MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Ponty Mython

Op nummer 1 uiteraard Boney M met Ma Baker.

Boney M. - Ma Baker (Sopot Festival 1979) (VOD) - YouTube

Mjuman schreef:
Ik heb nog twee plekken om te hopen op wat anders dan die gladdeglibber - Jacobse & Van Es - Italo-dipso (avatar van een bekende user alhier). Misschien wordt het tijd om naast een wave-bijspijkerleergang ook een dance/house workshop op te zetten. Had op meer US inbreng gehoopt, desnoods wat Grüsse aus Berlin...

Als ik dit bijv afzet tegen The Bucketheads, The Bomb of Omar S of Josh Wink …

Die ken ik allemaal, maar doet me gewoon een stuk minder.

Het viel me niet mee dit. Drie dagen voor ik aan deze top 100 begon heb ik een plotselinge meltdown gehad, waardoor mijn leven behoorlijk is veranderd. Dat zal vast wel weer goed komen, maar uitgaan/concerten/etc. zijn helaas geen vanzelfsprekendheid meer. Concentratie is ook een serieus probleem, helaas. Dit heeft mijn tempo hier bepaald niet bespoedigd. Maar ga nu wel proberen af te ronden.

Nummer 2 is geen italo, maar heeft wel een duidelijke italiaanse connectie. Sorry daarvoor.

2. Garçons - Ancora L'Amore (Unreleased Italian Version)
2003, ZE Records / Mutant Disco

Eigenlijk al een ouder nummer (1979), maar deze versie staat alleen op een in 2003 uitgebrachte soundtrack. Garçons (uit Lyon, Frankrijk) begon als punk-rock/new wave-band, maar ging een andere kant op toen de zangeres de band verliet. Heb het nummer ooit leren kennen toen ik een verzamelaar met post-disco/mutant-disco aan het luisteren was (van het in die hoek erg interessante Ze Records).
Al snel werd dit de ultieme plaat om de afwas bij te doen. Met zo'n opgetogen muziekje was dat altijd zo gepiept. Maar gaandeweg ging ik dit leuker en leuker vinden en nu eindigt het zelfs heel hoog in mijn top 100 hier. Voor mij is dit onverwoestbaar, ik krijg er áltijd een goed humeur van. De Italiaanse versie is geloof ik nooit echt officieel uitgebracht (kan het althans niet echt terugvinden), maar is wel veruit superieur aan het Franse origineel. En ook langer vooral. Zoveel kleine geluksmomentjes in dit nummer!

En dan de nummer 1:

1. The Crystal Ark - The Tangible Presence of the Miraculous
2010, DFA / House, Electro

Misschien een verrassende nummer 1, want ik kom deze track echt nooit ergens tegen in favorietenlijstjes. Maar wel in de mijne dus. Vanaf dat 'ie uitkwam in 2010 was ik er meteen al helemaal weg van en dat is nooit meer overgegaan. Weet nog dat ik dat jaar DJ'de op een Oud en Nieuwfeestje en deze om een uur of 3/4 draaide. Genieten was dat. Het is wel een plaat die veel energie vraagt, ruim 8 minuten vol gas (135 BPM) opbouwen tot een extatisch hoogtepunt, waarna er eindelijk weer wat ademruimtes is. De track is gemaakt door DFA-coryfee Gavin Russom (o.a. ook Black Meteoric Star), maar het is Viva Ruiz die het met haar intense zang in het Spaans en Engels naar grote hoogten brengt. Of "On Fire" zoals Gavin uiteindelijk het nummer afzingt.

Nog even de hele lijst op een rijtje, voor ik het stokje over geef aan Teunnis. Dank allemaal voor de likes en aardige reacties!

Heb de lijst ook nog even bijgewerkt op Spotify:

Beat Connections: Herman's House Top 100 on Spotify - open.spotify.com

1 The Crystal Ark - The Tangible Presence of the Miraculous
2 Garçons - Ancora L'amore (Unreleased Italian Version)
3 Change - The Glow of Love
4 808 State - In Yer Face (Bicep Remix)
5 Silver Pozzoli - Around My Dream
6 Raff - Self Control (Extend Version)
7 Mr. Flagio - Take A Chance
8 Fuck Buttons - Surf Solar
9 Jamie Principle - Waiting On My Angel
10 Lionrock - Packet of Peace (Chemical Brothers Remix)
11 Misc. - Metroland
12 New Order - Confusion (Pump Panel Reconstruction Mix)
13 Florence + The Machine - What Kind of Man (Nicolas Jaar Remix)
14 LCD Soundsystem - Losing My Edge
15 Loose Joints - Tell You (Today)
16 Laurent Garnier - The Sound of the Big Babou
17 New Order - Blue Monday
18 Whirlpool Productions - From: Disco to: Disco
19 LCD Soundsystem - Beat Connection (2002)
20 The Shortwave Set - Now Til '69 (Aeroplane Mix)
21 DJ Koze ft. Rahel - Magical Boy (Matthew Herbert Remix)
22 Cos-Ber-Zam - Ne Noya (Daphni Mix)
23 Black Strobe - Nazi Trance Fuck Off! (James Holden Remix)
24 Orbital - Halcyon And On And On
25 Booka Shade - Wasting Time
26 Taana Gardner - Work That Body
27 Underworld - Cowgirl
28 FM Attack - Mixed Signals
29 Caribou - Bowls
30 Underworld - Jumbo
31 The Future Sound of London - Papua New Guinea
32 808 State - Pacific State
33 Daniel Avery - Drone Logic
34 Cobblestone Jazz - India In Me
35 Reflekt - Need To Feel Loved
36 Duran Duran - Girls On Film (Night Version)
37 Leftfield - Afro-Left
38 Aeroplane - Caramellas
39 Eric Prydz - Opus (Four Tet Remix)
40 Black Van - Express
41 Goldfrapp - Slide In (DFA Remix)
42 Tensnake - Coma Cat
43 DJ Koze - XTC
44 Aphex Twin - Actium
45 Orbital - Adnans
46 In Flagranti - Business Acumen
47 Britney Spears - Breathe On Me (James Holden Remix)
48 James Holden - A Break In the Clouds
49 Kylie - 2 Hearts (Version By Studio)
50 Legowelt - Total Pussy Control
51 Cut Copy - Out There On The Ice
52 Underworld - Juanita / Kiteless / To Dream Of Love
53 Motor City Drum Ensemble - L.O.V.E.
54 Swayzak - Quiet Life
55 Quazar - The Seven Stars
56 Nathan Fake - The Sky Was Pink [Holden Remix]
57 Midfield General - Coatnoise (Dave Clarke Remix)
58 Lo Fidelity Allstars - Vision Incision
59 The Orb - Little Fluffy Clouds
60 John Talabot - Naomi
61 Cyrus - Inversion
62 PQM - You Are Sleeping
63 Luomo - The Present Lover
64 2 Belgen - In The Night
65 Nathan Fake - Outhouse
66 Alison Limerick - Where Love Lives (Come On In)
67 Ce Ce Rogers - Someday
68 The Chemical Brothers - Three Little Birdies Down Beats
69 Edge of Motion - Set Up 707
70 Martyn - Is This Insanity? (feat. Spaceape) (Ben Clock Remix)
71 Light Year - Moderation
72 CJ Bolland - Mantra
73 Plastikman - Consumed
74 Sailor & I - Tough Love (M A N I K Summer Skeleton Dub)
75 Sueño Latino - Sueño Latino (Paradise Version)
76 Choice - Acid Eiffel
77 Aardvarck - Cult Copy 2
78 B.W.H. - Livin' Up
79 Bolz Bolz - Take A Walk (Neo-Romantic Dima Remix(
80 FPU - Racer Car
81 Midi Rain - Always
82 Love Corporation ‎– Give Me Some Love (Andy Weatherall Remix)
83 Ãme - Rej
84 Kraftwerk - La Forme (Hot Chip's King of the Mountains Mix)
85 Charlie - Spacer Woman
86 Truby Trio - Donaueschingen (Peter Kruder's Donaudampfschifffahrtsgesellschaftskapitänskajütenremix)
87 Stephan Eicher - Nice (Headman Remix)
88 The Chemical Brothers - It Doesn't Matter
89 Music Go Music - Warm In The Shadows
90 Egoexpress - Live at Sirius Prime
91 Extrawelt - Soopertrack
92 Booka Shade - Mandarin Girl
93 Bryan Ferry - Don't Stop The Dance (Todd Terje Remix)
94 Vitalic - Waiting for the Stars
95 GusGus - Over
96 Metro Area - Atmosphrique
97 Black Van - Moments of Excellence
98 Blondes - Lover
99 Girl Unit - Ensemble
100 Gat Decor - Passion (Naked Mix)

Ponty Mython
De dancegebruikers die zich hebben opgegeven:

* Teunnis
* Titmeister
* trebremmit
* 123poetertjes
* Mausie
* Ponty Mython

Dank Herman voor je prachtige lijst! Die nummer 1 en 2 zijn echt gouden platen, draai ze al jaren!

En sterkte met alle veranderingen in je leven. Niet vanzelfsprekend naar concerten toe kunnen ( buiten geen geld natuurlijk ) lijkt mij echt hels.

Ja, zou vanavond eigenlijk ook naar Paradiso (kaartje was al maanden geleden gekocht), maar helaas

Wel tof dat je de bovenste 2 gewoon kent en kan waarderen

Teunnis is trouwens de laatste tijd niet meer zo actief (toevallig maandag wel weer ingelogd geweest), dus wellicht handig Titmeister alvast in te seinen voor het geval dat hij bedankt.

wat een mooie #1!

Mooie lijst, Herman. Veel persoonlijke favorieten van mij ook, maar je nummers 1 en 2 ken ik niet, dus die zal ik snel eens luisteren. Ik hoop ook dat je er snel weer bovenop komt!

Wat betreft mijn deelname hier, die laat ik varen. Ik kom er momenteel niet aan toe om een lijst te maken.

Bedankt herman! Het is een mooie top 100 geworden.

Op naar de lijst van Teunnis.

Bedankt voor een mooie lijst, sterkte met het weer op volle krachten komen. Dat wordt straks juist extra genieten van het weer kunnen bezoeken van. Ken de laatste 2 platen niet, dus ga er eens goed voor zitten

herman schreef:
De track is gemaakt door DFA-coryfee Gavin Russom (o.a. ook Black Meteoric Star)

Tegenwoordig Rayna Russom.

Prachtige track ook van haar. Ik vind het samenwerkingsalbum met Delia Gonzalez ook fantastisch al is dat natuurlijk geen dance.

Bedankt voor de fraaie lijst en omschrijvingen, en sterkte Herman!

De dancegebruikers die zich hebben opgegeven:

* Teunnis (wordt 'm niet denk ik)
* trebremmit
* 123poetertjes
* Mausie
* Ponty Mython
* jordidj1

Heb tit uit de lijst gehaald, maar mezelf achteraan gezet. Die lijst van mij kan echt niet meer, die is echt wel veranderd.

Luister nu je nummer één herman, dope zeg!

Dank herman, het was een mooie reis om te volgen! Sterkte met je gezondheid, fingers crossed dat je weer volledig de oude wordt!

panjoe (moderator)
Gave nummer 1, een beetje te ravey voor mijn smaak maar wel een unieke track met een lekkere psychedelische vibe. De nummer 2 is echt genieten, hele toffe protodance, gaat direct mijn playlist op YouTube in!

Al bij al een toplijst, met veel persoonlijke favorieten en nog steeds flink wat te ontdekken. En zoals eigenlijk haast altijd in de top 100 topics: hele fijne stukjes om te lezen, ik voel me altijd een stuk meer verbonden met een mede-Mume'er door zo'n topic te volgen, zeker als de muziek zo mooi op de mijne aansluit. Je toewijden aan zo'n onderneming is niet te onderschatten, zeker als je het even niet gemakkelijk hebt, dat heb ik de afgelopen tijd vaker gemerkt. Sterkte met je herstel, Herman!

Ik kijk uit naar de volgende lijst, er zit nog wat moois aan te komen als ik zo de keur aan deelnemers bekijk.

Is Teunnis niet zo actief meer op de site?

Mooie en unieke lijst Herman, heb hem met plezier gevolgd. Sterkte verder!

Ponty Mython
Dus, wie pakt m op?

Als Teunnis niks van zich laat horen wil ik wel.
Heb inmiddels 100 nummers, maar moet ze nog even op een rijtje zetten. In de tussentijd kunnen we nog op een reactie van hem wachten.

herman schreef:
82. Love Corporation ‎– Give Me Some Love (Andy Weatherall Remix)
1991, Creation / Style: Style: Trance, Dub, Downtempo, Ambient

Veel mensen associeren Creation Records met Oasis e.d., maar begin jaren '90 brachten zij ook een paar geweldige danceplaten uit. Zoals ook hier was meestal Andrew Weatherall daar op de een of andere manier bij betrokken. Ik vind het waanzinnig hoe hij hier het origineel helemaal uit elkaar trekt en er een 10-minuten-durend epos van maakt. Eigenlijk zitten alle momenten ook al in het origineel, maar dat maakt nauwelijks impact doordat er nauwelijks ruimte in de productie zit. Hoe anders is dat hier. Vanaf die machtige synthlijn die na een minuut of 5 komt binnen gewaaid is het een heerlijk avontuur dit nummer. Door die bellen krijg ik er ook altijd een decembergevoel bij. Hoe gaaf moet het zijn geweest om dit destijds in een club in Engeland gehoord te hebben.
Wel jammer dat het niet op Spotify en alleen in magere kwaliteit op YouTube staat.

En nu is 'ie overleden

herman schreef:
(quote)

En nu is 'ie overleden

Op RA hebben ze een zeer toffe mix van hem geplaatst uit de jaren 90.

RA News: Mix Of The Day: Andrew Weatherall - residentadvisor.net

En bij deze begin ik dan maar met mijn top 100. Het samenstellen viel me nog niet mee, er waren veel nummers die ik er in wilde hebben uit een soort jeugdsentiment, maar die me toch tegenvielen, zo is veel trance afgevallen waar ik toentertijd helemaal weg van was. Blijkbaar is mijn smaak wel wat veranderd want in de jaren negentig trok ik bijvoorbeeld Chicago house en deep house heel slecht en nu vind ik het geweldig.
Maar niet alles wat ik toen goed vond vind ik nu slecht, en daarmee komen we bij nummer 100, een drum n bass hitje uit 1998. In de jaren negentig was ik eigenlijk een alto die behoorlijk neerbuigend deed over dance muziek, een beetje meelopen was het wel want stiekem vond ik veel happy hardcore en gabber wel tof. Maar er was een uitzondering waar al die alto's wel op gingen dansen en dat was drum n bass, en wat ik mij er van herinner was vooral de jump up style van bijvoorbeeld een Aphrodite of een Micky Finn wel populair. Later hoorde ik wel eens dat het kermisjungle was, en dat er veel betere drum n bass te vinden was, maar ik heb er zo rond 97 een boel plezier mee gehad, o.a op Lowlands waar Aphrodite stond. Rock the Funky Beat vind ik een van de leukste uit dat genre en ik heb hem nog op single gehad maar helaas verkocht. Het kwam uit op het label Urban Takeover, van Aphrodite en Finn.

100. Natural Born Chillers - Rock the Funky Beat
Natural Born Chillers - Rock The Funky Beats - YouTube
https://www.top40.nl/media/cache/related/uploads/subtitle/10169/original.jpg

99. Concord Dawn - Morning Light (2002)

Deze act uit Nieuw-Zeeland was razend populair in eigen land ten tijde van dit nummer, hoe het tegenwoordig met ze gaat weet ik niet. Buiten dat land is het volgens mij wel wat minder, alhoewel ze wel werden gedraaid door Engelse drum n bass dj's, en Morning Light kwam ook uit op het Engelse label Timeless. Concord Dawn lijkt erg op State of Mind die ook uit Nieuw Zeeland komen, en ook een Pendulum uit Australië lijkt er op. Een heel album uit luisteren is vaak wat teveel van het goede, omdat er niet zoveel variatie in zit, maar ik luister ze nog wel eens in een playlist en dan springt deze er wel bovenuit. Een rustig begin met een wat lome hi hat en zang, maar daarna gaat het los met een schurende bas en een hoog tempo.

Concord Dawn - Morning Light - HD - - YouTube
https://img.discogs.com/SO8qNcq-y8-aQyhyCoJDZuzKEdI=/fit-in/507x509/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-43987-1513037805-6506.jpeg.jpg

panjoe (moderator)
Lekker nummertje, inderdaad uit de State of Mind hoek, wiens traditie van dit soort duistere D&B (neurofunk wordt het vaak genoemd) in Nederland uitstekend in stand wordt gehouden door Black Sun Empire.

Leuk om gelijk twee drum & bass nummers te zien. Dat genre is w.m.b. onderbelicht geweest in dit topic.

98. Grooveyard - Mary Go Wild! (1996)

Grooveyard is Jeroen Verheij, ook bekend van Secret Cinema. Mary Go Wild! is een van de bekendere Nederlandse houseclassics, en er is ook nog een boek uitgekomen met die naam, over 25 jaar Nederlandse house geschiedenis.
Ik twijfelde eerst tussen deze en die van Jaydee, maar die laatste heb ik net wat te vaak gehoord, en Mary Go Wild! heeft meer pit en drive en vind ik vandaag de dag leuker.

Grooveyard - Mary Go Wild! (Original Mix) || EC Records - 1996 - YouTube

Grooveyard - Mary Go W!ld! (1996) - MusicMeter.nl

97. Roni Size Reprazent - Brown Paper Bag (1997)

En nog een drum n bass nummer, alleen deze is heel anders dan de vorige twee. Brown Paper Bag is meer jazzy drum n bass en klinkt veel organischer omdat het met een band is. Ik vind het een heerlijk relaxed nummer met een lekkere groove.
Roni Size was toen heel hot en werd de hemel ingeprezen door de pers, maar na het album New Forms hebben we er eigenlijk maar weinig meer van gehoord, maar dat geldt wel een beetje voor het hele drum n bass gebeuren, commercieel gezien dan.
Ik heb hier de single versie geplaatst, die op het album is iets anders, zonder zang en wat langer.

Roni Size, Reprazent - Brown Paper Bag - YouTube
https://img.discogs.com/dO4VMYSZOO5uQo7xLCKEo1nFzpw=/fit-in/600x464/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-16265-1269502544.jpeg.jpg

96. James Teej - The Rain Awaiting (2010)

James Teej is de Canadees Thomas J. Mathers, en in 2010 las ik volgens mij een recensie in de oor over het album Evening Harvest, waar dit nummer van afkomstig is. Dat album viel me nogal tegen, maar één nummer vond ik wel erg lekker en dat was The Rain Awaiting. Er ziten samples van een gitaar in, volgens mij een flamenco gitaar maar dat weet ik niet zeker, en dat maakt het wel bijzonder voor een tech-house nummer, daaronder hoor je trouwens een soort schurend orgel geluid, wat het wel een goeie drive en spanning geeft.

James Teej - The Rain Awaiting - YouTube

https://i1.sndcdn.com/avatars-000651570468-1sc72m-t500x500.jpg

95. Silicone Soul - Right On! (2001)

Zo'n typisch housenummer van rond de eeuwwisseling, funky,warm en soulvol, dat is is Right On! van het duo Silicone Soul uit Glasgow. Ik heb het nummer ontdekt op het youtubekanaal van de Pool Jurek Jurkowski, die altijd met zijn zoontje, die inmiddels een jaar of dertien is, funky houseplaatjes staat te draaien in de huiskamer. Erg tof!
Dit is trouwens de originele instrumentale versie, er is later ook nog een versie met vocalen van Louise Claire Marshall uitgegeven, en dat werd een hit, maar ik hoor liever deze.

Silicone Soul - Right On! - YouTube

jurek jurkowski - YouTube

Die Silicone Soul is echt geweldig inderdaad, stond ook nog op mijn top100 longlist. Voor de rest wordt dit weer een mooie ontdekkingsreis!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:42 uur

geplaatst: vandaag om 13:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.