menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mijn kennis voor wat betreft techno/house is vooral beperkt tot alles vanaf ongeveer 2010, omdat ik mij in die periode heb ondergedompeld in het club/festival circuit. Erg leuk om daarom je lijst te volgen, omdat er zoveel 'oude' platen tussen staan. Ik kende dan ook bijna niets, maar doe mooie ontdekkingen

avatar van Gyzzz
Leuk om iedereens comments te lezen! Het heeft even geduurd maar ik vond het erg leuk om de lijst in de afgelopen twee maanden samen te stellen en van stukjes te voorzien.

Op naar de volgende!

avatar van Mjuman
Gyzzz schreef:
Leuk om iedereens comments te lezen! Het heeft even geduurd maar ik vond het erg leuk om de lijst in de afgelopen twee maanden samen te stellen en van stukjes te voorzien.

Op naar de volgende!

Je verhalen waren erg sterk, visualiserend en dan blijkt eens te meer de sterke associatieve kracht van muziek, waar je was toen je een nummer voor het eerst hoorde, zoals bijv in mijn geval House of House in een club onder een pub in Covent Garden, sept 1987.

avatar van herman
Gyzzz schreef:
Op naar de volgende!

Dat ben ik. De lijst staat nog in de steigers, in de loop van komende week zal ik gaan beginnen.

In ieder geval bedankt voor je mooie en ook zeker inspirerende lijst. Ik geniet nog even van je nummer 1, heerlijke plaat.

avatar van -SprayIt-
Zin in herman

avatar van jordidj1
Nou, ik heb geen zin in herman, wel benieuwd naar zijn lijst.

avatar van herman
Zo, eindelijk van start. Ik vond het nog verdraaid lastig een lijst te maken, ik denk nog lastiger dan een reguliere top 100, iets wat ik een jaar of 5 terug een keer heb gedaan.

Zoals iedereen denk ik hier liep ik tegen wat vragen aan, voornamelijk hoe je 'dance' zou moeten afbakenen. Ik heb een paar nummers in mijn lijst die ik net geen dance zou noemen, maar wel heb leren kennen via een dj-set. Toch maar erin dus. En dan zijn er nog nummers die in een dj-set geweldig klinken, maar los tegenvallen. Die dan maar niet erin.

Uiteindelijk heb ik via verschillende bronnen (collectie fysiek en digitaal, playlists, mijn stemmenlijst en een paar stemtopics hier) geprobeerd al mijn topfavorieten bij elkaar verzameld te krijgen. Ik kwam denk ik uit op zo'n 600 nummers die ik in een chronologische playlist gegooid, die ik stukje bij beetje heb gedraaid. En gedraaid en gedraaid. Het bleek een perfecte playlist voor bij het opruimen van de kelder na mijn verhuizing, schilderen, het doen van de afwas en lange treinreizen op vakantie. Af en toe bleef ik erg in een periode hangen, waardoor ik me afvroeg of ik de boel hier ook niet zou presenteren als een soort chronologische muziekgeschiedenis, maar met het wegvallen van I Feel Love (net niet goed genoeg, sorry Donna) bij een van de laatste schiftingen was het ultieme startpunt daarvoor verdwenen dus heb ik daar maar van afgezien.

Uiteindelijk heb ik deze week dan toch maar een definitieve rangschikking gemaakt. Althans, zo definitief als een muzieklijstje kan zijn, want dancenummers die 5 jaar terug nog in mijn reguliere top 100 stonden staan hier al niet meer tussen. Al met al is het een redelijk gemêleerde lijst geworden, met volgens mijn draaitabel 1 nummer uit de 70's, 15 uit de 80's, 27 uit de 90's, 35 uit de 00's en 22 uit de 10's. Topjaar is 2005, dat is 7 keer vertegenwoordigd.

Voor wie het bij wil houden heb ik ook onderstaande Spotify playlist aangemaakt. Nummers die niet op Spotify staan (een stuk of 10) zal ik naar goed MuMeLadder-gebruik vervangen voor John Cage' 4'33.

Beat Connections: Herman's House Top 100 - open.spotify.com

avatar van herman
100. Gat Decor - Passion (Naked Mix)
1992, Effective Records / Style: Progressive House

We beginnen in 1992 met Passion van Gat Decor, waarvan de vocale versie zelfs in Nederland een hit werd. Het draait mij echter om de instrumentale Naked Mix, een voorbode van de progressive house die de komende jaren in Engeland zal doorbreken. Het nummer bouwt langzaam op tot na 3+ minuten zich een heerlijke italohousepianobreak aandoet. Gelukzalig moment dat zijn uitwerking ook niet zal hebben gemist op de dansvloeren destijds. Overigens is op de single ook een remix en het eerste studiowerk van toenmalig Underworld-lid Darren Emerson te vinden

avatar van herman
99. Girl Unit - Ensemble (Club Mix)
2012, Nightslugs / Style: Bass Music, Electro

Girl Unit scoorde een paar jaar hiervoor een clubhit met Wut, maar eigenlijk vind ik deze veel toffer. Beïnvloed door 80's electro en boogie, een stroming die me ook wel aanstaat, worden eerst een lading 808-geluiden op ons afgevuurd, alvorens een serene melodie zijn intrede doet. Gaandeweg vermengen de ritmiek en de melodie zich meer en meer en is het alsof je in een Arcade-spel zit en net de eindbaas hebt verslagen.

avatar van -SprayIt-
De link van Gat Decor werkt bij mij niet, maar sterke aftrap. Gaat een gevarieerde lijst worden voel ik. Wut is hier een favorietje, deze mag er ook wezen.

avatar van herman
98. Blondes - Lover
2011, Rvng Intl. / Style: House, Deep House

Blondes wordt ergens hier op de site omschreven als pagantechno met sjamanenvocalen en dat gaat zeker ook op voor dit nummer. Het begint al lekker psychedelisch en dat wordt alleen nog maar meer als de communale zang in het spel komt. Hoewel het nummer verder best liefdevol is, waan ik me hier zo in het decor van de folkhorrorfilm Midsommar. Overigens viel You Mean So Much To Me van Blondes niet ver buiten de lijst.

avatar van herman
-SprayIt- schreef:
De link van Gat Decor werkt bij mij niet, maar sterke aftrap. Gaat een gevarieerde lijst worden voel ik. Wut is hier een favorietje, deze mag er ook wezen.

Dank voor het aanklikken, heb het aangepast

avatar van herman
97. Black Van - Moments of Excellence
2010, Permanent Vacation / Style: House, Disco

Bij het maken van zo'n lijst en stukjes schrijven leer ik gelijk bij, want via de YouTube-comments ontdek ik dat de melodie hiervan is geleend van Patti Jo's Make Me Believe In You, geschreven door Curtis Mayfield. Een soulnummer waar ik ook wel een tijdje verslaafd aan ben geweest. Toch klinkt dit totaal niet als soul, meer als euforische nu-disco met een meeslepende melodie. Black Van is trouwens een samenwerking tussen Moonbootica en Kris Menace, twee producers waar ik sowieso wel veel naar geluisterd heb.

avatar van Gyzzz
Geweldige Blondes plaat is dat inderdaad - was hem een beetje uit het oog verloren.

De #100 is ook een mooie ontdekking.

avatar van herman
96. Metro Area - Atmosphrique
1999, Environ / Style: Electro, Deep House, Disco

De eerste keer dat ik het album van Metro Area (eigenlijk meer een verzameling oude EP's) luisterde, vond ik het maar saai en eentonig, maar gaandeweg ging ik er steeds meer horen en uiteindelijk ben ik wel fan geworden van de muziek van Morgan Geist en Darshan Jesrani. Deze heren hebben de kunst van het weglaten duidelijk begrepen, want hun tracks zijn doorgaans vrij strak en minimaal geproduceerd. Een simpel, maar effectieve synth en verder volstaan een bas, kick en wat handclaps. Alles wat er te horen is staat ook in dienst van de groove. Ik heb ze ooit leren kennen met Miura, maar Atmosphrique is uiteindelijk uitgegroeid tot mijn favoriet.

avatar van Mjuman
herman schreef:
96. Metro Area - Atmosphrique
1999, Environ / Style: Electro, Deep House, Disco

De eerste keer dat ik het album van Metro Area (eigenlijk meer een verzameling oude EP's) luisterde, vond ik het maar saai en eentonig, maar gaandeweg ging ik er steeds meer horen en uiteindelijk ben ik wel fan geworden van de muziek van Morgan Geist en Darshan Jesrani. Deze heren hebben de kunst van het weglaten duidelijk begrepen, want hun tracks zijn doorgaans vrij strak en minimaal geproduceerd. Een simpel, maar effectieve synth en verder volstaan een bas, kick en wat handclaps. Alles wat er te horen is staat ook in dienst van de groove. Ik heb ze ooit leren kennen met Miura, maar Atmosphrique is uiteindelijk uitgegroeid tot mijn favoriet.


Dank voor de sub-genretypering; nou nog alleen ff aangeven wat iets kenmerkt, dan ben ik helemaal tevreden. Als ik bijv bij de ADE-site zoek, zie ik dat bijv Bookashade in meerdere subgenres wordt vermeld en dan komt mijn begrip van e.e.a. weer op losse (s)groeven te staan

avatar van herman
95. GusGus - Over
2011, Kompakt / Style: Progressive House, House, Tech House

GusGus heb ik altijd wel een fascinerende artiest gevonden. In de jaren '90 leerde ik ze al kennen via een verzamelaar, maar toen maakte het (toen nog een) collectief dwarse alternatieve electronische popmuziek. Gaandeweg werd de groep steeds kleiner en zijn ze meer de dancekant opgegaan. Midden jaren '00 maakte ze al een full-on houseplaat met Forever, maar in 2011 vond producer Birgir Thorarinsson zichzelf nog verder opnieuw uit met mooie volvette warmbloedige producties. De afgelopen 2 jaar heb ik ze 2 keer live gezien en beide keren was dit Over toch wel het hoogtepunt.

avatar van herman
Mjuman schreef:
Dank voor de sub-genretypering; nou nog alleen ff aangeven wat iets kenmerkt, dan ben ik helemaal tevreden. Als ik bijv bij de ADE-site zoek, zie ik dat bijv Bookashade in meerdere subgenres wordt vermeld en dan komt mijn begrip van e.e.a. weer op losse (s)groeven te staan

Ik neem dit typering over van Discogs. Het is meer een klein houvast voor wat je enigszins kunt verwachten. Zeker bij 'dance' vind ik genre-aanduidingen bijna ondoenlijk. Ik kwam laatst een plaat tegen die zowel Chicago House als Detroit Techno werd genoemd...

Booka Shade werd destijds 'minimal' genoemd, terwijl ze altijd redelijk vol hebben geklonken. Lang geleden ook live gezien, op basis daarvan zou ik het 'tech house' noemen. Laatste worp viel me trouwens heel erg mee.

avatar van Mjuman
herman schreef:
Booka Shade werd destijds 'minimal' genoemd, terwijl ze altijd redelijk vol hebben geklonken. Lang geleden ook live gezien, op basis daarvan zou ik het 'tech house' noemen. Laatste worp viel me trouwens heel erg mee.


Dacht ik ook, de voorlaatste is echt pulp, te veel zang. In eerste instantie dacht ik ook "minimal" ogv de minimale verschuivingen, totdat Sjeftiet ook "tech house" zei. Ooit een typering gelezen obv aantal BPM, maar welke mafkees gaat nou zitten tellen - maat 4/4, 3/4 is veel eenvoudiger. En Discogs is bekend om zijn NPT's (naast de pot typeringen). Bijv "Dreampop" bij Cocteau Twins of "Ambient House" bij Biosphere - daarover heeft TukTak me ooit de oren gewassen

Maar verheug me nu al op 't vervolg

avatar van GrafGantz
Hoera, mijn favoriete Metro Area track! ❤

avatar van herman
94. Vitalic - Waiting for the Stars
2016, Clivage Music / Style: Synth-pop, House

Pascal Arbez draait al even mee, beginjaren '00 maakte hij al furore als Dima voor hij Vitalic als artiestennaam aan nam en met een gefingeerde bio (het zou een Oekraïense slaapkamerproducer zijn) de wereld veroverde met technoklappers als Poney, You Prefer Cocain en vooral La Rock. Ik was er toen ook wel fan van, maar gaandeweg holde het niveau achteruit en verloor ik mijn interesse. Met dit door disco (bas) en new wave (stem) beïnvloede nummer was die ineens weer terug. Echt een heerlijke plaat die ik heel veel gedraaid heb en inmiddels het meeste oude werk van hem wel overtreft.

avatar van GrafGantz
En nu de favoriete Vitalic track van m'n vrouw! ?

avatar van herman
93. Bryan Ferry - Don't Stop The Dance (Todd Terje Remix)
2013, The Vinyl Factory / Style: House, Disco

Ergens halverwege jaren '00 ging mijn vizier opeens richting Noorwegen via Lindström's I Feel Space. Eén van de producers die ik in zijn kielzog ontdekte was Todd Terje, die met Eurodans een heerlijk dwars nudisco-plaatje maakte. Hij heeft natuurlijk ook veel toffe eigen producties, maar mijn favoriet is toch wel deze remix van het van zichzelf al redelijk uitgesponnen Bryan Ferry nummer. Ik houd wel van nummers die je de tijd doen vergeten. Hier duurt het intro eigenlijk dik 4 minuten, tegen die tijd zijn de meeste pop/rocknummers allang afgelopen. En na 10 minuten zou het eigenlijk nog wel even door mogen gaan.

Ferry, zelf ook een groot herinterpretator van andermans muziek, is zelf trouwens ook erg te spreken over deze remix heb ik ooit eens gelezen. Nu ik er zo over nadenk is hij ook wel een van mijn favoriete zangers eigenlijk.

avatar van -SprayIt-
De favoriete track van Grafs buurvrouw!


avatar van herman
92. Booka Shade - Mandarine Girl
2005, Get Physical / Style: Tech House

Nu ik zo terugdenk was 2005 wel een erg lastig jaar uit mijn leven. Na een jaar mijn studie stopgezet te hebben, vond ik het erg moeilijk de draad weer op te pakken en daadwerkelijk af te studeren. In de tussentijd nam het DJ'en dat ik met een goede vriend deed een kleine vlucht. Via de studentenfeesten belandden we ineens in poppodia en begonnen we onze eigen feesten te organiseren. Eerst met aan indie gerelateerde house, electro en aanverwanten, later ging dat indie er steeds meer vanaf. Booka Shade's Mandarine Girl (in de originele 12" versie) was toen een machtige plaat voor later op de avond. Heb later erg moeten wennen aan de meer compacte albumversie, voor mij blijft het origineel met de majestueuze break waarin alles even stilvalt toch gewoon de klassieker.

In 2007 zag ik ze in de Maassilo met gelijk daarna Trentemoller en dat was toch wel een van mijn betere uitgaansavonden.

avatar van Ploppesteksel
herman schreef:
99. Girl Unit - Ensemble (Club Mix)
2012, Nightslugs / Style: Bass Music, Electro
2:15-3:15: pure bliss, en dan die bassen weer. Heerlijk. Er zijn wel meer parels op Night Slugs uitgebracht destijds, maar dit is inderdaad een topper.

Lekker begin, herman. Naast Girl Unit vind ik ook Gat Decor en Metro Area sterk. Is de titel van de Spotify-lijst trouwens al een hint naar de nummer 1, met name LCD Soundsystem?

avatar van herman
Ploppesteksel schreef:
(quote)
2:15-3:15: pure bliss, en dan die bassen weer. Heerlijk. Er zijn wel meer parels op Night Slugs uitgebracht destijds, maar dit is inderdaad een topper.

Lekker begin, herman. Naast Girl Unit vind ik ook Gat Decor en Metro Area sterk. Is de titel van de Spotify-lijst trouwens al een hint naar de nummer 1, met name LCD Soundsystem?

Nee, ik kan wel verklappen dat die niet op 1 staat. Maar ik vind die titel wel goed gevonden

avatar van herman
91. Extrawelt - Soopertrack
2005, Border Community / Style: Progressive House, Electro, Minimal

In 2005 had ik net James Holden ontdekt, waarna er een wereld voor me openging. Uiterlijk ging ik ook meteen alle releases op zijn label luisteren en zo kwam ik bij Extrawelt terecht. Een wat andere sound dan het andere werk op Border Community, al heeft de melodie wel wat van The Sky Was Pink... Verder meer een nummer waarin je gaandeweg wordt opgezogen in plaats van een nummer met een duidelijke climax. De flipside, Zu Fuss, klinkt weer heel anders, maar is ook steengoed.

avatar van herman
90. Egoexpress - Live at Sirius Prime
2005, Ladomat 2000 / Style: House, Abstract, Electro, Experimental

Nog een track uit hetzelfde jaar en ook weer van een stel Duitse veteranen. Dit nummer begint licht piepend en krakend om je vervolgens ook de diepte in te trekken met een hypnotiserende melodie. In tegenstelling tot veel andere dancetracks is de beat ook zo ongeveer het laatste element wat aan het nummer wordt toegevoegd. Nu ik het intro nog eens draai zou het me niets verbazen als deze heren flink weet hebben van de krautrockscene uit de jaren '70.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:04 uur

geplaatst: vandaag om 11:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.