de ontdekkingen. Deze onbekende plaat doet mij duidelijk minder, een beetje flauw ofzo, die beat overtuigd niet echt en het voelt wat gekunsteld voor mij. Ook vind ik haar stem niet per se mooi of bijzonder. Wat dat betreft vind ik Röyksopp beter in dit soort muziek.
034. Heel fijn om Prins Thomas genoemd te zien worden! Viel bij mij net buiten de selectie, maar ik vind het een absolute eindbaas, wat snapt die man het zeg. Leuk om de discussie onder de track te lezen, niet iedereen is het met je eens! Ik wel, heerlijke remix waar alles inzit.
033. Heb een beetje een haat-liefde verhouding met zijn muziek, zie dat ik deze EP met 3* heb beoordeeld. Nu ik het weer hoor zou ik een halfje erbij overwegen, maar ergens vind ik het te eendimensionaal aandoen, ik kan het niet goed uitleggen. Het duurt mij te lang en nergens komt echt diepte of drop. Dat hoeft natuurlijk ook niet altijd, maar ik mis toch contrasten, lagen of spanning.
032. Mooi om te zien dat je dit soort platen "durft" te selecteren. Ik snap je beschrijving volledig, mooie track van een bijzonder goed album. Ken je deze plaat? Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen (2002)
031. Heyyyy, daar issie dan! Wat tof zeg, niet gedacht. Ik had Max Cooper in gedachten. Tjah, dit is een ramplaat deluxe. Alle registers open, stilzitten is er niet bij. Al gezien hoe Solomun hem erin gooit vanaf 20:00 hier, kippenvel tot op mijn tenen. Solomun & H.O.S.H. | Diynamic Festival, Amsterdamse Bos DJ Set | DanceTrippin - YouTube

Vond overall je vorige tiental net iets beter, maar hier zaten enkele leuke ontdekkingen tussen. Kijk uit naar de volgende, keep 'm coming!

Ik ga 99% zeker ook naar CATCH, mocht je gaan ben ik zeker in om te meeten!

Trouwens, props voor dat heerlijke Hung Up van Madonna, stiekem ook wel een van mijn grote favorieten van haar. Weet nog dat ik groot fan was toen ik jong was en nummer klinkt nog altijd fris.

Verder kende ik dat nummer van Jon Hopkins nog niet, erg gave remix. Wat een eindbaas is het toch ook. Verder ook erg onder de indruk van End, Mr. Guns. Weet ook niet precies hoe je hier op zou moeten dansen, maar een heerlijk nummertje is het wel. Doet me een beetje denken aan de band Morphine.

Verder zijn die Lindstrom & Prins Thomas Remix en het erg relaxede Under Lights mooie ontdekkingen.

Die set van Solomun met H.O.S.H. is trouwens erg tof, ben normaal niet zo'n heel groot fan van Solomun, maar hij draait hier wel erg lekker!

-SprayIt- schreef:
Ik twijfel ook nog over Catch, wil deze man wel weer eens zien en ook Maribou State kan me bekoren. Vind alleen de locatie wat minder voor deze muziek...

Tivoli fijne tent natuurlijk maar komt beter tot zijn recht op een festival lijkt mij ook. Ga toch niet al te lang meer wachten en eind van de week de knoop doorhakken, gaat gewoon uitverkopen namelijk.

Mooi om te zien dat je dit soort platen "durft" te selecteren. Ik snap je beschrijving volledig, mooie track van een bijzonder goed album. Ken je deze plaat Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen (2002)

Ja, ben wel bekend met het werk van Chris Cunningham. Echter de hele cd moet ik zeker nog eens aandachtig voor gaan zitten.

Al gezien hoe Solomun hem erin gooit vanaf 20:00 hier, kippenvel tot op mijn tenen. Solomun & H.O.S.H. | Diynamic Festival, Amsterdamse Bos DJ Set | DanceTrippin - YouTube

Wow, echt geweldig! Je ziet het publiek daar ook helemaal stukgaan. Mooi dat het nummer ook niet gelijk wordt weggedraaid maar dat hij echt een podium krijgt en pas na ruim 5 minuten weer verdwijnt.

Leuk om alle berichten te lezen over hoe de muziek gesmaakt ( of niet ) wordt.

We naderen langzaam het einde. panjoe ben je er al klaar voor?

030. Audion - Motormouth (2014)

WARNING! Gelieve niet af te spelen in de buurt van verzorgingstehuizen op straffe van juridische vervolging voor het onnodig leed berokkenen aan onze gerespecteerde oudere medemens. Audion dus, beter bekend als Matthew Dear. Wat een enorme gedrevenheid en urgentie gaat er van dit ADHD nummer uit. Tussen alle stemvervormingen en rare geluiden door blijft Matthew vrolijk op het gaspedaal stampen. Imponerend aanwezig, met oog pupillen wijd open.

029. Worakls - Salzburg (2014)

Geniaal, onder de huid kruipend sluimernummer in de stijl van Kalkbrenner met een heerlijke sfeer. Na 2,5 minuten begint het nummer ook serieus van zich af te bijten wat leidt tot een overrompelende stijging van mijn dopamine niveau. De zomerse sfeer die dit nummer weet uit te stralen blijft het hele nummer volledig intact door de immer stuwende beat op de achtergrond die maar door blijft malen.

028. Alexander Kowalski - Speaker Attack (2002)

Deze beukende technoplaat knalt vanaf de eerste minuut keihard uit de speakers. Het nummer evolueert ook prachtig als er na ruim 1,5 minuten een verzoenende melodie de gelederen komt binnendringen. Schoolvoorbeeld van hoe ik mijn techno het liefst geserveerd krijg. Hard en nietsontziend maar met genoeg ruimte voor verwondering en prachtige melodieën.

027. M83 - Couleurs (2008)

Deze Franse electro pop band is tot van alles in staat blijkt wel. Tijdens hun live concerten is dit fabuleus geproduceerd en opgebouwde techno nummer een van hun grote steekhouders. Iedere keer dat ik hem draai snap ik weer waarom. Dit nummer blijft bouwen en bouwen totdat je in een staat van hypnose belandt. Slaafs volg je het ritme, blijft je geest zich verruimen. Eenmaal het nummer zijn climax nadert volgt er een korte temporisatie waarna het nummer een andere richting uitgaat met hallucinante stemmen die bijdragen aan de veelzijdigheid van dit nummer.

Een absolute aanrader van deze band is ook de bloedgeile Superpitcher remix van Don't Save Us from the Flames

026. Cerrone - Supernature (1977)

Geniale disco galore; perfect voor op de dansvloer, zoals er in die tijd wel meer fijne plaatjes gemaakt werden ( o.a. Sylvester/Patrick Hernandez ). Ongelofelijk dat dit nummer 10 minuten duurt en geen moment weet te vervelen, het schiet echt alle kanten uit. Het begint allemaal vrij vrolijk maar na een kleine 5 minuten krijgt het nummer een duistere wending. SUPERNATURE klinkt het indringend even daarna en de begeleidende synths maken het beestje nog gevaarlijker. Waarna er zich ineens een compleet nieuwe wereld openbaart, ditmaal een vat vol glorie dat over ons neerdaalt. Lang zal dit echter niet duren, het nummer is inmiddels alweer begonnen aan zijn aftocht.

025. Trentemøller - Take Me Into Your Skin (2006)

Uiteraard mag deze man niet ontbreken in mijn lijst. Blijft na al die jaren rechtovereind staan als een mysterieuze plaat met een spannende opbouw en tijdens stilstand dient het niet minder als heilzame werking voor de ziel. Want wow oh wow, wat graaft deze man diep in dit nummer. Het nummer kent ook nog eens een echte climax!

024. Tiga - Far from Home (DFA remix) (2006)

Daar is dan weer een van zo`n befaamde DFA krakers die naarmate de speelduur vordert meer en meer ontspoort. Fijn optimistisch nummer, op het lijf geschreven van reisgekken waar ik mijzelf ook ondubbelzinnig toe reken. Heb op het moment van schrijven alweer 4 trips gepland staan. Echt zo`n nummer waarbij de opeenstapeling van gelukzaligheid leidt tot meer wrijving in de poriën.

023. Caribou - Sun (2010)

Hoog tijd dat de mannen van Caribou weer met nieuw materiaal voor de dag komen. Dan kan ik ze weer een keer aanschouwen op een festival. Hoogtepunt is dan altijd dit repetitieve nummer met bezwerende gaven, want als je SUN maar lang genoeg blijft herhalen, gaat de zon vanzelf schijnen ook in januari. De uitzinnige climax is de spreekwoordelijke kers op de taart.

022. Underworld - Cowgirl (1994)

Everything....Everything....Everything.....Cowgirl - Born Slippy 2-1!

Lou Reed was een visionair, altijd als ik naar Sister Ray luister hoor ik een stuk voorbij komen dat mij gelijk doet denken aan dit opzwepende nummer. Die drop op 6.10 is ook echt spot on. Ongelofelijk hoe furieus het nummer daar voor de dag weet te komen.

021. Emancipator - Anthem (2006)

Prachtig, prachtig, prachtig! Weinig nummers die zich zo van binnen laten bekijken als dit instrumentale nummer met zijn pianoloopjes, zijn mijmerende vrouwen geneurie en zijn bijpassende beats. Alsof Mozart is opgestaan uit zijn graf om een nieuwe symfonie te creëren.

Cerrone

En Cowgirl > Born Slippy. Het liefst hoor ik de live-combi Cowgirl / Rez.

Motormouth

Ik geniet nog vaak van die Hopkins remix, heerlijke track! Bedankt!

030. Leuke beschrijving. Lekker energieke plaat die ik nog niet kende. Mij iets te chaotisch, wel een snoeiharde drop. Zoals iemand op YT mooi omschrijft, alsof je 12 soorten drugs hebt genomen, gekkenhuis.
029. Worakls eens live gezien op DGTL, mijn vrienden stonden met tranen in de ogen te genieten, maar ik vond het maar wat gezapig. Ik omschreef het toen als gemakzuchtig effectbejag. Daar is niks mis mee natuurlijk, maar vind het soms echt wat te makkelijk aandoen. Dit is wel een fijn melancholische track met een fijne baslijn. Lekker met de handjes omhoog, ogen dicht en je laten meevoeren, het liefst als het pilletje net begint te werken.
028. Regelrechte ramklapper, beuken en blijven gaan. Heerlijk, zo hoor ik ze ook het liefst. Deze gaat om mijn lijstje!
027. Weer een geweldige selectie. Bijzonder subtiel plaatje, mooie opbouw en warm mysterieus. Kan eigenlijk alles van M83 wel waarderen.
026. Weer een gevarieerd tiental, ook met dit fijne Moroder-achtige plaatje. Fijn sfeertje en dat deuntje zit zeker een paar dagen in mijn hoofd.
025. Als ik niet 1 track per artiest had toegepast had Trentemøller er vast vaker in gestaan. Deze track behoort ook tot mijn favorieten.
024. Waar gaan de reizen heen? Vind de track gezellig, maar zeker niet mijn ding.
023. Stond ook in mijn top 100. Geweldige plaat!
022. Stond ook in mijn top 100. Geweldige plaat!
021. Stond ook in mijn top 100. Geweldige plaat!

Wat een update weer.

In 2015 Underworld live gezien en Cowgirl was zo goed... en na afloop gelijk naar de andere kant van het festival gesneld om het laatste half uur Caribou mee te pakken en dus ook Sun te horen. Beste festivalanderhalfuurtje van dat jaar. Cowgirl ken ik al langer, maar sinds die keer is het wel een grotere favoriet geworden. Die break is echt fenomenaal.

Disclosure dit jaar op WeAreElectric trouwens:
Disclosure DJ Set (Saturday headliner)
Oscar and the Wolf
Nina Kraviz
Netsky
Charlotte de Witte
The Blaze
Ronnie Flex & Deuxperience
Modestep DJ set
High Contrast DJ set
3 day hosting by Rampage

-SprayIt- schreef:
024. Waar gaan de reizen heen? Vind de track gezellig, maar zeker niet mijn ding.

Jammer ik vind die DFA remixen bijna altijd standaard briljant.

En op het programma staan ( voorlopig ) Florida, Schotland, Zurich en Malta.

Disclosure is een top naam voor We Are Electric echt gaaf hoe ze dat gedaan hebben! Maar Oscar & The Wolf??? WTF die zag ik niet aankomen. Ga dit jaar toch niet naar Boxtel, want Down The Rabbit Hole valt in hetzelfde weekend en heeft voorrang.

Mooi rijtje weer met veel toppers. Ik ben zelf wel fan van Worakls, het is inderdaad erg bombastisch en het ligt er allemaal een beetje dik op, maar zijn muziek klinkt wel erg episch. Ik heb hem 2x gezien, waarvan vooral de eerste keer in Brno, Tsjechië erg memorabel was, daar draaide hij voor 100 man in een lokale tent daar. Zelfs nog een handje gegeven na afloop en hem bedankt voor de prachtige set! Een aantal weken later in Wenen was het ook tof, maar de discotheek was erg matig, dus dat verpeste wel een beetje de sfeer.

Ander vraagje, zijn er hier mensen met plannen om op de zaterdag naar Rewire te gaan als Nicolas Jaar er staat?

Snoeperd, ik ben aanwezig, ga het gehele festival. Jaar solo kan of geweldig of erg tegenvallend zijn, ben benieuwd waar hij mee gaat komen. Zondag ook in de Grote Kerk met gastartiesten he, ook daar benieuwd naar.

Heel veel zin ook in Low, Xiu Xiu, Tim Hecker en geluidskunstenaar William Basinski. Leuk dat Other People het een en ander gaat presenteren ook, Rewire is naast Le Guess Who? misschien wel mijn favoriete festival, geweldige locaties, altijd mooie ontdekkingen en een hele fijne sfeer in een topstad. Heb mijn kaartje al lang binnen en heb er ontzettend veel zin in.

Als ik ga dan alleen op zaterdag 30 maart. Plak ik er gelijk een dagje Den Haag aan vast.

Ik ben er ook heel het weekend

-SprayIt- schreef:
Snoeperd, ik ben aanwezig, ga het gehele festival. Jaar solo kan of geweldig of erg tegenvallend zijn, ben benieuwd waar hij mee gaat komen. Zondag ook in de Grote Kerk met gastartiesten he, ook daar benieuwd naar.

Het is mijn grote held, als hij ook maar iets doet dat in de buurt komt van de sets die op internet te vinden zijn ben ik al tevreden. Deze bijvoorbeeld: Nicolas Jaar - DJ Set @ Departamento (April 01, 2017).

Het onvoorspelbare van Nicolas Jaar is juist ook iets waardoor ik zo van zijn muziek houdt. Maar snap dat dat live wel eens een risico met zich meebrengt.

Afijn, ik ga dus denk ik wel, lijkt me leuk om een keer te meeten!

panjoe (moderator)
Dance Lover schreef:
We naderen langzaam het einde. panjoe ben je er al klaar voor?

Ik heb gisteren de laatste tweaks gedaan aan de lijst, de stukjes schrijven doe ik wel als ik aan de beurt ben.

Kom maar op met de volgende tien, dus!

Veel klassiekers in dit rijtje!

020. Mylo Vs Miami Sound Machine - Doctor Pressure (2004)

Stond ook al bij mijn voorgangers in de lijst, al ging het bij hen om de versie met wat minder vocalen. Ultiem feestnummer dit, ook door onze commerciële medemens volledig gekend. Vindt deze mash up met meerdere vocalen net aan wat beter dan de meer gestripte originele versie. Een nummer dat je herkent uit duizenden met een ijzersterke basslijn die niet meer uit je hoofd te krijgen is.

019. The Field - Looping State of Mind (2011)

Al sinds 2007 levert deze man de ene na de andere voltreffer af. Als ik dan eens een zware dag op school, stage of later werk had, plofte ik neer op bed en belandde ik met ''From Here we Go to Sublime'' in een totaal andere wereld. Deze man heeft een volledig eigen sound met zijn uiterst repetitieve producties waar muzieklagen als stroop over elkaar heen rollen. Toch stuwen de nummers vrolijk voort, hypnotiseren ze zelfs zodanig dat de rest van de wereld er helemaal niet meer toedoet. Opgaan in zijn muziek is dan nog het enige wat telt! Wordt altijd zwaar euforisch als ik net die kleine details hoor die spaarzaam worden toegevoegd, als de loopings zich op het eerste gehoor onveranderd over je blijven uitstorten.

018. Light Year - MODERATION (2012)

Na een nummer dat wellicht meer geschikt is voor thuis op de bank nu weer een absolute banger die kort huishoudt maar vanaf de eerste seconden wel gelijk een rechtse directe in je gezicht aflevert. Geniale clubtrack! Spannend, vlot, zwoel, dansbaar....Dit nummer heeft het allemaal in zich.

017. Boards of Canada - Dayvan Cowboy (2005)

Weeral een nummer waar je lekker bij weg kan dromen. Electronic die mij altijd doet beseffen hoe mooi het leven wel niet is. Boards of Canada krijgt dan ook voorrang op mijn playlist als ik ergens een spectaculaire wandeling maak, maakt het gewoon nog even wat meer episch. Dit nummer veel gedraaid toen ik de machtige Kalalau trail op Kauai in Hawaii aandeed.

Mijn 2 Zweedse en Duitse reisgenootjes besloten niet verder te gaan dan de gave waterval dieper gelegen in het woud; ik snelde mij voort om voor zonsondergang op mijn bestemming te arriveren. Moest wel even slikken toen ik dit ineens alleen ging doen, maar juist zo`n nummer gaf mij de kracht en volle overtuiging daarna om te geloven dat `s mens mogelijkheden oneindig zijn. Urenlang wandelend over bedenkelijk smalle paden, langs de woeste zee diep beneden; soms uren niemand tegenkomend. Wat een adrenalinekick!

016. Burial - Ashtray Wasp (2012)

Het mysterie Burial, ineens was de man daar met zijn voorliefde voor avontuurlijke nachtelijke dwaaltochten langs oude fabriekshallen en deels verlaten industrieterreinen in grootstedelijke agglomeraties. Alsof hij het gevaar opzocht ( De kick = de Bloedmooie melodie ) en tegelijkertijd bang was in wat voor een penibele situatie hij wel niet verzeild zou geraken ( De bijbehorende niet te verdragen spanning = alle ruis, andere geluidsflarden ). Uniek in zijn soort deze man. Come Down To Us vind ik zelfs nog wat beter maar is minder dansbaar.

015. Jesse Somfay - Crash into the clouds (2008)

Relatief onbekende man, hoe onterecht; zelfs afgewezen door het Border Community label. Wat een productie wordt hier in slechts een paar minuten in gang gezet. Allesvernietigend en haast apocalyptisch malen verschillende geluiden hier over elkaar heen strijdend met elkaar op zoek naar meer ruimte op de voorgrond. Dat verloopt echter niet zonder de nodige frictie. Dat stuk rond 5.00 getuigt van een bezetenheid, waarbij zuigende pre - trance als acid regen over een knus dorpje neerdaalt.

014. Four Tet - Pinnacles (2012)

Het was natuurlijk te verwachten dat deze geliefde producer nog voorbij zou komen. Pas in 2010 ontdekt dankzij zijn extreem zomerse ''There is Love in You''. Bleek dit nummer er een paar jaar later nog even vrolijk overheen te gaan. Dit nummer stuwt fijn dwingend, voortkomend vanuit een diepe groove die soms even halt houdt voor wat jazz invloeden om daarna de draad weer op te pakken en verder uit te pakken met prachtige melodieën en tot slot een krachtige climax waarbij de immer prikkelende basslijn het aflegt tegen een meerdere.

013. KOTO - Visitors (1985)

Ik heb het geluk gehad dat hier een dominee rondwaart op het forum die Italo Disco predikt; in de gedaante van Titmeister anders was ik hiermee niet zo snel in aanraking gekomen denk ik. Geweldige euforische productie waaraan gewoon alles klopt. Blijven gaan op dit FEEST nummer!

012. Laurent Garnier - The Man With The Red Face (2000)

Nogmaals Laurent Garnier ditmaal met zijn beminde klassieker, kan mij geen ziel voorstellen die je niet gelukkig maakt met deze gelukzalige alle zintuigen strelende jazz dance transfusie die maar blijft opbouwen en opbouwen! Liefst diep in de nacht, dan komt de duistere productie van dit nummer het volste tot zijn recht.

011. Mr. Flagio - Take a Chance (1983)

De klassiekers vallen als rijpe appelen uit de bomen want ook dit is zo`n typische larger than life productie die allerlei soorten mensen samenbrengt op de dansvloer. De basslijn, de trommeltjes, de quasi verontruste vocalen, alle andere geluiden.....Alles is gewoon ZALIG aan dit nummer. Als aliens de aarde dan toch over gaan nemen, laat ze dit draaien....Opdat iedereen zich dansend voor hun religie laat winnen!

En mocht er nog iemand over profetische gaven beschikken; of het leuk vinden om te raden wat er sowieso nog te verwachten valt van de Top 10, ik hoor het graag; vinden we leuk! Laatste update, later deze week.

Wat een rijtje, bijna alleen maar 5*-tracks

KOTO! Zoooo VET dat Heiko's mattie hem gewoon draaide in de ACU.

Hoorde hem 2 jaar geleden ook de hele tijd s`nachts op Best Kept Secret voorbij komen op de camping. Heiko wellicht?

panjoe (moderator)
Pinnacles - in mijn top 100 een paar jaar geleden nog de nummer 3 als ik me niet vergis - heb ik al een hele tijd niet gehoord. Zit hem nu weer te luisteren, en wat een buitenaardse trip is dat nummer toch ook! Echt een unieke track.

Ook een erg mooie beschrijving bij dat nummer van BoC, kan me zo voorstellen hoe zo'n ervaring met muziek op de achtergrond verrijkt wordt, en dat de muziek door die ervaring een extra dimensie krijgt...

Ik denk dat we in de top-10 nog een 'puur' popnummer met dance-invloeden gaan horen - iets van Goldfrapp, misschien? Surf Solar zie ik er ook nog wel in staan, misschien nog iets van LCD Soundsystem, iets van Franse filterhouse (Daft Punk?)... Allevierdeze artiesten zijn al wel langsgekomen, zie ik, maar ik weet niet of je je daarin beperkt hebt.

Goed om Somfay zo hoog te zien

Van Somfay ken ik alleen het album Between Heartbeats en heb ik lang niet meer gehoord. Benieuwd naar deze track en misschien sowieso een goed moment om weer eens het album te luisteren.

Voor de rest een tiental vol goeie bekenden.

panjoe schreef:
Ik denk dat we in de top-10 nog een 'puur' popnummer met dance-invloeden gaan horen - iets van Goldfrapp, misschien? Surf Solar zie ik er ook nog wel in staan, misschien nog iets van LCD Soundsystem, iets van Franse filterhouse (Daft Punk?)... Alle vier deze artiesten zijn al wel langsgekomen, zie ik, maar ik weet niet of je je daarin beperkt hebt.

Je hebt in ieder geval 1 nummer/artiest te pakken die nog voorbij gaat komen.

En met een andere beschrijving kom je aardig in de buurt. Edit: 2 andere beschrijvingen wellicht!

Dance Lover schreef:
(quote)

Je hebt in ieder geval 1 nummer/artiest te pakken wat nog voorbij gaat komen. En met een andere beschrijving kom je aardig in de buurt.
Hou je je shirt wel aan?

Laatste 20! Spannend.

020. Yes, ook hier Mylo! Ook deze versie is geweldig.
019. Laatst de EP Sound of Light weer eens gehoord, zo knap wat The Field qua geluid kan produceren. Ik vind nagenoeg alles zeer episch van hem. Deze is iets dansbaarder dan No..no.... die ik wilde selecteren.
018. Bijna kriebels in mijn buik als het om een onbekende track gaat, wat zou Dance Lover me voorschotelen? Een heerlijke track man! Heerlijk hoe dit rolt en beukt, deze gaat in de partylijst. Hier zit inderdaad alles wel in om gelukzalig op te dansen. Heerlijke clip er ook bij.
017. Prachtige track, ik ken eigenlijk niemand die BoC niet kan waarderen, dit kun je toch niet niet mooi vinden? Niet echt dansbaar, maar prachtig dat ie erin staat. Deze track is 5*, maar staat niet in mijn top 20 van Boards, moet je nagaan.
016. Tof, ik Loner hoog in mijn lijst, jij deze. Mooi om te zien dat dit genie hoog eindigt. Net weer beluisterd en zoals elke luisterbeurt zeer onder de indruk. Heb de EP niet voor niets op nr. 4 in mijn top 10!
015. Onbekend! Deze moet ik nog wat vaker luisteren om er iets nuttigs over te kunnen zeggen. Eerste indruk is goed, maar had na je beschrijving iets heftigers verwacht. Doet nu wat koortsachtig aan, het lijkt er wat tegenaan te hangen, waardoor ik nog niet meteen sta te dansen. Maar zoals gezegd, deze gaat vaker in roulatie.
014. Bij het geweldige album Pink als favoriet aangevinkt, net als Locked, die in mijn top stond. Vind Pyramid ook genieten van dat album.
013. Ook deze ken ik niet. Alle italo-ingrediënten die het zo lekker maakt, het zit hierin.
012.
011. Blijft zo lekker, hoe vaak je 'm ook hoort. Klassieker deluxe en een mooie om je top 10 in te luiden. Ben zeer, zeer benieuwd.

Verwacht nog een Air of Bodzin? Ontdekking van de week is die Light Year

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.