MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Techno

zoeken in:
fastpulseboy
John Doe schreef:
Zeker een goede compilatie. De Lyot Remix voelt als een soort prototype dansbare techno. Was daar meteen ook van onder de indruk.

Verder leuk feest zal dat worden met brooklyn en Secede. Wil ik wel kijken of ik heen kan gaan.

Leuk opgewekt nummer van fastpulseboy. Doet me denken aan de vrolijke hypnotische nummers van The Chemical Brothers. Misschien zal dit album je wel bevallen: Vector Lovers - Afterglow (2007)

ahhh! ben benieuwd, ga em ff checken!

thejazzscène
Harde technoremix van adam beyer met latin vocals.

En dan japanese rateltechno:

Wou eigenlijk eerst Peak '99 van Marco Carola hier zetten maar op youtube bleek de foute te staan. Eén van de vetste hardtechno nummers die ik ken. Heerlijke rauwe synths door drukkende beats geduwd. Aanrader!

wel geinig ja, beetje in de Mills hoek.

melodieuze sublimiteit, Detroit techno uit Engeland:

thejazzscène
Mooi nummer van die gast. Hij maakt echt mooie werken. Ik moet daar duidelijk ook eens meer van beluisteren. Is die man eigenlijk nog steeds actief of zijn dit oude nummers van hem?

Dit nummer is uit '93, deze release. Heeft misschien tot het string-beladen Silverside van Autechre geleid. Zij hebben dit nummer uiteindelijk wel op deze compilatie gekregen die ik ook eens voor een habbekrats heb gekocht. Dit album kan ik aanraden, waarvan de tweede (in mijn opinie beste) helft van de nummers van Stasis is. Ook met mooie strings zoals hier. Nummers van Redcell (aka B12) ook mooi daarop. Wat je kunt verwachten is zoals hier: simpele elementen, geweldige techno muziek:

thejazzscène
Mooi. Dit soort muziek is toch echt schaars te vinden op feestjes hé. Zelfs al is het publiek te vinden voor dit soort diepte-ervaringen, dan nog wordt dit niet gedraaid. Echt zonde vind ik. Ik ga het gat in de markt dichten denk ik en er een lap op geven voor het te laat is.

Dat eerste nummer is echt prachtig. Ik heb zin in meer! Ken je nog andere artiesten die ik niet ken en in dit raakvlak treden? 7th Plain, As One (aanrader voor jou trouwens!), In Sync...

As One ken ik al vrij goed, heb ik ook veel van op de site gezet. Luister naar de serie van 4 EP's op het Likemind label en de oude Ep's op het B12-label, op beide labels heeft As One onder aliasen ook nummers uitgebracht. Veel ervan staat op youtube zag ik. Nummers van Nuron/Fugue van de onbekende Likemind serie staan er tot m'n verbazing op onder andere. Toch mooi om te zien dat er nog een klein groepje grote liefhebbers van is. Fallout - The Morning After is mijn favoriete track zoeen beetje voor wat deze stijl betreft en techno in het algemeen. Balil (helft van Plaid) is ook een prachtige producer. De eerste twee albums van The Black Dog zullen die in dit raakvlak liggen, zullen ook niet meer geëvenaard worden (op hun terrein). Verder is het een klein wereldje. Dit type muziek werd niet snel gemaakt want er waren maar weinig producers die echt dit deel van het Detroit techno gevoel wilden laten herleven (was toch allemaal underground) en is ook te weinig publiek voor (althans dat denkt men). Nogal bescheiden stijl qua beats, maar wel subtiel, en de sfeer is groter dan bij de meeste reguliere dance. Als jij het gaat draaien

ik vind ''Point of no Return'' overigens ook een meesterlijke track, wordt steeds beter. Beetje jammer van de compressie op youtube, want heeft mooie diepe bassen en acid gekwaak, net als in Artifax overigens. Heb 'm op vinyl, was een hele nieuwe ervaring toen ik die daarvan hoorde.

Van global communication voordat global communication bestond, in '92:

veel compressie helaas, maar nummer dat iedereen die rustige techno kan waarderen moet horen. Andere nummers van Link liggen trouwens ook in de stijl die je zoekt jazzscene.

Alles wat met de naam Balil is geassocieerd is gewoon super.

Jammer dat hij nooit een album heeft uitgebracht onder die naam.

Een van zijn meest recente werken:

Tof om te horen, wist niet dat 'ie nog dingen solo uitbracht. Ik ben Balil langzaam gaan waarderen. Bij de meeste producers heb ik het gevoel van dat is niet zo moeilijk om te doen, maar bij Balil zit het zo fijn in elkaar dat het juist onmogelijk lijkt.

Heerlijk nummer ook weer.

Nu ik even op discogs kijk. Hij had in 2005 nog een nummer op een mooie compilatie uitgebracht van het label New Religion, Glass Dual. Herinner me dat die ook sterk was.

The Electric Institute (2005)

thejazzscène
T.O. schreef:

Jammer dat hij nooit een album heeft uitgebracht onder die naam.

Er staat er toch één op de site?

Nummer van deze Ep:
Various - Sunflower Liberation Movement EP (12") at Discogs

Mooie mix van deephouse, detroit techno en jazzy/ chill-out samples.

thejazzscène schreef:
(quote)

Er staat er toch één op de site?

Da's een EP

thejazzscène
T.O. schreef:

Da's een EP

Hij staat als album op de site.

Staat er dan fout. Ik vind producties van David Moufang (die hier een groot aandeel in zal hebben) meestal wat te makkelijk klinken. Niet slecht, maar de veelal simpele geluiden vallen vaak niet helemaal binnen mijn smaak.

thejazzscène
Kan je wel gelijk in hebben. Het komt wat sample-achtig over maar het geeft toch een mooi sfeertje vind ik.

Vind het ook een best aardig sfeertje hoor, zoals meestal met 'm. Maar ik vind het vreemd dat het publiek dat 'ie heeft niet meer eist en z'n spul helemaal de hemel inprijst.

thejazzscène
Hoho, check deze Steve Pickton productie! Wat een héérlijke sfeer dat zijn muziek uitstraalt. Lekker primitief, robuust, aanvallend, mollesterend doch emotionerend en ietsie pietsie gedateerd 20th century geluid (waar ik wel voor te vinden ben) Die man kan bij mij nog weinig verkeerd doen denk ik. Dit is dé shit

Interessante youtube-user trouwens:

2e nummer vind ik vooral goed, hun album is zeker een aanrader als je dat mooi vindt: In Sync vs. Mysteron - Android Architect (1997)

thejazzscène
Ja, ga ik zeker eens uitchecken. Dat eerste nummer is echt elektrovoer. Ik ben er echt verzot op. Pijnlijk indrukwekkend.

herman schreef:
Ik kwam net dit artikel tegen bij het surfen:

From the Autobahn to I-94
The Origins of Detroit Techno and Chicago House

Erg interessant!

Wat ik me verder afvraag, valt er een basis lespakket 'Detroit Techno' samen te stellen? Ik wil me hier wel meer in verdiepen, maar weet niet echt waar te beginnen.

Heb wel wat tips voor je

VA - Detroit Calling 1 & 2(430 west)
Model 500 - Classics (R&S)
Infinty - The infinity Collection (R&S)
Octave One
Kevin Saunderson is E-Dancer (KMS)
Derrick May - Innovator
Alles van Underground Resistance
VA Deep Detroit Vol.1 - Techno Soul
VA Deep Detroit Vol.2 - Magic Tracks
Kosmik Messenger - The Collected Works

Verder kun je eens wat releases chekken labels als
-Teknotika
-Subject Detroit
-MoTech
-Plus8
-Fragile
-Black Nation
-Metroplex
-KMS
-Bunker (oude Unit Moebius releases 1-4)
-Delsin
-430 West

Niet helemaal pure techno misschien, maar daarom niet minder. Geweldig nummer van Ada, dat een wat ouderwets geluid erg mooi koppelt aan het meer moderne.

Deze leuke documentaire staat nu als stream op internet: High Tech Soul: The Creation of Techno Music (2006)

Van imdb: HIGH TECH SOUL is the first documentary to tackle the deep roots of techno music alongside the cultural history of Detroit, its birthplace. From the race riots of 1967 to the underground party scene of the late 1980s, Detroit's economic downturn didn't stop the invention of a new kind of music that brought international attention to its producers and their hometown. Featuring in-depth interviews with many of the world's best exponents of the artform, High Tech Soul focuses on the creators of the genre -- Juan Atkins, Derrick May, and Kevin Saunderson -- and looks at the relationships and personal struggles behind the music. Artists like Richie Hawtin, Jeff Mills, Carl Craig, Eddie Fowlkes and a host of others explain why techno, with its abrasive tones and resonating basslines, could not have come from anywhere but Detroit. (Written by Gary Bredow)

Gyzzz schreef:
Niet helemaal pure techno misschien, maar daarom niet minder. Geweldig nummer van Ada, dat een wat ouderwets geluid erg mooi koppelt aan het meer moderne.

(embed)
Best leuk nummer, deed me aan deze van Carl Craig denken. Geweldig album waar dat opstaat.

Dat album wilde ik al langer checken, maar ik was het weer uit het oog verloren. Binnenkort toch maar eens dringend doen.

thejazzscène
Die eerste ga ik opzoeken.
Mooie atmosferische techno van Anthony Rother:

Deze werkt enorm goed in een club. Eén van mijn technofavorieten als dj omdat iedereen die erop danst steeds dieper in de melodie getrokken wordt door het hypnotiserende karakter van de muziek. Met volle boxen in een rokerige industrieloods.

thejazzscène
In Detroit techno heb je de first wave en dat is die van Juan Atkins (cybotron), Derrick May, Kevin Saunderson.
Dan heb je de tweede wave van Jeff Mills, Underground Resistance garde, Richie Hawtin,...

Die eerste golf is tamelijk elektro-gericht en de twee eerder naar het harde ruwe en schrapende gecombineerd met harde beats. Beïnvloed door Europa (UK hardcore, peacefrog en dergelijke)

Wat ik me nu afvroeg: ik ben dat album van Will O' Brian aan het luisteren en ik heb eigenlijk geen idee wat dat juist met Detroit (buiten het geografische aspect dan) van doen heeft? Galaxy-to-Galaxy zie ik nog ingedeeld worden in die eerste golf omdat daar al wat jazz gecombineerd wordt met die elektro. Desert Scores heeft naar mijn zeggen weinig te doen met de 'echte' techno of vergis ik me?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:59 uur

geplaatst: vandaag om 07:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.